Kyseenalaistamattomuuden kysymyksiä
Se, että
vaaditaan kaiken tässä maailmassa olevan järkeenkäypää ja kyseenalaistetaan innokkaasti
sellaisiakin asioita, joilla ei ole mitään käytännöllistä merkitystä, on aika
uusi asia ja kaikesta päätellen nykyäänkin taas muotiasia.
Toki jo 1700-luvulla
alettiin suhtautua kriittisesti tarustoon, ensin antiikin taruihin, joita oli
pidetty vakavasti otettavana historiana ja sitten uskontoonkin. Prosessi on
jatkunut ja ihmiskunnan häntäpään se on meillä saavuttanut vasta viimeisten
sadan tai jopa vain viidenkymmenen vuoden aikana. Toki suuri osa maailmaa on
jäänyt sen ulkopuolellekin.
Tiettyä komiikkaa
on kyllä siinä, kun joku läntisen kulttuuripiirin asukas julistaa
mahtipontisesti, ettei hän usko niin sanottuihin ihmeisiin. Nehän eivät ole
mahdollisia ja mahtavan tieteellinen oppirakennelma nimeltä kosmologia
todistaa, ettei maailman synnyssäkään mitään ihmeellistä ole.
Toki se, mitä
sanomme ihmeeksi, on sitä juuri siksi, ettei se normaalien luonnonlakien
mukaan, ainakaan meidän tiedossamme olevien, ole mahdollinen. Ihme sanan
varsinaisessa merkityksessä ei kuitenkaan merkitse välttämättä
poikkeuksellisuutta. Miksei kysyjän itsensä tai häntä ympäröivän maailman olemassaolo
yleensä kelpaisi yhtä hyvin ihmeeksi?
Mutta eipä tästä
sen enempää. Jos haluaa, ettei ihmeitä ole, ei niitä tarvitse olettaa tai nähdä.
Niistä on turha kiistellä. Kiinnostavampaa on, että myös varsin kyseenalaisia
asioita ollaan usein valmiita nieleskelemään pureksimatta. Ammottavat ristiriidat
jätetään huomiotta ja saatetaanpa suuttuakin, jos ne otetaan puheeksi.
Selvien
totuuksien ja selvien valheiden välille tuppaa jäämään hämärä alue, jota voisi
nimittää höpöpuheen vyöhykkeeksi. Englanniksihan puhutaan käsitteestä bullshit
(ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=bullshit
). Jokunen aika aiheesta taisi tulla kirjakin. Mistäpäs nyt ei tulisi.
Höpöpuheen rajat
ovat liukuvia ja sen käsittelemät asiat vaihtelevat mitättömyyksistä politiikan
ja jopa elämän peruskysymyksiin. Yhteistä on, ettei sellaisiakaan kysymyksiä
aseteta, jotka ilmiselvästi kuuluisivat asiaan. Selvälle humpuukille tyydytään
vain nyökyttelemään.
Ajatelkaamme
vaikkapa sitäkin tarinaa, jota jostakin Venäjältä käsin ryhdyttiin
levittelemään, kun hollantilainen matkustajakone ammuttiin alas Itä-Ukrainan
yllä: turmassa ei muka suinkaan kuollut ihmisiä, löydetyt ruumiit olivat kuolleita
jo lähtiessään, ne oli haalittu kokoon jostakin ruumishuoneilta…
Kukaan täysijärkinen
ei voinut uskoa moista versiota, mikäli vähänkään ajatteli. Mitä siis muka oli
konkreettisesti ottaen tehty? Oliko kone itse räjäytetty ilmassa, että
päästäisiin syyttämään Itä-Ukrainan vapaustaistelijoita? Keiden ruumiit olivat
kyseessä? Oliko omaisilta kysytty lupa niiden käyttöön? eikö kukaan
protestoinut? Eivätkö lavastajat ottaneet huomioon sitä, että vainajien
kuolinsyy oli yhä mahdollista tutkia? Ja niin edelleen ja niin edelleen.
Olettivatko tämän
huhun liikkeelle panijat, että joku ihan tosissaan uskoisi sen? Vai oliko se tarkoitettu
vain tarinaksi, jonka voi lyödä pöytään ja pyytää kumoamaan, kun ei ollut
mitään sellaisiakaan argumentteja, joita olisi mahdollista uskoa? Ehkäpä
vastustajalle jäisivät ainakin hämmästyksestä niin sanotusti jauhot suuhun.
Tuo esimerkki
kuului jo polttavien poliittisten tai ainakin rikosoikeudellisten kysymysten
piiriin. Aivan toisella tasolla liikutaan, kun puhutaan uskonnosta. Monessa uskonnossa
ihme kuuluu perusasioihin ja jos niihin ei halua uskoa, voi nykyään vapaasti
olla uskomattakin. Ei siitä tarvitse sen isompaa numeroa tehdä.
Myös uskontoihin
liittyvissä tarinoissa on kuitenkin kaikenlaista sellaistakin kiinnostavaa,
jossa kysymys ei ole ihmeestä, vaan enemmän tai vähemmän normaaliin arkielämään
liittyvistä asioista, joita pakostakin tulee ajatelleeksi.
Näin loppiaisen
tienoilla tulin ajatelleeksi päivän sanomaa, kolmen itämaan kuninkaan/tietäjän
suorittamaa kumarrusmatkaa Betlehemissä syntyneen vauvan luo.
Kuten tunnettua,
kuninkaat myös antoivat lahjoja, eivätkä kuninkaiden lahjat tietenkään voineet
olla sen vähäisempiä kuin kuninkaallisia. Lahjoihin kuului kultaa, suitsukkeita
ja mirhamia, eli ne olivat varmasti hyvin arvokkaita. Mieleen tulee tämä johdosta,
että Joosef, joka kaikesta päätellen oli varsi vähävarainen kirvesmies, sai nyt
käyttöönsä merkittävän omaisuuden.
Koska kuninkaiden
kumarrus näyttää olleen yleisesti tiedossa, oli lahjoilla varmaan myös
kärkkyjiä, esimerkiksi maantierosvoja, jotka yleensä niihin aikoihin olivat
maanvaivana.
Ilmeisesti
niiltä kuitenkin vältyttiin, mutta täytyy pitää todennäköisenä, että perheen
elintasoon lahjat vaikuttivat. Eivät kai kuninkaat olisi kehdanneet antaa vain
paria symbolista sestertiusta ja pahaista voidepurkkia maailman herralle, jonka
he ymmärsivät syntyneen.
Oli miten oli,
kaikesta päätelleen Joosef jatkoi joka tapauksessa vanhassa ammatissaan, ja
Jeesus lienee oppipoikana opetellut samat työt. Myös monet lottovoittajat,
joiden päätä voitto ei sekoita, menettelevät nykyään vastaavalla tavalla.
Vai onko meidän
sittenkin lähdettävä siitä, että koko kuninkaiden kumarrus oli vain
symbolisella tasolla kerrottu tarina. Kun siihen aikaan matkustettiin, kului
siihen usein viikkoja ja jopa kuukausiakin. Eivät tietäjät olisi Joosefin
perhettä enää tallista tavoittaneet. Vai olivatko he lähteneet matkaan jo
paljon aiemmin?
Ehkäpä tietäjät
tulivatkin Joosefin kotikonnuille, Nasaretiin? Tai ehkäpä he vain huomasivat tähtien
asennoista, että messiaan oli täytynyt syntyä ja ajattelivat, että tämä
ehdottomasti olisi kunniakäynnin väärtti tapahtuma. Mutta lähtö vaivalloiselle
matkalle ilman selvää osoitetta olisi tietenkin ollut mielettömyyttä.
Luultavasti
tarina kolmen kuninkaan kumarrusmatkasta kuuluu niihin aisoihin, joiden olisi
oikeasti pitänyt tapahtua ja joiden siksi kerrottiin myös tapahtuneen.
Tällaistahan ajan historiankirjoituksessa oli paljonkin.
Tässä ei
kuitenkaan ollut kyse ihmeestä ja siihen uskomisesta. Varsinaiset ihmeet
poikivat taruja, joihin uskomiselle ne antoivat motiivin ja loivat
koskemattomuuden sädekehän.
Tässä yhteydessä
en haluaisi käyttää vulgaaria ilmausta höpöpuhe/bullshit, mutta luulen kyllä,
että kyse on ainakin sen sukulaisilmiöstä.
Kun joku uskoo vaikkapa Itä-Ukrainan vapaustaistelijoiden
olevan taistelussa fasisteja vastaan, pyhällä asialla puhtain asein, he
saattavat saman tein esittää vakavalla naamalla kaikenkarvaisia mielettömyyksiä
ja jopa uskoa niihin.
Silloin olemme
tekemisissä valheen ympärille kasvaneen mytologian kanssa. Mikäli Otto Ville
Kuusisen hallitus olisi aikoinaan päässyt Helsinkiin Suomea hallitsemaan, meidänkin
historiaamme kuuluisi suuri ja kansakunnan tarinan kannalta jopa aivan keskeinen
valhe: myytti vuoden 1939 vallankumouksesta.
Historiasta
vedettäisiin esille yhä uusia tämän valankumouksen sankareita, eivätkä koko
tapahtuman yleiskansallisen luonteen (общенародный характер) epäilijät voisi julkisesti esittää epäilyksiään.
Tämä edellinen
siis sanottuna sillä edellytyksellä, ettei Neuvostoliitto olisikaan hajonnut.
Jos se olisi hajonnut, kuten sitten kävi, olisi myytin pyhyys säilynyt ainakin
1980-luvun loppuvuosiin eli perestroikaan saakka.
Luojan kiitos, tuota
myytiltä, joka oli jo valmiina, mutta sitten vedettiin takaisin me sentään säästyimme.
Muualla maailmassa vastaavia kuitenkin on ollut ja syntyy yhä.
Niiden
epäileminen on rienaavaa, koska ne ovat Hyvän asian palveluksessa. Niitä ei voi
normaalilla logiikalla kumota ja tuskin edes horjuttaa, mikäli ihmisten
identiteetti on niihin kytkeytynyt.
Vihavainen: ”Mikäli Otto Ville Kuusisen hallitus olisi aikoinaan päässyt Helsinkiin Suomea hallitsemaan, meidänkin historiaamme kuuluisi suuri ja kansakunnan tarinan kannalta jopa aivan keskeinen valhe: myytti vuoden 1939 vallankumouksesta.”
VastaaPoistaMitäs tämä nyt on? JOS Kuusinen olisi päässyt Suomea hallitsemaan, niin eikös se olisi ollut vallankumous?
No eipä tosiaan. Kannattaa googlailla käsitteiden merkityksiä, ellei niitä tunne.
PoistaEi uskon tarve minnekään ole kadonnut, eikä myyttien käyttö liioin. Pikemminkin päinvastoin. Nyt vain uskotaan ehkä vielä heppoisemmin perustein vielä uskomattomampia myyttejä kuin ennen. Ja niitähän riittää: ilmastoöyhötys, sukupuolien määrä, fasistien ja rasistien uskomaton sikiäminen milloin mistäkin, tieteen nimissä keksityt myytit, Big Farman keksimät ihmelääkkeet jne.., jne..,
VastaaPoistaMarkkinointi on hieman eri asia kuin uskominen. Valta osa on nähnyt A4 tekstin: Jeesus tulee oletko valmis? Järkikin sanoo että kyse on metaforasta. Ja markkinoinnissa kyse on juurikin siitä jotta koetetaan saada ihmisen huomio mainoksella.
Poista"Mutta eipä tästä sen enempää. Jos haluaa, ettei ihmeitä ole, ei niitä tarvitse olettaa tai nähdä. Niistä on turha kiistellä. Kiinnostavampaa on, että myös varsin kyseenalaisia asioita ollaan usein valmiita nieleskelemään pureksimatta. Ammottavat ristiriidat jätetään huomiotta ja saatetaanpa suuttuakin, jos ne otetaan puheeksi."
VastaaPoistaNiin no, ehkäpä tarve ns ihmeille ei ole minnekään varsinaisesti kadonnut, se vain muuttaa muotoaan. Vähän niinkuin ongelmillakin on tässä maailmassa tapana. Ja uskoahan joka tapauksessa vaaditaan, jopa huomattavastikin. Kumpiko sitten lienee suuremman uskon asia, oppi neitseellisestä syntymästä vaiko nyt vaikkapa, että ns sukupuolia (mitäpä niillä nyt biologian ulkopuolella aina ja kaikiten tarkoitettaneenkin) on jotakin muutamatuhatmontasataamontakytviis... Mikäpä lienee tämänhetkinen tarkempi arvio noin päivän kurssiin noteerattuna, sitä en osaa tarkemmin sanoa.
Ja voisiko olla jopa niin, että ihminen joka ei usko Jumalaan/jumaluuksiin, on huomattavan altis alkamaan uskoa milteipä mihinkä tahansa muuhun, joskaan ei välttämättä mitenkään sen paikkansa pitävämpään, tapahtuipa tämä sitten identitaarisista syistä, tai jotenkin muuten...?
-J.Edgar-
Suomessa ylläpidetään tahallaan tätä sukupuolen moninaisuus-riitelyä, kääntämällä gender -sana sanaksi sukupuoli. Jos sen malttaisi aina kääntää sukupuoli-identiteetiksi, ei olisi riidan aihetta. Itse mielessäni käännän vielä tämän sukupuoli-identiteetin sanaksi sukupuolihöpsöttely.
PoistaEn keksi, mikä taho hyötyy riitelyn ylläpitämisestä.
"Ja voisiko olla jopa niin, että ihminen joka ei usko Jumalaan/jumaluuksiin, on huomattavan altis alkamaan uskoa milteipä mihinkä tahansa muuhun"
PoistaKyllä se niin taitaa mennä. Itse uskon siihen, että elämässä on hyvä omata uskoa johonkin eikä oikein kukaan pärjää elämässä ilman sitä. On aika luonnollista, että ilman ns.uskonnollista uskoa uskon tarve korvautuu muulla "hartaan palvonnan kohteella".
Jokaisen uskominen on tietysti kovin henkilökohtainen asia, mutta kiinnostaa kaikenlaiset näkemykset ja uskomukset uskosta tässä olevaisuudessa perin kimurantissa ajassamme.
Koko sukupuolimääräkeskustelu on kieliongelma: suomessa on (yksi) sukupuoli-sana kun taas englanniksi on sex (biologinen sukupuoli) ja gender (sosiaalinen, opittu sukupuoli). Lisäksi sukupuoli-identiteettejä voinee olla lähes rajaton määrä. Koko keskustelu on myrsky vesilasissa, joka on apinoimalla tuotu ulkomailta.
PoistaEnglanninkielestä tuo linkittyy lauseissa vähän eri tavalla hallintoon kuin suomenkielessä. He käyttävät sanaa he/she, kun meillä on hän. Nimilaki taas Suomessa on vaikuttanut siihen ettei tiettyjä nimiä ole voinut antaa tytölle tai pojalle. Pekka tulee tuolta. Näkemättä Pekkaa tiedät että miespuolinen henkilö on tulossa. Kun taas englanninkielessä vaikka nimi Robin on voitu antaa kummalle sukupuolelle vain jolloin she:llä tai he:llä on vaikutetta kumpaa käytetään. Ja tietenkin aikakausilla ja muoti-ilmiöillä on vaikutetta nimiin mitä annetaan. 1800-luvulla Eufrosyyne on ollut suomalaisten keskuudessa pidetty. Tulee ilmeisesti kreikan mytologiasta 3 sulottaresta, mutta nyky korvaan hieman turhan eksoottinen.
PoistaTeoreettisesti tuo linkittyy taas mielenterveyteen ja sen määrittelyyn ja sitä kautta hallintoon. Miehen psykologia eroaa naisen. Tähän kun taas vetää uskontotieteen, niin naisen hysteria vaikuttaa pieneltä ongelmalta historian mittakaavassa. Suomen laki on kumminkin siinä mielessä taas muuttunut että meillä on uskonnon vapaus ja raiskaus on rikos avioliitossakin. Mitä tuo seurakunta taas tekee sielä makuukammarissa on mysteeri, kyse on kumminkin miehen ja naisen välisestä suhteesta ja valtio vallan tulisi taata naissukupuolelle se rauha elää. Lähtökohdin valtaosa ihmisistä tekee juuri sitä. Elää rauhallisesti uskontoon katsomatta. Sitten erikseen eheytyshoidot yms. joilla nykytiedon perusteella tiedetään ettei niillä ole järjellistä pohjaa, vaan kyse on uskomushoidosta. Henkilöä koetetaan muuttaa joksikin mitä hän ei ole tai haluamaan jotain mitä ei koe omasta näkövinkkelistään luonnolliseksi. Ei poista kumminkaan lumevaikutetta, mikä psykologiassa on aina.
"Ajatelkaamme vaikkapa sitäkin tarinaa, jota jostakin Venäjältä käsin ryhdyttiin levittelemään, kun hollantilainen matkustajakone ammuttiin alas Itä-Ukrainan ...Kukaan täysijärkinen ei voinut uskoa moista versiota, mikäli vähänkään ajatteli."
VastaaPoistaTässä kritiikissä on unohdettu propagandan laki: pieniä valheita ei uskota, mutta suuret, emävalheet menevät läpi - varsinkin jos kuulijalle on halu uskoa ne, ts ne sopivat hänen maailmankuvaansa tai aikaisempiin uskomuksiinsa. Laumaeläimenä ihmisellä on taipumus korvata omat käsityksensä muun lauman uskomuksilla.
Tuskinpa juuri kukaan uskoo noihin valheisiin, muutamaa harvaa tosiuskovaista ehkä lukuun ottamatta. Selitysten sepittäjä tietää valehtelevansa. Kuulijat tietävät, että hän valehtelee ja sepittäjä jopa tietää, että kuulijat tietävät hänen valehtelevan. Miksi siis? No, saadaanhan keskustelu ohjattua edes vähän vähemmän ikävälle uralle, kun kinastellaan siitä, ovatko selitykset uskottavia ja voisivatko ne olla paikkansa pitäviä ja mikseivät muka voisi, sen sijaan että puhuttaisiin suoraan tuosta joukkomurhasta ja siitä, mitä tuollainen teko kertoo sen tekijästä. Ja siinä sivussa nämä tosiuskovaiset, jotka ainakin väittävät uskovansa noihin selityksiin, pääsevät julistamaan uskollisuuttaan.
PoistaEi sitä mihinkään ole unohdettu. Tässä vain kysellään, miten mielettömiä väitteiden pitää olla, jotta niitä eivät uskoisi muut, kuin varsinaisesti vajaamieliset. Jossakin se raja lienee.
PoistaJa sitten on tämä bullshit-taso, joka menee läpi laiskasti ajattelevaan akateemiseen väkeen kuin kuuma veitsi voihin.
Se miten mielettömiä väitteiden pitää olla, jotta niitä ei uskottaisi näyttää riippuvan siitä mikä taho niitä esittää sekä toisaalta siitä miten niitä esitetään ja selitellään, kuten jäljempänä osaltaan selvitetyksi tulleen johdosta on todettavissa.
Poistahttps://oikeustapaus.blogspot.com/2022/10/4-poliisihallituksen-kestamaton.html
Yllä olevan linkin välityksellä luettavissa olevan poliisihallituksen lausunnon POL-2021-137287 mukaan:
a) Se on annettu tilanteessa, jossa tulliviranomainen on pysäyttänyt ja ottanut haltuunsa saksalaisen Umarex GmbH:n valmistamia rihlaamattomia värikuula-aseita (T4E HDR 50, T4E HDS 68) sisältäneet lähetykset.
b) Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet (T4E HDR 50, T4E HDS 68) on suunniteltu ja valmistettu ampumaan metallista valmistettuja kuulia, vaikka todellisuudessa ne on suunniteltu ja valmistettu ampumaan muovista tai kumista valmistettuja kuulia.
c) Umarex GmbH:n valmistamat värikuula-aseet (T4E HDR 50, T4E HDS 68) ovat noin 4 – 6 kertaa hirvikivääriä tehokkaampia, vaikka todellisuudessa niissä käytettäväksi tarkoitettujen hiilidioksidikapselien kuulalle antama lähtöenergiataso on noin 2 – 3 kertaa pienempi kuin tavanomaisen lupavapaan rihlatun ilmakiväärin halkaisijaltaan 4,5 millimetrin luodille antama lähtöenergiataso, joka on noin 30 joulea ja jolla lähtöenergiatasolla liikkeelle saatettu tavanomaisen ilmakiväärin ammus pystyy läpäisemään ihon ja tunkeutumaan elävään kudokseen.
d) Umarex GmbH:n valmistamilla värikuula-aseilla (T4E HDR 50, T4E HDS 68) ammutut metallista ja myös muusta materiaalista, kuten kumista valmistetut kuulat aiheuttavat elävään kudokseen tunkeutuessaan haavakanavan ja kudosvaurion luodin tai haulin tapaan, vaikka todellisuudessa T4E-luokan aseilla ammutut metallista tai muusta materiaalista, kuten kumista valmistetut kuulat eivät läpäise ihoa, eivätkä siten tunkeudu ihon läpi elävään kudokseen luodin tai haulin tapaan.
Alla olevan linkin välityksellä luettavissa olevan aamulehden rikosuutiskirjoituksen (3.6.2022) – Pirkanmaalla tutkitaan tehokkaiden ilma-aseiden luvatonta maahantuontia – tällaisia aseet ovat: ”Käytetään jossain maissa kodin puolustamiseen” – mukaan tullin poliisihallitukselta saaman lausunnon takia Umarexin valmistamia värikuula-aseita on takavarikoitu ympäri Suomea noin 140 kappaletta.
https://www.aamulehti.fi/rikos/art-2000008861643.html
Poliisihallitus antoi siis poliisijohtaja Sanna Heikinheimon johdolla sisällöltään sekä virheellisen että paikkansapitämättömän lausunnon markkinoiden heikkotehoisimmista ilma-aseista. Sen takia käynnistettiin lukuisia esitutkintoja, tehtiin takavarikkoja, ihmisiä velvoitettiin kuulusteluihin ja tuomioistuimiin ja langettavia tuomioita ampuma-aserikoksista jaeltiin hovioikeutta myöten.
https://oikeustapaus.blogspot.com/2024/01/5-poliisitarkastajan-ja.html
Yllä olevan linkin välityksellä luettavissa olevan poliisihallituksen asiakirjan POL-2022-130847 mukaan poliisihallituksessa ylitarkastajana toiminut Reima Pensala on 14.10.2022 pyytänyt lausunnon POL-2021-137287, josta salassapitoa koskeva merkintä on poistettu ja poliisitarkastaja Mika Koposen ja asehallintopäällikkö Mika Lehtosen 27.10.2022 allekirjoittamaan asiakirjaan POL-2022-130847 on sekä harhaanjohtavasti että paikkansapitämättömästi kirjoitettu: ”Poliisihallitus on tutkinut asian ja on poistanut salassapitoa koskevan merkinnän, koska lausuntoon liittyvä asia on käsitelty Vaasan hovioikeudessa 28.9.2022 (tuomio 22/137596, asianumero R 22/406) lainvoimaisella tuomiolla.”, minkä osaltaan osoittaa se, että korkein oikeus ei uskonut poliisijohtaja Heikinheimon johdolla sepitettyjä väitteitä ja hylkäsi 2.10.2023 antamallaan prejudikaatilla KKO 2023:67 syytteen ampuma-aserikoksesta.
Sunnuntaiaamun ratoksi tuli katsottu YLE tv1:stä uusintana tullut kieltolaki-sarjan avausjakso. Juomatapojen tuottamien ongelmien rajoittamiseksi syntyi raittiusliike ja sen ikäänkuin kovennettu muoto kieltolaki-liike. Ensimmäisten uuden eduskuntalain perusteella pidettyjen vaalien 1907 aikana käytännössä kaikkia puolueita yhdisti näkemys kieltolain tarpeellisuudesta ja hyödyllisyydestä. Niinpä syyskuussa 1907 eduskunta yksimielisesti hyväksyi lain. Se nyt tyssäsi senaattiin, jossa riitti kykyä nähdä asiassa hieman monipuolisempia ulottuvuuksia. Näkyvin kieltolain torjuja oli senaattori J. K. Ståhlberg, joka ikäänkuin historian ironian ilmentymänä, joutui tasavallan ensimmäiseksi presidentiksi valittuna vuonna 1919 alkaen näkemään kaikki ne monilta tunnistamatta jääneet haitat ja ongelmat, joita tuo "ihana" kieltolaki sai aikaan.
VastaaPoistaOhjelman toteuttajien mukaan kieltolaki suorastaan miltei tuhosi nuoren tasavallan. Paljon sanottu, mutta enemmän kuin rahtunen täyttä totta.
Hyvää tarkoittava ja syntyneiden toiveiden mukainen ei aina ole se paras.
Tiedonfilosofia on tavattoman vaikea ajattelun laji, joka tietysti pitäisi heti kättelyssä ymmärtää syvemmin kuin mitä tapahtuu, kun eurooppalaisella uudella ajalla kehittyneen erityisen "opillisen" ajattelulaadun mukaisesti nimeämme tämän hahmon- ja käsitteenmuodostuksellisen ongelmakentän "tiedon filosofiaksi".
VastaaPoistaOma aikalaisjärkemme on niin sanottua "kartesiolaista rationaalisuutta", jonka olennaiset tajunnalliset asemoinnit nousevat maailmaa tarkkailevan eriytyvän Subjektin ja Objektivoituvan todellisuuden keskinäisestä roolijaosta, joka mahdollisti "ilmiön" irti leikkaamisen todellisuuden aika- ja tapahtumajatkumosta, ja "ilmiön" toistuvan esiintymisen tutkimisen empiristisen metodin periaatteilla.
Mitä fysikaaliset luonnonlait uusiksi paneviin "ihmeisiin" tulee, itse asiassa koko fysiikan historia on ollut nimenomaan "ihmeiksi" leimattujen ilmiöiden kartoittamista, selittämistä ja uusien totuuksien muotoilemista. Ei ole mitään perusteita väittää, että kaikki todellisuutta koskevat havainnot olisi jo tehty, eikä mitään uusia ilmiöitä enää olisi löydettävissä.
Maallikkojahan nuo "ihmeet" merkillisellä tavalla ärsyttävät, koska kovin moni meistä on omaksunut ihmisen aina tarvitseman tunnustuksellisen "varmuuden" uskolla "tieteen" jo löytämiin absoluuttisiin totuuksiin.
Muistutan miten syvästi kaikki ajattelumme on symbolista -- on mahdollista laajentaa esimerkiksi Cassirerin ajattelua palauttamalla tajunnalliset hahmot Goethen tiedonfilosofisiin mietteisiin, joiden mukaan "kaikki katoavainen on vain vertausta".
Reaalitodellisuudessa ei ole esimerkiksi niitä "alun" ja "lopun" tarkoittamia ideaalisia pisteitä, joiden kohdalta me käsitesaksiamme käyttäen leikkaamme "ilmiön" irti taustastaan ja käymme sen kimppuun ajanmukaisilla ajatustyökaluillamme.
Itseäni ajatushistorian harrastelijana hämmästyttää erityisesti se miten kukin historiallinen aikalaisrationaalisuus on ollut "sisäisesti koherenttia" ja jopa muodostanut jonkinlaisia "tajunnallisen ja tiedollisen kehitystason" pintoja tai kehityskerroksia. Yksilöpsyykeä esimerkiksi hypnoosin keinoin taannutettaessa tällaisen "tasojen" olemassaolo tulee varsin konkreettisesti ja havainnollisesti esiin.
Vain yleiseen ajatteluun aina syntyvien yleiskäsitteellisten aikalaistotuuksien hyvinkin, hmmm, myyttisessä maailmassa voivat aikalaisajattelun käsitteelliset pilvet noitua ymmärryksen niin, ettei "tiedollisen" käsitepinnan läpi kukaan pysty näkemään mitään ikuisempia tiedonfilosofisia ongelmia. Kun eletään kiihkeitä historiallisia aikoja -- jollainen meillä mitä ilmeisimmin nyt on ympärillämme -- mistään ei löydy sitä maailmasta paremman tarkkailuetäisyyden päähän eristäytyvää, tajunnallisiin juuriin porautuvaa tiedonfilosofista röntgenkatsetta, jolla olisi mahdollista edes vähän todellisuuden- ja suhteellisuudentajuisemmin asettaa aikalaisten "totuuksia" paremmin paikoilleen.
Valheen ympärille kasvanut mytologia.
VastaaPoistaEikö läntinen arvoyhteisö (Suomi mukaanlukien) ole se joka eniten tätä hyödyntää ?
Jos tätillä ois munat niin täti ois setä.
VastaaPoista”1980-luvun loppuvuosiin eli perestroikaan saakka”
VastaaPoistaNs. perestroikaa, lyhytaikaista, ei suunniteltukaan perusteelliseksi muutokseksi. Lempeäkasvoinen ja hymyilevä nuori Gorbatshev haravoitiin Moskovaan jostain etelän Krasnodarin pikkupiirin herran tehtävistä sen jälkeen, kun Kremlin ”ikäloppupääsihteerit” menivät peräkynkkää korkeimman tykö. Ei ole mikään ihme, että Gorbatshevia Lännessäkin otettiin vastaan massaväellä ja huudoilla ”Gorba, Gorba, Gorba…”, koska odottivat, että lempeäkasvoinen ja hymyilevä johtaa perusteellisiin muutoksiin. Venäjällä taas massaväki riitti. Olihan Nikita Hrushevkin valtansa alussa haukkunut Stalinia minkä kerkesi.
Venäjän politiikka on varmaankin hyvin yksinkertainen: talvi kevät, talvi kevät, pitkä talvi lyhyt kevät…
Olisiko tuon koneen pudotukseen liittyvät huuhaat osa Venäjän armeijan refleksiivisen kontrollin strategian mukaista toimintaa jolla pyritään harhauttamaan ja vaikuttamaan viholliseen? Paljon erilaisia 'selityksiä' ammutaan ilmoille ja annetaan vastustajan setviä mistä ihmeestä on kyse. Ja omat kansalaiset voivat poimia itselleen sopivimmat legendat.
VastaaPoistaMajuri Vasarahan tätä on tutkinut, ilmeisen ansiokkaastikin ilmeisesti.
V-V F