Eilispäivän intellektuelli
Nykyistä punavihreää ankkapuhetta
(ks. Orwell) kuunnellessa tekee aina välillä mieli vilkaista, miten suomalaiset
intellektuellit (ei, tämä ei ole mikään vitsi!) aikoinaan pohdiskelivat aikakautensa/mme
ongelmia ja tulevaisuuden näköaloja.
Itse asiassa meillä ei taida
nykyään edes olla niin sanottuja julkisia intellektuelleja, ainakaan sellaisia,
joiden ajatuksiin tekisi mieli tutustua rippumatta siitä, miellyttävätkö ne tai
ei.
Tosiasiahan on, että kansakuntamme
älyllinen taso on viime vuosikymmeninä koko ajan laskenut jo ihan mittaustenkin
perusteella (Vihavainen:
Haun alaspäin mennään tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ), mutta vielä
huomattavampaa on ollut julkisen keskustelun muuttuminen yhä enemmän tuota
mainittua Orwellin ankkapuhetta muistuttavaksi.
Olivatko asiat ennen sitten muka paremmin?
Eivätkö ne joskus 1960-80-luvuiöa olleet vielä järkyttävästi huonommin?
Olihan se niinkin, mutta kyllä
sieltä oikeaoppisen kretinismin seasta sentään aina välillä pilkisti ihan aitoa
ja itsenäistä ajattelua. Jokunen vuosi sitten kirjoitin Matti Kuusesta näin:
lauantai 22. helmikuuta 2020
Itsenäisen Suomen ensimmäinen nuorisosukupolvi
Matti
Kuusi, Möykkyjä ja neulasia, Art House 1989, 205 s.
Matti Kuusi,
myöhempi akateemikko, kuului itsenäisen Suomen ensimmäiseen nuorisosukupolveen,
kuten hän itse toteaa.
Sen nuorison
osaksi tuli aika karu kohtalo. Kuusen kanssa samana vuonna -1914- syntyneistä
menehtyi sotavuosina 17 prosenttia. Vielä huonommin kävi vuoden 1917
ikäluokalle, josta tuoni korjasi 19,7 prosenttia ei joka viidennen miehen.
Sukupuolten tasa-arvoa ei kukaan tainnut tässä asiassa kaivata.
Vaikka sotaa
kävivät toki nuoret miehet, kuten nykyään aina korostetaan ei se kato kaikkein
suurin ollut kaikkein nuorimmissa ikäluokissa. Vuoden 1924 syntyneistä
poikalapsista kuoli sodan aikana ”vain”9,8 prosenttia. Vuonna 1896
syntyneilläkin luku oli 11,8.
No, tämä
mainittakoon vain siksi, ettei totuus unohtuisi noita sotaelokuvia katsoessa.
Luvut esitetään tässä kirjassa.
Kuusi ei
suinkaan osaansa ruikuta, vaikka iso osa nuoruutta kului rintamalla. Ei hän
myöskään suuresti valita veteraanien osakseen saamaa arvostusta. Muussa
suhteessa veteraanien asiassa olisi kyllä parantamisen varaa.
Erityisen
polttavana kirjoittaja näkee kirjassaan joka tapauksessa maailman
ympäristöongelmat, vaikka onhan sitä muutakin huolestumisen aihetta:
väestöräjähdys, hallitsematon tieteellis-tekninen kehitys, asevarustelu, idän
ja lännen, pohjoisen ja etelän jyrkkenevä vastakohtaisuus, maailmantalouden
kriisi…
Ja leikin loppuna uhkaa katastrofien katastrofi: biosfäärin tuhoutuminen.
Vihreä
vaihtoehto erottui Kuusen mielestä tuolloin ainoana turtuneen
aatepolitiikan väriläikkänä. Tosin silläkään ei näköjään, Pentti Linkolaa
lukuun ottamatta, ollut varaa älylliseen rehellisyyteen: sen kuvailuun, miten
vuoden 2020 kymmenen miljardia ihmistä kerran eläisivät vihreäin realiteettien
maailmassa.
No, mitäpä
sanoakaan, nythän tuo vuosi on koittanut. Katastrofi näyttää jo alkaneen, mutta
tuota rohkeutta on entistäkin vähemmän eikä ole merkkejä tilanteen
muuttumisesta. EU:n Afrikka-komissaarikin näyttää vain tyytyvän hehkuttamaan
sitä, miten suurin potentiaali on Afrikan nousevassa nuorisossa -siis
myönteisessä mielessä.
Kuusen
kirjoittaessa tekstiään ajankohtainen katastrofi olivat happamat sateet, jotka
näyttivät jo miltei tuhonneen Saksan metsät ja tekevän pian saman meilläkin.
Tästä Kuusi
oli aidosti kauhuissaan eikä hän ainoa ollut. Onneksi nämä pelot eivät
toteutuneet. Miten katastrofi vältettiin, olisi kiinnostavaa kuulla. Lieneehän
asiaa tutkittu paljonkin. Ilmeistä on, että analyysit ja ennusteet menivät
ainakin aikoinaan pahasti pieleen.
Kuusen
mietelmät, joita tähän kirjaan on koottu, ovat peräisin erilaisista lähteistä,
mikä osaltaan on vaikuttanut niiden saamaan muotoon ja sisältöönkin.
Erinomaista on, että mukaan on kelpuutettu myös 1930-luvun tekstejä.
Tuolloinhan Kuusi oli merkittävä AKS-aktivisti, joka kirjoitteli myös iskeviä
runoja.
Enimmäkseen
joka tapauksessa aiheet ovat kansallisia, joskin mukana on myös kansainvälinen
perspektiivi, mikä vertailevan kansanrunouden tutkijalle ilman muuta kuuluukin.
Mitä on
esimerkiksi suomalainen sisu ja kuka ja milloin aloitti sanan
käyttämisen? Mikä merkitys oli urheilulla ja suomen tavattomalla
kansainvälisellä menestyksellä koko kansakunnalle ja vaikkapa sodillemme ja
kansakunnan eheytymiselle?
Mistä nykyinen
surkea kansainvälinen urheilumenestys johtuu ja onko se oire jostakin
syvemmästä? Ja onko koko itse koko urheilu sinänsä paljon
minkään arvoista?
Vuonna 1984
Kuusi kirjoitti nasevasti: Kaikista taiteen, urheilun ja muun
huijauksen lajeista sirkus on ylivoimaisesti vanhin, rehellisin ja
terveellisin…
Siitä
huolimatta kiinnostus tuota huijauksen lajia kohtaan ei vain näytä ottavan
kirjoittajalla laantuakseen. Oli se Suomen kansainvälinen menestys vaan
aikoinaan niin kova juttu. Vielähän minäkin sain katsella sen viimeisiä aikoja
1950-luvulla ja hiukan myöhemminkin. Nythän koko tuo skene on
lähinnä säälittävä.
Ikuisia
ajatuksia sisältyy etenkin kirjan jälkiosaan, jossa on tällainenkin yhä
ajankohtainen ajatelma: Varmin tapa tehdä mielipide vihatuksi on estää
sen julkinen arvostelu. Se on vuodelta 1947.
Kuusi otti
usein reippaasti kantaa ajankohtaisiin asioihin eikä suinkaan lähtenyt siitä,
että se, mitä maailmassa nyt on, ei tarvitse kritiikkiä. Yhtä vieras hänelle
oli ajatus, että myös kaikki se, mikä toimii, on ehdottomasti mietittävä
uusiksi ja muutettava alusta loppuun.
Aikakauden
taide ja kirjallisuus herätti hänessä usein epäluuloja. Tuntemattoman sotilaan
arvon hän näyttää heti huomanneen, mutta se onkin asia erikseen.
Siteeraan
tässä erästä hänen runoaan, joka ei näytä sattuneen mukaan tähän kirjaan:
Yksi on meissä
sentään ero,
minä ja
veljeni, freudisti-nero
Sinä tunkioos
menet nuuskivin kärsin,
minä taas
tunkiostani -kärsin
Kirjassa
kerrotaan muun muassa siitä, miten Suomen Akatemia milteipä
yksimielisesti allekirjoitti vuonna 1989 vetoomuksen, jossa kiirehdittiin
yhteisiä toimia ilmakehän, veden, maaperän, metsien ja kaiken elollisen
suojelemiseksi ja väitettiin, että ihmislajin oma toiminta on yksi kriisin
perussyistä.
Välinpitämättömyyteen
tai tappiomielialaan ei nyt ollut varaa. Oli tehtävä kaikki voitava, että
tulevat sukupolvet voisivat ajatella meitä ilman katkeruutta, lausuivat
akateemikot.
No, nythän
tuosta on juuri yhden sukupolven mittainen ajanjakso vierähtänyt. Onpa sen
kuluessa saatu aivan valtavasti aikaan myös ympäristönsuojelun alalla eikä
väestökään ole ihan sentään tuonne kymmeneen miljardiin kasvanut.
Mutta sinne se
on kasvamassa ja sen ohikin. Miten tulevat sukupolvet suhtautuvat meihin, jos
emme edes uskalla asettaa itsellemme sitä kysymystä, mitä tuolle kaikkein
suurimmalle ongelmalle olisi tehtävä saati että tehtäisiin jotakin?
Niin tai näin.
Vuonna 1989 Kuusi päätti kirjansa merkittävään aforismiin: Ihmislajin
viimeinen näytös, kestipä se vuosikymmeniä tai vuosisatoja, tulee olemaan
kokemisen arvoinen.
Näin minäkin
uskon. Eihän noita tulevan, mielenkiintoisen aikakauden sukupolvia välttämättä
kateeksi käy, mutta ei se itsenäisen Suomen ensimmäisen nuorisosukupolvenkaan
taival niin helppo ollut.
"...miten suomalaiset intellektuellit (ei, tämä ei ole mikään vitsi!) aikoinaan pohdiskelivat aikakautensa/mme ongelmia ja tulevaisuuden näköaloja.
VastaaPoistaItse asiassa meillä ei taida nykyään edes olla niin sanottuja julkisia intellektuelleja, ainakaan sellaisia, joiden ajatuksiin tekisi mieli tutustua..."
Ei tule itselläkään mieleen, missä ovat tämän hetken hengen jättiläiset?
Niin , suruahan tuo herättää...
Ainoa pahan ilman linnuista, josta taisi olla hyötyä oli Carsonin Hiljainen kevät. Sen ansiosta ddt kiellettiin ja se oli hyvä niin. Kaikki muut ennusteet ovatkin sitten olleet enemmän tai vähemmän poliittista syyttelyä ja päivyttelyä. Takana iso raha ja kaiken maailman globalistit.
VastaaPoistaVai menikö Carsonilla sen DDT:n kanssakin homma liioittelun puolelle? Taitavat vieläkin käyttää sitä ongelma-alueilla kun vaihtoehtoiset keinot ovat huonompia.
PoistaV-V F
Kun ajelin kesällä 1989 Erzgebirgen yli Saksasta Tsekkoslovakiaan, niin olihan se hirvittävää nähdä ne pystyyn kuolleet hiilenpölyn mustaamat puunrungot. Molemmin puolin rajaa näet, sekä derkuissa että tsekeissä, poltettiin surutta ja vailla mitään rajaa kivi- ja ruskohiiltä. Näytti maailmanlopulta. Mutta neukkulan romahdus, saksojen yhdistyminen ja tsekkien / slovakkien hajoaminen - yhdessä ja erikseen ovat tuottaneet tässä asiassa kauniin tuloksen!
VastaaPoistaOlen sen verran iäkäs että muistan Matti Kuusen habituksen, jonka joskus yleismaailmallisen nuorisovallankumouksen vuosina sekoitin Mikko Juvaan. Kumpikin herroista oli leimallisesti megalomaanikko, kaikkitietävä ja kaikkiymmärtävä. Auktoriteeteissa oli autoritaarista Pyhää Henkeä, joka ei kuitenkaan koskaan taantunut totalitarististen oppien suuntaan.
VastaaPoistaTapa, jolla maailmansodan loppunäytöksessä maailmannäyttämön valloittanut ydinsodan pelko kylmän sodan mittaan metamorfoutui niin sanotuksi "vihreäksi ajatteluksi" kertoo siitä, miten olemuksellinen ja olennainen osa pohjimmiltaan uskonnollislaatuinen eskatologia ihmisen tajunnasta on. Ei ole vain niin, että uudella ajalla syntyneistä uusista tiedonaloista "talousajattelu" noitui ymmärryksen ratkaisevasti pohjimmiltaan uskonnollislaatuisella kuvitelmalla kaikkivoipaisesta "rahasta", vaan niin, että maailman uusi valtauskonto, taloususkonto, ei omannut kaikkien uskontojen tarvitsemaa eskatologiaa, jonka puutteen sitten paikkasivat "vihreään ajatteluun" olemuksellisesti kuuluvat maailmanlopun kuvastot.
Pekka Kuusihan päätyi sosiaalipoliittisen harrastuksen jälkeen pohtimaan näitä näkymiä, ja jos niillä hänen "freudilaisuuttaan" mitattaisiin, aika kepeälle tiedolliselle asteelle se ajattelu jäi.
Sellaista elämä on. Shakespeare näki maailman teatterina ja ihmiset sen näyttelijöinä. Fellini filmasi maailman sirkuksena. Itse ihastuin noin kymmenvuotiaana Sirkus Panakoksen -- tuo pari vuotta maanteitä matkannut telttakylä oli valinnut kreikkalaistyylisen nimensä "Osuuskaupan" rikkinäisen neonkyltin ehjistä kirjaimista -- trapetsitaitelijan hurjaan temppuun, joka oli yllättävä ja pelon kirkaisuja aikaan saanut "syöksytrapetsi", eli benji-hyppy korkean teltan katosta katsomon päälle. Itse asiassa minusta tuli tuon vaikutuksesta urheilijanuorukainen, ja hyppäsin 15-vuotiaana neljä metriä seivästä niinä vuosina jolloin maailmassa ensimmäinen hyppääjä -- suomalainen Pentti Nikula -- ylitti viisi metriä.
Äitini ikäluokka (1947) on yhä reilusti suurempi, kuin oma ikäluokkani (1971) syntyessäni. 77-vuotiaita on yhä noin kymmenen tuhatta enemmän elossa, kuin meidän kokonaismäärämme oli syntyessämme. Kun nyt oli ikäluokista puhe. Kun mukaan lasketaan tähän mennessä noin 10% kato meidän keskuudessamme, meitä on elossa yhtä monta kuin äitini ikäluokkaa kun olemme noin 65-vuotiaita, niillä main. Äitini sanoo välillä, että on niin haikeaa ja yksinäistä kun niin moni ikätoveri on jo haudassa. Hänen lapsensa ovat yksinäisempiä, koko elämänsä.
VastaaPoistaKuulun suuriiin ikäluokkiin. Suurin rikoksemme on, että teimme kovin vähän lapsia.
PoistaToiseksi suurin oli näistä huolehtimisen ja kasvatuksen laiminlyönti "uran" ja kaiken maailman yhteiskunnallisen puuhastelun hyväksi. Tuloksena oli tunnekylmä ja materialistinen sukupolvi.
PoistaKoulutustason jatkuva nousu tappaa intellektuellit sukupuuttoon, ja se ettei valdemedia tarjoaa enää juuri mitään älyllistä sisältöä. Sen viesti kansalle on: katsokaa urheilua ja olkaa hiljaa. Kun kaikki kyvykkäät pääsevät kouluttautumaan, niin työväenluokkiin ei jää enää ketään kyvykästä pitämään niiden puolta, näkemään ongelmia. Koulutustason jatkuva nousu vie heikoilta kyvyn puolustaa itseään, kun kaikki äly karkaa ylöspäin. Saavutetaan eräänlainen vääristynyt pikkuporvarillinen konsensus.
VastaaPoistaPuhumattakaan sitten kun geenienmuokkaus ja elinikää pidentävät hoidot tulevat käyttöön (arvauskilpailu: kukahan niitä mahtaa saada?).
PoistaKun ei vain kävisi niin, että ihmiskunta jakautuu eloihin ja morlokeihin...
Esa Saariset ja Himaset filosofeja tietenkin, mutta eipä ainakaan meikäläistä sytytä miltään osin. Minne Himanenkin katosi, kun teki rahaa oikein entisen pääministerin arvovallan tukemana?
VastaaPoistaTaisi mennä tieteellinen uskottavuus putkayön jälkeen...
PoistaKatu-uskottavuus voi olla ehkä kohdillaan.
Kun blogisti mainitsee Matti Kuusen sotakokemukset ja maineen runoilijana, niin enpä malta olla laittamatta tähän hänen nimiinsä laitettua ylevää tunnelmointia:
VastaaPoistaHajamielin metsässä harhaten, meni miinaan pastori Miettinen.
Kun puitten oksilta koottiin hän, kuulimme sotamiesten hymähtävän.
Eli elämänsä maasta hän irrallaan, kohos puitten oksille kuollessaan.
Suomessa ei ole intellektuelleja koska meillä sellaisiksi haluavilla ei ole omaa rahaa. Ollakseen riippumaton ihmisen on oltava joko rikas tai köyhä. Keskitason palkkatyöläinen (kuten minä) tai valtiosta riippuvainen apurahataiteilija ei voi olla riippumaton. Paavo Haavikko tienasi kiinteistöbisneksillä niin paljon että hänellä oli varaa olla intellektuelli. Suurissa maissa voi kirjoittamalle elää jolloin ei tarvitse apurahoja. Tosin eihän Suomessa taiteilijoiden keskuudessa edes ole pyrkimystä henkiseen riippumattomuuteen.
VastaaPoista”ankkapuhetta”
VastaaPoistaAnkkapuhe on erittäin rikas. Siihen kuuluu mm. ryssäläinen logiikka. Vielä kymmenen vuotta sitten ukrainalaiset ja venäläiset olivat veljeskansoja, mutta eilisestä päivästä lähtien ukrainalaiset ovatkin jo osana venäläisten kansaa.
Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov lienee ryssäläisen logiikan supersuperfani, koska hän lähestulkoon joka päivä jankutti, että Venäjä ei halua sitä, että Ukraina antautuisi, vaan sitä, että ukrainalaiset lopettaisivat vastustamisensa. Siinä tapauksessa ukrainalaiset eivät tarvitsisi aseita ollenkaan ja voisivat vaikkapa myydä ne edullisesti vaikkapa afrikkalaisille.
Lavrovin timanttisavutus piilee seuraavassa. Lavrovin aivojen mukaan ns. spetsial’naja vojennaja operatsija (erikoinen sotilaallinen operaatio) on itse asiassa yhdistänyt venäläiset ja puhdistanut Venäjän kansan toisinajattelijoilta. Eräs entinen kenraali väitti, että 20% venäläisistä on puhdistettava eli tuhottava. Toinen entinen kenraali taas väitti, että ei, että mokomat pitää viedä Stalinin gulageihin raatamaan, koska ne ovat yhä paikoillaan.
Ryssäläisen logiikan ankkapuheet eivät tähän lopu.
”Itse asiassa meillä ei taida nykyään edes olla niin sanottuja julkisia intellektuelleja”.
VastaaPoistaKyllä meillä on intellektuelleja, mutta he eivät ole julkisia vaan heidät täytyy löytää. Ja sitten on julkisia sanankäyttäjiä, mutta eipä sieltä juuri intellektuelleja löydy. Olisikohan niin, että näiden massamedioiden kuvitteellinen kohderyhmä muodostuu kuvitteellisista Pihtiputaan mummoista (joilla ei ole varmaan juuri mitään yhteistä niiden oikeiden ja jalat maassa taivaltavien Pihtiputaan mummojen kanssa), tosi-TV-tähdeksi mielivistä murrosikäisistä sekä keskusta- ja laitavasemmistolaisista puolueiden rivijäsenistä. Ohjelmat suunnitellaan, esiintyjät valitaan ja niiden taso mitoitetaan tämän kuvitteellisen yleisön mukaan.
”Ryssäläisen logiikan ankkapuheet eivät tähän lopu.”
VastaaPoistaLienee varmaankin aivan anteeksiantamatonta, että Lavrovista puhutaan, mutta Putinista ei. Putinhan tuli heti maailmankuuluksi, kun lausahti: ”Motshit’ v sortire!” (Tappaa yleisessä käymälässä.) Lausahdus motshit’ v sortire on peräisin Stalinin gulageista. Gulageissahan ”vankeina” oli myös KGB:n työläisiä. Heidän tehtävänä oli värvätä miehiä tekemään sitä, mitä heille käsketään tekemään vapaudessa. Näin he pääsisivät heti kotiin ja saisivat vielä käteistäkin. Kieltäytyneet tapettiin heti käymälässä, kun mies oli juuri työntämässä ulostettaan alas eikä pystynyt vastustamaan eikä inisemään. Ruumiskin työnnettiin heti alas.
Nyt Putin taaskin hyödyntää ulostamista propagandistisena keinona. TV-puheessaan Putin naureskellen kertoi primitiivisille katsojille, että Lännessä tytöt ja pojat käyvät samassa vessassa, että miten iljettävää se on.
Primitiivisille, humalaisille, rikollisille, puolirikollisille, jne. ei kannata puhua vakavasti ja siksi Putin käyttää lapsellista tapaa esittää asioita kaikissa puheissaan.