maanantai 22. tammikuuta 2024

Miettikäämme vuotta 2050

 

Eilispäivän intellektuelli

 

Nykyistä punavihreää ankkapuhetta (ks. Orwell) kuunnellessa tekee aina välillä mieli vilkaista, miten suomalaiset intellektuellit (ei, tämä ei ole mikään vitsi!) aikoinaan pohdiskelivat aikakautensa/mme ongelmia ja tulevaisuuden näköaloja.

Itse asiassa meillä ei taida nykyään edes olla niin sanottuja julkisia intellektuelleja, ainakaan sellaisia, joiden ajatuksiin tekisi mieli tutustua rippumatta siitä, miellyttävätkö ne tai ei.

Tosiasiahan on, että kansakuntamme älyllinen taso on viime vuosikymmeninä koko ajan laskenut jo ihan mittaustenkin perusteella (Vihavainen: Haun alaspäin mennään tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ), mutta vielä huomattavampaa on ollut julkisen keskustelun muuttuminen yhä enemmän tuota mainittua Orwellin ankkapuhetta  muistuttavaksi.

Olivatko asiat ennen sitten muka paremmin? Eivätkö ne joskus 1960-80-luvuiöa olleet vielä järkyttävästi huonommin?

Olihan se niinkin, mutta kyllä sieltä oikeaoppisen kretinismin seasta sentään aina välillä pilkisti ihan aitoa ja itsenäistä ajattelua. Jokunen vuosi sitten kirjoitin Matti Kuusesta näin:

 

lauantai 22. helmikuuta 2020

Sukupolven takaa

 

Itsenäisen Suomen ensimmäinen nuorisosukupolvi

 

Matti Kuusi, Möykkyjä ja neulasia, Art House 1989, 205 s.

 

Matti Kuusi, myöhempi akateemikko, kuului itsenäisen Suomen ensimmäiseen nuorisosukupolveen, kuten hän itse toteaa.

Sen nuorison osaksi tuli aika karu kohtalo. Kuusen kanssa samana vuonna -1914- syntyneistä menehtyi sotavuosina 17 prosenttia. Vielä huonommin kävi vuoden 1917 ikäluokalle, josta tuoni korjasi 19,7 prosenttia ei joka viidennen miehen. Sukupuolten tasa-arvoa ei kukaan tainnut tässä asiassa kaivata.

Vaikka sotaa kävivät toki nuoret miehet, kuten nykyään aina korostetaan ei se kato kaikkein suurin ollut kaikkein nuorimmissa ikäluokissa. Vuoden 1924 syntyneistä poikalapsista kuoli sodan aikana ”vain”9,8 prosenttia. Vuonna 1896 syntyneilläkin luku oli 11,8.

No, tämä mainittakoon vain siksi, ettei totuus unohtuisi noita sotaelokuvia katsoessa. Luvut esitetään tässä kirjassa.

Kuusi ei suinkaan osaansa ruikuta, vaikka iso osa nuoruutta kului rintamalla. Ei hän myöskään suuresti valita veteraanien osakseen saamaa arvostusta. Muussa suhteessa veteraanien asiassa olisi kyllä parantamisen varaa.

Erityisen polttavana kirjoittaja näkee kirjassaan joka tapauksessa maailman ympäristöongelmat, vaikka onhan sitä muutakin huolestumisen aihetta: väestöräjähdys, hallitsematon tieteellis-tekninen kehitys, asevarustelu, idän ja lännen, pohjoisen ja etelän jyrkkenevä vastakohtaisuus, maailmantalouden kriisi…

Ja leikin loppuna uhkaa katastrofien katastrofi: biosfäärin tuhoutuminen.

Vihreä vaihtoehto erottui Kuusen mielestä tuolloin ainoana turtuneen aatepolitiikan väriläikkänä. Tosin silläkään ei näköjään, Pentti Linkolaa lukuun ottamatta, ollut varaa älylliseen rehellisyyteen: sen kuvailuun, miten vuoden 2020 kymmenen miljardia ihmistä kerran eläisivät vihreäin realiteettien maailmassa.

No, mitäpä sanoakaan, nythän tuo vuosi on koittanut. Katastrofi näyttää jo alkaneen, mutta tuota rohkeutta on entistäkin vähemmän eikä ole merkkejä tilanteen muuttumisesta. EU:n Afrikka-komissaarikin näyttää vain tyytyvän hehkuttamaan sitä, miten suurin potentiaali on Afrikan nousevassa nuorisossa -siis myönteisessä mielessä.

Kuusen kirjoittaessa tekstiään ajankohtainen katastrofi olivat happamat sateet, jotka näyttivät jo miltei tuhonneen Saksan metsät ja tekevän pian saman meilläkin.

Tästä Kuusi oli aidosti kauhuissaan eikä hän ainoa ollut. Onneksi nämä pelot eivät toteutuneet. Miten katastrofi vältettiin, olisi kiinnostavaa kuulla. Lieneehän asiaa tutkittu paljonkin. Ilmeistä on, että analyysit ja ennusteet menivät ainakin aikoinaan pahasti pieleen.

Kuusen mietelmät, joita tähän kirjaan on koottu, ovat peräisin erilaisista lähteistä, mikä osaltaan on vaikuttanut niiden saamaan muotoon ja sisältöönkin. Erinomaista on, että mukaan on kelpuutettu myös 1930-luvun tekstejä. Tuolloinhan Kuusi oli merkittävä AKS-aktivisti, joka kirjoitteli myös iskeviä runoja.

Enimmäkseen joka tapauksessa aiheet ovat kansallisia, joskin mukana on myös kansainvälinen perspektiivi, mikä vertailevan kansanrunouden tutkijalle ilman muuta kuuluukin.

Mitä on esimerkiksi suomalainen sisu ja kuka ja milloin aloitti sanan käyttämisen? Mikä merkitys oli urheilulla ja suomen tavattomalla kansainvälisellä menestyksellä koko kansakunnalle ja vaikkapa sodillemme ja kansakunnan eheytymiselle?

Mistä nykyinen surkea kansainvälinen urheilumenestys johtuu ja onko se oire jostakin syvemmästä? Ja onko koko itse koko urheilu sinänsä paljon minkään arvoista?

Vuonna 1984 Kuusi kirjoitti nasevasti: Kaikista taiteen, urheilun ja muun huijauksen lajeista sirkus on ylivoimaisesti vanhin, rehellisin ja terveellisin…

Siitä huolimatta kiinnostus tuota huijauksen lajia kohtaan ei vain näytä ottavan kirjoittajalla laantuakseen. Oli se Suomen kansainvälinen menestys vaan aikoinaan niin kova juttu. Vielähän minäkin sain katsella sen viimeisiä aikoja 1950-luvulla ja hiukan myöhemminkin. Nythän koko tuo skene on lähinnä säälittävä.

Ikuisia ajatuksia sisältyy etenkin kirjan jälkiosaan, jossa on tällainenkin yhä ajankohtainen ajatelma: Varmin tapa tehdä mielipide vihatuksi on estää sen julkinen arvostelu. Se on vuodelta 1947.

Kuusi otti usein reippaasti kantaa ajankohtaisiin asioihin eikä suinkaan lähtenyt siitä, että se, mitä maailmassa nyt on, ei tarvitse kritiikkiä. Yhtä vieras hänelle oli ajatus, että myös kaikki se, mikä toimii, on ehdottomasti mietittävä uusiksi ja muutettava alusta loppuun.

Aikakauden taide ja kirjallisuus herätti hänessä usein epäluuloja. Tuntemattoman sotilaan arvon hän näyttää heti huomanneen, mutta se onkin asia erikseen.

Siteeraan tässä erästä hänen runoaan, joka ei näytä sattuneen mukaan tähän kirjaan:

 

Yksi on meissä sentään ero,

minä ja veljeni, freudisti-nero

Sinä tunkioos menet nuuskivin kärsin,

minä taas tunkiostani -kärsin

 

Kirjassa kerrotaan muun muassa siitä, miten Suomen Akatemia milteipä yksimielisesti allekirjoitti vuonna 1989 vetoomuksen, jossa kiirehdittiin yhteisiä toimia ilmakehän, veden, maaperän, metsien ja kaiken elollisen suojelemiseksi ja väitettiin, että ihmislajin oma toiminta on yksi kriisin perussyistä.

Välinpitämättömyyteen tai tappiomielialaan ei nyt ollut varaa. Oli tehtävä kaikki voitava, että tulevat sukupolvet voisivat ajatella meitä ilman katkeruutta, lausuivat akateemikot.

No, nythän tuosta on juuri yhden sukupolven mittainen ajanjakso vierähtänyt. Onpa sen kuluessa saatu aivan valtavasti aikaan myös ympäristönsuojelun alalla eikä väestökään ole ihan sentään tuonne kymmeneen miljardiin kasvanut.

Mutta sinne se on kasvamassa ja sen ohikin. Miten tulevat sukupolvet suhtautuvat meihin, jos emme edes uskalla asettaa itsellemme sitä kysymystä, mitä tuolle kaikkein suurimmalle ongelmalle olisi tehtävä saati että tehtäisiin jotakin?

Niin tai näin. Vuonna 1989 Kuusi päätti kirjansa merkittävään aforismiin: Ihmislajin viimeinen näytös, kestipä se vuosikymmeniä tai vuosisatoja, tulee olemaan kokemisen arvoinen.

Näin minäkin uskon. Eihän noita tulevan, mielenkiintoisen aikakauden sukupolvia välttämättä kateeksi käy, mutta ei se itsenäisen Suomen ensimmäisen nuorisosukupolvenkaan taival niin helppo ollut.

 

17 kommenttia:

  1. "...miten suomalaiset intellektuellit (ei, tämä ei ole mikään vitsi!) aikoinaan pohdiskelivat aikakautensa/mme ongelmia ja tulevaisuuden näköaloja.

    Itse asiassa meillä ei taida nykyään edes olla niin sanottuja julkisia intellektuelleja, ainakaan sellaisia, joiden ajatuksiin tekisi mieli tutustua..."

    Ei tule itselläkään mieleen, missä ovat tämän hetken hengen jättiläiset?

    Niin , suruahan tuo herättää...

    VastaaPoista
  2. Ainoa pahan ilman linnuista, josta taisi olla hyötyä oli Carsonin Hiljainen kevät. Sen ansiosta ddt kiellettiin ja se oli hyvä niin. Kaikki muut ennusteet ovatkin sitten olleet enemmän tai vähemmän poliittista syyttelyä ja päivyttelyä. Takana iso raha ja kaiken maailman globalistit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vai menikö Carsonilla sen DDT:n kanssakin homma liioittelun puolelle? Taitavat vieläkin käyttää sitä ongelma-alueilla kun vaihtoehtoiset keinot ovat huonompia.
      V-V F

      Poista
  3. Terhomatti Hämeenkorpi22. tammikuuta 2024 klo 13.46

    Kun ajelin kesällä 1989 Erzgebirgen yli Saksasta Tsekkoslovakiaan, niin olihan se hirvittävää nähdä ne pystyyn kuolleet hiilenpölyn mustaamat puunrungot. Molemmin puolin rajaa näet, sekä derkuissa että tsekeissä, poltettiin surutta ja vailla mitään rajaa kivi- ja ruskohiiltä. Näytti maailmanlopulta. Mutta neukkulan romahdus, saksojen yhdistyminen ja tsekkien / slovakkien hajoaminen - yhdessä ja erikseen ovat tuottaneet tässä asiassa kauniin tuloksen!

    VastaaPoista
  4. Olen sen verran iäkäs että muistan Matti Kuusen habituksen, jonka joskus yleismaailmallisen nuorisovallankumouksen vuosina sekoitin Mikko Juvaan. Kumpikin herroista oli leimallisesti megalomaanikko, kaikkitietävä ja kaikkiymmärtävä. Auktoriteeteissa oli autoritaarista Pyhää Henkeä, joka ei kuitenkaan koskaan taantunut totalitarististen oppien suuntaan.

    Tapa, jolla maailmansodan loppunäytöksessä maailmannäyttämön valloittanut ydinsodan pelko kylmän sodan mittaan metamorfoutui niin sanotuksi "vihreäksi ajatteluksi" kertoo siitä, miten olemuksellinen ja olennainen osa pohjimmiltaan uskonnollislaatuinen eskatologia ihmisen tajunnasta on. Ei ole vain niin, että uudella ajalla syntyneistä uusista tiedonaloista "talousajattelu" noitui ymmärryksen ratkaisevasti pohjimmiltaan uskonnollislaatuisella kuvitelmalla kaikkivoipaisesta "rahasta", vaan niin, että maailman uusi valtauskonto, taloususkonto, ei omannut kaikkien uskontojen tarvitsemaa eskatologiaa, jonka puutteen sitten paikkasivat "vihreään ajatteluun" olemuksellisesti kuuluvat maailmanlopun kuvastot.

    Pekka Kuusihan päätyi sosiaalipoliittisen harrastuksen jälkeen pohtimaan näitä näkymiä, ja jos niillä hänen "freudilaisuuttaan" mitattaisiin, aika kepeälle tiedolliselle asteelle se ajattelu jäi.

    Sellaista elämä on. Shakespeare näki maailman teatterina ja ihmiset sen näyttelijöinä. Fellini filmasi maailman sirkuksena. Itse ihastuin noin kymmenvuotiaana Sirkus Panakoksen -- tuo pari vuotta maanteitä matkannut telttakylä oli valinnut kreikkalaistyylisen nimensä "Osuuskaupan" rikkinäisen neonkyltin ehjistä kirjaimista -- trapetsitaitelijan hurjaan temppuun, joka oli yllättävä ja pelon kirkaisuja aikaan saanut "syöksytrapetsi", eli benji-hyppy korkean teltan katosta katsomon päälle. Itse asiassa minusta tuli tuon vaikutuksesta urheilijanuorukainen, ja hyppäsin 15-vuotiaana neljä metriä seivästä niinä vuosina jolloin maailmassa ensimmäinen hyppääjä -- suomalainen Pentti Nikula -- ylitti viisi metriä.

    VastaaPoista
  5. Äitini ikäluokka (1947) on yhä reilusti suurempi, kuin oma ikäluokkani (1971) syntyessäni. 77-vuotiaita on yhä noin kymmenen tuhatta enemmän elossa, kuin meidän kokonaismäärämme oli syntyessämme. Kun nyt oli ikäluokista puhe. Kun mukaan lasketaan tähän mennessä noin 10% kato meidän keskuudessamme, meitä on elossa yhtä monta kuin äitini ikäluokkaa kun olemme noin 65-vuotiaita, niillä main. Äitini sanoo välillä, että on niin haikeaa ja yksinäistä kun niin moni ikätoveri on jo haudassa. Hänen lapsensa ovat yksinäisempiä, koko elämänsä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulun suuriiin ikäluokkiin. Suurin rikoksemme on, että teimme kovin vähän lapsia.

      Poista
    2. Toiseksi suurin oli näistä huolehtimisen ja kasvatuksen laiminlyönti "uran" ja kaiken maailman yhteiskunnallisen puuhastelun hyväksi. Tuloksena oli tunnekylmä ja materialistinen sukupolvi.

      Poista
  6. Koulutustason jatkuva nousu tappaa intellektuellit sukupuuttoon, ja se ettei valdemedia tarjoaa enää juuri mitään älyllistä sisältöä. Sen viesti kansalle on: katsokaa urheilua ja olkaa hiljaa. Kun kaikki kyvykkäät pääsevät kouluttautumaan, niin työväenluokkiin ei jää enää ketään kyvykästä pitämään niiden puolta, näkemään ongelmia. Koulutustason jatkuva nousu vie heikoilta kyvyn puolustaa itseään, kun kaikki äly karkaa ylöspäin. Saavutetaan eräänlainen vääristynyt pikkuporvarillinen konsensus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Puhumattakaan sitten kun geenienmuokkaus ja elinikää pidentävät hoidot tulevat käyttöön (arvauskilpailu: kukahan niitä mahtaa saada?).

      Kun ei vain kävisi niin, että ihmiskunta jakautuu eloihin ja morlokeihin...

      Poista
  7. Esa Saariset ja Himaset filosofeja tietenkin, mutta eipä ainakaan meikäläistä sytytä miltään osin. Minne Himanenkin katosi, kun teki rahaa oikein entisen pääministerin arvovallan tukemana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taisi mennä tieteellinen uskottavuus putkayön jälkeen...

      Katu-uskottavuus voi olla ehkä kohdillaan.

      Poista
  8. Kun blogisti mainitsee Matti Kuusen sotakokemukset ja maineen runoilijana, niin enpä malta olla laittamatta tähän hänen nimiinsä laitettua ylevää tunnelmointia:

    Hajamielin metsässä harhaten, meni miinaan pastori Miettinen.
    Kun puitten oksilta koottiin hän, kuulimme sotamiesten hymähtävän.
    Eli elämänsä maasta hän irrallaan, kohos puitten oksille kuollessaan.

    VastaaPoista
  9. Suomessa ei ole intellektuelleja koska meillä sellaisiksi haluavilla ei ole omaa rahaa. Ollakseen riippumaton ihmisen on oltava joko rikas tai köyhä. Keskitason palkkatyöläinen (kuten minä) tai valtiosta riippuvainen apurahataiteilija ei voi olla riippumaton. Paavo Haavikko tienasi kiinteistöbisneksillä niin paljon että hänellä oli varaa olla intellektuelli. Suurissa maissa voi kirjoittamalle elää jolloin ei tarvitse apurahoja. Tosin eihän Suomessa taiteilijoiden keskuudessa edes ole pyrkimystä henkiseen riippumattomuuteen.

    VastaaPoista
  10. ”ankkapuhetta”

    Ankkapuhe on erittäin rikas. Siihen kuuluu mm. ryssäläinen logiikka. Vielä kymmenen vuotta sitten ukrainalaiset ja venäläiset olivat veljeskansoja, mutta eilisestä päivästä lähtien ukrainalaiset ovatkin jo osana venäläisten kansaa.

    Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov lienee ryssäläisen logiikan supersuperfani, koska hän lähestulkoon joka päivä jankutti, että Venäjä ei halua sitä, että Ukraina antautuisi, vaan sitä, että ukrainalaiset lopettaisivat vastustamisensa. Siinä tapauksessa ukrainalaiset eivät tarvitsisi aseita ollenkaan ja voisivat vaikkapa myydä ne edullisesti vaikkapa afrikkalaisille.

    Lavrovin timanttisavutus piilee seuraavassa. Lavrovin aivojen mukaan ns. spetsial’naja vojennaja operatsija (erikoinen sotilaallinen operaatio) on itse asiassa yhdistänyt venäläiset ja puhdistanut Venäjän kansan toisinajattelijoilta. Eräs entinen kenraali väitti, että 20% venäläisistä on puhdistettava eli tuhottava. Toinen entinen kenraali taas väitti, että ei, että mokomat pitää viedä Stalinin gulageihin raatamaan, koska ne ovat yhä paikoillaan.

    Ryssäläisen logiikan ankkapuheet eivät tähän lopu.

    VastaaPoista
  11. ”Itse asiassa meillä ei taida nykyään edes olla niin sanottuja julkisia intellektuelleja”.

    Kyllä meillä on intellektuelleja, mutta he eivät ole julkisia vaan heidät täytyy löytää. Ja sitten on julkisia sanankäyttäjiä, mutta eipä sieltä juuri intellektuelleja löydy. Olisikohan niin, että näiden massamedioiden kuvitteellinen kohderyhmä muodostuu kuvitteellisista Pihtiputaan mummoista (joilla ei ole varmaan juuri mitään yhteistä niiden oikeiden ja jalat maassa taivaltavien Pihtiputaan mummojen kanssa), tosi-TV-tähdeksi mielivistä murrosikäisistä sekä keskusta- ja laitavasemmistolaisista puolueiden rivijäsenistä. Ohjelmat suunnitellaan, esiintyjät valitaan ja niiden taso mitoitetaan tämän kuvitteellisen yleisön mukaan.

    VastaaPoista
  12. ”Ryssäläisen logiikan ankkapuheet eivät tähän lopu.”

    Lienee varmaankin aivan anteeksiantamatonta, että Lavrovista puhutaan, mutta Putinista ei. Putinhan tuli heti maailmankuuluksi, kun lausahti: ”Motshit’ v sortire!” (Tappaa yleisessä käymälässä.) Lausahdus motshit’ v sortire on peräisin Stalinin gulageista. Gulageissahan ”vankeina” oli myös KGB:n työläisiä. Heidän tehtävänä oli värvätä miehiä tekemään sitä, mitä heille käsketään tekemään vapaudessa. Näin he pääsisivät heti kotiin ja saisivat vielä käteistäkin. Kieltäytyneet tapettiin heti käymälässä, kun mies oli juuri työntämässä ulostettaan alas eikä pystynyt vastustamaan eikä inisemään. Ruumiskin työnnettiin heti alas.

    Nyt Putin taaskin hyödyntää ulostamista propagandistisena keinona. TV-puheessaan Putin naureskellen kertoi primitiivisille katsojille, että Lännessä tytöt ja pojat käyvät samassa vessassa, että miten iljettävää se on.

    Primitiivisille, humalaisille, rikollisille, puolirikollisille, jne. ei kannata puhua vakavasti ja siksi Putin käyttää lapsellista tapaa esittää asioita kaikissa puheissaan.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.