Huuhaata miljoonille
Paulo Coelho, Pyhiinvaellus.
Suomentanut Sanna Pernu. Bazar kustannus 2006, 285 s.
Paulo Coelho on
portugalinkielisen maailman myydyin kirjailija, jonka teoksia on saatu kaupaksi
kymmeniä miljoonia. Hänet on valittu Brasilian kirjallisuusakatemiaan ja hän on
saanut tukuttain erilaisia kansainvälisiä palkintoja.
Jo asema portugalinkielisen
maailman tunnetuimpana edustajana oli riittävä syy tutustua henkilön
tuotantoon.
Tämän kirjan alkuperäinen
nimi on O Diario de um Mago eli se siis on taikurin -kirjoittajan
itsensä- päiväkirja. Nimessä ei ole tippaakaan huumoria, vaan kirjoittaja esittää
itsensä maagina, tietäjänä. Sanaa magohan käytetään myös Itämaan
tietäjistä (Reyes Magos, viroksi muuten Hommikumaa targad)).
Kirjoittaja
lähtee pyhiinvaellusmatkalle Santiago de Compostelaan, joka ulottuu Ranskan
Baskimaasta Atlantin liepeille ja on pituudeltaan noin 700 kilometriä. Klassisista
pyhiinvaelluksista sen on ns. tavallisten ihmisten reitti. Muita suuria kohteita
ovat Rooma ja Jerusalem, joista kullakin on oma luonteensa.
Roomassa on
Pyhän Pietarin hauta Pietarinkirkon alla ja Jerusalemissa varsinainen Pyhä
Hauta, joka tietenkin on tyhjä. Santiago de Compostelassa taas on Pyhän
Jaakobin hauta, Pyhä Jakob on espanjaksi Santiago ja Compostela
tulee sanoista Campo de Estrela -tähden niitty. Tuolla niityllä
kerrotaan Neitsyt Marian ilmestyneen.
Sivumennen
sanoen, espanjalaisten konkistadorien sotahuuto Amerikassa oli juuri ”Santiago!”
ja olen hienokseltaan odotellut, milloin kko sana woketetaan pois tahraamasta
tietoisuuttamme, mutta latinalainen maailma ei taida olla vielä niin pitkällä.
Joka tapauksessa
kirjoittaja-maagi oli lähtenyt tuolle tielle RAM-veljestön toimeksiannosta. Vaelluksen
tuottama viisaus oli kohottava hänen ymmärrystään sille tasolle, että hänelle voidaan
luovuttaa miekka, joka hänelle kuului, kun hänet oli vihitty RAM-mestariksi.
RAM oli (ja on?)
hyvin pieni katolisen kirkon piirissä toimiva järjestö, jonka nimi koostui sanoista
REGNUM AGNUS MUNDI -maailman valtapiirin karitsa. Sivumennen sanoen tässä kirjassa
ja netissä sanat kirjoitetaan myös muodossa REGUS AGNUS MUNDI. Mitä sitten tarkoittaneekaan,
outoa toki.
Mutta outous on
kirjan tavaramerkki. Kun miekka -jota ei saanut vielä ottaa mukaansa- oli
maagille ensi kerran luovutettu, se oli tapahtunut maailman esoteeristen järjestöjen
yhteisen elimen Perinteen kokouksessa.
Miekan ei tullut
kauan pysyä huotrassa, ettei se ruostuisi. Kun se oli sieltä otettu, ei se
tullut sinne palata, ennen kuin se oli tehnyt jotakin hyvää, avannut tien
tai maistanut vihollisten verta…
Mutta miekkansa
mestari sai siis vasta pyhiinvaelluksen jälkeen. Tuo pyhiinvaellusreitti on nykyään
erittäin suosittu, mikä saattaa liittyä tämän kirjankin suosioon. Keskiajalla
sen kävelivät miljoonat, mutta välillä se joutui unohduksiin palatakseen sitten
taas muotiin kuten monet muutkin pyhiinvaellusreitit näinä uuden keskiajan alun
vuosina.
Pyhiinvaellus on
tavallista tallustelua enimmäkseen yksitoikkoisissa maisemissa, paitsi että
mestarille annettu ohjaaja auttaa näkemään, mitä ympärillä oikeasti on: paholaisia
ja enkeleitä.
Ohjaaja myös
teettää oppipojaksi alennetulla mestarilla kaikenlaista. Mestari kehaisee
omaavansa telekineettisiä kykyjä ja vaikkapa lasin pudottaminen pöydältä
pelkällä hengen voimalla on pikkujuttu. Raskaan puisen ristin hän joka
tapauksessa joutuu pystyttämään käsivoimin.
Maagit eivät ole
kaikkivaltiaita, kaukana siitä ja sama koskee enkeleitä ja paholaisia. Mestari
joka tapauksessa seurustelee niiden kanssa ja pyrkii luomaan kuhunkin
asianmukaiset suhteet.
Ennen muuta hän
matkalla oppii erilaisia jooga- ja mietiskelyharjoituksia, joiden avulla hän
manipuloi tietoisuuttaan On väitetty, että munkkien lakkaamaton rukoilukin
aikoinaan ((ja kai nykyäänkin) johti sellaiseen veren hiilidioksidipitoisuuteen,
joka aiheutti hallusinaatioita.
Tässä ei kyse
ole mystiikasta, jolla aina on oikeutuksensa ja joka tarkoittaa tapaa ymmärtää
asioita toisin kuin arkitodellisuus vaatii. Mystinen kokemus saattaa tulla psykedelisistä
aineistakin ja arvattavasti maaginen ajattelu tekee silloin tilaa kaikenlaisille
legendoille.
Muistan, että
joskus 1970-luvulla oli hippipiireissä muotia Carlos Castanẽdan kirja Don Juanin
opetukset, joka oli silkkaa magiaa. Myös Tiibetin kuolleiden kirja
oli keskeistä lukemistoa.
Molemmat
mainitaan tässäkin ja tiettyä hippimäisyyttä on runsaasti koko tarinassa ja sen
synkretistisissä esoteerisissä kokouksissa.
Mestari saa lopulta
miekkansa Temppeliherrojen muinaisessa linnassa erilaisten esoteeristen
lahkojen kokouksessa.
Lukija, joka
saattaa aina välillä kiinnostuakin kertojan kokemuksista, joissa arkipäiväisyys
lomittuu esoteerisen kanssa, ei tietenkään välttämättä usko lukemaansa eikä
tarvitsekaan, kyseessähän on fiktio.
Fiktio esitetään
tässä kuitenkin omaelämäkerrallisena matkakertomuksena ja voin kuvitella, että
noin salamyhkäiset kokemukset ja noin erikoisten piirien tunteminen saattavat
hyvinkin lisätä kirjojen kiinnostavuutta juuri latinalaisessa Amerikassa, jota
kyllä en sen enempää tunne, sitä koskevaa tutkimusta kyllä hiukan.
Suomessa
kirjailija taitaa olla aika vähän luettu, vaikka kirjoja on käännetty paljonkin.
En ihmettele asiaa.
Sopiva annos esoteoriaa kutkuttaa mukavasti mielenkiintoa. Varsinkin nykyään, kun aivotutkimus kertoo mielen ja ajatuksien todellisista mahdollisuuksista. Castanedaa luin jo kauan sitten ja Coelhoakin vähän. Itse olen syntymäskeptikko, joten en pelkää hurahtamista, enkä uskoon lankeamista, mikä vaara tuntuu olevan aika yleinen vaiva niin ennen kuin nykyäänkin. Juutuubihan on nykyään täynnä mitä mielenkiintoisimpien hörhöjen luentoja, joita näin eläkeläisenä on aikaa silloin tällöin katsella, koska normaalin television katselun olen jättänyt kokonaan. Joe Dispenza on näitä uudempia hörhöjä, joka panee mielikuvituksen vauhtiin ja onhan meillä Suomessakin tohtori Johanna Blomqvist, joka tutkii hörhöilyä tieteen näkökulmasta. Suomalaisten yleinen vika on ajatella liian kaavamaisesti, joten annos mielikuvituksen laajentajaa on aina pakallaan.
VastaaPoistaUskonnot ovat yksi ymmärryksen, tai ehkä juuri ymmärtämättömyyden sanansaattaja.
VastaaPoistaMistä emme tiedä: mystifioimme, joskin pyrimme kuitenkin selittämään.
Tämä lienee se kulmakohta, josta alkavat vallankäytön tahtomukset:
"Te ette ymmärrä mutta minä selitän". Näin toimivat useimmat
poliitikot. Valikoivalla empirismillä ei kuitenkaan voi ajaa fenomenologisen prima causan yli.
Tai miksi ei, voimmehan laulaa - kalevalaiseen tapaan - vastaansanoja suohon.
Matemaattiset mallit selittävät jotakin mm. tilasta, jopa ajasta.
Kuitenkin esim. tilan rajallisuuden ymmärrys on vain havaintojemme rajoissa: Esim. avaruus on rajallinen, sen ulkopuolella ei ole mitään, kuinka ymmärrettävää se empiirisesti on?
Siksi siis, mystiikka, uskonnot, magia yms. Ikävä kyllä.
"espanjalaisten konkistadorien sotahuuto Amerikassa oli juuri ”Santiago!”..REGNUM AGNUS MUNDI -maailman valtapiirin karitsa. Sivumennen sanoen tässä kirjassa ja netissä sanat kirjoitetaan myös muodossa REGUS AGNUS MUNDI."
VastaaPoistaEipähän noina aikoina valkoisen miehen silmille hypitty, oi noita aikoja.
Coelhon kirjat ovat suhteellisen tunnettuja, luettuja ja myytyjäkin Suomessa ainakin vähän nuoremman väen keskuudessa. Jos on kallellaan esoteerisempaan new age-kirjallisuuteen, hän saattaa olla kiinnostavaa luettavaa. On hänellä realistisempaakin tuotantoa, vaikka se usein pyöriikin mainitsemasi magian rajamailla. Coelho on maailmalla kovasti palkittu kirjailija ja onpa hänet nimetty YK:n rauhanlähettilääksikin, muutenkin hänen tarinansa on kiinnostava. Muistaakseni kyseinen musikantti joutui 70-luvulla Brasiliassa sotilashallinnon pidättämäksi, kiduttamaksi ja vankilaan epäsovinnaisten laulujensa ja kirjoitustensa takia. Ilmeisesti mielipidevankeutta seurasi myös pyörähdys psykiatrisessa insituutissa.
VastaaPoistaCoelhon maallisessa vaelluksessa Santiago de Compostelan etappi on osa kokonaisuutta, joka on luettavissa hänen osin autobiografisissa teoksissaan.
"Ennen muuta hän matkalla oppii erilaisia jooga- ja mietiskelyharjoituksia, joiden avulla hän manipuloi tietoisuuttaan On väitetty, että munkkien lakkaamaton rukoilukin aikoinaan ((ja kai nykyäänkin) johti sellaiseen veren hiilidioksidipitoisuuteen, joka aiheutti hallusinaatioita."
VastaaPoistaNo eivätkös jotkin Delfoin oraakkelitkin jo aikanaan impanneet jotain rikkihöyryjä? Ja shamaanit ym poppamiehet käyttivät ns taikasieniä sun muita rohtoja samaan tarkoitukseen. Joten aika vanhaa perua lienee tuo psykedelia ja "tajunnan laajentaminen", joten hipit taisivat lähinnä keksiä pyörän uudelleen, niin sanotusti.
-J.Edgar-
Eiväthän hipit sentään mitään uutta keksineet Ehkäpä poliittista hälläväliohjelmaa lukkunottamatta. Uskontojen psykedeelisiä taustoja olivat tutkineet mm. William James ja Aldous Huxley.
PoistaOn syytä erottaa toisistaan ihmismielen pohjalla aina oleva "magia" ja näitä alkuperäisiä omnipresenssin ja omnipotenssin tuntoja toistelevat, toinen toistaan kummallisemmat "opilliset" ilmentymät.
PoistaOmnipresenssin ja omnipotenssin tunnot ovat esimerkiksi kaikkien maailman uskontojen pohjalla. Taloususkontomme fundamenttina toimiva, pohjimmiltaan uskonnollista kaikkivoipaisuuskuvitelmaa elättävä numeerinen "raha" on paljon vaarallisempaa magiaa kuin muotimystikoiden opetukset.
Eurooppalaisella uudella ajalla aivan erityisiä auktorisoituja muotoja saanut opillis-tiedollinen ajattelu toi mukanaan perinteisiä uskontoja korvaavat "ismit", ja kovinhan me esimerkiksi kaikenlaisiin poliittisiin ideologioihin nykyisin uskomme.
"Opillisuus" on kovin moniteräinen miekka. Yksi vaarattomimmista ilmiöistä ovat juuri nuo erilaisten puolihullujen ja hippihihhuleiden elämäntapajulistukset ja -ohjeistukset. Oikeasti vaarallisia -- siis todellakin koko sivistyksemme tuhoutumista tarkoittavia -- ovat täysin maagisilla, yliyleistävillä ylevöitetyillä yleiskäsitteillä ylöskirjatut "ihmisarvo- ja -oikeusideologiat".
”No eivätkös jotkin Delfoin oraakkelitkin jo aikanaan impanneet jotain rikkihöyryjä?” Suitsukkeiden seassa käytettyjen palavien Hulluruohon (Datura Stramonium) siemenien savua, kuulemma. Kasvin sisältämät alkaloidit aiheuttavat hallusinaatioita.
PoistaSuomessa paikallisia hihhuliliikahduksia aiheutti torajyvä. Se on sienitauti, joka huonona satovuotena saastuttaa viljaa huumausaineella. Aikoinaan jopa kokonaiset kyläväestöt saattoivat mennä tillintallin ruokaviljasta. Tästä on kirjoittanut mm Hannu Lauerma.
PoistaSiitähän myös LSD eristettiin.
Poista”Maagin tarinoita”
VastaaPoistaAsiasta toiseen: ”putinilaisia tarinoita”
Moskovassa on paraikaa menossa Yhtenäinen Venäjä puolueen XXI kokous. Ohessa puoluekokouksen edustajien lausahduksia Putinista/putinismista:
-- ”nas metallurgov on nikogda ne obmanul”, meitä metallurgeja hän ei koskaan pettänyt;
-- ”on nikogda nas ne predast”, hän ei koskaan kavalla meitä;
-- ”kogda natshalas’ SVO, my ne znali tshto eto”, kun SVO (erikoinen sotilaallinen operaatio) alkoi, me emme tietäneet mitä se on;
-- ”my uzhe pobedili v SVO”, me olemme jo voittaneet SVO:ssa;
-- ”on wvel Rossiju v epohu natsional’no-duhovnogo vozrozhdenija”, hän johdatti Venäjän kansallis-henkisen uudestisyntymisen aikakauteen;
-- Jne.
Suomi tarvitsee uuden Valtakunnanoraakkelin, Paavo Haavikon kaltaisen.
VastaaPoistaJedinaja Rossija (Yhtenäinen Venäjä) -puolueen kokouksessa Moskovassa tuli esiin myös Putinin logiikka/kierologiikka. Hänen mielestään NATO lähestulkoon varasti Suomen Venäjältä, NATO peräti imi Suomen itseensä.
VastaaPoistaÄlä julkaise!!! Jos haluat, että en kommentoi blogiasi, niin sano suoraan. Pysyn poissa.
VastaaPoistaÄlähän nyt hermoile. En tiedä koskaan jättäneeni tekstiäsi julkaisematta. Joskus jokunen kommentti jää huomaamatta ja ilmestyy viiveellä, mistä pahoittelut.
PoistaSorry, luulin että kommenttini oli loukkaava tms.
PoistaAlles bravados....
Paulo Coelhon nimestä muutamat irvileuat ovat kehittäneet suomalaismuunnoksen Pauli Kohelon. Netistä löytyvän tiedon mukaan se on nimimerkki, jonka takana epäillään olevan hyviä kirjailijoita. Pauli Kohelo on ristijärveläinen metsuri ja visionääri.
VastaaPoista