Barbaria irrallaan
Erinäisiä vuosia sitten luin taas erään ennusteen
tulevaisuudesta ja jopa maailman poliittisesta historiasta etukäteen
estimoituna.
Sellaiset ovat joskus yhtä mitäänsanomattomia kuin
ilmatieteen laitoksen pitkän tähtäimen ennusteet ja syystäkin: ei turbulensseja
kerta kaikkiaan voi ennustaa kauas eteenpäin.
Joka tapauksessa, juuri nyt rupesi tämäkin ennuste näyttämään
entistä kiinnostavammalta. Valitettavasti. Kas tässä:
tiistai 4. huhtikuuta 2017
Paluu barbariaan
En ole kovin hanakka uskomaan pitkän tähtäimen ennusteisiin.
Ehkä se johtuu siitä, että olen keräillyt niistä kertovia kirjoja aika paljon.
Uuden kirjani nimi on ”Paluu barbariaan”, mikä saattaa panna
luulemaan, että ennustan jotakin tulevaisuudessa tapahtuvaa.
Olen huomannut, että ennustajankykyni ovat aika
vaatimattomat ja siksi yritän olla sitä tointa julkisesti harjoittamatta. Toki
minua lohduttaa se, ettei muilla näytä tällä alalla olevan sen parempia eväitä.
Pakko toki ihmisellä, järjellisellä olennolla on jonkinlaisia oletuksia myös
tulevaisuudesta olla.
Joka tapauksessa ymmärrän, mikäli joku suhtautuu ivallisesti
kirjan nimeen. Mistä paluusta barbariaan voi olla kysymys, kun maailman väestö
on tällä hetkellä valistuneempaa kuin koskaan. Myös Euroopassa ja omassa
maassamme sivistystaso, joka nyt vallitsee, olisi ollut mahdotonta edes
kuvitella vielä sata vuotta sitten.
Onhan se näinkin. Sama koskee myös ihmisten moraalia ja
valtioiden välistä kanssakäymistä. On siirrytty yhä kauemmas kohti
rationaalisuutta aivan Auguste Comten hengessä, hänen mielisairaat näkynsä
osittain kuitenkin pois lukien.
Ajatelkaamme nyt 1900-luvun ensi puoliskoa. Primitiivinen
militarismi kelpasi kansakunnan moraaliksi muuallakin kuin totalitaarisissa
maissa. Eurooppa oli totaalisen hulluuden tilassa. Jos barbariasta tässä
mielessä puhutaan, täytyy sanoa, että siitä nimenomaan on noustu pois.
No, mikäpä ettei. Tätäkin on tapahtunut. Vaikka toki
voidaankin huomata, että ajatus sodan luonnollisesta välttämättömyydestä on
taas hiljaa hiipinyt joukkotiedotusvälineiden normaaliksi olettamusksksi, ei
sitä sentään ylistetä kuin joskus natsihallinnon Saksassa.
Missä siis on tuo paluu barbariaan? Tyhjää puhetta ja vanhan
ukon marinaa?
Toivotaan näin. Totean joka tapauksessa, että en käytä
termiä ennustaakseni jotakin, vaan kuvatakseni sitä, mitä näen ja olen nähnyt.
Metodi on täysin epätieteellinen eikä muuta yritäkään olla.
Luulen, että tämä on esseelle myönnetty erivapaus ja jokainen lukija ottanee
asian huomioon.
Olen kiinnittänyt huomioni ennen kaikkea siihen, mihin
aikakausi –ainakin eräissä edes jossakin määrin tuntemissani maissa- ilmoittaa
pyrkivänsä ja mistä se toisaalta ilmeisesti ei ole kiinnostunut.
Oleellista tälle Euroopan aikakaudelle on, ettei se arvosta
itseään, mihin saattaa olla pätevät syytkin, mutta ei myöskään näe
mahdolliseksi edes osoittaa, millaisia asioita pitäisi arvostaa, sikäli kuin
asia ei koske pelkästään rahaa ja toimeentuloa.
Kulttuurisesti kysymys on siis nihilismistä. Tätä voi toki
pitää parempana ja varmasti ainakin miellyttävämpänä kuin petomaista
militarismia, mutta tavoiteltujen arvojen suhteen kulttuuri on primitiivinen.
Näin ymmärrän asian.
Voihan sen ymmärtää toisinkin. George Friedman,
Stratfor-think tankin perustaja julkaisi vuonna 2009 kirjan nimeltä The Next
100 Years. A Forecast for the 21st Century. Doubleday, 2009, 253 s.
En ole siitä oikein jaksanut innostua, vaikka ehkä olisi
pitänyt. Kirjoittaja nimittäin on paneutunut tutkimaan nimenomaan nykyisten
valtioiden tulevaisuuden mahdollisuuksia ja pitää erityisesti silmällä
”geopolitiikkaa” ja tulevia sotia. Sillä niitähän on tulossa, totta kai.
Sellainen sota on esimerkiksi vuonna 2050 USA:n ja Puolan ja
toisaalta Turkin ja Japanin välillä, kuten tekijä ennustaa jopa sen vaiheetkin
kertoen. Vuonna 2100 taas Meksiko haastaa USA:n ja meinasi ihan unohtua, että
vuonna 2020 Kiina hajoaa osiinsa.
Tämän tason fabulointia tukin kuitenkaan voi pitää
kiinnostavana. Mielestäni kirja on aika epäkiinnostava siksi, että sen
päämääränä näyttää olevan mahdoton asia, tulevan poliittisen historian
ennustaminen. Oikein kirjoittaja joka tapauksessa kuvaa Venäjän sotilasmahdin
nousun.
Toki ennusteiden pohjaksi voidaan ottaa ja otetaan myös niin
sanotusti kovia tosiasioita ja sellainen on ennen muuta syntyvyys.
Luonnorikkauksienkin merkitys on toisaalta aina ollut sidoksissa tekniikan
kehitykseen enkä näe erityistä syytä siihen, että tilanne tässä suhteessa
muuttuisi.
Tekniikan kehitystä kirjoittaja joka tapauksessa ennakoi
”Tähtien sodan” ratkaisevalla roolilla tulevaisuudessa. Hänen instituuttinsa
ilmeisesti elää sekä tekemällä ennusteita, että myymällä tiedustelutietoa.
Hinnat ovat varmaankin kalliita, joten otetaan nyt sitten puheet ainakin hiukan
tosissaan, muistaen kuitenkin harhautuksen mahdollisuus näissä
ilmaisnäytteissä.
Entä sitten kulttuuri ja sen mahdollinen rappio, jos nyt
sellaista voidaan jollakin perusteella edes olettaa? Vanha sanonta kertoo, että
amerikkalainen kulttuuri on kehittynyt barbariasta rappioon ilman sivistyksen
välivaihetta. Mitä sanoo Friedman?
Friedman kertoo, että kulttuureilla on kolme vaihetta. Miksi
näin on jää kertomatta, mutta älkäämme vaatiko liikoja, eivät ne muutkaan
kerro.
Joka tapauksessa ensimmäinen vaihe on barbaria. Barbaarit
uskovat, että heidän kylänsä lait ovat luonnon lakeja ja katsovat, että kaikki
toisin elävät ja ajattelevat ovat halveksunnankin alapuolella ja kelpaavat vain
hävitettäviksi.
Kolmas vaihe on rappio, dekadenssi. Sen vallassa oleva
kulttuuri katsoo, ettei mikään voi olla parempaa kuin jokin muu. Jos he jotakin
yleensä halveksivat, ovat kohteena ne, jotka uskovat johonkin.
Näiden kahden vaiheen välissä on sivilisaation vaihe.
Sivistyneet ihmiset pystyvät pitämään mielessään tasapainossa kaksi
vastakkaista ajatusta. He uskovat, että on olemassa totuuksia ja että heidän
kulttuurinsa on lähellä näitä totuuksia. Samaan aikaan he myös pitävät
mahdollisena sitä, että erehtyvät.
Friedman katsoo, että kulttuurit kehittyvät barbariasta
sivilisaatioon ja sitten jatkavat siitä rappioon, sitä mukaa kun kasvava
skeptisismi tuhoaa itsevarmuutta. Jokaisessa kulttuurissa on kaikkien näiden
vaiheiden edustajia, mutta sikäli kuin kyse on itse kulttuurista, se edustaa
vain yhtä näistä vaiheista kerrallaan.
Eurooppa oli kirjoittajan mukaan barbaarinen 1500-luvulla,
jolloin se alkoi itsevarmasti valloittaa ulkomaita. Se saavutti sivilisaation
vaiheen 1700- ja 1800- luvuilla ja romahti sitten rappioon 1900-luvulla.
Kun nyt USA:sta on tulossa maailman napa, se on kehittämässä
”barbaarista kulttuuria”. Se on itsevarma omista arvoistaan ja valmis
taistelemaan niiden puolesta -toisin kuin Eurooppa.
Friedman huomauttaa, ettei ”barbaria”, tämä melko ruma sana,
ole mikään herjaus, sillä eihän murrosikäistäkään voi kritisoida siitä, että
hän on juuri siinä iässä…
No, tapa nähdä ja luokitella se on tämäkin. Ehkä on
mahdollista, ettei mitään sivilisaatiota voi kritisoida siitä, mitä se on, ei
edes sellaista, joka on ollut barbarian vaiheessa viimeiset puolitoista
vuosituhatta.
Itse kyllä lähtisin siitä, että kritiikkiä on syytä viljellä
kaikkiin sivilisaation ilmenemismuotoihin nähden. Toki kukaan tuskin voi
kiistattomasti osoittaa istuvansa sillä armonistuimella, jolta käsin voi tulla
absoluuttisin mitoin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, mutta voihan sitä nyt
edes omien edellytystensä pohjalta yrittää, ellei ole joku metroseksuaali.
Säilyttäkäämme siis tietty epäilys kaikkiin niihin
historiosofioihin nähden, jotka selittävät ihmiskunnan kehitystä, niin mennyttä
kuin tulevaa ja pitäkäämme kriittinen kykymme toiminnassa, olipa se nyt sitten
huonompi tai parempi absoluuttisen järjen näkökulmasta katsoen.
Viimemainittuhan jää joka tapauksessa pois työkalupakistamme.
Epäilemättä sellaisten käsitteiden kuin ”barbaria” ja
”rappio” käyttäminen on enemmän tai vähemmän mielivaltaista. Olisi kuitenkin
tarpeetonta itserajoitusta jättää ne pois käytöstä. Miten ne määritellään ja
miten niitä sovelletaan, on sen sijaan sopiva aihe kiistelyille, jotka
saattavat olla mielenkiintoisia.
Nyt näyttää siltä, että nämä sivilisaatioennusteet eivät pidä paikkaansa Amerikan kohdalla ja syynä on ennen kaikkea vapaus. Neukkula tukehtui omaan mahdottomuuteensa ja totalitarismiinsa Kiinakin tulee nyrskähtämään. Muodossa tai toisessa sama on tapahtunut kaikille muillekin sivilisaatioille. Mutta Amerikassa vapauden aate on niin voimakkaasti perustuslailla suojeltu, että systeemi voi korjata itse itseään. Siinä kun Eurooppa moralisoi ja reguloi itsensä impotentiksi Amerikka näyttää vain porskuttavan. Nyt kun Kennedy vielä hoitaa amerikkalaisten ylipainon ja sen mukana terveyden paremmalle tolalle, niin Amerikka jatkaa johtotähtenä olemista vielä pitkään.
VastaaPoista