keskiviikko 3. tammikuuta 2024

Inferno

 

Jerusalemin tuho

 

Flavius Josefus, Juutalaissodan historia, WSOY 2004 , 644 s. Kreikan kielestä suomentanut Pauli Huuhtanen.

 

Kaikki Rooman kävijät muistavat Tituksen riemukaaren, joka on yksi parhaiten säilyneistä Forumin tienoon muistomerkeistä, sitä on tosin myös restauroitu, mikä vaikuttane asiaan.

Jerusalemin valloitus ja tuhoaminen oli Tituksen kaiketi merkittävin saavutus ja riemukaaressa asian tunnistaa seitsenhaaraisesta kynttilänjalasta, jota riemukaaren reliefissä on kuvattuna. Kaari rakennettiin vasta hänen hallituskautensa jälkeen.

Riemukaari sijaitsee ns. pyhällä tiellä eli via sacralla, jonka kautta triumfikulkueet kävivät. Josefuksen kirjassa Tituksen kulkuetta on hyvin elävästi kuvattu ja se näyttää muistuttaneen karnevaalikulkuetta siinä muodossa, kuin niitä saa vaikkapa nykyisin Etelä-Euroopassa katsella. Vaunuissa kuvattiin voittajan urotekoja ja kapinoitsijoidenn rangaistuksia.

Kaikki huipentui vihollispäällikön teloitukseen, jota seurasi riemuhuuto ja uhraaminen.

Josefus näkee paljon vaivaa väittäessään, ettei Jerusalemin, saati sen temppelin tuhoaminen lainkaan ollut Tituksen tahto, päin vastoin tämä yritti kaikin tavoin päästä sitä tekemistä. Sitä paitsi jerusalemilaisten keskinäisissä taisteluissa suuriosa kaupunkia tuhottiin jo ennen roomalaisten saapumista.

Tituksen humaanisuudesta huolimatta kapinoitsijoiden uppiniskaisuus johti siihen, että kaupunki oli valloitettava. Miksi se oli tuhottava maan tasalle ei ole ihan selvää, mutta kyseessä oli ilmeinen Jumalan tahto.

Vain kolme tavattoman lujaa tornia, joihin eivät mitkään aseet pystyneet, jätettiin pystyyn, samoin kun pätkä muuria, joka nykyisin tunnetaan Itkumuurin nimellä. Koko maailmassa hyvin suuressa maineessa ollut temppeli joutui itse asiassa kapinoitsijoiden mielettömyyden uhriksi, selittää kirjoittaja.

Kapinoitsijat, joista kirjoittaja erikseen mainitsee selootit eli kiivailijat ja toisaalla toimineet tikarimiehet, jotka olivat ennen muuta rosvoja, kuvataan kaikin tavoin turmeltuneiksi. Jossakin vaiheessa osa heistä jopa pukeutui naisten vaatteisiin ja käytti hajusteita sekä harjoitti asianmukaisia luonnottomuuksia, mikä näyttäisi riistävän heiltä kokonaan hurskauden.

Temppelin häpäiseminen oli jo heti alkuun kapinoitsijoiden omaa työtä. Titus halusi säästää temppelin ja kaupungin ja Josefus toimi hänen agenttinaan esittäen huutomatkan päästä roomalaista näkemystä asioista rauhantarjouksineen.

Luopiota tietenkin vihattiin aivan erityisesti ja hän saikin osuman ammuksesta ja levisi huhu, että hän olisi kuollut.

Puolustaja ei uskonut vihollisen propagandaan ja sillä saattoi olla siihen syytäkin. Edes Josefuksen mukaan roomalaiset eivät suinkaan aina kunnioittaneet lupauksiaan. Antautumasta kieltäytyminen oli jo kuitenkin jo sinänsä rikos keisaria kohtaan ja niinpä tämän oli pakko rangaista kaikkia, jotka sen tekivät.

Kirjoittajan mukaan kokopiirityksen kuluessa kuoli miljoona satatuhatta ihmistä. Sen jälkeen tapetut eivät ilmeisesti kuulu tähän lukuun mutta heitäkin näyttää olleen yhä jäljellä kymmenin tuhansin. Monia heitä rangaistiin pakottamalla gladiaattoreiksi tai syöttämällä näytöksissä petoeläimille. Osa lähetettiin pakkotyöhön Egyptiin ja alle 17-vuotiaat myytiin orjiksi.

Piirityksen kauhut olivat moninaisia ja hirveintä kidutusta merkitsi nälkä. Se johti myös ihmissyöntiin, kuten vastaavissa tilanteissa aina Leningradin piiritykseen saakka on käynyt. Jerusalemissakin muuan äiti tappoi ja söi poikansa, mikä jo herätti kauhistusta ja jota monet kieltäytyivät uskomasta. Leningradissa vastaavista tapahtumista tehtiin paljonkin pöytäkirjoja.

Josefus vakuuttaa, että hänen tavoitteenaan on vain tosiasioiden kertominen, mikä tietenkin täytyy ottaa vähintään suolahippusen kera ja muista, että koko hänen asemansa roomalaisten suojattina varmasti pakotti hänet näkemään asiat eri tavoin kuin ne nähtiin seloottien puolella.

Joka tapauksessa kirjoittaja, valkopestessään roomalaisia, osoittaa suurta ymmärrystä kaikille niille julmuuksille, joita nämä tekivät. Niihin kuuluivat lukuisat ristiinnaulitsemiset ja elävältä polttamiset. Niiden hyväksyminen kuului ajan poliittiseen korrektiuteen.

Josakin vaiheessa mainitaan legioonalaistenkin kyllästyneen tappamiseen, mutta itse asia  kuvataan asiaankuuluvaksi. Sota oli sotaa.

Jerusalemin valloitus oli kuitenkin kaukana tavallisesta rangaistusretkestä, sillä vastustaja taisteli epätoivon vimmalla ja löi yhä uudelleen takaisin roomalaisten hyökkäykset

Puolustajillakin oli köytössään peräti kolmesataa nuolenheitintä ja neljäkymmentä kivenheitintä. Leiviskän painoiset kivet lensivät kaksi stadionia ja kauemmaskin. Kun niiden nähtiin tulevan, huudettiin varoitukseksi ”poika tulee”!

Hyökkääjien päälle kaadettiin myös muun muassa kuumaa öljyä. Hyökkäystorneja poltettiin pien, asfaltin ja muiden kiivaasti palavien aineiden avulla. Nälkä ja jano olivat roomalaisten parhaat liittolaiset, mutta Titus ei halunnut voittoa, joka olisi tullut muuten kuin asein, sillä sellainen ei olisi ollut hänen armeijalleen kyllin kunniakas.

Sotimista varten uhrattiin seudulta kaikki, mitä voitiin. Siellä oli ollut melkoisesti metsiäkin, mutta kaikki hakattiin piirityslaitteiden valmistamiseksi. Se, missä oi ollut kukoistava kaupunki ja kenties maailman ihmeellisin rakennus, oli sodan jälkeen pelkkää tasaista maata.

Roomalaiset rankaisivat kapinallisia monella kekseliäällä tavalla, mutta eivät pitäneet hirveimpiäkään kidutuksia riittävänä rangaistuksena. Piirittäjiäkin oli kuollut suuria määriä ja ennen kaikkea Rooman kunniaa oli loukattu. Onnistuessaan vapaustaistelulla olisi voinut olla imperiumin kannalta tuhoisa esimerkkivaikutus.

Josefuksen teos on kaikista todennäköisistä liioitteluistaan ja puolueellisuudestaan huolimatta hyvin kiinnostava jo siksi, että se näyttää, miten oli sopivaa ja mahdollista kuvata asioita Toki kirjoittajan asema tapahtumien silminnäkijänä on myös ensisijaisen tärkeä.

Tämän päivän lukijalle kirja kertoo ainakin sen, että asenteissamme sotaa ja väkivaltaa kohtaan meidän on mahdollista mennä vielä paljon nykyistä raaemmalle tasolle. Siihen suuntaanhan tie näyttää johtavankin.

19 kommenttia:

  1. "Tituksen humaanisuudesta huolimatta kapinoitsijoiden uppiniskaisuus johti siihen, että kaupunki oli valloitettava."

    Ei mitään uutta auringon alla: Putinin humaanisuudesta huolimatta ukrainalaisten kapinoitsijoiden uppiniskaisuus johtaa siihen, että Ukraina ja sen kaupungit on valloitettava tai ainakin ohjuksilla tuhottava.

    Blogin viimeinen kappale on valitettavan totta. Voi, ihmistä.

    VastaaPoista
  2. Nämä uhrimäärät ovat hyvin kyseenalaisia kun Juudean alueella nykytutkimusten mukaan olisi asunut vain 500 000 juutalaista. Tapettiinko siellä siten muitakin kuin vain juutalaisia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tottakai ovat. Josefuksen mukaan puhtaita juutalaisia oli kuitenkin 2,7 miljoonaa ja lisäksi epäuhtaat, jollaisia olivat vaikkapa siemenvuodosta kärsivät. Kaiken maailman idumealaiset ja vastaavat naapurit olivat eri tavoin mukana tapahtumissa, mutta kyllähän luvut ovat uskomattomia. 60-järjestelmän takia tapettuja on hyvin usein 6000, mikä nyt näyttää viittaavan vain siihen, että niitä oli enemmän kuin oikein pysyttyiin laskemaankaan. Luultavasti usein olisi syytä ottaa ainakin yksi nolla pois luvuista.

      Poista
  3. Jeesuksen profetiat Jerusalemin tuhosta täyttyivät täysin.

    Hän ennusti Luuk. 23:28-31

    ”Niin Jeesus kääntyi heihin ja sanoi: ”Jerusalemin tyttäret, älkää minua itkekö, vaan itkekää itseänne ja lapsianne. Sillä katso, päivät tulevat, jolloin sanotaan: ’Autuaita ovat hedelmättömät ja ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet´.

    Luukas 19:41 Ja kun hän tuli lähemmäksi ja näki kaupungin, itki hän sitä
    19:42 ja sanoi: ”Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.
    19:43 Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta;
    19:44 ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut.”

    Kristityt juutalaiset ottivat vaarin Jeesuksen varoituksista ja pakenivat Pellaan, jossa he säästyivät tuholta.
    Eusebius's view of "Spiritual Israel;
    " "Then the spiritual seed of Abraham fled to Pella, on the other side of Jordan, where they found a safe place of refuge, and could serve their Master and keep his Sabbath."[1] Eusebius's "Ecclesiastical History," b, 3, chap. 5.

    Se ”Hengellinen Israel” ja Aabrahamin siemen josta historoitsija Eusebius tässä puhuu, koostui JEESUKSEEN uskovista ihmisistä jotka olivat ottaneet vaarin Jeesuksen profetian Jerusalemin hävityksestä joka toteutui 70 jkr.
    Jer. 22:5 Mutta jos te ette kuule näitä sanoja, niin minä vannon itse kauttani, sanoo Herra, että tämä linna on tuleva raunioiksi.
    Miika 3:12 Siitä syystä, teidän tähtenne, Siion kynnetään pelloksi, Jerusalem tulee kiviraunioksi ja temppelivuori metsäkukkulaksi. Matt. 23:37 ”Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
    Matt. 23:38 Katso, ’teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi’.
    Matt. 23:39 Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: ’Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen’.”

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi tuo voinut mennä toisinkin.

      Juutalaisten kannalta vähän kuin ojasta allikkoon. Jos asiaa katsoo siltä kannalta että pakenivat Egyptin hallinnon alta päätyen roomalaisille vasallivaltioksi, niin ei tuo pakeneminen oikein mitään auttanut.

      Historia sosiologisesti taas ne jotka ovat puhuneet hallintoa vastaan ovat joutuneet kärsimään. Oli kyse sitten Jeesuksesta, Mandelasta, Martti Lutherista, Ghandista, Aung Suu Kyistä jne. Olettaisi että hallinnolliset lait vaikuttavat tähän roomalaiset eivät tehneet mitään väärää ristiinnaulitessaan Jeesuksen. Olihan sielä monet muutkin tuomitut. Moraalisesti taas hieman kyseenalainen oikeuskäsite, mutta kyse on kumminkin antiikin aikaisista asioista.

      Poista
    2. Sosiologia on sanahirviö. ”Historia sosiologisesti” on sana hirviö ja yhtys sana virhe.

      Poista
  4. Hyvä professori, kiinnostavia kirjoituksia. Kiitoksia vanhalle viisaalle. Kun aikoinaan itse ostin Josefuksen kirjan ja aloin lukea, pitkästyin falskeihin ja koreileviin ilmauksiin. Koko kirja tuntui valheelta kiireestä kantapäähän. Silti tarkka lukija voi löytää kultajyviä ja se vähintäänkin kertoo epäisänmaallisen vihollisen valkopesun ja antautumisen puolustuskyvyttömänä vieraalle vallalle. Silloin törkeinkään valhe ei ole liian likainen kerrottavaksi totuutena ja jotkut huutavat vielä kurkkusuorana hurraata, kun esität valheita aikakauden hengessä koreassa muodossa. Historia toistaa itseään. Raamattu, Kreikan ja Rooman historia ja mytologia kertovat myös omasta ajastamme. Ihmeellisen vähän on ihminen muuttunut 2000 vuoden aikana, vaikka vielä 15-20 vuotta sitten aikamme suuret ulkopoliittiset asiantuntijat sanoivat, ettei mitään entisenlaisia sotia ole, koska olemme kehittyneet ihmisinä, emmekä ole niinkuin ne vanhat ja tyhmät ihmiset. Väärin arvioitu. Terv. Markus

    VastaaPoista
  5. Nuolenheitin? Minkälainen vehje; sarjatulta, kaliiperi ym? Löytyykö jostain piirroksia tai rekonstruktiojuttua? Onko pelkkä varsijousi?

    VastaaPoista
  6. Asiasta viidenteen, Halla-ahon möläytykset ja toiveet Suomen tasavallan presidentin ja ministereiden etnisyydestä saivat HS:n toimittajat klikkijournalismin lumoihin. Kenties oli taas niin hämmentävää puhetta Jussilta, että menivät puurot ja vellit sekaisin?

    Itse otsikossa luvataan Zyskowiczin ja Bella Forsgrénin kommentit asiaan, ja jutun luettuaan sitä ymmärtää, että lukijaa on taas höynäytetty siten, ettei ensin mainittu edes halua kommentoida koko asiaa kuin toteamalla "kukin tyylillään, en kommentoi!". Siinäpä sitä oli otsikolle luvattua vastinetta ja kommenttia kerrakseen. Onneksi uutisen kommenttipalsta käsittelee enemmän itse uutista.

    Onko se sitten enemmän lehden klikkijournalisimin vai poliittisen broilerin vika, ettei Ben ei ilmeisesti halua tälläkään kertaa puhemiestä julkisesti ärsyttää, vaikka kysessä on sentään omakin etnisyys. Niin tai näin, kovin on masentavaa ja rasismi senkun rehottaa.

    Itse olen samaa mieltä Forsgrenin kanssa siitä, että johtaviin huippuvirkoihin riittää suomen kansalaisuus ja siihen sitoutuneisuus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, sitoutuneisuus

      Poista
    2. Niinpä niin. Tarkoitin tuossa vikassa lauseessani, että esimerkiksi poliittisiin huippuvirkoihin riittää maan kansalaisuus. Mielestäni ei tarvitse lähteä tekemään sukuselvitystä poliitikon sukujuurista. Halla-aho lienee eri mieltä asiasta, sehän on selvä se. Hänelle tiedoksi, että meistä jokainen on maahanmuuttaja. Itsehän tulin tähän maahan aikoinaan Kätilöopiston vastaanottokeskuksen kautta. En muista tapahtuneesta mitään sattuneesta syystä, mutta silloisen vastaanottokomitean muisteloista olen ymmärtänyt, että minut toivotettiin tervetulleeksi tähän maahan. Samanlaista kohtelua toivon kaikille maahanmuuttajille.

      Poista
    3. Sanoiko Halla-aho oikeasti, ettei tiettyä etnisyyttä edustavia ihmisiä voisi valita huippuvirkoihin? Kuulostaa omituiselta, oletkohan käsittänyt jotain väärin?

      Poista
    4. No kummalliseltahan ne Jussin puheet aika usein ainakin omaan korvaan kuulostavat, ettei tämä mitään uutta ollut.

      Ymmärtääkseni hän sanoi viime viikolla julkisesti, että esimerkiksi tuossa linkkamaassani uutisessa esiintyvät Zyskowicz ja Forsgren eivät olisi hänestä etnisen taustansa takia sopivia esimerkiksi presidenttiehdokkaiksi. Molemmat saivat Suomen kansalaisuuden lapsena, mutteivat automaattisesti syntyessään.

      Toinen asia, Halla-aho itse puolestaan pitää tekemiään rikosilmoituksia fasistiksi kutsumistaan vastaan "yleisesti keskustelukulttuuria parantavana", jotenkin noin hän asian muotoilee. Kaikki tietävät, että Halla-ahon kirjoituksista on aiemmin käyty oikeutta ja hänet on tuomittu kirjoituksistaan, joten siinäkin valossa on hieman outo argumentti pitää retoriikkaansa kulttuuriamme edistävänä. Sehän on täydellisessä ristiriidassa sen kanssa.

      Poista
  7. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010094512.html

    Tuossa tuon klikkiotsikon uutinen

    VastaaPoista
  8. Juudean metsäisyyteen liittyen en malta olla kantamatta korttani kekoon kahden suomentamani lainauksen verran:

    ”Ristiinnaulitsemisen historiaa valaisevat kirjalliset lähteet osoittavat, että roomalaiset pakottivat tuomitun kantamaan teloituspaikalle vain poikkipuun. Puuta oli saatavissa niukasti ja pystypuu oli kiinnitetty paikalleen toistuvaa käyttöä varten.” https://www.biblicalarchaeology.org/daily/biblical-topics/crucifixion/roman-crucifixion-methods-reveal-the-history-of-crucifixion/
    ”Yleisempi laji koostui pylväästä ("palus"), joka oli kiinnitetty lujasti maahan ("crucem figere") ennen tuomitun tuloa teloituspaikalle ja poikkipuusta ("patibulum"), jossa oli "titulus" eli rikoksen nimi kirjoitettuna (Matt. xxvii. 37; Luuk. xxiii. 38). Juuri tämä poikkipuu, ei raskas pylväs, tuomittu pakotettiin kantamaan teloituspaikalle (Matt. ib.; Joh. xix. 17).”  http://www.jewishencyclopedia.com/articles/4782-crucifixion
    Jälkimmäinen lähde, vuoden 1906 Jewish Encyclopedia, sisältää kerrassaan mielenkiintoisia artikkeleita, jotka valottavat myös kristinuskon käsitteitä. Myöhempi Encyclopaedia Judaica ei niitä enää käsittele.
    Se, mitä pelkän poikkipuun kantamisesta mainitaan, ei sovi yhteen perinteisen uskonnollisen kuvaston kanssa. Siinä ropisi taas lapsenuskon sirpaleet... (ja hyvä niin)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Siinä ropisi taas lapsenuskon sirpaleet."

      Vähästäpä oli lapsenusko kiinni. Kyse on siitä, että Raamattu oli kirjoitettu yleisölle, joka tiesi ristinnaulitsemisen detaljit. Eri sen perusteella laaditut kuvateokset eivät sais olla uskon kohde - ellet ole ortodoksi.

      Poista
    2. Kristinuskon peruspykälä numero yksi on sama kuin monissa muissakin uskonnoissa: on olemassa henkiolentoja.

      Ihmeteltäköön, miten aikuiset ihmiset nykyisessä tiedon ja tieteen läpitunkemassa maailmassa yhä uskovat henkiolentoihin.

      Poista
    3. "miten aikuiset ihmiset nykyisessä tiedon ja tieteen läpitunkemassa maailmassa yhä uskovat henkiolentoihin."

      Tuota ajattelutapaa kutsutaan scientismiksi: uskotaan uskonnonomaisesti tieteeseen - tai pikemminkin siihen, mitä uskotaan sen olevan.

      Poista

Kirjoita nimellä.