Kosmopoliittinen lapsuus
Tito Colliander, Lapsuuteni
huvilat. Weilin+Göös 1967, 246 s.
Tito
Collianderista (1904-1989) ja hänen kirjoistaan on tullut joskus kirjoitettuakin
(ks. Vihavainen:
Haun colliander tulokset).
Hänet mustetaan
kai parhaiten ortodoksikäännynnäisenä, joka suoritti pappistutkinnon ja kirjoitti
uskonnosta useita kirjoja, jotka lienevät innoittaneet lukuisia muitakin ns,
kulttuurikäännynnäisiä.
Sotien välisenä
aikana Collianderien huvila Villa Golicke kannaksella oli
suomenruotsalaisen kulttuuriväen kohtauspaikka. Se on muuten yhä säilynyt,
ainakin parikymmentä vuotta sitten oli pystyssä, kovin ränsistyneenä, mutta
käytössä. Sitä saattoi vuokratakin.
Colliander
kuului upseerisukuun, joka palveli keisaria uskossa ja totuudessa (верой и правдой), kuten sanonta kuului.
Kohtalot olivat kirjavia, joku sai kunniamiekan Varsovan valloituksesta, toinen
erehtyi miestappoon ja vietti loppuikänsä Sahalinin saarella. Yksi sukulainen,
kenraalimajuri katosi mystisesti Helsingissä vuonna 1885.
Suomenruotsalaiset
upseerit olivat oma kastinsa, jonka uskollisuus keisarille oli horjumaton
silloinkin, kun tämä hyökkäsi Suomen oikeuksia vastaan. Ajatellaanpa nyt vain
Mannerheimia. Titon isä, eversti, joka tapauksessa joutui eroamaan
palveluksesta kadettikoulun tultua lakkautetuksi.
Upseerinura oli aikoinaan
vienyt ”Transkaspian” ja Persian maille, Taškentiin ja Samarkandiin ja muistona
siitä olivat kotona yhä itämaiset matot, aseet, korut ja muu tavara.
Samanlaista saalista löytyi ympäri Suomea, myös Savon kartanoalueelta.
Perheellä oli kosketuksia myös Furuhjelmeihin, joista Hampus oli palvellut
Alaskan kuvernöörinä.
Muistona ajasta
Venäjällä, jossa myös Tito oli syntynyt, kodissa puhuttiin venäjääkin, vaikka
tärkein kieli oli ruotsi. Sen lisäksi käytettiin ainakin saksaa, joka oli myös äidin
suvun kieli. Suomea osattiin huonommin ja kun kesällä oli joskus tarkoitus
maaseudulla oppia suomea, tuli paikalle niin paljon ruotsinkielisiä, ettei
siitä mitään tullut.
Toki suomi oli
jo tärkeä kieli ja tulevaisuuden kieli, mikä ymmärrettiin ja sen takia
saatettiin lapsi panna sumalaiseen kouluunkin. Ei kuitenkaan Collianderien
perheessä.
Eron saanut
eversti ei tieyenkään elänyt erityisen äveriäästi, mutta ei köyhästikään.
Talvella Titon lapsuus sujui Oulunkylän huviloissa. Sehän oli ennen sotia
todellinen huvilayhdyskunta.
Kun Tito vuonna
1963 kävi katsomassa vanhoja paikkoja, hän saattoi vain todeta kaiken
rappeutuneen ja ”proletarisoituneen”. Enää ei ollut hoidettuja puutarhoja, ränsistyvät
talot ja pihat sammaloituivat.
Sivumennen
sanoen, tulin itse sinne omakotitalon yläkerran opiskelukämppään kaksi vuotta
myöhemmin ja kauhistuin pelloille kyhättyjä ankeita laatikoita. Menneestä muistutti
vain suljettu Seurahuone.
Oulunkylä oli
kuitenkin kaupunkia ja perhe muutti kesäksi aina oikealle maaseudulle, joskus
Sipoon saaristoon ja usein Hämeeseen, Mustilan tai Teiskolan kartanoon. Siellä
oli säätyläistä vertaisryhmää, esimerkiksi Tigerstedtit.
Muuten lapsuus
oli paljolta samanlaista kuin se yleensäkin siihen aikaan oli: leikittiin
intiaania, uitiin, kiipeiltiin puissa. Aika kauas kodista sai hortoilla ihan
yksikseen tai pikku porukalla.
Sisarusten ja
serkkujen nokkimisjärjestys oli tärkeä ja ikähän siinä yleensä painoi eniten. Isä
osallistui leikkeihin aika lailla ja oli muutenkin pehmeäluontoinen eikä
koskaan fyysisesti rankaissut. Äidin taiteelliset lahjat herättivät ihastusta.
Seurapiiriin
kuulu myös suuri joukko aikuisia sukulaisia ja myös tuttuja palvelijoita, mutta
palvelusväen lasten kanssa ei leikitty, he ikään kuin kuuluivat jonnekin muualle.
Kaikkiaan lapsuus
oli muistissa onnen aikana, jota hallitsi vanhempien rakkaus. Se mieletön
väkivalta, jonka uhreiksi ja tekijöiksi ihmiset joutuivat vanhempina, ei vielä
ollut saanut sijaansa heidän elämässään.
Tämä kirja on
seitsenosaisten muistelmien ensimmäinen nide. Saatanpa lukea vielä jatkoakin.
Kirja on varsin viehättävä, mutta maassamme ei kuitenkaan liene koskaan
ilmestynyt samanveroisia lapsuusmuistelmia, kuin Kullervo Rainion, myöhemmän
sosiaalipsykologian professorin.
Lapsuusmuistelmilla
on omat ongelmansa ja yksi niistä on, että monet eivät muista lapsuudestaan
oikeastaan mitään ja toiset taas lähinnä luulevat muistavansa. Lähdekritiikki
on hyvin vaikeaa, mutta toki monessa asiassa voi muistoja ja muistelmia verrata
ja kehitellä kuvaa eri aikakausien lapsuuskokemuksista.
Usein on
todettu, että nykyajan lasten maailma on radikaalisti erilainen kuin heidän
isovanhempiensa. Jopa omin vanhempiinsa verrattuna heidän kokemuksensa ovat
usein toisenlaiset. Mitähän nuo meidänkin vunukkamme vielä kirjoittavat?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kirjoita nimellä.