Intersektionaalinen
intellektuelli
Sergei Dovlatov, Kompromissi.
Idiootti 2921, Suomentanut Varpu Eronen, 265 s.
Intersektionaalisuus
oli meillä taannoin peräti hallitustasolla tunnustettu ohjelmanluonteinen ja
jopa johtava periaate. Mikäli ihminen on esimerkiksi tyhmä, ruma, ylipainoinen,
epäsosiaalinen, luonnevikainen ja juoppo, on hän hyvä esimerkki intersektionaalisesta
tapauksesta, jossa yhdistyvät monet ongelmat.
Aiemmin oli tyydytty
puhumaan vain moniongelmaisuudesta, mutta muodikkaat kriittiset teoriat toivat
eräänlaista uutta gloriaa tällaisten henkilöiden kieltämättä ankean elämän
korkeammalle ymmärtämiselle.
Heidän onnettomuuttaan
voitiin pitää yhteiskunnan aiheuttamana, koska kaikkien noiden asioiden suhteen
oli yhteiskunnassa myös paremmin pärjääviä. Olisihan voinut olla olemassa
sellainenkin yhteiskunta, jossa nuo asiat olisivatkin olleet ylimpiä arvoja. Kuinkas
sitten olisi suu pantu?
-Ergo: syyllinen oli yhteiskunta, jota siis oli
muutettava, lausui itse tiede korkealla ja viileällä auktoriteetillaan.
Sergei Dovlatov
oli luonnonlahjakas kirjoittaja, joka tämän kirjan tarinoissa toimi Neuvosto-Viron
venäjänkielisissä lehdissä vaihtelevalla menestyksellä. Toimittajan ammatti oli
sellainen, että sen harjoittajille, luoville ihmisille oli sallittua rikkoa
niin sanottua sosialistista moraalia aina jossakin asiassa:
”Yhdelle on
sallittua juopotella, toiselle olla huligaani, kolmas saa kertoa poliittisia
vitsejä, neljäs olla juutalainen, viides puolueeseen kuulumaton, kuudes viettää
moraalitonta elämää jne., Mutta toistan, vain yksi asia sallittiin, ei saanut
olla yhtä aikaa juutalainen ja alkoholisti, huligaani, puolueeseen kuulumaton…”
Dovlatov taas
oli samaan aikaa vähän kaikkea ja hänen ystäväpiirinsä oli täynnä eri tavoin boheemeja
kollegoita, jotka viihtyivät keskenään… mutta Dovlatov oli kaikkea sallimatonta
samaan aikaan. Hän oli siis intersektionaalinen tapaus ilmaistaksemme asian
tieteellisen viileästi.
Huonostihan
siinä yhä uudelleen kävi. Sergei palveli monessa eri lehdessä, Sovetskaja
Estonijassa, Vetšerni Tallinnissa, Molodjož Estoniissa… Tämän kirjan luvut
alkavat aina otteilla noissa lehdissä ilmestyneistä mahtipontisen neuvostotyylisistä
artikkeleista, jotka ilmeisesti ovat tekijän kirjoittamia.
Kysymys oli
kompromisseista. Toimittaja kirjoitti absurdin onttoa tekstiä, jossa
moralisointi ja sosialistisen elämänmenon ihannointi muuttuivat tahattoman -tai
tahallisen- komiikan maliesimerkeiksi, maassa, jossa parodia ei ollut suinkaan
mahdotonta, mutta kyllä ankarasti kiellettyä.
Pakkohan se oli
työssään tehdä, mitä odotettiin, vaikka toimittaja välillä kätki pirullisia
vitsejä tekstiinsä, mutta vain kansan viholliset olisivat voineet kuvitella,
ettei se, mitä kirjoitettiin ollutkaan totta ja vakavasti tarkoitettua. Tosin
päätoimittajat ja KGB:n edustajat kyllä ymmärsivät paremmin.
Sivumennen sanoen,
Dovlatovin yksi työpaikka oli aivan vastapäätä KGB:n paikallista päämajaa,
Pagari 1:tä.
Poliittisen korrektiuden
vaatijat olivat aina valppaina. Vuonna 1973 raportoitiin seitsemännestä tieteellisestä
Skandinavian maat ja Suomi-konferenssista, jossa toimittaja erehtyy
luettelemaan maat aakkosjärjestyksessä. Nämähän muuten olivat monitieteellisiä
konferensseja, joissa esitettiin paljon hyödyllisiä ja kiinnostaviakin esiteliä,
joiden referaatit aina julkaistiin kirjana.
Neuvostojen
maassa eivät asiat olleet niin yksinkertaisia. Maiden luettelemisessa täytyi
vallita tiukka ideologinen järjestys, mutta sekään ei ollut vailla poikkeuksia:
esimerkiksi Unkarissa oli ollut kapina ja se alensi sen rankia…
Mitä tulee
artikkelien totuudellisuuteen, ei siihen tarvinnut kiinnittää mitään huomiota. Ansioituneen
lypsäjän haastattelu voitiin tehdä itse lypsäjää näkemättä ja kuulemattakin ja
siihen reagoinut Leonid Brežnevin haastattelu oli tehty jo etukäteen Brežneviä
vaivaamatta.
Puolueen niin sanottu
yleislinja oli ainoa oikea mittapuu journalismille ja se tarkoitti poliittisen
korrektiuden äärimmäistä muotoa, mikäli kyse oli ideologisesti herkästä asiasta
ja sellaisiahan olivat sosialistisessa yhteiskunnassa kaikki, vapaa-ajan
vietosta lähtien. Eikös tunnukin tutulta?
Ai eikö? Niinhän
se on, ettei moni huomaa koko ajan hengittävänsä ilmaa tai puhuvansa proosaa
tai varovansa visusti vanhentuneiden asenteiden tai jopa stereotypioiden
esittämistä. Sopuli on sopuli, olipa järjestelmä mikä tahansa. Kaikki eivät
sitä ole, mutta ilman laumapsykologiaa ei nykyistäkään julkista sanaa olisi
mahdollista kuvitella.
Dovlatov oli
siis kuitenkin jo hieman erikoistapaus kaikessa intersektionaalisessa komeudessaan.
Hänen elämäänsä hallitsi viinahöyryinen ja seksillä kyllästetty ilmapiiri,
jonka pyörteissä hän ja hänen kollegansa saattoivat keksiä kaikenlaisia
kepposia ja laatia aina välillä häthätää juttuja, joille saattoi van nauraa
kippurassa, mikäli tiesi kirjoittajasta ja hänen ajatuksistaan jotakin.
Kirjoittaja siis
joka tapauksessa teki vallitsevan järjestelmän kanssa yhä uusia kompromisseja -
niitähän nuo juhlavalla tyylillä kirjoitetut artikkelit kauttaaltaan olivat. Ne
toivat parhaimmillaan kuitenkin rahaa, jopa kaksi ja puolisataa ruplaa kuussa,
kun hyvän työmiehen keskipalkka oli sataviisikymmentä. Oliko toimittaja
periaatteeton opportunisti?
Näin ajatteli
hänen veljensä, joka istui pitkää tuomiota muun muassa henkirikoksesta. Hän paheksui
Sergeitä: saattaahan ihminen joskus hairahtua ja tehdä hullusti tai pahoin,
mutta mitä peliä se nyt oli, että
kirjoitti mokomaa roskaa päivästä toiseen…
Joskus kollegat
syystä tai toisesta myös iloittelivat uhkarohkeasti. Joku kirjoitti: ”on koittanut
nautakarjan suuri tähtihetki. Eläinlääkärien kokouksen osanottajat ovat
tarttuneet työhönsä. maidolta ja lannalta tuoksuvat puhujat seuraavat toinen
toistaan…”
Muuan kollega peräti
liittyi viralliseen mielenosoituskulkueeseen itse kyhäämällään iskulauseella ”Päättäväinen
vastaisku yleismaailmallisen imperialismin vihollisille!” Kesti kauan, ennen
kuin ”elinten” valppaat edustajat hoksasivat, mistä oli kysymys.
En tietenkään ole
koskaan toiminut toimittajana Neuvostoliitossa, mutta kirjassa kuvattu ikuiseen
jähmeyteen tuomitun byrokratian ja keinottelun maailma, jota boheemit väkevän
viinan ja seksin ystävät käyttivät mielin määrin hyväkseen, on miljöö, jota
tunsin myös tuttavieni välityksellä.
Se oli
ainutlaatuinen maailma, jossa lukemattomia kieltoja ja kirjoitettuja ja
kirjoittamattomia sääntöjä rikottiin rutiininomaisesti ja jossa vain hölmöt uskoivat
siihen, mitä virallisissa yhteyksissä sanoivat ja tekivät. Olihan toki niitä
uskovaisiakin, mutta oli myös näitä vekkuleita, jotka muistuttivat kunnon
sotamies Švejkiä pyrkimyksessään välttää totisia äärimäisyyksiä ja suostua
mieluummin kompromisseihin, josta aina sentään jotakin hyötyi.
Kiitos, että nostit Dovlatovin ansaitulle farmille! "Dovlatov on ainoa venäläinen prosaisti, jonka kirjoja ei jätetä kesken", kuten nobelisti Joseph Brodsky on sanonut. Dovlatovin seurassa ei tule ikävä.
VastaaPoistaframille..
Poista"Dovlatov oli siis kuitenkin jo hieman erikoistapaus ikessa intersektionaalisessa komeudessaan. Hänen elämäänsä hallitsi viinahöyryinen ja seksillä kyllästetty ilmapiiri, jonka pyörteissä hän ja hänen kollegansa saattoivat keksiä kaikenlaisia kepposia.."
VastaaPoistaKumma, että nämä kepposet eivät sitten kypsänkin sosialismin oloissa elinten hoksattua johtaneet oleskeluun jossain leirissä Siperian puolessa - taikka edes työpaikan vaihtumiseen.
Kyllä ne johtivat työpaikan vaihtumisiin, mutta eihän nyt miljoonia voinut Siperiaankaan kärrätä.
PoistaTunsin itsekin journalistin, jonka tehtäviin kuului kollegoiden marxismi-leninismin opiskelun järjestäminen. Hän halveksi systeemiä niin paljon, ettei viitsinyt edes äänestää. Ei sekään ollut riskitöntä.
Kumma, ettei siellä oltu kirkkovenettä keksitty...
PoistaVaikka voisihan marxismi-leninismin opiskelu tuollaisen veikon seurassa olla hauskaakin, varsinkin jos nesteytyksestä olisi asianmukaisesti huolehdittu ja varmistettu, ettei koputtelijoita ole lähellä.
Oli vielä nuorehko naisihminen. Istuttiinpa kerrankin 70-luvulla Leningradin Marxismi-leninismin instituutin asuntolassa, jossa oli myös hänen filosofian professorinsa.
PoistaTämä humaltui kunnolla ja alkoi paasata Marxia ja jopa Hegeliä vastaan ja kannatti suuriäänisesti pyhää Tertullianusta...
Pari vuotta sitten satuin lukemaan Dovlatovin Idiootin. Se on hieno kuvaus, kuinka olla vapaa hullussa maassa. Välillä nauroin vedet silmissä.
VastaaPoistaOpen library.orgissa on muuten lainattavana useita Dovlatovin teoksia, ml. hänen muistelemassa vanginvartija-ajoistaan!
VastaaPoista