Elämää suurempia arvoja
Flavius Josefus, Juutalaissodan
historia. Suomentanut Pauli Huuhtanen. WSOY 2004, 644 s.
Raamattu on
muinaisen Lähi-idän historian aarreaitta, joka jokaisen asioista kiinnostuneen
on syytä lukea.
Josefuksen Juutalaissodan
historia on kuitenkin vielä paljon elävämmin kirjoitettua tekstiä kuin
useimmat Raamatun kirjat ja vetää vertoja myös Caesarin Gallian sodalle.
Kyseessä on suurelta osin tapahtumiin määräävässä osanottaneen miehen omiin
kokemuksiin perustuva kirja, jolla ei ole sakraalista asemaa eikä
tarkoitusperiä.
Sen sijaan
kirjoittajalla oli kyllä oma lehmä ojassa, vaikka hän objektiivisuuttaan
vakuuttaakin. Roolin vaihdos juutalaisten päälliköstä roomalaisten suojatiksi oli
ankara askel ja kirjoittaja oli suojelijoidensa armosta täysin riippuvainen.
Uuden lisänimensäkin, Flavius, hän otti Flavius Vespasianuksen kunniaksi
ja suitsuttaa kiitosta myös hänen pojalleen Titukselle, joka sentään oli isäänsäkin
kovempi juutalaisten rankaisija ja Jerusalemin hävittäjä.
En ryhdy
kertaamaan kirjan tarinaa. Joka tapauksessa kirjoittaja väittää itse jo ennalta
varoittaneensa juutalaisia nousemasta Roomaa vastaan, sillä kukaan ei siinä
leikissä ollut koskaan pärjännyt. Roomalaisten sotataito oli yhtä voittamaton
kuin heidän henkinen kestävyytensä ja ainoana kansana roomalaiset
harjoittelivat sotimista koko ajan, rauhankin aikana.
Mutta kävi, kuten täytyi käydä. Juutalaiset
noudattivat uskontonsa määräyksiä niin fanaattisesti, että erässäkin
tapauksessa vihollinen saattoi sapattina rauhassa täyttää vallihautaa päästäkseen
hyökkäämään kaupunkiin, kun puolustajilta oli kielletty työskennellä
hyökkäysuran purkamiseksi sapattina. Juutalaisten loukkaaminen oli vaarallista.
Sota, joka
kirjoittajan mukaan oli kaikista tunnetuista sodista epäilemättä suurin, alkoi näennäisesti
aivan mitättömistä asioista. Juutalaisten uskonnollisia tunteita ärsytettiin.
Jo Pontius Pilatus oli tuonut roomalaisten pyhiä sotamerkkejä kaupunkiin ja
ärsyttänyt juutalaiset raivoon, mutta ymmärsi sitten viedä ne pois.
Mutta ei
herkkähipiäisyys siihen loppunut. Josefus kuvaa erityisesti, miten muuan
legioonalainen temppelin pylväikön katolla happamattoman leivän juhlan aikaan kohotti
viittansa helmaa, kumarsi säädyttömästi, käänsi takamuksensa kohti juutalaisia
ja päästi asentoaan vastaavan äänen.
Toinen taas
jossakin kylässä repi pyhän Tooran ja heitti sen tuleen. Silloin juutalaiset
valtasi kiihko, aina kuin heidän maansa olisi syttynyt palamaan. Jälkimmäinen
sotilas mestattiin roomalaisten toimesta, mutta viha kyti juutalaisten
keskuudessa, jossa nuoret raivopäät saivat ennen pitkää kansan mukaansa ja
alkoivat tuhota miehittäjiä.
Sen jälkeen
alkoi armoton sota, joka ei suinkaan rajoittunut vain Jerusalemiin, vaan
kaikkiin juutalaisten asuttamiin kaupunkeihin. Levisipä se laajemmallekin ja lähes
kaikkialla, jossa oli juutalaisyhteisöjä, niiden jäseniä alettiin ryöstää ja murhata.
Vespasianus ja
hänen poikansa Titus saapuivat juutalaisten maahan usean legioonan voimin ja
vaikka heidän osastojaan välillä tuhottiin ja moni kaupunki piti uskomattoman
sitkeästi puoliaan, olivat sekä roomalaisten että juutalaisten kärsimät tappiot
valtavia.
Niiden määrää on
aivan ilmeisesti liioiteltu ja silloin, kun puhutaan taisteluista, jotka kirjoittaja
selvästi hyvin tuntee, saatetaan kaatuneita mainita olleen vain kourallinen,
kun taas haavoittuneita oli jopa tuhansia.
Ja mitäpä sanoakaan tällaisesta
kuvauksesta: Sitten juutalaisten
ollessa suljetussa paikassa aseettomina he kävivät heidän kimppuunsa ja
tappoivat säälimättä yhdessä tuokiossa kaikki lukumäärältään kymmenentuhattaviisisataa.
Saattoihan se niin olla, mutta aikamoinen urakka se oli yhdessä tuokiossa
tehdyksi ja outoa on, etteivät tapettavat olisi saaneet edes jonkinlaista
vastarintaa aikaan.
Sotajoukkojen
mainitaan olleen kymmenien tuhansien suuruisia molemmin puolin, mikä
luultavasti olisi ollut logistisesti ylivoimaista, vaikka tässä liikuttiinkin
hyvin hedelmällisellä ja tiheästi asutulla alueella. Voitettujen kohtalo oli
yleensä ankea: miehet tapettiin ja heitä oli usein jopa viisinumeroinen luku. Naiset
ja lapset myytiin orjiksi ja heitä mainitaan yleensä olleen pari tuhatta.
Ihailemaansa
Vespasianusta kirjoittaja ei ilmaise mitenkään paheksuvansa, vaikka tämä yhdessä
tapauksessa lupasikin armahduksen kaikille antautujille, mutta sitten antoi tappaa
kaikki vanhukset ja myi naiset ja lapset orjiksi.
Josefus itse
johti monia voitokkaita operaatioita, mutta joutui itse vangiksi, kun roomalaiset
lopulta valtasivat Jotapatan kaupungin, jonka piiritystä hän johti. Kirjoittaja
vannoo, ettei antautunut elävänä roomalaisille pelkuruudesta tai pettääkseen
isänmaansa, vaan nimenomaan voidakseen sitä parhaiten palvella. Hyvin lähellä
oli, etteivät omat häntä tappaneet.
Josefus esiintyy
eräänlaisena Paasikivenä ja haluaa opettaa kansalleen, miten mieletöntä oli
nousta ylivoimaista ja koko maailmaa hallitsevaa Roomaa vastaan. Roomalaisten
sotilaallisen etevyyden kuvaaminen lisää myös juutalaisten arvoa, osoittamalla,
miten mahtavalle viholliselle he sentään hävisivät.
Kirja sisältää
erittäin yksityiskohtaisen kuvauksen roomalaisen legioonan sodankäyntitavoista
ja monesta piirityksestä, joissa menetelmät olivat jokseenkin samanlaisia kuin
vielä Keskiajalla Henrikin kronikassa kuvatut.
Niin olivat
aseetkin, joiden voimaa molemmissa kirjoissa ylistetään. Nuolenheittimien ja
katapulttien tuhovoima kaatoi maahan monia yhdellä kertaa, kun taas kivenheittimien
leiviskän (30-40 kg.) painoiset ammukset, ilmassa suhisevat kivet repivät
rintavarustukset ja murskasivat torninen kulmat. Ei ole yhtään niin vahvaa
sotilasosastoa, jota kiven voima ja suuruus ei tuhoaisi viimeiseen mieheen.
Esimerkkinä
Josefus kertoo: Yksi Josefuksen lähellä muurilla seisseistä miehistä menetti
päänsä kiven iskusta ja hänen kallonsa sinkoutui kolmen stadionin (1200 m.)
päähän… Heittokoneitakin pelottavampi oli niiden ryske ja ammuksia pelottavampi
oli niiden suhina.
Kirjan lukeminen
on minulta vielä kesken. Kokonaisuudessaan sen esittämä alituinen verenvuodatus
on masentavaa luettavaa ja valitettavasti mieleen tulee, etteivät eräät kansat
näytä vuosituhansien mittaan paljoakaan kehittyneen petoeläimen tasoa ylemmäs.
Tämä petomaisuus
tuskin kuitenkaan sijoittuu erityisesti minkään nimenomaisen kansan geeneihin.
Kyse on kulttuurista, joka pystyy herättämään pedon ihmisessä. Kun prosessi
pääsee alkuun, olkoonpa miten mitättömästä syystä tahansa, se alkaa ruokkia
itseään ja ennen pitkää näemme ympärillämme lempeiden ihmiskasvojen sijasta
irvisteleviä turpia.
Sitä kavahtakaamme.
Olkoon tämä
vuosi parempi!
Niinpä, ei pitäisi provosoitua vaikka provosoidaan. Se vaatii vain mielenlujuutta, jota ei perustu uskon tai kunniakäsitteiden laumaseuraamiseen vaan elämänkokemuksen tuomaan viisauteen.
VastaaPoistaEi pidä provosoitua. Helppo se täällä on sanoa. Voisitko jatkaa länsimaisittain fiksua kommenttiasi kertomalla, miten Israelin olisi tullut tilanteessa toimia? Kääntää toinen poski? Alueen tilannetta ei normaalijärjellä voi käsittää. Israelissa on tällä hetkellä kuvottavin hallitus aikoihin, mutta vastaavasti vastapuolella fanaattisia raivohulluja, joiden päämäärä on tullut selväksi.
Poista"etteivät eräät kansat näytä vuosituhansien mittaan paljoakaan kehittyneen petoeläimen tasoa ylemmäs."
VastaaPoistaJos tuolla tarkoitetaan juutalaisia, niin on todettava, että olihan siinä parintuhannen vuoden tauko näiden asuessa diasporassa. Tuon tauon opetus oli, että passiivinen alistuminen väkivallan edessä ei välttämättä suojaa kansaa joutumasta väkivallan kohteeksi. Historian valossa - ikävä kyllä - toimivampi konsepti on vihollisen tuhoaminen viimeiseen asti tai ainakin siihen, että halu sotia katoaa - ainakin väliaikaisesti.
( Jos tuolla tarkoitetaan roomalaisia niin onhan selvää "kehitystä" 1940-luvun tapahtumien valossa tapahtunut.)
Huvittavana detaljina mainittakoon, että Stalin kertoi sosialistisen yhteiskunnan tarkoituksena olevan pedon hävittäminen ihmisestä.
PoistaToisaalta giljotiini on tehokkain parturin veitsi.
Stalin oli huumorimiehiä, monet muut huumorintajuttomia.
PoistaDiktaattoreilla on savolainen huumorintaju. Muista passaa veistellä, mutta omaan persoonaan kohdistuvaa huumoria ei siedetä lainkaan.
PoistaFlavius Josefuksen kirja on kinnostava siinäkin mielessä, että se taitaa olla lähes ainoa Rooman vastustajan näkökulmasta kirjoitettu säilynyt teos. Sillä on arvokas paikka minunkin kirjahyllyssäni.
VastaaPoistaEikös nuo kaikki tuolla päin omaa ns. karvageenin.
VastaaPoistaMummollas on karvageeni.
PoistaRaamatun tunteminen kuuluu yleissivistykseen. Pidän sivistyneenä ihmisenä sellaista, joka on lukenut Raamatun ainakin kerran kokonaan. Toki muukin hyvä klassinen kirjallisuus ja kulttuurinen yleissivistys kuuluu asiaan.
VastaaPoistaMinusta sellainen joka ei ole lukenut Raamattua vaan kaikkea muuta on sivistyneempi.
Poista"mielipiteensä" kullakin, mutta köyhäksi muuttuvat Euroopan taidemuseokäynnit tuolla asenteella.
PoistaKäyvät, jos ei ole ymmärtämystä/tietoa/tuntemusta antiikin myyteistä ja legendoista.
PoistaMyöhemmistä historian tapahtumista nyt puhumattakaan.
Eiköhän tehdä kompromissi, että täysipainoinen käynti taidemuseokssa edellyttää SEKÄ Raamatun ETTÄ antiikin ja muun yleissistyksen tuntemusta; miksi niiden pitäisi olla toistensa poissulkevia.
PoistaOlinkin kiasmassa näkevinäni raamatun saatanalliset vitsaukset kaikkialla, ilman raamattua olisin pitänyt sitä vain paskana jolla kupataan veronmaksajia kuolemaan asti.
PoistaMiksi pakotat Raamattua?
Poista"Sota, joka kirjoittajan mukaan oli kaikista tunnetuista sodista epäilemättä suurin, alkoi näennäisesti aivan mitättömistä asioista. Juutalaisten uskonnollisia tunteita ärsytettiin."
VastaaPoistaKyse oli merkittävästä "kulttuurisodasta" hellenistisen ja juutalaisen kulttuurin välillä. Tuota eroa valottaa hyvin Martin Goodmanin teos "Rome & Jerusalem, The Clash of Ancient Civilizations", joka kuvaa yksityiskohtaisesti noiden kulttuurien perinjuurista eroa identiteetin elämäntavan ja politiikan välillä. Viisaat keisarit suvaitsivat sitä, mitä kutsuivat juutalaiseksi taikauskoksi. Jännitteitä oli erityisesti Aleksandriassa, jossa oli säännöllisesti kahnauksia kreikkalaisen ja juutalaisen yhteisön välillä. Rooma ei niitä suvainnut, koska ne vaaransivat sen elintarvikehuollon.
Juuden juutalaisten ongelma oli siinä, että nämä asuivat strategisella alueella: Rooman leipäkorin Egyptin ja itäalueen hallinnan kannalta tärkeän Syyrian provinssin välissä, mitä aluetta ei voinut jättää epävarmaksi tai vihamielisesti suhtautuvan tahon käsiin. Herodes Suuren elinaikana perivihollinen Parthia oli väliaikaisesti vallannut Jerusalemin.
Makkabealaisaikana alkanut "reformaatio" tai "uskonpuhdistus" johti vähitellen yhä jyrkempään vallankäyttöön.
VastaaPoistaValtaa käytettiin uskonnon nimissä mutta ei uskon hyväksi. Hyödyn keräsivät ne joiden vaikutusvalta ja omaisuus kasvoivat.
Kun keitokseen lisätään politiikka sinänsä wli suhde Roomaan ja roomalaisuuteen, tilanteesta tuli yhä räjähdysherkempi.
Lopulta jouduttiin yhä enemmän tilanteeseen missä valta määritti teot ja uskonnolliset johtajat joutuivat kaivamaan esiin näennäisesti uskonnolliset perustelut ratkaisuille.
Eli muodostui saman tyyppinen asetelma kuin myöhemmissä "valtion uskonnoissa".
Ryhmien tai yksilöiden suhde Keisariin toimi hyvänä lyömäaseena. Ainakin jotkut tavoittelivat valtaa tai pitivät siitä kiinni Rooman kautta.
Osalle "älymystöstä" Rioma oli vastenmielinen mutta realiteetti, siitä ei voinut päästä oikeasti eroon kuin fantasioissa.
Käynnissä oli jatkuva uskonpuhdistus jossa ajattelu ja toiminta radikalisoituivat hitaaati mutta varmasti.
Samalla vaadittiin eron tekoa Roomaan ja roomalaisuuteen.
Looukta kiihkoilu sai yhä enemmän valtaa mm. nälänhätien ja muiden ongelmien myötä. Syy löytti helposti Rooman toiminnasta - oli syy oikeasti mikä hyvänsä. Huomio yritettiin kohdistaa ongelmiin joihin luvattiin helppoja ratkaisuja.
Lopulta tilanne kiehui yli ja kiiheimmät aloittivat sodan joka kesti vuosia ja jopa vuosikymneniä.
Sotaa ei ollut missään vaiheessa mahdollista voittaa mutta silti kiihkoilijat halusivat köydä sen - ehkä saadakseen "kunniaa".
Juutalaisten uskonnollinen järjestelmä oli erittäin rappeutunut ja yhteiskunnassa mm. korruptio oli suuri ongelma.
Toki monet yksilöt halusivat pitää kiinni siitä minkä tajusivat oikeaksi, mutta materialistisessa yhteiskunnassa se oli vaikeaa.
Kun kaikki halusivat valtaa, kukaan ei lopulta saanut sitä.
Pyrkimys nopeisiin muutoksiin ja nopeasti saatavaan taloudelliseen hyötyyn viimeisteli vahingon.
Kauan jatkunut moraalinen rappeutuminen vähensi yhteiskunnan yhtenäisyyttä ja lisäsi epätasa-arvoa. Esimerkiksi sosiaalisesta noususta tuli vähitellen vaikeampaa.
.