Vapaus ja reilun
pelin henki
Eino Jutikkala
aikoinaan ”Uuden ajan taloushistoriassaan” kuvaili sitä vallankumousta, joka
uudella ja uusimmalla ajalla on tapahtunut myös kauppatavoissa.
Vahan ajan
basaarissa kauppias pyrki joka kerta maksimoimaan sen voiton, jonka hän sai
tavaran myydessään.
Niinpä
aloitettiin tinkiminen vaikkapa kymenkertaisesta tai sitäkin korkeammasta hinnasta
ja hölötettiin niitä näitä, kauppias tavaraansa ylenpalttisesti kehuen ja
ostaja taas sitä vähätellen ja salattuja ja ilmeisiä vikoja etsien ja korostaen.
Kun viimein tuo
kauan valmisteltu transaktio saatiin päätökseen ostajan näyttäessä
välinpitämätöntä ja hieman hapantakin naamaa ja myyjän hakatessa rintoihinsa ja
surkeasti valittaessa vaimonsa ja lapsilaumansa kohtaloa, saattoi hinta olla mitä
tahansa, mutta voitto tuskin vähempää kuin kaksinkertainen.
Koko teatteri
vei joka tapauksessa melkoisesti aikaa ja vaati näyttelijäntaitoja ja
eläytymistä, ostajan viihdyttämiseksi ja sydämellisen ystävyyden merkiksi
jaettuja minttuteekupposia ja hänen ja hänen maansa imartelua. Energiaa kului
paljon ja aikaa vielä enemmän, mutta toki voittoprosentti oli vakuuttava.
Olisipa sellaisia
kauppoja saanut tehdä vaikkapa kymmenen tai jopa kaksikymmentä joka päivä!
Joskus varmaan saikin, mutta kun myyjiäkin oli valtavasti ja ostajat
tuppaantuivat yleensä paikalle suurina joukkoina vain tiettyinä pyhäpäivinä,
länsimaissa sen jälkeen, kun pappi kirkossa oli sanonut ”Ite, missa est”.
Jokainen ymmärsi
sen tarkoittavan,” menkää nyt messuille!” Sana ”messut” (Messe, mässa) juontaakin
juurensa juuri tästä ja juhlakansa teki työtä käskettyä.
Vanhan ajan
kauppiaan ja vie nykyäänkin itämaisen basaarikauppiaan tavoitteena on tehdä
kauppoja mahdollisimman suurella voitolla. Samasta asiasta moni muukin liikeies
haaveilee, mikä on helppo ymmärtää. Se ei kuitenkaan takaa suuria tuloja.
Tulot tuppaavat
jäämään pieniksi, kun rahavirta on satunnaista ja sykäyksittäistä. Joskus
kauppa vain ei käy ja kilpailu saattaa alentaa hintoja, ellei oman tavaran ylivertaisesta
arvosta onnistuta ostajia suggeroimalla vakuuttamaan.
”Mercator sine
peccamine vix esse potest” sanoi jo Aristoteles. Rehellinen kauppias lienee
mahdottomuus.
Jokaisen
kauppiaan pitää ainakin tavoitella ja saada jonkinlaista voittoa eli katetta,
muuten hän toimii itse asiassa tappiolla eli saa vaivat palkakseen. Millainen voitto
sitten on kohtuullinen, on kysymys erikseen. Siitä ei ole koskaan tainnut
syntyä yksimielisyyttä.
Etenkin uusista
ja himoituista tavaroista, joita ei kaikille riitä, maksetaan mielettömiä
hintoja, kunnes tarjonta tasaa tilanteen. Jokainen Neuvostoliitossa käynyt ymmärtää,
mitä tämä tarkoittaa.
Joka tapauksessa
uudella ajalla alkanut kehitys teki länsimaisesta kauppiaasta ja hänen
ammatistaan rationaalisen. Hän ei enää tavoitellut ennen muuta huikeita
ylivoittoja yksittäisistä tavaroistaan, vaan laskeskeli sen sijaan kassavirtoja.
Pienikin kate
jokaisen tavaran hinnassa, mikäli niitä saatiin myytyä tasaisena virtana,
tuotti helposti paljon paremmin kuin ikuinen tinkiminen ja pettäminen.
Itse asiassa oli
parasta olla pettämättä ja hankkia asiakkaan luottamus siihen, että hän saa
joka kerta rahallaan ihan sellaista tavaraa kuin odottaakin. Jokaisen ostoksen
syynääminen erikseen voitiin lopettaa samoin kuin myös tinkiminen.
Tasalaatuisuus
ei kyllä kaikkien myyntiartikkelien kohdalla onnistu. Sosialistisessa taloudessa
oli tuottajalla aina kiusaus pistää menemään myös sellaisia tuotteita, jotka
olivat jotenkin vajavaisia. Niinpä tavara siellä tarkastettiin monen henkilön toimesta
ja jokainen sai vahvistaa asian allekirjoituksellaan. Tarkastajathan oli myös
voitu lahjoa, joten heitäkin oli valvottava.
Kun kilpailua
kaupassa kuitenkin oli van vähän, jos ollenkaan, meni laadutonkin tavara
kaupaksi ja houkutteli fuskaamaan lisääkin. Kuluttaja pystyi harvoin niin
sanotusti äänestämään jaloillaan. Kuitenkin hän muuttui pian laatutietoiseksi
siinä mielessä, että oppi varomaan tiettyjä merkkejä ja niiden tiettyjä
valmistumispäiviä.
Joka tapauksessa
myös kaupassa, perinteisessä petoksen ja huijauksen saarekkeessa syntyi ja
pääsi valtaan länsimaissa ns. reilu peli. Se, joka toimi luotettavasti, saattoi
myydä kiintein hinnoin tavaraa enemmän kuin vähemmän luotettava kilpailija ja
sai homman tuottamaan paremmin.
Tässähän
toteutui muuan liberalismin perusideoista: vapaus ei synnyttänytkään
massamittaista petkutuksen kulttuuria, vaan rehellisyyttä, joka hyödytti
jokaista. Ihmiset alkoivat toimia moraalisesti oman etunsa vuoksi, eivät siksi,
että pakottivat alhaiset vaistonsa kuriin.
Eihän tässä utopia
toki toteutunut. Sen idea on juuri siinä, että se on parempaa kun todellisuus.
Erilaisia uusia epätasa-arvoisia asetelmiakin syntyi
luonnostaan, puhumatta siitä, että konnia ja porsaanreikien etsijöitä on aina
ollut keskuudessamme.
Joka tapauksessa
luottamus vapauteen ja sen mukanaan tuomaan reiluun peliin ei ollut kuvitelmaa,
vaan osoitti kelpoisuutensa käytännössä, makrotasolla.
Toinen liberalismin
postulaatti, kaupan vapaus, joka synnyttäisi kansainvälistä työnjakoa, koettiin
jo1800-luvulta lähtien myös itsestään selvästi
rationaaliseksin toiminnaksi kehittyneimpien talouksien piirissä.
Murinoista
siitä, että esimerkiksi kehittymättömien maiden alkutuotanto arviotiin vaihdossa
kovin halvaksi, kieltämättä syntyi, mutta kukapa kielsi noita maita sen sijaan
itse tuottamasta sitä tavaraa, johon he banaaninsa vaihtoivat…
Kaikki teoria on
harmaata ja elämän puu yksin vihreä, vaikka kuuluukin olevain oikeastaan kultaa.
Ei jumalallinen oikeudenmukaisuus toki toteudu kaikkialla vain yhden simppelin
periaatteen noudattamisella. Eriaikoina se suosii eri tahoja.
Jotkut menestyivät
pelissä paremmin ja jotkut huonommin. Kuten Saarnaajan sanoo, kaikella on myös
aikansa. Lännen kulta- aika, joka toi niin tekniikan kuin henkisen kulttuurin
uudelle kehitystasolle myös muualla, tekikin yllättäen tuon muun maailman ajan mittaan
ylivoimaiseksi kilpailijakseen.
Paluu
maailmalaajuisiin suojelutulleihin on pitkä askel taaksepäin niistä periaatteista,
jotka kerran veivät läntisen maailman sille huipulle, josta käsin se saattoi
tulla jäljitellyksi esimerkiksi kaikilla muillekin ja loi niillekin
mahdollisuudet samanlaiseen rationaaliseen tuotantoon ja taloudenpitoon.
Paradoksaalisesti
liberalismin puitteissa toteutuva ylivoima onkin nyt muualla kuin länsimaissa.
Vapaa kauppa hyödyttää kyllä yhä maailmaa kokonaisuutena, mutta nyt siinä eivät
enää voita ne, jotka koko idean ihmiskunnalle toivat.
Kehityksen
pyörän pysäyttäminen ei ole koskaan osoittautunut pitkän päälle mahdolliseksi
ja sen yrittäminen tuskin tuo siunausta millekään osapuolelle. Neuvostoliitto
pyrki aikoinaan autarkkiseksi vapautuakseen kapitalistisen maailman kahleista.
Onnistuihan sekin, tavallaan ja tietyssä määrin.
Estotullien pystyttäminen kapitalistisen
maailmantalouden keskelle voi tuskin olla pitkäaikainen toimi ja odotettavissa
on, että kaikki osapuolet ennen pitkää joutuvat asian tunnustamaan.
Toki kauppasotia
ja protektionismia on olut ennenkin ja jossakin laajuudessa ne todella
saattavat joskus edistää joitakin etuja.
Luonnotonta sen
sijaan olisi, jos ne kaupan vapauteen ja rationaalisuuteen liittyvät periaatteet,
jotka kerran veivät läntisen maailman ja sitten koko ihmiskunnan uuteen
vaurauteen, voitaisiin kokonaan hylätä.
Silloin
voitaisiin todella sanoa ihmiskunnan siirtyneen uuteen aikakauteen, jossa on
hylätty se, mikä toimi ja siirrytty taas tavoittelemaan sellaista, mikä ei ole
koskaan toiminut.
"Estotullien pystyttäminen kapitalistisen maailmantalouden keskelle voi tuskin olla pitkäaikainen toimi ja odotettavissa on, että kaikki osapuolet ennen pitkää joutuvat asian tunnustamaan."
VastaaPoistaNykyisen kauppa- ja tullisodan perimmäinen syy on poliittis-yhteiskunallinen: USA:n tavaratuotanto on siirtynyt MAGA-republikaanien ydinalueilta ns ruostevyöhykkeeltä halvempiin maihin ja koko maan tasolla korvautunut tuottavuudeltaan paremilla ict- ohjelmisto-, viihde ja rahoitusaloilla demokraattien hallitsemilla itä- ja länsirannikon osavaltioihin, mikä on kansantaloudellisesti järkevää, mutta ei auta keski-ikäistä työmiestä, josta ei tee koodaaria tai investointipankkiiria tai edes -virkailijaa tekemälläkään - eikä kukaan ostaisi tämän amerikkalaisella palkkatasolla tekemiä tennistossujakaan. Kyse on siitä, että se, mikä kansantaloudellisesti on järkevää pitkällä aikavälillä, on yksilön kannalta tragedia. Trump on luvannut kannattajilleen, että tulleilla ruostevyöhykkeen tuotanto palaa ruostevyöhykkeelle, mikä ei tule tapahtumaan.
Siinähän se. Historian ironiaa Reinhold Niebuhria lainatakseni.
Poista"Millainen voitto sitten on kohtuullinen, on kysymys erikseen. Siitä ei ole koskaan tainnut syntyä yksimielisyyttä."
VastaaPoistaKeskiajan teologia pohti - koronoton luvallisuuden ohella - paljon tätä erityisesti kiskonnan näkökulmasta: kun maatalouteen perustuvassa yhteiskunnassa olot olivat niukat ja vaihtelivat säävaihteluiden mukaan, kauppiailla oli kiusaus tilanteen - pulan - salliessa periä välttämättömyystavarastakin maksimaalista hintaa.
Tuon ongelman ratkaisi vasta tuottavuuden kasvu ja teollistuminen, jotka mahdollistivat suuremman tavaratuotannon ja hinnan suhteellisen laskun. Nykyisin länsimaissa tavaroiden kestävyyttä ja laatua on tietoisesti heikennetty, jotta tavaroiden kiertonopeutta voitaisiin lisätä.
Nyky-yhteiskunnan ongelma alkaa olla siinä, että maapallon resurssit alkavat asettaa rajoja tavaratuotannon kasvulle, jolloin sitä on pakko laskea ja tavaroiden kestävyyttä parantaa, mikä puolestaan pakottaa nostamaan hintoja, jotta tuotanto olisi kannattavaa. Silloin on pakko hylätä se, mikä on tähän asti toiminut
Näyttävän uran tehnyt sarjakonkurssiyrittäjä pyrkii, - kiihtyvässä muutostilassa olevassa maailmassa - päättäväisesti palaamaan menneisyyteen.
VastaaPoistaHän on aikamme Perikles, joka käskee ruoskimaan merta, joka esti suunnitellun sotaliikkeen.
Konkreettisimmillaan tämä kellojen pyörtäminen taaksepäin on entisen kumppanuuden nimessä annetut avut, imperiumiedut ja vapaassa tilassa käydyn kaupankäynnin jälkikäteen paljastuneet "tappiot": kaikki perintään, korkojen kanssa!
Läntisen mahdin perusvoimat, laillisuus, sopimusluotettavuus, kumppanuus ja yhteiset vapaudet, nuo tärkeät, on nyt pantu pölkylle. Vapauden ja veljeyden voimat on riisuttu.
Tie yksinvallan murskausbarrikadeilta sääntömääräiseen ja rekenteiltaan lujan Maailmanjärjestyksen luominen, pitkän histoian suuri oppi ja käytäntö: tyyten mitätöity. Vapaan kansanvallan voima ja usko ultimaatin vallan käytön vaihtoehtoihin on kuivunut. Missä syy?
Onko kansalaissodan partaalla hoippuva kansa itse syypää siihen, vai vain johtotähden sammuminen ja turhaumien ylivoimainen valta? Erään imperiumin iltarusko, jossa ei toivoa näy, koska entropia ja individualismi? Mahdottomuus läytää yhteisiä nimittäjiä - Chinatization (Kiinattumisen) uhan allakaan!
Ikuisen kysymyksen äärellä: rakenne vai yksilö? Mikä johtaa maailmanhistoriaa? Aikakausien oikulliset voimat vai kunkin ajan Napolenit? Teoreetikot ja aikakausi-viisaat eivät koskaan opi: aina me lähdemme siitä, että teoriat ja ideologiat johtavat meitä. Isoympyrä itsessään.
Mikään oppi ei tunnista poikkeuksia. Kantoaallon nostama bipolaarinen pölhö ajan suurimpana ohjurina, mannerlaattojen siirtyilyn kapteenina?
Hyvä, mutta Perikleestä väärä todistus.
PoistaTotta, anteeksi. Kserkses.
PoistaHyvä bloggaus ja hyviä kommentteja.
VastaaPoistaTullit varmaankin puolustaa toimivuuttaan kovasti eri kehitystasolla olevien yhteiskuntien välillä.
VastaaPoistaSuomalainen teollisuus rakentui paljolti tuonti tullien turvin. Viennissä taas turvauduttiin kartelleihin ja vienti yhdistyksiin.
Aikansa kontekstissa tämä toimi hyvin.
Machiavelli kirjoitti Firenzessä 1513:
VastaaPoista"Monet ovat haaveilleet sellaisista tasavalloista ja ruhtinaskunnista, jollaisia todellisessa elämässä ei ole koskaan tunnettu. Mutta elämä on niin etäällä ihanteista, että se, joka pyrkii todellisuuden ohittaen pelkästään ihanteisiin, päätyy pikemminkin perikatoon kuin päämääräänsä."
Presidentti Trump on 2000-luvun utopisti, "moukarimies" (Molotov), joka iskee armotta, usein saman päivän aikana kuin "ukkosenpoika". Tätä kirjoittaessani von Bonsdorff Amerikasta siteerasi YLEllä erästä lausuntoa: "Kova aika vaatii kovia otteita". Mutta pelkkä sokea voimako ratkaisisi nämä pirstoutuneen ajan ongelmat? Missä substanssi ja seuraukset?