Baskerien sota
Juan Eslava Galán, Una historia
de la guerra civil, que no va a gustar a nadie. Planeta 2023 (2005), 400 s.
Juan Eslava
Galán on espanjalainen historioitsija, joka on julkaissut useita populaareja
esityksiä, joissa aikalaisnäkökulma tuodaan usein esille ruohonjuuritason dokumenttien
kautta. Sehän on nyt ollut kaikkialla muotia parin vuosikymmenen ajan eikä se huono
muoti olekaan.
Galánin teokset
ovat käsitelleet Amerikan valloitusta, Raamattua, Venäjän vallankumousta,
Espanjan historiaa, ensimmäistä ja toista maailmansotaa sekä maailmanhistoriaa
ja alaotsikkoina on aina ollut ”kerrottuna skeptikoille” -contada para
escépticos.
Tämä antaa jo
aavistuksen tyylistä, jota halutessaan voi pitää lukijoiden kosiskeluna, mutta
on se ainakin elävää kerrontaa. Selvää tietysti on, ettei kirjoittaja ole
kaikkien alojen spesialisti, sen sijaan hän yrittää olla generalisti, mikä ei
sekään ole tarpeeton rooli.
Hän on myös palkittu
kaunokirjailija ja tämä yhdistelmä tuo mieleen Eduard Radzinskin, joka on myös
lukemisen arvoinen, kunhan nyt muistaa, ettei kaikkein komein kerronta
välttämättä aina ole kaikkein täydellisintä totuutta, jos sitä lainkaan. Joka
tapauksessa ainakin tämä teos on varustettu asianmukaisin viittein ja siinä on
selvä pyrkimys aidosti ymmärtää merkillistä tapahtumasarjaa.
Tämän kirjan otsikkoon
tekijä ei ole kirjoittanut tuota tavanomaista ”skeptikoille” sanaa, johtuen epäilemättä
siitä, että teema on espanjalaisille yhä kipeä ja skeptisyyteen liittyy tietty
kepeyden sävy. Olihan heidän kansalaissotansa vasta kaksikymmentä vuotta meidän
kapinamme jälkeen ja vuonna 2005 oli yhä paljon elossa niitä, jotka sen muistivat
tai ainakin olivat kuulleet silminnäkijöiden ja osallistuneiden kertomuksia.
Meidän kansalaissotamme
oli sekin aivan uskomaton tarina, jossa ihmisten pedonvaistot puhallettiin
henkiin aivan äkkiä ja yllättäen. Tässä suhteessa se muistutti Espanjan
tapahtumia, jotka kuitenkin jatkuivat paljon kauemmin ja kehittyivät vallankaappauksen
sijasta suorastaan kansainväliseksi konfliktiksi.
Espanjan
kansalaissodan uhrien määräksi on usein arvioitu noin miljoona, mutta
kirjoittajan arvion mukaan puolet tästä on oikeampi luku. Siitä noin puolet
tapettiin selustassa. Espanjan väkiluku oli tuolloin 24 miljoonaa. Suomessa
taas oli vuonna 1918 noin kolme miljoonaa ihmistä, joten halukkaat ruumiinlaskijat
voivat uhrien lukumääriä verrata.
Historiallisten
tapahtumien merkitys ei kuitenkaan redusoidu mihinkään numeroihin. Kyseessä
olli sekä Suomessa että Espanjassa vallankumous, ennen muuta tragedia, vaikka
ei ilman komediankaan aineksia. Suomessa se tehtiin ylhäältä päin naapurimaan
tuella, Espanjassa se päästettiin valloilleen hieman samaan tapaan kuin
Venäjällä, mobilisoimalla kansaa aseisiin.
Venäjän
vallankumouksen kanssa Espanjan kansalaissodalla onkin paljon yhtäläisyyksiä,
vaikka muuan olennainen tekijä puutuu – maailmansota ja miljoonat
demobilisoidut tai ainakin demoralisoidut rintamamiehet.
Mutta jääköön
nyt näiden asioiden pohtiminen tässä toistaiseksi. Muuan seikka jäi minua
kiinnostamaan luettuani ensimmäiset sata sivua. Kyseessä oli se
vallankumouksellinen psykologia, jota Venäjän osalta on huolellisesti tutkinut
muun muassa Boris Kolonitski, jota olen referoinutkin. Jotakinhan siitä löytyy
myös suomenkielisestä kirjallisuudesta, esimerkiksi Anthony Beevorilta.
Kun erilaiset
sosialistit, kommunistit ja trotskilaiset mobilisoitiin tukemaan Espanjan
laillista hallitusta ja heille annettiin aseet, syntyi kammottava armeijan
tapainen kaarti (vrt. Vihavainen: Haun
katalonia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Kun erinäiset
kuppikunnat saivat käsiinsä aseet ja luvan tappaa, ottivat he joillakin alueilla
kaiken mahdollisen vallan käsiinsä ja aloittivat vallankumouksellisen, uuden
kulttuurin. Siihen kuului tietenkin ennen muuta tasa-arvoisuus.
Sen takia oli
luovuttava titteleistä, mukaan lukien herra, rouva, neiti ja niin edelleen.
Teitittelyä ei sallittu, eikä edes ollut sopivaa tervehtiä sanomalla hyvää päivää,
hyvää huomenta jne. Sen sijaan sanottiin vain terve! (Salud). Ei
sopinut myöskään puhua johtajista (jefes), vaan sen sijaan oli ”vastaavia”
(responsables, vrt. ns. taistolaisten käyttämä kieli).
Kaikkia nimitettiin
tovereiksi ja aluksi kaikkea kurinalaisuutta halveksittiin -sortoa mikä sortoa.
Muuan merkittävä intellektuelli ja antifasisti Camilo José Cela toimi roolinsa
arvon mukaisesti kehottaessaan lietsomaan kurittomuutta: ”Compañero,
fomenta la indisciplina!”. Voinee sanoa, että hän tänäkin päivänä ansaitsisi
paikkansa älymystön riveissä.
Kuten
Venäjällä, tasa-arvoa pyrittiin ulottamaan kaikkialle ja alistetut ryhmät,
kuten kengänkiillottajat muodostivat omia yhdistyksiään. Venäjällä tarjoilijat
marssivat mielenosoituksissa kantaen banderollia, jossa vaadittiin alentavien juomarahojen
lopettamista.
Espanjassa
myös prostituoidut nousivat vaatimaan oikeuksiaan heitä riistäviä matameita
vastaan. Anarkistitkin julistivat, että työskenteleviä tyttöjä on palkittava
sen sijaan, että heitä ostettaisiin. Koko ammattia pyrittiin muutenkin
kehittämään humaanimmaksi ja joissakin bordelleissa kuuluu olleen teksti: ”Toveri,
kohtele hyvin valitsemaasi toveritarta. Ajattele, että se voisi olla sinun
tyttäresi tai sisaresi”.
Kun Lenin
saapui vuonna 1917 Venäjälle, hänet kuvatiin vielä Tukholmassa päässään
lierihattu. Sen jälkeen hän käytti aina lippalakkia, sillä lierihatusta oli
tullut muuan keskeinen porvarillisuuden symboli yhdessä silmälasien kanssa.
Niiden perusteella luokkatietoisuutta hehkuvat proletaarit saattoivat pieksää tai
tappaakin ihmisen -luokkavihollisen.
Espanjassa
sama päähine sai saman merkityksen. Lierihattu (sombrero, sanasta sombra,
varjo, ei tarkoita vain meksikolaista valtavaa päähinettä vaan lierihattua
yleensä) tuli porvariston symboliksi yhdessä solmion kanssa. Solidaridad
Obrera-niminen lehti julisti, että lierihattu on antiesteettinen, tarpeeton
päähine, jonka tarkoitus on osoittaa ylemmyyttä. Sitten kun kaduilla ei enää näy
sellaisia päähineitä, on vallankumous voittanut.
Lierihattujen
valmistajat, sombrereros, kävivät vastahyökkäykseen ja julistivat
kuuluisien lääkärien todistavan, että kulkeminen kadulla ilman hattua, pää
paljaana, altistaa vakaville sairauksille, kuten aivojen pehmenemiselle
auringon vaikutuksesta, joten on syytä käyttää joko lakkia tai lierihattua.
Kaikkien on ainakin syytä pitää päänsä peitettynä!
Jotkut
vallankumoukselliset pettivät sen mustalla tai punaisella huivilla, mutta hyvin
yleiseksi näyttää tulleen myös baskeri, jonka vallankumouksellinen symboliikka
on Suomessakin ollut havaittavissa etenkin 1930-luvun kuvissa, mutta myös
myöhemmin.
Sodan päätyttyä
muuan madridilainen hattuliike keksi mainion myyntikikan ja julisti: ”punaiset
eivät käyttäneet lierihattua”! Hengenvaarallisesta päähineestä voitiin nyt ainakin
yrittää saada jonkinlaista henkivakuutusta.
Tätä hattujen
ja myssyjen symboliikkaa mietin Espanjan kuuman auringon alla uudessa
lierihatussani, jonka arvon ymmärsin vaistonvaraisesti. Nyt, täällä kylmässä
pohjolassa ei sombrerokaan enää tunnu riittävältä. Nuoskalla vielä menee paksu lippahattu
korvuksilla, mutta käsillä on syytä pitää myös karvareuhka (ven. treuha, треуха).
Olenkin aina miettinyt, mihin katosi yhtäkkiä Suomessa se 1950-60 lukujen hattumuoti. Lähes jokaisella oli lierihattu, jonkinlainen hattu. Sitten yhtäkkiä 1970-luvulla kellään ei ollut. Tosin esteetikkona olen aina ollut sitä mieltä ettei aatteet oo mun vaatteet.
VastaaPoistaSaman valitettavan seikan olen havainnut. Kesällä tuo käytös tulee aiheuttamaan vielä ihosyöpäepidemian. Onneksi tämän talven pakkaset ovat sentään palauttaneet kunnon karvareuhkan kunniaan!
PoistaTaikka hankkia ja käyttää aivan trendeistä ja muodista sekä muista naisten hömpötyksistä piittaamatta, jos terveys vaatii.
PoistaUseimmat miehet eivät muuten ruumiinkuvassaan hahmota, että päälaelta hiukset harvenevat vaatien hattua ennenkuin kerran polttavat sen. Ikävä kyllä kerran palanut iho palaa yhä herkemmin uudelleen...
Niinpä, historiallista jossittelua kannattaa harjoittaa, ainakin silloin tällöin, sillä se auttaa ainakin pahimpaan putkinäköisyyteen
VastaaPoistaFrancolaisuus oli kurjaa aikaa Espanjalle, mutta surullisinta siinä on, että sisällissodan päättyminen toisin olisi ollut vielä kurjempaa
,
"ettei kaikkein komein kerronta välttämättä aina ole kaikkein täydellisintä totuutta"
VastaaPoistaIkävä hyvä tarina voittaa aina totuuden, kuten Hollywoodissa on joku todettu. Se myös jää paremmin mieleen ja tunnemuistiin kuten Linnan tuotanto on osoittanut.
"ihmisten pedonvaistot puhallettiin henkiin aivan äkkiä ja yllättäen."
VastaaPoistaJuha Siltalan Sisällissodan mentaalihistorian perusteella nuo pedonvaistot kyllä herätettiin pitkäaikaisella ja määrätietoisella agitaatiolla.
Puhut nyt eri asiasta. Myös Jari Ehrnroothin väitöskirja arkaaisesta vihasta kertoo siitä kulttuurista, jota vaalittiin , mutta murhaaminen ja kiduttaminen kuuluvat toiseen kategoriaan.
PoistaTaisimme puhua toistemme ohi eikä aamukahvikaan ollut vielä tehonnut.
PoistaToisaalta jos puhutaan normaaleista ihmisistä kanssaihmisen murhaaminen ja kiduttaminen edellyttää tämän epäinhimillistämistä ei-ihmiseksi esim ideologialla tai propagandalla. Kun se on saavutettu, on tie auki mihin tahansa hirmutekoihin kukapa ei nyt riistäjää, torakkaa tai rottaa voisi lopettaa, varsinkin jos yleinen hyvä sitä edellyttää. (Psykiatriset tapaukset ovat sitten asia erikseen.)
Siltala puhuu määrätietoisesta ideologisesta muokkauksesta, jolla haluttiin lietsoa "luokkataisteluhenkeä" liian sävyisiin työläisiin, samaahan tekivät bolševikit Venäjällä.
Kyllä murhaaminen on aloitettava. Propagandan vaikutus kuulostaa loogiselta, mutta homma alkaa toimia vasta, kun ensimmäiset on tapettu. Sitten alkaa kosto ja siinä kostetaan myös muualla tapahtuneet teot joista tiedetään vain kuulopuheita.
PoistaMinä puolestani en saanut alkuunkaan noin yksipuolista kuvaa Siltalan kirjasta kuin Anonyymi I. Onkohan meillä ollut käytössämme erilainen painos? - Vielä voisi todeta, että Siltala, toisin kuin Ehrnrooth ei ole "vapaussotahistorioitsija". Siinä on vissi ja olennainen ero.
PoistaTimo kirjoitti: karvareuhka (ven. treuha, треуха).. Kiitos siitä; tuli taas uusi venäjän lainasana listallani! Baskerin ja lieriöhatun sodasta sen verran, että Espanjassa se näyttää edelleen jatkuvan, pinnan alla.. Velipoikani Joost toimii siellä yrittäjänä, sisämaan vuoristossa ja ehdotti eräälle espanjalaisyrittäjälle liiketapaamista ravintolassa. Siihen tuli välittömästi tyly vastaus: "Ei! Sinne en mene koskaan! Hehän olivat väärällä puolella sisällissodan aikana..".
VastaaPoistaLierihatun edut ymmärtää kun polttaa kerran niskansa ja korvansa. On huvittavaa että somberosta joka päivän auringossa oleville maataloustyöläisille on välttämättömyys tuli Espanjassa porvariston symboli. Mutta kenties isommile tovereille ajatus päivästä aurongon armoilla oli tuntematon. Kyllä välimeren ihotyyppikin palaa auringossa. Ei tosin yhtä helposti kuin pohjoismaalaisen.
VastaaPoistaEspanjan sisällissota 1936-1939 herätti aikoinaan Suomessa voimakkaita emootioita ja myös aktioita.
VastaaPoistaVarsin vahva, suorastaan keskeinen teema vasemmisto-aktivistien keskuudessa oli, paitsi taisteluromantiikan leimaama, myös vakuuttunut, että "on parempi että fasismi torjutaan Espanjassa, kuin että annetaan sen tulla tänne meidän porteillemme".
Jonkinlainen häivähdys tuosta ajattelusta (muuttujat muuttaen) oli Venäjän hyökkäyssodan 2022 alussa olin havaitsevissa, mutta jotenkin sellainen omakohtainen valmius "astua tuleen" - eli lähteä vapaaehtoisena taisteluun - jäi suppean piirin sisälle. Veikkailin mielessäni sodan alkuviikkoina, lähtisikö Suomesta sata vai parisataa ukkoa taistelemaan.
Mutta väkeäväkin myötätunto kaltoin kohdellun osapuolen suhteen on nykyisin ulkoistettu lähinnä verkkopuhkuntaan ja vaatimuksiin valtioiden Ukraina-tuen vahvistamiseksi.
Jyrki Juusela laski tutkimuksessaan (Suomalaiset Espanjan sisällissodassa, 2003) suomalaisvapaaehtoiset: Tasavallan puolella taistelleita 225 miestä ja Francon puolella taistelleita 14 miestä eli yhteensä 239 miestä. Heistä noin 150 amerikansuomalaisia.
Aikoinaan Laukki Vilenius ja muut johtavat suomalaiset tasavallan puolella sotineet spaniardit laskivat että heitä oli noin 300-350. Ulkomailla eräät tutkijat esim. Tanskassa ja Rutosissa ilmoittivat suomalaisten määräksi noin 350 - 500 miestä- Melkoinen määrä, joskin monien muiden maiden voluntaristeihin nähden kuitenkin melko vähän.
Itse käytin paljon aikaa asian selvittelyyn 2000-2010 välillä, silloin kun Atlantin molemmin puolin spaniaardien järjestöt vielä olivat viimeisessä aktiivissa kukoistuksessaan. Päädyin eri tahojen nimilistojen ja keskinäisten neuvonpoitojemme perusteella noin 550:een mieheen. Toivon että vielä ennen krematoriota ehtisin ja jaksaisin työstää aineistosta jotain julkaisukelpoista. -
Venäjän 2022 sodan tiimoilta Suomesta on kaiketi mennyt Ukrainaan sotatoimiin ehkä noin 30 miestä(?).
Taustalla on monta muuttujaa: maailma on eri, osapuolet eri, sota erilaista, Suomi on erilainen, miehet erilaiset, ja mentaliteetti hyvin erilainen.
Vain jotkut Ukrainaan painelleet pohjalaiset pojat, joita olen kuunnellut, antavat väkevän häilähdyksen 1930-luvun suomalaisista jermuista ja heidän kyvystään toimia periaatteidensa mukaisesti.
Toisaalta monet heistä palasivat pettyneinä ja petettyinä kotiin: illuusiot olivat särkyneet.