Etsikkoaika ja hiipuminen
On kiinnostavaa, jos masentavaakin
seurata ihmisten elämänkaarta nuoruuden älyllisestä uteliaisuudesta ja
herkkyydestä keski-iän tylsyyteen ja vanhuuden höperyyteen.
Kun nuoruus puhkeaa nupustaan, se
tarjoaa tuoreen kauneutensa ihmeen ohella myös älyn heräämisen ihmeen. Nuori
ihminen ei lakkaa kysymästä ja ihmettelemästä ennen kuin niin sanotusti kypsyy
aikuisuuteen.
Tytöt muuttuvat enemmän tai
vähemmän kanamaisiksi ja pojat taas kukkomaisiksi käyttääkseni hieman rohkeaa
vertausta, jollaiset kuulemma zoologisuudessaan saattavat hipoa myös
laillisuuden rajoja. Itse kuitenkin koen sen asianmukaiseksi. Näinhän siinä
tapahtuu.
Siinä vaiheessa, kun biologinen
kypsyys on saavutettu ja sosiaalinen rooli muuttunut lapsesta aikuiseksi omien
lasten myötä, siis nykyään noin 30-40 vuotiaana, on varsinainen vapaa henkinen
aktiivisuus ja älyllinen uteliaisuus yleensä laskenut välttämättömään minimiin,
mikä ei ole paljon.
Aikuistunut ihminen on oppinut noitumaan
itselleen ymmärryksen tai oikeastaan ymmärrystä korvaavan elämyksen (kiitos
tästä, Seppo Oikkonen) kaikista asioista käyttäen tiettyjä yleiskäsitteitä. Tosiasiassa
ne eivät näytä enempää kuin parodian maailmasta, joka niiden avulla redusoidaan
suorastaan matemaattisten kaavojen mukaan pelkiksi loogisiksi tautologioiksi.
Suurimman viisauden voi siten kokea
löytävänsä mahdollisimman yleiselle tasolle viedystä yhtälöstä, joka itse
asiassa kertoo vain, että kaikki on yhtä ja samaa. Maailmasta tulee paikka,
jossa tarvitaan vain välineellistä ymmärrystä. Elämäntehtävä on yhtä selvä kuin
tylsäkin, mutta, kuten sanotaan, elämä on.
Voihan niitä todellista
intellektuaalisia ja moraalisia tarpeitaan, jos ne ovat säilyneet, yrittää
korvata myös pakottamalla valtion toimesta koko kansan kumartamaan komeita tunnuksia
ja pitämällä niiden edessä polvistumistilaisuuksia. Näinhän Venäjällä on nyt
tehty.
Konstantin Leontjevin mielestä
siinä sitä onkin evankeliumia massoille. Ne kykenevät nousemaan poroporvarillisen
tylsyyden yläpuolelle vain sinänsä primitiivisen, uhrautuvan patriotismin ja
militarismin kautta. Mutta jokaiselle omansa, kuten preussilaiset sanoivat.
Huolimatta siitä, että venäläisen pošlostin
(ks. Vihavainen:
Haun pošlost tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) eli matalahenkisyyden
nykyiset mestarit ovat nykyään vallassa ja uhkaavat koko maailmaa vähämielisellä
politiikallaan, rohkenen viitata Aleksandr Puškiniin, jonka teoksista olen
luullut löytäväni juuri tähän tyhmistymisen ongelmaan liittyviä nerokkaita
säkeitä. Ne ovat painuneet mieleeni
niin, että osaan ne jopa ulkoa.
Isänmaallisten ja muiden oikein
ajattelevien ihmisten oikeutetusta harmista huolimatta siis pistän tähän pari
pätkää Puškinin
tekstiä ja sitten oman käännökseni. Teksti on Jevgeni Oneginista, joka kuuluu
venäläisen kirjallisuuden ehdottomaan kärkeen, ainakin Dostojevskin mukaan.
Lauri Kemiläinen on se suomentanutkin vaikuttavan taitavasti, mutta sitä tekstiä
ei nyt ole käytettävissäni.
Kas näin se kohta menee:
Блажен, кто смолоду был молод,
Блажен, кто вовремя созрел,
Кто постепенно жизни холод
С летами вытерпеть умел;
Кто странным снам не предавался,
Кто черни светской не чуждался,
Кто в двадцать лет был франт иль хват,
А в тридцать выгодно женат;
Кто в пятьдесят освободился
От частных и других долгов,
Кто славы, денег и чинов
Спокойно в очередь добился,
О ком твердили целый век:
N. N. прекрасный человек.
Ja käännös, so frei wie nötig:
Se miekkonen, ken aikanaan,
ol’ nuori, sitten vanha vaan,
ken elon kylmän henkäyksen
hyvin sieti vanheten.
Ken uniaan ei pohtinut,
pohattain seuraa karttanut,
ken nuorna kerskui, korskui niin,
pääs’ rahakkaisiin naimisiin,
ol’ sitten vapaa veloistaan.
Ken kultaa, virkaa kunniaa,
sai aina kyllin ajallaan
kenestä aina sanotaan,
mies mainio on kerrassaan!
Mutta tarina jatkuu. Jevgeni on
itse asiassa ollut pelkkä keikari ja hänen komeutensa pelkkä tyhjä kuori. Hänen
lukematta jääneitä kirjojaan katsellessaan Tatjana (tuo aitouden ja sisäisen
kauneuden ihme!) kysyy jo itseltään, onko koko mies pelkkä parodia?
Mutta Jevgeni ei ole sammunut,
ainakaan ihan kokonaan, sillä häntä vaivaa selittämätön ikävä:
Но грустно думать, что напрасно
Была
нам молодость дана,
Что изменяли ей всечасно,
Что обманула нас она;
Что наши лучшие желанья,
Что наши свежие мечтанья
Истлели быстрой чередой,
Как листья осенью гнилой.
Несносно видеть пред собою
Одних обедов длинный ряд,
Глядеть на жизнь, как на обряд,
И вслед за чинною толпою
Идти, не разделяя с ней
Ни общих мнений, ни страстей."
Vaan murheellistahan se ois,
jos suotta nuoruus häipyi pois,
jos petimme sen ihanteet,
ja suotta oomme uskoneet
Jos puhtahimmat aatokset
ja suloisimmat ihanteet,
on meistä kauas häipyneet,
kuin syksyn lehdet kuivaneet.
Ei sydän kestä aatella,
ett’ kaikki ois vain juhlia,
prenikkaherrain touhuja
ja joutavia juoruja,
vaikk’ yhtään ei se kiinnosta,
ei moinen puuha innosta.
No,
Tatjanan kanssa elämästä olisi todella voinut tulla ties mitä, sanotaanko että
jopa syvähenkistä, mutta nyt on mennyttä niin nuoruus, kuin sen avoinna olleet
älylliset ja moraaliset mahdollisuudet. Jäljellä ovat vain loputtomien päivällisten
seremoniat ja tärkeilevien typerysten itsetehostuksen palveleminen.
Puškinia
on joskus sanottu ensimmäiseksi venäläiseksi intelligentiksi (tosiaankin
muodossa интеллигент, mikä on läntisen intellektuellin vastine,
mutta venäläisten mielestä sittenkin hieman eri asia) ja tämä runo on yksi todiste
siitä. Kuvatessaan yläluokkaisen roskaväen (светская чернь)
tyhjyyttä ja asettaessaan sen nuoruuden ihanteellisuuden vastakohdaksi,
runoilija tekee jotakin hyvin venäläistä.
Tarkoitan
sitä, että venäläisessä älymystössä on aina ollut luontainen kammo tyhjyyttään kumisevaa
tekotärkeyttä ja, sanoisinko, tekoälyllisyyttä kohtaan (ei viittaa AI:hin). Intelligentsijan
ihanteen vastakohtana on ollut se virallinen pošlost, matalahenkisyys, helppohintaisuus,
jonka lännessä teki tunnetuksi Vladimir Nabokov kuuluisassa Gogol-esseessään
(ks. Vihavainen:
Haun ylpeä typeryys tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Kun me nyt kauhistelemme noiden
putinien ja medinskien kaameaa ”arvojohtamista”, muistakaamme, ettei se kaikkea
kerro venäläisyydestä. Juuri venäläisen älymystön kyky erottaa jalot aatteet
niiden varjolla tarjotusta saastasta on aina ollut poikkeuksellisen hyvä.
Uskon, että se on sitä nytkin.
Olisi enemmän kuin toivottavaa,
että venäläisen älymystön parhaimmistolla olisi mahdollisimman pian vaikutusta
myös siihen, mitä nuo vallanpitäjät tekevät. Valitettavasti koko älymystön
käsitteeseen kuuluu ikuinen oppositio, mikä tarkoittaa, että vallan kahva on
sen ulottumattomissa.
Sääli. Koko maailma on nyt vaarassa.
ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
VastaaPoistaOman älyllisen elämäni heiveröisen lyhyen kukoistuksen ajan loppupuolella (ehken jo liian myöhään, mutta että kuitenkin) sain vihjeen aivan toisesta maailmasta kuin missä tomuinen majani oli taapertanut jo hyvän aikaa kahdella jalalla.
Kemingradilaisella terassilla 1994 astui minua kohti eräänä muuanna iltapäivänä päällisin puolin wanhalta ukulilta ulkoisesti vaikuttava harmaahapsinen ahavan paahtama ukkoriepu.
Ensi sanoinaan lausui kaiketi wiisaita, koska ne sanat tarttuivat tyhmään humeettiini ja istahdimme siihen raheille persiellemme.
Ukkeli paljastui wanhaksi cheyenne-äijäksi joka oli matkalla jostain johonkin - sen enempää ei matkasuunnitelmistaan pagissut, mutta muuten kyllä kävimmä pitkän, pitkän ja pitkän diskudeerauksen kieliongelmista tyyten piittaamatta.
Poistui sitten elokuisen puolen yön mustaan huminaan, eikä ole perään huudellut, joten luokittelin ukulin vähäisen ymmärrykseni mukaan oudoksi tapaukseksi - tarjottelemani "tulivesi" kun ei hänelle maistunut, vaikka oli muuten eloisa ja aktiviinen juttelemaan.
Jäljelle jäi:
- antamansa nimi heimonsa kielellä kahdelle eri muistilapulle (siunatuksi onneksi)
- ja hänen ohjeensa elämän jonottamiseen:
"Opettele näkemään päälläsi sama minkä silmäsi näkevät."
Eipä tuosta opettelemisesta haittaakaan ole ollut.
PЯՕϽUL HΛЯUΜ
Ja mitäs se kettu sanoi hyvästellessään Pikku Prinssiä: "Ainoastaan sydämellään näkee hyvin Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä." Ettei tuo cheyenne ukkeli olisi ollut ketun reinkarnaatio.
Poistaᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
PoistaNo mikä ettei, kenties, mutta susista puhui heimonsa opettajina useaan otteeseen ja nimen Harmaasusi (Gray wolf) antoi jo ennen kuin ehdin sanoa mitään ja sittemmin vielä istuessamme äimän käkenä mokomaa äimistelin ja kakistelin kuni pääsin jotain sopertamaan ukulille.
Niin ja ketuthan, ovat kyllä samaa sukua susien kanssa. toki, toki.
Kesällä tulee 30 vuotta tuosta episodista ja myönnettävä on että aika paljon on asioita valjennut ja avautunut tuota ohjetta harjoittamalla.
Oh-show-tah hoi-ne-ne
Usassa kyllä tiedetään iäkkäiden valtiojohtajien ongelmat. Mutta järjestelmä estää nuorennuksen.
Poista"seurata ihmisten elämänkaarta nuoruuden älyllisestä uteliaisuudesta ja herkkyydestä keski-iän tylsyyteen ja vanhuuden höperyyteen."
VastaaPoistaMasentavaa, mutta totta! Loistava kiteytys ihmiselon lyhyestä loistosta ja pitkästä kurjuudesta. Jotkut soihdut tuulessa yrittävät pitkittää tuota loistoa, mutta siitä on turha kiitosta ja kunniaa odottaa.
Ken kultaa, virkaa kunniaa,
Poistasai aina kyllin ajallaan
kenestä aina sanotaan,
mies mainio on kerrassaan!
Toisaalta kun on kävellyt Pietarin palatsien - joista Senaatintori on kalpea aavistus - ohitse tulee miettineeksi miten hienoa olisi ollut palvella jossain niiden nimettömässä virkahuoneessa Jumalaa ja Tsaaria sanokaamme vaikkapa kollegioasessorina, saaden palkkansa, annansa ja wladimirinsä ajallaan sekä viettäen iltansa säädynmukaisissa seurapiireissä tai kotinsa rauhassa. Oi niitä aikoja!
Sehän se oli se saatavana viettelys.
PoistaSaatanan (@€%%).
PoistaNeuvostoaika lisäsi Puskin kuvaamaan ihmistyyppiin tietyn tympeyden. Onko kukaan venäläinen kirjailija tai runoilija kuvaillut tuota neuvostoeliittiä?
VastaaPoistaIlman muuta. Jo 20-luvulla ilmestyi Bulgakovin Koiran sydän. Siinä saivat kyytiä niin eliitti kuin rahvas. Stalinin kauden eliittiä kuvataan esimerkiksi Dudintsevin kirjoissa, jotka on suomennettukin. Sitten on vaikkapa Grosssman jne
PoistaHiipuminen on vääjäämätöntä, tosin sosiaalinen selviytymistendenssi mukauttaa suhtautumista, luo uskoa ikuisuuteen, tai ainakin se pyrkii elämän rajallisuutta vähättelemään.
VastaaPoistaOnneksi se tapahtuma, hiipuminen, ei ole tasalaatuinen prosessi: yhdelle yhtä ja toiselle toista. Muuan vireä tuttuni kuoli haimasyöpään, diagnoosista kului reilu kaksi viikkoa, kun mies joutui ruumishuoneelle. Toisaalta tiedän myös henkilöitä, jotka ovat eläneet melko arvotonta elämää, alzheimerin kourissa toistakymmentä vuotta.
C'est la vie.
Elämää ohjaava tiedollinen tieto on hapuilevaa, vähän niinkuin Stubbin matemaattiset taidot. Tuo wokeilu so. ideologistisuus, jota tuolla naapuripalstalla pohditaan sekoittaa faktuaalisten asioiden pakkaa, tehden todesta sillisalaattia.
Mutta niinkuin Tolstoin kerrotaan sanoneen, että: ”Tiede on aina uskontoa, mutta uskonto ei koskaan voi olla tiedettä”.
Säälittävää toki, että jatkuvasti, kehityksen kehittyessä, rimpuilemme samassa ongelmahetteikössä.
Tiede on tietoa, eikä teoriassa sen paikalla tai aikajaksolla ole merkitystä missä vaan lopputulema on aina sama.
Poista(Ottaen esimerkkinä kansansairaudet on niissä muuttuvia tekijöitä jolloin lopputulema ei voikkaan pitää paikkaansa joka paikassa jne.)
Uskoa siinä on kun tekijän tulee väki saada muut uskomaan tekemäänsä. Jos se toimii on tuo silmin nähtävissä ja kyseenalaistaminen haastavaa.
Kun taas uskonto ja usko ovat 2 eri asiaa. Uskonto on yleensä kollektiivia kun taas usko on henkilökohtaista. (Uskonto on myös joissain kohdin psykologisesti hallinnollista, siveystabuineen jos niihin uskoo. Hallinto niissä perustuukin massan hallintoon tietyillä tabuilla. Esimerkkinä vaikka alkoholi päihteenä, mutta valtion laki ottaa kantaa vain huumeisiin. Näin ollen kyse on myös sosiologisista ilmiöistä. Tietyissä tilanteissa kuten kivunlievityksessä jne. on tietyt päihdeaineet hyväksyttyjä, mutta ymmärrettävää ettei näitä tule katukauppaan levittää. Historiasta löytyy esimerkkejä kauppasodista, miksi taas päihteiden levitys romuttaa väestön toimivuuden millään tasolla.) Kuin myöskin se voi olla tapatraditioita vailla tietoisuutta miksi. Ympäriltä opittua, mutta välttämättä nämä opit eivät toimi ympäristössä mihin päätyy, vaan saa opetella uuden toimintamallin.
"Tosiasiassa ne eivät näytä enempää kuin parodian maailmasta, joka niiden avulla redusoidaan suorastaan matemaattisten kaavojen mukaan pelkiksi loogisiksi tautologioiksi."
VastaaPoista...paitsi että ei sitä parodiaakaan voi enää harjoittaa, kun todellisuus sinänsä on jo aikoja muuttunut parodiaksi... Sanamagiasta ollaan jo hyvää vauhtia etenemässä, tai sanoisinko, edistymässä, kohti kuvamagiaa ja siihen kiinteästi liittyvää tabuajattelua, joka edustanee vieläkin atavistisempaa ajatusmallia:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/b694a81d-bc7a-4d2a-913f-ba83e7086754
Mikähän elintarvike sitten joutunee seuraavaksi haram-listalle, johan siellä ovat mm. lakupekka, n******npusut, eskimopuikot ja turkkilaisen jugurtin fetsipää, niitä kamalia swastikatorttuja toki unohtamatta...
-J.Edgar-
ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
PoistaSvastika kameli-omenatortuistani luovun vasta muutettuani 5. ulottuvuuteen.
Yksinkertaisesti, hienoa tekstiä blogistilta ja kommentitkin aivan oivallisia. Olen itse saanut kokea, että vanhuus on vaikea tauti, eikä siihen ole parannuskeinoa keksitty!
VastaaPoistaKerrankin YLE on rohkeasti oikealla linjalla. Kyllä kaikista vaaliehdokkaiden ominaisuuksista pitää voida puhua avoimesti. Mm venäläisillä voi olla intressiä vaikka kiristää toista taikka molempia ehdokkaita aikaisemmista tekemisistään. Siis kaikki olennainen vain esiin.
VastaaPoistaPitäisi varmaankin puhua myös exit only väylän herkuttelijoista, joilla on myöhemmällä iällä ongelmia pidätyskyvyssä. Miten se ongelma hoidetaan huomaamattomasti esim valtiovierailujen yhteydessä, jos se toinen tulee valtuksi eikä se toinen.
ᴴ ᵃ ʳ ᵐ ᵃ ᵃ ˢ ᵘ ˢ ᶥ
PoistaMinä muistelen jostain lukeneeni (on mahdollista että juuri täältä) että Kekkonen olisi joskus antanut neuvon asiaa häneltä kysyttäessä:
"Kuse aina kun voit, siis aina kun voit."
Todenperäisyydestä en mieluusti anna takuutuksia, tuskin Isä Erkkikään.
Ns. Paasikiven periaate sopii erityisen hyvin meille jo kypsässä iässä oleville herroille:
Poista"Käy kusella aina, kun voit - ja varsinkin matkoilla ollessasi."
Todellinen Paasikiven-Kekkosen-linja! Sopi erinomaisesti vanhemmille miehille aikana, jolloin "höyläys" oli harvinaisempi, eikä vallan vaaraton toimenpide.
Poista”Kun me nyt kauhistelemme noiden putinien ja medinskien kaameaa ”arvojohtamista”, muistakaamme, ettei se kaikkea kerro venäläisyydestä.”
VastaaPoistaKun me nyt kauhistelemme noiden putinien ja medinskien kaameaa ”arvojohtamista”, muistakaamme, ettei se kaikkea kerro venäläisyydestä. Se kyllä kertoo ryssäläisyydestä. Putin perusti/loi ns. vertikaalivallan, jotta hän saisi olla/johtaa/juonitella juuri vertikaalin huipulta. Hän perusti/loi myös kokonaisen liudan ns. turvallisuusorgansaatioita KGB:n jatkoksi.
Ryssien ikivanha haave on valloittaa koko maailma. (Lukekaatte Pushkinin poliittinen satu ”Kalastaja ja kultakala”.) Nykypäivän propagandistit hypnotisoivat TV:n kautta Venäjän rahvasta sillä, että Venäjän sivistyksellisenä tehtävänä on muka pelastaa koko maailma natzismilta. Putin perusti/loi myös ns. ”glubinnyi narod”, syvyyden kansa. Se on itse asiassa rahvaan pohjaa, pohjasakkaa, jonka tarpeet ja älyllisyys ovat kapeita. Intelligentsijan, sivistyneet ymmärtäväiset hän savusti pois tieltään, pois maasta.
Ei ole mikään ihme, että Putin aloitti poliittisen karriäärinsä ”huudahtamalla” ”Motshit’ v sortire” (tappaa yleisessä käymälässä), joka heti levisi koko maailmalle. Mainittu huudahdus edustaa kyllä pohjasakan tapoja. Ei ole mikään ihme sekään, että sotaan Ukrainaa vastaan lähetettiin rikollisia vankiloista. Ne, jotka jäivät eloon ja saivat mahdollisuuden palata kotikyliinsä, saivat myös kunniamerkkejä sekä jatkoivat rikollisuuksiaan.
Putin ei ole yksin. Putinismiin kuuluu ryssäläinen poliittinen pohjasakka.
On: Putinismiin kuuluu ryssäläinen poliittinen pohjasakka.
PoistaPitää olla: Putinismiin kuuluu ryssäläinen, yms. muuallakin, poliittinen pohjasakka.
Erasmus
VastaaPoistaVain hulluus voi pidättää häipyvää nuoruutta ja
karkoittaa surkean vanhuuden.
topor
Ymmärtääkseni, ainoastaan Putin Vladimir Vladimirovitsh, tai ehkä ei, sopii tähän Erasmuksen viisauden syliin. Putinin puheet Moskovan TV:ssä ovat niin lapsellisia, että en oikein tiedä, koska lapsellisuus ei kuulu nuoruuteen.
PoistaAinakin nyt vaaleissa on haastaja, kömpelö käännös nimestä voisi olla ehkä Toivonen tai jotain sinne päin.
VastaaPoistaPieni toivo, niin pieni ettei edes WADA sitä löydä vaikka kuinka hakisi.
Tulevaisuus näyttää tapahtuuko "slaavilainen defenestraatio".
Daniil Harmsilla on kirjoitelma jossa mummoja putoaa ikkunasta yksi toisensa jälkeen.
Historiasta on ehkä löydettävissä riimin tapaisia vaikka toistuvuus ei olekaan aina selkeä.
Olemme matkalla taas uuteen katastrofiin, mutta se on silti erilainen - ja pahempi - kuin mitä ennen on koettu.
.
"Ainakin nyt vaaleissa on haastaja,"
PoistaOn - kunhan muistaa välttää ikkunoita eikä vaihda muutamaan kuukauteen alushousuja.
Haastaja taitaa olla tukevasti Putinin taskussa ja siis bulvaani.
PoistaOsa näytelmää muka vapaista vaaleista.
"venäläisyydestä"
VastaaPoistaKuten tunnettua Putinilla on paljon putinisteja, erittäin paljon, jopa ulkomailla, syystä tai toisesta. Käyneekö niin, että venäläiset putinistit tekevät Putinista pitkäaikaisen Brezhnevin? On ilmiselvää, että Putinilla on lukuisia samannäköisiä miehiä ja Putinin käytöskin on samankaltainen. Ranskan presidentin Macronin hän otti vastaan keskustelemaan kymmenmetrisen pöydän ääreen tekosyynä Makronin mahdollinen sairaus.
Putinismi, samoin kuin brezhnevismi aikoinaan, on herkkupala monen monille faneille. Putinismia jatketaan varmasti samoin kuin brezhnevismia. Onko leninismi, brezhnevismi, putinismi, yms. venäläisyyden kohtalo/onni? Sitä en vielä tiedä.