sunnuntai 16. maaliskuuta 2025

Postnationalistinen Eurooppa?

 

Uusi Eurooppa

 

”Uusi Eurooppa” oli tietenkin natsien aikoinaan luoma käsite, jota Goebbels yritti levittää kaikkialle vakuuttamaan ihmisiä siitä, että natsien tuleva voitto olisi kaikkien oikeudenmukaisempaa maailmaa kaipaavien kansojen voitto. Imperialismi ja sitä palvelevat raharuhtinaat syöstäisiin vallasta.

Sotilaitakin innostettiin oikeudenmukaisuuden tunnuksilla:

Wir stellen die britischen Löwen

zum letzten, entscheidenden Schlacht,

Wir halten Gericht, ein Weltmacht zerbricht,

das wird unser stolzester Tag!

 

No, sellainen Eurooppa jäi tulematta, luojan kiitos. Koko tarinahan oli falskeinta saalistavan imperialismin naamiota. Natsien imperiumin hallitsemassa Euroopassa ei kansakunnilla olisi ollut mitään oikeuksia ja kansakuntien nationalismi sanan klassisessa mielessä olisi pyritty tuhoamaan viimeistä piirtoa myöten.

Myös EU on aina ollut kansakuntien kannalta problemaattinen yhteisö. Käytännössä se on ollut ennen muuta tuliliitto ja sääntötehdas, jota on käytetty entisten poliitikkojen loppusijoituspaikkana. Sille ei ole syntynyt roolia ylikansallisena yhteisönä, jonka sana painaisi maailmalla. Vain arvoihin liittyvät julistukset ovat olleet sen alaa.

Nyt on alettu puhua tämän yhteisön militarisoinnista. Sen jäsenillähän on yhteenlaskettuna erittäin merkittävä sotavoima, joka käytännössä tuskin kuitenkaan riittää edes paikallisiin tarpeisiin. Sotilaalliseksi suurvallaksi EU kelpaa vain kuvitelmissa.

En itse asiassa pysty edes kuvittelemaan eurooppalaista monikansallista armeijaa, joka lähtisi intoa uhkuen taisteluun laulaen Oodia ilolle (ks. Vihavainen: Haun euroopan hymni tulokset). En pahoittele asiaa, moinen tuntuu jo kuvitelmana vastenmieliseltä. Tilannetta tuskin parantaisi edes EU:n muuttaminen liittovaltioksi, jolla olisi vahva yhteinen toimeenpanovalta.

Ukrainan sota ja USA:n muuttuva rooli ovat kuitenkin johtaneet siihen, että maanosamme laaja militarisointi näyttää olevan edessä.

Voisiko syntyä uudenlainen eurooppalainen nationalismi, Uusi Eurooppa vapaana entisistä rasitteista, vapauden, tasa-arvoisuuden ja veljeyden yhteisö, jonka pojat ja tytöt erityisesti ehkä juuri jälkimmäiset-  olisivat aina valmiita tarvittaessa vaikkapa kaatumaan noiden arvojen puolesta kunnian kentillä?

Miksei? Eikö se kansalaisista (citoyen) muodostunut vallankumousarmeija, joka ensi kertaa Valmyn myllyn luona näytti leijonankyntensä, taistellut juuri noiden arvojen puolesta?

Marseljeesissa puhuttiin kyllä sitten isänmaasta (patrie) ja kunniasta (gloire), mutta eikö nuo käsitteet voi ymmärtää myös universaalisesti: missä marssivat vain sotilaamme, EU:n kunnia turvattu on! EU:n kunnia turvattu on!

Periaatteessa kyllä, mutta vain käytäntö on teorian kriteeri. Toistaiseksi mitään EU-nationalismia ei ole olemassa eikä EU:n armeijaakaan. Ennen pitkää tilanne voi olla toinen.

Ennen sotaa eli ihan äskettäin tulin kirjoittaneeksi vielä tällaista:

 

sunnuntai 11. heinäkuuta 2021

Minkä ovesta heität, tulee ikkunasta takaisin

 

Nationalismi ja sen viholliset

 

Kuten kaikki hyvät asiat tässä vajavaisessa maailmassa, myös nationalismi eli pyrkimys kansakunnan yhteisten päämäärien kehittämiseen, joutuu toimimaan monien kilpailevien pyrkimysten ja ristiriitojen muodostamassa ympäristössä.

Nationalismin eräs suuri päämäärä on vanhastaan ollut kansallisvaltio, vaikka asian todellisena sisältönä ei olekaan syytä pitää valtion, vaan kansakunnan -natio- kehittämistä. Sehän on yleensä ymmärretty sivistystehtävänä, tienä villeydestä ja raakuudesta kulttuurikansaksi ja kansalaisyhteiskunnaksi.

Me olemme jo kulkeneet sitä tietä pitkälle, monet muut kansat eivät ole.

Yksipuolinen suuntautuminen valtioon eli etatismi on itse asiassa humanistisesti ymmärretyn nationalismin vihollinen. Valtiokeskeisyys merkitsee erästä epäjumalanpalvonnan eli idolatrian muotoa, kumartamista koneistolle, jonka pitäisi olla palvelija eikä päämäärä. Tähän yleensä liittyy myös uhraamista, samoin kuin toiseenkin vääristymään, mammonanpalvontaan.

Lienee ollut väistämätöntä, että nationalismin viholliset ovat yrittäneet leimata koko asian sen vääristyneiden ilmentymien perusteella. Nationalismia on syytetty sotien syyksi, ihmisoikeuksien polkijaksi ja syrjinnän ja vainojen oikeuttajaksi, vaikka se itse asiassa on ollut lähimenneisyyden suurin ihmisoikeusliike ja sotia taas on käyty jo tuhansia vuosia ilman tietoakaan nationalismista.

Mutta politiikassahan kaikki näyttää joidenkin sen harrastajien mielestä olevan sallittua. Valehtelemista ja yksipuolisuutta pidetään jopa asiaan kuuluvina. Itse asiassa nationalismi klassisessa muodossaan on kuitenkin kompastuskivi kaikenkarvaisille machiavellisteille juuri siksi, että sen ytimessä on tai ainakin pitäisi olla ajatus tiettyjen perusarvojen loukkaamattomuudesta.

Toki nationalismin nimellä syötettyyn joukkonarsismiin sosiaalistuneet unohtavat helposti kaikki hankalat arvokysymykset, mutta se taas on heidän oman rajoittuneisuutensa syytä.

Jos nyt joka tapauksessa lähdetään siitä, ettei nationalismi ole yhtä kuin olemukseltaan viime kädessä rikollinen ja primitiivinen oman kansakunnan palvonta, vaan sen sijaan ennen muuta sitoutumista sen kehittämiseen ja kaikinpuoliseen parantamiseen, on mahdollista keskustella järkevästi siitä, millainen myönteinen rooli asialla voisi nykyäänkin olla ja toisaalta myös siitä, millaisia uhkia asiaan sisältyy.

Roger Scruton, muuan nykyajan näkyvimmistä nationalismiin myönteisesti suhtautuvista ajattelijoista, lähtee sen määrittelyssä brittiläisen tervejärkisyyden pohjalta, minkä hän asettaa mannermaisen ja erityisesti ranskalaisen abstraktin järkeilyn vastapooliksi.

Kansakunta on Scrutonille ennen muuta yhteinen koti, naapuruuteen ja yhteisiin päämääriin perustuva asia, jonka hyväksi kaikki ovat halukkaita uhraamaan omia etujaan. Kysymys ei siis ole ennen muuta oikeudesta, saati lahjasta, vaan sitoutumisesta, niin henkisesti kuin aineellisesti, jopa oman hengen uhraamisesta äärimmäisessä tapauksessa.

Scruton ei liiemmin pohdi sitä, miten ja miksi kansakunta on Ison Britannian tapauksessa syntynyt. Sehän on pitkä tarina, eikä sitä voi kuitata abstraktilla yhteenvedolla. Joka tapauksessa englantilaiset, skotit, walesilaiset, irlantilaiset unionistit ja eräät muutkin ovat teoissa osoittaneet haluavansa kuulua samaan kansakuntaan. Toki tilanne voi muuttuakin.

Olivatpa syyt mitkä tahansa, kansakunnat ovat ihmiskunnan tähänastisessa kehityksessä osoittaneet olevansa ainoita toimivia suuria yksiköitä, joiden puitteissa asiat on voitu järjestää niiden asukkaita tyydyttävällä tavalla.

Myös Yhdysvaltoja Scruton pitää kansakuntana, mutta ei sen sijaan EU:ta, jonka synnyltä ja kehitykseltä puuttuvat ne orgaanisesti kasvaneen ja ihmisten jokapäiväiseen elämään liittyneet syyt, jotka Scruton näkee brittiläiisen Common Law:n ytimenä.

 Se on käytännön synnyttämää oikeutta eikä abstraktisti (eli radikaalisti) johdeltua lakia päin vastoin kuin Code Napoléon, etatistisen ranskalaisen perversion äiti, kuten voisi sanoa. Näin Scruton ei sano, mutta saattoi ehkä ajatella.

Itse en ole vakuuttunut Common Law:n ylivertaisuudesta, mutta radikaali ajattelu on kyllä historian aikana yhä uudelleen vääristänyt nationalismia ja esittänyt sitten tekemänsä irvikuvat mallikelpoisena ja vastaansanomattomana  järkeilynsä saavutuksena.

Tässä voimme ajatella vaikkapa natsien, fasistien ja kommunistien etatismia. Nämä kaikki kumarsivat teoriassa kansakunnalle, mutta tekivät sen omalla, vääristyneellä tavallaan. Natsit ja fasistit sulkivat kansakunnan ulkopuolelle ihmisiä ja ryhmiä, jotka olivat sitoutuneet siihen ja ylistivät typerästi sitä, mikä oli jo saavutettu, korottaen vaimosta syntyneen ihmisen aikaansaannokset absoluuttiseksi pyhyydeksi.

Kyseessä oli siis aivan alaston idolatrian muoto, joka oli yhtä typerä kuin häpeämätön.

Kommunistien kohdalla ei asia ollut juuri paremmin. Etatismin tullessa tosialliseksi valtionuskonnoksi, alistettiin kaikki muut asiat sen näennäisille eduille. Kansallisuuspolitiikassa tämä merkitsi suoraa hyökkäystä monia pieniä kansoja ja etenkin ns. diasporakansallisuuksia vastaan. Ne haluttiin sulattaa yhteiseen neuvostokansaan ja suuren terrorin vuosina niitä suorastaan tuhottiin fyysisesti.

Julkaisimme aikoinaan Irina Takalan kanssa kokoomateoksen V semje jedinoj (suom. Yhtä suurta perhettä). Kirjan nimessä oleva ironia ei liene jäänyt keneltäkään huomaamatta. Klassisen nationalismin oloissa kansojen tuli elää perheen tavoin, mutta totalitarismissa kansallisuus alistettiin niin sanotulle luokkaprinsiipille, joka käytännössä oli vain totalitaarisen etatismin peitenimi.

Sosialismissa kerrottiin kaikkien kansallisuuksien saavan vapaasti kehittää kansallista erikoisuuttaan. Kansakunnat olivat siellä muodoltaan kansallisia, mutta olemukseltaan sosialistisia.

Käytännössä metropoli alisti kovalla kädellä periferian omaan valtaansa ja piti huolta siitä, etteivät kansalliset pyrinnöt menneet juuri kansantansseja pitemmälle.

Toki sosialismia ja sen johtajia sopi ja pitikin ylistää myös kaikilla vähemmistökielillä, lukuun ottamatta ns. diasporakieliä, joilla ei ollut sijaa neuvostojen maassa. Kansallisuudesta haluttiin tehdä pelkkä väline annetun doktriinin palveluksessa.

Tuloksena ei kuitenkaan ollut kansallisten pyrintöjen häviäminen. Itse asiassa ne saivat tavattomasti uutta voimaa, joka sitten purkautui Neuvostoliiton hajotessa.

EU:n ja Neuvostoliiton vertaaminen kuulostaa hieman banaalilta. Yhä uudelleen sitä tehdään ja yhä uudelleen löytyy niiden, tai ainakin EU:n puolustajia, jotka vannovat, että kyseessä ovat aivan erilaiset asiat.

Luulen, ettei tässä kannattaisi liikaa pelata kategorioilla. Neuvostoliitollakin oli ansionsa joidenkin kansojen nationalismin kehittämisessä ja EU:llakin voi olla ja lienee ollutkin vastaavanlaisia ansioita. Kysymys on vain ennen muuta siitä, miten pitkälle ollaan valmiit menemään jonkin muun päämäärän kuin kansakuntien itsensä takia.

Monikulttuurisuus (multikulturalismi) on ideologia, joka ei näe kansallisvaltiota arvona sinänsä, vaan tahtoo pakottaa hyväksymään kansakunnan jäseniksi myös ne, jotka eivät ole sitoutuneet sen arvoihin. Se on suora hyökkäys nationalismia ja nimenomaan sen aitoa ydintä vastaan.

Tässä suhteessa se muistuttaa sosialismia, joka yritti korottaa luokkakantaisuuden eli käytännössä moskovalaisittain nähdyn valtioedun kaiken muun yläpuolelle ja uhrasi surutta sen hyväksi kaiken, mikä uhrattavissa oli. EU:ssa tämän ylivertaisen ideologian paikalla on mammonanpalvonta.

Ne eurooppalaiset arvot, joita tässä yhteydessä konemaisesti toistetaan, ovat niin läpinäkyvän naiiveja, ettei niiden kritisointiin kannata edes tuhlata ruutia.

Tosiasia kuitenkin on, että koko ajatus kansakunnasta ja velvollisuuksistamme sitä kohtaan on nykyään käynyt kovin ohueksi. Jotta perusasiat palautettaisiin mieleen, olisi syytä perustaa Poliittisen historian museo, kansakunnan kehitykseen ja sen pyrkimyksiin keskittyvä instituutio, joka toisi tämän asian meilläkin sille tietoisuuden tasolle, jonka sen ansaitsee.

 

Avartavaa saattaisi olla myös asioiden tarkastelu toisen maailmansodan jälkeisestä perspektiivistä (vrt. Vihavainen: Haun nationalismi saa haastajan tulokset).

 

14 kommenttia:

  1. Eu oli hieno ajatus, mutta susi jo syntyessään ja muuttuu yhä huonommaksi, mitä pitemmälle menee. Jos yhteisön perustuslaki on etupäässä arvoihin perustuvaa hyvesignalointia, niin eipä ihme kun demokratia ei toimi, eikä pakkovaltaankaan ole oikein rahkeita. Varsinkin pienet kansakunnat roikkuvat ikään kuin löyhässä hirressä ja isommatkin ovat ns. munattomia. Nykyään Suomiressukka on siellä pahnanpohjimmaisena, vaikka voisi olla vaikka johtotähtenä näyttämässä mallia kuinka pohjalta on joskus noustu.

    VastaaPoista
  2. "Myös EU on aina ollut kansakuntien kannalta problemaattinen yhteisö. Käytännössä se on ollut ennen muuta tuliliitto ja sääntötehdas"

    Ei tuon sääntötehtaan merkitystä kannata vähätelläkään: sen ansiosta Euroopan alueesta on muodostunut oikeusyhteisö, jossa Maltasta Nordkappiin noudatetaan samoja sääntöjä. Ei tuo liiketoiminnan sujuvuuden kannalta ole merkityksetöntä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se kauppa kävi ennen Euroopan unioniakin. Osattiin käyttää tarvittaessa DIN- ja API- standardeja ja mitä milloinkin. Esimerkiksi aiemmin tietynlaisten putkien ostamiseen riitti englanniksi käännetty viisisivuinen suomalainen SFS-standardi, jossa oli viittaukset em standardeihin ja sopimukseen muutama lisävaatimus. Korvaava EU-standardi sisälsi sata sivua, mutta silti hankintamäärittelyyn piti lisätä Suomen kylmän ilmaston vaatimat lisäykset.
      Ja helkkarin kauan pitää opiskella noita uusia standardeja ja direktiivejä, ennenkuin uskaltaa tosielämässä niiden kanssa toimia.

      Poista
    2. Standardit, vapaakauppa-alueet, interpol/europol, metrijärjestelmä . . . . Yksi eeuun taktiikka on julistaa nimiinsä ja ansioiksensa aiemmat yhteistyön tulokset. Valtioiden välistä yhteistyötä on ollut niin kauan, kuin on ollut valtioita, ei siihen eeuuta tarvita.

      Poliitikot tarvitsevat eeuun; se on ylimääräinen jättipalkkainen julkis-sektori, jolla on kiva kököttää hillotolpan nokassa. Samoin suurkeinottelijoiden on helpompaa korruptoida tehokkaasti kaiken mualiman herranputsikoita.

      Poista
  3. "Voisiko syntyä uudenlainen eurooppalainen nationalismi, Uusi Eurooppa vapaana entisistä rasitteista, vapauden, tasa-arvoisuuden ja veljeyden yhteisö, jonka pojat ja tytöt erityisesti ehkä juuri jälkimmäiset- olisivat aina valmiita tarvittaessa vaikkapa kaatumaan noiden arvojen puolesta kunnian kentillä?"

    Miksipä ei, onhan nationalismikin syntynyt vanhan paikallispatriotismin , jossa ihmiset kokivat oleleensa vain kotikaupunkinsa tai pitäjänsä asukkaita, päälle. Saksalainenkin nationalismi syntyi vastavaikutuksena napoleoninsotien ranskalaiseen nationalismiin.

    Tarve on usein keksintöjen äiti: tämänhetkinen maailmantilanne suorastaan huutaa tuollaisen eurooppalaisen nationalismin syntyä, muutoin USA, Venäjä tai Kiina syövät meidät suuhunsa.

    Aika kuitenkin näyttää ...

    VastaaPoista
  4. Kielellis-kulttuurisen kansallisvaltion juuret palautuvat lajin alkulaumojen aikaan, lajityypillisen sosiaalisuutemme tosiasiaan. Omat pähkäilymme aihetta koskien tehdään kuitenkin eurooppalaisella uudella ajalla kehittyneen, ihmisen historiassa aivan erityislaatuisen "opillisen" ja "välineellisen" järjen premisseillä, eikä ole odotettavissa, että "nationalismin" ideologiset ongelmat niillä ratkeaisivat. "Ismeistä" ei yksi ole juuri toistaan viisaampi, emmekä ymmärrä edes sitä että tajunnan perustoimintojen -- hahmon- ja käsitteenmuodostuksen -- kannalta on se ja sama tunnistammeko ja tunnustammeko jotain "ismiä" vai sen peilikuvaa, vastakohtaa. Poliittiset ääriliikkeet ovat aina pareja, taivaan ja helvetin avioliittoja, ja keskinäisessä kärhämöinnissään ne taantuvat lajin ja yksilön varhaisimmassa lapsuudessa vallinneen tajunnallisen symbioottisuuden huomaan.

    Yhtäältä kaikki havaitseminen on kohteen erottamista taustasta, ja toisaalta kohteestakin hahmotamme kokonaisuuden ennen osia. Ajatteleminen on sitten sitä, että opimme taustan ja kuvion kytkentöjä ja muodostamme toistuvista yhteyksistä odotuksia ja sääntöjä. Vaikka kaikki nämä perusmekanismit edelleen ovat kaiken "ajattelumme" pohjana ja tukirakenteina, käsitetiedon maailma on irronnut reaalisilta perustoiltaan ja nimenomaan eurooppalaisen uuden ajan ihmiset varjelevat nyt "tiedollisen" oppisivistyksensä puutarhoissa juuri tuollaisia käsitesekaannuksiin perustuvia mieltämisen malleja kuin "ylikansallinen valtio", "ylikansallinen demokratia", tai "kansainvälinen oikeus".

    Paluu skolastiseen käsiterealismiin on suoraa seurausta eurooppalaisella uudella ajalla kehityyneistä tositiedon määritelmistä ja eriytyneistä erityistieteistä, joissa uudet tiedonalat jatkoivat sisäistä pirstaloitumista kunnes tiedolliset ja ideologiset "ismit" saattoivat sovussa sulaa yhteen. Näitä henkisiä eväitä ei oksennella yhdeltäkään sen enempää perustason kuin akatemioidenkaan ruokalistalta, vaan suuri rahvas tulee niillä ravitsemaan ajatteluaan hamaan ikuisuuteen, eli käsitesekaannuksesta väistämärttä seuraavaan kaaokseen, mielivaltaan ja yhteisöllisiin romahduksiin asti.

    EU on käsitteellisten ekstrapolaatioiden varaan viritetty inkarnaatio kirkkovaltiosta -- se on todella tyylipuhdas Molokki, joka tarjoaa hovikulissit kansallisen politiikan kehäraakeille. Se on unelma taivasten valtakunnasta, jossa kaikki reaalimaailmassa välttämättömät reviirit ja kielellis-kulttuuriset instituutiot sulavat yhteen ja kaikki kipeät ja vaikeat yksittäiset kuviot sulavat samaan taustaan.

    Ei tule tapahtumaan koskaan. Enkä usko että kaaoksesta ja romahduksesta syntyy mitään uutta.





    VastaaPoista
  5. Venäjän ja Putinin tuoma ongelma pitää tietenkin hoitaa, eli taata puolustus sitä vastaan kunnolla, vaikka en osaa ajatella sadoista julkaistusta fobiajutuista huolimatta edes vilkkaalla mielikuvituksellani, että se Ukrainan jälkeen sananmukaisesti hyökkäisi "Europpaan." Uhka se on, mutta ei sieltä mitään meidät jyrääviä panssarikiiloja ole tulossa. Jos se ei ole pärjännyt Ukrainaakaan vastaan odotetusti niin miten sitten Natoa? Putinin jälkeinenkin aika on tulossa, päivä päivältä lähempänä. Kun nyt vain Trump pistäisi riittävän painostuksen myös Venäjää vastaan, jotta rauha saadaan.

    kr

    VastaaPoista
  6. Ajatus EU:sta militarisoituneena tiukasti samoja arvoja ja kaikesta yhteistä politiikkaa kannattavana Euroopan arvolinnoituksena on sitten vastenmielinen. Yhdessä pitää tiettyjä asioita hoitaa mutta tuollainen polittinen liittokuntavaltakunta ei ihan Euroopalle maistu.
    Eurooppaa kuvaa monimuotoisuus ja muotojen runsaus. Tai pitäisi kuvata. Eurooppaa on aidoimmillaan antitotalitaarinen.

    JUURI NYT Putinia vastaan tulee tietenkin vetää samaa linjaa, mutta rauhan jälkeen ei saa missään tapauksessa palata EU:n keskusjohdon kouran alle ja kuvitella että Suomen etu on sama kuin Espanjan etu tai että Romanian etu on sama kuin Irlannin etu ja niin edelleen.
    En tarkoita lainkaan nationalismia vaan sitä että valtioiden sijainti ja olosuhteet ja toimintaympäristö tulee olla ottaa huomioon ensimmäisenä prioriteettina ja siten että kukin maa määrittelee omat prioriteettinsa.

    Ukrainan puolesta taistelua perustellaan aivan oikein sillä että on Ukrainan oma asia määritellä itsensä ja kuulumisensa, ei Venäjän.
    Miksi samaa periaatetta ei noudatettaisi sitten EU:ssa sen jäsenvaltioiden sisäisten linjanvetojen suhteen?

    kr

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. EU:n perustvaa laatua oleva hulluus on kaiken mikromanagerointi periaateella: "Yksi koko sopii kaikille. Ja jumalauta, jos ei sovi, niin se pannaan sopimaan".

      Kuitenkin jäsemaiden kehitystasteet eri asoiden suhteen, ilmastot, luonnonolosuhteet, kulttuurit, historialliset taustat, kansanluonteet. jne. jne. ovat kovasti paljon erilaiset.

      Tuohon kansojen kirjoon totalitaristinen ja yksisilmäinen mikromanagerointi ei istu lainkaan. Se ei onnistunut NL:ssa eikä se voi onnistua täällä.

      Toinen peraatteellinen älyttömyys on EU:n insentiivijärjestelmä: Se palkitaan, joka on hoitanut asiansa kaikken surkeimmin ja laskun maksavat ne, jotka ovat asinansa hoitaneet hyvin.

      Kreikan tolkuttaman velanoton ja Saksan ja Ranskan pankkien tokutgtoman velanannon maksavat ne, jotka ovat hoitaneet taloutensa ja pankkinsa vastuullisesti. Sama kuvio kaikessa muussakin.

      Yhdessä voidaan asetaa tavoitteita, mutta tavasta saavuttaa ne, on kunkin kansakunnan voitava päättää itse.

      Poista
    2. "Yhdessä voidaan asetaa tavoitteita, mutta tavasta saavuttaa ne, on kunkin kansakunnan voitava päättää itse."

      No, hyvä kuulla vähän idealismia persunkin suusta.

      Mutta miten vahvasti uskot, että noihin tavoitteisiin päästäisiin Euroopassakaan kansallisilla tasoilla ilman yhteistä yhteiseurooppalaista liittoa, neuvotteluita, sopimuksia, virallisia päätöksiä ja sitä kautta toimia?

      Tietysti Suomen asemasta EU:n sisällä voi olla montaa mieltä, mutta siinäkään Suomen uhriutuminen ei kanna pitkälle.

      Poista
    3. Pikkuisen potuttaa EU:n aiemman fanaatikkokomissaari Frans Timmermansin ajama vihreä hulluus, joka tuhoaa Euroopan kilpailukyvyn. Suomen osalta ihmetyttävät Luken kympin tyttöjen ja poikien mallinnukset, joilla Suomen metsät ovat muuttuneet hiilinieluista päästölähteiksi, kun saman tyyppisessä maassa, eli siis Ruotsissa, asia on päivastoin.
      Kansanedustaja Hannu Hoskonen esitti Luukkasen Dosentissa tv:ssä, että maatalousministeri Essayahin pitäisi teettää selvitys Luken laskelmien paikkansapitävyydestä, koska niiden perusteella Suomelle voi tulla kovat maksut tulevaisuudessa. Tosin vielä on hiukan epäselvää, kuka olisi päästöoikeuksien myyjä, koska niitä ei kai kenelläkään edes ole. Mutta se ei muuta sitä, että Luken touhut pitäisi panna tarkkaan syyniin nyt.

      Poista
    4. Luken laskelmat ovat täysin teoreettisia. Eivät perustu tosiasioihin. Silti jotkut uskoo niihin!

      Poista
  7. Monikulttuuri on käytännössä tuonut paljon ongelmia eurooppaan. Osa tuo oman kulttuurinsa sellaisenaan mukanaan, eikä hyväksy ainakaan omiensa joukossa paikallisia käytäntöjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miten niin osa.Kyllä ne kaikki tuovat keskiaikaiset tapansa ja ongelmansa tänne.

      Poista

Kirjoita nimellä.