Aikakautensa näkövinkkeli
Pentti Haanpää Kootut teokset
4. Isännät ja isäntien varjot sekä muita teoksia. Kolmas painos. Otava 1989,378
s.
Pentti Haanpää
oli etevä kirjailija ja aikansa vastarannan kiiski. Monet hänen teoksistaan
julkaistiin vasta sotien jälkeen, mutta sitten hänestä tulikin radikaalien
suosikki. Tarinan kertaaminen tässä
lienee turhaa.
Haanpää kajosi
aikansa suuriin ilmiöihin, kuten pula-aikaan ja nuoren Suomen militarismiin.
Hän oli myös antiklerikaali ja liittyi tässä esimerkiksi Ilmari Kiannon
edustamaan perinteeseen, niin erilainen kirjailija kuin Kiantoon verrattuna
olikin.
Vaikka Haanpään
kirjoissa tendenssi on hyvin selvästi esillä, eivät ne ole simppeliä agitprop-kirjallisuutta,
eivätkä ihmiset jakaannu ilman muuta vuohiin ja lampaisiin. Kirjailija pyrkii ennen
muuta löytämään asioille yliyksilöllisiä, yhteiskunnallisia syitä.
Aikakauden
ilmiöt varjostavat synkkinä pienten ihmisten elämää. Romaanissa Isännät ja isäntien
varjot saavat omillaan eläneet talonpojat lähteä tiloiltaan tienaamaan kapeata
leipää metsätöissä. Vääpeli Sadon tapauksessa taas nuorukaiset opettelevat
aivan järjettömiä sotataitoja, joilla ei tulevaisuuden sodassa ole mitään
käyttöä.
Koko maailma on
täynnä epäoikeudenmukaisuutta, eikä parannusta ole näkyvissä, sillä muutos ei
ole yksilöistä kiinni. Lama on nyt uutta aikaa, se on tullut jäädäkseen ja
siinä on kirjoitus seinällä
Sotaväki sentään
saa älyttömiin touhuihinsa lämpimät vaatteet ylle ja ruokaa mahansa täyteen.
Eikö itse asiassa olisikin järkevää tehdä koko maasta samanlainen valtion
hoitelema systeemi? Tällainen ajatus, jossa koko sosialismin aate on kiteytettynä,
välähtää eräänkin sankarin päässä.
Nämä tekstit
ovat vuodelta 1935, jolloin pelastus pulasta oli itse asiassa jo aivan ovella
ja muutos oli jopa alkanutkin, mutta
kirjailijan ajatus keskittyi siihen mielettömyyteen, jonka hän oli nähnyt pari
vuotta aikaisemmin. Toki tämä oli ihan ymmärrettävä asia.
Papit, jotka
kehtasivat vielä politikoida ja saarnata Inkerin kärsimyksistä samaan aikaan,
kun pula tuotti aivan riittävästi kärsimyksiä rajan tälläkin puolin, olivat
sangen vihattava tyyppejä. Jollakin olivat yhä muistissa ajat, jolloin papit
kehtasivat vaatia isännän ruumiin siunaamisesta härän palkkioksi.
Viittaus Inkerin
kärsimyksiin tarkoittaa tietenkin vuonna 1931 toteutettua Inkerin
kollektivisointia, jossa ei ihmishenkiä säästelty, mutta pula-aja Suomessa senkin
esille ottaminen kuulostaa valheelliselta ja jopa pelkältä hurskastelulta.
Pyssyuskoinen
talonpoikaisto kuvittelee puolustavansa ainakin omaa maataan, mutta niin vain
sekin otetaan heiltä pois pula-aja pakkohuutokaupoissa. Asevelvollisille
kerrotaan, että maa on vaarassa tulla hyökkäyksen kohteeksi, mutta kukapas nyt
muka haluaisi hyökätä tällaiseen maahan, jossa ilmastokin on niin kurja, päättelee
muuan tervejärkinen.
Haanpäällä on
melko vimmainen suhde ajan ulkokultaiseen herrasisänmaallisuuteen, joka on läpeensä
valheellinen Ei siitä köyhästi aseistetusta jalkaväestäkään ole tosipaikan
tullen muuhun kuin tykinruuaksi. Ja armeijan systeemi tekee koko porukasta tylsiä
kolloja, jotka halutaan alentaa koiran asteelle.
Tosin jopa kanta-aliupseereissakin
on sekä luonnevikaisia tyyppejä, että lupsakoita ihmisiä ja jopa joku ilmeinen
intellektuellikin, jonka joutuminen tuohon porukkaan vaikuttaa ihmeeltä.
Simputus on
kielletty, mutta tietenkin sitä harjoitetaan koulutuksen nimellä ja ”vanhat”
huvittelevat alokkaiden kustannuksella perinteiseen tapaan. Niille pannaan nyt
kuitenkin kova kovaa vastaan.
Vääpeli Sato,
jonka kauniin rouvan kanssa sankari jopa muhinoi, erehtyy joskus käymään
käsiksi alokkaaseen ja joutuu siitä hyvästä jättämään virkansa. Näin ne pojat
homman juonivat.
Oho! sanoisi
tässä kohtaa moni ulkomaalainen lukija. Jopas oltiinkin Suomessa jo tuolloin pykälänviilaajia.
Monessa maassa monnien potkiminen ja hakkaaminen kuului ehdottomasti normaaliin
käytäntöön.
Kuten sanottu,
surkea uusi maailma, pulan ja tulevien sotien myllerryskenttä oli Haanpäälle perimmältään
se, joka aiheutti tämän maailman pahuuden. Hanttiin paneminen, sekä herroille,
kapiaisille että papeille oli sankarien velvollisuus ja kultasi heidän köyhän
vaelluksensa kunnialla.
Kuitenkin
tarvittaisiin yhteiskunnassa viimein suuri muutos, jotta olot paranisivat ja yhä
useampi ymmärsi sen.
Mitäpä
sanoakaan, ajat olivat ennenkin olleet surkeat ja nyt ne taas riepottelivat pientä
ihmistä, joka sentään oli jo kukaties lapsena selvinnyt suurista nälkävuosista,
jäänyt vuoden 1918 suuressa puhdistuksessa tappamatta ja saanut oman pienen
tilan. Nyt olivat tilat taas menossa yhtiöille, palkat laskivat nälkärajalle ja
kaiken maailman liperipellet paisuivat falskissa mahtavuudessaan.
Ei se
suomalainen yhteiskunta sitten siihen romahtanutkaan eikä itärajan takana rakennettu
järjestelmä ollutkaan se suuri pelastaja pulan ja riiston kourista.
Se, mitä Haanpää
oli ympärillään nähnyt oli lopultakin vain lamakausi, johon liittyi runsaasti myös
henkistä taantumaa ja katteetonta uhoa poliittisen kentän ääripäissä..
Kaikesta tuosta
kurjuudesta päästiin sentään eroon nousukauden avulla ja Haanpää itsekin sai
talvisodassa huomata, ettei se kuviteltu tulevaisuuden sota paradoksaalisesti ollutkaan
niin paljon koneiden ja tekniikan, kuin miesten ja hevosten sotaa.
Korpisotaa
on kukaties paras ja aidoin talvisodan kuvaus, joka aikoinaan apakittiin, mutta
on sittemmin lähes unohdettu.
Oli suuri
onnettomuus, että köyhä Suomen armeijakin sitten todella joutui sodan
runtelemaksi, mutta katastrofi olisi ollut, mikäli se olisi puuttunut ja maa
olisi jäänyt osaksi tuta kuuluisaa tappotannerta (Bloodlands), jota taistelevat
suurvaltojen armeijat olisivat lananneet eestaas ja tuhonneet samalla suuren
osan kaikkien ikäluokkien ja sukupuolten edustajia.
Sellaista ei
Haanpää voinut etukäteen ymmärtää, eikä kukaan muukaan. Hänellä oli asioihin
oma ja perusteltu näkökulmansa, joka poikkesi valtavirrasta.
Kenttä ja kasarmi, Korpisotaa ja Isännät ja isäntien varjot olivat ne Haanpään kirjat, jotka isäni toi luettavaksi, joskus silloin nuorena, ennen armeija-aikaa.
VastaaPoistaHaanpään näkökulma ei ollut - todellakaan - valtavirtainen. Se, mikä oli vaikuttavaa, oli irtautumista suureellisuudesta ja sankarillisuudesta: so. pelkistettyä elämän näkökulmaa.
Kyllä nämä kirjat muokkasivat nuoren miehen ajatusmaailmaa, vaikka toisinaan sitä, ehkä teennäistäkin ylevyyden hakua joskus kaipasikin.
Pentille kävi, kuten useille kaltaisilleen: viina vei...
"Korpisotaa on kukaties paras ja aidoin talvisodan kuvaus"
VastaaPoistaSynnyttikö talvisota mitään uudelleen arviointia Haanpään aikaisempiin käsityksiin?
Kai se pakkokin oli. Mutta sodanjälkeinen vasemmistoaalto kyllä imaisi mukaansa. Tosin Armas Äikiä sanoi, että Haanpää on merkityksetön elämälle metsästä irvistelijä. Vain tiukka stalinismi olisi hänelle kelvannut.
PoistaHaanpään koko tuotanto on tullut kyllä luettua, ynnä ne teokset jotka ovat tutkineet Haanpäätä, suunnilleen kaikki. Olihan hän aivan loistava kertoja ja sanan käyttäjä, ehdottomasti Suomen toiseksi paras, koska parasta ei ole vielä kukaan pystynyt määrittelemään. Luin syksyllä Haanpään päiväkirjaa, joka on taannoin saatettu kirjan muotoon, ja siinä kyllä hämmästytti se alkoholin valtava käyttö. Päiväkirjan mukaan se oli lähes jokapäiväistä vuosikymmenet.
VastaaPoistaKun tutkii Haanpäästä otettuja valokuvia, kyllä kuluttava elämä, siis alkoholismi näkyy ankarana miehen kasvoilla. Jos alkoholi on maailman eniten käytetty masennuslääke, on se myös huonoin. Haanpää joi lähes tappotahtia koko 40-luvun ja vauhti vain kiihtyi loppua kohti. Se kävi jo terveyden päälle, ja ei kyllä ihme.
Jo parikymppisenä Haanpää myönsi olevansa alkoholisti. Jokainen tietää, että kun ihminen on "väkijuomilla liikutettu ja juovusten käsissä", tai krapulan riivaama, maailmaa ei näe kovinkaan ruusuisena, eikä Haanpää kyllä nähnyt. Toki joissakin novelleissa huumoria löytyy, ja kukaties vain nousuhumalan vaikutuksesta, mutta kyllä ne voittopuolisesti kertojat pääosin masentavista ilmiöistä, varsinkin sotaväen touhut, ja 30-luvun "pyssy-uskovien" rikolliset teot, ja niiden vaikuttavat kuvaukset jäivät historiaan. Vasemmisto otti Haanpään kiitollisuudella vastaan, tottakai kaikki kävi taistelussa kapitalismia ja sortajaa vastaan, mutta Haanpää kuitenkin piti jonkinlaisen hajuraon laitavasemmiston houkutuksille ja pyrkimyksille, jos kuitenkin leimautui selkeästi vasemmistoon.
Kalle Päätalo on kuvannut osin samoja aikoja, kuin Haanpää, eikä niissä, vaikka yhtä köyhää ja kurjaa olikin, ei niissä ole havaittavissa samanlaista hyberbolaa kurjuuden ja väärin kohtelun kuvauksissa kuin Haanpäällä? Näin sen näkisin.
Haanpää ei kirjoittanut hempeistä asioista. Romaanit ja novellit eivät koskaan pääty onnelliseen ratkaisuun, en ainakaan muista yhtään onnellista loppua, vaan päähenkilölle aina käy huonosti, ja joku isorikas voittaa ja rikastuu entisestään, tai sitten valtio tai kapitalisti lyö alamaisensa lopullisesti maan rakoon, eikä toivoa ole.
On tässä yksi onnellinen loppu. Köyhkänän ukko kuolee, kun yrittää paeta lääkäriä, joka veisi hullujenhuoneelle.
PoistaSe on ihanneratkaisu, rahat menevät niille, jotka niitä tarvitsevat eikä ukon tarvitse kitua toisten käskettävänä. Sitä herkkua tuli jo nuoruudessa.
Yksi Haanpään parhaita teoksia on novellikokoelma '""Jutut" (1952).
VastaaPoistaElämäni järjestyksessä toinen esimies oli nuorena (20 v.) kokenut korpisodan ilmiöt Kuhmon rintamalla, ja mikä erikoisinta, vapaaehtoisena. Palveli ensin Munkkiniemen ilmatorjunnassa Helsingissä, mutta ei kokenut oikeaksi etuoikeuttaan siinä paikassa, kun mustapaita-tovereita alkoi tulla kylmänä Kannakselta, hakeutui heimopataljoonaan Os. Hämäläiseen, josta kehkeytyi SissiP5. Yksi rajuimpia ajateltavissa olevia tulikasteita tapahtui armottomassa Kuhmon korvessa Dolinin hiihtoprikaatia vastaan. Pidin häntä miehenä.
VastaaPoistaPentti Haanpää ja Veikko Huovinen. Parhaat suomalaiskirjailijat ikinä! RIP. Respect!
VastaaPoistaMika Waltari.
Poista