Mitä on olla
suomalainen?
Eila Pennanen, Mongolit.
WSOY 1966, 289 s.
Yrjö Niiniluoto
(1900-1961), entinen Helsingin Sanomien päätoimittaja julkaisi sotien jälkeen
kirjan yllä mainitulla otsikolla (ks. Vihavainen:
Haun niiniluoto tulokset).
Tuo teos mainitaan
tässäkin kirjassa, jonka keskushenkilö kirjoittaa esitelmää juuri tuosta aiheesta.
Suomalaisuus on sattumoisin silloin juuri joutunut kriisiin.
Muistan hyvin
tuon vuoden, jolloin kirja ilmestyi. Olin päässyt toisen opiskeluvuoteni alkuun
ja asuin opiskelijakortteerissa Kruununhaassa. Nuorisoradikalismi nosti
päätään, Ylioppilaslehteä pidettiin merkittävänä julkaisuna ja vaaleissa
syntynyt eduskunnan vasemmistoenemmistö lupasi uutta, suurta aikakautta.
Suuri muutos
siitä tulikin, syystä tai toisesta. Vaalitulos oli vain symboli. Itse asiassa
juuri tuo vuosi 1966 on jonkinlainen rajapaalu vanhan ja uuden maailman välillä.
Taakse jäivät
kirjojen ja elokuvien sensuuri, virallinen ahdasmielisyys, uskonto, isänmaallisuus
ja kaikenkarvaiset ryhtiliikkeet. Edessä olivat tabujen kaatotalkoot,
seksuaalinen vapautuminen, pasifismi, hedonismi ja kaiken kukkuraksi aivan
uudelle tasolle noussut vauraus, urbaani konsumerismi.
Mutta
suomalaisuus oli vanhastaan aina identifioitunut maalaiskansan köyhyyteen, askeettisuuteen,
vaiteliaisuuteen, kerskailemattomaan sankaruuteen ja ylivertaiseen suorituskykyyn.
Siitä oltiin ylpeitä.
Suomi oli pieni,
mutta sitkeä, se oli urheilun suurvalta ja vaatimattoman ja vähäeleisen, mutta
voittamattoman kansan tyyssija, joka huokui puolustuksellista sankaruutta ja puolusti
aina lakia ja oikeutta väkivaltaa ja vääryyttä vastaan.
Kaikki tämä
joutui nyt vaakalaudalle, joka keikahti toiseen asentoonsa suurten ikäluokkien,
suuren muuton, märän sukupolven nautinnonhalun ja kaiken kukkuraksi vielä katastrofaalisesti
laskevien urheilusuoritusten myötä.
Mitä itse
asiassa oli olla suomalainen? Oli selvää, että nyt se merkitsi jo jotakin muuta
kuin vielä kymmenen vuotta sitten, jolloin Niiniluoto oli kirjansa
kirjoittanut.
Eila Pennanen
kuvaa keski-ikäistä suomalaista sivistyneistöä kulttuurin murrosaikana. Mukana
ovat rehtori vaimoineen, pappi, joka saa potkut kansanopiston rehtorin toimesta,
seksuaalisesti vireä yksinhuoltajaäiti ja intiimiä suhdetta halajava nuori tiedenainen.
Nuo tuon ajan
keski-ikäiset olivat vielä kaikki olleet sodassa, tässä tapauksessa jopa
rintamalla, sotilaana tai lottana.
Sen lisäksi
tulevat lapset, joiden seksuaalisuus on heräämässä ja jotka pitävät kotihippoja
vanhempien poissa ollessa. Taisipa sekin muoti tulla juuri noihin aikoihin. Ja
hipoissa tietenkin oltiin kunnon änkyrässä, kuten myös lehtori Liljeberg
taannoin käsitellyssä kirjassa omilla kutsuillaan. Tämän kirjan aikuiset sen
sijaan naukkailevat vain vähän viiniä.
Itse asiassa
kirjan keskeinen teema on ehkä sittenkin seksi. Itse sana tuli kieleemme
joskus 1960-luvun alussa, sanoisin. Korjatkoon se, joka muistaa tai tietää
paremmin. Sitä ennen saatettiin sanoa filmitähdistä, että heillä oli ominaisuutta
nimeltä ”sex appeal”. ”Seksi”-sanaa ei ollut suomessa lieneekö ollut amerikassakaan
(eräs englannin kielen muoto).
Hupaisaa kyllä,
ei tuota sanaa eikä sen johdannaisia ole myöskään ”Nykysuomen sanakirjan”
vuoden 1993 painoksessa, joka lienee kopio vanhemmasta laitoksesta.
Sen sijaa seksiä
ja siitä johdettuja sanoja on leegio ”Suomenkielen perussanakirjassa” vuodelta
2001. Tässäpä osviittoja niille, jotka haluavat selvittää, milloin seksi tuli
Suomeen.
Yhtä kaikki,
lasten seksuaalisuudesta ja ”hipoista” ollaan tietenkin kovin huolissaan. Samaan
aikaan aikuiset elävät vaikeassa puutteessa, tyydyttämättömässä suhteessa.
Rehtori-ääliö on
kyllin saamaton ollakseen ryhtymättä nuoreen tiedenaiseensa, joka ei puolestaan
myöskään onnistu häntä viettelemään. Yhtä lailla tyhjiin raukeaa rehtorin
vaimon yritys päästä läheisempiin väleihin papin kanssa.
Hohoijaa. Sananmukaisesti
saamattomia idiootteja ovat tässä miestomppelit, jotka eivät ymmärrä naisen
merkkikieltä. Tässä vaiheessa ei mitään ”metoo”-sekoilua ollut vielä keksitty,
joten jotakin muuta olisi ollut odotettavissa. Tämän luvun tekijä on otsikoinut
”Farse triste”.
Entäpä se Suomi
ja sen kohtalo?
Kun rehtori saa
puheensa valmiiksi, hän julistaa, että maailma on menossa katastrofia kohti,
mikä oli epäilemättä ajankohtaista. Siihen aikaan siitä oltiin vielä
huolestuneita.
Mitä suursodan
jälkeen tulisi ei todennäköisesti ollut mieltä ylentävää. Jonkinlainen
maailmanhallituksen johtama uusi maailma toki mainitaan mahdollisuuksien joukossa.
Mitä suomalaiset
siinä maailmassa sitten tekevät? Vastaus kuuluu, että he taistelevat
olemassaolostaan.
Mutta ihmiset
saavat elää vain sillä ehdolla, että yhteen ääneen tunnustavat syntinsä: me
ihmiset olemme virheellisiä, meissä on tekovika. Meidän täytyy tunnustaa se.
Paradoksaalisesti
rehtori keksii, että säilyttääkseen suomalaisuutensa, suomalaisten tehtävä n
olla mahdollisimman vähän suomalaisia.
Mihin tämä liittyy,
jää epäselväksi, mutta suomalaisuuteen on rehtori yllättävästi havainnut
liittyvän salaista hyökkäävyyttä, kummallista kyllä. Se ilmenee joskus
yllättäen, kun vaikenemisen jälkeen jotkut pimahtaneet suorittavat väkivaltaisia
tekoja.
Entäpä ne mongolit?
Huolimatta japanilaisiin ja heidän suorituksiinsa kohdistuvasta ihailusta, suomalaiset
eivät missään tapauksessa halua tunnustaa sukulaisuuttaan mongoleihin, minkä
joku julkisuushakuinen tutkija (eli tiede) katsoo taas kerran todistaneensa.
Tuohon aikaan
Aasia oli vielä katastrofin symboli ja nobelisti Gunnar Myrdal katsoi, että Intian
häviäminen maan pinnalta ei merkitsisi maailman taloudelle mitään.
Kiina oli synonyymi suurille nälänhädille ja
esitti samaan aikaan absurdin egalitaarista, joskin tyhmimpien radikaalien mielestä
samalla äärimmäisen oikeudenmukaista maata, jonka tulevaisuus antoi aihetta
pessimismiin.
Vanhastaan
mongolirotua pidettiin Euroopassa alempiarvoisena. Älykyystutkimukset, jotka näyttävät
osoittavan, että se keskimäärin on lahjakkaampaa kuin valkoinen rotu, eivät
vielä olleet ilmestyneet. Sanalla sanoen, mongolisuus tarkoitti alemmuutta.
Suomi halusi
silloinkin kuulua länteen, mihin se kulttuurinsa puolesta kuuluikin. Silti se sijoittui
joka tapauksessa myös kulttuuripiiriien rajalle, mikä tässäkin kirjassa
huomataan. Rotu ja rotuhygienia ovat kirjassa vielä normaaleina pidettyjä
asioita, mutta niille ei anneta erityisempää arvoa ja rotututukimuksen epätieteelliset
muodit ymmärretään kyllä.
Mainittakoon kuitenkin,
että esimerkiksi kallonmittausindeksejä käytettiin yhä tutkimuksissa,
erityisesti Neuvostoliitossa. Eihän niitä metodeja siihen naikaan kovinkaan
paljon ollut ja sekin oli tyhjää parempi.
”Mongolit” on
tietenkin ironinen nimi. En muista, millaisen vastaanoton kirja sai, luulenpa,
että sitä yleensä kehuttiin. Eila Pennanenhan oli arvostettu nimi, joka osasi
kirjoittaa ajan hengessä lankeamatta silti äärimmäisyyksiin.
Suomalaista
sivistyneistöromaania on kaipailtu jo iät ja ajat. Muuan sellainen se on
tämäkin, mutta eihän siitä Pohjantähden vastineeksi ole. Ajan henkeä sieltä
kyllä huokuu, kuten itse kukin nuo ajat elänyt ymmärtää.
"Suomalaista sivistyneistöromaania on kaipailtu jo iät ja ajat. "
VastaaPoistaEntä Helvi Hämäläisen Säädyllinen murhenäytelmä , Velvoitus (1942) ja Hansikas (1943) sekä Säädyllisen murhenäytelmän jatko-osa Kadotettu puutarha 1995?
Eihän ne huonoja ole ja muitakin toki löytyy. Mutta ehkä enemmän psykologiaa kuin historiaa.
PoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaNuo 60-luvun ajat ovat viime päivinä palailleet mieleeni kaikessa kirjavuudessaan, kun sattumoisin katselin uudestaan Milos Formanin elokuvaversion musikaalista Hair ja luin tuon tsekkiohjaajan muistelmateoksen "Otetaan hatkat".
VastaaPoistaSodan jälkeen syntyneiden suurten ikäluokkien aikuistuminen ja itsenäistymistaistelu isänmurhineen oli todellakin maailmanlaajuinen. Sadankomitean harakanvarvasmerkistä, jota minäkin kannoin pikkutakkini rintapielessä ja jolle kansanedustajat puoluekannatuksesta riippuen joko hymähtelivät tai nauroivat ivallisesti kun joutenpäiten kuljeskelin eduskunnan kuppilassa, tuli sitten myöhempinä vuosikymmeninä maailman levinnein logo.
Noina vuosina tapahtui tosiaan paljon. On traagista, että muutos päätyi ja päättyi kaikkien asioiden "politisoitumiseen" -- luovan ajattelun hajoamiseen ja ideologiseen institutionalisoitumiseen -- jota sitten nykypoliitikot eivät enää itsessään tietenkään tunnista, kun eivät yhteiskuntailmapiirin kehitystä itse kokeneet eivätkä omien mielenmaisemiensa maalareista mitään tiedä.
Minulla on Pennasesta vähän toisenlainen käsitys -- hän oli toki joviaali kansansuosikki, kuten monet naiskirjailijat -- nythän ei enää ole jäljelläkään muuta kuin naisten lukuromaaneja -- mutta ei kirjailijana ainakaan aikalaistunnoissaelävä edelläkävijä. Ehkä pikemminkin päinvastoin: Pennasen purkauksellinen kritiikki Timo K Mukasta kirjallisuuslehti Parnassossa taisi olla irjallisuutemme historian toinen suuri teilausmöhläys, siis Ahlqvistin Kivi-teilauksen jälkeen.
Mukkaa inhosivat toki muutkin, ja kuolemattomin teilaaja oli rotuoppinsa sisäistänyt Konrad von Bagh, joka Oulun piirimielisairaalan psykiatrina antoi Mukasta hyytävän lausunnon: ""Kansaneläke tekisi ikuisiksi ajoiksi korvausneurootikon tästä muutenkin mitättömästä kansalaisesta".
Tästä on jokunen vuosi, kun luin läpi Mukan tuotannon, ja se kyllä kaiken jälkiviisaudenkin päältä nähtynä porautui sielunsyvyyksiin, joista voi vain ihmetellä miten kirjoittaja ne itse kesti. No, eihän hän sitten kestänytkään.
Tietenkin Peter von Bagh muistelmissaan isästään kirjoittaa eikä ehkä valtavasti kaunistelekaan mutta olisiko Konrad v B oman tutkimuksensa ansainnut. Ehkä sellainen on tehtykin? Sinänsähän karski ja töksäyttelevä ylilääkäri on virkistävä hahmo kun pehmopuheen vuosikymmeniä on ollut niin monta...
Poista-jussi n
Elämäkerrasta en tiedä, mutta Ville Kivimäen väitöskirjan suomenkielisessä versiossa Konrad v. Bagh esiintyy tiheästi silloisen sielunhoidon auktoritatiivisimpana hahmona. Diagnoosi (tässä vain vähän oikoen) tykistö- ja krh-keskityksissä mieleltään järkkyneille rintamasotilaille tuli useimmiten kuin pyssyn suusta: "psykopaatti!". Alan muu lääkärikunta ei tosin juuri hänestä poikennut.
PoistaNäitä "psykopaattejahan" kertyi Suomen kenttäarmeijasta kaikkiaan n. 14 000 - 15 000 eli divisioonan verran.
Psykiatria, missä määrin tiedettä siinä. Jonkinlaista taidetta enimmäkseen. Ainakin jos professori Chaterin päätelmiä uskoo.
VastaaPoistaV-VF
Vuoden -66 vaaleista muistan vain, että istuin Vanhan Kellarissa, kun ympärikänninen Arvo Salo hoiperteli kaiteesta kiinni pidellen portaita alaspäin ja porukka puhkesi raivoisiin taputuksiin ja eläköön huutoihin. Arvo Salo oli sen verran kulttuuripersoona, eikä taistolaisuutta vielä ollut, että hän sai kannatusta lähes kaikilta kapakan asiakkailta. Hänellä oli silloin yksi mieleen jäänyt ajatus, meidän ei pidä tehdä sellaista kulttuuria, jota työmies ymmärtääm vaan sellainen työmies joka ymmärtää kulttuuria.
VastaaPoista