Kohti
tasa-arvoa?
Kukaan ei voi kiistää
sitä, että niin nykyaikainen luonnontiede ja tekniikka kuin myös ne poliittiset
ja sosiaaliset ihanteet ja periaatteet, joiden nimiin maailmassa vannotaan,
ovat lähtöisin Euroopasta.
Tarkemmin sanoen
ne on alun perin kehittänyt valkoinen mies, joka sitten myös levitti niiden
vaikutuksen koko maailmaan. Tämän globaalisen edistysharppauksen välttämättömänä
vaiheena oli kolonialismi, joka toi aivan uudenlaista ajattelua muihin maanosiin.
Kolonialismia pidettiin
tietenkin sen harjoittajien piirissä kannattavana, taloudellisesti,
poliittisesti tai/ja sotilaallisesti ja siihen liittyi lähes aina myös
uskonnollinen ja kulttuurinen missio.
Osittain koko
toiminta saattoi saada puhtaan ryöstön luonteen, kuten espanjalaisilla latinalaisessa
Amerikassa, mutta kaiken kaikkiaan kolonialismi paransi ihmisten elinoloja
ratkaisevalla tavalla tuodessaan uusia ja tehokkaampia tuotantomenetelmiä,
jotka nostivat elintasoa, sivistystä, joka mahdollisti oman kulttuurisen nousun.
Se toi myös
aatteita, joissa esitettiin paremman yhteiskunnan mahdollisuus ja tasa-arvon ja
hyvinvointivaltion ideat.
Tätä ei nyt
kannata ymmärtää väärin, ei noita asioita kerralla tarjottu, mikäli nyt
aktiivisesti lainkaan tarjottiinkaan, mutta ilman eurooppalaisten tuloa ne
saattaisivat yhä olla tuntemattomia suuressa osassa maailmaa.
Puheet siitä,
että valkoinen mies harjoitti tätä toimintaa epäitsekkäästi olivat toki useimmiten
katteettomia, lähetyssaarnaajia lukuun ottamatta. Siitä huolimatta Kiplingin
tunnetussa runossa Valkoisen miehen taakka (The White Man’s Burden) on
varmasti enemmän totta, kuin nykyisessä ilmapiirissä yleensä ymmärretään.
Huomaan, että
olen kirjoittanut siitä kolmekin blogia (ks. Vihavainen:
Haun white man's tulokset).
On usein kysytty,
miten oli mahdollista, että juuri pieni Eurooppa kehitti sellaisen
sivilisaation, joka mullisti juuriaan myöten koko maailman. Niall Ferguson on
kiteyttänyt asian puhumalla erityisistä eurooppalaisista instituutioista, joita
hän kutsuu aika hurjalla ja anakronistisella yhteisnimellä Killer Apps (ks. Vihavainen: Haun
ferguson tulokset).
Niiden lisäksi
on tietenkin muistettava vielä erityisesti eurooppalaiset aseet, joita symbolisoikoon
ensimmäinen toimiva konekivääri, Gatling-gun (ks. Vihavainen: Haun gatling tulokset); Whatever happens, we have got, /the
Gatling-gun and they have not…
Mutta kuten aina
käy, ennemmin tai myöhemmin edelläkävijöiden kadehditut keksinnöt omaksuttiin
myös muualla. Tämä koski ennen muuta tekniikkaa ja esimerkiksi lääketiedettä,
mutta myös aatteilla oli mullistava vaikutus.
Ajatukset vapaudesta
ja tasa-arvosta syntyivät lähinnä skottilaisen valistuksen piirissä ja saivat
sitten Ranskassa radikaalin muodon, jossa mukaan tuli vielä veljeys -varsin moniselitteinen
ja problemaattinen käsite.
Ranskasta nuo
aatteet levisivät hyvin pian myös Pohjois-Amerikkaan, jossa ne ovat saaneet
omintakeisia muotoja ja tulkintoja. Amerikkalaiset ovat myös yrittäneet
aktiivisesti levittää niitä aseellisestikin, aivan viime aikoihin saakka.
Ajatus
tasa-arvosta on sinänsä luultavasti yhtä ikivanha kuin kateus ihmisten luonteenpiirteenä.
Keskiajan ja uuden ajan alun kapinalliset riimittelivät, että kun Aatami kynti
ja Eeva kutoi, kukas silloin oli aatelismies?
Tyytymättömyys
omaan osaan ei kuitenkaan vielä synnytä aatetta. Vapauden ja tasa-arvon aatteet
syntyivät alun perin luonnonoikeuden pohjalle ja tunnustaen järjen ainoaksi
auktoriteetiksi haastoivat pian koko vanhan maailman kaikkine instituutioineen.
Vanhassa
muodossaan valistuksen vapausaatteet toki saattoivat olla äärimmäisen naiiveja,
kuten ilmenee Rousseaun maksiimissa, jonka mukaan ihminen syntyy aina vapaana,
mutta on kaikkialla kahleissa.
Itse asiassa on
tuskin mahdollista kuvitella vähemmän vapaata olentoa kuin vastasyntynyt
ihmislapsi. Aikoinaan laajalle levinnyt tapa kapaloida vauvat teki heistä epävapaimpia
kaikista olennoista, joita maa päällään kantaa.
Tosiasiat eivät
kuitenkaan ole koskaan haitanneet aatteiden vapaata lentoa. Vapaudesta ja
tasa-arvosta tuli poliittinen ohjelma, jonka kohde -vanhat instituutiot- oli
selvä. Uuden rationaalisen maailman uskottiin olevan ainoa oikea ja mahdollinen
päämäärä, jonka välttämättömyys oli kaikille järkiolennoille ilmeinen. Siksi
myös kaikki keinot sen saavuttamiseksi olivat luvallisia.
Ranskan vallankumous
osoitti pian asian problemaattisuuden (ks. Vihavainen: Haun
talmon tulokset). Tyrannia vapauden nimissä on sen jälkeen ollut yhä
uudelleen todellisuutta. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että länsimaisessa
poliittisessa kulttuurissa kaiken keskipisteeseen nostettiin yksilö ja hänen
vapautensa, joka pyrittiin maksimoimaan.
Lähtökohtana ja
tavoitteena oli myös tasa-arvoisuus kaikkien muiden kanssa, mikä oli jyrkässä
ristiriidassa kaikkien tunnettujen, historiallisesti kehittyneiden poliittisten
järjestelmien ja yhteiskuntien todellisuuden kanssa.
Itse asiassa
tasa-arvoinen yhteiskunta, ainakin silloin, kun myös vapaus säilytetään, on
mahdollinen vain siinä mielessä, ettei se tunnusta kenenkään olevan muita parempi
pelkän syntyperänsä ansiosta. Jokaisella on vapaus pyrkiä kaikkiin asemiin
yhteiskunnassa.
Vaikka
synnynnäisiä privilegioita ei olisikaan, syntyvät jotkut köyhemmiksi kuin
toiset. Täysin tasoitettu (leveled) yhteiskunta olisi esimerkiksi taloudellisesti
sellainen, jossa Gini-indeksi (ks Vihavainen: Haun gini
tulokset) on nolla, eli kaikilla on täsmälleen sama tulotaso. Tähän ei päästy
edes aikoinaan ns. Demokraattisessa Kamputseassa.
Kamputseassa,
kuten Kiinassa pyrittiin kyllä aikanaan eurooppalaisperäiseen egalitarismiin,
joka oli värittynyt marxilaisuudella. Nyt ei enää pyritä, mikä tyydyttänee
kaikkia osapuolia.
Euroopan ulkopuolella
on ilmeisesti enemmistö sellaisia maita, joille eurooppalaisen valistuksen
aatteisiin pohjautuva yksilökeskeinen demokratia on olemukseltaan vieras
järjestelmä.
Toisin kuin
valistusfilosofit järkeilivät, yksilö ei ilman muuta ole kaiken
yhteiskunnallisen elämän keskus, ei edes tuo ajateltu rationaalinen yksilö,
jonka tulemista on odoteltu ja pari sataa vuotta.
Sen sijaan
suuressa osassa maailmaa ajatellaan perheen ja suvun tai klaanin käsittein.
Konfutselaisuus (ks. Vihavainen:
Haun konfutselaisuus tulokset) pitää yhteiskuntaa suurena perheenä, jossa
itse kullakin on oma roolinsa. Eihän perhekään koostu vain joukosta itseään
toteuttavia rationaalisia isiä.
Todella jyrkästi
poikkeavat yleensä klaanipohjaiset yhteiskunnat demokraattisista. Sellaisia on
etenkin vuoristoissa, joissa myös verikosto on säilynyt yhtenä järjestelmän
kulmakivenä (ks. Vihavainen: Haun
verikosto tulokset). Tämän ajattelun jälkiä tapaamme omassa maassammekin.
Yhdysvaltain
taannoinen pyrkimys viedä demokratiaa Afganistaniin kuuluu länsimaiden nykyhistorian
tragikoomisimpiin operaatioihin. Epäilemättä tarkoituksena oli turvata kaikille
afgaaneille amerikkalaistyyppinen mahdollisuus äänestämiseen ja onnen
tavoitteluun, mutta ilmeisesti kiinnostus noihin asioihin oli siellä vähäisempää,
kuin oli ajateltu.
Megatrendit
osoittavat nyt läntisen maailman suhteellisen merkityksen laskevan tasaisesti.
Kaikella on aikansa.
Myös
valistusfilosofian kuvitelmilla ihmisen olemuksesta (ja postmodernistien
kuvitelmilla sen olemattomuudesta) on oma aikansa, joka näyttää olevan lopuillaan.
Valistuksen
aatteet vapaudesta, tasa-arvosta ja veljeydestä olivat erittäin merkittäviä ja
ovat yhä. Ne ovat ehkä jopa mullistaneet maailmaa enemmän kuin mikään uskonto,
mutta tämä on jo kiistanalaista.
Yhä ilmeisempää
joka tapauksessa on, että esimerkiksi tasa-arvo siinä mielessä, kuin se
amerikkalaisessa monikulttuurisessa yhteisössä nykyään käsitetään, on mitä
suurimmassa määrin aikaan ja paikkaan sidottu ihanne, eikä mikään jumalallinen,
ikuinen totuus.
Tasa-arvon idean
johtaminen ad absurdum niin sanotun intersektionalismin (ks. Vihavainen: Haun helo
tulokset) puitteissa on tuskin muuta kuin tämän päivän amerikkalaista
lahkolaisuutta, joka lopullisesti tärvelee sen maineen suurimassa osassa
maailmaa.
"tasa-arvo siinä mielessä, kuin se amerikkalaisessa monikulttuurisessa yhteisössä nykyään käsitetään, on mitä suurimmassa määrin aikaan ja paikkaan sidottu ihanne, eikä mikään jumalallinen, ikuinen totuus."
VastaaPoistaTämä on viimeisimpien vuosikymmenien murheellisimpia havaintoja, joka on murtanut käsityksen jatkuvasti parempaan suuntaan kehittyvästä fukuyamalaisesta maailmasta.
"yksilö ei ilman muuta ole kaiken yhteiskunnallisen elämän keskus, ei edes tuo ajateltu rationaalinen yksilö, jonka tulemista on odoteltu ja pari sataa vuotta."
VastaaPoistaHerää vieläpä kysymys, tuottaako länsimainen korostetun yksilökeskeinen elämän edes yksilölle itselleen puhumattakaan perheelle ja koko yhteiskunnalle onnea ja hyvinvointia verrattuna yhteisöllisempään elämäntapaan, vähintäänkin mielekkyys voi olla hukassa kun arvona ei ole uhrautua perheen ja yhteisönsä eteen, kuten menestyvissä yhteiskunnissa on ollut tapana.
Freukkarit lauloivat: " toisin on kotona Johannesburgissa . . . . Siellä liksatkin on paremmat, kuin Afriikassa keskimäärin, voitko väittää, että apartheid on väärin . . ."
VastaaPoistaTämä eurooppalaisten erityislaatuisuus maailman ihmisten joukossa on hämmästyttävä tarina. Asiasta kiinnostuneelle suosittelen lämpimästi Joseph Henrichin kirjaa The WEIRDest People in the World: How the West Became Psychologically Peculiar and Particularly Prosperous.
VastaaPoistaTässä yhteydessä ilmaisu WEIRD tulee sanoista Western, Educated, Industrialized, Rich, and Democratic. Tekijä yhdistelee muun muassa antropologiaa, psykologiaa ja historiaa kehitellessään tarinaa siitä kuinka meistä tuli tällaisia kuin olemme. Kuuluu niihin kirjoihin jotka luettuaan huomaa maailman ympärillään muuttuneen.
Kiitos, laitetaan tilaukseen.
PoistaSellainen tiedonala pitäisi nimetä ja sille alkaa solmia oppihistoriaa, jonka nimi olisi esimerkiksi ajatushistoria (Crane Brinton).
VastaaPoistaSe tulkitsisi nimenomaan eurooppalaisen uuden ajan ajattelun kognitiivisia emergenssejä, alkaen syvyysperspektiivin elpymisestä gotiikan jälkeen, renessanssista keskeisten aistiemme uuden, koskaan aiemmin ihmisen historiassa esiintymättömän työnjaon ja synestesioiden -- uusien tajunnallisten premissien -- syntynä, kartesiolaisesta paradigmasta individualismin instituutiona ja empirismin perustana, uusista tiedonaloista, luonnon- ja ihmistieteiden tienhaaroista, uuden ajan ajattelun "opillistumisena", suureiden ja mittayksiköiden, mallien ja teorioiden tiedollisista raameista -- ja tämän "ajatushistoriallisen" tiedonalan eräs motiivi ja tavoite olisi myös kaivaa selvemmin näkyville nykyisen "opillisen" ajattelulaatumme perustavanlaatuiset valuviat ja heikkoudet ja korvata ne jollakin, johon jo klassisin sosiologia ja syvyyspsykologia syntyvaiheissaan pyrkivät.
Tuon tiedonalan auktoriteetteja olisivat siis Durkheim ja Freud, maamerkkejä asettaisi esimerkiksi luonnontieteistä kovimman, fysiikan, kehitys, jossa paradigmaattisia premissejä on nyt reilun viimeisen sadan vuoden aikana jo kolmesti käännetty ympäri kuin Spinoza immanenssin ja transkendenssin nurinnahkaturkkiaan -- siis newtonilaisen, suhteellisuusteorettisen ja kvanttimekaanisen premissin emergenssit, tieteelliset vallankumoukset, jotka kertovat jotain kaiken tiedollisen ajattelumme akkommodatiivisista systeemeistä.
Nyt akateeminen maailmamme kuvaa ja selittää tiedon historiaa surkealla "opillisella" -- tekisi mieli sanoa "ideologisella" -- tavalla, ja siinä on se kaiken perustavanlaatuisen tajunnallisen tarttumapinnan kadottava ja tyhjäksi tekevä ominaisuus, että opit jäävät aina vain aikalaisajattelun ilmeliikkeiksi, joissa syynä nähdään se mikä todellisuudessa on jo tajunnallisten premissien ja tiedollisten yritelmien seurausta.
Ludwig Wittgensteinin ajattelu päätti erään filosofisen perinteen, mutta hänen ideansa edelleen kehittyivät siinä mitä Marshall MvLuhan provokatiivisesti metsästi. Nykyisen filosofisen -- tai siis sen ajattelun jota tulisi kutsua "ajatushistoriaksi" -- laatu on toivotonta, Wittgensteiniakin luetaan ja tentitään oppikirjana oppikirjojen joukossa. McLuhan taas ei kelpaa kenenkään akateemista mainettaan varjelevan sanansuoltajan auktoriteetiksi, ja filosofisen tiedekunnan muotipellet vievät koko alan arvostusta samaan suuntaan jossa jokin viihde-elämän sydän ja keskus kasvamistaan kasvaa.
"Niall Ferguson on kiteyttänyt asian puhumalla erityisistä eurooppalaisista instituutioista"
VastaaPoistaToinen tämän veroinen on Jared Diamondin, Tykit, taudit ja teräs . Sen painopiste Fergusoniin verrattuna on tietty nöyryys: olemme syntyneet Euroopassa otollisiin olosuhteisiin, jotka mahdollistivat noiden istituutioiden kehitykseen.
Tykit, taudit ja teräs. Jos olisin opetusministeri, yrittäisin saada sen pakolliseksi opetusmateriaaliksi lukioihin. Toinen erinomainen juttu samalta kirjoittajalta: Romahdus. Miten yhteiskunnat päättävät selviytyä tai tuhoutua.
Poista"Tasa-arvon idean johtaminen ad absurdum niin sanotun intersektionalismin..."
VastaaPoistaEi tuosta kannata ns vetää liian suurta hernettä nenään: intersektionaalinen feminismi vain korostaa sitä ajatusta, että sukupuolen lisäksi henkilön asemaan voi vaikuttaa rotu, varallisuuden puute tai vammaisuus jne. Johan tuon arkijärkikin todistaa: on vaikeampaa olla musta, köyhä, vammainen nainen kuin vain nainen, varsinkin missi.
Onhan se totta, mutta ongelmana ovat intersektionaalisuuden dogmien mukaiset eri ominaisuuksien vakioarvot, esimerkiksi valkoisuus ja miessukupuoli nostavat kantajansa aina automaattisesti muiden yläpuolelle, oli henkilö sitten kuinka vaikeassa tilanteessa muuten tahansa.
PoistaTällainen yksinkertaistus tuntuu vallan järjettömältä ja subjektiivisten mielihalujen ohjaamalta eikä auta ymmärtämään maailmaa juuri paremmin.
Intersektionaalinen feminismi rakentaa ihmisten välisen kovan arvohierakian uhripisteiden perusteella.
PoistaSe tarkoittaa kovaa rotuerottelua, se nostaa hierarkian huipulle kaikkein "friikeimmät" ja pohjalle potkittavaksi jää tietenkin valkoinen lihaa syövä heteromies. Seuraavaksi alin kasti on valkoinen heteronainen, jne.
Tuolla opilla ei ole mitään yhtymäkohtaa tasa-arvon kanssa. Eikä se lainaan salli sitä, että ihmiset kohdataan yksilöinä tasa-arvoisesti heidän rotuunsa tai muuhun taustaansa katsomatta.
Intersektionaalinen feminismi ja -nisti menee aivan sekaisin, jos joku yksilö ei suostu käyttäytymään sillä ainolla hänelle määrtiellyn uhrihierarkian luokan edustajalle sallitulla tavalla ja käyttämään niitä ainoita hänen ihmisluokalleen predestinoituja fraaseja ja avainsanoja.
Intersektionaalinen feminismi on äärimmäisen epätasa-arvonen, ja henkisesti ja jopa fyysisesti väkivaltainen "rotuerotteluoppi".
Pitkälti samaa mieltä.
PoistaAno 12.37
Toisaalta on niin, että kun sortetut - tai siksi itsensä kokevat - nousevat, ei tuloksena ole useimmiten suloinen sopusointu vaan roolien kääntyminen.
Vrt vitsi:
"Mitä on kapitalismi, toiset sortavat toisia.
Mitä on sosialismi: päinvastoin."
Aikoinaan, taisi olla jo 1970-luvulla koulukaverien kanssa, harrastellut kysymystä, kumpi Kiina vai Intia nousee seuraavaksi suurvallaksi, joka ohjaa maailmaa. Olin itsestäänselvästi Intina puolella: kolonialismin luomat rakenteet ja idut, ja olihan Intia tuolloin Nehrun aijoilta merkittävä voima kaksijakoisen maailman kentillä, osana "demokraattisten valtojen blokkia". Kiina oli ollut pysähtynyt umpio, ja sitten vielä kommunismi ja Maon aika.
VastaaPoistaMutta siinä missä Kiina, ja Deng Ziaoping, vuodesta 1979 lähtien ottivat "neljä modernisaatiota", oivalsivat eriväristen kissojen ominaisuudet (tärkeintä: pyydystää hiiren) jne. Eihän se möykytöntä ole ollut, mutta jo yli 35 vuotta Kiina on ollut maailman väkevimmin kasvava talous, jonka edellytyspolku on juuri nyt huipussaan.
Kun taas Intia keskittyi muihin asioihin. Vapauksien jäljiltä se on väestöllisesti jo ykkönen, ehkä massan voima ja fokusoitu talous kohta kilpailee Kiinan kannoilla?
Mutta mikä johtaa uusien imperiumien syntyä ja suuntaa? Onko se kohtalo, vai pienten taistelujen voitot ja voittajayksilöiden kyky - tai kyvyttömyys? Sattumien summa, tuskin sentään?
Eurooppalaisten sodat, erillisvaltioiden taistelu ja kilpa loi edellytykset myös henkisen kehityksen, tieteen ja talouden pohjan. Lopulta kaksi suurinta sotaan vuodatti multaan sukupolviensa parhaita poikia, valkoisen miehen voima ehtyi: Europe olisi toinen, mikäli sen menneisyys olisi toinen? Kuka tahansa olisi toinen, mikäli ei olisi itsensä.
Lopulta elämä taitaa olla "kohtalonsa toteuttamista".
Intia on allekirjoittaneelle tuttu ja hämmästyn erittäin syvästi jos siitä (kieltämättä värikkäästä) kaaoksesta nousee mitään muuta kuin paikallisesti sinällään pätevät muurit Kiinan ja Pakistanin militarismia vastaan. En jaksa uskoa, että intialaisia edes kiinnostaa muskelin "flexaaminen" muualla maailmassa.
PoistaOn kuvaavaa, että tuosta eurooppalaisesta edistyksestä ovat tapelleet keskenään eritoten eurooppalaiset/venäläiset.
VastaaPoistaVenäläisten julkea suhtautuminen tiedon saannin metodeihin näkyi jo matkustajakone Kalevan alasampumisessa kesällä 1940: siellä oli tietoa. Tuskimpa Malaysian Airlinesin Boeingin räjäyttäminenkään ollut vahinko.
Natsit metsästivät toisen maailmansodan aikana tietoa länsiliittouman edesottamuksista härskisti, esim. operaatio Cicero.
Neuvostoliiton kova kiire Berliiniin oli selitettävissä omalla teknisellä osaamattomuudellaan:
- Saksan ydinvoimaosaaminen. Tiedot ja tutkijat Neuvostoliittoon.
- Autotekniikka kiinnosti. Opel tehdas henkilökuntineen Neuvostoliittoon ja Kadett 1938 muuttui Moskvitsh 1948:ksi
- V2:n rakettitekniikka ja sen ohjaustekniikka Neuvostoliittoon.
- V1:n vaakalentotekniikka ja sen osaaminen Neuvostoliittoon.
- Jumo ja BMW suihkuturbiinit, tehtaat ja henkilökunta Neuvostoliittoon.
- Nykyisin on myös tiedossa, että Mig-15 (Le Sabre killer) on todellisuudessa Focke Wulfin työsuunnitelma.
etc. etc.
Tuohan on pitkään tiedetty, NL:n ohjustekninen oli pitkäti tuon ansiota. Ydinteknologiassa kai kiistellä, mikä oli saksalaisten tiedemiesten ja mikä USA:aan kohdistuneen atomivakoilun suhde. Itse veikkaan jälkimmäistä, koska Saksan tieto oli teoreettista, kun taas amerikkalaiset olivat panneet teorian käytäntöön.
Poista(Itse olen aina miettinyt, mikseivät jenkit käyttäneet ydinasemonopoliaan enemmän hyväksi 1945-48, vaikka kylmä sota oli jo käynnissä. Liekö tuota lainkaan tutkittu).
Tuo oikea tieto lienee hävyksissä: dokumentteja on tuhottu tai viimekädessä ne ovat monen oven takana. Neuvostoliitto ei ikinä tunnustanut saaneensa teknistä tietämystä Saksasta: se oli arvovaltakysymys. Esim. tuo Mig-15 pysyi salaisuutena pitkään, kunnes dokumenttien kopioita alkoi ilmaantua natsien jäämistöistä.
PoistaSaksan kolonialistiset pyrinnöt saivat lienee aikaan paljon enemmä positiivisia lopputulemia kuin ns. länsimaiden kehitysapu koskaan sen jälkeen. Eikä Brittienkään touhu ollut nettonegatiivista. Ainakin jos prof Bruce Gilleytä on uskominen.
PoistaV-VF