Vihaajat, sensuroijat ja
puritaanit
Timo Hännikäinen, Ennen
ukkosta. Kiuaskustannus 2025, 153 s.
Hyville ihmisille
on ominaista oikeutettu viha, jota he tuntevat omien arvojensa puolesta niiden
vastustajia vastaan.
Viha ilman
kohdetta lienee mahdoton ajatus ja viha ilman konkreettista kohdetta on ainakin
tylsää ja pliisua kuin nykyluterilaisen kirkon saarna naispuolisen sateenkaaripastorin
esittämänä. Pois siitä on se vanhatestamentillinen jylhyys, jonka isoisiemme
(tämän vanhan polven) sukupolvi sai useinkin tulla tuntemaan.
Takavuosien edistyspiirit
saivat, ruumiillistunutta saatanaa etsiessään pian tähtäimeensä Timo Hännikäisen,
johon ennen pitkä kohdistettiin aivan vanhatestamentillista vihaa ja jonka jäljissä
ad hominem-tasolla voitiin sitten leimata muitakin, esimerkiksi oletetun
tartunnan perusteella.
Nyttemmin
tilanne näyttäisi rauhoittuneen, erilaiset silakka- ja varisparvet ovat kai
menettäneet puhtiaan, kun heidän innokkaan riekkumisensa tuloksena on ollut
tuskin yhtään mitään.
Toki takavuosina
oli jo saatu suuresti iloita muutaman julkisuuden henkilön maineen ja elämän
pilaamisesta, mutta Hännikäinen sen kuin sinnitteli vetäen pikku kustantamoaan
ja nettidivariaan. Enää hän ei taida olla ihan ulkopuolella leirin. Tämäkin
kirja kertoo saaneensa avustusta Taiteen keskustoimikunnalta.
Tuskinpa tuota
rahaa on siihen suuntaan juuri avokätisesti jaettu, mutta onpa nyt sitten
kumminkin. Hännikäinen antaa ymmärtää, että kerettiläisen pikkukustantajan
elämä ei juuri ole herkkua, mikä on helppo uskoa.
On siinä kuitenkin mielekkyytensä. Tuo firma
on käännättänyt ja julkaissut monia tärkeitä klassikoita, joihin suuret
kustantamot eivät ole koskeneet. Suomalainen kulttuuri saa olla siitä
kiitollinen.
Miksi suuret
kustantamot karttavat nykyään klassikoitakin ja julkaisevat sen sijaan selvää
makulatuuria on kysymys sinänsä. Rahahan siinä puhuu ja häpeän aika on ohi,
kuten usein on todettu. Asia koskee erityisesti kustantajia.
Se koskee myös
arvostelijoita. Olen itsekin saanut joskus huomata, miten tärkeiden kirjojen arvosteleminen
on voitu antaa jollekin kolmannen luokan kyvylle, joka ei ole lainkaan pystynyt
ymmärtämään, mitä kirjoittaja on halunnut sanoa.
Kyseessä on ilmeinen
kulttuurin muutos. Monelle kustantajalle tai päätoimittajalle ei heidän oma
tehtävänsä tässä maailmassa ole rahankeruuta kummempi. Hännikäisellä sen sijaan
on kunnianhimoa ja hän kärsii tämän alennustilan näkemisestä.
Tästä
esseekokoelmasta saamme myös tietää, että sen kirjoittaja kärsii
masennuskausista ja masennushan on yleisen tulkinnan mukaan sisäänpäin kääntynyttä
vihaa. Se on vaikea tila, jonka uhria eivät auta mitkään järkeilyt eivätkä usein
lääkkeetkään. Niiden syöminen on muuten nopeasti moninkertaistunut myös meillä.
Viha on kirjan
merkittävän esseen teema. Minulla henkilökohtaisesti se on ollut hyvin harvinainen
tunne ja kohdistuu tuskin koskaan konkreettisiin ihmisiin. Hyväuskoisuudessani
kuvittelen jopa, ettei minua varmaankaan kukaan vihaa. Miksi vihaisi?
Tiedän, että olen
hyvin todennäköisesti väärässä, mutta en vain kykene ymmärtämään asian syitä.
Olenhan nyt sentään aika mukava mies vai kuinka? Vai ehkä sittenkin pirullinen?
Mutta tarvitseehan pirukin sparraajaa eikä se varmaankaan edes ole niin musta
kuin sanotaan. Näin uskon.
Vihan tunteen
luulen kyllä ymmärtäväni ja katson, ettei kannattaisi käyttää yhtä ainoaa sanaa
näin monimutkaisen asian kaikkia muotoja kuvaamaan.
On olemassa
pyhää suuttumusta, jonka vallassa Jeesus lienee ollut ajaessaan rahanvaihtajia
väkivalloin pois temppelistä. On olemassa turhautumisen aiheuttamaa
harmistusta, joka aiheuttaa vihaisuutta, jollaisesta sosiologi Homans puhui (vrt.
Vihavainen: Haun
homans tulokset).
Ja sitten vihata voidaan vaikka vähän samaan
tapaan kuin aikoinaan rintamalla, viran ja toimen puolesta: ”Vihhoo pittee
jurnutettiin”, sanoi entinen rintamamies asemasodasta.
Huumori on laji,
jossa parhaimmillaan välähtää maailmojasyleilevä jumalallinen näkökulma.
Huonoimmillaanhan se on roskaa, josta ei kannata puhuakaan (vrt. Vihavainen:
Haun vitsi huumori tulokset). Jälkimmäistä lajiahan näkyy viljeltävän
monissa edistyspiireissä, ymmärrettynä ns. satiiriksi (vrt. Vihavainen: Haun
satiiri tulokset). Sellaisella puujalkavitsailulla on paljon perinteitä jo
neuvostoajalta.
Mutta viha on
nimenomaan totinen asia. Törmäsin siihen Neuvostoliiton kulttuuria tutkiessani.
Vihan myönteinen merkitys oli siellä aina nostettu korkealle. Luokkavihahan oli
se väline, jonka ajateltiin muuttavan maailman paremmaksi ja siirtävän ihmiskunnan
uuteen kehitysvaiheeseen.
Sitä saarnasivat
jo marxismi-leninismin klassikot, mutta ylivertainen vihan ylistäjä oli Maksim
Gorki, joka filosofoi sen suuresta merkityksestä silloin, kun se oli
hyvälaatuista. Pahanlaatuinen viha sen sijaan kuului vastustajille.
Otto Ville
Kuusinen käytti myös aivojaan selittäessään kahdenlaisen vihan keskinäisiä
eroja teoksessaan ”Suuri vuosisatamme”. Hyvänlaatuinen viha oli ominaista
neuvostokansalaiselle ja sitä tarvittiin paljon. Otto Villen kiteytyksen mukaan
”pyhä viha on pyhä rakkaus” (vrt. Vihavainen:
Haun viha kuusinen tulokset).
Ymmärrän kyllä
ainakin omasta mielestäni Hännikäisen vihaan liittyvää filosofiaa, johon pyydän
lukijaa itse tutustumaan.
Oma ajatteluni
lähtee, kuten sanottu, hieman erilaisista lähtökohdista. Ymmärrän, että
kirja-arvostelussa täytyy omien ajatusten sijasta pyrkiä ymmärtämään, mitä
kirjoittaja on sanonut.
Mutta tämähän on
vain blogi eikä arvostelu. Blogeissani kirjoitan niistä reaktioista, joita
lukemani tai muuten kohtaamani asiat ovat minussa herättäneet.
Tästä kirjasta
voin lyhyesti sanoa, että se on virkistävän omaperäinen, kuten Hännikäisen
kirjoitukset yleensäkin ja siis hyvinkin lukemisen väärtti. On hienoa, että
tässä säikkymättömien hölmöjen maassa (ks. Vihavainen:
Haun säikkymättömien lintujen maa tulokset) sentään aina joskus ilmestyy
edes jokunen toisinajattelevien kirjakin. Tässä on nyt yksi sellainen.
Arvostavassa mielessä vertaisin blogistia kaunokirjallisempaan Veikko Huoviseen.
VastaaPoistaViha ja rakkaus ovat ikuisia, kohde vain vaihtelee. Nyt hyvillä ihmisillä on kaksi erinomaista vihattavaa, Trumppi ja Putini. Eurooppa on vihannut ja haukkunut 8 vuotta Trumppia kuin vierasta sikaa, kehunut puolihöperöä Bideniä ja kannattanut demokraattien politiikkaa, jotka taas tekevät kaikkensa estääkseen Trumppia täyttämästä vaalilupauksiaan. Trump joutuu siis taistelemaan kahdella rintamalla, yhdistynyttä EU:n ja Amerikan vasemmistoa ja tietysti Putinia vastaan. Sitten täällä itkupotkuraivotaan, kun Trump ei kuuntele heidän neuvojaan vaan tekee pikemminkin päinvastoin.
VastaaPoistaMuuten samaa mieltä, mutta ei oikein vaikuta siltä, että Trump taistelisi Putinia vastaan.
PoistaVaikuttaa pikemminkin sitä, että Trump on kovastikin kimpassa Putinin kanssa. Molotov - Ribbentrop lienee jo sovittu.
Varmaan näin juuri, sitä minäkin pelkään, mutta rehellisyyden nimissä on todettava että kyllä me, länsi, on samaan tapaan myös oman etupiirinsä paaluttanut, esimerkiksi nyt Ukraina, joka länteen halutaan integroida ja siellä pitää ja rajalinja sinne asettaa.
PoistaEli eivät ne vain pahat isot sudet etupiirejä piirrä. Kyllä sen osaa myös "me", EU.
kr
Lännen etupiiri on se mihin itse haluan kuulua ja johon ukrainalaisilla on oikeus kuulua myös, koska se on heidän oma tahtonsa.
PoistaEtupiirien tuputtaminen kansakuntien tajuntaan on sitten toinen juttu.
Venäjä on tehnyt sen virheen Ukrainan suhteen. Venäjä näitä juuri usein tuputtaa.
Mutta myös länsi, tarkemmin kaiketi USA, teki ns. arabikevään vähän aikaa sitten jonka seuraukset mm. Syyriassa olivat kammottavat.
kr
Vihavainen:
VastaaPoista”… Hyväuskoisuudessani kuvittelen jopa, ettei minua varmaankaan kukaan vihaa. Miksi vihaisi? …”
[hihitys]. En minäkään usko sinua kenkään vihaavan. Kyllähän sinä joskus ärjyt, mutta vanhoille herroille se antaa vain karismaa. No, se joskus kyllä potuttaa, kun miehellä on järjettömän laaja tietämys kirjallisuudesta ja muista maailman asioista. Mutta koitetaan sietää.
"Blogeissani kirjoitan niistä reaktioista, joita lukemani tai muuten kohtaamani asiat ovat minussa herättäneet."
VastaaPoistaTämä onkin tärkeä tarkennus.
"Hyväuskoisuudessani kuvittelen jopa, ettei minua varmaankaan kukaan vihaa. Miksi vihaisi?"
VastaaPoistaTuskin, papparaisena pitävät ja nonsaleeravat, kohta ottavat äänioikeudenkin pois. Parin vuoden päästä tarjoavat sotessa etanasiaa..
Ihmisaivot lienevär niin kehnosti suunnitellut, ettivät ne kestä luovan ajattelun korkeaa tajunnantilaa kovin montaa tuntia kerrallaan. Se luovin jakso taitaa olla maksimissaan jotain puolen tunnin mittaluokkaa. Uuden ajattelun tuottaminen on paitsi saatanallisen kuluttavaa, myös äärimmäisen yksinäistä työtä. Hyvät ajattelijat ovat sekä luomistyössään että usein sosiaalisestikin äärimmäisen omaehtoisia, joten edes toisilleen heistä ei ole paljoa apua eikä tukea.
VastaaPoistaToki kirjoittaminen -- ajatteleminen kirjoittamalla -- on ihan omaa laatuaan oleva suoritus. Stefan Zweigilla on historia-anekdooteissaan kertomus Händelistä, joka menetti otteen sävellystyöhönsä ja yritti epätoivoisesti juoda itsensä humalaan -- saamatta siitä kuitenkaan korviketta tai samanlaista tyydytystä jota uusien suurten sävelten ja soitujen kuuleminen tajunnan salissa tuottaa. Sitten hän koki haltioitumisen hetken, joka kesti ja kesti, kunnes Messias-oratorion viimeinenkin nuotti oli kirjattu viivastolle -- ja sen jälkeen hän koko kaksimetrisessä pituudessaan kaatui suorilta jaloilta tajuttomana lattialle niin että alakerran väki säikähtyi ja luuli kaapin romahtaneen.
Luovien ihmisten elämäntragedia on, ettei luomiselle ole vaihtoehtoa. Jos aivot toimivat niin, ne toimivat niin, ja elleivät toimi, sitä hirveämpää. Luovuus ei ole lahja vaan pikemminkin kirous. Taiteilijoiden alkoholinkäyttöön on tietysti kullakin omia syitään, mutta yksi selvä syy nousee suoraan luovuuden kuluttavuuden pohjalta -- esimerkiksi kirjailijoilla on hirveitä vaikeuksia päästä irti aivojen jatkuvasta ylikuormituksesta, vaikka heidän teoksensa olisikin "valmistunut".
Olen kerran itse kokenut sen, että kirjoitusurakka rasitti aivojani liikaa, ja olin yhden esseen kirjoitettuani pari viikkoa fyysisesti ja psyykkisesti sekaisin ja sairas. Sieltä oli siis mahdoton matka Alkon kassalle.
En usko myöskään sitä, että "yhteiskunnallisella hyväksynnällä" olisi luoville yksilöille juurikaan merkitystä. Palkitseminen ei ole luovan työn motiivi. Ajattelijalle ajatteleminen on ominaisuus, ei työkalu eikä muukaan keino. Kirjoittajat joille kirjoittaminen on välinearvoa -- sanotaanko vaikka että se elättää mielikuvia pääsystä parempiin piireihin -- eivät kirjoita mitään mikä muuttaisi kirjallisuuden historiaa. "Ammattilaisuus" on liian väljä käsite kuvaamaan kaikkea -- tai ehkä nimenomaan jotain olennaisinta -- mikä on kirjoittaville ihmisille tärkeintä.
"Taiteilijoiden alkoholinkäyttöön on tietysti kullakin omia syitään, mutta yksi selvä syy nousee suoraan luovuuden kuluttavuuden pohjalta -- esimerkiksi kirjailijoilla on hirveitä vaikeuksia päästä irti aivojen jatkuvasta ylikuormituksesta, vaikka heidän teoksensa olisikin "valmistunut"."
PoistaMika Waltarillahan tämä ilmeni selvästi: jokaisen suuren teoksen jälkeen piti "buutata", joskus jopa ns lataamossa. Mitäpä siitä teokset syntyvät ja elävät ilonamme, vaikka Waltari itse onkin kuollut. (Itse hän kuvasi ilmiötä Turmsissa.)
Hieno kirjoitus Oikkonen. Ja jotakin tuollaista itsekin esim. kulttuurin kuluttajana salaa tekijöiltä toivon. Siis että olisivat näkemyksissään ja ilmaisussaan kaiken yhteiskunnallisen ja sosiaalisen palkittavuuden ja kiitoksien ja samaan joukkoon hyväksymisen tavoittamattomissa. Pienikin epäilys vääränlaisesta arvomaailmasta voi johtaa tekijänä syrjäyttämiseen. Sama käsittääkseni yliopistomaailmassa.
PoistaKirjallisuudessa kaiketi sinänsä kyllä hyvin tarpeellinen ja pienessä maassa välttämätön apurahajärjestelmä pitää myös monet tekijät varovaisina. On oltava suurin piirtein yhtä radikaali kuin HS:n pääkirjoitusosasto.
Kulttuurin tekijät tulevat myös lähes pääsääntöisesti keskiluokasta, vähintään arvoiltaan. Ja jos eivät tule, yliopistokoulutus viimeistään heistä sitä tekee. Siinä porukassa ilmastohuoli ja vasemmistolaisuus yleensäkin on "kapinallista ja rohkeaa" ajattelua. Niin he ihan oikeasti suurimmaksi osaksi kaikessa koomisuudessaan luulevat. Selviää kirjoituksistaan. Vallankumouksellisuutta edustaa somepäivitys kasvisruoan puolesta ja kypärä päässä polkupyöräily keskustassa.
kr
Hännikäisen kirjoitukset ovat mielenkiintoisia. Kiitos blogistille esittelystä. Pitääpä lukea tämä tuoreinkin teos. Oikkonen puhui aivojen ylikuormituksesta hyvin. Yleensähän lääkkeeksi tarjoutuu alkoholi, kuten kommentoijan Waltari-esimerkissä. Hektisen ajattelun kuormitusta saattaa helpottaa myös jokin aivan toisenlainen toiminta
PoistaMieleen tulee Rousseaun intohimoinen kasviharrastus
Monenlaiset lukemiset voivat vihastuttaa. Viimeksi pisti vihaiseksi, kun luin leikkelepaketin kyljestä, että sisältää Puolassa kasvatettujen ja Suomessa teurastettujen kalkkunoiden lihaa. Kyllä ei elukkaparkoja saisi tallinnanlaivoissa ja rekoissa kuljetella.
VastaaPoistaTämä oli sitä leikkeleraivoa.
Oli kyllä hyvänmakuista, laatutavaraa, se leikkele.
Mistähän johtuu,että kasvisintoilija fanaatikot vaativat,että pääasiassa liharuokaa tarjoavien ravintoloiden menussa on oltava myös kasvis vaihtoehto.
PoistaMutta kasvisravintolassa ei tule kuuloonkaan,että tarjoaisivat liha vaihtoehdon .
Ja miksi yleensä jotain kasvisruokia mainostetaan lihaa muistuttavia ja makuisina?
Hännikäinen on kiitettävästi jaksanut pitää lippua korkealla, vaikka vastassa on ollut ronjasaari ja ronjasaarten lauma.
VastaaPoistaKyllähän Hännikäisen kirjoja aina mielellään lukee. Eipä niitä muuten yleensä ole näkyvissä kirjaston "henkilökunta suosittelee" hyllyssä. Siinä on toisella lailla ideologista kirjallisuutta.
VastaaPoistaOlen joskus miettinyt, että jos nykypäivänä kirjastossa olisi ns. "myrkkykaapit", niin sieltä varmaan löytyisi kiinnostavin ajankohtainenkin kirjallisuus.