Geopolitiikan merkillinen maailma
Геополи́тика (географи́ческая
поли́тика, др.-греч. γῆ — земля, πολιτική
— государственные или общественные дела)
— направление политической
мысли,
концепция
о контроле над территорией,
о закономерностях распределения и
перераспределения
сфер влияния (центров силы) различных государств и
межгосударственных
объединений.
В научном
сообществе отсутствует консенсус
касательно статуса геополитики как науки[1].
Venäläisen wikipedian mukaan geopolitiikka
siis käsittelee muun muassa alueihin kohdistuvaa kontrollia ja etupiirien
(vaikutusalueiden) jakaantumista ja uudelleenjakoa valtioiden ja
kansainvälisten yhteenliittymien kesken. Geopolitiikan asemasta tieteenä ei ole
yksimielisyyttä.
Kuten on jo silloin tällöin tälläkin
palstalla huomautettu, venäläinen fasismi ei ole yhtäkkiä jostakin putkahtanut
ilmiö. Sillä on pitkät juurensa venäläisessä intellektuaalisessa kulttuurissa, jonka
erikoislaatuisuuden on pitkälle määrännyt pitkäaikainen kommunistivalta, jonka
aikana vapaata ajattelu oli mahdollista milteipä vai emigranttipiireissä.
Toki villiä kasvustoa rehotti emigranttipiireissä,
jossa vaikuttivat muun muassa Putinin suosikki Ivan Iljin ja eurasianismin perustajat,
kuten Nikolai Trubetskoi.
Neuvostojen maassakin onnistui Lev
Gumiljov tutkijankammiossaan, joka nykyään on museona, luomaan Venäjän
historiasta uskomattoman grandioosin tarinan , joka Neuvostoliiton romahdettua
saavutti suursuosion ja on tänään muuan venäläisen ajattelun ja politiikan
keskeinen viitekehys.
Niinpä kun Neuvostoliitto romahti,
jatkoi venäläinen älymystö yleensä keskusteluaan siitä, mihin se oli jäänyt
Venäjän vallankumousta edeltäneenä aikana. Lännessä oli jo kauan puhuttu aivan
muista asioista.
Tällä en suinkaan tarkoita sitä,
että venäläisten olisi ehdottomasti pitänytkin omaksua nuo kaiken maailman
gender- ja rotu”filosofiat” ja pidättäytyä omaperäisestä ajattelusta ollakseen
kelvollisia intellektuelleja.
Periaatteessa -siis ainakin
periaatteessa- on erinomainen asia, että länsimaisen kulttuuriperinnön
omaksunut maa lähteekin omille teilleen ja avaa sen pohjalta näkymiä, jotka
eivät lainkaan päässeet esille lännen suurissa kulttuurisissa instituutiossa.
Tämähän on sitä paljon puhuttua henkistä rikkautta.
Löysin taas hyllystä vuonna 2010
ilmestyneen geopolitiikan oppikirjan, jonka oli kustantanut Moskovan yliopisto.
Kirjoitin siitä jo aikanaan ja liitän seuraavan tuon vanhan blogini, joka
tuskin o vanhentunut.
Itse teema on kuitenkin nyt entistä
ajankohtaisempi ja palaan siihen pian, ehkäpä jo huomenna.
Tässä joka tapauksessa nyt tuo
vanha blogi. Muistakaamme, ettei sen julkaisemisen aikaan Krimiäkään ollut
vielä vallattu:
keskiviikko 10. heinäkuuta 2013
Edessä Euraasia, itä!
Venäjän erottautumisella lännestä
on tuhatvuotiset perinteensä. Siitä huolimatta se voidaan lukea ja on jopa
useimmiten luettu myös länsimaisen kulttuurin piiriin. Tiettyinä aikoina
Venäjän avoimuus Euroopalle on ollut hyvinkin suurta, toisinaan se taas on
sulkeutunut ja korostanut omaa erilaisuuttaan ja samalla yleensä myös
erinomaisuuttaan. Neuvostokauden huippuhetket olivat tässä suhteessa
huomattava, mutta ei ainutlaatuinen aikakausi.
Slavofiilinen ajattelu syntyi
reaktiona eurooppalaistamiselle ja usein se vaistomaisesti sijoitetaan
1800-luvulle, jopa sen alkupuolelle. Itse asiassa tämä Venäjän erityisyyttä
korostava ideologia ei ole koskaan ollut niin voimakas kuin nykyään.
Oswald Spenglerin edeltäjä Nikolai
Danilevski oli ensimmäisiä teoreetikkoja, jotka sijoittivat venäläisen
kulttuurin jyrkästi eurooppalaisesta erilliseksi. Seuraava tämän ajatuksen
kukoistuskausi oli maailmansotien välisen ajan euraasialaisuus, joka kuitenkin
jäi pieneksi emigranttivirtaukseksi. Vasta 1990-luvulla uusslavofiilisyys
paisui nopeasti suureksi, joskin kirjavaksi liikkeeksi, jonka ilmenemismuotoja
voi löytää kaikkialta.
Itse asiassa uusslavofilia oli
lähes huomaamatta syntynyt jo neuvostoaikana, mutta silloin se tietenkin pysyi
marginaalissa. Neuvostoliiton hajottua se aivan ilmeisesti alkoi täyttää sitä
tyhjiötä, jonka reaalisosialismi jätti jälkeensä. ”Elämää suurempana” eli
yhteisön ja valtion yliyksilöllisiä ulottuvuuksia korostavana ajatteluna se oli
myös samankaltainen marxismi-leninismin kanssa.
Virallinen Venäjä on pitänyt
välimatkaa tähän ideologiaan, mutta tuo välimatka ei ole pitkä ja tuntuu siltä,
että se on hyvin huomattavasti kaventunut viimeksi kuluneen vuoden aikana.
Venäjä, joka yrittää rakentaa Euraasian liittoa, suhtautuu kovin myötäsukaisesti
myös siihen ”euraasialaiseen” ideologiaan, jota maassa levitetään.
”Euraasialaisuus” voisi
periaatteessa olla Venäjän suurvaltapyrkimyksille optimaalinen suojavaate. Se
olettaa, että Venäjä on luonteeltaan välttämättömästi imperiumi, jossa
Euraasian kansat elävät symbioosissa keskenään. Toisin kuin muissa
imperiumeissa, peruskansallisuus ei sorra, vaan suorastaan auttaa muita.
Euraasian kansat kuuluvat luonnostaan yhteen, mutta ei ole aivan selvää, missä
imperiumin raja menee. Euraasian nuorisoliiton mielestä valtakunnan rajat
ulottuvat valtamereltä valtamerelle, joten mukana täytyy olla myös Suomen ja
Skandinavian. Näinhän geopolitiikan teoreetikot arvelivat myös sata vuotta
sitten.
Tämän hetken tärkein
euraasialaisuuden teoreetikko on Aleksandr Dugin, jonka muistetaan sijoittaneen
myös Suomen johonkin karttaansa imperiumin rajojen sisälle.
Suomi on kuitenkin ilmeisen huono
kandidaatti Euraasian yhteisön jäseneksi, koska sen kulttuuri on luterilainen.
Suuren teoreetikkonsa Duginin
perustama Euraasialainen puolue tosin selittää, että kaikki muut, paitsi
Amerikka ovat heidän ystäviään. Tässä on kuitenkin kysymys ajankohtaisesta
politiikasta ja taktiikasta eikä perusarvoista. Viimemainitut sen sijaan ovat
venäläisyyden ”kulttuurisen koodin” ydin, jota slavofiilit yleisesti pitävät
”venäjäläisen sivilisaation” (российская цивилизация) keskeisenä lännestä
erottavana tekijänä.
Syystä tai toisesta usko näihin
venäläisiin perusarvoihin näyttää vain kukoistavan, vaikka käytäntö todistaa
toista. Niinpä Moskovan yliopiston geopolitiikan oppikirjassa (Абылгазиева, Ильина, Кефели: Глобальная геополитика, Издательство МГУ 2010) väitetään, että
venäläisille, toisin kuin läntisen sivilisaation kansoille, ei ole tyypillistä
menestyksen, omaisuuden ja vapauden arvostus, vaan henkisen harmonian
tavoittelu, patriarkaaliset arvot ja ihanteet. Venäläisessä kulttuurissa ei keskeistä
myöskään ole yksilö, vaan yhteisö ja valtio.
Epäilemättä tämänsuuntaisia
tuloksia on saatu tutkimuksissa ja esimerkiksi World Values Survey osoittaa
tiettyjä eroja venäläisen ja läntisen kulttuuripiirin monien alueiden välillä.
Tuossa venäläisessä erottautumisen halussa on kyllä näkevinään myös taipumusta
liioitella erojen merkitystä, julistaa halutut asiat todellisuudeksi ja
vähätellä poikkeamia säännöstä.
Venäläisten väitetty
välinpitämättömyys materiaalisista arvoista toteutuu monen tarkkailijan
mielestä oudoissa muodoissa, kun katselee vaikkapa Pietarin ja Moskovan katujen
kulkijoita ja heidän autojaan ja talojaan. Myös venäläisen kulttuurin ytimeen
luettu yhteisvastuun tunne menettää hohtoaan, jos sitä arvioidaan
syrjäytyneiden ja vammaisten ihmisten kohtelun perusteella. On myös kovin
uskallettua johtaa venäläisten nykyistä arvosuuntausta ortodoksisesta
uskonnosta ja unohtaa, että sivilisaation ytimeksi kuvitellut arvot ovat
kaikkialla melko nopeassa muutoksen tilassa.
Aleksandr Dugin, Moskovan
valtionyliopiston professori on jyrkästi lännenvastainen ideologi ja
Euraasia-puolueen perustaja. Hän on myös duuman puheenjohtajan, Sergei
Naryshkinin alaisen asiantuntijaneuvoston jäsen viime vuoden maaliskuusta
lähtien.
Duginin mielestä euraasialaisuus on
”XXI vuosisadan marxismia”, vallankumouksellista filosofiaa, jolla on
yleismaailmallinen merkitys. Duginin euraasialaisuus on antiglobalismia ja
”kontinentalismia”, joka haluaa yhdistää koko vanhan maailman USA:ta ja sen
edustamaa kulttuuria vastaan. Se on traditionalismin ja ”vasemmistolaisen
patriotismin” taistelua atlanttista arvojärjestelmää ja taloutta vastaan.
Varsin hurjaa tekstiä löytyy
Duginin perustaman Euraasian nuorisoliiton sivulta www.rossia3.ru,
myös englanniksi. Liikkeen fasistisesta luonteesta ei voi erehtyä, siitä
kertovat niin tavoitteet (absoluuttinen valta…), ilmaisut (tarvitaan uusia
ihmisiä… iloisia ja armottomia…) ja jopa kuva-aineisto. Nuorisoliitto ihailee
myös vanhoja natsien ”esoteerisiä” harrastuksia.
Nuorisoliiton tavoitteena on luoda
Venäjä 3 – uusi Venäjä. Tällä hetkellä selitetään kahden Venäjän, nykyisen
korruptoituneen ja rappeutuneen valtion (Venäjä 1) ja ”oranssin Venäjän”
(Venäjä 2) taistelevan keskenään. Mikäli oranssi voittaisi, katoaisi Venäjä
kokonaan… Venäjä 3 tulee kuitenkin voittamaan. Taistelussa se noudattaa
kovuutta, jalomielisyydelle tulee tilaa sitten kun vihollinen on voitettu…
Liikkeellä on myös oma
katkismuksensa. Se julistaa: ”Sinun tulee olla herra. Sinun tulee olla
kaunis, ylpeä, viisas ja rohkea. Sinun pitää hallita Euraasiaa. Olet vapaa.
Nouse ja hallitse. Sinun ei pidä olla palvelija, lakeija, orja. Sinun ei pidä
olla epäsikiö, vätys, tyhmyri eikä pelkuri. Kukaan ei pysty murtamaan tahtoasi…
Olet enemmän kuin ihminen. Sinusta täytyy tulla
enemmän kuin ihminen…” Ja niin edelleen. Ad nauseam.
Liikkeen jäsenten julistetaan jo olevan maailman herroja, tradition kerrotaan
olevan aina ja kaikessa oikeassa ja niin edelleen.
Tokihan nuorison on vapaassa maassa
saatava harrastaa niin filosofiaa kuin kaunopuheisuutta ja vaikkapa hieman
hullutellakin. Tässä mielessä Venäjän valtiovallan avarakatseisuutta voi vain
kiitellä. Joissakin muissa maissa tämä kotisivu luultavasti kiellettäisiin.
Camp-huumorina voisi pitää, että
euraasialaisella liikkeellä on myös suomalaisia kannattajia ja jopa
toimihenkilöitä. Apokryfisellä ”Euraasian kansanrintamalla” on
jopa muuan suomalainen dosentti puheejohtajistossaan.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että
Kreml näyttää vakavasti pyrkivän Euraasian liiton kehittämiseen jonkinlaiseksi
suurvallaksi ja ilmeisesti jopa globaaliseksi voimakeskukseksi. Voidaan toki
epäillä tämän projektin menestymisen mahdollisuuksia siitä huolimatta, että ns.
geopolitiikan klassikoiden mukaan juuri Venäjällä olisi tässä suhteessa suuret
näköalat Euraasian ”sydänalueen” haltijana.
Tosiasia joka tapauksessa on, että
uusslavofiilinen villi ideologinen kasvusto erityisesti euraasialaisessa
muodossaan näyttää hyvin kelpaavan Kremlille sen yrittäessä paikata hupenevaa
kannatustaan uusien urbaanien venäläisten keskuudessa.
Putin on luultavasti aivan liian
rationaalinen ja kyyninen ottaakseen Duginin kaltaisten sepustajien
kirjoituksia aivan vakavasti. Hän kuitenkin tarvitsee lisää kannattajia ja
mikseipä niitä haalisi tästä euraasialaisesta sekametelisopasta, kun sitä kerran
tarjotaan ja kun tätäkin tavaraa nyt myydään hyvin. Vihollisen vihollistahan
sanotaan myös ystäväksi. Keskivertovenäläistä tämä tuote ei ilmeisestikään
kiinnosta ja länsimielistä intelligentsijaa se suorastaan puistattaa, mikä
lienee tarkoituskin.
"Keskivertovenäläistä tämä tuote ei ilmeisestikään kiinnosta ja länsimielistä intelligentsijaa se suorastaan puistattaa, mikä lienee tarkoituskin."
VastaaPoistaViimeistään kolmen viime vuoden aikana on rummutettu niin paljon Venäjän pahuutta kun on tarkoitettu Putinin koplan pahuutta, että on unohtunut että todellakin keskivertovenäläinen ei ole duginisti eikä putinisti tai muuta sellaista.
Keskivertovenäläistä kiinnostaa paljonko tulee tilipäivänä rahaa, miten lapset menestyvät koulussa, pysyykö auto kunnossa, mikä on verenpaine ja mitä tänään syötäisiin.
Kuten esimerkiksi minuakin.
Kun Putinista joskus päästään, tämä nähdään. Kokonaista kansakuntaa jos alkaa vihaamaan emme paljon duginisteista itse eroa.
kr
Venäjä on Putin ja Putin on Venäjä. Venäjässä ei ole mitään mitä voisi ihailla, kunnioittaa tai kadehtia. Venäläiselle on aivan sama mitä muut ajattelevat kunhan muut pelkäävät.
PoistaEi nyt sentään liioitella. Onhan siellä paljon hyvää. Sitäkin suurempi sääli, kun kaiken maailman pässinpäät pilaavat asiat.
PoistaPässinpäiden rivi tosiaan Leninistä alkaen tähän päivään. Gorbaa tosin kyllä arvostan paljon. Mitä tulee Venäjään itseensä, tavallisen venäläisen kansan ja kulttuurin näkökulmasta, niin paljon on hienoa.
PoistaKun Putinin sotakopla mahdollisine seuraajineen joskus kaatuu niin lähden pian junalla Pietariin. Heti on siinä kaupunki joka saa oman rakkaan asuinpaikkani ja pääkaupunkini Helsingin tuntumaan maaseutukeskukselta. Tämä vain yhtenä esimerkkinä.
Tosin kuten jo sanoin, saatan joutua pettymään ja nimimerkki 29051453 on kansakuntainhossaan (joka ei ole kyllä ihan länsimainen asenne tuokaan) oikeassa. On kuitenkin toivottava että venäläinen kansa vapauttaa vielä itse itsensä putinismista. Ehkä heitä pitäisi siinä jotenkin auttaa? Eikä vain eristää eristää eristää? Ehkä mahdollinen rauha avaa tähän mahdollisuuden. Ehkä ja ehkä.
kr
Anonyymille klo 16.12. Tuo asia meidät erottaa tavallisesta venäläisestä kaduntallaajasta, joka on siellä elänyt jo aikuisikää Neuvostoaikana, että Gorbatsovia ei siellä kovin korkealle noteerata. Hänen syyksi lasketaan Neuvostoliiton romahdus ja perestroikaksi nimetty kurjuus.
PoistaKun Putinin pää keikahtaa, mikään Venäjällä ei välttämättä muutu. Tilalle kyllä löytyy uusi Putin.
PoistaVallassa ei nimittäin ole nyt Putin, vaan vallassa on ikiaikainen KGB (nimi vaihtelee, firma pysyy).
NL:n romahdus ei mitenkään vaikuttanut KGB:n asemaan, tavoitteisiin, resursseihin eikä tomintatapaan. Putin on vain tuon organisaation keulakuva. Ja uusiakin keulakuvia kyllä riittää, jos tarvis on.
Mutta kun kyseessä on Venäjä, mikään ei ole varmaa. Ylläoleva on vain se todennäköisin vaihtoehto.
"Keskivertovenäläistä kiinnostaa paljonko tulee tilipäivänä rahaa, miten lapset menestyvät koulussa, pysyykö auto kunnossa, mikä on verenpaine ja mitä tänään syötäisiin."
PoistaTaitaa kuitenkin olla niin, että keskivertovenäläistä kiinnostaa noiden lisäksi olla suuren ja mahtavan sekä ennenkaikkea pelätyn Imperiumin kanalainen enemmän kuin keskivertoranslalaista, -saksalaista tai suomalaista, valitettavasti. Venäjältä kun puuttuu turpiinsasaamiskokemus...
Venäjä on kyllä ottanut huolella turpiin säännöllisin väliajoin historiansa aikana, kultaisesta ordasta lähtien.
PoistaSanon nyt vielä kun muistan, että modernilla ajalla esim. Venäjän-Japanin sota oli pelkkää turpiinsaamisen riemujuhlaa venäläisille, samoin Afganistanin sota.
PoistaIdeologioita, aatteita ja jopa haihatteluja tarvitaan, muuten maailmasta tulisi tylsä, kunhan pidettäisiin vain huolta, ettei mikään niistä nouse yksin valtaan. Esimerkit ovat rumaa muisteltavaa, eikä kukaan ole vielä keksinyt pätevää ehkäisykeinoa. Demokratia yksinään ei siihen riitä, mutta se on hyvä alku. Elämme jännittäviä aikoja. Idässä on omanlaistaan suuruuden hulluutta, Euroopassa yhtä omanlaatuista oikeassaolemisen haikailua. Vain Amerikka on sittenkin osoittautunut maaksi, jossa vapaus valintoihin on tärkeintä, ainakin toistaiseksi ja toivotaan, että se aate kestää. Ovathan sielläkin demokraatit haikailsemassa ns. turvallisemman ja joillekin sopivamman vapauden puolesta.
VastaaPoistaAmerikoissa mitään vapautta ole.
PoistaAinakin siellä puhutaan ja arvostetaan vapautta, mutta Euroopassa suunnitellaan vain uusia säädöksiä ja kieltoja.
PoistaTurhaa käsitteillä kikkailua. Venäjän mahtiaikaa oli Neuvostoliitto ja siihen se haluaa palata.
VastaaPoista