Abstraktion kautta konkreettiseen
Keskiajan
filosofian suuriin kysymyksiin kuului niin sanottu universaalikiista: ovatko
yleiskäsitteet olemassa vaiko vain yksittäistapaukset?
Kuten huomamaamme,
kiistassa kosketeltiin asiaa, joka on yhä hyvin ajankohtainen: mikä on
yksittäistapaus? Merkitseekö se jotakin itseään suuremman kokonaisuuden
kannalta vai ei?
Mikäli olemme voineet
havaita, että ruttoa sairastanut on tartuttanut toisia, tarkoittaako se sitä, että
kaikki ruttotautiset tartuttavat toisia? Entä se, että ensimmäisinä ruttoon kuolleet
ovat juoneet tietystä kaivosta ja myöhemminkin on käynyt ihan samoin? Onko kaivon
vesi kenties myrkytetty? Kenen toimesta ja miksi?
Kuten huomataan,
yleistäminen on helppoa ja sen pohjalta syntyy vaivatta sekä täydellistä
typeryyttä, että myös sellaista abstraktia ajattelua, joka on vienyt ihmiskuntaa
eteenpäin lapsenomaisesta ajattelusta kaikkein vaativimpiin kalkyyleihin, jotka
ovat tehneet mahdolliseksi luonnonvoimien valjastamisen.
Koko ylempi
henkinen kulttuurimme perustuu yleiskäsitteistä yleisimpiin eli matematiikkaan,
jossa ei ole mitään konkreettista sisältöä. Sitä ei lueta ns. reaaliaineisiin, koska
se on aisteilla havaittavasta todellisuudesta riippumatonta.
Itse asiassa
matematiikka voidaan ajatella vain joukoksi yhtälöitä, jotka puolestaan ovat
muodoltaan tautologioita. Sama asia voidaan sanoa lukemattomin eri tavoin,
mutta mihin tämä perustuu: onko matematiikka jollakin tavoin olemassa
muuallakin, kuin sen luoneen ihmisen aivoissa vai ei?
Tyhmyyden
luonnollinen suojakeino omaa itseään vastaan on kehotus: ”Ei saa yleistää”!
Yksittäistapaukset on aina ymmärrettävä omassa kontekstissaan, mikäli todella
halutaan tietää, mistä niissä on kysymys.
Mutta ellemme
yleistä, ajattelumme jää infantiilille tasolle. Tässä vaanivat siis toisella
puolella ennakkoluuloisuuden Skylla ja toisella taas naiiviuden Kharybdis.
Ulospääsy ongelmasta edellyttää, ettei mennä kumpaankaan äärimmäisyyteen.
Paradoksaalisesti
voimme myös päästä nimenomaan yleistämisen ja yleiskäsitteiden kritiikittömän
käytön kautta vielä paljon typerämpiin tuloksiin kuin yksittäistapauksia
tarkastelemalla ja siihen rajoittumalla. Silloin tyhmyys saa seurakseen vielä
vaateliaisuuden (vrt. Vihavainen:
Haun pošlost tulokset).
Platon aikoinaan
määritteli ihmisen yleiskäsitteitä käyttäen ”höyhenettömäksi kaksijalkaiseksi”
ja sai määritelmästään kiitosta. Kuvia kumartelematon Diogenes romutti koko
rakennelman kynimällä kanan ja heittämällä sen filosofien keskelle: ”Tässä on
teille ihminen”!
Platon selvisi
ongelmasta jatkamalla hieman eleganttia määritelmäänsä, joka muuttui muotoon ”Ihminen
on höyhenetön kaksijalkainen, jolla on litteät kynnet”.
Kuitenkin
kysymys yleiskäsitteiden merkityksestä ei ollut vielä sillä selvä.
Höyhenettömyys on ominaista kaikille ihmisille ja samoin kaksijalkaisuus. Molemmat
ovat ihmisen idean attribuutteja ja niin on myös litteäkyntisyys.
Tässä ei pohdita
enemmälti ”litteyden” ideaa ja sen mahdollista problemaattisuutta. Keskeinen on
kysymys siitä, onko esimerkiksi kaikki litteys jokaisessa ilmenemismuodossaan
osa yleistä litteyden ideaa, vain syntyykö litteyden käsite vasta sen konkreettisten
ilmentymien kautta, siis niiden jälkeen?
Keskiajalla
sanottiin Platonin kannalla olevia ajattelijoita yleensä (käsite)realismin
kannattajiksi ja heidän vastustajiaan taas nominalisteiksi.
Nominalistien
(lst. nomen -nimi) mielestä yleiskäsitteillä eli ideoillla ei ollut omaa olemassaoloa,
ne olivat vain tyhjiä äänen törähdyksiä (flatus vocis, ks. Vihavainen: Haun
flatus tulokset).
Kuten jo alussa
huomautettiin, kiista on yhä aivan ajankohtainen ja tällä hetkellä näyttää länsimaiden
edistyksellisimmissä piireissä realismi olevan niskan päällä.
Kaikki niin
sanotusti joukkokuntainen ajattelu keskittyy toimimaan yleiskäsitteillä.
Sosiologia käsittelee ihmisiä ryhminä, joilla on tiettyjä ominaisuuksia
riippumatta siitä, onko reaalimaailmassa mitään tällaista ryhmää.
Sosiologiset
tietomme koskevat kuitenkin vain ryhmiä niitä kuvaavien edustavien otosten pohjalta
arvioituina. On nykyään toisenlaistakin sosiologiaa, mutta siitä ei puhuta tässä.
Niin sanottu
kriittinen teoria on nykyisen edistyksellisyyden kivijalka (vrt. Critical theory -
Wikipedia. On syytä käyttää englanninkielistä versiota, koska
suomenkielinen on kovin triviaali).
Tuo teoria keskittyy
pelaamaan nimenomaan yleiskäsitteillä ja vaateliaasta nimestään huolimatta
edesauttaa nimenomaan yleiskäsitteiden nousua keskeiseen rooliin
yhteiskunnallisessa ajattelussa ja paluuta sen kautta typeryyteen.
Niin sanottu
woke-ilmiö ja ”intersektionalismi” (vrt. Vihavainen: Haun helo
tulokset) olisivat mahdottomia ilman ajattelun kohtuutonta painottamista
yleistyksiin, mikä on suora tie normaalin, terveen järjen vastaisiin
johtopäätöksiin.
Ajatelkaamme nyt
konkreettista esimerkkiä. Meillä sai joku yritteliäs apurahojen kalastelija
suurta menestystä projektilleen ”ruskeat tytöt”. Asian ideana oli, että
ihminen, höyhentön kaksijalkainen, joka on tyttö ja samaan aikaan vielä ihonväriltään
ruskea, on kahdenlaisen sorron kohteena samaan aikaan.
Johtopäätös on
intersektionalismin kannalta moitteeton, mutta suomalaisessa yhteiskunnassa
täysin absurdi. Millä tavalla tyttöjä Suomessa sorretaan? Miten se ilmenee
aivan konkreettisella tasolla? Entä minkälaisia vaikeuksia aiheuttaa ruskea
ihonväri ja millaisissa asioissa?
Naisvaltaisessa
maassa, jossa naiset kadehtivat ja kilvan tavoittelevat ruskeaa ihonväriä, ei
tällaisiin asioihin perustuva yritys surkutella osaansa voisi normaalin tervejärkisen
ajattelun puitteissa aiheuttaa uuta kuin naurua ja korkeintaan sääliä.
Mutta kuinkas sitten
kävikään? Menestyshän oli ainakin vähän aikaa erinomainen ja runsaasta
uhripääomaa woke-herkkyyttään testaavien keskuudessa nauttiva henkilö
paistatteli julkisuuden valokeilassa ja kutsuttiin kilvan kaikkialle esiintymään,
niin kirkon kun muunkin rahaa ja julkisuutta jakelevan edistysväen toimesta.
Seppo Oikkonen on
tällä palstalla ansiokkaasti pitänyt yllä tietoisuuttamme siitä, miten suuressa
määrin olemme palanneet tilaan, jota hän nimittää keskiaikaiseksi käsiterealismiksi.
Tämä liittyy
henkiseen taantumaan ja esimerkiksi sotien aikana (eikös me nytkin sellaista
eletä?) se ilmenee vaipumisena horrosmaiseen älylliseen tilaan.
Siloloin ajatellaan
kuvaannollisesti sanoen vain liskoaivoilla ja pienikin ärsyke riittää herättämään
zombiutetun vaistot ja saa hänet unohtamaan sen varovaisuuden, joka abstraktiin
ajatteluun aina pitäisi liittää.
Onhan näistä
tullut ennenkin kirjoitettua. Panen tähän vain linkin: Vihavainen:
Haun yleiskäsitteet tulokset. Ja tässä vielä toinen: Vihavainen:
Haun aivojemme rajoituksista tulokset.
Yleinen ja yksittäinen ovat viimekädessä poliittisia termejä. Arvojen kiistakappaleita so. politiikkaa.
VastaaPoistaYleistäminen on tavallaan kokonaisuuden hallintaa: kun esimerkiksi nuorilla miehillä on taipumus ottaa riskejä liikenteessä, niin poliisi seuraa rekisteritietojen pohjalta näitä riskitekijöitä. Toisaalta myös, kun raiskaajaa etsitään, niin tuskimpa poliisi on ensimmäisenä koputtelemassa eläkeläisen ovea.
Tuo nominalistinen ajatuskuva on virheellinen sikäli, että se vie pohjan empirismiltä: John Locke joutanee sen myötä romukoppaan. Vaikkakin, empirismi on vain ismi, osatodellisuus, on sillä huomattava merkitys tieteen kehityksen kannalta. ”Sofiavirtojen” ei saa yleistää ajatus pohjaa vain poliittisiin tarpeisiin.
Woke on synonyymi valheelle, arvovalheelle.
Tuo, mitä sanot Seppo Oikkosen sanomisista pitää paikkansa. Ongelma on siinä, että näillä blogialustoilla eivät monetkaan ymmärrä hänen tarkoitustaan: kritiikki kohdistuu muotoihin;; monet kokevat Sepon tekstit tautologiana. Nämä asiat, joita Seppo käsittelee, eivät taipune yksinkertaisen kielen alle.
Henkinen taantuma lienee jatkuva vastavoima, jolle ei ole lääkettä ihmiselämässä: ellemme ala luottamaan vain tekoälyyn.
Täytyy tunnustaa, että olen vuosi lukenut Seppo O:n kommentteja, enkä ole vieläkään pystynyt muodostamaan lopullista kantaa, onko hän viisas vai "liikaviisas". Syy voi toki olla omankin viisauden puutteessa.
PoistaAjankohtaisuuden sivuuttaen kysyisin Vihavaiselta eräästä minua jo nuoruudessa askarruttaneesta ongelmasta: Friedellin kuulua teosta (1-3) leimaa traaginen historiakäsitys. Alkusyyksi hän näki keskiajan ns. realismin ("universalia sunt realia") vaihtumisen nominalismiksi. Käsitteet olivatkin vain "nimilappuja", kuten edelläkin todettiin. Siitä alkoi kasvattaa kukintojaan "uuden ajan myrkkykasvi" (tjms.). - Miksi Fr. siis näki tämän kaiken onnettomuuden alkusyynä? Jumalan olemassaolon todistaminen/sen kumoutuminen keskeisimpänä?
VastaaPoistaIlmeisesti keskeisimpänä, mutta ilmiö ulottui kaikkialle.
PoistaAamupäivän askarten keskellä palautui muistista eräs tapaus: venäläisittäin suomea erittäin hyvin puhuva vankassa keski-iässä oleva opas selosti rämisevässä ryhmäbussissamme Venäjän keisarihistorian taiteellisia ja valtiollisia kohokohtia. Toistuva määre oli: NN, johon XX rakastui oli "sievä ballerina". Seuraavan balleriinan tultua näyttämölle, ankara viskibasso perältä otti puheenvuoron: Olemme oppineet jo, että kaikki balle-riinat olivat huoria, mutta olivatko kaikki huorat balleriinoja? Opas loukkaantui, kehonkielen perusteella arvellen, sydänjuuriaan myöten, mutta teki parhaansa peittääkseen sen.
VastaaPoistaVakavasti puhuen, eikös se occamilainen muotoilu, "on mieletöntä tehdä monesta se, mikä voidaan tehdä harvoista" liity tähän? -
Näin vaalien aluspäivinä: gallupilla päästään kohtuullisen tarkkaan ennakkoktulokseen, kunhan otannat ja muuntimet ovat kohdallaan? Tänä aamuna julkistetussa YLE:n tilaamassa mielipidetiedustelussa "Taloustutkimus haastatteli kuntavaaleja varten noin 2 500:aa ihmistä ja aluevaaleja varten runsasta 2 100:aa ihmistä. Virhemarginaali on kuntavaalimittauksessa suurimmillaan 2,0 ja aluevaalimittauksessa suurimmillaan 2,2 prosenttiyksikköä suuntaansa". Melko epätarkkaa hommaa, sikäli, että puhutaan että kärkipuolueet ovat "tasoissa" vaalipäivän lähestyessä. Sunnuntai-iltana sitten todettaneen, että niinhän ne ovatkin?
"Keskiajan filosofian suuriin kysymyksiin kuului niin sanottu universaalikiista: ovatko yleiskäsitteet olemassa vaiko vain yksittäistapaukset?"
VastaaPoistaKaukonäköisen Nikolai Vasiljevitsh Gogolin teos nimeltään "Kertomus siitä, kuinka Ivan Ivanovitsh ja Ivan Nikiforovitsh riitautuivat" on tässä mielessä käytettävissä ja nimenomaan hyvinkin hyvi, koska sen struktuuri toistuu.
Voidaan helposti kysyä: miksi Ivan Ivanovitsh ja Ivan Nikiforovitsh riitautuivat? Samalla tavalla voitaneen ehkä kysyä: miksi Moskova ja Kiova riitautuivat? Ainaskin struktuuri näkyy olevan.
Nykypäivän probleema on kuitenkin ja valitettavasti kiehumassa hulluna ihan tällä hetkelläkin: miksi Ryssä riitautui Sivistyneen Maailman kanssa? Helppo vastaus lienee: kysymys on dialektisesta typeryydestä eli miksi kaikki venäläiset ovat dialektisesti typeriä?
Miten tuo yleistäminen...
Poista"Miten tuo yleistäminen..."
PoistaPyydän anteeksi. Kuten tunnettua Venäjällä on oikeus olla patrioottina eli rakastaa Venäjää oikein täydeltä sydämeltä. Velvollisuuksiin taas kuului rakastaa isänmaata varauksettomasti eli "ljuvit' bezzavetno", eli teki se verisesti mitä tahansa. Valitettavasti en tiedä kuka keksi sen varauksettoman rakkauden: saatanalliset Stalin, Lenin vaiko itse Iivana Julma. Joka tapauksessa se on historiallisesti vanha ilmiö.
Näin ollen, venäläiset rahvaat ovat jo vuosisatoja tottuneet pelkäämään totuutta ja olla kiinnittämättä huomiota tapahtumiin, kunhan olisi riittävästi vodkaa, leipää ja perunaa.
Mikä sinua pelottaa totuudessa?
PoistaTotuus: partaveitsi lapsen kädessä - epätotuudesta puhumattakaan.
Poista"Vaimon ja lapset, ne minä olen lähettänyt, jotta en yleistäisi, yksityistä pois" (Paavo Haavikko).
VastaaPoista"Ihmislajin pienin yksikkö ei ole yksi ihminen, vaan kaksi ihmistä" (Jean-Luc Godard).
Ihmisen lajityypillinen, lähtökohtainen ja olemuksellinen yhteisöllisyys on todella vaikea asia ymmärrettäväksi. Oma, eurooppalaisella uudella ajalla kehittynyt ja ihmisen historiassa koskaan aiemmin esiintymättömille tajunnallisille premisseille ja emergensseille rakentunut päämäärärationaalinen järkemme on matkannut jatkuvasti vahvistuvan individualismin varassa seitsemän- tai neljäsataa vuotta (riippuen siitä, sijoitammeko sen alkuperän syvyysperspektiivin elpymiseen vai kartesiolaisen paradigman syntyyn), ja tämä individualismin kantoaalto on sitten lopulta hukuttanut meidät totaalisen sokeuden valtaan. Emme enää näe maailmassa mutta kuin yksilöitä, ja tiedollisissa ongelmissa tavoittelemamme korrespondenttinen totuudellisuus on irronnut reaalimaailmasta koska kykymme hahmottaa asiat omille taustoilleen ja ymmärtää käsitteiden kontekstit on kadonnut.
Ne ovat tosiaan tajunnallisia "muotorakenteita", nuo raamit, joissa tiedolliset sisällöt näyttäytyvät ja käsitellään. Tausta ja kuvio, hahmon- ja käsitteenmuodostus, koherenssi ja korrespondenssi, yleinen ja yksittäinen, teoria ja malli, suure ja mittayksikkö -- Wittgensteinin kielifilosofia ei ole "opillista", vaikka siinä elävät kaikki länsimaisen filosofian ikuiset kysymykset, vaikka hän -- käytyään läpi monen tiedonalan ikiomat fokusoituneet ongelmat -- päätyi kuolemaa lähestyessään käsittelemään nimenomaan kaikelle tiedolliselle ajattelullemme olennaisinta, kaikessa ajattelussa tarvittavaa "taustavakautta", jota hän nimitti "varmuudeksi".
Nyt elämme juurettomina yksilöinä yhteyksistään irrotetun kielen "käsiterealistisessa" nuolisateessa, ja ainoa mihin kykenemme ovat väistöliikkeet -- älylliset väistöliikkeet. Yleiskäsitteet koemme korrespondenttisen totuudellisuuden ehdoilla, jolloin ne "noituvat ymmärryksemme" (Wittgenstein), niin että yleistäminen tarjoaa aina yleispätevämpää tietoa kuin yksittäistapauksiin pidättyminen. Emme siis enää osaa käyttää yleiskäsitteitä induktiivisen päättelyn työkaluina, kuten looginen empirismi esitti -- kuvauksen ja selityksen työkaluina -- vaan käytämme niitä nimenomaan "primitiivisellä", tajunnallisesti taantuneella symbioottisella tavalla, jolloin ne toimivat tunnustuksellisen eikä tiedollisen ajattelun pohjana.
Nämä kaikki ajattelun ongelmat ovat tavattoman vaikeita asioita, vaikeimpia mitä maailmassa on. Ne sijoittuvat ihmismielen syvimpiin kerroksiin, ja siksi niiden esille nostaminen ja käsittely edellyttää kykyä sietää syvää sielullista epävarmuutta. Yhteisö kuitenkin tarvitsee jatkuvuutensa, tuon taustavakauden, "varmuuden", jolta sitten vasta kaikki yleiseen ajatteluun kohdistuva kritiikki mahdollistuu. On tavallaan turhaa kaipailla tilannetta, jossa hyvä ajattelu voisi olla yleisempää kuin mitä se yhteisöllisyytemme ehdoilla voi olla.
No tuo nyt on kovin ohutta yleistämistä, että matematiikka kuuluu "yleiskäsitteistä yleisimpiin, jossa ei ole mitään konkreettista sisältöä. Sitä ei lueta ns. reaaliaineisiin, koska se on aisteilla havaittavasta todellisuudesta riippumatonta." Aatteleppa esimerkiksi kappaleiden pinta-alojen tai tilavuuksien laskemista tai kolmion sivun määritystä trigonometrian avulla. No, okei, eihän tässä ole kouluaikojen jälkeen kertaakaan joutunut ratkomaan jotain epäyhtälöitä.
VastaaPoistaPassaahan se aatella. Todelliduudessa on ympyröitäkin, mutta mikä onkaan piin tarkka arvo?
PoistaMatematiikka on se kieli, jolla luonto puhuu.
PoistaIlman matematikkaa, emme ymmärrä juuri mistään mitään. No, ehkä vähän siitä, mitä joku joskus ekä sanoi tai teki. Tai ainakin meillä voi olla erilaisia löysiä mielipiteitä ja tulkinoja siitä, mitä ehkä joskus on tapahtunut. Sama homma muissa pehmeissä "tieteissä".
Piin arvo ei ole missään mielessä epätarkka, vaihtelva tai muuta epämääräistä. Tämänkin ymmärtäminen vaatii hieman ymmärrystä matematiikan kiehtovasta maailamasta.
Matematiikka on täydellistä, koska se on kuviteltua. Aistein koettu todellisuus on epätäydellistä. Sitä käsitellään matematiikan avulla, mutta ei se siitä matematiikaksi muutu.
PoistaMatematiikkaan ei ole täydellinen. Sekin perustuu oletuksiin (aksiomiin), joita ei voi todistaa matematiikalla.
PoistaIlman matematiikka, me suurinpiirtein nyppismme vieläkin täitä toistemme turkeista luolissamme emmekä ymmärtäisi maailmasta yhtään mitään. Mistään elintasosta, sivistyksestä, yms. olisi aivan turha puhua mitään.
PoistaMitään emme osaisi rakentaa, tuskin meillä olisi edes internettiä, kun sekin vaatii yhtä sun toista fysikaalista pohjakseen. Ja kaikki fysiikka taas puhuu matematiikkaa.
Täydellisyys ei liity tähän teemaan mitenkään. Matematiikka on kieli, ei uskonto tai lopullinen totuus jostakin.
Mutta jos ei ymmärrä kieltä, niin eipä silloin ao. kieltä ymmärrä. Ei tässä sen kummempaa.
Tottahan tuo on. Mutta et nyt tainnut ymmärtää kysymystä
PoistaMatematiikkaa voi kutsua "kieleksi", mutta ongelmat toistuvat, kun halutaan selvittää "kielen" tajunnallisia premissejä. Eurooppalaisen filosofian historiassa vast viime vuosisata fokusoi tutkimuskohteeksi itse sen kielen, jolla ongelmia asetamme.
PoistaEhkä olen tyly, kun toistan:
Ne ovat tosiaan tajunnallisia "muotorakenteita", nuo raamit, joissa tiedolliset sisällöt näyttäytyvät ja käsitellään. Tausta ja kuvio, hahmon- ja käsitteenmuodostus, koherenssi ja korrespondenssi, yleinen ja yksittäinen, teoria ja malli, suure ja mittayksikkö -- Wittgensteinin kielifilosofia ei ole "opillista", vaikka siinä elävät kaikki länsimaisen filosofian ikuiset kysymykset, vaikka hän -- käytyään läpi monen tiedonalan ikiomat fokusoituneet ongelmat -- päätyi kuolemaa lähestyessään käsittelemään nimenomaan kaikelle tiedolliselle ajattelullemme olennaisinta, kaikessa ajattelussa tarvittavaa "taustavakautta", jota hän nimitti "varmuudeksi".
Matemaattinen mallintaminen on osa paljon laajempaa tajunnallista orientaatiota, eivätkä mallintamisen ongelmat suinkaan ole matematiikan kohdalla ratkaistuja. Matematiikka ei ole pelastususkonto, eikä edes "luonnon oma kieli". Matematiikalla on yhtä kurja kohtalo kuin matemaatikolla, joka yritti pelastaa, hmmm, sanottaisiinko: matematiikkatieteen autonomian. Kun maailma muutetaan muodoiksi ja reaaliset eväät loppuvat, matematiikkakin kuihtuu omaan anoreksiaansa.
Ihmistieteiden ja matemaattis-luonnontieteiden ylittämätön kuilu...
PoistaTurha minun on professorin kanssa kinata, mutta vähän nyppii sen sortin analyysi, että "matematiikkahan on vain tautologia".
PoistaSamalla syvyydellä voidaan sanoa esim. että "historiahan on vain akkojen joutavia ja epämääräsiä houreita ja höpinöitä menneestä" tms.
Ja totta on, että en oikein ymmärrä, mikä tässä oli se kysymys, jota piti tutkia. Paitsi tuo tyhjäksi tautologiaksi leimaaminen.
Mutta en halua enempää tässä nyt rettelöidä enkä epäsopua rakentaa. Toivon vain, että saan edelleen pitää miepiteeni siitä, että matematiikka on kieli, jota luonto puhuu, kieli, jolla luontoa voidaan ymmärtää ja tulkita ja kieli, jonka pohjalta ihan kaikki sivistyneen yhteiskunnan rakenteet on voitu rakentaa.
Siis kieli ja työkalu. Ei uskonto, totuus, tms.
Pinta-alan laskutulos riippuu täysin mittaustarkuudesta, suurin osa newtonilaisen fysiikan kaavoista ovat yksinkertaistuksia, joissa jätetään usein monia pikkutekijöitä (esim. ilmanvastus, lämpötila, jne.) huomioimatta.
PoistaMatematiikka ei siis hallitse tai ohjaa todellisuutta vaan mallintaa ja kuvaa sitä.
"Matematiikka ei siis hallitse tai ohjaa todellisuutta vaan mallintaa ja kuvaa sitä."
PoistaOnko joku jossakin väittänyt, että "matematiikka ohjaa todellisuutta"? Itse en ole moista älyttömyyttä missään toistaiseksi huomannut.
Minun on vähän vaikea hahmotta sellaista entiteettiä, joka "ohjaisi todellisuutta". Tai sitten on siirryttävä uskon ja jumaluusopin puolelle, mikä kai tässä yhteydessä ei ollut tarkoitus.
Tuommoinen puhe on kovasti tieteen ja matematiikankin vastaista puhetta. Todellisuus on mitä on. Ja me rassukat yritämme sitä jotenkin hahmottaa, mallintaa ja ymmärtää parhaamme mukaan. Tässä hommassa matematiikka on aivan korvaamaton työkalu.
Matematiikka on valittavan monille koulujakin käyneille vain artimetiikka ja keskikoulun geometria. Niille, jotka asiasta jotakin tietävät, matematikka lievästi sanoen aika paljon ihan muuta paljon laajempaa, suurempaa, kauniimpaa ja ihmeellisempää.
Jotenkin tuntuu, että tässä puhutaan nyt kovasti toistensa ohi.
Siltä tuntuu, olet mestari tahallisessa väärinymmärtämisessä.
PoistaMatematiikan vastaista puhetta?
PoistaTaitaa tuo matikka olla siis sinulle jonkin sortin uskonto/ideologia, ei näennäisen eksakti työkalu.
Olen tässä kysymyksessä enemmän Matias K: n kannalla, mutta voisiko asian ajatella niinkin, että on yhdentekevää, onko kissa musta vai valkoinen kunhan se pyydystää hiiriä ts selittää parhaiten tutkittavan ilmiön: matemaattis-luonnontieteellisissä kysymyksissä matematiikka, ihmisiä koskevissa kysymyksissä ihmistieteet (psykologia, sosiologia, oikeustiede jne).
PoistaMetafyysisissä asioissa - jotka minusta jo määritelmällisesti ovat selittämättömiä - noh, teologia.
Huolimatta siitä, että Ano 18.21 lievästi tukee näkemyksiäni, olen taipuvainen olemaan hänen kanssaan melko paljon samaa mieltä.
PoistaKovat tieteet vaativat kovat työkalut, koska homma on eksaktia. (Eksaktius ei tarkoita tässä samaa kuin lopullinen totuus.)
Pehmeätkin tieteet voivat osin käyttää kovia työkaluja (mm. tilastomatematiikka), mutta pääosin niiden on tultava toimeen summittaisemmilla työkaluilla ja tulkinnanvaraisemmin tuloksin. Tuloksista kiistellään, mielipiteitä löytyy. Ja huom.: tämä lainkaan pehmeitä tieteitä väheksymättä: on tehtävä se, mitä tehtävissä on niillä välineillä, joita käytettävissä on.
Metafysiikkaa varten meillä taas ei oikein edes ole työkaluja, koska metafysiikka vasta alkaa siitä, mihin kaikki työkalut loppuvat. Ja tämäkin metafysiikkaa väheksymättä. Itsekin olen kovasti avoin sille, että tietomme ja ymmärryksemme ikuisesti tavoittamattomissa suattaapi olla yhtä sun toista.
(Väitteitä siitä, että matematiikka voisi olla jollekulle uskonto tai ideologia, pidän surullisina ilmauksina siitä, että koko juttu ei kaikille oikein auennut.)
Kiitän osaltani tästä keskustelusta.
"Uusprimitiivisyyden paluu"
VastaaPoistaKuten tunnettua, vuonna 1848 Venäjä järjesti kerähmön Prahaan, jonne kutsuttiin edustajia kaikista slaavilaisista kansoista. Moskovan ideana, haaveena ja pyrkimyksenä oli saavuuttaa kaikkien slaavilaisten kansojen yhteisymmärrys, jonka mukaan nämä kansat, valtiot hyväksyvät viralliseksi kielekseen venäjän kielen, koska venäläiset ovat suurin slaavilainen kansa.
Projekti typertyi typeräksi. Kas, kun hyvin kohta Moskova keksi uuden keinon: koska valkovenäläiset, ukrainalaiset ja venäläiset ovatkin veljeskansoja, niin siksi heidän pitääkin käyttää samaa kieltä. Valko-venäjän osalta projekti onnistui hyvin, koska protestoijat valkovenäläiset ovat kaikki vankiloissa taikka karanneet ulkomaille.
Ukrainan osalta se projekti typertyi totaalisesti. Syyt ovat ennen kaikkea monihistoriallisia. Kiova edustaa muinaista valtiota Rus', joka kastettiin ortodoksisuuteen 800-luvun loppupuolella. Moskova taas oli perustettu 1200-luvulla eli jo bysanttilaisuuden aikana. Bysanttilainen Moskova valloitti sitten Ukrainan itselleen.
Kiovan ja Moskovan kansallisten kulttuurien erimielisyydet ja törmäykset ovat jo vuosisatojen ilmiö, mistä Nikolai Vasiljevitsh Gogol kertoi hyvin seikkaperäisesti.
Marxisti-leninisti-stalinistisen Neukun luhistumisen jälkeen Kreml julisti, että Ukraina ja Venäjä ovat veljeskansoja ja siksi heidän pitää elää ja asua saman katon alla.
Eikö myöhempi looginen empirismi luonut tuohon realismi-nominalismi-kiistaan uuden tason korostaessaan, että käsitteet ovat kielen välineitä ja kieli ajattelun väline. Tuo ajattelutapa on kai lähempänä nominnalismia.
VastaaPoistaBlogissa kuvatusta yleiskäsitteen ongelmasta kai päästäisiin, jos todettaisiin, että yleiskäsitteet eivät ole realiolentoja vaan kielen käsitteitä ja kuvaavat yleensä havaittuja keskimääräisyyksiä eivät kausaliteetteja.
"Ruskeiden tyttöje" ongelma ratkeaa kun todetaan, että historiassa niin mustien/ei-valkoisten kuin naistenkin asema on keskimäärin ollut huonompi kuin valkoisten miesten, mutta siirrytään tarkastelemaan, mitä se tällä hetkelle suomalaisessa tai yhdysvaltalaisessa yhteiskunnassa lainsäädännössä tai muilla mittausmenetelmillä on. Toki myös sbjektiivista kokemusta voidaan tieteellisillä menetelmillä tutkia.
Yksittäistapauksista päästään empiirisen tutkimuksen avulla yleistyksiin. Yksittäistapausten perusteleminen yleistyksillä on karkea virhe.
PoistaJoskus vain elävässä elämässä yleistykseen (kokemusperäiseen todennäköisyyteen) perustuva varautuminen voi olla viisasta (esim partiopoliisi slummialueella) kunhan on valmis hylkäämään tuon ennakkoasenteen, jos yksittäistapauksesta saatava lisäinformaatio antaa siihen aihetta.
Poista