Ajankohtaisia
tarkasteluja
Historia muuttaa
aina muotoaan sen mukaan, mistä päin menneisyyttä katsotaan. Sen takia jotkut
asiat nousevat unholan yöstä aina pinnalle ja toisaalta asiat, jotka aikoinaan
saattoivat olla aivan keskeisiä ja ratkaiseviakin, painuvat samalla unhoaan, kun
niillä ei ole tarinan pääjuonen kanssa mitään tekemistä.
Tässä takavuosina
meillä muisteltiin Leniniä ja oltiin innokkaasti pystyttämässä hänelle vielä
yhtä uuttakin patsasta. Syytä olikin. Siinä oli mies, jonka vaikutus maamme
historiaan oli jopa ratkaiseva aivan riippumatta siitä, mihin hän oli pyrkinyt
ja erityisen tärkeää oli, että näin saatiin synergiaetua hyvän naapurimme Lenin-kultista.
Mutta kaikella
on aikansa, kuten Saarnaaja on sanonut. Patsaat ovat kaatuneet ja sitten niitä
on taas nostettu. Kansojen ystävyys on paisunut valtiolliseksi symbioosiksi ja
sitten taas painunut kyräilyksi ja ilkeäksi irvistelyksi.
Tällä hetkellä meillä
ei ole tilausta enempää Leninin kuin Stalininkaan ansioiden ylistämiselle
Suomessa (vrt. Vihavainen:
Haun stolypinistä leniniin tulokset). Sen sijaan saattaisi hyvinkin olla
aika pohtia heidän vastustajiensa roolia historiassa.
Kerran tämä maa
eli Kerenski-hurmoksessa. Se oli lyhytaikaista ja päättyi kuin seinään, kun
itse juhlakalu joutui käyttämään voimaa estääkseen suomalaisia karkaamasta
pilttuustaan keskellä suursotaa. Se olisi jättänyt Pietarin saksalaisten
käsiin, jos sillä nyt ylipäätään olisi ollut mitään reaalista mahdollisuutta
vaikuttaa asioihin.
Eihän mitään
voimaa ollut ja niin pantiin vain yksinkertaisesti sotamiehet estämään
eduskunnan kokoontuminen. Edes lakkoilua ei yritetty. Kerenskin vuoro vain oli nyt
tulla pilkkalaulun kohteeksi ja saada imperialistin maine.
Vielä keväällä
1918 Kerenski vieraili Suomessa ja ihasteli sitä tarmoa, jolla meillä pantin
bolševikit kuriin. Vastaavaahan ei Venäjällä koskaan saatu aikaan (ks. Vihavainen: Haun
kerenski tulokset).
Mutta jospa muistellaan
nyt sitten vaihteeksi tuota Kerenskin hahmoa silloin kun hän ratsasti Venäjän
uuden demokratian aallonharjalla. Tällaista se meno oli:
keskiviikko
14. maaliskuuta 2018
Suuren
leipurin menetetty maine
Vallankumouksen aurinko
Борис Колоницкий, «Товарищ Керенский»:
Антимонархическая революция и формирование культа «Вождя народа». Март-июнь
1917 года. Новое литературное обозрение 2017, 511 с.
Kerenskistä on kirjoitettu paljonkin. Richard Abrahamin luonnehdinnan
mukaan hän oli ”Vallankumouksen ensi rakkaus” ja tämä onkin ilmeisen onnistunut
kiteytys.
Neuvostokaudella
Kerenskin nimeä ja mainetta tietenkin pyrittiin kaikin tavoin polkemaan lokaan
ja jälkikäteen hän toki onkin suuren epäonnistumisen merkitsemä, lähes koominen
hahmo.
Suomessa
jokainen tuntee vieläkin sen renkutuksen, joka esittää Kerenskiä suuren
taikinan alustajana, jolta Suomi onnistuu pääsemään karkuun.
Vanha ystäväni
Boris Kolonitski tuntee tuon lorun myös ja esittää sen kirjassaan. Huomattakoon
että venäläiset vallankumouksen tutkijat ”löysivät” Valtionarkiston venäläiset
sotilasasiakirjat 1970-luvun lopulla ja ovat sen jälkeen aina muistaneet
hyödyntää myös niitä. Uranuurtaja tässä asiassa oli G.L. Sobolev, joka myös on
kirjoittanut kirjan Kerenskistä.
Kolonitski,
entinen Pietarin Eurooppalaisen yliopiston vararehtori muuten, on jo vuosia
tutkinut sitä mentaliteettia, joka ilmeni Venäjän vallankumousvuodessa 1917.
Poliittinen
historia ei ole hänelle itsetarkoitus, vaan yksi sen henkisen ilmapiirin
selittäjistä, joka Venäjällä vallitsi noina hurjina aikoina. Häntä kiinnostavat
erityisesti ihmisten reaktiot ajan ilmiöihin: keisariperheen imagon
muuttuminen, työläisen omanarvontunnon kehitys ja johtajien osakseen saama
arvostus ja vastustus.
Poliittinen
historia siis kuuluu tässä lähestymistavassa taustaan, mutta toki se saattoi
olla myös ratkaisevassa roolissa, kun suhtautuminen johtajaan muuttui. Näinhän
tapahtui Suomessa.
Tarina Kerenskin
Suomessa nauttimasta tavattomasta arvostuksesta on tuttu, olen sitä itsekin
tällä palstalla referoinut ja halutessa voi myös katsoa, mitä lehdet meillä
kirjoittivat suuren ministerin vieraillessa Helsingissä keväällä 1917.
Sehän oli yhtä
ylistystä. Kerenski laski seppeleen itsensä Runebergin (Maamme-laulun ja
Porilaisten marssin runoilijan!) patsaalle, suuteli senaatin varapuheenjohtaja
Tokoita ja sai valtavat ja kauan kestävät suosionosoitukset puhuessaan
Työväentalossa.
Suomalais-venäläistä
veljestymistä täydensi Itämerenlaivaston uuden komentajan, amiraali Maksimovin
puhe. Tämähän oli puoleksi suomalainen ja osasi suomea ja ruotsia. Laivaston
päätukikohta Helsinki oli tärkeä sotaa käyvän maan nurkkapylväs ja innostuneet
sotilaat lupasivat tehdä siellä velvollisuutensa.
Suomalaiset
vastasivat Kerenskin muiskuihin samalla mitalla ja käydessään parantolassa
(Kerenskin munuainen oli muuten hieman aiemmin leikattu Suomessa), Kerenski sai
koululaisdelegaation luokseen laulamaan. Ylioppilaat tietenkin myös osoittivat
laulaen kunnioitustaan.
Olipa siinä
syytäkin. Siinä oli oikeuden mies (oikeusministeri), joka oli
vapaan Venäjän symboli ja myös Suomen vapauttaja ja sen laillisten oikeuksien
palauttaja. Mitä muuta olisi voinut vaatia?
Osoittautui,
että voitiinhan sitä. Ministeri innostui puheessaan lupaamaan suomalaisille
kaiken mahdollisen, mitä vapaa kansa saattoi haluta. Ylioppilaille
hän julisti, ettei näiden koskaan pitäisi alistua orjuuteen.
Sitten ilmeni,
että Suomen kansa, tai ainakin eräät ministerin sosialistiset aateveljet
halusivat käytännössä itsenäisyyttä, vieläpä keskellä suursotaa. Siis
tämän valtalain.
Kuten Kolonitski
huomauttaa, Kerenski ymmärsi hyvin, että mikään vakavasti otettava poliittinen
voima (bolševikit eivät vielä olleet sellainen) Pietarissa ei olisi voinut
moista projektia kannattaa eikä yksi ministeri tietenkään ratkaista tämän
luokan kysymyksiä.
Koko Venäjän
kohtalon ratkaisemista vartenhan oli määrä pitää ja sitten pidettiinkin vaalit
yleisellä ja yhtäläisellä äänioikeudella ja näin valittu Perustava
kokous, Venäjän demokratian satavuotinen unelma, tulisi näistä perustavaa
laatua olevista asioista päättämään.
Niinpä
Väliaikainen hallitus hajotti Suonen eduskunnan, ja Kerenski sai meillä
petturin ja imperialistin leiman. Muualle Venäjälle tämä imagon muutos ei vielä
ulottunut.
Muualla
Venäjällä Kerenski kultti nousi kevään ja vielä kesänkin kuluessa
ylenpalttiseksi ja Kolonitskin huomio keskittyy juuri tähän periodiin.
On kiintoisaa
havaita, että johtajan hahmo sai suorastaan yli-inhimillisiä piirteitä. Nikolai
Berdjajev kuvaa, miten kirjailija Andrei Belyi kertoi jonkinlaisessa
hurmoksessa nähneensä Kerenskin puhumassa joukoille. Yhtäkkiä oli valo
langennut taivaasta ministerin päälle ”… ja näin ”uuden ihmisen”… Se on ih-mi-nen!”
Kyseessähän oli
aikakauden ajatus yli-ihmisestä. Tässä tapauksessa Berdjajev
kuitenkin nauroi koko asialle ja närkästytti Belyin pahanpäiväisesti.
Mainittakoon, että Kolonitski on havainnut lähes koko kulttuurieliitin olleen
suuria Kerenski-faneja.
Kerenskin kultti
kumpusi kuitenkin syvemmältä kuin älymystön kummitusten täyttämistä aivoista.
Häntä nimitettiin vallankumouksen ”neroksi”, ”symboliksi” ja jopa ”auringoksi”.
”Johtaja” (вождь) oli myös
Kerenskin luonnollinen epiteetti huolimatta siitä, että vallankumouksen henki,
”volnost” oli syvästi auktoriteetin vastainen. Mutta Kerenskihän oli
demokraatti ellei peräti itse demokratia.
Samanlaatuista
henkilöpalvontaa kohdistettiin samaan aikaan pariin muuhunkin henkilöön, muun
muassa venäläisen marxismin isään Plehanoviin, joka kyllä jostakin syystä sai
vain vähän seuraajia. Myös Miljukovin kultista voidaan puhua.
Ylisanat eivät
olleet tässä ilmapiirissä vieraita. Kulkulaitosministeri Nekrasov sanoi: Kerenski
ei ole meille vain ministeri eikä edes vain kansantribuuni. Itse asiassa hän ei
ole enää edes inhimillinen olento, vaan demokratian symboli.
Kolonitski
huomauttaa, että samaan aikaan esimerkiksi bolševikit eivät vielä palvoneet
johtajiaan. Itse sanaa ”johtaja” käytettiin niiden piirissä lähinnä ironisessa
mielessä.
Ajatus siitä,
että myöhemmät neuvostokauden henkilönpalvonnan ilmiöt liittyvät samaan
mentaliteettiin, on tietenkin lähellä ellei peräti väistämätön.
Asiaa
symbolisoimaan Kolonitski nostaa esille erään aikalaiskirjoittajan, joka kysyy
”Ketä olisi nyt palveltava? Ketä pitäisi nimittää todelliseksi johtajaksi? Ketä
pitäisi seurata?”
Jonkin aikaa
siinä roolissa sitten oli suurella menestyksellä Kerenski ja sitten myöhemmin
seurasi muita. Huomattakoon, että vielä 1920-luvulla Neuvostoliitossa
korostettiin massojen ensisijaisuutta kaikessa, vaikka samaan aikaan jo
luotiinkin johtajien kultteja.
Kun tarina
Kerenskin paosta naiseksi pukeutuneena keksittiin bolševikkikaappauksen
jälkeen, oli tarkoituksena tietenkin mahdollisimman perusteellisesti nolata
yli-inhimillisiin mittoihin kasvaneen sankarin maine. Siitä Kolonitski ei tässä
kirjassa vielä kerro.
"Historia muuttaa aina muotoaan sen mukaan, mistä päin menneisyyttä katsotaan. Sen takia jotkut asiat nousevat unholan yöstä aina pinnalle ja toisaalta asiat, jotka aikoinaan saattoivat olla aivan keskeisiä ja ratkaiseviakin, painuvat samalla unhoaan, kun niillä ei ole tarinan pääjuonen kanssa mitään tekemistä."
VastaaPoistaTämä on ehdottomasti sen riemastuttavin piirre: tuon ansiosta ilmestyy aina uusia kirjoja "uusine" painotuksineen ja tulkintoineen harrastajien iloksi. Olisihan karmeaa elää maailmassa, jossa olisi konsensus siitä, että kaikki tarpeellinen on löydetty ja tiedetään - mikä ummehtunut löyhkä...
"On kiintoisaa havaita, että johtajan hahmo sai suorastaan yli-inhimillisiä piirteitä. ... Ajatus siitä, että myöhemmät neuvostokauden henkilönpalvonnan ilmiöt liittyvät samaan mentaliteettiin, on tietenkin lähellä ellei peräti väistämätön."
VastaaPoistaOnkohan kyse vain siitä raa'asta tosiasiasta, että olemme laumaeläimiä, joille on lajityypillistä, että haluamme yhden laumanjohtajan eikä mitään epämääräistä kollektiivista johtoa puhumattakaan jostain itsejärjestäyneestä parvesta (muurahaiset, mehiläiset). Ihmisyksilöillä itselläänkin vaikuttaisi olevan vahva pyrkimys tuollaiseksi johtajaksi - milloin ylevistä, milloin vähemmän ylevistä syistä.
(Vrt Haavikko: kun kansa saa vallan, kuka sen saa.)
Taas kerran ns vaihtoehtoisesta historiasta ajatusleikkinä viehättyneenä herää kysymys, mitä olisi vaikuttanut Venäjän ja koko Euroopan historiaan, jos Kerenski olisi pystynyt vakiinnuttamaan valtansa ja johtamaan Venäjän keisarivallan jälkeistä kehitystä demokratiaan.
VastaaPoistaSiitä demokratiaan johtamisesta nyt ei tiedä kukaan. Noustuaan todellisen vallan kahvaan ns. heinäkuunpäivien jälkeen Kerenskin toiminnassa on nähty merkkejä ns. bonabartismista. (Siis vakavammassakin yhteydessä kuin bolsevikkien rummutuksessa ja Eisensteinin "Lokakuussa", joka tietenkään ei ole "tosi tarine" ( Schildt-Kilpinen/J. T. Lappalainen).
PoistaOlin kerran kiertomatkalla, jossa käytiin mm. Hatsinassa, keisari Paavali I:n linnassa. Opas kertoi, että juuri Hatsinan kautta Kerenski pakeni kohti eteläosia ja ulkomaille. - Merkillistä muuten, että Kerenskin muistelmia "History at Turning Point" ei koskaan suomennettu. Ehkä ei tohdittu? - Matti Kurjensaari teki 1960-luvulla Amerikan-kiertueen ja kirjoitti laajan reportaasisarjan aikakauslehteen, jonka koululaisena luin. Oli päässyt New Yorkissa haastattelemaan Kerenskiä. Ei saanut mitään irti. Toisaalta on sanottu, että kirjailija oli koko turneen ajan kovin "väsyneessä" tilassa.
Kertoo vuoden 1917 aikakauden jännitteisestä ilmapiiristä se, että eduskunnan hajottaminen saatiin tietyssä poliittisessa suunnassa näyttämään oikeiston, "porvariston" aikaansaannokseksi...
VastaaPoistaSiitä on kyllä paljon lähteistettyä tietoa. Kannattaa aloittaa Carl Enckellin muistelmista, joissa hän itse kertoo jo olennaisen...
PoistaKerenskiin ja hänen myöhempään maineeseensa liittyy erikoinen episodi.
VastaaPoistaAaro Pakaslahti kertoo Talvisodan poliittinen näyteämä -teoksessaan, miten Tanner sodan alkupäivinä - jolloin tulevaisuus oli erityisen samea - kertoi marsalkan soittaneen hänelle ja pyytäneen harkitsemaan, "eikö olisi syytä perustaa jonnekin itärajan lähelle "venäläinen hallitus", - siis eränlainen Kuusisen nukkehallituksen vastine. Myös päämajassa käynyt Kekkonen kertoi Mannerheimin hermoilleen, että tilanne oli äärimmäisen vaarallinen, kaikkea oli yritettävä.
Marionettihallituksen ytittäminen oli muutenkin ilmassa, ja muuan professori kävi Pakaslahden luona oman ideansa pohjalta: Eikö olisi "asetuttava yhteistyöhön Kerenskin kanssa", saataisiin "venäläiselle varjohallitukselle" kansainvälisesti tunnettu keulahahmo.
Nykyisin tiedetään, että Kerenskiin otettiin yhteyttä, mutta hän ei ollut lainkaan kiinnostunut ajatuksesta. Jopa Trotskiin otettiin kontaktia, olettaen että hän yhtyisi Stalininvastaiseen näkemykseen. Trotski ei ainoastaan kieltäytynyt kunniasta, vaan oli jo julkaissut viestin, jossa hän yhtyi täysin Stalinin sodan kannattajaksi, katsoen kapitalistisen Suomen työläisten ansaitsevan "naapuriavun".
Muuan ”sankarihahmo”
VastaaPoistaPutinilla on varmaankin sata, ellei peräti paljon enemmänkin sataprosentteja. Kaikki mitä hän halajaa, toivoo ja koskettaa täytyy vaatimuksena olla sataprosenttista. Ja oksat pois! Millaisia sairauksia tämä voi edustaa? Katsokaatte: Neuvostoliitto pitää herättää henkiin, toisin sanoen Kremlin helman alle kuuluvat sataprosenttisesti kaikki alueet ennen Neukun luhistumista. Putin on jopa kerskaillut, että itse Jumala johtaa Venäjän/Putinin touhuja.
Olettakaamme, että Kreml/Putin saakin helmansa alle kaikki alueet ennen Neukun luhistumista. Mitäs sitten? No tietysti Putin rupee halajamaan, toivomaan ja vaatimaan sataprosenttisesti, että Venäjän pitää olla se Imperiumi, johon kuuluivat osa Amerikkaa, Puola, Eesti, Latvia, Liettua, yms.
Moskovan TV näyttää usein, miten Putin rukoilee kirkossa oikein vanhurskasti.
Ano 18.00 Stalin lähettikin Ramon Mercaderin viemään kiitoksia elokuussa 1940.
VastaaPoista