Käkriäisten
kapina
Marko Tapio, Arktinen
hysteria 1. Vuoden 1939 ensilumi. WSOY 1967, 337 s.
”Arktinen hysteria”
on käsite, jolla jotkut tutkijat ovat kuvanneet pohjoisten kansojen keskuudessa
esiintyvää mielipuolisuuden tilaa, jolla selitettiin šamanismia. Se saattaa ilmetä
järjettömänä väkivaltana tai naisilla seksuaalissävyisinä kohtauksina
(saamelaisten keuvot-tila). Tilan voitiin arvella johtuvan egon heikkoudesta
ja sen provosoivat yllättävät tapahtumat.
Marko Tapion
kirja on tietenkin fiktiota, vaikka se alinomaa viittaakin todellisiin
tapahtumiin, erityisesti Saarijärven suunnalla keväällä vuonna 1918. Tämä nide
päättyy talvisodan aattoon, mutta ei ole suinkaan kronologinen. Se sisältää yhä
uusia takaumia ja harppaa välillä jopa 1960-luvun kulttuuriväen kalaaseihin,
joissa ihmiset juovat itsensä penkin alle.
Joskus on nähnyt
puhuttavan ”Arktisesta hysteriasta” jopa Linnan ”Pohjantähden”
rinnakkaisilmiönä, ellei suorastaan kilpailijana.
Kaikki vertailut
ovat hyödyllisiä, mikäli asioita ei niissä venytetä sallittua pitemmälle.
Linnan ”Pohjantähti” oli suomalaisen yhteiskunnan historiankirjoitusta, mitä ”Arktinen
hysteria” ei ole. Edellisessä vallitsee optimistinen henki, jälkimmäisessä
pessimistinen. Kun Linna on historioitsija ja sosiologi, on Tapio pikemmin
psykologi tai ehkä sosiaalipsykologi.
Joka tapauksessa hän on pessimisti, jonka ihmiskäsitys
näyttää lähenevän rotuoppia. Tämän kirjan asetelma ja henki ovat lähes yksi
yhteen Jack Londonin ”Elsinoren kapinan” kanssa (ks. Vihavainen:
Haun elsinoren kapina tulokset). Tapion siirtotyöläiset ovat Londonin ”Elsinoren”
keulapuolella asustavia ali-ihmisiä, jotka viime kädessä ymmärtävät vain
väkivaltaa.
Asetelma on
kieltämättä huikea ja poliittisesti erittäin epäkorrekti. Jalo työläinen oli
kauan sekä intellektuellien että työväenluokalla ratsastavan muun aineksen
maalaama hahmo, joka oli paitsi uhri myös sankari. Parhaimmillaan ja
tyypillisimmillään hän oli peloton ja nuhteeton.
Venäjällä tämä illuusio
murskattiin perestroikan aikana. Valentin Rasputinin romaani ”Tulipalo” (Пожар, ks. Vihavainen:
Haun orjuus tekee vapaaksi tulokset) esitti työläiset laiskana ja
saamattomana laumana juopottelijoita, joiden ainoa päämäärä elämässä oli saada
päivittäinen annoksensa ja voida ylläpitää primitiivistä tilaansa
mahdollisimman helpolla.
Tapion
siirtotyöläiset eivät tietenkään sanan varsinaisessa merkityksessä ole koskaan
päässeet helpolla, päin vastoin. He ovat köyhyyden äärimmilleen kiusaamaa väkeä,
jota sitten kaiken kukkuraksi on ajettu kuin karjaa siirtotyömaalle, jossa
juopottelu on ainoa lohtu ja siunattu helpotus.
Eletään
1960-lukua ja väki on siis vielä sitä vuosisadan alkupuolella syntynyttä, jonka
muistissa vuosi 1918 on vielä sangen hyvin. Tämän ihmisaineksen elämäntapa on
äärimmäisen yksinkertaista ja ilotonta. Tansseissakaan ei tyttöjen kanssa
puhuta mitään, saati hymyillä tai leikitellä.
Touhu on pelokkaan
totista, mitä alleviivaavat ne sällit, jotka pysyttelevät eteisessä
osoittaakseen, etteivät ne nyt ainakaan tyttöjen suosiota ole täällä hamuamassa,
vaan pikemminkin etsimässä tappelua, joka aina löytyykin.
Aluksi näyttää
siltä, että romaani sijoittuu Lappiin tai edes jonnekin muualle napapiirin
tuntuaan, tuonne ”petun ja virsien maahan”, kuten siellä hirtehisesti sanotaan.
Siellähän niitä voimaloita silloin rakennettiin.
Näin ei ole. Mielenmaisema
ja tapahtumat on projisioitu Saarijärvelle, jossa ei enää suinkaan asu Paavo
perheineen, vaan hänen sijastaan Juutas Käkriäinen ja hänen heimonsa. Miehissä ei
näy mitään merkkiä sivilisaation vaikutuksista. Koulunkäynnistä ei puhuta eikä
edes televisiosta.
Harva asutus on
keskellä synkkä erämaata ja eletään luonnon armoilla. Talvisin pitkät matkat
taitetaan hevosella ja hiihtäen. Luonto on armoton ja uhkaava, ihmiset yleensä
keskenään vihamielisiä, kateellisia ja pitkävihaisia.
Mistään
edistysajatuksesta ei näy merkkiäkään. Kun kansan keskuudesta noussut yrittäjä
visioi voimalaitoksen ja tehtaan, joka nostaisi kurjaliston yöstään, se nähdään
vain keinona riistää yhä enemmän köyhää kansaa, jonka kustannuksella mies
muutenkin on rikastunut.
Jälkimmäinenkään
ei ole ihan tuulesta temmattu asia, mutta ei muuta sitä, että kaikkien yhteinen
etu olisi saada voimala ja tehdas rakennettua.
Koko hanke
joutuu sitten yhtäkkiä vaaraan, eikä sen pelastaminen satu miellyttämään
juopottelevaa ja oikeuksistaan kovin tietoista laumaa, joka on luonteeltaan
yhtä halpamaista kuin julmaa ja aivotonta.
”Elsinoren
kapinassa” parkkilaivan herrana ja pelastajana toimii kapteeni, joka muostuttaa
samuraita tai suorastaan yli-ihmistä. Kapteenin kuoltua hänen roolinsa periytyy
toiselle miehelle, joka jo rodullsiesti on koko keulakannen roskajoukkoa
ylempänä.
Roduista Tapio,
toisin kuin London, ei puhu mitään, mutta syystä tai toisesta sankarin seinälle
on ripustettu, lähinnä kai huumorimielessä, Hitlerin kuva. Eihän sekään siellä
sattumalta roiku enempää kuin pyssy Tšehovin näytelmän lavasteissa.
Kuitenkin sankarit ovat tässä tapauksessa
samaa lihaa ja verta tuon roskajoukon kanssa.
Kirjan
ensimmäinen luku ”köyhät” on sen paras ja omalla tavallaan kiinnostava. Sen
kuvaus suomalaisesta 1900-lubun alkupuolella varttuneesta miehestä on säälimättömydessään
ainutlaatuinen.
Onhan meillä
ollut myös Juutas Käkriäinen ja Ryysyrannan Jooseppi, Juha Toivolasta
puhumatta, mutta että kuvataan nyt kokonainen miesjoukko alaluokkaista rupusakkia,
joka sentään on kaiken kunnioituksen ansaitsevaa työväkeä, joka pitää pystyssä
koko yhteiskuntaa ja kärsii sen puolesta.
Siinä meillä on
oman kirjallisuutemme Valentin Rasputin ja hänen ”Tulipalonsa”.
1960-luvun
radikalismi ei tainnut olla hedelmällisin maaperä tuollaiselle kirjalle enempää
kuin sitten taistolaisaikakaan. Ei kirjaa toki silloin unohdettu eikä sitä ole
tehty vieläkään. Pidetäänhän niitä Arktisen hysterian päiviäkin.
Missä määrin
kirja kuitenkaan oikeasti liittyy Suomen historiaan, ja sitä selittää, on
kysymys sinänsä. Linnan ”Pohjantähteen” verrattuna sen historiallisuus on kovin
ohutta, vaikka vastaavuuksia Saarijärven historian kanssa löytyykin.
Pohjatähteä on
syytetty historian väärentämisestä, mikä nyt tieteen akateemikolta onkin kovin
pahasti tehty. Ei se kuitenkaan niin kaukana historiallisen kehityksen
valtavirroista ole, kuin Tapion ”Hysteria”, jos nyt ensimmäisen osan
perusteella saa mitään arvioita tehdä.
Kirjastahan
ilmestyi kaksi osaa, vaikka neljää oli suunniteltu. Kirjailija ryyppäsi sitä
ennen itsensä kuoliaaksi.
Epäilemättä tämä
kirja on omalla tavallaan kiinnostava ja nimenomaan sen ensimmäisen luvun
ansiosta ja kannattaa ottaa huomioon, että kirjailija myös tunsi sitä miljöötä,
jota kuvasi. Hänen maalaamassaan kuvassa luultavasti on paljon totta.
Silloin, kirjoitushetkellä, oli kuitenkin jo
jouduttu ennen tuntemattoman suuren muutoksen imuun, joka nopeasti mullisti
koko yhteiskunnan ja teki siitä jotakin aivan muuta kuin oli se maailma, joka
löytyi vielä 1960-luvun puolivälin siirtotyömailta.
Siellä oli jäljellä
enää kuolevan aikakauden viimeinen jäänne, jota tässä kuvataan kirjailijan
vapaudella.
Taisin jättää Marko Tapion väliin jo silloin aikoinaan. Liika synkistelijä minun makuuni. Näitä ankeuttajiahan meillä riittää. Heihin kannattaa suhtautua vanhalla viisaudella, jos metsään haluaa mennä etsimään risuja, risuja sieltä löytää, mutta jos kukkia niin kukkia sieltä löytää.
VastaaPoistaTodennäköisimmin sieltä löytyy roskia ja kulkukelvottomaksi aurattu/ajettu hakkuuaukko.
Poista"kukkia sieltä löytää"
PoistaTulevaisuudessa meidänkin metsistämme löytyy kukkia ympäri vuoden ja tulossa on näille leveyksille upouusia lajikkeita, joten valinnanvaraa riittää. Saa sitten Kastehelmi-maljakkoon aseteltua kauniin kimpun ikebana-hengessä.
Blogikirjoitus oli taasen mainio. Make libraries great again! Täytyykin kaivaa TPA omasta hyllystä ja lukea ties monettako kertaa keskittyen kyllä niihin keveämpiin kohtiin kuten nuoren parin suhteen alkuaikoihin. Oi niitä aikoja.
Böömiläisen korpraalin, jolla oli yksi kives, kuvaa en seinälle laittaisi; sen kummemmin kuin Josif Vissarionovitš Džugašvilinkään. Ei käy huumorista....Marko Tapiota en tokikaan tunne.
VastaaPoistaSe oli jostakin teatterista napattu, pahoinpidelty kuva, jonka silmätkin oli puhkottu. Luottamusmies paheksui, mutta ei saanut kohtausta. Aika oli toinen.
Poista"Kaikki vertailut ovat hyödyllisiä"
VastaaPoistaAsiasta toiseen.
Jotkut venäläiset tutkijat tekiät aikoinaan päätöksen, että Iivana Julman veressä 80% oli bysanttilaista verta. On itsestään selvää, että yhdenyön aikana sitä ei voinut saada aikaan, koska tarvittiin jos ei vuosikymmeniä, niin ainaskin vuosisatoja.
Joka tapauksessa nykyisen Ryssän intellektuaallisuus on täysin bysanttilaista. Tämän intellektin oli luonut itse Iivana Julma, koska tämä loi/synnytti credon: "Moskova on kolmas Rooma." Tämä credo on erittäin voimakas/velvollinen vaatimus. Veikkaan, että tämä vaatimus käski valtiota keskittämään kaikki valtion varannot aseiden tuottamiseen ja sotiin, jotta erellä voitaisiin laajentaa valtion alueita niin pitkälle, kunnes koko maailma kuuluisi Moskovalle. Itse Aleksandr Sergejevitsh Pushkin paljasti tämän credon/päämäärän teoksessaan "Kalastaja ja kultainen kala." Runoilijanerolla Pushkinilla oli tietysti avoin pääsy kaikkiin ylimystön juominkitapahtumiin, missä humalaiset ruhtinaat lörpöttelivät vaikka mistä. Kun "Kalastaja ja kultainen kala" oli julkaistu, niin keisari antoi käskyn eliminoida Pushkin.
Putin onkin mainitun credon ("Moskova on kolmas Rooma") tulinen toteuttaja, koogeebeeläinen kun on.
P.S. Stalinismin kaudella kaikkien Neuvostoliiton kansojen lähes kaikki runoilijat ja kirjailijat olivat tuhottu.
"Asiasta toiseen."
PoistaMitäpä jos pystyttäisiinkin asiassa ts blogin aiheessa ja palattaisiin Putiniin, Iivana Julmaan ja bysanttilaisuuteen sitten kun blogi käsittelee - tai edes sivuaa - niitä.
"Luonto on armoton ja uhkaava, ihmiset yleensä keskenään vihamielisiä, kateellisia ja pitkävihaisia. Mistään edistysajatuksesta ei näy merkkiäkään. "
VastaaPoistaSiinä on suomalaisen mielenmaisema, onneksi vain puolet totuudesta. Onneksi on se toinen puoli. Ikävä kyllä kun törmää uuteen ihmiseen tai samaan ihmiseen uudelleen, ei koskaan tiedä kumpaan puoleen...