lauantai 8. maaliskuuta 2025

Virtaa vastaan

 

Vihaajat, sensuroijat ja puritaanit

 

Timo Hännikäinen, Ennen ukkosta. Kiuaskustannus 2025, 153 s.

 

Hyville ihmisille on ominaista oikeutettu viha, jota he tuntevat omien arvojensa puolesta niiden vastustajia vastaan.

Viha ilman kohdetta lienee mahdoton ajatus ja viha ilman konkreettista kohdetta on ainakin tylsää ja pliisua kuin nykyluterilaisen kirkon saarna naispuolisen sateenkaaripastorin esittämänä. Pois siitä on se vanhatestamentillinen jylhyys, jonka isoisiemme (tämän vanhan polven) sukupolvi sai useinkin tulla tuntemaan.

Takavuosien edistyspiirit saivat, ruumiillistunutta saatanaa etsiessään pian tähtäimeensä Timo Hännikäisen, johon ennen pitkä kohdistettiin aivan vanhatestamentillista vihaa ja jonka jäljissä ad hominem-tasolla voitiin sitten leimata muitakin, esimerkiksi oletetun tartunnan perusteella.

Nyttemmin tilanne näyttäisi rauhoittuneen, erilaiset silakka- ja varisparvet ovat kai menettäneet puhtiaan, kun heidän innokkaan riekkumisensa tuloksena on ollut tuskin yhtään mitään.

Toki takavuosina oli jo saatu suuresti iloita muutaman julkisuuden henkilön maineen ja elämän pilaamisesta, mutta Hännikäinen sen kuin sinnitteli vetäen pikku kustantamoaan ja nettidivariaan. Enää hän ei taida olla ihan ulkopuolella leirin. Tämäkin kirja kertoo saaneensa avustusta Taiteen keskustoimikunnalta.

Tuskinpa tuota rahaa on siihen suuntaan juuri avokätisesti jaettu, mutta onpa nyt sitten kumminkin. Hännikäinen antaa ymmärtää, että kerettiläisen pikkukustantajan elämä ei juuri ole herkkua, mikä on helppo uskoa.

 On siinä kuitenkin mielekkyytensä. Tuo firma on käännättänyt ja julkaissut monia tärkeitä klassikoita, joihin suuret kustantamot eivät ole koskeneet. Suomalainen kulttuuri saa olla siitä kiitollinen.

Miksi suuret kustantamot karttavat nykyään klassikoitakin ja julkaisevat sen sijaan selvää makulatuuria on kysymys sinänsä. Rahahan siinä puhuu ja häpeän aika on ohi, kuten usein on todettu. Asia koskee erityisesti kustantajia.

Se koskee myös arvostelijoita. Olen itsekin saanut joskus huomata, miten tärkeiden kirjojen arvosteleminen on voitu antaa jollekin kolmannen luokan kyvylle, joka ei ole lainkaan pystynyt ymmärtämään, mitä kirjoittaja on halunnut sanoa.

Kyseessä on ilmeinen kulttuurin muutos. Monelle kustantajalle tai päätoimittajalle ei heidän oma tehtävänsä tässä maailmassa ole rahankeruuta kummempi. Hännikäisellä sen sijaan on kunnianhimoa ja hän kärsii tämän alennustilan näkemisestä.

Tästä esseekokoelmasta saamme myös tietää, että sen kirjoittaja kärsii masennuskausista ja masennushan on yleisen tulkinnan mukaan sisäänpäin kääntynyttä vihaa. Se on vaikea tila, jonka uhria eivät auta mitkään järkeilyt eivätkä usein lääkkeetkään. Niiden syöminen on muuten nopeasti moninkertaistunut myös meillä.

Viha on kirjan merkittävän esseen teema. Minulla henkilökohtaisesti se on ollut hyvin harvinainen tunne ja kohdistuu tuskin koskaan konkreettisiin ihmisiin. Hyväuskoisuudessani kuvittelen jopa, ettei minua varmaankaan kukaan vihaa. Miksi vihaisi?

Tiedän, että olen hyvin todennäköisesti väärässä, mutta en vain kykene ymmärtämään asian syitä. Olenhan nyt sentään aika mukava mies vai kuinka? Vai ehkä sittenkin pirullinen? Mutta tarvitseehan pirukin sparraajaa eikä se varmaankaan edes ole niin musta kuin sanotaan. Näin uskon.

Vihan tunteen luulen kyllä ymmärtäväni ja katson, ettei kannattaisi käyttää yhtä ainoaa sanaa näin monimutkaisen asian kaikkia muotoja kuvaamaan.

On olemassa pyhää suuttumusta, jonka vallassa Jeesus lienee ollut ajaessaan rahanvaihtajia väkivalloin pois temppelistä. On olemassa turhautumisen aiheuttamaa harmistusta, joka aiheuttaa vihaisuutta, jollaisesta sosiologi Homans puhui (vrt. Vihavainen: Haun homans tulokset).

 Ja sitten vihata voidaan vaikka vähän samaan tapaan kuin aikoinaan rintamalla, viran ja toimen puolesta: ”Vihhoo pittee jurnutettiin”, sanoi entinen rintamamies asemasodasta.

Huumori on laji, jossa parhaimmillaan välähtää maailmojasyleilevä jumalallinen näkökulma. Huonoimmillaanhan se on roskaa, josta ei kannata puhuakaan (vrt. Vihavainen: Haun vitsi huumori tulokset). Jälkimmäistä lajiahan näkyy viljeltävän monissa edistyspiireissä, ymmärrettynä ns. satiiriksi (vrt. Vihavainen: Haun satiiri tulokset). Sellaisella puujalkavitsailulla on paljon perinteitä jo neuvostoajalta.

Mutta viha on nimenomaan totinen asia. Törmäsin siihen Neuvostoliiton kulttuuria tutkiessani. Vihan myönteinen merkitys oli siellä aina nostettu korkealle. Luokkavihahan oli se väline, jonka ajateltiin muuttavan maailman paremmaksi ja siirtävän ihmiskunnan uuteen kehitysvaiheeseen.

Sitä saarnasivat jo marxismi-leninismin klassikot, mutta ylivertainen vihan ylistäjä oli Maksim Gorki, joka filosofoi sen suuresta merkityksestä silloin, kun se oli hyvälaatuista. Pahanlaatuinen viha sen sijaan kuului vastustajille.

Otto Ville Kuusinen käytti myös aivojaan selittäessään kahdenlaisen vihan keskinäisiä eroja teoksessaan ”Suuri vuosisatamme”. Hyvänlaatuinen viha oli ominaista neuvostokansalaiselle ja sitä tarvittiin paljon. Otto Villen kiteytyksen mukaan ”pyhä viha on pyhä rakkaus” (vrt. Vihavainen: Haun viha kuusinen tulokset).

Ymmärrän kyllä ainakin omasta mielestäni Hännikäisen vihaan liittyvää filosofiaa, johon pyydän lukijaa itse tutustumaan.

Oma ajatteluni lähtee, kuten sanottu, hieman erilaisista lähtökohdista. Ymmärrän, että kirja-arvostelussa täytyy omien ajatusten sijasta pyrkiä ymmärtämään, mitä kirjoittaja on sanonut.

Mutta tämähän on vain blogi eikä arvostelu. Blogeissani kirjoitan niistä reaktioista, joita lukemani tai muuten kohtaamani asiat ovat minussa herättäneet.

Tästä kirjasta voin lyhyesti sanoa, että se on virkistävän omaperäinen, kuten Hännikäisen kirjoitukset yleensäkin ja siis hyvinkin lukemisen väärtti. On hienoa, että tässä säikkymättömien hölmöjen maassa (ks. Vihavainen: Haun säikkymättömien lintujen maa tulokset) sentään aina joskus ilmestyy edes jokunen toisinajattelevien kirjakin. Tässä on nyt yksi sellainen.

 

16 kommenttia:

  1. Arvostavassa mielessä vertaisin blogistia kaunokirjallisempaan Veikko Huoviseen.

    VastaaPoista
  2. Viha ja rakkaus ovat ikuisia, kohde vain vaihtelee. Nyt hyvillä ihmisillä on kaksi erinomaista vihattavaa, Trumppi ja Putini. Eurooppa on vihannut ja haukkunut 8 vuotta Trumppia kuin vierasta sikaa, kehunut puolihöperöä Bideniä ja kannattanut demokraattien politiikkaa, jotka taas tekevät kaikkensa estääkseen Trumppia täyttämästä vaalilupauksiaan. Trump joutuu siis taistelemaan kahdella rintamalla, yhdistynyttä EU:n ja Amerikan vasemmistoa ja tietysti Putinia vastaan. Sitten täällä itkupotkuraivotaan, kun Trump ei kuuntele heidän neuvojaan vaan tekee pikemminkin päinvastoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Muuten samaa mieltä, mutta ei oikein vaikuta siltä, että Trump taistelisi Putinia vastaan.

      Vaikuttaa pikemminkin sitä, että Trump on kovastikin kimpassa Putinin kanssa. Molotov - Ribbentrop lienee jo sovittu.

      Poista
    2. Varmaan näin juuri, sitä minäkin pelkään, mutta rehellisyyden nimissä on todettava että kyllä me, länsi, on samaan tapaan myös oman etupiirinsä paaluttanut, esimerkiksi nyt Ukraina, joka länteen halutaan integroida ja siellä pitää ja rajalinja sinne asettaa.
      Eli eivät ne vain pahat isot sudet etupiirejä piirrä. Kyllä sen osaa myös "me", EU.

      kr

      Poista
    3. Lännen etupiiri on se mihin itse haluan kuulua ja johon ukrainalaisilla on oikeus kuulua myös, koska se on heidän oma tahtonsa.
      Etupiirien tuputtaminen kansakuntien tajuntaan on sitten toinen juttu.
      Venäjä on tehnyt sen virheen Ukrainan suhteen. Venäjä näitä juuri usein tuputtaa.

      Mutta myös länsi, tarkemmin kaiketi USA, teki ns. arabikevään vähän aikaa sitten jonka seuraukset mm. Syyriassa olivat kammottavat.

      kr

      Poista
  3. Vihavainen:
    ”… Hyväuskoisuudessani kuvittelen jopa, ettei minua varmaankaan kukaan vihaa. Miksi vihaisi? …”

    [hihitys]. En minäkään usko sinua kenkään vihaavan. Kyllähän sinä joskus ärjyt, mutta vanhoille herroille se antaa vain karismaa. No, se joskus kyllä potuttaa, kun miehellä on järjettömän laaja tietämys kirjallisuudesta ja muista maailman asioista. Mutta koitetaan sietää.

    VastaaPoista
  4. "Blogeissani kirjoitan niistä reaktioista, joita lukemani tai muuten kohtaamani asiat ovat minussa herättäneet."

    Tämä onkin tärkeä tarkennus.

    VastaaPoista
  5. "Hyväuskoisuudessani kuvittelen jopa, ettei minua varmaankaan kukaan vihaa. Miksi vihaisi?"

    Tuskin, papparaisena pitävät ja nonsaleeravat, kohta ottavat äänioikeudenkin pois. Parin vuoden päästä tarjoavat sotessa etanasiaa..

    VastaaPoista
  6. Ihmisaivot lienevär niin kehnosti suunnitellut, ettivät ne kestä luovan ajattelun korkeaa tajunnantilaa kovin montaa tuntia kerrallaan. Se luovin jakso taitaa olla maksimissaan jotain puolen tunnin mittaluokkaa. Uuden ajattelun tuottaminen on paitsi saatanallisen kuluttavaa, myös äärimmäisen yksinäistä työtä. Hyvät ajattelijat ovat sekä luomistyössään että usein sosiaalisestikin äärimmäisen omaehtoisia, joten edes toisilleen heistä ei ole paljoa apua eikä tukea.

    Toki kirjoittaminen -- ajatteleminen kirjoittamalla -- on ihan omaa laatuaan oleva suoritus. Stefan Zweigilla on historia-anekdooteissaan kertomus Händelistä, joka menetti otteen sävellystyöhönsä ja yritti epätoivoisesti juoda itsensä humalaan -- saamatta siitä kuitenkaan korviketta tai samanlaista tyydytystä jota uusien suurten sävelten ja soitujen kuuleminen tajunnan salissa tuottaa. Sitten hän koki haltioitumisen hetken, joka kesti ja kesti, kunnes Messias-oratorion viimeinenkin nuotti oli kirjattu viivastolle -- ja sen jälkeen hän koko kaksimetrisessä pituudessaan kaatui suorilta jaloilta tajuttomana lattialle niin että alakerran väki säikähtyi ja luuli kaapin romahtaneen.

    Luovien ihmisten elämäntragedia on, ettei luomiselle ole vaihtoehtoa. Jos aivot toimivat niin, ne toimivat niin, ja elleivät toimi, sitä hirveämpää. Luovuus ei ole lahja vaan pikemminkin kirous. Taiteilijoiden alkoholinkäyttöön on tietysti kullakin omia syitään, mutta yksi selvä syy nousee suoraan luovuuden kuluttavuuden pohjalta -- esimerkiksi kirjailijoilla on hirveitä vaikeuksia päästä irti aivojen jatkuvasta ylikuormituksesta, vaikka heidän teoksensa olisikin "valmistunut".

    Olen kerran itse kokenut sen, että kirjoitusurakka rasitti aivojani liikaa, ja olin yhden esseen kirjoitettuani pari viikkoa fyysisesti ja psyykkisesti sekaisin ja sairas. Sieltä oli siis mahdoton matka Alkon kassalle.

    En usko myöskään sitä, että "yhteiskunnallisella hyväksynnällä" olisi luoville yksilöille juurikaan merkitystä. Palkitseminen ei ole luovan työn motiivi. Ajattelijalle ajatteleminen on ominaisuus, ei työkalu eikä muukaan keino. Kirjoittajat joille kirjoittaminen on välinearvoa -- sanotaanko vaikka että se elättää mielikuvia pääsystä parempiin piireihin -- eivät kirjoita mitään mikä muuttaisi kirjallisuuden historiaa. "Ammattilaisuus" on liian väljä käsite kuvaamaan kaikkea -- tai ehkä nimenomaan jotain olennaisinta -- mikä on kirjoittaville ihmisille tärkeintä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Taiteilijoiden alkoholinkäyttöön on tietysti kullakin omia syitään, mutta yksi selvä syy nousee suoraan luovuuden kuluttavuuden pohjalta -- esimerkiksi kirjailijoilla on hirveitä vaikeuksia päästä irti aivojen jatkuvasta ylikuormituksesta, vaikka heidän teoksensa olisikin "valmistunut"."

      Mika Waltarillahan tämä ilmeni selvästi: jokaisen suuren teoksen jälkeen piti "buutata", joskus jopa ns lataamossa. Mitäpä siitä teokset syntyvät ja elävät ilonamme, vaikka Waltari itse onkin kuollut. (Itse hän kuvasi ilmiötä Turmsissa.)

      Poista
    2. Hieno kirjoitus Oikkonen. Ja jotakin tuollaista itsekin esim. kulttuurin kuluttajana salaa tekijöiltä toivon. Siis että olisivat näkemyksissään ja ilmaisussaan kaiken yhteiskunnallisen ja sosiaalisen palkittavuuden ja kiitoksien ja samaan joukkoon hyväksymisen tavoittamattomissa. Pienikin epäilys vääränlaisesta arvomaailmasta voi johtaa tekijänä syrjäyttämiseen. Sama käsittääkseni yliopistomaailmassa.

      Kirjallisuudessa kaiketi sinänsä kyllä hyvin tarpeellinen ja pienessä maassa välttämätön apurahajärjestelmä pitää myös monet tekijät varovaisina. On oltava suurin piirtein yhtä radikaali kuin HS:n pääkirjoitusosasto.
      Kulttuurin tekijät tulevat myös lähes pääsääntöisesti keskiluokasta, vähintään arvoiltaan. Ja jos eivät tule, yliopistokoulutus viimeistään heistä sitä tekee. Siinä porukassa ilmastohuoli ja vasemmistolaisuus yleensäkin on "kapinallista ja rohkeaa" ajattelua. Niin he ihan oikeasti suurimmaksi osaksi kaikessa koomisuudessaan luulevat. Selviää kirjoituksistaan. Vallankumouksellisuutta edustaa somepäivitys kasvisruoan puolesta ja kypärä päässä polkupyöräily keskustassa.

      kr


      Poista
    3. Hännikäisen kirjoitukset ovat mielenkiintoisia. Kiitos blogistille esittelystä. Pitääpä lukea tämä tuoreinkin teos. Oikkonen puhui aivojen ylikuormituksesta hyvin. Yleensähän lääkkeeksi tarjoutuu alkoholi, kuten kommentoijan Waltari-esimerkissä. Hektisen ajattelun kuormitusta saattaa helpottaa myös jokin aivan toisenlainen toiminta
      Mieleen tulee Rousseaun intohimoinen kasviharrastus




      Poista
  7. Monenlaiset lukemiset voivat vihastuttaa. Viimeksi pisti vihaiseksi, kun luin leikkelepaketin kyljestä, että sisältää Puolassa kasvatettujen ja Suomessa teurastettujen kalkkunoiden lihaa. Kyllä ei elukkaparkoja saisi tallinnanlaivoissa ja rekoissa kuljetella.

    Tämä oli sitä leikkeleraivoa.

    Oli kyllä hyvänmakuista, laatutavaraa, se leikkele.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mistähän johtuu,että kasvisintoilija fanaatikot vaativat,että pääasiassa liharuokaa tarjoavien ravintoloiden menussa on oltava myös kasvis vaihtoehto.
      Mutta kasvisravintolassa ei tule kuuloonkaan,että tarjoaisivat liha vaihtoehdon .
      Ja miksi yleensä jotain kasvisruokia mainostetaan lihaa muistuttavia ja makuisina?

      Poista
  8. Hännikäinen on kiitettävästi jaksanut pitää lippua korkealla, vaikka vastassa on ollut ronjasaari ja ronjasaarten lauma.

    VastaaPoista
  9. Kyllähän Hännikäisen kirjoja aina mielellään lukee. Eipä niitä muuten yleensä ole näkyvissä kirjaston "henkilökunta suosittelee" hyllyssä. Siinä on toisella lailla ideologista kirjallisuutta.
    Olen joskus miettinyt, että jos nykypäivänä kirjastossa olisi ns. "myrkkykaapit", niin sieltä varmaan löytyisi kiinnostavin ajankohtainenkin kirjallisuus.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.