Äkäisyyden
kysymyksiä
Muistelin joskus
kirjoittaneeni ”vihapuheesta” ja päätin tarkistaa asian blogisivulla vasemmalla
ylhäällä olevan hakutoiminnon avulla.
Ajatus oli, että
olisi, ainakin meillä Suomessa tehtävä selvä ero” vihaisuuden” (johon liittyy
vihaamisen määritelmän täyttävä ajattelu) ja ”äkäisyyden” (yleisen negativismin
ja ärähtelyherkkyyden) välillä.
Äkäisyystaipumus
tunnetaan myös äreyden nimellä ja siitä kärsivät usein vanhat ja raihnaiset
ukot. Missään tapauksessa tämä, kuten moni muukaan asia ei koske suurta ryhmää kokonaisuudessaan,
joten turha on tulla siitä nalkuttamaan.
Joka tapauksessa
eron tekeminen vihapuheen ja äkäpuheen välillä saattaisi selventää käsitteitä. Edellinen
saattaa olla esim. muotoa: ”kuole XX!”. Jälkimmäinen taas herkästi ilmenee muodossa:
”haistakaa ….!”
Edellisessä ei
koskaan ole huumoria, jälkimmäinen sen sijaan itse asiassa pelaa kokonaan
asiaan liittyvällä koomisuudella (ks. Vihavainen: Haun
memento tulokset).
No, sieltä blogistahan
löytyy kymmenittäin ”vihapuheeseen” liittyviä blogeja. Intoni kirjoittaa aiheesta
vielä yksi uusi blogi lässähti siihen.
Aiheesta on jo
sanottu ilmeisesti kaikki ainakin tietyllä papillis-saarnallisella tasolla
(vrt. esim. Vihavainen:
Haun pyhä viha tulokset). Asialla en ole ollut van minä. Näin on tehty yhä
uudelleen etenkin ns. edistyksellisissä piireissä.
Yllättävää oli,
että huomasin asiaa myös ihan oikeasti (?)tutkitun. 18.7.2019 kommentoin uutista
tutkimuksesta ja valitin, etteivät tunnetusti korkealaatuiset lehtemme olleet itse
asiassa tarkemmin kertoneet, mitä tuloksia oikeastaan oli saatu ja miten.
Merkittävää
mielestäni oli, että 66 prosenttia eli turvallinen enemmistö ihmisistä
(suomalaisista?) kertoi, ettei vihannut ketään.
Mahtoivatko he
sen sijaan vihata ”jotain”? Siis jotakin abstraktia tai muuten ihmissuvun edustajien
suhteen neutraalia asiaa, vaikkapa syksyä, kevättä, yksin jäämistä, sukulaisvierailuja,
joulua tai schäfer-koiria (rotuvihaa!)?
Mikäli
haastattelut olisi tehty vaikkapa englanniksi, olisi tämä tulkinta ollut
huomioitava ja tuloksia tulkittava sen mukaan. Ehkäpä jopa sata prosenttia
olisi kertonut ainakin jotakin vihaavansa, vaikka nyt sentään jotakuta ihmistä
tai jotakin häneen liittyvää.
Nyt rupesi kyllä
kiusaamaan tuo tutkimus, johon huomaan viitanneeni luvattoman epämääräisesti.
Ehkäpä saan sen vielä esille kaivettua.
Tässä nyt joka
tapauksessa siihen liittyvän uutisoinnin kirvoittama blogi:
torstai 18.
heinäkuuta 2019
Viha
voittamaton
Viha oli
aikoinaan asia, jonka uskottiin tuottavan meille maanpäällisen paratiisin.
Yksi, viimeinen taisto vain ja sitten se kauhea puhdistustyö ja johan alkaa
elämä sujua…
Jääkärimarssissa puhutaan voittamattomasta
vihasta, joka noille henkipatoille antaisi kai voimaa. Kotimaassa oli
hirsipuu odottamassa maanpetoksen johdosta, joten tämä joukko oli jää nyt niin
sanotusti armottomaksi. Samaa sanaahan käytettiin orpolapsista.
Mutta kyseessä
oli poikkeustapaus, yksi pieni joukko vain. Vihan teoreetikot löytyvät yleensä
vasemmalta. Luokkavihalla katsottiin olevan
maailmanhistoriallinen tehtävänsä ja esimerkiksi Otto Ville Kuusinen
teoretisoi, että vihaa on kahdenlaista: toinen, edistyksellinen variantti tuo
hyvää tullessaan ja synnyttää joukkosankaruutta. Toinen taas oli joka suhteessa
edellisen vastakohta, hui olkoonkin!
Toki meilläkin
oli myös vastapuolella vihan teoreetikkoja, jotka katsoivat, että siinä on
meillä mainio väline vähäisen voimamme lisäämiseksi. Sitä paitsi vihalla olisi
suuri yhteiskunnallisesti integroiva vaikutus, kun se osattaisiin suunnata
oikeaan kohteeseen eli venäläisiin. Tätä asiaa piti opiskella ja kehittää,
sillä se oli meillä kovin kehittymätöntä, kuten Elias Simojoki ja Elmo E. Kaila
todistivat.
Mutta vihaa
meiltä kyllä oli löytynyt. Vuoden 1918 massahysterian aikana tapettiin liki
kymmenen tuhatta aseettomiksi riisuttua kansalaista. Taantumusmiehet olivat jo
Ranskan vallankumouksen aikaan syystä todenneet, ettei mikään despootti koskaan
olisi voinut rangaista kansaa yhtä rajusti, kuin se itse teki.
Kun ajattelee
vuoden 1918 perintöä, tuntuu aikamoiselta ihmeeltä, ettei revanssiin
haluttukaan ryhtyä vuonna 1939, vaikka SKP siihen innokkaasti kutsui, ja väitti
aivan uskottavasti, että tällä kertaa voitto olisi varma.
Olihan sitä
vihan perintöä sitten joka tapauksessa vaikka muille jakaa. Rauhallisesti asiat
sentään selvitettiin, kun kerran oli saatu todella kokea, mitä irti päästetyt
intohimot saisivat aikaan.
Sen jälkeen
istuivat meillä veriviholliset samassa eduskunnassa ja valtuustoissa, vaikka
tämä asetelma lapualaisaikana jo uhkasi murtua. Järki se vain sittenkin voitti
ja vaikka vihaa pitää jurnutettiin, ei sen pidemmälle enää menty. Saattoi
monella olla aika elävä käsitys siitä, mitä sellaisesta olisi voinut seurata.
Olennaista
tuolle rauhallisen kehityksen kaudelle oli vastustajan sietäminen. Sen äänen
annettiin kuulua, vaikka sille naurettiin ja sitä manattiin ja paneteltiin,
mutta ymmärrettiin sentään se perusasia, että demokratia tarkoittaa juuri
erimielisyyden sallimista.
Tänä
maailmanaikana tämä asia näyttää hämärtyneen. Se, joka on toista mieltä,
vaiennetaan, mikäli mahdollista ja nythän se useinkin on mahdollista. Ennen oli
mentävä kirjapainoon ja särjettävä se, nyt homma käy klikkailemalla.
Sensurointiin
tarvitaan nyt vain pahaa tahtoa ja röyhkeyttä ja sitähän antaa
epädemokraattinen mielenlaatu, josta ei löydy tilaa sen ymmärtämiselle, että
oma mielipide ei olisi ainoa oikea.
Mutta aidosti
totalitaariselle luonteelle ei riitä se, että vastustaja ja kaikki
toisinajattelijat vaiennetaan. Hän tietää, etteivät nämä sydämessään olekaan
hänen kanssaan samaa mieltä, vaan manailevat ja sättivät hänen näkemyksiään
siellä missä pystyvät. Ajatuksilla, sanoilla ja töillä he rikkovat
suvaitsevaisen humanistin pyhää tahtoa vastaan.
Tämä on
tietenkin sietämätöntä ja niinpä erilaisia vihapuheita ja –ajatuksia vastaan on
ryhdytty mobilisoimaan poliisivoimia ja asian kimpussa ahertaa jo useamman
plutoonan verran univormuväkeä. Lisäksi on puuhassa mukana tuhansiin nouseva
salaisten työntekijöiden (ven. seksot –sekretnyi sotrudnik)
verkosto, jotka tekevät työtään aatteellisesta innostuksesta.
On erikoista,
että käsitys siitä, että vihapuhe –jota ei ole mitenkään määritelty- olisi
maassamme jonkinlainen hallitsematon ongelma, syntyi yhtäkkiä muutama vuosi
sitten. Sen jälkeen sitä on papukaijamaisesti toisteltu valtakunnan kaikilla
tasoilla ja peloteltu hirveillä seurauksilla. Eikös Hitlerkin aloittanut
vihapuheella…
Nyt sitten
viimein on oikein tutkittu, mitä ne ihmiset oikeastaan vihaavat.
Itse
tutkimuksesta en tiedä sen enempää, kun lehdet ovat rajoittuneet kertomaan vain
siitä, millaisia konkreettisia henkilöitä ihmiset ilmoittavat vihaavansa.
No, niitähän
näyttää olevan, yllätys, yllätys, juuri räväkimpiä mielipiteitä esittäneiden
joukossa. Uutisten perusteella perussuomaiset ovat johdossa, jos nyt olen noita
epäinformatiivisia uutisia oikein tulkinnut. Lisäksi joukossa on ulkomaalaisia,
kuten USA:n presidentti, ehkäpä muitakin.
66 prosenttia
ihmisistä kuitenkin ilmoitti, ettei vihaa ketään, mikä mielestäni on aika
odotettu tulos. Siinähän on myös vankka enemmistö, joten kukaties poroporvari
voi meilläkin nukkua yönsä rauhassa.
Mutta tämä
henkilöityvä viha ei mielestäni ole kovin kiinnostavaa. Kiinnostavampaa olisi
tietää, paitsi miksi heitä vihataan, myös se, mitä viha tässä tapauksessa
tarkoittaa ja mitä se koko tutkimuksessa yleensä tarkoittaa.
Mikäli
vihaaminen tarkoittaa vain jonkin asian vastustamista, on se jokseenkin samaa
kuin jonkin toisen asian kannattaminen. Siinä mielessä kyse on normaaleista
demokraattisista valinnoista.
Mikäli vihassa
sen sijaan ilmenee patologisia piirteitä ja kyvyttömyyttä erottaa toisistaan
henkilöitä ja asioita, on kyseessä kai lähinnä lääketieteellinen ongelma, josta
kärsiviä kannattaisi kehottaa hoidattamaan itseään.
Pelkän
poliittisen tai muun mielipiteen patologisoiminen taas tietenkin on vain
ilmentymä totalitaarisesta ajattelusta, jonka lähteenä näyttäisi olevan heikko
älyllinen kapasiteetti. Kyvyttömyys sallia erilaisia mielipiteitä ja niiden
esittämistä voi olla vaara demokratialle, mikäli se paisuu massailmiöksi.
Tiedottaminen
tuosta vihatutkimuksesta on ollut kovin kummallista. Ainakaan minä en
huomannut, kuka tutkimuksen on teettänyt ja miksi. Metodit ja lähtökohdat on
myös sivuutettu uutisoinnissa.
Melkeinpä pistää
vihaksi moinen typerehtiminen, tekisi mieleni sanoa, mutta sillä en tarkoita
mitään erityisiä eikä yleisiä suunnitelmia noiden uutisoijien tai tutkimuksen
teettäjien pään menoksi.
Mielipiteeseen
jokaisella kuitenkin on oltava oikeus, myös vihaiseen.
"No, sieltä blogistahan löytyy kymmenittäin ”vihapuheeseen” liittyviä blogeja. Intoni kirjoittaa aiheesta vielä yksi uusi blogi lässähti siihen."
VastaaPoistaMitä tekeekään luova henkilö, joka havaitsee, että kaikki tarpeellinen on jo sanottu, tarpeeksi hyvin...
Ajankohtaan sopiva äkäisyyspuhekehotus nyt on: haista pasha!
VastaaPoistaSopii myös maistaa, herkkua on, ihan ilman kaupallista yhteistyötä, eli ite maksan.
"!Pelkän poliittisen tai muun mielipiteen patologisoiminen taas tietenkin on vain ilmentymä totalitaarisesta ajattelusta, jonka lähteenä näyttäisi olevan heikko älyllinen kapasiteetti. Kyvyttömyys sallia erilaisia mielipiteitä ja niiden esittämistä voi olla vaara demokratialle, mikäli se paisuu massailmiöksi."
VastaaPoistaIlmapiiri alkaa todellakin muistuttaa Orwelin 1984 maailmaa, jossa vallaĺle riitti vasta kun päähenkilö toisinajattelija Smith oli "muokattu" sellaiseen tilaan, että hän rakasti Isoaveljeä. Ei muisteta, että demokratia ja sanvapaus tarkoittaa oikeutta ajatella "väärin", kuohuttavasti ja loukkaavasti.
Ettei asia menisi liian helpoksi, herää kuitenkin kysymys tarvitaanko kuitenkin jonkinasteista "demokratian itsepuolustusta": jos pyrkimys on käyttää demokraattisia oikeuksia demokratian kumoamiseksi (esim kansallis-sosialisen valtion tai kalifaatin hyväksi) taikka jonkun vähemmistön epäinhimillistämiseksi pitääkö noille pyrkimyksille antaa täysi sananvapauden suoja. Esimerkiksi USA:ssa viime II maailmansodan aika kiellettiin natseja tukeva toiminta, myös sanallisesti. Japanilaisten, jopa kansalaisten, osalta mentiin astetta pidemmälle: heidät internointiin.
"Viha" on tyypillinen yliyleistävä yleiskäsite, jollaisilla me nyt tässä maailmanajassa tehokkaasti noidumme ymmärryksemme.
VastaaPoistaPandoran boksin kantta vasta raotetaan, kun kysytään esimerkiksi koskeeko kulloinenkin pohdiskelumme henkilöitä vai asioita. Sehän ei ratkaise mitään, vaan ongelmat jatkuvat edelleen, jos henkilöitä koskien kysymme, lähestytäänkö "yksilöä" psykologisen vai sosiologisen tiedon alustalta, ja jakautuvatko "asiat" siis yksilöongelmien vai joukkokäyttäytymisen ilmiöihin.
Kyselytutkimukset ylipäänsä eivät kerro oikeasti mitään mistään tietystä ongelmakohdasta, vaan ne ovat eräänlaista kielellistä "peliä", jossa tietyillä käsitteillä ja kielimuodoilla asetettuihin kysymyksiin saadaan tiettyjen pelisääntöjen mukaisia vastauksia. Eli kyselytutkimukset voivat kertoa enintään tiettyjen "kielipelien" toimivuudesta ja yleisyydestä.
Yksilöiden sieluihin niillä ei pystytä' kurkistamaan, ei myöskään siihen mitä yhteiskunnassa sosiodynaamisesti on meneillään. Kyselytutkimukset ovat samanlaista viihdettä ja ajankulua kuin, no, sanotaanko vaikkapa horoskoopit.
Sekä psykologiatieteen että sosiologian akateemisesta alennustilasta johtuen yksikään auktoriteetti ei uskalla lähteä julkisesti romuttamaan kaikenlaisten kyselytutkimusten nauttimaa suosiota -- ja myös valtaa -- joten "tutkimuksina" voidaan todellakin esittää melkein mitä tahansa. Olen joskus hämmästynyt miten rajusti akateemikotkin saattavat ihan "tieteellisiksi" -- siis lähdeaineistoksi kelpuutettuja vertaisarvioituja -- tutkimuksia yksityisissä keskusteluissa sättiä. Julkisissa yhteyksissä he eivät koskaan käytä samoja äänensävyjä -- yhteisössähän me kaikki käyttäydymme eri tavalla kuin yksikään meistä yksin tai kaveripiirissä käyttäytyy.
"Vihan" kuvaukset ja selitykset ovat siis tavallaan kaikki vain yliyleistävillä yleiskäsitteillä kyhättyä näennäistietoa. On aika traagista, että esimerkiksi "kansanryhmää vastaan kiihottamista" koskevat lakipykälät on kirjoitettu aivan harhaisista lähtökohdista. Niihin ei "yhteiskunnallisessa keskustelussa" päästä käsiksi, koska yleinen ymmärrys ei ole lisääntymään vaan vähenemään päin. Yhä sekavampien "ismien" -- joissa tiedolliset ja aatteelliset ainekset saavat nykyisin sulaa ihanasti yhteen -- käsitepinnoita ei mikään röntgenkatse enää pysty porautumaan niihin tiedollisiin saati tajunnallisiin syvyyksiin, jonne varsinaiset ajattelun ongelmat sijoittuvat.
Tarvitsisimme lajinkehityksellisiä maamerkkejä ja kulttuuri- ja ajatushistoriaa sekä myös sosiologian ja yksilöpsykologian paljon nykyistä syvällisempää ymmärtämistä, jos haluaisimme edes nähdä todelliset ongelmat. "Minä" ja "viha" ovat kumpikin paljon laajempia ongelmia kuin millaisina me nyt aikamme varsin "reaktiivisen" kielen ja tunnustuksellisen ajattelun pohjalta ne näemme.
"Eli kyselytutkimukset voivat kertoa enintään tiettyjen "kielipelien" toimivuudesta ja yleisyydestä... Kyselytutkimukset ovat samanlaista viihdettä ja ajankulua kuin, no, sanotaanko vaikkapa horoskoopit."
PoistaEntäs asiantuntijan tekemät haastattelut tai ihmisen itseilmaisut ylipäänsä. Jos tuolle tielle lähdetään, eikö lopputuloksen ole, että emme voi välittää emmekä vastaanotto mitään viestintää toinen toisiltamme vaan olemme tuomitut elämään omien ajatustemme kosmisessa yksinäisyydessä. Verraten arkinenkin kokemus osoittaa, että tämä ei pidä paikkansa: pystymme - joskus paremmin, joskus huonommin - kommukoimaan keskenämme.
Moitit kovasti yleiskäsitteitä, mutta eivätkö ne ole ihmiselle luonteenomaisia ajattelun apuvälineitä. Lisäksi vihapuheessa kyse on tietystä lainopillisesta ja yhteiskunnallisesta termistä, joka ei aukea selittämättä, mitä sillä tarkoitetaan - tai ei. (Vrt lainhuuto, joka tarkoittaa kiinteistön omistusoikeuden kirjaamista, ei sitä, että lakikirja huutaa tms.)
Toki ongelma on siinä, että vihapuhe on vaikea termi tai yleispuheessa tai poliittisessa puheessa - usein tarkoituksella - usein sekoitetaan varsinainen vihapuhe ja vihainen puhe l. äkäpuhe.
""... Jos tuolle tielle lähdetään, eikö lopputuloksen ole, että emme voi välittää emmekä vastaanotto mitään viestintää toinen toisiltamme vaan olemme tuomitut elämään omien ajatustemme kosmisessa yksinäisyydessä...""
PoistaTämä on juuri sitä perustavanlaatuista väärinymmärrystä, joka aikamme ajattelun yksilölähteisyydestä seuraa.
Kieli ja ajattelu ovat yksi yhteen sama asia, ja hamasta lajihistorian alusta alkaen inhimillinen kieli on sosiaalista muodostetta, ja yksityinen kieli on mahdottomuus (Wittgenstein).
Kukaan meistä ei synny mihinkään kielestä tyhjään maailmaan, eikä myöskään mistään historiasta, kulttuurista tai jostain nimenomaisesta yhteisöllisyyden laadusta irrotettuun -- hmm, sanotaanko vaikka "vapaaseen" -- maailmaan. Ihminen on lajityypillisesti, lähtökohtaisesti ja olemuksellisesti sosiaalinen laumaeläin, ja on olemassa yhteisövoimia, yhteisöominaisuuksia ja yhteisöilmiöitä, jotka eivät ole palautettavissa yksilöiden ominaisuuksiin ja pyrkimyksiin. Ja myös ne kaikkein vahvimmin "omiksi" kokemamme asiat -- kuten yksilöllinen "tahto" -- voidaan palauttaa alkuperäisiin kollektiivisiin muotoihinsa -- yksilön kokemuksellinen "tahto" voidaan palauttaa kollektiivivoimiin, joita nimitämme "vallaksi".
Juristeria on siitä ikävä sosiaalisen "vallan" ilmenemismuoto, että erityiset "pyhyyden kokemukset", "tabut", estävät meitä kaikkia -- ei vain "asiantuntijoita", hahhah -- tarkastelemasta pykälien käsitemagiaa esim. lajinkehityksellisten maamerkkien ohjaamina. Vaikka jo sosiologian perustaja Emile Durkheim avasi polun jota kulkien pääsemme tutkimaan eri kehitysasteilla eläville yhteisöille tyypillisiä, sosiodynaamisesti päinvastaisiin suuntiin erityiviä moraalilaatuja, silti omat yliyleistävät yleiskäsitteemme sallivat puheet "moraalista" ikään kuin käsitteellä voitaisin tarkoittaa aina yhtä ja samaa asiaa.
Kieli ei siis ole "yksityistä" -- ja jo tästä tosiasiasta pitäisi seurata, että kaikkeen kielellä ja sen käsitekoneistoilla muotoiltuun ajatteluun kuuluu olemuksellisesti se, että sen tulisi olla julkista. Kuinka mikään yhteisöä koskeva orgaaninen yhtenäisyys voisi olla mahdollista, jos kehittyvää ajattelua jollakin "tabulla" turjutaan, ja jos sitä juristerian valtuuttamilla sensuuritoimilla estetään kokeilemasta "omia rajojaan"? -- Kyllähän tietysti yhteisöillä on myös tietynlaisia ymmärrettäviä tiedollisia itsesuojelutarpeita, mutta nyt harrastettu sensuuri -- kuten juuri täysin käsittämättömille premisseille kyhätyt "kansanryhmää vastaan kiihottamista koskevat pykälät" -- ovat vain yliyleistävillä yleiskäsitteillä muotoiltua magiaa, jonka varsinaiset tarkoitukset ja vaikutukset voivat olla aivan päinvastaisia kuin mitä on ilmoitettu.
Kiitos Oikkoselle ajatuksia eteenpäin auttavista mietteistäsi!
PoistaKielellä ja ilmaisuilla on epäilemättä enemmän kuin yksi taso, kuinka monta? riippuu luokittelijasta ja kriteereistä.
Yhteiskuntamme on kokenut viimeisen kymmenen vuoden aikana uhkia, joiden vaikutuksesta syntyneet reaktiot sekä joukkojen että yksilöiden kohdalla tarjoavat aiheita sekä tutkijoille että viisastelijoille.
Ilmasto-, korona- ja ryssäkauhu ovat kukin vuorollaan johtaneet tilanteeseen, jossa olemassaolonsa uhan alaiseksi kokenut ihmisyhteisö on ryhmittynyt puolustukseen. Normaaliolojen toimintatavat on voitu ohittaa ilman, että merkittävää vastustusta on ilmaantunut. Yksimielisyyden vaatimus on
ollut voimakas ja poikkeavat mielipiteet sekä käyttäytyminen ovat oikeuttaneet vihanilmauksiin, joita muutoin pidettäisiin mielenvikaisuuden merkkinä.
Edellä luetellut uhat ovat olleet siinä mielessä tärkeä kokemus, että nyt voi perustellusti väittää, ettei mikään oppi tai sivistys varjele yksilöä laumakäyttäytymisestä. Sen houkutin ja liima on kieli, jolla viritetään ihmisen koko kehityshistorian tulos, yksilön ilmiasu toimimaan yhdessä niinkuin se on voitollisesti toiminut tähän aikaan asti.
Blogisti kummastelee aiheellisesti, miksei vihatutkimusta ole käsitelty julkisuudessa. Tyytymättömyyteen on todella syytä eikä vain tämän asian kohdalla. Luvuton joukko ajankohtaisia itsestäänselvyyksiä kaipaisi perusteellista repostelua. Näennäisesti yksinkertaisten kysymysten avaaminen ja esiin tuominen moniulotteisina asiakokonaisuuksina ei näinä aikoina tuo nopeita voittoja. Mediat kilpailevat keskenään klikkauksista ja siinä kilpailussa voitetaan räväköillä yksinkertaistamisilla, olkoon vaikka tarkoituksella harhaanjohtavia.
Lopuksi on kuitenkin muistutettava, että valtiojohdon suusta kuulunut yksimielisyyden vaatimus pitää sellaisenaan sisällään vähintään toivomuksen rakentavasta tiedonvälityksestä. Propagandan yleisin muoto on aina ollut tiedon pimittäminen. Moniarvoinen keskustelu on myrkkyä, kun tavoitellaan yksimielisyyttä. Sen edistämisessä uhkan ja vihan kohteen osoittaminen on kaikki kaikessa.
Viimeisestä kappaleesta meillä on perustavanlaatuinen erimielisyys.
PoistaKyllähän meillä juuri nyt vihataan Venäjää tai jopa venäläisyyttä sinänsä aika paljon ja suoraan ja jaksamatta enää edes tarkentaa sitä sen kummemmin Putinin hallintoa ja sen aloittamaa rikollista ja röyhkeää sotaa vastaan. Itäsuunta riittää keskivertokansalaiselle pahan takeeksi. Ja kyllä sen ymmärrän vaikka itse suostu kokonaista kansakuntaa vihaamaan enkä kyllä pelkäämäänkään.
VastaaPoistaAsialliset (puolustus) hommat pitää hoitaa kuntoon kyllä, mutta jokin taso pitää kyllä muuten säilyttää.
Lisäksi sama kävi USAn kanssa ns. paremmissa piireissä. Vielä syksyllä (demokraattien hallitsema) jenkkilä oli meidän uusi paras ystävä mutta nyt kun Trump outoine hoveineen, se on hetkessä kaiken pahan alku ja juuri kuin 70-luvulla vasemmistolle, ja jopa niin että rikkaat ja vallakkaat liikemiehet Teslojaan palauttavat kauppaan, kun brändi ei enää täsmääkään maaliin.
Vielä ei ole kuultu Yankees go home-huutoja sentään.
Ihmisten, median ja kansakuntien tunteisiin ei kyllä kannata koskaan liikaa luottaa.
kr