Provinssi vai
valtio?
Aki
Rasilainen, Porvoon valtiopäivien poiskirjoitettu historia. Miten Venäjän
keisarit suhtautuivat Suomen valtiolliseen autonomiaan. Warelia 2024, 463 s.
Osmo Jussilan väitöskirja
(1969) ja muukin myöhempi ajattelu ja toiminta tähtäsi käsitykseni mukaan aina historiallisen
totuuden palauttamiseen ja myyttien murskaamiseen.
Suomen ja Venäjän
suhteita tutkineet historioitsijat olivat katselleet maailmaa myöhempien
aikojen perspektiivistä, ”joulukuun kuudennen päivän (1917) tirkistysaukosta”
ja tavoittaneet siksi katseensa piiriin vain aivan tiettyjä asioita ja
jättäneet huomiotta sellaista, joka oli aikoinaan ollut tärkeämpääkin.
Historiallisen
totuuden palauttamiseksi Jussila tutki myös venäläisiä käsityksiä asioista,
eritoten Suomen asemasta valtakunnassa ja teki myös vertailevia tutkimuksia,
esimerkiksi Terijoen hallitukseen verrattavista muista nukkehallituksista,
joita Neuvostoliitto oli valloituspolitiikasaan käyttänyt.
Edeltävän historian
perusteella oli selvää, että Venäjällä oli tapana myöntää valloittamilleen
alueille jonkinlainen paikallinen itsehallinto ja lahjoa sen eliitti antamalla
lämpimiä paikkoja hallinnossa ja esimerkiksi verohelpotuksia. Ajatelkaamme vain
vuonna 1801 liitetyn Gruusian ruhtinas Bagrationia johtamassa Suomen
valloitusta vuonna 1808.
Suomen upseeriston Suomen sodan jälkeen saamat
edut olivat hyvä esimerkki jälkimmäisestä ja Vanhan Suomen vanha ruotsalainen
lainsäädäntö kelpasi esimerkiksi edellisestä.
Sen sijaan
Venäjä ei koskaan tunnustanut liittämäänsä aluetta valtioksi, jonka lakeja
itsevaltias olisi sidottu kunnioittamaan. Näin ei ollut tapahtunut muuallakaan,
miksi näin olisi tapahtunut Suomessa? Kyseessä oli siis suomalaisten itsensä
luoma myytti.
Tämän tulkinnan mukaan
koko Suomen autonomian valtiollisuus omine perustuslakeineen oli myöhäsyntyistä
suomalaista sepitettä. Keisari oli kyllä vahvistanut uuden alueen lait, mutta ei
erityisiä perustuslakeja, joita ei edes ollut. Koko käsitekin oli anakronistinen.
Porvoossa
tapahtunut uskollisuudenvakuutuksen akti oli vain tavanomainen kunnioittamisen
ja uuden esivallan tunnustamisen (hyllning, Huldigung) akti, eikä kyse ollut
valtiopäivistä, vaan maapäivistä. Ruotsiksi tapahtuman nimi oli landtdag
ja sen asianmukainen suomalainen käännös maapäivät.
Kun Venäjä otti
Suomen haltuunsa, se myönsi sille tiettyjä privilegioita, mutta ei perustuslaillista
asemaa. Sellaisia lakeja ei itsevaltias (samoderžets ja jedinoderžets)
tunnustanut eikä voinutkaan tunnustaa.
Koko Porvoon
valtiopäivien historian Jussila siis kirjoitti uusiksi. Rasilaisen ilmauksen
mukaan se ”poiskirjoitettiin” ja hän väittää, että lähes joka kohdassa Jussila
aktiivisesti tulkitsee tapahtumia väärin.
Jussilan ilmoitettuna
pyrkimyksenä on ollut palauttaa ajankohdan totuus sellaisena, kuin se ilman anakronistista
myöhempää tukintaa aikoinaan oli. Rasilaisen mielestä Jussila nimenomaan
syyllistyy anakronismiin ja sitä paitsi jättää huomiotta sen, että myös noiden aktien
ja dokumenttien myöhemmät tulkinnat ovat yhtä suurella oikeudella historiaa. Ei
lakipykälän historia pääty siihen, kun se julkaistaan. Se alkaa siitä.
Rasila tekee
selvää Jussilan väitteistä kautta linjan ja todistelee, että Porvoossa
pidettiin nimenomaan valtiopäivät, jota koskevaa sanaa ei suomen kielessä tosin
ollut ennen 1840-lukua. Landtdag-termiä käytettiin ruotsiksi erottamaan
tapahtuma samanaikaisista Ruotsin valtiopäivistä, mutta se ei muuttanut niiden
statusta keisarin kanssa tehdyn sopimuksen suhteen.
Kyseessä oli Rasilaisen
mukaan tosiaankin sopimus, jossa keisari vannoi kunnioittavansa Suomen
perustuslakeja, joiuta olivat Kustaa III:n ajoilta periytyvät vuoden 1772 Hallitusmuoto
(HM) ja vuoden 1789 Yhdistys- ja vakuuskirja(YVK). Näin ei tosiaankaan ollut
ennen tehty missään muualla, mutta näin tehtiin Suomessa.
Asia selittyi
siitä keisarin myötämielisyydestä absoluuttisen valtansa rajoittamiseen nähden,
joka oli hänelle ominaista, erityisesti Speranskin ensimmäisellä kaudella,
mutta myös sen jälkeen. Mihail Speranskihan tuohon aikaan hoiti Suomen asioita
valtiosihteerinä. Itse asiassa tämä liberaali idea oli Aleksanterille läheinen
myöhemminkin, vaikka hän ei koskaan uskaltanut kokeilla sitä Venäjällä.
Tämän näkemyksen
on esittänyt myös suuri Suomen ystävä ja Aleksanteri I:n elämäkerran
kirjoittaja Andrei Nikolajevitš Saharov (ks. Vihavainen:
Haun andrei saharov tulokset), sekä Haminassa vuonna 1809 pidetyssä symposiumissa,
että myöhemmässä artikkelissaan, joka on julkaistu LiteraRus-kehdessä 1/2016.
Yhden tutkijan
mielipide ei toki korvaa asiaan erikoistuneen spesialistin tuloksia. Juristi ja
historioitsija Rasilainen käy kohta kohdalta läpi sen paradigman väitteet,
jonka Jussila Keijo Korhosen jalanjäljissä rakensi ja havaitsee itse asiassa
kaikki sen olennaiset väitteet vääriksi.
Mikä pahempaa,
joissakin tapauksissa kyse on hänen mukaansa ollut selvästä historian
väärentämisestä, näin sellaisessakin tapauksessa, jossa tekstiin on lisätty
sana ”vain”.
Rasilaisen
mukaan Jussila on itse asiassa tempautunut mukaan 1800-luvun loppupuolen Suomen-syöjien
Ordinin ja Jelenevin argumentointiin, joka oli hyvin tarkoitushakuista ja
anakronistista. Itse asiassa, kun keisarien suhtautumista Suomen perustuslakeihin
tarkastelee, se osoittautuu jokaisessa tapauksessa ne ymmärtäväksi ja niitä
kunnioittavaksi.
Poikkeushan oli
Nikolia II, mutta hänkin ymmärsi hyvin, mitä teki rikkoessaan valansa argumentoi
Rasilainen. Helmikuun manifesti ei ollut paljon melua tyhjästä, vaan todellinen
valtiokaappaus, kuten se aikoinaan ymmärrettiinkin.
Muistan itse
aina kummeksuneeni sitä, että kunnioitettu opettajani Jussila antoi niin suuren
painon sille, mikä hänen mielestään oli juridisesti korrektia. Eihän juridiikka
joka mahdollisesti sijaitsi jossakin idea-avaruudessa ollut yhtä kuin kansakuntien
suhteiden todellisuus. Vain jälkimmäisessä asiat ratkaistiin ja taisteltiin omien
arvojen puolesta, mihin jokaisella kansakunnalla ei ollut ainoastaan oikeus,
vaan myös velvollisuus.
Mutta Jussilan näkemyksestä
tuli tosiaankin nopeasti uutta ortodoksiaa, joka on tunkeutunut kaikkialle
nykyisiinkin yleisteoksiin ja oppikirjoihin saakka ja mikä ehkä tärkeämpää,
myös ihmisten ajatteluun.
Ajatus siitä,
että Suomi, joka itse asiassa on juridinen konstruktio, ehkä syntyikin vasta
1800-luvun jälkipuoliskolla maakunnasta valtioksi Leo Mechelnin epäilyttävien
todistelujen varassa, on kummallinen.
Se liittyy läheisesti
myös siihen kuvitelmaan, ettei Suomea missään mielessä eikä missään tapauksessa
ollut eikä voinut olla olemassa ennen vuonna 1809 -oli vain joukko Ruotsin
läänejä, jotka se joutui luovuttamaan Venäjälle (vrt. Vihavainen:
Haun suomen keksiminen tulokset).
Tämä, jos mikä
on anakronistista ja sen tärkeä merkitys on siinä, että se häivyttää koko menneisyytemme
johonkin merkilliseen hämärään, josta ei näy olevan itään ulospääsyä. Koko historiamme alkaakin
vasta ”Porvoon maapäivistä”, jolloin Aleksanteri armollisesti korotti maamme
omien kansojensa joukkoon -ei kansakunnaksi maailman muiden kansakuntien
joukkoon.
Rasilaisen
ristiretki näitä käsityksiä vastaan perustuu ankaralle lähteiden kritiikille,
eikä ole ainakaan sen vähemmän uskottava kuin Jussilan esitys. Amicus Plato,
magis amica veritas.
Mitä tulee
Jussilan motiiveihin, olen siinä vakaassa uskossa, että hänen tarkoituksensa
oli nimenomaan historiallisen totuuden palauttaminen, kuten hän ilmoittikin.
Hänen tutkijalaatunsa tuntien olisi aivan absurdia olettaa hänen pyrkineen
mielistelemään tässä venäläisiä, eli siis ”suomettuneen” erästä typerää
ilmausta käyttääkseni.
Eiköhän Osmolle
käynyt samoin kuin monelle muullekin tutkijalle: kun hypoteesi alkoi näyttää tuottavan
hyviä tuloksia ja selittävän niin vanhempia kuin uudempiakin aikoja, alkoivat
sen kanssa ristiriidassa olevat asian näyttää näennäisiltä poikkeamilta, jotka
sitten koetettiin selittää pois perusteilla, jotka usein olivat
kyseenalaisiakin ja vain heikosti oletusta tukevia.
Tällainenhan se
paradigman idea on. Se ei ole varsinainen teoria, josta voitaisiin johtaa korollaareja,
se on lähestymistapa, joka antaa viitteitä siitä, mistä totuutta on etsittävä.
Etymologisesti se tarkoittaa sanan taivutuskaavaa ja kuten tiedämme, sellaisista
on aina myös suuria ja ilmeisiä poikkeuksia.
Kun tutkimuksessa
havaitaan tarpeeksi paljon poikkeuksia, on koko vanha kaava hylättävä ja
omaksuttava uusi. Tällainenhan oli Kopernikuksen johtopäätös, jonka mukaan
maailmankaikkeuden keskukseksi onkin otettava aurinko eikä maa.
Sehän oli myös
ajan mittaan riittämätön oletus, mutta paransi oleellisesti tapaamme ymmärtää kaikkien
havaintojemme kokonaisuutta.
Uskon, että Rasilainen
on tässä nyt oikeilla jäljillä. Tuon ajan spesialistit ovat nyt saanet vakavan
haasteen tulkita asioita uudesta näkökulmasta.
Näin se kehitys
etenee.
Kuten asiaan
kuuluu, otan vielä Rasilaisen kirjasta esille myös yhden täysin arvottoman ”argumentin”:
naiset eivät menneet Jussilan perässä hänen näkemystään kannattamaan. Heitä oli
kaksi kappaletta: Pirkko Rommi ja Taimi Torvinen…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.