keskiviikko 24. tammikuuta 2024

Elämme suurta aikaa

 

Kun kansa puolustaa oikeuksiaan

 

Näinä päivinä saamme valmistautua suuriin työnseisauksiin, joiden tarkoituksena on säilyttää eräiden kuppikuntien valta ennallaan, vastoin poliittisen tason pyrkimyksiä.

Ehkäpä se on hyväkin, että valta kuuluu kansalle myös muutoin kuin eduskunnan kautta. Sitä paitsi se on myös tosiasia. Ei eduskunnalla ole mitään sanomista enempää liivijengien päätöksiin kuin maksamansa Ylen journalismiin. Porukat päättävät ja eduskunta on niistä vain yksi.

Tietenkin tulee mieleen ajatuksia siitä, mikä on kohtuullista ja enemmistön kannalta hyväksyttävää, mutta onhan vuosikymmenien kokemus meille opettanut, että mikäli liitto päättää, että sähköt valtakunnassa sammutetaan tai jäänsärkijät pysähtyvät, niin eihän sille kukaan mitään mahda.

Itselleen porsas vahingon tekee, kun kaukalonsa kaataa, mutta harmittaahan se sian isäntääkin. Suotta ei Jukolan Jussi päättänyt, ettei ruokatunnilla lukkarin koulussa syö yhtikäs mitään. Kiusa se on lukkarillekin, vaikka jossakin vaiheessa tämäkin tie olisi käyty loppuun.

On hyvin tärkeää, että vapaassa maassa ihmisillä on oikeus esimerkiksi juuri syödä tai jättää syömättä. Emmehän me yksin leivästä elä, tai särpimestäkään. Mikäli menyy alkaa tuntua yksipuoliselta, voi aina käydä kaupasta hakemassa lisää ilmaiseksi. Eiväthän ne halua ilmaiseksi antaa, mutta toki ottaminen on oikein ja moraalinen ylevyys vaatii silloin, etteä sivulliset katsovat muualle.

Muistan, miten joku 70-luvun älykkö lauloi, että oikeus syödä leipää syntyy vain leivästä. En tiedä, oliko hän jonkin uuden juridisen koulukunnan kannattaja, joka muodikkaasti johti myös oikeudet materiaalisista seikoista. Minulle ainakin tuon hokeman merkitys pysyi aina salaisuutena. Ehkäpä kyseessä oli vain yksilön yritys ratkaista eriarvoisuuden ongelma?

Itse en ole juristi, mutta luulen, että tässä sääntöjen pirstomassa ja sitomassa maassamme meillä joka tapauksessa on runsaasti oikeuksia, joiden rajoittamista on aina perusteltava, mikäli niitä edes saadaan rajoittaa. Ei niitä suonkaan aina ole kirjattu lakikirjaan.


Uskon, että jokaisella on oikeus esimerkiksi tyhmyyteen, laiskuuteen ja pelkuruuteen ja jopa suorastaan sellaisiin paheisiinkin kuin irstaus, rahanhimo (mammonismi), mässäys, taikausko, hävyttömyys ja niin edelleen.

Tämä kaikki sillä edellytyksellä, ettei vahingoiteta toisten niin sanottuja laillisia etuja, jotka saattavat koskea vaikkapa noita samoja paheita tai miksei heidän hyveitäänkin ja niihin pyrkimistä.

Muistamme tietenkin, ettei oikeus vielä ole sama kuin vevolilisuus, joten voimme kaikin mokomin myös vetäytyä syrjään kaikkein suurimmista härskiyksistä ja jopa moittiakin niitä. Siitä tosin saamme luultavasti vain vihat niskoillemme.

Mutta näitä miettien sitten tässä käydään kohti niin vaaleja kuin sitä säikkymättöien ääliöiden järjestämää näytelmää, jonka tarkoituskaan ei taida olla sen tekijöille ihan selvillä. Mutta kun on se oikeus tai ainakin sen kuvitellaan olevan, niin kaadetaan nyt se kaukalo sitten!

Pitänee tässä taas panna joku vanha asiaan liittyvä juttu höysteeksi:

 

perjantai 4. lokakuuta 2019

Oikeus tyhmyyteen

 

Oikeus tyhmyyteen

 

Marxin vävy Paul Lafargue kirjoitti aikoinaan kirjasen Oikeus laiskuuteen, joka on käännetty suomeksikin. Siinä hän kritisoi sitä työn ja raadannan korottamista arvoksi sinänsä, mikä oli hänen aikakaudelleen tyypillistä. Enäähän se ei ole.

Tyhmyyttä on kautta aikain ylenkatsottu ja parjattu, vaikka puolet kansasta on keskimääräistä tyhmempiä, eikä se loppujenkaan taso kauttaaltaan niin häikäisevä ole.

Tämä on ymmärrettävää ja tietenkin myös sallittua, ainakin ei-totalitaristisissa maissa. Kuitenkin tyhmyydestä kärsivät eniten juuri tyhmät itse, joten yleisellä tasolla voisi sanoa olevan kovin moraalitonta lisätä onnettomuuteen vielä pilkkakin.

Älyllinen suorituskyky ja siihen liittyvät asiat ovat kuitenkin vain pieni osa ihmisyyttä. Ihminen tuskin on edes ensi sijassa älyllinen saati järkevä olento. Enemmän hänelle merkitsevät hänen eksistentiaalinen ongelmansa, kärsimyksensä ja osallisuutensa lajitoveriensa kohtaloista.

Kun siis kuulemme Kansalaistorilta sinne kokoontuneen massan aasinkiljunnan, ei meidän ole syytä pitää sitä vain tiivistyneen tyhmyyden osoituksena, mitä se tietenkin myös on. Kuitenkin siinä ilmenee myös ihmisyyden muita ulottuvuuksia.

Epäilemättä nuo muut ulottuvuudet eivät välttämättä ole millään tavalla tyhmyyttä ylevämpiä tai muutoin parempia. Usein mukana on voimakasta aggressiota, jolle haetaan kyllin simppeliä kohdetta, mukana myös on riemua siitä havainnosta, ettei omaa tyhmyyttä tarvitse hävetä ja tietenkin joukkotunteet synnyttävät euforisia kaikkivoipaisuuden kuvitelmia, jotka toimivat huumeen tavoin.

Demokratian kannalta tuo kiljunta on Jumalan ääni, kuten sanotaan: vox populi -vox dei. Sehän ei ole edes enemmistön ääni, ei sinne päinkään eikä siinä koskaan voi erottaa varsinaista älyllistä sisältöä. Kuitenkin se julkituo massojen aktiivisimman osan tuntemuksia ja sellaisethan ovat politiikassa useinkin ratkaisevia -eivät maan hiljaisten jupinat peräkammareissaan.

Tyhmyyden tai sen vastakohdan olemassaoloa sinänsä voi tuskin pitää oikeuskysymyksenä. Jokainen pärjää niillä eväillä, jotka luoja hänelle suuressa viisaudessaan antaa. Tyhmyyteen on jokaisella mitä suurimmassa määrin oikeus.

Demokratiassa jokaiselle annetaan vain yksi ääni, ei enempää tai vähempää ainakaan nykyisen käytännön mukaan, vaikka puheita esimerkiksi seniorien äänioikeuden poistamisesta on taas tietyiltä tahoilta esitetty.

Äänioikeuden yleisyys ja yhtäläisyys on kohtuullista siltä kannalta, että jokainen joutuu omissa nahoissaan kärsimään tai nauttimaan samalla tavalla niistä päätöksistä, jotka hänen valitsemansa edustajat tekevät.

Mikäli demokratia rappeutuu, syntyy tilanne, jossa eri kuppikunnat eivät enää pyri yhteiseen etuun, vaan saattavat jopa koettaa parhaansa mukaan vahingoittaa toisiaan, vaikkapa iän, sukupuolen, henkisen kapasiteetin tai varallisuuden antaman tuntomerkin perusteella. Silloin yleinen ja yhtäläinen äänioikeus tarjoaa turvaa.

Demokratian rappiota edustaa myös pyrkimys leimata joidenkin äänestäjien mielipiteet sinänsä kelvottomiksi ja rangaista heitä niisrtä eristämällä heidän edustajansa päätöksenteosta. Tähän liittyy usein pyrkimys leimata väärinä pidetyt mielipiteet tyhmyydeksi.

Demokratiassa kuitenkin voittaa yleensä aina enemmistö, mikä ei merkitse sitä, että siinä voittaisivat viisaus, rohkeus, oikeudenmukaisuus, kohtuullisuus ja muut vastaavat hyveet.

Todennäköisempää on, että tyhmyys, pelkuruus, epäreiluus ja hillittömyys ovat siinä aina hyvin vahvoilla, mutta demokratiassa niillä on myös vastavoimansa, toisin kuin tyranniassa. Demokratia on kompromissien politiikkaa.

Mutta tunnetusti tyhmyydestä sakotetaan, ei juridisella tasolla, mutta käytännössä kyllä. Esimerkkejä riittää loputtomasti, myös nykypäivästä.

Enemmistöt tai ainakin politiikassa vaikutusvaltaiset ryhmät eri maissa ovat äänestäneet samaan aikaan sekä ydinvoimaa että hiilivoimaa vastaan tai vaikkapa sekä vapaan liikkuvuuden että korkean sosiaaliturvan puolesta. Oman maan suhteellisen siistiä teollisuutta on ympäristösyistä ajettu alas, jotta ne korvautuisivat kehitysmaiden estottomasti saastuttavilla laitoksilla ja niin edelleen.

Tyhmyydestä seuraa yleensä se niin sanottu luonnollinen rangaistus, josta Rousseau aikoinaan puhui. Huomattakoon tässä myös se, että niin sanottu älymystö on suurelta osin aivan yhtä altis irrationaaliselle laumatoiminnalle kuin varsinainen yhteiskunnan tyhmä osa. Jopa enemmänkin.

Tämä selittyy siitä, että kaikkein typerimpien ja eniten arkijärjen vastasten ideoiden hyväksyminen ja niistä innostuminen vaativat huomattavaa älyllistä työtä. Älymystölle se on ollut muuan palkitseva tapa erottautua niistä, joita se pitää alempinaan. Rahvas on noille vouhotuksille vain tuhahdellut.

Suomalaisen älymystön näkyvin osa innostui aikoinaan käyttämään henkisiä kykyjään jalon ja epäitsekkään Suur-Suomiaatteen puolesta ja sitten myöhemmin se alkoi palvoa brežneviläistä yhteiskuntajärjestystä, jonka pyrki ja siis pystyi näkemään oikeudenmukaisuuden ja tasa-arvon esikuvallisena ilmentymänä.

Emotionaalisella tasolla luultavasti saatiin paljonkin palkintoja ja jotkut saivat konkreettisempaakin hyvää.

Mutta sakkojahan näistä tyhmyyksistä sitten enemmistölle tuli, ainakin jossakin mielessä.

Totta kyllä, herroilla meni lähes aina hyvin. Johtavat suursuomalaiset saivat yleensä päättää päivänsä johtavissa viroissa ja sama näyttää olevan johtavien taistolaistenkin osana.

Kellokkaiden johtamat massat taas näemmä unohtavat parhaansa mukaan vanhat vouhotuksensa. Jotkut etsivät uusia, elleivät sitten ole iän myötä viisastuneet, mikä sekään ei ole harvinaista. Niin sanottuja oppirahojahan tässä maailmassa usein joutuu makselemaan, mutta ei se aina hukkaan mene.

Uusia älymystön johtamia irrationaalisia liikkeitä näyttää tulevan lainomaisella varmuudella. On turha sanoakaan, että ympäristöliike on yksi sellainen.

Saattaa näyttää paradoksaaliselta, että juuri lukeneiston aktiivisin osa on niin näkyvästi mukana liikkeessä, joka turvautuu kaikkein anti-intellektuaalisimpiin menetelmiin käydessään totaalista sotaansa toisin ajattelevia vastaan.

Tässä ei kuitenkaan ole mitään uutta. Se kuuluu modernin totalitaarisen ajattelun traditioihin ja ne kumpuavat jo 1700-luvulta saakka.

Huolestuttavaa tämä tyhmyyden ylistys kyllä on. Modernin terrorismin teoreetikot Sergei Netšajevista Nikolai Bakuniniin sanoivat aikoinaan jo kaiken: iloitse, sinä ihminen, sillä suuri päämäärä tekee sinulle kaiken sallituksi!

Saksan niin sanottu ympäristöliike ei ole enää aikoihin kaihtanut rikosta, vaan suorastaan elää siitä.

Meillä ollaan vielä huliganismin tasolla, mutta yhä selvemmin mekin lähestymme yleiseurooppalaista tasoa.

Näemme jo yhä yleisemmin hyväksyttävän sen periaatteen, että kaikki, mikä palvelee suurta asiaa on paitsi sallittua, myös kiitettävää.

Tästä näkökulmasta ei enää kysytä, onko tyhmyys sinänsä hyvää vai pahaa, onko se tässä tai tuossa asiassa suurta tai pientä vaan kysytään, kenen tyhmyys se on ja millaisia asioita uskova tyhmyys. Sehän on valtava voima ja voima on asia, jota yleensä myös kunnioitetaan.

Ja yllä sanottu ei tosiaankaan tarkoita sitä, ettei esimerkiksi ympäristön ja siis ihmisen pelastamiseen pitäisi panostaa paljon, hyvin paljon. Tätähän oli turha sanoa, vai kuinka?

 

Jos lukija jaksaa, niin samasta aiheesta on enemmänkin:

Vihavainen: Haun rajattomuuden tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)

 

 

22 kommenttia:

  1. Tyhmyyden moraali on kirjoittamaton luku eurooppalaisen uuden ajan ajatushistoriassa.

    Kartesiolainen -- eriytyvän subjektin ja objektivoituvan todellisuuden asemointeihin perustuva -- rationaalisuus ja empiristinen metodi toimivat uusien tiedonalojen niin sanotusti "luonnontieteellisellä" puolella, mutta ihmistieteissä nämä samat tajunnalliset lokatiivit kasvattivat vain käsitesekaannuksia ja lopulta -- tämä on nyt vallitsevan ajattelun tilanne -- likimain keskiaijalle palautuvaa skolastista käsiterealismia.

    Psykologia hukkui syvyyspsykologiaan, jota saattaa ymmärtää hyvin harva. Psyyken syvimpien kerrosten olemuksellinen symbioottinen kollektiivisuus oikeuttaa sosiologian autonomisena tiedonalana, mutta durkheimilaista sosiologiaa on yhtä vaikeaa ymmärtää kuin Freudin perintöäkin.

    Älykkyyden määritteleminen on operationaalista: se on sitä mitä älykkyystesteillä mitataan. Esimerkiksi mielikuva älykkyydestä jonkin normaalijakauman mukaan jaettuna ominaisuutena -- "luonnovarana", sanoisi ehkä Descartes -- on tuulesta temmattu. Jos ja kun matemaattista mallia käytetään näin ongelmallisen käsitteen määrittelemiseen, se on ymmärryksen noitumista ties kuinka monenteen potenssiin. Mittaharhahan on käsiterealismin korkein aste: esimerkiksi "talousajattelussa" eli talousteokratiassa numeerinen näennäiseksaktius on noitunut todellisuudentajun niin että numeraalit voivat toimia taloususkonnon lauseiden subjekteina.

    Inhimillisessä kehityksessä on se sisäänrakennettu ominaisuus, että kehitys näyttäytyy vain kehityksen suunnasta. Se on niin sanoakseni yksisuuntainen perspektiivi. Ei ole sitä positiota, josta voitaisiin asettaa esimerkiksi kysymys paljon tietävien ja hyvin ymmärtävien yksilöiden vastuusta koskien heidän omaa yhteiskuntaansa.





    VastaaPoista
  2. Vasemmistonatsit taas kokoontuvat joukolla paljastamaan oman tyhmyytensä kaiken kansan edessä. Miksei näillä AY-johtajilla ole esittää minkäänlaista omaa ehdotustaan sille, miten Suomen valtio selviää velkavuorestaan ja kykenee ylläpitämään edes jonkinlaista hyvinvointiyhteiskuntaa ilman jatkuvaa velkaantumista. Kaiken vastustaminen ei ole mikään ratkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosin kaunopuheisuutenne kertoo Teistä ja teidän ajatuksistanne todella paljon. Eiköhän tässä ole kyse kovin yksinkertaisesta asiasta, jota jopa Perussuomalaisten AY-siipikin on alkanut ymmärtämään. Työntekijöille ei ole hallituksen toimesta edes tarjottu neuvotteluja, saati kolmikantaa, joka olisi paras tae yhteiskuntarauhalle.
      Suurta menestystä toivotan Teille ja teidän ajatuksillenne, jotka edustavat kirjoituksemme ensimmäisen osan termiä.

      Poista
    2. No jo ovat AY-johtajat saamatonta sakkia. Jos se olisi edes totta, ettei hallitus muka olisi tarjonnut neuvotteluja, niin mikä estää AY-johtajia itse tarttumasta toimeen ja esittämään omia ratkaisujaan yleiseen tietoisuuteen ja erityisesti maan hallitukselle.

      Lakot eivät ole mikään ratkaisu vaan AY-liikkeen oma pätevä ohjelma taloustilanteen parantamiseksi. Miksei AY-liike kykene laatimaan minkäänlaista omaa ohjelmaansa? Eihän AY-liikkeen johtohahmot tarvitse kenenkään lupaa laatiakseen hyvän ohjelman neuvottelujan pohjaksi. Kykenemättömyys, saamattomuus ja osaamattomuus taitavat olla ne perussyyt, kun minkäänlaista omaa ohjelmaa ei synny AY-johtajilta. Poliittinen lakkoilu on suurta tyhmyyttä.

      Poista
    3. Toipila: Tärkein syy ay-mafian ajamiin lakkoihin unohtui:
      ay-liikkeen johdon valta. (Mafia ei viittaa tässä ay-liikkeen jäsenistöön, vaan ainoastaan sen johtoon.)

      AY-likkeen johdolle ei sovi se, että vaaleilla valittu eduskunta säätää lait. Ay-liikkeen johdon on päästävä tasa-arvoisena ulkoparlamentaarisena voimana ohi eduskunnan säätämään. Tai ainakin sillä on oltava ehdoton veto-oikeus kaikkeen.

      Koskahan moottoripyöräkerhot vaativat samaa? Putinhan jo vaati (Suomi ei saa liittyä Natoon), mutta se projekti ei mennyt aivan putkeen.

      Poista
  3. ”Oikeus tyhmyyteen”

    Onko Venäjällä oikeus tyhmyyteen? En tiedä. Joka tapauksessa vaikuttaa vähän siltä, että Moskovan imperiumi kylpee tyhmyydessä/ itserakkaudessa/asiattomuudessa/yms. jo useita vuosisatoja. Normaali pragmaattisuus olisi käyttänyt Venäjän jättimäisiä luonnonrikkauksia eri tavalla kuin Putin sen teki. Uusi Venäjän päällikkö Putin tallusteli Euroopan pääkaupungeissa myymässä mustaa kultaa yms. Sympaattinen Putin teki paljon kauppoja, rahaa tuli ja lisäksi kas, öljyn hinta hyppäsi ylös. Mitähän päällikkö teki? Hän keräsi rahaa, osti kansalaisilleen länsimaista juustoa, makkaraa, jne. eikä kehittänyt niiden tuotantoa Venäjällä. Dubaitkin jäivät rakentamatta, pikkuasioista puhumattakaan, koska Putin haaveili, että hänestä tulee Moskovan Napoleon: ”tuli, näki ja voitti”.

    Kiova piti saada kolmessa päivässä ja koko Ukraina parissa viikossa. Kävi rajusti toisin ja oli pakko keksiä uutta ryssäläistä logiikkaa Moskovan TV:n kylvettäväksi:

    1. venäläiset sotilaat puolustavat koko maailman ihmisiä natsilaisuudesta;
    2. ajatelkaapas, spetsial’naja vojennaja operatsija (erikoinen sotilaallinen operaatio) esti kolmannen maailmansodan syttymistä;
    3. Lännen sotilaallisten joukkojen olemassaolo vain vahvistaa jännitteitä;
    4. Putin ei ole kenellekään koskaan uhkaillut ydinaseen käytöstä heitä vastaan;
    5. spetsial’naja vojennaja operatsija (erikoinen sotilaallinen operaatio) yhdisti Venäjän kansan aivan näkemättömällä tavalla;
    6. Alaskan tulee taas olla Venäjän omaisuutta;
    7. Jne., Yms.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Jne., Yms."

      Mainitusta luettelosta puuttuu ehkä eräs tärkeimpiä venäläisiä poliittisia sananlaskuja: glandy nado udaljat' tsherez zadnij prohod (tulehtuneet nielurisat täytyy poistaa peräaukon kautta.)

      Putinin kriitikko Nemtsov tapettiin, mutta Naval'nia ei tapettu, koska miljoonat ehtivät lukea/nähdä sen, mistä Navalnyi kirjoitti/mitä kuvasi näkyviin, raakaa totuutta.

      Poista
  4. "oikeus syödä leipää syntyy vain leivästä. ..Minulle ainakin tuon hokeman merkitys pysyi aina salaisuutena. "

    Olen ymmärtänyt asian yksinkertaisesti tarkoittavan sitä, että oikeus syödä leipää tarkoittaa, että tuo oikeus edelyttää leivänsä olemassaoloa, muu on haihattelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuon hokeman lauloi kuultavaksi Kristiina Halkola. Kommunisti, joka piut paut Suomen itsenäisyydestä silloin piittasi.

      Aina on osanneet leipää vaatia ne, jotka eivät viljan viljelyyn osallistu, syystä tai toisesta.

      Poista
    2. Lauloi nätisti kuitenkin.

      Ehkä nuo leivän vaativat tekivät viljelijöille kenkiä, auroja tai peräti traktoreita. Ne olivat TYÖVÄEN lauluja. Ongelma on siinä, että nykyinen vasemmistoliitto on yöväen puolue (ts etuuksilla eläjien). Ei tuota tarkoitettu, kun hyvinvointivaltiota rakennettiin.

      Poista
    3. Nätisti...? Moskovan Tiltun kolkkoa sävyähän siinä kai tavoiteltiin.

      Poista
    4. Aivan niin. Ja taisi tuo huippunäyttelijä vastikään julistaa omaan menneisyyteensä viitaten, kuten Edith Piaf laulussaan, "en kadu mitään".

      Poista
    5. "Moskovan Tiltun kolkkoa sävyähän siinä kai tavoiteltiin."

      Näin sitä ihminen eri tavalla kuulemansa tulkitsee: itse näin 1960-70-lukujen laululiikkeessä perusteetonta, mutta vilpitöntä idealismia sinänsä kauniiden tavoitteiden puolesta esteettisesti korkeatasoisella tavalla. Toki tiedostan, että toteutuessaan tuo idealismi olisi johtanut kauheisiin lopputuloksiin.

      Ehkäpä tässä piileekin selitys: blogisti näki tuon liikkeen voimissaan työelämässään ja siten koki nuo vaarat, itselleni liike oli jo vähentymässä ja jäi nostalgiseksi muistoksi, jota kuitenkin pystyi ymmärtämään. Uudet liikkeet kuten vihreät jäivät käsittämättömäksi - eivätkä synnyttäneet esteettisiä elämyksiä.

      Poista
  5. "tässä sääntöjen pirstomassa ja sitomassa maassamme meillä joka tapauksessa on runsaasti oikeuksia, joiden rajoittamista on aina perusteltava, mikäli niitä edes saadaan rajoittaa."

    Lyhyt oppimäärä:

    Varsinaiset oikeudet ovat sääntöjä, jotka vallitsevat tai eivät ( on/off). Esimerkki omistat kiinteistön tai et omista, oikeusjärjestys, viimekädessä poliisi, turvaavat tuon oikeuden.

    Perus- ja kansalaisoikeudet ovat periaatteita, joita punnitaan vastakkain, koska ne menevät päällekkäin. Esimerkki: yhdellä on sananvapaus, mutta toisella oikeus yksityisyyteen tai kunniaan. Noita punnitaan yksittäistapauksissa vastakkain ja oikeustilan tietää vasta kun korkein oikeus on - vaikkapa äänin 3-2 - vahvistanut vallitsevan oikeustilan, niinpä Päivi Räsänen roikkuu muutaman vuoden löysässä hirressä.

    Se pitääkö myymälävaras ilmiantaa on pikemminkin moraalinen kuin oikeudellinen kysymys, koska Suomessa ei ole yleistä ilmiantovelvollisuutta.

    VastaaPoista
  6. Ja kuinkas sitten suu pannaan vaalien jälkeen? Nyt vasta ainoastaan etoo, mutta sitten.

    VastaaPoista
  7. Muistelen kaiholla 1950-luvun pikkupojan elämää, kun kesäisin ei ollut muita sääntöjä kuin ruoka-ajan noudattaminen, ja liikkumisreviiri oli muutaman neliökilometrin laajuinen.

    VastaaPoista
  8. ”Kun kansa puolustaa oikeuksiaan”

     Miksi Neuvostoliitto luhistui?

     Neuvostoliitto luhistui koska Moskovan osavaltiot halusivat päästä pois Kommunismista ja liittyä Länteen mahdollisimman nopeasti. Se ei ollut geopolitiikka, se oli pelkoa ja pakoa sekä Venäjän ryssien syytä ja typeryyttä.

     Neuvostoliiton luhistuminen sai alkunsa siitä, että sosialistiset maat saivat ihan kyllikseen Kremlin ryssien ahneudesta, pröyhkeydestä ja raasta pomoilusta. Se oli jo geopolitiikkaa: DDR, Unkari, Tshekkoslovakia, Puola jne.




    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ”DDR, Unkari, Tshekkoslovakia, Puola jne.”

      Romania jäi mainitsematta. Kun kommunismi luhistui , niin Romaniassa sen päällikkö vaimonsa kanssa olivat ammuttu kuin saastaiset siat kotonansa. Romanian pomolla oli ehkä maailman suurin persoonaallinen palatsi.

      Vielä 60 vuotta sitten maailman taistelukentillä olivat kapitalismi ja kommunismi. Tätä nykyä taistelijat ovat samat: Länsi ja Moskova/ryssät.

      Elämme suurta aikaa.

      Poista
    2. "Länsi ja Moskova/ryssät"

      Trump ei edusta Länttä, Trump edustaa "America first" -hokemia.

      Poista
    3. Trump edustaa ukkosenjohdattimena Amerikkaa joka on kyllästynyt Eurooppaan jolla ei ole kykyä eikä edes halua puolustaa itseään. Joka ei kykene tuottamaan edes sotatarvikkeita. Sen sijaan tärkeintä Euroopalle on vihreänuskonnon utopiat. Trump on jumalan ruoska joka rankaisee Saksan vihreitä ja työtä vieroksuvia sosialisteja.

      Poista
    4. Voi miten ihananihanaa!!!

      Poista

Kirjoita nimellä.