Puolalainen
maailmanloppu
Tadeusz
Konwicki, Pieni ilmestyskirja. Suomentanut Riitta Koivisto. Tammi 1983,
271 s.
Tämän kirjan merkityksen
ymmärtämiseksi on oleellista muistaa sen ilmestymisvuosi. Näinhän oikeastaan on
aina, mutta tässä tapauksessa kyseessä on nimenomaan aikaan ja aikakauteen
kytketty romaani, joka sijoittuu lähitulevaisuuteen.
Tarkemmin sanoen
kyseessä on ilmeisesti vuosi 1999, joka siis on kirjoittamishetkellä vielä hyvän
matkan päässä. Itse asiassa kommunismi on Neuvostoliitossa -ja tietenkin
Suomessa- vielä voimissaan, vaikka se Puolassa jo päästelee kuolinkorahduksiaan.
Kirjassa
kuvatussa tulevaisuudessa kehitys Puolassa on saanut jatkua kommunismin lipun
alla vielä kymmenen vuotta kauemmin kuin itse asiassa tapahtui. Kommunistiseen
yhteiskuntaan ei nyt sentään ole päästy, mutta niin kauas on sen rakentamisessa
päästy, kuin ilmeisesti on mahdollista. Kaikki on tuhottu ja sitä ylistetty.
Nyt on käynnissä
Yhtyneen Työväenpuolueen puoluekokous, jonne on saapunut Neuvostoliiton veljespuolueen
korkea valtuuskunta. Kaikkialla on iskulauseita ”Olemme rakentaneet sosialismin”
ja kaikkialla huudetaan puolaksi ja venäjäksi: ”Polska, Polša, Poilska, Polša!”.
Sitten tulee
jymyuutinen: Puola on saanut kunnian liittyä Neuvostoliittoon. Lisälehtiä
jaellaan ja kaupitellaan innottomasti. Niitä harva viitsii lukea, mutta ei niitä
myöskään innokkaasti poljeta maahan: mitä väliä sillä on?
Kansan
aineellinen toimeentulo on painettu matalimmalle mahdolliselle tasolle: mitään
ei voi ostaa, mikään ei toimi, kaiken tavaran laatu on ala-arvoista ja palvelu
töykeää.
Henkisesti
ollaan valheen palveluksessa ja orjuudessa ja yritetään hyötyä siitä mahdollisimman
paljon. Älymystö ei ole muita parempaa, vaan jopa erikoisesti kunnostautuu
prostituutiossaan.
Konwicki itse oli
sodan aikana kuulunut kansalliseen armeijaan, Armija Krajowaan, ja taistellut
neuvostomiehittäjiä vastaan. Sittemmin hän oli liittynyt puolueeseen, mutta
erotettu filosofi Leszek Kolakowskin erottamisen yhteudessä. Kolakowskiahan
käännettiin suomeksikin ja meillä hän tietenkin kuului säikkymättömien
idioottien inhokkeihin .
Kirjan päähenkilö
muistuttaa kokemustensa puolesta paljon Konwickia. Romaanissa hän on saanut kunniatehtävän:
hänen on mentävä Kulttuuripalatsin eteen 22.7. kello kahdeksalta ja poltettava
itsensä.
Jo valmiiksi masentunut
sankari ottaa tehtävän vastaan. Sitä voi kuolla kunniakkaasti tai elää
kunniattomasti. Tässä on tarjous, josta ei voi kieltäytyä.
Hyvää
uusiseelantilaista bensiiniä hankitaan kanisteri, joka seuraa koko päivän
mukana, kun sankari kiertelee juhlivaa Varsovaa. Se on väriltään sininen. Sen ostaja
varmisti, mikä väri halutaan. Tarjolla oli myös punaisia ja keltaisia
kanistereita.
Polttoitsemurhasta
on päätetty jo ennen kuin on selvinnyt, että Puola liittyy
Neuvostoliittoon.-Mitäpä tuollaisella muodollisuudella on merkitystä? Koko
toisinajattelevien piiri tuntee suunnitelman.
Neuvostoliiton
ja en väkivallan takana on Venäjä, se on sankarille selvää ja sitä vihaavat
Puolassa kaikki. Syynä ei ole vain kommunismi. Puolan kansallinen asia on ollut
Venäjän aggression kohteena hamasta muinaisuudesta, mikä on muuan
itsestäänselvyys.
”Idän paskameri”
on vyörynyt Puolan yli Bugita Elbelle, mutta kuvitellaanpa vain ”vapaata,
demokraattista Venäjää, jossa vallitsisi kapitalistinen talousjärjestelmä.
Sellainen Venäjä tuottaisi parissa vuodessa nerokkaan taiteen, joka saisi
maailman lankeamaan polvilleen. Sellainen Venäjä huristaisi todellakin Amerikan
ohi. Meidät sellainen Venäjä imaisisi kuin pölynimuri hämähäkin.”
Sankari inhoaa ”itäistä”
Venäjää ja se näkyy jopa hänen suhteessaan nuoreen venäläiseen
ihailijattareensa, jota hän nimitteleekin vinosilmäksi ja Tšingis-kaanin tyttäreksi.
Mutta sitten hän
rakastuu perusteellisemmin kuin koskaan ennen. Tytöllä on oma näkökulmansa: ”haluaisin
ottaa teidät mukaani vanhalle Venäjälle. Horisontti ulottuu siellä kauemmas
kuin missään muualla ja taivas on avara, kaikkein avarin. Torjutte suuruuden,
koska teillä ei ole rohkeutta. Antakaa palttua kaikella ja lähtekää etsimään
Jumalaa”.
Se oli kuitenkin
jo myöhäistä. Päivän vaellus pulputtavan bensakanisterin kanssa on pitkä kuin
ikuisuus. Luopuminen tehtävästä tarjoutuu ja tyrkyttäytyy jatkuvasti avoimena mahdollisuutena.
Se viettelee, mutta torjutaan. Eikö sankarilla tosiaankin ole rohkeutta?
Ennen tekoa
hänen toverinsa antavat pyytämättä kupuja lievittävän ruiskeen. Tieltä ei voi väistyä,
mutta onko asialla merkitystä?
Miksi yksinäisyydessä
tehty itsemurha leimataan epäkiinnostavaksi pelkuruudeksi, kun taas julkinen
itsensä polttaminen on maailmansensaatio ja palvonnan aihe? Jan Palachin
itsemurha Prahassa vuonna 1969 oli koko maailman muistissa ja häntä
kunnioitettiin sankarina.
Mutta kuka lopultakin
hallitsi koko maailmaa? Kaikkihan olivat orjia, niin puolueen jäsenet kuin tuo
korkea puoluesihteeri ja tuo kalmukinkasvoinen venäläinen kollega… ”meitä ja
koko maailmaa hallitsee kummitusten politbyroo, haamujen puolueosasto,
Stalinin, Dzierzynskin, Ždanovin, Berijan ja noiden muiden hautausmaan uumeniin
kätkettyjen raatojen salainen komissio…”
Lähtö lankeaa
kohtalona sankarille, joka odottaa vain merkkiä ja ajattelee viimeiseksi: ”jää
hyvästi Nadežda (toivo). Ellei vielä minun jälkeeni, niin jonkun seuraavan
runoilijan, työläisen tai opiskelijan jälkeen koittaa vapaus yhtä äkisti kuin
ensimmäinen kesäpäivä”.
Tämä siis
sanottuna vuonna 1983. Kuka muistaa vielä vuoden ja sen tunnelmat? Mitä voitiin
odottaa? Mitä odotettiin kaikesta huolimatta? Miten suhtauduttiin noihin
toisinajattelijoihin ja marttyyreihin? Oliko sillä puuhalla mitään merkitystä?
No, eihän sitä
vuoden 1999 suurta juhlaa sitten ainakaan koskaan tullut.
”vapaata, demokraattista Venäjää, jossa vallitsisi kapitalistinen talousjärjestelmä. Sellainen Venäjä tuottaisi parissa vuodessa nerokkaan taiteen, joka saisi maailman lankeamaan polvilleen. Sellainen Venäjä huristaisi todellakin Amerikan ohi. ..”
VastaaPoistaOlipahan kirjailijalla mielikuvitusta, eipähän ole kapitalistinenkaan Venäjä tuollaista todetta kehittänyt, edes lähes vapaana ollessaan. Amerikkaisten tarinat vain jyräävät muut maailman. USA:n suurin voima kun ei sittenkään ole sen teollisuus tai asevoimat vaan Hollywood.
Ja pakkoenglanti.
PoistaSano pikemminkin kulttuurihegemonia.
PoistaMistä ettei noin olisi ollut alussa käymässäkin?
PoistaTäällä kun ei huomta, näytetä ja mainosteta kuin jenkkipaskaa, sen verran pahasti olemme englanninkielen vankeja.
Euroopan pitäisi ottaa ranska sisäiseen ja ulkoiseen kommunikaatiokäyttöön kaikkialla,EU:ssa, liike-elämässä, koulutuksessa, taiteissa, konferensseissa jne.
tai saksa? vaikka paska maa onkin.
PoistaTai espanja, vaikka paska maa onkin.
Poista"Euroopan pitäisi ottaa ranska sisäiseen ja ulkoiseen kommunikaatiokäyttöön kaikkialla,EU:ssa, liike-elämässä, koulutuksessa, taiteissa, konferensseissa jne."
PoistaEikös se Macron nyt ole ollut ottamassa ensiaskelia tuohon. EU kun on ollut alusta saakka Ranskan projekti sen suurvalta-aseman säilyttämiseksi.
Totta puhuaksemme, millä tavoin ranska, saksa espanja jne olisivat sen parempia lingua francojs englantiin verrattuna, moniko teistä osaa, ihan oikeasti.
Ehdotan bulgariaa.
PoistaHeräsi mieleeni, että minkälaista aikalaispalautetta tuo kirja Suomessa sai?
VastaaPoistaKiinnostava kysymys. Ei ainakaan ollut paljon julkisuudessa. Ilmestyi kyllä Tammen keltaisessa kirjastossa.
Poista1990-luvulla Yle näytti toisinaan dokumentteja elämästä rautaesiripun takana. Eräs sellainen kertoi puolalaisesta pikkuvirkamiehestä (?), joka teki polttoitsemurhan jollain kommunisti-festivaaleilla.
VastaaPoistaMiehen nimi ei ole jäänyt mieleen, mutta kuvat ja ääni kyllä. Niissä palava mies, siis ilmiliekeissä, jonkin stadionin katsomossa huusi kommunismin vastaisia iskulauseita. Kaiken lisäksi hän tappeli samalla auttajiaan vastaan, kun he yrittivät sammuttaa hänet.
Lopulta liekit saatiin sammumaan ja mies vietiin sairaalaan, jossa hän myöhemmin kuoli vammohinsa.
Reiluun 50 vuoteen olen TV:stä monenlaista nähnyt. Tämä 'esitys' on yksi vaikuttavimpia. Muistaisikohan kukaan miehen tai dokumentin nimeä?
Oli kenties Ryszard Siwiec 7.3.1909-12.9.1968. Protestoi Tsekkoslovakian miehitysta.
PoistaKiitos.
Poista