Liberaalin pakinat
Eino Leino, Pakinat II.
Toimittanut Aarre M. Peltonen. Otava 1960, 277 s. (Teemun teatteri eli valtakunnallisia
elämänkuvia II. Suurlakosta 1905 vuoteen 1914; Kanttori Sepeteuksen kirjeitä
maailman menosta sekä muut pakinat 1916-1925).
Eino Leino ei eläessään
pelkästään juopotellut, vaan oli parhaina päivinään samanaikaisesti hyvin
tuottelias runoilija, kääntäjä, proosakirjailija ja lehtimies. Itse asiassa
herättää hämmästystä, että elämään sen lisäksi mahtui niin paljon myös viinaa
ja naisia (vrt.Vihavainen:
Haun runoilijan rakkaudet tulokset).
Poliittisena
pakinoitsijana Leino esiintyi useilla nimimerkeillä. Helsingin Sanomien Teemu
on tunnetuin, mutta hän käytti monia muitakin nimimerkkejä ja forumeita.
Pakinoissa on
hyvin vahva liberaalinen eetos, mikä tuolloin tarkoitti erityisesti
kirkonvastaisuutta ja tietenkin myös venäläisen sortovallan vastaisuutta. Käytännössä
vanhasuomalaiset, myös puolueena, saivat niskaansa pahimmat ryöpyt.
Leino ei kavahtanut
käydä terrierin lailla myös yksittäisten henkilöiden kimppuun ja riepotella näitä
aivan estottomasti. Maila Talviota hän kunnioitti epiteetillä ”meidän etevin
koomikkomme”. Itse asiassa kirjailijatar oli maamme ainoa todellinen koomikko,
mutta sitäkin lahjakkaampi: kaikki, mihin hän tarttui, muuttui naurettavaksi…
Muutkin
vanhasuomalaiset saivat kyytiä, alkaen jo edesmenneestä Yrjö-Koskisesta ja
päätyen parhaillaan toimiviin Danielson-Kalmariin, Aspelin-Haapkyään ja Paavo
Virkkuseen, varsinaisista kirkonmiehistä puhumatta.
Leinolle, kuten
maamme tuon aikaisille kulttuurivaikuttajille yleensä, oli Ranska se
liberaalinen mallimaa, jota ihailtiin. Ranskan sekulaarisuus, laïcité oli
tavoite, joka Suomessa tuntui vielä kaukaiselta.
Kirkon ero
valtiosta, Siviiliavioliitto, kunnallinen väestökirjanpito, uskonnon
kouluopetuksen pakkauttaminen, tätä kaikkea Leino vaati tinkimättä, mutta
vastavoimat olivat vielä mahtavia, vaikka sosialidemokraatitkin olivat pitkälti
samalla asialla.
Yhtä tärkeä kuin
kysymys kirkosta oli myös koulukysymys. Leinon visio koulusta on varsin
moderni: uskontoa ei siellä opetettaisi ja historianopetuksessa vallitsisi
kulttuurihistoriallinen painotus, äidinkielestä tulisi suurin oppiaine ja siinä
opetettaisiin myös Suomen kirjallisuutta. Kielissä ei tankattaisi kielioppia,
vaan opetettaisiin käyttämään kieltä ja myös opiskeltaisiin kirjallisuutta
siinä yhteydessä.
Ruotsinkieleen
Leino suhtautui varsin suvaitsevaisesti ja pilkkasi sitä, että vanhasuomalaiset
halusivat nostaa kieliasian ykkösasiaksi. Ruotsalainen puoluehan oli myös perustuslaillisella
linjalla ja se olli Leinon mielestä keskeistä.
Vanhasuomalaisten
vakuuttelut siitä, että hekin olivat olleet isänmaallisia myöntyvyyslinjallaan,
eivät saanet armoa Leinon silmissä.
Poliittiset
pakinat suurlakon ja sitä seuranneen yleistä äänioikeutta vaatineen taistelun
aikana olivat varsin kirpeitä. Sosialidemokraatteja Leino ei erityisemmin ahdistellut,
sillä hellä oli pitkälti samanlaisia vaatimuksia, sekä äänioikeuden että
kulttuurin suhteen
Leino puuttui myös
kansainväliseen politiikkaan ja kirjoitti parodioita venäläisistä
byrokraateista, jotka eivät tienneet, kuka oli Maksin Gorki, josta koko maailma
puhui. Suuri Suomen ystävä ja tunnettu radikaali hän oli ja kävi myös Suomessa,
jossa hänellä riitti ystäviä.
Finljandskaja
gazeta, tuo bobrikovilainen keisarillisen byrokratien ja venäläisen chauvinismin
äänenkannattaja, jota Leino kuvauksensa mukaan luki sanakirjan kanssa, innostui
kerran myös kirjoittamaan suomalaisesta kirjallisuudesta.
Eihän se paljon
ollut, mutta sentään jonkinlainen alentuminen Suomen puoleen. Leino totesi,
että venäläistä kirjallisuutta oli viime aikoina suomennettu valtavasti, mutta
suomalainen kirjallisuus oli sen sijaan saanut tuskin minkäänlaista jalansijaa
Venäjällä. Ehkäpä käännöksiä voitaisiin sponsoroida? (vrt. Vihavainen:
Haun henkinen muuri tulokset).
Vuoden 1917
suurista tapahtumista kertovia artikkeleista ei tässä kokoelmassa ole kuin nimeksi
ja sama koskeen vuoden 1917 kansalaissotaa. 27.1.1918 kirjoittanut Leino totesi
joka tapauksessa profeetallisesti, että se sota on jo alkanut, ”vaikka ei ehkä
ole vielä huippuunsa kehittynyt”.
Suomen uusi
vapaus hukutettaisiin siis verivirtoihin. Olihan se sieltä vielä kerran nouseva,
mutta Leinoa ”suututtaa ja säälittää tämä mielipuolisuus maassa, jonka juuri
nyt olisi esitettävä koko maailmalle valtiollinen kypsyyskokeensa.
Sellaistahan se
oli. Leino puuttui myös erääseen ajan suureen skandaaliin, joka saavutti suurta
kansainvälistä kuuluisuutta, nimittäin Beilisin oikeusjuttuun Kiovassa.
Kyseessähän oli
tekaistu prosessi, jossa yritettiin tuomita muuan juutalainen siitä, että hän
olisi muka rituaalimurhannut nuoren kristityn pojan.
Ajan suuret
kulttuurin gurut riensivät epäillyn avuksi ja hänen syyttömyytensäkin osoitettiin
lopulta. Leino leimasi koko sopan ”pyhää Venäjää” muka puolustavien piirien provokaatioksi
ja oli siinä epäilemättä oikeassa.
Aina kiinnostanut aiheena, mitä suomalaisen porvariston valta-osa teki ja missä oli tammikuu 1918 -huhti/toukokuu 1918 välisenä aikana, kun rintamallahan ei ollut kuin pieni osa miehistä. Käsittääkseni he odottelivat ihan rauhassa?
VastaaPoistaKäsittääkseni myös sisällissotaamme ylipäätään osallistui aseellisesti vain muutamia prosentteja koko väestöstä vaikka toisin se esim. taidepläjäyksissä esitetään. Melkein kaikki olivat kotonaan.
Onko tietoa missä osoitteessa/osoitteissa Leino oli nuo kuukaudet ja oliko tuona aikana aktiivinen millään tavalla.
kr