Pukki tulee!
Joulupukin todellisuus tai
epätodellisuus on aikojen kuluessa herättänyt paljon keskustelua. Sitä ovat
ylläpitäneet etenkin niin sanotussa filosofisessa iässä olevat lapset ja
keskustelu jatkuu yhä.
Vähänkin fiksummat aikuiset
ymmärtävät erinomaisesti pukin todellisuuden. Kauppamiehet kiittävät pukkia
joka vuosi myynnin moninkertaistumisesta ja suuri osa miespuolisesta väestöstä
tietää, että pukki on olemassa, onhan sitä tullut itsekin siinä roolissa oltua.
1950-luvun alkupuolella muistan
pukin, jolla oli karvainen, musta turkki ja pitkiä piiskoja. Se uhkaili oven
suusta epämiellyttävään sävyyn mutta onneksi häipyi pian talosta. Seuraavana
vuonna tiesi jo pelätä moisen otuksen ilmaantumista ja yritti olla kiltimpi
kuin olikaan.
Myöhemmin toimin harva se joulu
itse pukin roolissa. Aluksi ansaittiin Haukka-vartiolle ja koko lippukunnalle
rahaa ja sittemmin sai tässä roolissa jopa maistaa hieman väkeviä, mikä oli
hyvin harvinainen tapahtuma.
Joulu toki oli täysin
poikkeuksellinen päivä, silloin kaivettiin esille kaiken maailman herkut, joita
oli koko syksy kerätty, jopa omenia pahvilaatikoista, jossa ne olivat
odottaneet paperiin käärittyinä kohtalonsa täyttymystä. Jouluna mässättiin ha
mässättiin ja ruoka oli pöydässä koko päivän.
Joulupukin tulo oli ja on yhä
joulun kohokohta ja aattohan se on se todellinen joulu. Silloin koko maailma tai
ainakin Suomi keskittyy iloitsemaan elämän tarpeettomuuksista eli ylellisyydestä.
Ylensyönti, kuolemansynti annetaan anteeksi tänä saturnaliajuhlana, jolloin
kaikki kääntyy hetkeksi vastakohdakseen. Talvipäivän seisaus antaa sille merkin.
Muinaisten roomalaisten saturnalioissa
isännät leikkivät palvelijoita ja itse kukin sai lahjoja kompakirjoitusten eli
epigrammien saattamana. Viikinkien blot-juhla oli karumpi ja siinä
kuului olleen ihmisuhrejakin, kuten Tukholman Nationalmuseetin suuressa
freskossa esitetään.
Suomessa joulua kinkun kera on
juhlittu parisataa vuotta, ja joulupukki on aina käynyt lahjoja tuomassa, tosin
1840-luvulla vielä pukin hahmossa. Helsingissä toimineen ranskalaisen
kotiopettajan muistelmissa on kuvaus asiasta (ks. Vihavainen: Haun
leduc tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Pukki on toki aikojen kuluessa
muuttunut. Minun elinaikanani se vasta sai Suomesaskin tuon coca-colan punaisen
hahmonsa, jonka paperille piirsi muuan amerikkalaistunut ahvenanmaalainen. Me
kaikki tiedämme nyt, että pukki asuu Pohjoisnavalla, että pukin porovaljakko
tulee ilmojen halki ja että pukki oikeastaan tulee savupiipusta(!) ja tuo lahjat
sukkiin.
Samaan aikaan tiedämme myös, että
pukki asuu Korvatunturilla ja ajelee pitkin hankia ja että hän tulee reilusti
ovesta kyselemään, ovatko lapset olleet kilttejä. Ja ne lahjat eivät mahdu mihinkään
sukkaan eikä kenkään…
Looginen ajattelu lähtee siitä,
että jos asiat ovat tietyllä tavalla, eivät ne samaan aikaan voi olla aivan
toisella tavalla. Lapselliseen eli maagiseen ajatteluun tämä kuitenkin sopii ja
ainakin yhtenä päivänä vuodessa sopii itse kunkin olla lapsellinen.
Pukki on merkillinen aivokummitus,
joka koko ajan on muuttanut muotoaan. Koska se kuitenkin koetaan tarpeelliseksi,
meillä on lupa päätellä, että se on olemassa. Sen hahmo vain on eri kansoille
erilainen:
keskiviikko 14. joulukuuta 2016
Miten pukki risteytettiin
Minkä maalainen joulupukki oikeastaan on? Oikea vastaus
lienee, että hän oli suomalainen, mutta nyt jo kokonaan unohdettu hahmo, josta
on jäänyt vain nimi jäljelle.
Santa Claus sen sijaan on amerikkalainen, Father Christmas englantilainen, Sinterklaas hollantilainen
ja tonttu ruotsalainen. Espanjassa lahjat tuovat sen sijaan
kolme Itämaan tietäjää eli taikurikuningasta (Reyes magos) ja
Venäjällä Pakkasukko. Miten monella tavalla asia eri maissa sitten
lieneekään järjestetty, ainakin on selvää, että vuodenvaihteen tienoilla koko
läntisessä maailmassa on tapana ylensyödä ja antaa lahjoja, ajankohta ja tapa
vaihtelevat.
Asia ei myöskään rajoitu vain läntiseen maailmaan. Jopa Kiinassa näkee
ennen joulua ja sen jälkeenkin kuvia punapukuisesta Coca-colapukista ja
englanninkielistä tekstiä tyyliin Merry Christmas tai
pelkkä Merry! Mitäpä väliä, eurooppalaisia koukeroita nuo sanat
ovat ja tarkoittavat hyväntuulista ukkoa punaisessa puvussa.
The Spectatorissa kirjoittava Mark Forsyth on selvitellyt joulupukin tai oikeastaan
Santa Clausin historiaa.
Kuten tunnettua, Santan esikuva on pyhä Nikolaus, Myrnan
piispa, joka antoi lahjoja eräille köyhille tytöille myötäjäisrahastoon, että
nämä pääsisivät naimisiin. John Pintard halusi palauttaa kunniaan kaupungin
(entinen Uusi Amsterdam) hollantilaisia perinteitä ja aloitti kampanjan, jonka
tarkoituksena oli elvyttää lahjojen jakaminen.
Kuten tunnettua itse pyhä Nikolaus ihmeidentekijä, tuo Myran
piispa eli siis oikeastaan nykyisen Turkin alueella elämäntyönsä suorittanut
hahmo on etenkin Venäjällä erittäin suosittu pyhimys ja muun muassa merimiesten
suojelija. Hänen maalliset jäänteensä varastettiin aikoinaan ja on sijoitettu
Italiaan Barin kaupunkiin.
Mutta Nikolai, sekä itäisen että läntisen kirkon pyhimys, ei ainoastaan
kuollut, kuten kaikki ihmiset. Sen jälkeen hän vielä sai kokea uuden syntymän
uudessa maailmassa ja paljon ihmeitä tapahtui.
Kun Sinterklaasia (ja Zwarte Pietiä) oli
lanseerattu newyorkilaisille perinteiden elvyttämisenä, kirjailija Washington
Irving keksi vielä huikean tarinan kattojen yllä lentävästä, porojen vetämässä
reessä matkustavasta Santasta, joka heitteli lapsille savupiipun
kautta lahjoja sukkiin.
Kun Santan toiminta vielä alettiin sijoittaa jouluaattoon
eikä vanhaan hollantilaiseen tapaan Nikolain päivään, oli nykyajan taruolento
punaista univormuaan vaille valmis. Se lienee Coca-cola Companyn mainospuolen
luomus, joten Santa Claus toimenkuvineen on täysin amerikkalainen ja tarkemmin
ottaen vielä newyorkilainen tuote. Toki aineksia taruun löytyy kaukaakin.
Englannissa tunnettiin siis jo sitä ennen Father Christmas,
joka oli vanha ja pullea setä, mutta ei mikään lahjojen jakelija, saati että
olisi lennellyt poroilla yläilmoissa ja hölmöillyt ihmisten savupiipuissa.
Forsythin mielestä Santa Claus söi Father Christmasin yhdessä ainoassa
vuosikymmenessä, 1870-luvulla, mikä on kulttuuriasioissa hyvin lyhyt aika. Nyt
hän vallitsee koko anglosaksista maailmaa ja paljon muutakin. Hän taitaa olla
biljoonien dollarien arvoinen olento.
Santa söi myös tykkänään Suomen joulupukin, josta on jäänyt
jäljelle vain nimi. Aikoinaahan pukki oli nurin käännettyyn turkkiin puettu
otus, joka ei tietääkseni edes kunnolla näyttäytynyt lapsille, heittelipähän
lahjoja eteisestä. Korjatkoon, jotka paremmin tietävät.
Myöhemmin pukki muuttui joulu-ukoksi, jota
sanaa muistan vielä aikoinaan käytetyn. Joulu-ukko olikin aika
tiukka herra, joka kuulusteli tarkoin lasten kiltteydenosoitukset mennen vuoden
aikana ja valmistautui antamaan asiaankuuluvan löylytyksen tuhmista teoista.
Sinterklaasilla taisi olla samoja taipumuksia. Hän saattoi jopa viedä tuhmat lapset
mukanaan Espanjaan, jossa majaili.
Useimmiten kai kävi niin, että piiskat saivat jäädä kokonaan käyttämättä,
vaikka muistan itsekin niitä kovasti pelänneeni. Joka tapauksessa pukki
-joulu-ukko- antoi sitten lahjoja ja niistäkös riemua riitti ja tuntui ihan
siltä, että kylläpäs sitä olikin tullut oltua kiltti ja palkinnot olivat sen
mukaisia. Aika usein oli kyllä yritettykin.
Suomen lasten Markus-setä oli tunnetusti se, joka
radiossa kertoi Joulupukin (se oli se sama ukko)
asuvan Korvatunturilla, erittäin hankalien yhteyksien takana Lapissa ja tulevan
sieltä vain jouluaattoisin porolla ihmisten koteihin lahjoja tuomaan.
Koska New Yorkin pukki asui pohjoisnavalla ja ajeli myös porolla, oli
helppo ajatella, että kyseessä oli yksi ja sama pullea vanha setä, joka hieman
muutteli muotoaan ollakseen maassa maan tavalla, kuten silloin pidettiin
luonnollisena.
Niinpä suomalainen joulupukki sai joskus 1960-luvulla vaihtaa nurin
käännetyn karvaisen turkkinsa kirkuvan punaiseen uniformuun ja ruveta ajelemaan
poroillaan yläilmoissa. Savupiiput huomattiin sentään Suomessa aivan
sopimattomiksi kanaviksi lahjojen jakamiseen eikä sukkien käyttö lahjojen
vastaanottamiseen ole myöskään saanut täällä suosiota. Pieniähän ne tähän
maailmanaikaan ovat.
Joka tapauksessa meidän vanhan joulupukkimme ja Santa Clausin newyorkilaisversion
risteytys onnistui niin hyvin, että miljoonille lapsille ainakin Britanniassa
on onnistuttu myymään ajatus siitä, että Santa (vaikkapa
sitten nimellä Father Christmas) asuu Rovaniemellä luolassa ja
häntä ja hänen porojaan voi siellä pistäytyä katsomassa.
Luulisi, että aivan erityisesti meidän aikanamme olisi myös aiheellista
palauttaa kaikkialle maailmaan Sinterklaasin apulainen, Zwarte
Piet, tuo mukava murjaanihahmo.
Itse asiassa Hollannissa näkyy ilmaantuneen mielensäpahoittajia, jotka ovat
närkästyneet tumman populaatiogeneettisen ryhmän sopimattomasta
presentaatiosta. En ole selvittänyt itselleni, mistä asiassa on kysymys.
Kukaties apulaisen asema on Pietille alentava? Olisiko itse asiassa Sinterklaasin oltava
musta ja päinvastoin?
Sitä paitsi
sellainenkin ryhmä on olemassa, jonka mielestä pukin (!) maskuliinisuus on
sopimaton asia. Niinpä on jo keksitty Joulumuori ja Santa
Clarakin taitaa olla jo tulossa. Oikea Clarahan oli Fransiskus
Assisilaisen seuraajia ja oman klarissalaisen sääntökunnan perustaja. Hän
näyttäisi olleen aika tiukkapipoinen abbedissa. Ehkäpä tulevaisuus kuuluu
hänelle ja tämä tolkuton lahjatuhlaus vihdoinkin lopetetaan?
Santa Claus on
jo Suomen lapsille tutumpi kuin Korvatunturin ukkorahjus. Jotakin
suomalaistahan hänen hahmossaan voi kuitenkin katsoa olevan, kun sen kerran loi
muuan ahvenanmaalaislähtöinen taitelija (ks. Vihavainen:
Haun season's greetings tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Olisi kiinnostavaa tietää, miten
kauan tämä coca-colapukki elää ja missä vaiheessa sen korvaa jokin uusi luomus.
Saattaapa olettaa, että koko pukin nimen mainitsemisestakin tulee vielä jonakin
päivänä tabu ja tiedostavat ihmiset pilkkaavat niitä, jotka kerran siihen
uskoivat.
Mutta eletään nyt vielä tässä
ajassa ja uskotaan pukkiin! On se paljon hauskoja hetkiä tuonut mukanaan!
Jännittävää pukin odotusta itse
kullekin!
"1950-luvun alkupuolella muistan pukin, jolla oli karvainen, musta turkki ja pitkiä piiskoja. Se uhkaili oven suusta epämiellyttävään sävyyn mutta onneksi häipyi pian talosta. "
VastaaPoistaOliko Joulupukki vai sittenkin Nuuttipukki?
Ihan varmasti oli joulupukki ja samanlaisessa asussa minäkin pukkeilin vielä 60-luvulla. Ei sitä cocacolatyyppiä vielä ollut Suomessa.
Poista"Minun elinaikanani se vasta sai Suomesaskin tuon coca-colan punaisen hahmonsa, jonka paperille piirsi muuan amerikkalaistunut ahvenanmaalainen. "
VastaaPoistaMinulla on hämärä muistikuva, että jo 1800- tai 1900-luvun alun postikotteissa olisi ollut punatakkinen joulupukki - vai lienevatkö tonttuja. Jossain oli artikeli coca-cola pukin ja perinteisen suomalaisen pukin eroista, mutta muistelen siinäkin nutun ollen punainen.
No kyllähän taiteilijat mielellään punaväriä käyttivät, mutta kyllä suomalaisella pukilla oli aina nurin käännetty turkki yllään. Mistään ei voinut saada punakarvaista turkkia, mutta mustaa ja harmaata riitti.
PoistaEikö Hannikaisen tunnettu Joulupukki-laulukin ole peräisin 1900-luvun alusta, vai onko se peräti 1800-luvun puolelta? Siinä mainitaan "puuhkalakki" ja "karvanuttu". Viittaako jälkimmäinen siihen muistamaasi nurinpäin käännettyyn turkkiin? Mutta minkälainen oli puuhkalakki?
VastaaPoistaMutta kyllä kai joulupukki jo silloin toi lahjaksi muutakin kuin "maistiaisia", jotka mainitaan laulun viimeisessä säkeistössä?
Eräässä toisessa laulussahan on "nurin oli nuttu, suuret saappaat jalassa, parta pitkä huurteessa ". Lahjoja tuotiin jo 1800- luvun alussa. Kuusi oli jo Martti Lutherilla , milloin lienee Suomeen tullut.
PoistaRiisi oli jo 1700- luvulla kallista tuontitavaraa. Milloinkas sitä olisi syöty, ellei nyt ainakin joulumässäyksessä.
PoistaJoulun mainoksista yksi parhaimpia on se, kun coca-colapukki tulee punaisella rekalla kaupan eteen ja ostaa purkin pepsi-colaa. On sitten hieman yllättyneen näköinen, kun sen kamera huomaa juoman laadun.
VastaaPoistaJulmust on parempaa.
PoistaHOU HOU HOU HOU HOU HOU! Clara Wappen Everybody Folks!
VastaaPoistaOlen -70 -luvun mukula ja silloin vielä pukki tuli nuttu nurin, ainakin meillä Varsinais-Suomessa.
VastaaPoista