Rauha, rauha!
Ei ole siellä riitaa eikä turhaa
puhetta, vaan kaikki sanovat ”rauha, rauha”. Näin kuvaa Koraani paratiisia,
joka on monessa muussakin suhteessa verraton paikka kaikille kelpo miehille ja
tietenkin myös naisille. Kukapa ei siellä saisi nimenomaan ansionsa mukaan.
Rauha siis joka tapauksessa kuuluu
ehdottomasti ihmiskunnan suuriin viimekätisiin päämääriin, olkoonkin, että se
lopullisesti ehkä saavutetaan vasta paratiisissa.
Se oli muistaakseni tuo maanmainio
ryyppyveli Anakreon joka runoili:
Miestä en sietää voi,
joka maljoja täysiä ryyppää,
kerraten riitoja vain,
taistoja kyynelineen.
Häntä mä kiitän taas,
joka muusain loistavat lahjat
vie Afroditeen luo
muistaen hilpeyden.
Ja tämä siis tapahtui helleenisenä
akana, jolloin sotainen sankaruus oli suurimmassa arvossaan ja onnellisimmaksi julistettiin
se, joka oli saanut eniten vihollispäitä pudotetuksi.
Mutta kuten Saarnaaja sanoo,
kaikella on aikansa. Ei kuulu asiaan toivottaa tervetulleeksi vierasta, joka on
ase kädessä tulossa tappamaan ja tuhoamaan. Tbilisissä on valtava patsas, jossa
äiti Gruusia toivottaa vieraan tervetulleeksi ja pitää kädessään viinimaljaa.
Varmuuden vuosi sentään on toisessa kädessä miekka.
Niin ikävää kuin se onkin, ei
ihmiskunta oppinut vielä kylliksi kahdesta maailmansodasta, joiden päätteeksi
luotiin organisaatiot, joiden tehtävänä oli varmistaa älyttömän teurastuksen loppuminen.
Rauha on jokaisen normaalin yksilön
viimekätisenä tavoitteena, mutta juuri siksi myös ovelat keonottelijat ovat
aina ymmärtäneet, että sitä kannattaa käyttää markkinoidessaan tosiasiassa omaa
väkivaltaista yliherruutta.
Rauhanliike mobilisoitiin ennen toista
maailmansotaa ekspansiivisen kommunismin käyttöön ja siitä tuli monelle asiat
ymmärtävälle suorastaan kirosana. Sen saarnojen falskius ei kuitenkaan estänyt monia
hyvää tarkoittavia ihmisiä liittymästä sitä kannattamaan.
Osittain ratkaisevana tekijänä
tietenkin oli silkka tyhmyys, mutta saihan siitä varmaankin yhtä hyvän
emotionaalisen pakinnon kuin vaikkapa ydinvoiman vastustamisesta tai
vegaaniudesta. Ei senkään merkitystä kannata aliarvioida.
Ennen kuin nykyinen sota puhkesi,
oli jo selvästi näkyvissä tietty suuntaus kohti militaristisen pullistelun
ihannointia. Rauhasta ei puhunut enää kukaan ja tuntui jo siltä, ettei sitä
kukaan edes kaivannut. No, miksi olisi kaivannut, kun se jo vallitsi. Rauhan
merkitys huomataan sitten, kun se puuttuu.
Kun asia on yhä ajankohtainen,
pistän tähän muutaman vuoden takaisia merkintöjä otsikon teemasta:
lauantai 20. maaliskuuta 2021
Onko nykyään vielä rauhanliikettä?
Ihmisen hyvyydestä
Normaali tämän päivän homo
sapiens on hyvin rauhallinen olento, joka yleensä tekee kaikkensa
miellyttääkseen lajitovereitaan.
Häntä on hyvin vaikea saada
tappamaan toista ihmistä. Empatia, human fellow-feeling, kuten
englanniksi sanotaan, on hänessä vallitsevana ja sen syrjäyttämiseen vaaditaan
erityisiä olosuhteita. Suomessa sellainen näyttäisi yleensä olevan monen päivän
juoppoputki, joka lopettaa aivojen otsalohkon toiminnan.
Jossakin Buster Keatonin filmissä
kuvataan sankaria alokkaana, joka katsoo, kun kersantti demonstroi pistimen
käyttöä taistelussa. Kalpea alokas alkaa horjua ja viimein pyörtyä kupsahtaa,
kun karjuva kersantti kiertää pistintä harjoitusnuken mahassa.
Busterin kaltaisia ihmisiä
varmastikin oli ihan oikeasti ja heitä joka tapauksessa kärrättiin rintamille
ehkä jopa miljoonittain, paukuttelemaan automaattiaseilla ilmaan panoksia,
joiden tuotantoa ja jakelua varten oli luotava valtava organisaatio.
Itse asiassa suurin osa
amerikkalaisista sotilaista ei ampunut vihollista kohti eikä monessakaan
tapauksessa ampunut lainkaan, väittää Hyvän historian kirjoittaja
Rutger Bregman, joka viittaa tunnettuihin tutkimuksiin.
Tällainen oli tilanne muun muassa
toisessa maailmansodassa ja Vietnamin sodassa, erityisesti asevelvollisten
keskuudessa. Erikoisjoukot olivat jo sitten vähän muuta.
Erikoiseksi asian tekee se, että
eräässä Bregmanin esimerkissä kyse oli puolustuksesta japanilaisten hyökkäystä
vastaan. Oliko ampumattomuus osoitus ihmisen perimmäisestä hyvyydestä vai
lähinnä pelkuruudesta, jätän ratkaisematta. Käytössä oleva aineisto ei ole
riittävä.
Tosiasia joka tapauksessa on, että
panosten tuhlaaminen on nykyaikaisessa sodassa äitynyt valtavaksi, mikä on
tehnyt tarpeelliseksi myös pienentää ja keventää niitä. Muistelen kuulleeni
jonkin laskelman siitä, miten monet rivimiesten laukauksista olivat tähdättyjä
ja miten monet taas ilmaan ammuttuja.
Eri armeijoidenkin kohdalla erot
olivat tässä asiassa hyvin suuria, mutta joissakin tapauksissa kyse näyttää
olleen lähinnä jonkinlaisesta yleisestä räiskinnästä, jonka tarkoituksena oli
sekä pelottaa näkymätöntä vihollista tulemasta näkyviin, että jonkinlaisesta
turvaa tuovasta itsetehostuksesta.
Jo maailmansodissa oli usein
mahdollista tappaa vihollisia heitä koskaan näkemättä, mikä auttoi ylittämään
sen normaalin inhimillisyyden kynnyksen, joka estää sivistyksen piirissä
murhaamisen. Nythän asiat voidaan hoitaa lennokeilla jopa tuhansien kilometrien
päästä eikä edes koko sivilisaation hävittämiseksi ydinaseilla tarvita
varsinaista murhaajan luonnetta. Pelkkä tyhmyys voisi riittää, jos se olisi
kyllin syvää.
Venäjän armeijassa on
pistinhyökkäyksellä eli käsikähmällä (rukopašnyi boi) oma myyttinen
asemansa. Mikäli googlaa sanat ”saksalainen pelkää pistintä” (nemets
boitsja štyka) saa heti liki puoli miljoonaa osumaa. Tämä myytti oli
nimittäin hyvin vahvasti hengissä vielä toisessa maailmansodassa ja luulenpa,
että on vieläkin.
Sen isänä voitaneen pitää
kenraali/generalissimus Suvorovia, voittamatonta ja eksentristä sotapäällikköä,
joka siunasi ihmesankarinsa (tšudo-bogatyri) taisteluun
sanoen: Minä olen venäläinen, te olette venäläisiä, Jumala on
puolellamme, kiirehtikää tekemään hyvää! Hurraa! (Uraa!)
Viittaus venäläisyyteen, jonka
juuriltaan suomalainen Suvorov teki, oli käyttökelpoinen tilanteessa, jossa
käytännössä kaikki ei-venäläiset edustivat paitsi toista kansallisuutta, myös
toista uskontoa.
Vääräuskoisten voitiin a priori
arvella olevan paholaisen palveluksessa ja ainakaan taivas ei ollut
todennäköisesti se paikka, jossa he saisivat viettää ikuisuutensa, joten
passitus paholaisen luo oli joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin tulossa.
Hyvän tekeminen oli pahan tuhoamista.
Musulmaaneiksi (bašurmany,
bušurmany) venäläiset rivimiehet nimittivät paitsi turkkilaisia, myös Napoleonin
joukkoja ja vielä ensimmäisessä maailmansodassa saksalaisiakin.
Runoelmassaan Borodino Lermontov
kuvaa ranskalaisten perääntymistä:
Вот затрещали
барабаны —
И отступили бусурманы.
Тогда считать мы стали раны,
Товарищей считать.
Kun musulmaanit oli
saatu perääntymään, alettiin laskea haavoja ja henkiin jääneitä tovereita.
Mutta sitä ennen oli näytetty, millaista oli venäläinen käsikähmä,
pistintaistelu:
Изведал враг в
тот день немало,
Что значит русский бой удалый,
Наш рукопашный бой!..
Pistintaistelussa venäläiset olivat
ainakin Suvorovin päivistä lähtien uskoneet olevansa voittamattomia ja uskovat
kai vieläkin. Sivumennen sanoen, vuoden 1812 partisaanisodan sankari Denis
Davydov oli vuonna 1808 taistellut myös Suomessa ja mainitsee muistelmissaan,
etteivät suomalaiset olleet pistintaistelussa venäläisiä huonompia.
Se oli aika paljon suomalaisilta
rengeiltä ja torppareilta, joiden sotilaskoulutus oli miltei olematon ja joilla
ei ollut lainkaan sotakokemusta, jota venäläisillä joukoilla tuolloin jo oli
runsaasti.
Mutta ehkäpä tällaisessa
taistelussa ratkaisevaa olikin henki, jota ei saatu aikaan ainakaan pelkällä
koulutuksella, vaan joka syntyi siitä, että puolustettiin omaa maata. Sitähän
Lermontovin kuvaamat venäläisetkin puolustivat. Mutta Suvorovin sodat olivat
kaikki hyökkäyssotia…
Suvorov ihaili Kaarle XII:ta, jonka
joukkoja pidettiin häikäilemättömän pistintaistelun mestareina aina Poltavaan
saakka. Sen jälkeen taisi mennä usko ja jälki alkoi olla sen mukaista.
Venäjän armeijassa pistintaistelun
ihannointi sen sijaan, kuten todettiin, säilyi aina toiseen maailmansotaan
saakka ja ne tolkuttomat rynnäköt lumikenttien poikki konekiväärejä kohti,
joita talvisodassa tehtiin, ovat selvää kaikua suvorovilaisesta uskosta
pistimen pelotusvaikutukseen.
Entä miten oikeastaan oli
mahdollista 20, vuosisadalla saada normaali, sivistynyt ihminen juoksemaan
kohti lajitoveria sotkeakseen tämän suolia pistimellään?
Antiikin aikana riehuvan taistelun
jumaluudeksi korotettiin Ares eli Mars, jolle kuitenkin kävi aina huonosti,
mikäli hän joutui vastakkain Pallas Athenen viileän järjen ohjaamalle joukolle.
Arekasen handicappina oli tyhmyys.
Tuntuu selvältä, että niin
sanotun tappamisen meiningin aikaansaamiseen tarvittiin
adrenaliiniannos, jonka aiheutti jo pelkkä pelko omasta kohtalosta, mikäli
vihollista ei nujerrettaisi. Rynnäköivät sotilaat olivat hurjistuneita.
Venäjäksi sanotaan, että he petomaistuivat tai eläimellistyivät
-ozvereli.
Sen sijaan avuttoman ja
pahaa-aavistamattoman vihollisen tappaminen oli pahempi juttu. Solženitsynin
kuvaama eversti Vorotyntsev hiipi vihollisen vartion ohi aseenaan terävä
lihakirves, vaikka tiesi, ettei pystyisi sitä käyttämään. Mikäli vartiomies
olisi puolestaan valmis käyttämään omaa asettaan, olisi tilanne varmaankin
ollut toinen.
Tuntuu paradoksilta, että
nimenomaan pistinhyökkäyksen kulta-aikana, mikäli termiä kehtaa käyttää,
vallitsivat toisaalta vihollisarmeijoiden upseerien kesken tuttavalliset välit
ja ritarillisuuttakin yritettiin osoittaa. Suomen sodassa upseerit saattoivat
syödä yhteisen päivällisen ja lyödä vetoa siitä, miten sota edistyisi.
Kustaa III:n sodassa taas
venäläiset joukot olivat kerran ruhjoneet jonkun ruotsalaisen upseerin
muodottomaksi, minkä johdosta suuttunut päällikkö lupasi rankaista syyllisiä.
Sodan eläimellinen puoli haluttiin
siis delegoida rahvaalle samaan aikaan kun upseeristo pyrki säilyttämään
sivistyksen ulkokuoren sodankin keskellä.
20. vuosisadan keksintö, totaalinen
sota, sitten tuhosi tämän viimeisenkin sivistyksen rippeen sodankäynnistä.
Käsitys siitä, että
asevelvollisarmeijoiden kyvyttömyys vihollisen vahingoittamiseen olisi osoitus
ihmisen perimmäisestä hyvyydestä, saati hänen jalostumisestaan 18. vuosisadalta
20. vuosisadalle mentäessä, ei välttämättä tunnun ihan vakuuttavalta. Inhimillisyydestä
eläimellistymiseen on vain askel ja sen ottaminen on mahdollista, joskin se
vaatii tietyt olosuhteet.
Luen paraikaa Malcolm Gladwellin kirjaa Pommittajat, jotka kuvaavat ns pommarimafiaa, jonka päämäärä oli lopettaa I maailmansodan miljoonien miesten kenttätaistelut kirurgisin pommitusiskuin sotateollisuuden kapeikkoihin. Lopputuloksena päädyttiin Dresdenin, Tokion napalmilla suoritettuun sekä Hiroshiman ja Nagasakin ydinasein suoritettuihin pommituksiin, jotka vaativat satojatuhansia siviiliuhreja. Joskus ylevä pyrkimys voi johtaa karmeisiin lopputuloksiin.
VastaaPoista
VastaaPoista"Venäjän armeijassa on pistinhyökkäyksellä eli käsikähmällä (rukopašnyi boi) oma myyttinen asemansa. "
Kai pistintaistelusta oli kyse yksinkertaisesti siitä, että aikana ennen takaaladattavia kiväärejä tuli ei yksinkertaisesti riittänyt pysäyttämään tiheisessä muodoissa etenevää, kylmin asein varustettua päättäväistä vihollista. Suusta ladattavien muskettien yhteislakaus aiheutti suuria tappioita, mutta sitten rintamien välimatka oli kurottu umpeen eikä suusta ladattavien muskettien uudelleen lataamiseen ollut mahdollisuutta. Sen jälkeisessä käsikähtämässä ratkaisi päättäväisyys l.raivo sekä hyökkäävän rintaman liike-energia, joka sysäsi paikalla seisseen vastapuolen taaksepäin synnyttäen pakokauhua ja epäjärjestystä. Toki suusta ladattavalla tykistöllä, varsinkin kartessi- tai raehaulilatauksella oli oma merkityksensä.
Vasta 1800-luvun jälkipuoliskolta lähtien takaaladattavien kiväärien tuli pystyi pysäyttämään tuollaisen jalkaväkirynnäkön, konekiväärin keksimisen myötä poikkeuksetta.
No siihen tyyliin, mutta kun rivejä li ainakin kolme, niin ehdittiin siinä useampi laukaus ampua ja taakse siirtyneet ampujat latasivat aseen uudelleen. Preussilaisten väitetään pystyneen jopa 4 laukaukseen minuutissa per ase.
PoistaToki nopeuden korostaminen tulivoiman sijasta oli valinta. Poltavassa ruostalaisilla ol kuulemma ruuti kosteata ja tehotonta ja Kaarle XII peräti sanoi "Se on kelmi teistä, pojat, joka ampuu". Vihollisen yhteislaukausten ja tykistön edessä ei kantti kestänyt.
Suvorovilla taas oli määräys, että ensimmäinen vihollinen oli tapettava pistimellä ja vasta toisen sai ampua.
Varsinkin 1700-luvun puolivälistä käytettiin tuollaista kontramarssia siten, että linjat jopa pysähtyivät ampumaan toisiaan ja se puoli, jonka kantti petti perääntyi. Jos vastustaja oli aktiivinen ja käytti pistinhyökkäystä toinen puoli ei yleensä pystynyt ts ehtinyt ampumaan toista yhteislaukausta: piilukon tehokas kantomatka oli enintään 100-200 metriä, jonka vastustaja ehtii puolijuoksussa ylittää tehdessään pistinhyökkäyksen. 1700-luvun alussa vaikuttanut karoliiniarmeija luotti muutoinkin kuin Pultavassa ns kylmiin aseisiin ja myöhemmin Ranskan vallankumous- ja Napoleonin sodissa ne näyttivät voimansa. Vasta takaaladattavat ja makasiinikiväärit- konekivääristä puhumattakaan - kallistivat menestyksen lopullisesti tulivoiman puolelle. (J o Hannula on muuten sotahistoriassaan käsitellyt tuota vanhemman sotahistorian tulen ja liikkeen taistelua.)
PoistaMuutenkin kontramarssi vaikuttaa enemmänkin teorialta: miten olkaa olkaa vasten seisova miesrivi pystyy siirtymään toisen tuollaisen miesrivin taakse. Sen sijaan lineaaritaktiikan kultakaudella käytettiin ns kahdennusta: ensimmäinen rivi polvistui toiselle palvelleen ja toinen rivi ampui sen välistä kaksinkertaistaen yhteislaukauksen tulivoiman.
Jos Suvorov noin määräsi se tuntuu oudolta: kyllä musketilla ammutaan läheltä tappava tulivalmistelu läheltä yhteislaukauksena ( haulikkovaikutus) ja sitten rynnätään pistintaisteluun. Ei pistintaistelun tiimellyksessä jää aikaa tähdätyllä laukauksella seuraavaa tappamaan, tämä kun pyrkii kaiken aikaa puolustamaan omaa henkeään. Ylipäänsä pistinhyökkäys perustui liikkuvan yhtenäisen miesmassan liikevoimaan ja vastustajan pelkoon sen edessä. Jos tiiviissä miesjoukossa yrittää samanaikaisesti hyökkäystä ts pistämistä ja vastustajan puolustautumisen torjumista, siinä ei jää aikaa pikalaukauksille, semminkin kun piilukkomusketin laukaisukaan ei ole helppo juttu, pitää virittää ja laukaista eikä varmistinta ole. Taistelutilanteessa adrenaliini jyllää ja tekee hienomotoriikan spastiseksi. Kyllä voimankäytön ammattilaiset sanovat, että tuollaisessa tilassa yksinkertaisuus on parasta ts tapat tai tulet tapetuksi pistimellä. Psykologisesti se vaati koulutusta ja "kanttia", luulempa, että juuri siksi Suvorov sitä ylisti.
No kyllä sitä kontramarssia käytettiin. Saattoi olla psykologisesti tärkeää, ettei koko pajatsoa tyhjennetty kerralla.
PoistaJa ei se piilukkomusketin viritys ja laukaisu mikään aikaa vievä operaatio ole. Olen tehnyt sen varsin usein.
Militarismi ilman kansallistunnetta ja russofobia ilman kansallistunnetta ovat näitä nykyajan hämmentäviä ilmiöitä. Globalistienhan mielestä kummankaan motiivi ei enää ole eikä voi olla kansallistunne, vaan kuuluu puolustaa ainoastaan "länttä" ilman kansallistunnetta. Tämän päivän Ylessäkin Heikki Hiilamo kertoo että urheilu on negatiivinen ilmiö koska siihen kuuluu kansallistunne. Seuraava juttu on sitten positiivinen juttu varusmiespalveluksesta.
VastaaPoistaSanna Marin sanoi pääministerinä ollessaan televisiossa, että "Euroopassa on yhä valitettavasti näitä ihmisiä jotka haluavat rauhaa". Legendaarinen lausunto kerta kaikkiaan. Vähän kuin käänteinen versio kuuluisasta "peace for our time"-lausahduksesta kauan sitten. Ajatella, että ennen Toista Maailmansotaa ihmiset toivoivat rauhaa, poliitikot yrittivät säilyttää sen. Niin ne ajat muuttuvat. Kuka poliitikko uskaltaisi enää todeta "peace for our time"?
Eiköhän sieltä rauhaa julistavia poliitikkoja löydy joka maasta kunhan joku heille väittää tietävänsä mitä rauhan julistamisen jälkeen voisi seurata.
PoistaTälläkin kertaa rauha jaa löytämättä ha joudutaan taas kahinaan - niin on käynyt aina ennenkin.
.
Sota ei ole jätskien jakelua. Se on leijonien keskeistä veristä taistelua reviireistä. Tuhottu leijona ei enää tule syömään meidän ruokaa, meidän alueella.
VastaaPoista"Sota"
VastaaPoistaTalvisotaan valmistauduttiin jo vuodesta 1918 asti, koska tiedettiin, että Komodo drakon tulee varmasti hyökkäämään.
Komodo drakon on muuten suomeksi komodon varaani.
Poista"Onko nykyään vielä rauhanliikettä?"
VastaaPoistaMuistaakseni ns. rauhanliikkeet olivat KGB/Kremlin superkalliita luomuksia. Suomalaiset pääsivät Leningradiin kahden yön turistimatkalle ihan pilkanpilkkahintaan. Mitähän kolmen päivän aikana ehti tehdä kiertoajelun lisäksi. Tietysti ostaa Beriozka-kaupasta vodkaa, konjakkia yms. ihan pilkanpilkkahintaan. Suomessa puolikas oli kymmenen kertaa kalliimpi.
Järjestettiin ns. ystävyyskaupunkeja ja valtuuskunnat söivät aamiaseksi jne. mustaa kaviaaria lusikoilla. Nuoriso sai ns. ystävyysjunia. Venäläinen nuoriso piti herttaista huolta vieraista ja ravintolapöydän ääressä kolkutettin vodkapikareta: "Meillä Neuvostoliitossa kaikki on hyvin, ei mitään ongelmia, koska me rakennamme kommunismia.
Oi niitä aikoja - niille onnellisille, jotka noihin pöytiin pääsivät.
PoistaNiin nämä, joka sodassa esiintyy niitä, jotka keskittyvät lähinnä ampumaan ilmaan panoksia, "joiden tuotantoa ja jakelua varten oli luotava valtava organisaatio".
VastaaPoistaMinulla on tästä elävä esimerkki, ihan kotinurkilta.
Isäni sattui saamaan vähäisen evakkotilan tästä Ikaalisten eteläisen hautausmaan vierestä. Hautausmaan kuusiaita toimi 1918 osapuolien välisenä rintamalinjana siten, että kauppalan valkoiset pitivät vihaa tässä ja hyökkäävät punaiset ampuivat läheiseltä mäeltä, muun tulituksen ja huutelun lisäksi, parilla tykillä kauppalaa kohden, virallisena tavoitteenaan ampua tulee kirkko. Runsaan viikon ajan tykkituli jatkui, parhaimmillaan 400 laukausta päivässä, tykkimiehinä venäläis-suomalainen vaihtuva joukko, tykinjohtajana väitetysti paikallisesti tunnettu salvuri Volodin.
Tulos tulenkäytöstä: yksi kaatunut mies hautausmaalla kranaatinsiru päässään, Hakumäen talon kuistin nurkka mäsäksi ja - kauppalan pojille shrapnellin kuoria, joilla pelattiin talvijalkapalloa. Haastattelin 2002 tapahtumahetkellä ottavana osapuolena ollutta (silloin 8 v.) poikaa vuosituhannen vaihteessa ja sain värikästä tarinaa.
Sota on julmaa ja ratsuväki raakaa.
VastaaPoista”totaalinen sota”
VastaaPoistaVenäjän, Iranin, Pohjois-Korean, yms. aseellinen sota muuta maailmaa vastaan päättyy/päätetään joskus. Ja sitten vasta tai samanaikaisesti alkaa sivistyneen maailman totaalinen menetelmä mainittuja ydinaseilla varustettuja lurjuksia kohtaan. Tämän lähtökohtana lienee se, että mainitut lurjukset haluavat nauttia ihan kaikesta mitä maailmassa on saatavilla, ihan nussimiseen asti.
Tuskinpa mainitut lurjukset haaveilevat siitä, että tulisivat kärventyneiksi. Joten ainaskin sadan vuoden kuluttua heistä tullee sivistyneitä. Lienee syytä uskoa siihen.
Radio Jerevan tiesi jo 80-luvulla, että seuraava sota käydään maailmanrauhasta, ja se on niin iso, että ei jää kiveäkään kiven päälle. Kun siihen vielä lisään sodan ihmisoikeuksista, luontokadosta ja ilmastonmuutoksesta, niin eiköhän siinä ole se Harmageddon?
VastaaPoista