Onni on
Näin Onnellisten saarilla,
joka kenties oli sama kuin muinainen Arkadia, tulee ajatelleeksi, mitä onni oikein
tarkoittaa. Antamatta kotiin jääneen etymologisen sanakirjan häiritä lähden
siitä, että suomen mielessä onni tarkoittaa sitä, että jotakin on, sen sijaan
että se puuttuisi.
Joskushan kuulee jopa sanottavan,
onhan tässä tätä olemista. Se kai tarkoittaa, ettei mitään puutu. Oleminen
voisi olla tässä tapauksessa latinaksi /englanniksi fortuna/fortune.
Suomalaiset onnellisuustutkijat
ovat selvittäneet, että onni otetaan meillä vakavasti ja syvähenkisesti käyttääkseni
40-luvun käsitettä. Ei se tarkoita rahassa kylpemistä, ylensyöntiä tai
vastaavaa. Siinä ovat mukana intiimeimmät asiat perheestä, työn mielekkyydestä,
terveydestä ja niin edelleen.
Valtiolta ei onnea kannata
sellaisenaan yrittää ulosmitata. Se saa olla sen sijaan aineellisen
järjestyksen takaaja ja taata sen, että rahaa ja oikeudenmukaisuutta voisi
tulla riittävästi.
On huomioarvoista, että onnea
nimitetään monella eri nimellä. Onnistumisessakin tarvitaan onnea/lykkyä/lycka,
mutta ei se vielä ole samaa kuin autuus tai hyvä elämä tai mitä niitä nyt on.
Eri kielissä on erilaisia
onnellisuuden lajeja. Samuel Johnson totesi joskus, että raavintolan tuoli on
inhimillisen onnen valtaisuin: A restaurant seat is the throne of human
felicity.
Happiness on vähän vähäpätöisempää
ja epämääräisempää: jos joku is happy with something, niin hän nyt vain on
siihen tyytyväinen.
Latinalainen sanaparsikin kyllä
kertoo: Dives est cui satis est quod habet. Rikas on se, jolle riittää se,
mitä hänellä on. Rikas on silloin samalla myös onnellinen merkityksessä happy.
Hän ei ole hapless. Täyttääkö tämä olotila beatitudon tai felicitaksen
kriteerit ei samalla suinkaan ole varmaa. Päällekkäin ne paljolta menevät.
Muuan onnellisuuden ominaisuus on,
että se ei ole summa- vaan tulokäsite. Kaikkien tulon tekijöiden itää olla kohtuullisella
tasolla ja yli nollan, muuten tuloksi saadan nolla.
Jos vaikkapa henkilön isovarvas on
sietämättömässä kunnossa, eivät rikkaus, vaikutusvalta, perilliset ja niin
edelleen yhdessäkään tai niitä lisäämällä pysty vielä kumoamaan terveyden
puutetta.
Mutta onhan näitä pohdittu. Otinpa
taas tässä kerrattavaksi muinoisia kyhäyksiäni, joita yhteensä tästä aiheesta
lienee kymmeniä. Kaikkihan ne ovat puutteellisia, mutta saahan niistä aihetta pohdintohin,
jos silläkään nyt on mitään väliä. Onnellinen tuskin viitsii sellaiseen edes
vaivautua.
Ja Arkadiassakin ovat käärme ja
kuolema. Nykyään Kanarialla tavataan kalifornialainen kuningaskäärme, jota
siellä ei ennen ollut. Joku on sen tuonut.
keskiviikko 27. huhtikuuta 2022
Onnea, lykkyä ja tuuria
Dion
Prusalainen. Onnellisuudesta. Muinaiskreikasta suomentanut ja
esipuheen kirjoittanut Juhana Torkki. Otava 2022, 135 s.
Maailman
onnellisimman kansan jäseninä tiedämme, että kyse on vakavasta asiasta, kun
onnellisuudesta puhutaan. Sitä paitsi sanalla viitataan monenlaisiin asioihin
ja eri kielissä ilmeisesti myös erilaisiin.
Hemingway
pohdiskeli, että joskus iltapäivällä Afrikassa, päivän toisen viskin
jälkeen -sen, joka maistuu kaikkein parhaimmalta- silloin hän tunsi olleensa
täysin onnellinen.
En epäile
asiaa. Hemingway varmaankin felt happy. Hän tunsi olonsa autuaaksi
(lat. beatitudo, ruots. salighet, ven. blaženstvo jne.)
oliko hän nyt sitten myös onnellinen merkityksessä felix, glücklich,
stšastliv, lycklig jne., ei vielä ole selvää.
Ihmistähän
saattaa lykästää, voi olla hyvä onni ja tulla onnenkantamoinen, mutta ei hän
välttämättä sillä ole vielä saavuttanut onnea. Venäjäksi kun toivotetaan lykkyä tykö
(ruots. lycka till), sanotaan udatši, mikä viitannee
sanaan udatšja, onnistua. Voi myös toivoa uspehov, joka
kiinnostavasti tulee sanasta uspevat -ehtiä. Kun vain ehtii
jotain tekemään, niin tuleehan niitä onnistumisia.
Onnella
tarkoitetaan myös olotilaa, jonka ihminen on saavuttanut. Latinaksi felicitas on
enemmän kuin pelkkää hetken hyvää mieltä. Venäjäksi vastaava sana stšastje viittaa
osaan, hyvään osaan (tšast), joka on ihmiselle sattunut. Karjalan
kielessä tunnetaan myös sana ozakas, joka tarkoittaa onnellista.
Huomasin, että talvisodan aikana ne kehuivat olojaan sanomalla ”me olemme
ozakkahat”.
Niinhän mekin
olemme tämän hallituksemme ihastuttavassa syleilyssä, mitäpä syntiä salaamaan
ja onnea kätkemään. Meidän onnemme on samaa kantaa kuin
virolaisten õnn, josta myöskään ei oikein tiedetä, mitä se
tarkoittaa. Ehkäpä sitä, että jotakin -siis osaa- on, eikä puutu.
Ehkä olemme
kuin Felix-kissa, täällä tunnetun maailman äärellä, jossa kermaa tuodaan aina
tarvitessa eteen ja hiiriä riittää.
Tervehdyksiin
ja onnitteluihin en tässä puutukaan. Nekin kyllä ovat eri kielissä kiinnostavan
erilaisia. Mutta itse onnellisuuden käsite, sen kriteerit ovat myös
kiinnostavia.
Aristotelinen
käsitys onnellisuudesta tarkoittaa tunnetusti sitä, että ihminen
saavuttaa olemuksensa, tulee sellaiseksi kuin hän on, eli
sellaiseksi kuin hänet on tarkoitettu ja sellaiseksi kuin hän voisi tulla diis
secundis eli jumalten ollessa suotuisat.
Aristotelinen
ihminen on mitä ilmeisimmin yksineuvoinen, ruumiiltaan ja hengeltään terve
yksilö, joka toteuttaa nimenomaan ihmisyyden mahdollisuuksia, eikä siis
esimerkiksi pyri eläimille tyypillisiin päämääriin. Ihminen on homo
politicus (zoon politikon), joka elää yhteisössä, hän on homo faber eli
seppä, homo ridens eli nauravainen ja niin edelleen.
Ihminen mahtaa
olla onnellisuutensa äärillä harjoittaessaan sepän ammattia ja nauraessaan
kollegoiden vitseille seppien liiton vuosikokouksessa.
No, varmasti
tässä on kyseessä vain yksi mahdollinen onnellisuuden tapaus. Onnellisuus
merkityksessä felicitas on vakava asia, johon liittyy myös
suru ja tuska, joka ihmisen elämään kuuluu. Suotta ei muuan
hedelmällisyyshoitojen klinikka ole nimeltään felicitas.
Kun se parasta
on ollut, on se työtä ja vaivaa ollut, ovat jotkut vanhat ja viisaat
muistelleet. Mutta nykyrunouden mukaan onnea kannattaa etsiä aivan erityisesti
toisen sukupuolen yhteydestä. Tanssilavoilla esitetyissä lauluissa onni on
yleensä aivan keskeinen teema ja samahan koskee tiettyä kirjallisuudenlajia,
juuri sitä, jossa lemmenasiat ovat vahvasti esillä.
Mutta ei onni
ole pelkkää intohimoa ja kiistaa on ollut aina siitä, onko se sitä lainkaan.
Sokrates kysyi aikoinaan sofisteilta, kuka on kaikkein onnellisin ja saatuaan
kuulla, että se on hän, jolla on paljon voimakkaita intohimoja ja joka saa
niitä vapaasti tyydyttää.
Jaha, tuumasi
suuri ateenalainen. Kaikkein onnellisin on siis koira, jolla on syyhytauti eli
kapi ja joka saa vapaasti raapia itseään…
Tähän
onnellisuuden määritelmään ei sitten oltukaan tyytyväisiä ja Sokrates
johdatteli sofisteja näkemään asian hienostuneemmin, etten sanisi
sofistikoituneemmin.
Dion
Prusalainen on vähemmän tunnettu antiikin filosofi, joka mahdollisesti kuuluu
lukea nimenomaan sofisteihin. Joka tapauksessa hänen ajatuksensa ja päätelmänsä
onnellisuudesta ovat sangen kiinnostavia ja yhäkin ajankohtaisia.
Antiikin
ihmisistä oli selvää, ettei orjuus kuulunut onnellisuuteen. Nykyäänhän asia
näyttää olevan toisin ja saamme päivästä päivään lukea, miten tuo tai tämä
julkisuuden henkilö nöyryyttää itseään olemalla nautintoaineiden, julkisuuden,
seksin tai minkä tahansa orja. Ja onnellisiksi heidät kai kuvataan.
Orjuus ei
tarkoita kuriin alistumista, mikä on vapaaehtoista. Jopa Persian suurkuningas
totteli myrskyävällä merellä nöyrästi kapteenia, jonka tiesi parhaiten pystyvän
hallitsemaan tilanteen. Myös kuorolaiset tottelevat kuoronjohtajaa eikä
omavaltainen sooloilu auttaisi ketään tulemaan entistä itsenäisemmäksi ja
vapaammaksi.
Pahimpia
tyhmyyden lajeja ja onnen esteitä ovat ne, jotka liittyvät laumaan ja sen
käyttäytymiseen. Ns. sopuli-ilmiö (Dion ei käytä tätä termiä) aiheuttaa, että
epävapaat ihmiset säntäävät kaikessa matkimaan joukkoa ja irtisanoutuvat omasta
järjestään. Jokainen asia olisi kuitenkin tutkittava järjen eikä yleisen
mielipiteen avulla.
Vain viisas
ihminen on onnellinen ja tyhmää hänen daimoninsa kiusaa ja kurittaa jatkuvasti.
Viisas ihminen ymmärtää myös sen, ettei hänen kannata etsiä mietiskelyrauhaa
uusista paikoista, vaan kannattaa vetäytyä hälinästä omaan itseensä vaikkapa
keskellä toria, jos tarvitaan.
Nautinnonhalu
on petollista, sillä se muuttaa ihmisen siaksi, kuten Kirke-velho Odysseuksen
miehet. Parempi olisi ilmeisesti olla filosofi Diogeneen tavoin. Viisautta
lukuun ottamatta hänellä ei ollut mitään, mutta hän ei myöskään kaivannut
mitään muuta.
Epäilemättä
aikalaiset usein pilkkasivat Diogenestä ja vertasivat häntä koiraan, jota
sana kyynikko juuri merkitsee. Dion arvostaa tätä mestaria
kuitenkin sangen suuresti, eivätkä hänen ajatuksensa ole turhimmasta päästä
nykyaikanakin luettaviksi.
Lähettänyt Timo Vihavainen klo 8.14 5 kommenttia:
Kohteen
lähettäminen sähköpostitseBloggaa tästä!Jaa TwitteriinJaa FacebookiinJaa Pinterestiin
keskiviikko 4. heinäkuuta 2018
Arkadialaisia pohdintoja
Et in Arcadia ego
Kun nyt sattuu olemaan kaunis ilma, vene erinomaisessa satamassa ja asiat
luulojen mukaan muutenkin kunnossa, tulee mieleen, että on syytä
tyytyväisyyteen. Ehkä pitäisi vain keskittyä siihen?
Sellainen tila, jossa ihminen on täysin tyytyväinen, ei ole helppo hankkia
ja on sitä paitsi altis katoamaan.
Antiikin auktorit pohdiskelivat asiaa hyvin paljon. Hieman outoa on, että
sen problematiikka ei erityisemmin näytä meidän aikaamme kiinnostavan, vaikka
onnen tavoittelu on suorastaan virallinen päämäärämme, ainakin USA:ssa
perustuslain mukaan. Ja sehän on meidänkin esikuvamme.
Antiikin parhaat päät taisivat yleensä päätyä siihen tulokseen, että onni
on hyveessä (arete, virtus), joka on kestävä eikä aistinautinnossa, joka
on sekä häilyvä että turmiollinen, siis kohtuuttomana. Kohtuullisuus taas
kuuluu hyveisiin.
Uskon tämän mielelläni. Selvältä myös näyttää, ettei tyytyväisyys, saati
onni ole staattinen tila, joka voisi jatkua pitkiä aikoja.
Hyve synnyttää terveen ruumiin ja vireän hengen, mikäli jokin ulkopuolinen
tekijä ei tätä estä. Sellainen taas vaatii päästä purkamaan energiaansa. Tämä
kai lienee ainakin länsimainen käsitys onnesta. Mietiskelyyn keskittyvässä
itämaisessa filosofiassa asia taitaa olla toisin.
Mystiikassa uppoudutaan muuttumattomuuden maailmaan, näin olen ymmärtänyt,
mutta eikö jopa askeesi vaadi vaihtelua antaakseen tyydytystä? Vai onko
yksitoikkoisuuden piina myös palkitsevaa, jos asian oikein ymmärtää?
Joka tapauksessa minusta näyttää siltä, että esimerkiksi mammonaa
määrättömästi kahmineet yksilöt ovat ongelmissa, kun heidän pitäisi ryhtyä
onnellisiksi. Asiahan ei hoidu sillä, että niin päätetään.
Saarnaaja tunnetusti varoitti
mammonasta ja kertoi, että rikkaalle ei hänen omaisuutensa anna rauhaa päivällä
eikä yöllä, kun taas köyhä nukkuu makeasti, vailla huolia ja vastuuta.
Tuossa Saarnaaja taisi idealisoida köyhyyttä, joka ainakin nykyään
todennäköisemmin lienee loputtomien huolien painama tila, mutta tokihan noita
huolettomia kulkureitakin on oikeasti ollut, näin kerrotaan. Kovin harvinainen
tyyppi kai sentään lienee kyseessä.
Paratiisi, pysyvä onni on mystinen tila,
jota on monin eri tavoin kuvattu. Muhammedilla se tunnetusti on varsin
aistimusvoimainen yltäkylläisyyden ja kypsän viisauden merkillisesti yhdistävä
tila, jossa on kaikenlaisia herkkuja eri tarkoituksiin, mutta ei sen sijaan
riitaa eikä turhaa puhetta.
Kristillinen paratiisi vaikuttaa henkisemmältä ja jotenkin staattisemmalta.
Itämainen ajattelu menee vielä enemmän tähän suuntaan ja nirvanassa ei
ainakaan ulkopuolisen ymmärryksen mukaan taida olla enää yhtään mitään.
Kiinnostava paratiisi on se psykedelinen väriloiston maailma, josta Aldous
Huxley, rohtojen kokeilija, on puhunut (The Doors of Perception). Se
tuntuu kuuluvan jotenkin eri ulottuvuuteen kuin normaali maallinen elämämme ja
sijoittuu vaikeasti staattisuus-dynaamisuus –akselille.
Täällä maan päällä me nyt kuitenkin elämme tunnetusti ihmisen parasta aikaa
ja useimmat tavoittelevat onnellisuutta tai vähintään halujensa tyydytystä
tavanomaisin konstein, tajuntaa laajentamatta.
Konstit ovat monet. Muistelen William Jamesin teoksessaan Uskonnollisen
kokemuksen muodot, siteeranneen jotakuta henkilöä, joka sanoa murjaisi,
että olut on antanut ihmiskunnalle enemmän esimakua paratiisista kuin kaikki
rukoukset yhteensä.
Tähän en ota kantaa. Joka tapauksessa lienee havaittavissa, ettei oluen tai
muun alkoholin avulla voi loputtomasti tai edes kauankaan hankkia myönteisiä
elämyksiä ja onnellisuutta tuskin lainkaan. Alkoholi lienee pikemmin
depressantti, pitemmän päälle.
Toki lyhytaikainen onnen tila tuntuu monen mielestä sisältävän lepoa ja
yltäkylläisyyttä, joihin yhdistyy nautinto. Charlews Kingsleyn runosta The Last Buccaneer löydämme
idyllin:
Oh, sweet
it was in Avès to hear the landward breeze
A-swing with good tobacco in a net between the trees,
With a negro lass to fan you while you listen’d to the roar
Of the breakers on the reef outside that never touched the shore
Ja Jylhän käännöksenä:
Suloista oli kuulla taas maatuulten
huminaa
riippumatossaan näin hengähtää
suuss’ oivaa tupakkaa
kun neekertyttö viuhkallaan sua
varjos leyhyttäin
ja valtameren mainingit löi etäällä
rantaa päin
Myönnän, että tämä kohta on aina
vedonnut minuun. Siinä sitä ollaan, vaarojen ja vastusten jälkeen,
yltälkylläisyyden äärellä. Nyt maistuu vaikkapa kylmä tynnyriolut!
Muuten, viimeinen bukanierikaan nei
nauttinut täydellisestä staattisesta onnesta. Jo pelkkä riippumaton heilutus
merkitsee vaihtelua, viuhkan liike ja mällin muikea potkaisu kurkussa olivat
tapahtumia.
Hemingway se taisi olla, joka sanoi
vielä yhden tähän staattisen kylläisyyden tunnelmaan sopivan mietelmän: Joskus
iltapäivällä Afrikassa, päivän toisen viskin jälkeen, sen, joka maistuu
kaikkein parhaimmalta –silloin tunsin olevani täysin onnellinen…
Mutta toisen viskin puraisussa oli
oma dynamiikkansa ja sen lämmittävä vaikutus oli vain hetkellinen. Kolmattahan
se vielä jossakin vaiheessa kaipasi…
Vaikka onnellisuus, siis ainakin
tässä rajoitetussa mielessä täydellisenä tyytyväisyytenä, näyttäisi olevan
jokseenkin staattinen tila, joudutaan se lisäksi aina ostamaan, jopa kalliisti.
Bukanieri nautti, kun sai olla
rauhassa meren vaaroilta ja raivolta, Ernst-pappa joutui matkustamaan Afrikkaan
ja siellä pelkäämään villieläimiä, joita ehdoin tahdoin meni härnäämään, kunnes
löysi rauhan sataman terassilta.
Tuntuu siltä, että moni yrittää
päästä tyytyväiseksi väkisin, pelkällä päätöksellä ja tietyllä rekvisiitalla.
Kai sekin voi onnistua. Viskiä, riippumattoja ja purutupakkaa on saatavilla
kohtuuhintaan. Potentiaalista seuraakin on maailma täynnä.
Tämä taitaa olla sitä nykyaikaista
onnellisuutta sanan hieman vulgaarissa, tyytyväisyyden mielessä.
Antiikin filosofiassa nousi aika
tärkeäksi ajatus ataraksiasta eli mielen tasapainosta, jota
ulkoiset ärsykkeet eivät päässeet sekoittamaan tai jopa apatiasta
(apatheia), joka merkitsi vapautta intohimoista.
Tämä näkyi erityisesti
stoalaisuudessa, joka liittyy antiikin kulttuurin ylikypsyyden ja rappion
aikaan. Voisi olettaa, että nykyaika kehittää vastaavia ilmiöitä. Mutta ehkä
aika ei vielä ole kypsä.
Ja tietenkään emme unohda Solonin viisautta, jonka Kroisos ymmärsi vasta polttoroviolla ja myös Hitler ja Putin liian myöhään: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=solon
VastaaPoistaSiis sitä, ettei ennen kuolemaansa ketään vielä voida sanoa onnelliseksi.
Poista"Tämä näkyi erityisesti stoalaisuudessa..."
VastaaPoistaKyllä minua viehättää enemmän epikurolaisuus, sen alkuperäisessä merkityksessä.
Ehkäpä liika älykkyys ei aina tarkoita onnellisempaa elämää. Tyhmä on vähempään tyytyväinen, kun ajattelee onnellisuutta suppeammin kuin viisas.
VastaaPoistaAika moni meistä lienee enimmäkseen lähes onnellinen, kun asiat on tyydyttävällä mallilla.