sunnuntai 14. tammikuuta 2024

Viron ja Suomen älymystö

 

Kansa, joka haluaa olla

 

Juhani Salokannel, Vastaanpanemisen kulttuurihistoria. Viron kirjallisuuden verkostoja 1940luvulta nykyaikaan. Vastapaino 2023, 378 s.

1500-luvulla suomalaisia ja virolaisia oli suunnilleen yhtä paljon, noin 300000. Nyt virolaisia on vain viidennes suomalaisten määrästä.

Puuttumatta enempää siihen Suomessa yleiseen ruikutukseen, jonka mukaan maamme historia on aivan poikkeuksellisen hirveää, totean vain lyhyesti, etteivät kaikki muutkaan kansat mitään hannuhanhia ole olleet. Pienet kansat ovat aina vaarassa hävitä, eikä tässä mitään salaliittoteorioita tarvita. Jokainen, joka uskaltaa katsoa, näkee sen.

On tietenkin aivan mahdollista, että kansa haluaakin hävitä, että se ihailee henkistä ja ehkä fyysistäkinmiehittäjäänsä ja yrittää kaikin tavoin päästä sen arvoiseksi. Samalla omaa tietenkin aöveksitaan ja syrjitään.

Avainasemassa on älymystö. Venäläinen intelligentsija halusi aikoinaan olla riistetyn ja halveksitun kansan aivot, sillä kansa itse ei kyennyt enempää ajattelemaan kun antamaan ääntä kärsimyksilleen ja oikeutetuille vaatimuksilleen. Intelligentsijan rooli oli ennen muuta moraalinen: puolustaessaan kansaa, siitä tuli myös sen sijaiskärsijä.

Tuo nyt toki oli intelligentsijan ihannoitu omakuva ja yhtä röyhkeä kuin asiassaan loputtoman naiivi Lenin murjaisi, ettei intelligentsija suinkaan ole kansan aivot, vaan sen paska.

Mutta joka tapauksessa se oli vaikuttava ja tärkeä realiteetti aikansa maailmassa Yhdeksän kymmenesosaa kansasta oli mykkää kuin karja sikäli kuin ajatellaan sen osallistumista aikansa yhteiskunnalliseen keskusteluun. Ainoa mitä se osasi oli kapinoida mielettömällä ja säälimättömällä tavalla, kuten Aleksandr Puškin asian kiteytti.

Mykkää ja sorrettua kansa oli muuallakin. Suomessa sillä oli henkilökohtainen vapaus, mutta pelkästään sen avulla ei vielä pitkälle pötkitty. Virossa taas maaorjuus sai jopa Venäjääkin törkeämpiä muotoja. Osa kansaa oli vuosisatojen ajan nimenomaisesti ja määrätietoisesti alistettua ja halveksittua ja tämä koski myös sen kieltä.

Kuitenkin myös Virossa vallitsi luterilaisuus, joka opetti, että jokaisen piti kyetä lukemaan pyhää sanaa itse. Herrenkirche ei ollut suinkaan yhtä kansanomainen kuin sen suomalainen vastine, joka myöskin oli osalle kansaa vain maallistunut kirjon irvikuva vailla aitoa Kristuksen sisällistä tuntoa. Virossa nousi jopa ortodoksinen kirkko luterilaisen kilpailijaksi, mitä meillä ei koskaan tapahtunut. Olisiko voinutkaan?

Joka tapauksessa sekä Suomessa että Virossa luterilaisuuden merkitys kansan, rahvaan nostamisessa alkeellisesta tilastaan sivistyksen piiriin oli suuri. Ja sivistyshän on aina ollut ytimeltään kirjallista. Ainakin näihin asti. Nyt tosin näemme jo ympärillämme heti tietokoneen avattuamme jonkinlaisen audiovisuaalisen sivilisaation, joka tasoltaan näyttää pyrkivän tasaveroiseksi muiden nisäkkäiden henkisen maailman kanssa, vaikka on paljon falskimpi ja primitiivisempi.

Viro on yhä esimerkki kirjallisesta kulttuurista, jolle äidinkieli on pyhä. Äidinkielen valtavan merkityksen näemme vaikkapa Tartossa, Viron mahtavassa kansallismuseossa, jossa keskeisessä roolissa ei suinkaan ole poliittinen historia, vaan kansallisuus, joka ilmenee kielessä, folkloressa ja kansanomaisessa esineistössä.

Ennen muuta kansallisuus on kielessä, minkä jo Snellman hyvin ymmärsi, eikä kieli ilman kirjallisuutta ole muuta kuin flatus vocis, mikäli ilmaisemme asian keskiajan skolastikkojen tavoin. Sinänsä se on vain silkkaa ääntä, joka yhtä hyvin voi tulla ihmisen kummasta päästä tahansa.

Viron maarahvaan tulo kulttuurikansaksi eli kirjallisen sivistyksen kansakunnaksi tapahtui uskomattoman nopeasti, noin 1800-luvun puolivälistä ensimmäiseen maailmansotaan tai ainakin 1930-luvulle mentäessä.

Suunnilleen samanhan voimme nähdä tapahtuneen omassakin historiassamme, jossa on virolaiseen nähden paljon yhteneväisyyttä, mutta myös hyvin tärkeitä eroja.

Juhani Salokannel, joka on itse kirjailija, entinen kirjallisen aikakauslehden toimittaja ja kulttuuri-instituutin johtaja, viron kielen kääntäjä ja sikäläisten kirjallisten piirien erinomainen tuntija, on paras mahdollinen henkilö kirjoittamaan tällaisen kirjan, joka nyt on esillä.

Toisin kuin kirjan otsikko kovin vaatimattomasti väittää, siinä ei ole kysymys vain joistakin älymystön verkostoista tai ”dynastioista”, vaikka ilmeneekin, että juuri niillä on ollut hyvin suuri merkitys Viron henkisen perinteen säilymisessä ja syntymisessä.

Tämä joukko on yleensä ollut akateemista ja Tartttoon ja Tallinnaan keskittynyttä. Suomalaiset korpikirjailijat ovat aivan eri oopperasta.

Kysymys kirjallisuudesta on ollut ja on ennen kaikkea kysymys Viron sielusta, pienen kansan eloonjäämistaistelusta maailmassa, jossa sen tuhoaminen oli supervallan valtakoneiston suunnitelmissa läpihuutojuttu.

Vastaanpaneminen (luojan kiitos, emme löydä kirjasta sanaa vastaan laittaminen…) ei ole ollut niinkään taistelua vihollista vastaan, kuin oman sielun vaalimista. Dixi et salvavi animam meam sanoivat vanhat roomalaiset.

 Sen tuhoamiseen pyrkiviä moukkia ei ollut suinkaan vain Moskovassa. Itse asiassa venäläisissä saattoi olla hyvinkin virolaisystävällisiä henkilöitä, kuten esimerkiksi hiljattain edesmennyt Gennadi Muravin  (ks. Vihavainen: Haun muravin tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).

Kulttuurin ja sen vihollisten välinen rintama ei kulje kansallisuuksien tai yhteiskuntaluokkien välillä, vaan moukkien ja kansallisen älymystön välillä. Käytän nyt sanaa sen vanhassa venäläisessä merkityksessä, joka periytyy vallankumousta edeltävältä ajalta.  

Stalin halusi aikoinaan ryöstää käyttöönsä koko intelligentsijan käsitteen ja murjoi sen yhtä naurettavaan kuin ahtaaseen uniformuun. Silti sen ympärillä voidaan yhä havaita mennyttä loistoa, jonka tietyt piirit ymmärtävät ja saattavat viitata siihen esimerkiksi sanalla intelligentstvo.

Mutta ei nyt tässä enempää Venäjästä. Kirjoittaja tekee mielenkiintoisis vertailuja Viron ja Suomen välillä, joiden valossa ymmärrämme, miten valtava merkitys kirjallisella älymystöllä on ollut ja yhä on Virossa.

Meidän kirjallisuutemme suuri aika on jo noin 50-100 vuoden takainen, eikä kukaan nykyään edes viitsi kiinnittää siihen erityistä huomiota. Esimerkkinä Salokannel mainitsee TV-ohjelma Lukulampun, joka on jo vuosikymmenien takaisien asia. Kenties sellaisen uudelleen aloittaminen nyt vain olisi kohtuuttoman kallista….?

Virossa asiat ovat toisin. Kirjallisuuden eksistentiaalinen merkitys pienelle kansalle ymmärretään kirkkaasti ja sitä arvioidaan sen mukaisesti.

Runous, joka kerran oli tärkein ja jopa ainoa mahdollinen tapa antaa ääni asioille, joita ei saanut ajatella, on Virossa aivan keskeinen kirjallisuuden laji. Suomessa sitä julkaisevat lähinnä narsistit, joiden proosaa ei kukaan viitsisi lukea. Ero on olennainen.

Suomen historia on toisenlainen kuin Viron. Tietty kahtia jakaantuneisuus näkyy yhä maamme kulttuurissa. Meillä on jonkinlainen yleisen moukkamaisuuden koulukunta, jonka olemassaolon ideana on vallanpitäjien vastustaminen ja halveksiminen ja samaan porukkaan heitetään myös koko kulttuuriväki. Tästä joukosta löytyvät myös kaiken venäläisen naiivit ihailijat.

Sitten meillä on nämä amerikkalaisuuden fanittajat, joille se roska, jonka tietokoneen avaajat saavat silmilleen joka kerran avatessaan koneensa, on todellista aikakautemme evankeliumia. Tälle porukalle suomalaisuudella ja koko Suomella ei ole mitään arvoa sinänsä ja sen sulauttaminen johonkin, mihin tahansa, on arvo sinänsä.

Näiden lisäksi meillä toki on suuri määrä normaalin kriittisesti ajattelevia kelpo ihmisiä, joille myös oma kansa ja sen perinteet ja jopa sen sielu ovat tärkeitä asioita.

Koska meitä on jo koko itsenäisyyden ajan vaivannut eräänlainen koominen suurvaltamentaliteetti, on kaikkien kulttuuristen ryhmiemme identiteetti ollut toisenlainen kuin Virossa, joka ymmärtää olevansa pieni kansa.

On luultavaa, että niin Suomi muin Viro kulttuurisina ilmiöinä häviävät kartalta parin vuosisadan kuluessa. Kiinnostavaa oisi kyllä tietää, kumpi menee ensin, mutta kenties asialla ei ole väliä, koska silloin olemme jo kuolleita, kuten muuan aikakautemme merkittävä ajattelija on sanonut.

Ehkäpä tapaamme tässä sen kaikkein primitiivisimmän viisauden lajin, jonka useimmat eläimetkin ovat jo ohittaneet. Sitä kavahtakaamme. Tämä hyvin ja huolellisesti tehty ja laajaan aineistoon perustuva kirja tarjoaa yllin kyllin pohdittavaa.

48 kommenttia:

  1. "Virossa nousi jopa ortodoksinen kirkko luterilaisen kilpailijaksi, mitä meillä ei koskaan tapahtunut. Olisiko voinutkaan?"

    Ei, koska se oli "ryssänkirkko", ts edusti venäläisyyttä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomen ortodoksinen kirkko on kreikkalainen kirkko. Ei olla venäjän patriarkaatin alaisia, vaan Konstantinopolin. Iät ja ajat.

      Kovasti ort-kirkkomme kilpailee lut-kirkon kanssa nykyisin: jäseniä kääntyy, se on julkkismuotia. Luterilaisista paetaan.

      Poista
    2. En kyllä yhtään ihmettele tuota pakoa. Uskominen itsessään on henkilökohtaista, ei toista voi pakottaa olemaan samaa mieltä, eteenkään kun kyse on uskon asioista. Ortodoksit ovat oma juttunsa, sitten on lestadiolaiset jotka keinuttaa valtiota omilla näkemyksillään talouden kautta, kuin myös katolilaiset joihin taas vaikuttaa globalismi omalla tavallaan. Lähtökohdin se ja sama kunkin uskomisille, katolilaisilla tuohon sitten taas voi vaikuttaa uustonismi ja maalaaja käytänteet yms. amerikkalaisten populaarikulttuurissa, kuin myöskin joissain ranskalaisissa tuotteissa tuon voi havaita. Lähtökohdin toisen mielenterveyden kyseenalaistaminen on hieman haastavaa ja nämä kuuluvat yleensä valtiovallalle, ongelmallista voi olla kun eri sukupuolet ajattelevat eri tavoin ja siihen jos lisää 1 Jumala järjestelmät joissa lakikäytänteet sosiologisesti tulee jostain toisaalta kuin järjestä.
      Jos tuosta ole toisille vaaraa, niin antaa toisen touhuta jos se tehnee onnelliseksi.

      Realistisesti sitä joka tapauksessa hoitaa asiakirjat yms. valtion konttoreissa, vihkimisen henkikirjoittajalla. Uskoakko sitten valtioon? Se on vähän erilaista uskoa, demokratiassa.
      Kirkko on kumminkin ollut tuo hallinnollinen rakenne kylissä ja papeilla oma arvovalta. Naisten arvo taas määrittynyt miehen kautta neiti/rouva ja sitä myöden lasten, jos äpärä niin se on ollut paheksuttua. Lapsi tuskin on kysynyt haluaako syntyä syrjityksi sosiologisesti tai ne tapaukset kun lapsi on saanut alkunsa raiskauksesta.

      Poista
  2. "Meidän kirjallisuutemme suuri aika on jo noin 50-100 vuoden takainen, eikä kukaan nykyään edes viitsi kiinnittää siihen erityistä huomiota. "

    Niin, eilen TV:ssa kerrottiin, että keskiasteen oppikirjojen ilmaisuuden vuoksi joukko kirjakauppoja joudutaan sulkemaan. Akateeminen kirjakauppakin tunnisti pienentäneesä myymälän neliömääriä. Myymälän kalliita neliöhintoja kauhisteltiin siihen tapaan, että tuli mieleen, että koskahan kirjansa joutuu ostamaan Korsosta autoliikkeiden välitä. Voi aikoja...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ikaalinen oli yksi näistä paikkakunnista, vanha sivistyskauppala, josta kirjakauppa - välillä tiettävästi jopa maan ainoa Tampereen ja Seinäjoen välillä toiminut - joutui lopettamaan tuon oppivelvollisuus-muutoksen takia! Nyt jo muutamassa kuukaudessa monelle on hahmottunut mikä valtaisa henkinen menetys, aivan kuin sielullinen amputaatio. Voihan sitä karauttaa Tampereelle, mutta ei se ole sama, kirjakauppa on, - oli ainakin täällä meillä - henkinen kirkko, tapaamispaikka ja keidas, jonka kautta sai noin kolmessa päivässä minkä tahansa kirjan. Merkitykselliset asiat tarvitsevat fyysisen ja aineettoman keskipisteen, muuten tärkeitä, usein sanoin lausumattomia voimia hajoaa partikkeleina tuuleen.

      Poista
    2. Kannattaa poiketa Ruoveden kirjakaupassa, Vinhalla. Se on puksuttanut jo yli 100 vuotta ja elää nyt varsinaista renesanssiaan.

      https://vinhankirjakauppa.fi/

      Poista
    3. "kirjakauppa on, - oli ainakin täällä meillä - henkinen kirkko, tapaamispaikka ja keidas"

      Voitko tuon paremmin - tai kauniimmin - sanoa. Helsingin reissu ilman Akateemista tuntuu hiukan hukkaanheitetyltä; siellä taas kuin käyskentelisi jossain hengen temppelissä.

      Poista
    4. Ei se vieläkään niin huono ole, vaikka ennen oli parempi. Mutta kaikkialla tapahtuu: Berliinistä hävisi Kiepert, Lontoosta Dillons ja niin edelleen. Mutta onhan Dussmann, Waterstones ja niin edelleen. Yksi vielä joka maassa?

      Poista
  3. Hyvää keskinäisyyden luonnehdintaa.

    Jos käyttää sanaa diagnostiikka tässä yhteydessä, voi olla turhan yleistetty käyttötapa, mutta toisaalta jos näitä ei voi arvioida jotenkin diagnostisesti, koko sana menettää merkityksen, muistakin yhteyksistä.

    Kun toisaalta käyttää sana keskinäisyys, avautuu tarkasteltavat ryhmät selkeämmin olemassaolevina, ja toisistaan vaikuttuvina.

    VastaaPoista
  4. Blogisti mainitsee suomalaisesta korpikirjallisuudesta. Virolainen kirjallisuus on kokonaan toisella tasolla kuin suomalainen, se on luontevalla tavalla perinnetietoista, ja kirjailijat ovat intellektuelleja jotka osaavat eurooppalaisia kieliä. Kuten joku irvileuka sanoi, en muista kuka, suomalaisen kirjailijan "ainoa ongelma on valita aihe", ts. edelleen uskotaan siihen ajatukseen että on jokin romantisoitu elämä, joka sellaisenaan suodattuu "rankasti elävän" kirjailijan kautta paperille, ilman kirjallisuuden lajityyppien hallintaa tai kirjoittamisen tekniikkaa tai romaanin formaalien ominaisuuksien analyysia. Ja se kuuluisa, idioottimainen sitaatti Erno Paasilinnalta, "sellainen elämä että siitä syntyy kirjailija". Hohhoijaa. Mikäköhän tuo oikea elämä sitten on? Esimerkiksi edesmennyt Miki Liukkonen. Ehdottoamasti lahjakas nuori kirjailija, mutta häneltäkin selvästi puuttui filosofinen kouliinteisuus ja tietty älyllinen kypsyys. Suomalaisen proosan yksiulotteisuuden kommentointi on jo klise, mutta kun se on totta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko perussyynä se, että sotien jälkeen muotiin tuli työläis- ja vasemmistokirjallisuus, joka edusti blogin sanoin yleisen moukkamaisuuden koulukuntaa. Klassisen sivistyksen omaanneet kirjailijat katosivat.

      Poista
    2. No eivät ne nyt aivan tyystin kadonneet, olivathan esim. Veikko Huovinen ja Veijo Meri ihan kouluja käyneitä, sivistyneitä persoonia... Eikä Väinö Linnakaan mikään moukka ollut millään muotoa, tai Pentti Haanpää, vaikkei lasiin sylkenytkään. Tuo tietty renttumentaliteetti taisi tulla muotiin vasta jonkin (sinänsä lahjakkaan) Pentti Saarikosken myötä, joka ei mikään varsinainen elämäntapamannekiini ollut... Valitettavasti monilla kun on taipumusta sekoittaa käsitteet kansanomainen ja rahvaanomainen. Eipä tuikituntematonta taiteilijapiireissäkään.

      -J.Edgar-

      Poista
    3. Et maininnut Hannu Salamaa.

      Poista
  5. "koko itsenäisyyden ajan vaivannut eräänlainen koominen suurvaltamentaliteetti, .. Virossa, joka ymmärtää olevansa pieni kansa."

    Vastustan: tuota on ollut 1917-44 ja sitten 1990-luvulta lähtien, mutta kyllä siinä välissä oli jakso, jolla päähämme taottiin moukarilla, että olemme pieni kansan, jonka sopi harjoittaa vain ystävyyspolitiikkaa suuremman ja mahtavamman naapurin kanssa. Tuo pikkukoiran mentaliteetti on leimannut koko elämääni, vain kohde on vaihtunut, pikkukoiran käytös ei.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siellähän me isojen pöydissä olimme sodasta ja rauhastakin päättäneet. Suomi oli aina kokoaan paljon suurempi esikuva koko maailmalle. Emme me nöyristelleet, vaan olimme muita viisaampia.

      Poista
    2. Pöydässä niinkuin syytetty tuomarin pöydän edessä.

      En minä kyllä myös saman ajan eläneenä tuollaista mentaliteettia tunnista, pikkukoiria oltiin - ja tietoisia siitä.

      Poista
    3. Olemme nyt "kokoamme suurempi" ns. ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa.

      Veroja korottamalla ja velkaantumalla laitetaan ilmastoa "uuteen uskoon".


      .

      Poista
    4. Vihavainen: ”Suomi oli aina kokoaan paljon suurempi esikuva koko maailmalle. Emme me nöyristelleet, vaan olimme muita viisaampia.”.

      Nyt Vihavainen löysi oikein kultamunan! Tämä lukekaa ja hiljentykään joulun jälkeiseen mietiskelyyn.

      Poista
  6. "koko itsenäisyyden ajan vaivannut eräänlainen koominen suurvaltamentaliteetti..."
    Tämä kuvaus naurattaa ja ilahduttaa, koska se on niin "hauskasti" sanottu suomalaisesta mentaliteetista!

    "On luultavaa, että niin Suomi muin Viro kulttuurisina ilmiöinä häviävät kartalta parin vuosisadan kuluessa."
    Tämä saikin jo hymyn hyytymään. Jyrkkä ei tälle skenaariolle - itse uskon suomalaisen kulttuurin olemassaoloon ja menestykseen maailmankartalla tulevaisuudessakin. Perustan arvioini kansan ilmiömäiseen sisukkuuteen ja luontaiseen lahjakkuuteen luovia haastavassa ympäristössään, mistä on todisteita jos toisia olemassa pitkän historiamme ajalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin se ongelma tässä nyt vain on, että sadan ja varsinkaan kahdensadan vuoden kultuttua tätä kansaa ja varsinkaan sen kulttuuria ei enää ole.

      Tämä ei ole salaliittoteoria vaan aivan vain aritmetiikkaa.

      Poista
    2. Matias K, tervepä terve. Olenpa yllättynyt tuollaisesta pessimismistä, jota aritmetiikaksi luonnehdit. Etkö usko suomalaisuuteen, etkö usko itseesi? Onkohan se yleinenkin trendi perussuomalaisessa ajattelussa...

      Kyseessä ei liene niinkään maku- tai tosiasia vaan uskon asia, ja meillähän vallitsee onneksi uskonnonvapaus.

      Poista
    3. Todennäköistä, jopa väjäämätöntä on että Suomi, Viro ja muutkin pienet kuin suuremmatkin kansat kulttuureineen tulevat katoamaan parissa sadassa vuodessa. Tapahtumassa on sama kuin mitä historiassa on aina käynyt alueiden liittyessä yhden keskusvallan alle. Ilmiötä kiihdyttää globaalinen viihdeteollisuus.

      Poista
    4. "Ilmiötä kiihdyttää globaalinen viihdeteollisuus."

      Kyllä mä taas sanoisin, että ABBAn Waterloon voitto vuoden 1974 Euroviisuissa oli kaukaaviisaiden hereilläolijoiden näkemyksellä SE alkusysäys Suomen 90-luvun alun lamalle, ja kamelinselän katkaisija + muita kotimaisia itsesäälillä ryyditettyjä uhritarinoita.

      Kevät vielä pilkistää, koitetaan vaan jaksaa tämä pitkä ja pimeä talvi.

      Poista
    5. "Suomi, Viro ja muutkin pienet kuin suuremmatkin kansat kulttuureineen tulevat katoamaan parissa sadassa vuodessa. Tapahtumassa on sama kuin mitä historiassa on aina käynyt alueiden liittyessä yhden keskusvallan alle."

      Kuten Irlanti jne.

      Poista
    6. Irlantia on suojellut uskonto. Kieli meni jo.

      Poista
    7. Irlannissa, samoin kuin Puolassa, katolilaisuus on osa kansallista identiteettiä, joten se selittää osaltaan uskonnon varsin huomattavan roolin esim. politiikassa yhä tänäkin päivänä. Eroa vieraaseen miehittäjään on haettu myös uskonnon kautta. Kaikkein jyrkin suhtautuminen asiaan lienee armenialaisilla, siellä kun katsotaan, että kristinuskosta luopuva luopuu samalla myös armenialaisuudesta.

      -J.Edgar-

      Poista
    8. Kyllähän jokainen laskutaitoinen osaa laskea, että jo sadan vuoden päästä, tai paljon aikaisemminkin, tätä kansaa ei perinteisessä mielessä ole. Ei siihen väestönvaihtoteoriaa tarvita.

      Poista
    9. Yritin sanoa, ettei pienten kansojen ja kielten häviäminen ole mikään väistämätön luonnonlaki, jos olisi niitä ei olisi. Historia luo toisaalta uusia imperiumeja ja toisaalta hävittää niitä. ( Esimerkki Rooman inperiumin tuhoutuminen, jolloin latina muuttui romaanisiksi kieliksi ja germaanikuningaskunniksi.) Sisäisesti koherentit yhteisöt voivat säilyä ominaan enemmistön parissa pitkäänkin, kuten juutalaiset diasporassa.

      Pointtini oli siis se, ettei pidä heittää kirvestä kaivoon, muttei liioin uskoa, että automaattisesti säilymme, ainakaan samanlaisina. Säilymisen tae on kulttuurillinen omanaarvontunto.

      Poista
    10. Öö: "Etkö usko suomalaisuuteen, etkö usko itseesi? "

      En usko siihen, että Suomessa kävisi näissä asoissa yhtään sen paremmin kuin mitä on käynyt Malmössä, Tukholmassa ja yleensäkään niissä muissa länsimaissa, joihin Lähi-Idän ja Afrikan vyöry on kohdistunut.

      Tulijat tuovat oman kulttuurinsa, siinä eivät suomalaisten luterilainen työn eetos, luottamus siihen, että samoilla pelisäännöillä mennään kaikki yhdessä eikä mikään muukaan suomalaisen kulttuurin keskeinen arvo mitään paina. Joten nuo arvot ja kulttuuri siis voi säilyä väestöpohjan vaihtuessa (tämä on puhdasta aritmetiikkaa, ei salaliittoa).

      Persujen tai muidenkaan mieto yritys edes vähän hiilitä tätä kehityssuuntaa tuskin johtaa mihinkään, koska naiivien idealistien paine on niin kova. Tosin samaan ongelmaan ollaan kyllä nyt heräämässä koko Euroopassa, mutta eipä siitäkään juuri mitään ole odotettavissa, koska ainut, mihin Eurooppa missään asiassa pystyy, on "voimakas lausunto" ja "vahva signaali". Siinä kaikki.

      Sanottuani tämän, totean vielä, että noilta ongelma-alueilta tulijoiden joukossa on aina mukana myös pieni prosenttiosuus porukkaa, joka pystyy sopeutumaan tänne ja antamaan postiivisen kontribuution sekä suomalaiseen talouteen että kuluttuuriin. Ongelma on vain se 95 %, joka ei tähän kykene eikä sitä edes halua. Sitä tämä maa ei kestä.

      Johtopäätös: "Antaa mennä, kun on alamäki" - vai mitä?

      Poista
    11. "suomalaisten luterilainen työn eetos, luottamus siihen, että samoilla pelisäännöillä mennään kaikki yhdessä"

      Hyviä suomalaisia arvoja, joiden varaan on hyvä rakentaa kaikkien suomalaisten syntyperästään huolimatta. Onneksi itselläni on tuttavapiirissäni myös ei-kantasuomalaisia (Suomen kansalaisia) hyviä ihmisiä, jotka tekevät töitä tämän maan ja hyvinvointinsa eteen, vaikka osa heistä törmääkin edelleen avoimeen rasismiin solvaamisen muodossa. Voiko randon-nimittelijöiden perusteella sanoa, että kaikki suomalaiset olisivat avoimen rasistisia? Tuskin.

      Uskon siihen, että Suomi voi kehittyä samaan suuntaan kuin vaikkapa Sveitsin Zûrich, jossa tätä maahanmuuttokeskustelua käytiin 60- ja 70-luvuilla eli kuka saa tulla maahan, kenestä tulee sveitsiläinen, kuka on oikea sveitsiläinen jne. Nykyään maassa on paljon kantaväestön lisäksi maahanmuuttajia töissä yhteiskunnan kaikilla osa-alueilla, ja kaupunki/maa on hyvin siisti, järjestäytynyt, kansallistuntoinen sekä konservatiivinen niin paikallispolitiikaltaan kuin tapakulttuuriltaankin. Tulijat ovat sopeutuneet Sveitsin malliin, joka on muuten hyvin lähellä suomalaista. Samanlainen on mahdollista täälläkin, ja se on ehkä jossain määrin välttämätöntäkin Suomen hyvinvoinnin kannalta kantasuomalaisten vauvalakon takia. Meillä on hyvä ja turvallinen kovalla työllä luotu maa, ja sen huomaavat myös tänne tulijat joista 95% haluaa olla rakentamassa eikä rikkomassa sitä.

      Mitä tulee "idealismiin tai naiiviuteen", sen tosiasian tunnistaminen, että Eurooppa on jo nyt hyvin monikulttuurinen, Suomenkin historian ohella, on realismia. Kaltaiseesi nihilistiseen kyynisyyteen ja maahanmuuton kokonaisvaltaiseen mustamaalaamiseen edes ajatuksen tasolla ei ole varaa näinä aikoina. Suomalaiseksi on mahdollista tulla muutenkin kuin syntymällä tähän maahan.

      Poista
    12. "Pointtini oli siis se, ettei pidä heittää kirvestä kaivoon, muttei liioin uskoa, että automaattisesti säilymme, ainakaan samanlaisina. Säilymisen tae on kulttuurillinen omanaarvontunto."

      Aivan, "tunne oma arvosi, mutta anna arvo toisellekin".

      Poista
    13. Jos kysyy naisilta näissä katolilaisissa maissa tuosta uskosta mielipidettä niin ei välttämättä olla kovin innostuneita. Yleensä tuo linkittyy lakiasioiden kautta siihen syntyvyyteen, aborttilainsäädäntöön, koulutukseen yms. Muttei tuo paavikaan pyhällä hengellä elä niin tarvitsee uskovia ja siinä nuo verkostot ja luostarilaitos ovat omalukunsa. Enempi kaaoksen ne vanha testamenttaaliset näkemykset tuppaavat aiheuttamaan ns. sivistysvaltioissa. Sit kun katsoo mihin jamaan nämä maat ovat päätyneet, niin tekniikkaa ja kehitys on kutakuinkin seisahtunutta ja tuloerot väestön keskuudessa on silmiin pistäen nähtävissä.

      Poista
    14. Vielä vähän Öö & co, jos sallitaan,

      Minua aikalailla nyppii se, että kaikki maahanmuutto aina käsitellään jääräpäisesti yhtenä nippuna, vaikka maahanmuutossa ja maahanmuuttajissa on valtavat tilastolliset erot mm. lähtömaan ja lähtökulttuurin mukaan. Ja nämä erot on hyvin helppo tilastollisesti todeta. Vaatii aivan erityistä ponnistusta sulkea niiltä silmänsä.

      Mutta meillä on se porukka kovasti äänessä, mm. toimittajat, jotka tuntuvat uskovan, että asiat ovat niin kuin he toivoisivat niiden olevan, sen sijaan, että ne ovat juuri niin, kuin ne ovat.

      Näin oli pitkään Ruotissakin, mutta seurailkaapa nyt, kuinka selkeä ja vahva täyskäännös Ruotsin politiikassa on nyt tapahtumassa. Tanska kykeni toimimaan jo aiemmin.

      Vietnamilaiset, kiinalaiset, thaimaalaiset, ukrainalaiset - kotoushöpinöitä ei tarvita, suoraan töihin ja reippaalla otteella. (Tämä on tietenkin kototutusbusineksen kauhukuva.)

      Se toinen porukka taas on suhteellisen varakkaiden perheiden joutopoikia, jotka ovat lähteneet seikkaliureissulle hölmölään - maahan, missä kaikki on heille ilmaista, mitään heiltä ei vaadita ja missä he siliti turhautuvat elättäjiinsä ja alkavat aiheutta ongelmia, koska heitä sortavat "rasistit" - edes Bemaria ei heti anneta alle, vaikka jollakin sellainenkin näkyy olevan. Canada Goose pitää sekin itse hankkia - kadulta.

      Lähtömaissa ei suinkaan koko väestö ei ole tätä porukkaa. Mutta se aines, joka sieltä iloisesti tänne lähtee rynnimään iPhonet käsissään, aivan valtaosin on.

      Pahinta on se, että vääjäämättä tuo porukka kokoontuu omiin jengeihinsä ja enklaaveihinsa, missä pidetään tiukasti kiinni omista, meikaläisittäin jo satoja vuosia sitten hylätyistä keskiaikaisista opeista ja arvoista ja omasta ylemmyydestä elättäjiin nähden. Seuraukset ovat helposti nähtävissä missä tahansa tästä "rikastuksesta" nauttineessa Euroopan maassa.

      Jos sitä Sveitsiä haulutaan mallina katsoa, kannattaa katsoa tarkemmin, ketä ja mistä sinne on otettu ja ketä ja mistä taas ei. Kannatta myös katsoa vastikeettomien etuuksien taso.

      Kuten sanottu, kaikki maahanmuuto ei ole seurauksiltaan alkuukaan samaa. Siitäkin on olemassa sekä hyöty- että haittaversiot.

      Poista
    15. Jos sitä Sveitsiä haulutaan mallina katsoa, kannattaa katsoa tarkemmin, ketä ja mistä sinne on otettu ja ketä ja mistä taas ei.

      Euroopasta, Aasiasta, Afrikasta ja Lähi-idästä on tulijoita ollut sinnekin keskeisen sijaintinsa takia. Ehkä siellä ollaan tosiaan jotain tehty paremmin, kun on onnistuttu integroimaan ihmiset yhteiskuntaan. Ehkä pahin vihapuhe ja kansallinen depressio ylipäätään ei kukoista siellä kuten meillä syistä, joita voin vain arvailla. Ehkä maahanmuutto on koetaan siellä hyvänä asiana, jopa rikkautena, josta ammentaa maan yhteiseen hyvinvointiin ja kukoistukseen.

      Poista
    16. Yli puolet on EU:sta. Afrikasta vain nimeksi.

      Poista
    17. Unohdin mainita, että Etelä~Amerikastakin on paljon hyviä hoitajia hoitoaloilla. Monet ovat kielen opittuaan kouluttautuneet hoitajiksi Sveitsissä ja siten valmiita työelämään.

      Poista
    18. Helppo on uskoa, että esim. Etelä-Amerikasta tulevat integroituvat nopeasti länsimaiseen/eurooppalaiseen yhteiskuntaan.

      Syy on yksinkertainen: kulttuurinen etäisyys ei lopulta ole kohtuuttoman suuri.

      Suomalaisittain se olennainen kiinnostava tieto Sveitsin suhteen on se, montako prosenttia sikäläisistä maahanmuutajista on lähtöisin Lähi-Idän tai Afrikan vähiten kehittyneistä islamilaisista maista. Näiden suhteen haaste on suurin, koska kulttuurinen etäisyys tänne Pohjolaan on aivan maksimaalinen.

      Lähes yhtä vaikea meidän olisi omaksua heidän arvomaailmaansa ja sopeutua sikäläisen yhteiskuntannan pelisääntöihin.

      Mutta siis, paljonko islamilaisista kehittymättömimmistä maista tulijoita Sveitsiin?

      Poista
    19. En osaa tähän sanoa Sveitsin lukuja tuosta skaalaamastasi ryhmästä. Suomessa tunnen Lbanonista ja Syyriasta tulleita muslimeita, jotka ovat sopeutuneet tänne täydellisesti mielestäni. Ovat edelleen muslimeita, ja saavat puolestani harjoittaa harrasta uskoaan kuten parhaalta tuntuu, itse kuulun luterilaiseen kirkkoon. Ovat töissä ja naimisissa, puhuvat lähes täydellistä suomen kieltä, tuttavani jopa hieman stadin slangilla, ovat Suomen kansalaisia ja hyvin tyytyväisiä oloonsa täällä. Ovat molemmat nähneet sodan mielettömyyttä ja osaavat arvostaa rauhallista ja turvallista Stadia yli 10vuoden ajalta. Nämä ihmiset ovat ystäviäni ja usein koen, että minulla on vähintään yhtä paljon yhteistä heidän kanssaan kuin kantasuomalaisten kanssa. Jokainen ihminen on yksilö historiallaan ja niin maahanmuuttoonkin tulisi suhtautua. Kuten aiemmin totesitkin niin minuakin nyppii maahanmuuton niputtaminen yhteen nippuun mm. lähtömaan perusteella. Ennakkoluuloja on tässä joskus itselläkin, mutta mieluummin tutustun ihmiseen ja hänen taustaansa enkä tuomitse ketään syntyperänsä takia.

      Mukavat päivän jatkot.

      Poista
    20. Tuostahan ne Sveitsin luvut helposti löytyvät:
      https://en.wikipedia.org/wiki/Immigration_to_Switzerland
      Suurimmat maahanmuuttajaryhmät ovat saksalaiset, italialaiset ja portugalilaiset. Suuri valtaosa maahanmuuttajista on peräisin Euroopasta.

      Poista
    21. Voi Rere, se on heleppoa kun sen osaa, vai mitä?

      Poista
  7. "Esimerkkinä Salokannel mainitsee TV-ohjelma Lukulampun, joka on jo vuosikymmenien takaisien asia. Kenties sellaisen uudelleen aloittaminen nyt vain olisi kohtuuttoman kallista….?" Siinäpä eräs esimerkki nykyisen YLE:n löysästä otteesta (sen sijaan: sinkut paljaina, painikoulu, hengaillaan tms, hohhoijaa..).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen täysin samaa mieltä. Ylen ohjelmistosta voisi huoletta karsia kolmanneksen. Halukkaat katsokoot roskaohjelmansa mainoskanavilta. Huvittavaa, miten Yle ja eräät lehdetkin älähtivät, kun eräs presidenttiehdokas julkesi ehdottaa verorahoitteiselle Ylelle kulukuuria.

      Poista
  8. Ei liity suoraan blogin aiheeseen mutta yksi kysymys pohdituttanut. Kuinka Virossa ja muissa Baltian maissa ajatellaan Suomen valinnasta taistella v. 1939 ?
    Ihaillaanko siellä Suomen ratkaisua ja kirotaan omia valintoja ? Vai mikä on yleisin tulkinta ?

    VastaaPoista
  9. Käteni ulottuvilla työpöytäni viereisellä kirjahyllyllä on pitkään ollut Lennart Meren puhekokoelma Tulen maasta, jonka nimi on Viro (suom. Juhani Salokannel, tietysti). Ennen vanhaan Suomessakin julkaistiin päämiesten puheita ja kirjoituksia, silloin kun niitä vielä osattiin kirjoittaa. Olen sitä ikää, että ensimmäiset Viro-kosketukseni liittyivät juuri Mereen ja eräisiin toisinajattelijoihin, joiden kirjoja sain postitse.
    Teoksen alussa Meri kertoo Janajevin juntan vallankaappauksesta, maanantaina 19.8.1991:
    "Tunsin asemamme varmaksi, koska tiesin että kaappaajat eivät olleet onnistuneet ensimmäisten kuuden tunnin kuluessa saamaan haltuunsa valtakunnan strategisia solmukohtia, ennen muuta televisiota".
    Ulkoministeri Meri oli tuolloin työmatkan jäljiltä Suomessa, ja hän piti verekseltään lehdistötilaisuuden:

    "Optimismini yllätti lehtimiehet. He olivat hyvin perillä asioista ja tiesivät, että yksi G-7 -valtioiden eli johtavien teollisuusmaiden valtionpäämiehistä oli tunnustanut ennenaikaisesti vallankaappaajien hallituksen. Vastasin kysymykseen kysymyksellä: oletteko tavanneet kenraalia, joka osaisi lypsää lehmää?"

    Epäilemättä suvereenia yllättävän tilanteen haltuunottoa ja kirkasta ajattelua. Mutta hänen olennainen kapasiteettinsa olikin fokusoitu siihen, mitä voi tapahtua. Meillä Koivisto totesi jälkikäteen: "Jälkeenpäin saatettiin todeta monia merkkejä, jotka olisi pitänyt voida tulkita oireiksi siitä, mitä oli tulossa".
    Läntiset kommentit coupin tapahduttua olivat jokseenkin jiirissä, ja selkenivät läntisten tiedusteluelimien tuoreimpien tietojen tultua valtiojohtojen käyttöön, eli noin 20.8.
    Tiettyjä sooloilujakin esiintyi: Jäin miettimään: minkä G-7 -valtion päämies oli noin ulalla? Mieleeni ei ole jostain syystä jäänyt minkäänlaista muistijälkeä.

    VastaaPoista
  10. ”Kansa, joka haluaa olla”

    Pavel Ivanovitsh Pestel’ oli venäläinen vallankumouksellinen. Vuonna 1824 hän oli laatinut Dekabristien poliittisen ohjelman nimeltään Russkaja Pravda (Venäläinen laki). Venäjän kansallisuuskysymystä käsittelevässä osiossa sen ydinkohtana on: “vse razlitshnye ottenki v odnu obshuju massu slit’” (kaikki erilaiset ominaisuudet yhdeksi yhtenäiseksi massaksi sulattaa). [Pestel’ P.I. Russkaia Pravda. Nakaz Vremennomu Verhovnomu Pravleniiu (Venäläinen laki. Evästys Väliaikaiselle Korkeimmalle Hallinnolle). Knigoizdatel’stvo “ORION”, St. Petersburg, 1906, ss. 55-56.]

    Merkitykseltään samankaltainen strateginen idea toistuu Kommunistisen puolueen manifestissa: ”kansojen kansallisuuserojen häviämisen jouduttaminen”. Manifesti oli Karl Marxin luoma yhteistyössä venäläisten vallankumouksellisten aristokraattien kanssa vuonna 1848.

    Bolshevikkien käytössä oli käsite ”sosiaalisesti vaaralliset kansat” [Gildi L.A. Sud’ba sotsial’no opasnogo naroda: zasekretshennyi genotzid finnov v Rossii. 1930-2002. S-Peterburg, Dean, 2003. (Sosiaalisesti vaarallisen kansan kohtalo: suomalaisten salainen kansanmurha Venäjällä. 1930-2002).

    VastaaPoista
  11. "Todennäköistä, jopa väjäämätöntä on että Suomi, Viro ja muutkin pienet kuin suuremmatkin kansat kulttuureineen tulevat katoamaan parissa sadassa vuodessa."

    Jotta mainittu todennäköisyys muuttuisi todellisuudeksi niin tarvitaan mielestäni ennen kaikkea sitä, että Maailman Totaalisena Herrana olisi Ryssä. Pelkään kuitenkin vain sitä, että sadan vuoden kuluttua "liikkuvien" ihmisten on pakko osata pakkoenglannin lisäksi paljon muitakin pakkokieliä pärjätäkseen.

    VastaaPoista
  12. "Todennäköistä, jopa väjäämätöntä on että Suomi, Viro ja muutkin pienet kuin suuremmatkin kansat kulttuureineen tulevat katoamaan parissa sadassa vuodessa."

    No mutta tietysti näin on! Maailma yhtenäistyy, eivätkä siellä koltat herroittele. Englanti on maailman kieli, johan näin on Helsingin yliopistossakin. Herää!

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.