Pelastettu
Euroopalle?
Antti Blåfield,
Erja-Outi Heino, Puola on samaa maata. Siltala 2025, 312 s.
Täytyy heti
aluksi sanoa, että tämä kirja on sangen tarpeellinen ja sisältää paljon
kiinnostavaa tietoa, jos nyt myös epäkiinnostavaa. Kullekin tarpeidensa mukaan,
kuten vanha preussilainen maksiimi sanoi. Puutun itse vain sellaisiin
paikkoihin, jotka kiinnostavat ja herättävät ajatuksia. En kirjoita tässä
kirja-arvostelua.
Kirjan
onnistunein ja tarpeellisin osa liittyy sen historiaosastoihin. Puolan historia
ja Suomen/suomalaisten kosketuskohdat siihen on meillä nykyään lähes täysin
unohdettu, vaikka niistä kirjoitettiin paljonkin ennen voime sotia. Otan
esimerkiksi vain Pentti Renvallin tulkinnan Nuijasodasta ja Arvi Korhosen
Hakkapeliittain hisyorian, jossa ehdittiin vain Puolan sotiin.
Myös puolalaisia
historiaromaaneja julkaistiin suomeksi, esimerkiksi Sienkiewiczin ”Tulella ja
Miekalla”, ”Ristiritarit” ja paljon muutakin. Sotien jälkeen Puolan historia on
meillä palvellut lähinnä varoittavana esimerkkinä: juuri noin ei idänsuhteita
pitänyt eikä saanut hoitaa…
Onhan suomeksi
toki hyvinkin tarkoin kuvattu sitä Puolan suurta onnettomuutta, jonka
ruotsalaisten invaasio 1600-luvulla aiheutti ja joka tunnetaan Puolassa nimellä
”Vedenpaisumus”. Sitä käsittelee ennen muuta Peter Englundin teos Kaarle X
Kustaasta, ”Voittamaton”, mutta eihän sitä ymmärretä Suomen historian osaksi.
Meidän
näkökulmamme Puolaan on ollut sen rooli aggressiivisena vihollisena Liivinmaalla
ja toisaalta sen potentiaalinen rooli tukijana Venäjää vastaan. Tämän kirjan
kirjoittajille Puola on ikuinen uhri ja suomalaiset mukana sen kiduttamisessa, ”vedenpaisumuksesta”
karoliinien retkiin.
Myös Vaasan sukua
pidetään tässä kirjassa Puolalle onnettomuutena, mikä on ilmeinen kärjistys, kuten
voi havaita jo siitä Sigismundin pylväästä, joka seisoo Varsovan kuninkaanlinnan
edessä. Kyllä kyseessä oli myös Puolan suuruuden aika, mikä siellä ymmärretään.
Kirja on muuten
sangen Varsova-keskeinen, mikä saa unohtamaan sen, että aiemmin keskus oli
Krakovassa ja Vilnassa n(ks. Vihavainen:
Haun rautasuden kaupunki tulokset), joiden rooli ja näkökulma asioihin on
ollut Puolan historiassa tärkeä ja omaleimainen.
Kirjan nimessä
on tietenkin viittaus Jaakko Okkerin ja Juha Tantun kirjaan ”Puola on toista
maata”, joka ilmestyi jo puoli vuosisataa sitten ja jota en ole lukenut. Joka
tapauksessa jo sen nimi on huomionarvoinen. Kaikkien maiden historia on
ainutlaatuinen, mutta Puolan on kyllä tavallista ainutlaatuisempi. Ja
traagisempi. Se on ollut eri maata.
Kansakuntien historiatietoisuus
vaihtelee. ei ole harvinaista, että yhteiskunnan äkkiä muuttuessa perusteitaan
myöten saatetaan historia pääpiirteittäin jopa unohtaa. Sehän ei enää näytä nykypäivälle
mitään antavan eikä mitään selittävän maailmassa, joka on perin juurin uudistunut.
Sitä paitsi historiaa
saatetaan ruveta häpeämään, koska se paljastaa kiusallisesti sen, miten
vanhentuneita asenteita ja arvoja menneiden vuosisatojen ihmisillä on ollut.
Parasta olisi päästä siitä kokonaan eroon, mikä vaikuttaa helpolta
vaihtoehdolta, koska se käy päinsä pelkän tyhmyyden avulla. Meillähän asiat
ovat tällä mallilla.
Toisaalta
menneisyydestä voidaan yrittää oppia kansallisen menestystarinan avaimia ja
ainahan sieltä myös löytyy uhripääomaa niille, jotka sitä tarvitsevat. Ei ole
kansaa, jolle ei olisi vääryyttä tehty.
Venäjällä
Nikolai Karamzin kiteytti Aleksanteri I:lle vuonna 1811 antamassaan muistiossa ”Muistio
vanhasta ja uudesta Venäjästä” (Zapiska o staroj i novoj Rossii, on suom., ks. Vihavainen: Haun
karamzin tulokset) historian opetukset, jotka vaativat ehdottomasti
itsevaltiuden jatkamista ja perustuslakihullutusten unohtamista.
Brežnevin Neuvostoliitto
taas rakensi Suuren isänmaallisen sodan kulttia ja julisti yhtä falskisti kuin
vaateliaasti: ”Mitään ei ole unohdettu, ketään ei ole unohdettu”. Todellisuudessa
puolet historiasta unohdettiin ja toinen puoli tungettiin äärimmäisen ahtaaseen
Prokrusteen vuoteeseen.
Putinin Venäjän
historiapolitiikka on nyt omaksunut nämä molemmat perinteet. Mitään ei ole
opittu eikä mitään tunnustettu. Se on surullinen tarina.
Mutta Puola on
toki toista maata. Se on vanha suurvalta, joka on elätellyt paluuta ”oikeaan”
rooliinsa, jopa mahtavan ”Intermariumin” (ks. Vihavainen:
Haun intermarium tulokset) suuren alueen johtajana, niin idän kuin lännen
haastajana. Sen voimat ja taito vain ovat olleet aivan riittämättömät.
Puolalaisten historiatietoisuuden
voiman aistii Varsovassa joka askeleella, ainakin tuolla Kuninkaantiellä, joka
sijaitsee uudelleen rakennetun kaupungin sydämessä. Sadat muistotaulut ja
kymmenet patsaat eivät anna unohtaa menneisyyttä, josta rakennettu kuva
keskittyy syystäkin kansakunnan marttyyriuteen, sankaruuteen ja
ylösnousemukseen.
Käsillä oleva
kirja selostaa Kuninkaantien historiallista sanomaa sivukaupalla ja täytyy
todeta, että se tekee sen onnistuneesti. Varsovan-matkailijan kannattaa
ehdottomasti lukea selostus.
Kuten käsillä
olevan kirjan kirjoittajat huomauttavat, puolalaisten historiakuva on
romanttinen. Se on Mickiewiczin (ks. Vihavainen:
Haun mickiewicz tulokset) ja Kosciuszkon Puola, Kansojen Kristus (ks. Vihavainen:
Haun kansojen kristus tulokset) ja vapauden ja oikeuden esitaistelija
kaikkialla maailmassa. Olla puolalainen ja kapinallinen on sama asia.
Kansallislaulun,
Dabrowski-masurkan sanat (ks. Vihavainen:
Haun ne zginela tulokset) palauttavat mieleen jopa Napoleonin ajan
poliittisen historian. Historiamaalarin kuvaama Grunwaldin (Tannenbergin)
voitto saksalaisista ritareista 1410 oli taas historiallinen virstaylväs, johon
teutonien itäinen ekspansio, Drang nach Osten, katkaistiin pitkiksi ajoiksi.
Puolalaisten
harrastama monumentaalinen historiamaalaus tuo mieleen ranskalaisen 1800-luvun
vastaavat ilmiöt. Vastaavalla tavalla, ihannoiden ja paisutellen käsittelevät
historiaa myös Sienkiewiczin suuret historiaromaanit. Suuri menneisyys on
rekonstruoitu romanttisiin kuviin, jotka jokainen tuntee.
Ranska on Puolalle
läheisin ulkomaa. Maita ja kansoja ovat lähentäneet ennen muuta vihollisuus
niin Saksaa kuin Venäjääkin kohtaan. Poliittisesti ja jopa kulttuurisesti maat
ovat olleet yllättävän läheisiä ja sattuneesta syytä puolalaiset nimet ovat Ranskassa
varsin yleisiä tänäkin päivänä.
Ranskassa
tilanne historiarintamalla on muuttunut, kun havaittiin, että on tullut
problemaattiseksi kertoa koulujen oppikirjoissa, että ”gallialaiset, muinaiset
esi-isämme” tekivät sitä tai tätä. Ranskalaisista yhä suuremman osan esi-isät
eivät olleet muinaisia gallialaisia.
Puolalaisten
esi-isät sen sijaan ovat olleet puolalaisia niin usein, kuin voidaan
kohtuudella vaatia. Puola on nyt maailman kansallisesti ”puhtaimpia” maita,
vaikka se menneisyydessä oli tässä suhteessa aivan erityisen kirjava.
Nuorisolle
Puolan historialla näyttää kuitenkin olevan yhä vähemmän merkitystä, samoin
kuin katolisuudella, jota pitkiä aikoja pidettiin puolalaisuuden
välttämättömänä kriteerinä.
Mutta onko Puola
nyt ihan oikeasti ja perusteitaan myöten muuttunut? Onko se nyt ”samaa maata”
kuin koko edistyksellinen Eurooppa, tuo arvojen suurvalta?
Eihän se ole,
minkä osoittaa jo uskonnon rooli puolalaisten elämässä. Trendi on toki kohti
maallistumista ja nuoriso johtaa muutosta, tietenkin. Kuitenkin uskonnollisuutta
kuvaavat lukemat ovat Puolassa aivan toista luokkaa kuin muualla Euroopassa ja
patriotismin ja nationalismin suhteen ero näyttää olevan varsin
samansuuntainen.
EU:ssa Puola on
ollut murheen lapsi ja se on rankaissut puolalaisia väärinajattelusta ja jopa
demokratian vastaisuudeksi tulkituista synneistä, erityisesti oikeusvaltioperiaatteen
loukkaamisesta.
Myös
tiedonvälityksen alalla koettiin kauhistuttava ilmiö: valtion omistama
yleisradio toimi puolueellisesti vanhoillisten piirien hyväksi. Tällainenhan
olisi meillä ja yleensäkin Euroopassa (oikeassa) mahdottomuus.
Tekijät
arvelevat puolalaisten kansallisen änkyröinnin lähteeksi alemmuudentunnetta ja
närkästystä sen takia, että heitä pidettiin lännessä takapajuisina ja haluttiin
pakottaa oikeinajatteluun, myös kansainvälisen rahan voimalla.
Luulen, että
tässä ollaan oikeilla jäljillä. Niin sanotun itäblokin romahdettua esimerkiksi
George Soros ”Avoimen yhteiskunnan säätiönsä” kautta pyrki miljardien rahoituksella
levittämään modernin länsimaalaisuuden hyvää sanomaa myös entisiin
kommunistimaihin.
Soroksen
ansiosta Venäjälläkin rahoitettiin1990-luvulla hyvin avokätisesti muun muassa
yliopistojen tietokonehankintoja ja uudenlaisten näkemysten opettamista. Moderni
taide ja muu aiemmin kielletty kulttuuritoiminta oli nyt rahoittajien erityisessä
suosiossa.
Reaktio tuli ennen
pitkää. Venäjällä se merkitsi kirkollisesti värittyneen obskurantismin nousua chauvinistiseksi
valtionuskonnoksi (vrt. Vihavainen: Haun
sobor tulokset). Puolassa konservatiivinen nationalismi onnistui myös
pääsemään vallan kahvaan, etenkin vanhemman maalaisväestön tuella.
Vuonna 2023 tuli
valtaan toisenlainen hallitus. Tekijät selostavat pitkään ja hartaasti
sisäpolitiikan koukeroita, joihin saivat työnsäkin puolesta perehtyä Suomen
suurlähetystössä vietettyinä kolmena vuotena. He tekevät sen johtopäätöksen,
että vaaleissa tapahtunut muutos on historiallinen: Puola on palannut
eurooppalaiseen kotiin.
Puolan sisäpolitiikasta
puhuen, en tietenkään tiedä murto-osaakaan siitä, mitä kirjoittajat, mutta en
sittenkään usko, että suuri historiallinen käänne tapahtuu noin vain.
Kyllä Puola yhä
on toista maata ja kannattaa vakavasti pohtia, miksi se on sellainen kuin on,
eikä sen sijaan vaipua samanlaiseen historiallisen amnesian tilaan kuin
esimerkiksi meillä on tapahtunut. Kirjan laajat historiaosuudet ja jopa Suomen
ja Puolan historian rinnastukset antavat tähän hyviä eväitä.
Aivan epätodellisen
vaikutelman sen sijaan tekee se kirjan osio, jonka nimenä on ”Omasta
kokemuksesta: neuvoja Suomelle”. Kirjoittajat ovat nimittäin tehneet sen johtopäätöksen,
että Puola onkin nyt siirtynyt poliittisessa kehityksessään koko Euroopan
johtoon: se on palaamassa illiberaaleja piirteitä saaneesta järjestelmästä
takaisin demokratiaan.
Suomessa ja
monessa muussa Euroopan maassa polarisaatiokehitys sen sijaan näyttää vasta
kiihtyvän….
Mitä ihmettä?
Onko demokratiamme nyt tai äskettäin ollut vaarassa jonkin ”illiberaalin”
suuntauksen vuoksi vai onko se jopa menetetty? Onko tässä nyt kyseessä väärien
mielipiteiden julkisen esittämisen salliminen vai mikä se ongelma oikein on?
On oikeastaan
kiusallista kysyä näinkin ansiokkaan kirjan lukemisen jälkeen, saako tälle
nauraa vai ei ja jos, niin miten paljon?
Mutta mehän eletään
uutta aikaa (toisin kuin ennen). Nykyään tällaiset kysymykset kuuluvat
Euroopassamme kaikkein olennaisimpiin.
Kirja on silti
lukemisen arvoinen ja tämä viimeksi mainittu lukukin on aivan hykerryttävän
hauska. Suosittelen.
Puola on geopoliittisesti hankalassa paikassa oleva tasankomaa. Välillä joku rynnii länteen, välillä joku toinen rynnii itään.
VastaaPoistaOn ne suot ja järvialueet vähän jarruttaneet.
PoistaPuolan ikuinen ongelma on ollut sijainti Pietari/Moskova-Berliini-akselilla, jonka välillä ei ole ollut ylittämättömiä vuoristoja. Niin kauan kun Puola on ollut vahva, hyvin on mennyt. 1700-luvulta lähtien voimasuhteet kääntyivät Venäjän ja Preussin/Saksan hyväksi kiitos osaksi Puolan aateliston liian vahvan aseman (ks laneampi kommentti alla).
Poista"Brežnevin Neuvostoliitto... rakensi Suuren isänmaallisen sodan kulttia..."
VastaaPoistaPutin taas jankuttaa koko ajan, että hän haluaa vain rauhaa. Tämähän merkitsee sitä, että Venäjän valtion oikea nimi on "VUOSI1984". Sota on rauhaa, yms.
Koska sota on rauhaa ja rauha on sotaa, niin se merkitsee sitä, että Putin on keksinyt verisen provokaation, koska veri on sodan tärkein elemantti.
PoistaAdolf Hitler myös kirjoitti Taisteluni -kirjassaan, että hyökkäyssotaan ryhtyminen on parasta rauhan työtä.
PoistaPutin/KGB ovat teeskentelyn/juonittelun mestareita. Kun juoppopresidentti Jeltsin sanoi "Olen väsynyt, lähden pois" ja jätti presidenttiyden, joku järjesti Putinin jatkajaksi. Kaikki huudahtivat: "Who is mister Putin?" Putin päätti tulla kuuluisaksi ja pelottavaksi. TV-puheessaan hän käytti vihollisista vankiloiden sanontaa "motshit' v sortire" (murhata yleisessä käymälässä). Sivistyneistö järkyttyi siitä.
PoistaJos kohta ensimmäisen presidenttiyden Putin sai Jeltsinilta/KGB:lta, niin seuraava presidenttiys piti saada vaaleissa. Vähän ennen vaaleja KGB järjesti lukuisia räjähdyksiä asuntotaloissa eri kaupungeissa. Putin nousi siinä sankariksi.
Myöhemmin asia paljastui, kun miliisi löysi räjähtömättömiä paketteja.
Putin/KGB ovat teeskentelyn/juonittelun mestareita. Kun juoppopresidentti Jeltsin sanoi "Olen väsynyt, lähden pois" ja jätti presidenttiyden, joku järjesti Putinin jatkajaksi. Kaikki huudahtivat: "Who is mister Putin?" Putin päätti tulla kuuluisaksi ja pelottavaksi. TV-puheessaan hän käytti vihollisista vankiloiden sanontaa "motshit' v sortire" (murhata yleisessä käymälässä). Sivistyneistö järkyttyi siitä.
PoistaJos kohta ensimmäisen presidenttiyden Putin sai Jeltsinilta/KGB:lta, niin seuraava presidenttiys piti saada vaaleissa. Vähän ennen vaaleja KGB järjesti lukuisia räjähdyksiä asuntotaloissa eri kaupungeissa. Putin nousi siinä sankariksi.
Myöhemmin asia paljastui, kun miliisi löysi räjähtömättömiä paketteja.
VastaaPoista"Puolan on kyllä tavallista ainutlaatuisempi. Ja traagisempi. Se on ollut eri maata."
Itse asiassa koko Puolan tragedia voidaan tiivistää naapurivaltioiden pääsääntöisesti vihamieliseen suhteeseen ja liittolaisen hakemiseen naapurin toiselta puolelta olevasta maasta. Näiden keskinäiset kulloisetkin voimasuhteet sitten määräävät kuko kulloinkin on ollut ns kukkona tunkiolla ts johtava suurvalta (Espanja, Ranska, Saksa). Englannin roolina on ollut kulloisenkin johtavan suurvallan vastustaminen tasapainopolitiikan ts Englannin kansallisten etujen nimissä.
Puolan osalta tuo on toteutunut siten, että Puolan ollessa vahvempi suhteessa Preussiin/Saksaan (1400-1600-luvut) ja Venäjään/NL:ään sillä on mennyt hyvin ja suhteellisesti heikompana päinvastoin. Puolan jakoihin oli määräävänä syynä liian vahva aateliston asema, joka esti sen yhteiskunnan instituutioiden, ennen muuta asevoimien kehittämisen muun Euroopan tahtiin (ks Peter Englundin Voittamaton). Wiein piirityksen murtaminen 1683 oli Puolan suurtavaltakauden joutsenlaulu, upea sellainen. Muistan sen vuosipäivänäyttelyn wieniläisessä museossa.
Nykyään kun on vallalla ajatus etteivät rajat voi missään tapauksessa siirtyä lainkaan (esim.Ukrainan ja Venäjän mahdollisessa rauhanteossa) niin kannattaa muistaa että Eurooppa ei ole lähihistoriankaan valossa mitään muuta kuin siirreltyjen/pakolla siirrettyjen rajojen lopputulos. Näin varsinkin Puola. Maata on heitelty puolelta toiselle kuin rättiä. Ja mitä se on nyt: todella elinvoimainen ja vahva valtio, ja todellakin demokratia. Silloinkin jos siellä tuon teoksen tekijöiden kammoamat "konservatiiviset" voimat pääsevät uudestaa valtaan.
VastaaPoistaJa lisäksi rajat muuttuneet muuallakin isosti. Suomi. Ranska Elsassinsa kanssa. Italia. Itävalta, Unkari. Romania. Tsekit, slovakit. Ja kaikkein eniten Saksa jolta leikattu koko itä pois kuin kirveellä. Myös sen muisti ja muistelukin. Tajuavatko ne itsekään enää Könisbergiään? Miten lähellä Suomea Saksa on ollutkaan.
Ja kaikki tämä 1800-luvun jälkeen.
Tietenkin tulee pyrkiä siihen ettei enää yhtään sotaa tule ja rajoja ei siirretä mihinkään ja Ukraina saa oikeudenmukaisen rauhansa, myös rajojen suhteen, mutta epätodennäköiseltä tuntuu että juuri nyt 2025 olisivat voimassa rajat jotka eivät koskaan tule muuttumaan.
kr
Artur Ciechanowiczin Donald Tusk's antidemocratic handbook kannattaa ladata ja lukaista. Se mistä komissio konservatiiveja syytti, tapahtuu nyt käänteisesti komissaarien lempeän katseen alla. Oikeusvaltiolöpinät Brysselistä on fuulaa.
VastaaPoistaV-VF