Arkipäivää
Eino Säisä, Lehtori Liljeberg.
Romaani. Tammi 1969, 144 s.
Eino Säisä, Hyviä päiviä.
Novelleja ja palasia. Tammi 1970, 143 s.
Eino Säisän
teossarja ”Kukkivat roudan maat” on merkittävä ajankuvaus suuresta
modernisaatioloikasta sellaisena, kuin se koettiin Pohjois-Savossa (ks. Vihavainen:
Haun kukkivat roudan maat tulokset).
Säisä kuului
sodan lapsena kokeneeseen sukupolveen, joka suurten ikäluokkien tullessa oli jo
toisella kymmenellä ja jolla siis oli vielä hieman pitempi perspektiivi
suureenmuutokseen.
Uusi maailma
tuli kertarytinällä: maaseutu tyhjeni, hevoset vaihtuivat autoihin ja
traktoreihin vuosikymmenen kuluessa, kokonaiset ikäluokat alkoivat tunkea oppikouluihin
ja kaikki muutaman vuoden takainen tuntui äkkiä toivottoman vanhentuneelta.
Tuo sukupolvi
oli jo kolmannella kymmenellä kun joka taloon, vaikka velaksi, ilmestyi
nurkassa paasaava televisio, joka tarjosi paitsi enemmän tai vähemmän huoliteltua
yleiskieltä ja standardiääntämystä, myös tarinoita aivan toisenlaisesta kulttuuripiiristä,
jonka kaikki ennen pitkää tunsivat jo yhtä hyvin kuin omansa.
Suurille murrosajoille
on ominaista anomia eli normien häviäminen. Se aiheuttaa tyypillisiesti
masennusta. Vanhassa maatalousyhteiskunnassa ne suuren modernisaatioloikan
aikana usein muuttuivat yhtäkkiä vastakohdikseen. Televisio teki ahkerasti
työtään radikaalisti uudenlaisen järjestyksen hyväksi ja valtio löysäsi samaan
aikaan merkittävästi alkoholipolitiikkaansa.
Kaikki tämä
toimii taustana näissä pikku teoksissa, jotka nähtävästi ovat syntyneet ennen
suurta eeposta. Päähenkilö esiintyy myös jälkimmäisessä kirjassa, jossa muuan
sivullinen kommentoi kirjailijalle ”Liljebergiä” ja moittii sitä säädyttömän ”tuhruiseksi”.
Siinähän henkilöt ryyppäävät itsensä tolkuttomaan kuntoon ja joku käpälöi
toisen vaimoa.
Ei tämä ihan
normaalia vanhan ajan kirjallisuuttakaan enää ollut. ”Lehtori Liljeberg” on selvästi
kesken jäänyt romaani, jonka päätöskappale ilmestyykin vasta jälkimmäisessä
kirjassa, joka tosiaan on kokoelma hajanaisia kirjoitelmia, esimerkiksi
kirjoittamisen hankaluudesta, kun kutsumattomat vieraat tunkevat kylään.
Näitä
kirjoitettaessa suuri teos ilmeisesti oli juuri syntymässä, mutta myös näissä
tavoitetaan hiukan sen uuden maailman tunnelmaa, joka jo 1960-luvun lopulla oli
totaalisesti muuttanut kymmenen vuotta aiemmin vallinneen kulttuurin.
Lehtori
Liljeberg on epäpätevä historian ja latinan opettaja, joka näyttäisi henkisesti
olevan melkein valmis menemään ajan radikaalien kelkkaan, mutta ei oikeastaan
tee muuta kuin ensin hieman rikkoo koulun sääntöjä ja sen jälkeen jää viikoksi pois
töistä kaikkein kiireisimpänä aikana ja kalastelee mökillä.
Seuraavassa
niteessä hän saa potkut ja työtodistuksen, jossa mainitaan vain ne tehtävät,
joita hän on kymmenisen vuotta hoitanut. Putoaminen yhteiskunnan portailla
lienee varmaa.
”Liljebergin”
aluksi kirjailija kirjoittaa: Tällaista tapahtui Lehtori Liljebergille, miksei
yhtä hyvin jollekin muullekin…
Tämä lienee osoitus
siitä, että kirjailija on pyrkinyt esittämän hahmossaan jotakin yleispätevää ja
aikansa kuuluvaa. Toki harva taisi tehdä moista irtiottoa.
Lehtorin ja
hänen kollegoidensa älytön pämppäys oli epäilemättä jonkinlainen aikakauteen
kuuluvan uuden normittomuuden ilmaus.
Kaikki oli
uutta. Televisiotakin keskushenkilö vielä vaivautui moittimaan ihan siitä, että
se häiritsi normaalia elämää. Lehtorin vetäytyminen mökille oli ilmeinen
reaktio maailmankatsomukselliseen kriisiin, joka ei johtanut selvyyteen.
Jälkimäisessä
kirjassa esiintyy itse kirjailija, joka selittää, että hänen on pakko
kirjoittaa. Ehkäpä se oli juuri näin: suuri myllerrys ja arvojen sekasotku
loivat sietämättömän tilanteen, josta selvisi vain kirjoittamalla ajankohdan
suuren eepoksen.
No, eipä se työ
hukkaan mennyt. ”Kukkivat roudan maat” on parhaita, ellei paras tuon suuren
murroksen kuvaus suomalaisen maaseudun perspektiivistä.
Olin jonkun aikaa mukana, kun Kukkivat roudan maat kuvattiin telkkariin. Jukka Sipilä ohjasi ja Hartzelin Rami kuvasi. Säisäkin kävi silloin tällöin kuvauksia katsomassa. Hiljainen ja mukavan oloinen mies. Se oli aikaa, jolloin voi sanoa, että koko kuvausryhmä kuului muuttuvaan aikaan ja ns. märkään sukupolveen. Kuvaukset kestivät kauan, koska siinä oli kaikki vuoden ajat ja voi olla että tämä kuvausryhmä teki ennätyksen rikkoutuneissa parisuhteissa ja uusien muodostumisissa. Sama tapahtui tietysti myös Iisalmen naisissa.
VastaaPoistaMuistanko aivan väärin, että Säisä olisi ollut Kekkosen lempikirjailija?
VastaaPoistaJa Pesäpuu itki, Matti Pulkkinen, ei ole huono sekään tämän aiheen ympäriltä. Siinä myös muita kerroksia (taistolaisuus, mielisairauksien hoito mm. ) ja 70-luvun täysi kuva.
VastaaPoista