Uuden ajan
ihmeitä
Juhani Aho, Rautatie.
Kuvilla varustanut Eero Järnefelt. WSOY 1892, 119 s.
Minun
sukupolveni luki vielä suomen kielen tunneilla otteita parhaista vanhoista
kirjoista. Se oppi siinä samalla senkin, että ennen muinoin, itse asiassa vielä
ihan hiljattain, oli suomea saatettu puhua ja kirjoittaa aika lailla toisin
kuin nykyään ja käyttää jopa ihan outoja sanojakin. Ne siinä sivussa sitten myös
opittiin.
Äskettäin luin jonkin
tutkimuksen, jossa valiteltiin ettei nuoriso enää tunne monia ihan
tavallisiakaan sanoa. Sille ei sitten oikein kuulemma voi sellaisia tekstejäkään
tarjota, joita se ei ihan ymmärrä. Jopa sellainenkin sana kuin ”hella” ei
kuulemma ollut noille tulevaisuuden toivoille auennut.
No, onpa heillä
vastaavasti sitten sellaista sanavarastoa, jota eivät enää nämä kuuluisat buumeritkaan
ymmärrä. Itse tuo sanakin taitaa olla monelle siihen ryhmään kuuluvalle ihan outo.
Tilanne on hieman sama kuin sillä ranskalaisen kirjallisuuden hahmolla, joka
hämmästyi suuresti kuullessaan koko ikänsä puhuneensa proosaa.
Tärkeintä kai olisi,
että nyt jonkinlainen kommunikaatio vanhojen ja uusien sukupolvien välillä ainakin
säilyy. Eiköhän tuo onnistune, ainakin kun puolin ja toisin pysytään omissa
ympyröissä, jotka leikkaavat toisia vain osittain.
Maailma muuttui
Suomessa hurjasti 1800-luvun lopulla, mistä on tullut kirjoitettuakin. (ks. Vihavainen:
Haun aikakauden alku tulokset). Vauhti oli hurjimmillaan joskus 1870-luvun
ja seuraavan vuosisadan alun välillä, kun liberaalit reformit päästivät
markkinavoimat irralleen.
Silloin Suomenkin maa alkoi tuottaa kaikenmoista tavaraa
maailman markkinoille ihan uusilla volyymeillä ja kyytiä saivat jo vesireittien
latvoilla kasvavat tukkipuutkin.
Höyryvoima oli
maailmalla valjastettu itseasiassa jo sata vuotta aiemmin, mutta siitä tuli
joka paikan ihme vasta 1800-luvun lopulla, kun se kuljetti laivoja ja junia ja
pyöritti tehtaita jo Euroopan syrjäkulmillakin, jopa Pohjois-Savossa.
Suomen ensimmäinen
rautatie oli valmistunut jo vuonna 1862 Helsingistä Hämeenlinnaan ja jo vuonna
1870 oli saatu aikaan yhteys Pietariin.
Savon rataa
Kouvolasta Kuopioon aloitettiin rakentaa vuonna 1886 ja se avattiin virallisesti
liikenteelle vuonna 1889.
Työtä jatkettiin
pian ja liikenne Iisalmeen saakka alkoi vuonna 1902. Sen aikana siis
sivuutettiin Lapinlahti ja Kajaaniin saakka päästiin vuonna 1904.
Juhani Aho
kirjoitti kirjansa Lapinlahdelle ulottuvasta rautatiestä jo vuonna 1892, joten
hän kertoi vielä olemattomasta asiasta. Kyseessä oli siis kirja, jonka voimme
sijoittaa luokkaan sci-fi, kuten lapinlahtelaiset kuulemma tekevät.
Kirja on joka
tapauksessa hienoa työtä ja voi vain ihmetellä sitä kielellistä taituruutta, josta
se todistaa. Vielä aivan vähän aikaa sitten oli monen kirjoittajan suomi ollut
aika tönkköä ja ruotsinvoittoista. Ahon teksti sen sijaan soljuu vapaasti ja
käyttelee ilmeikkäitä savolaisiakin sanontoja.
Kirjaa ei suotta
pidetä merkkitapauksena suomalaisen kirjallisuuden historiassa ja sen merkitystä
korostaa sekin, että Lapinlahdella, nyt vireässä 9000 asukkaan kunnassa
ilmestyvän paikalislehden nimikin on Matti ja Liisa.
Kirja huipentuu kauan
ja ahkerasti kuvitellun rautatien näkemiseen ja jopa sillä ajamiseen. Ihmehän
se oli, eikä sitä voinut puheiden perusteella ennakolta käsittää, itse se oli
koettava. Kuitenkaan rautatie ei Suomessakaan ollut mikään varsinainen uutuus enää
1800-luvun lopulla, josta kirja kertoo.
Mutta syrjäkylän
mökkiläiset eivät olleet koskaan selailleet Kyläkirjaston kuvalehteä tai muita kuvallisia teoksia, joissa niin nykyajan kuin
entisaikojenkin ihmeet oli kuvattu.
Eivät he olleet
kansakouluakaan käyneet eikä Matti itse asiassa osannut edes sisältä lukea,
minkä takia hänen olisi oikeastaan pitänyt jäädä niin sanotuksi ruunan kummiksi
eli kristilliseen avioliittoon vihkimättä.
Mutta miksipä
nyt jokaisessa tapauksessa olisi pykäliä sovellettu viimeisen päälle. Matti
hoiti mökkinsä ja Liisa lehmänsä ja niin vain pariskunta kristillisessä
avioliitossaan elää kitkutteli ilman kunnan apua, sikäli kuin voi havaita. Veipä
Matti verokapatkin rovastille ja Liisa kehräili lankoja, joista sai
ruustinnalta jonkin pennosen. Rajaa oli junapilettiinkin.
On arvioitu, että
sama populaatio, joka modernisoitumisen myötä kehittää kyvyn saada sata pistettä
niin sanotuissa älykkyystesteissä, olisi aiemmin, ennen koulunkäyntiä, joutunut
tyytymään parikymentäkin pistettä alempiin tuloksiin.
Näyttääkin
selvätä, että myös 1800-luvun suomalainen rahvas, varsinkin se osa, joka ei
kouluja ollut käynyt, oli älylliseltä tasoltaan huomattavasti omia lapsiaan ja
lapsenlapsiaan matalammalla tasolla. Ajattelu oli pitkälti konkreettista ja jos
yleistettiin, päästiin helposti melko avuttomiin tuloksiin, mikä kyllä on normaalia
nykyäänkin.
Joka tapauksessa
kirjan kohokohta, ajelu junalla, joka päättyy symbolisen surkeasti, on kyllä
sen kohokohta, mutta tärkeämpää on se kuvaus, mikä koko asian ennalta kuvittelemisesta
ja siihen suhtautumisesta annetaan.
Siinä näkyy sekä
puolisoiden keskinäinen nokkimisjärjestys ja oman henkisen reviirin ja
kotirauhan puolustaminen kuin myös pyrkimys välttää naurettavaksi tuleminen,
kun kieltäydytään ilmaisemasta kenellekään, että sitä ihmettä katsomaanhan tässä
ollaan menossa, tuota rautatietä.
sen sijaan kerrotaan
tarinoita Lapinlahdella muka asuvista sukulaisista, mietitään, olisiko oikeastaan
aika kiinnostavaa kuulla sikäläistä pappia, joka kuuluu täkäläistä paremmin
saarnaavan ja niin edelleen.
Mökin vähäiset talviaskareet
kuvataan tarkoin ja lukijan silmien eteen piirtyy kuva aidosti vanhanaikaisesta
elämänmuodosta, jota ei Kauppis-Heikin kuvaama modernisaatioloikka ollut
päässyt vielä lainkaan koskettamaan.
Mutta mihin
aikaan tarina oikeastaan sijoittuu? Rautatie tuli Lapinlahdelle vasta hyvän
naikaa kirjan ilmestymisen jälkeen, joten se itse asiassa kuvaa jotakin toista,
olkoonkin että kuvitteellista, seutua. Matin ja Liisan kotikylääkään ei kerrota. Ehkäpä
joku olisi voinut vaikka loukkaantua?
Kun syrjäisiin
mökkeihin tuli valistus vielä aika hitaasti, etenkin silloin, kun siellä ei ollut
nuorisoa, joka oisi kansakoulua käynyt, saattoi Matin ja Liisan tapaisten melko
alkukantaisesti elävien henkilöiden otaksua olleen vielä osa todellisuutta
kirjan ilmestymisen aikoihin, vuonna 1892.
Luultavimmin
heitä kyllä olisi tavannut, sanotaan nyt kymmenen tai kaksikymmentä vuotta aikaisemmin.
Ihan keskivertokansalaisista tuskin oli kysymys.
Mutta tämä on sivuseikka.
Modernisaation vallankumous, joka tapahtui niin elinenojen kuin
kansanvalistuksenkin alalla, oli parhaillaan menossa ja vanhempi polvi sai
sillonkin ihmetellä, mihin tässä oikein on matka ja vielä hirveä Kiirekin.
Matti ja Liisa
sopivat hyvin tuota asiaa ihmettelemään.
Suurimman muutoksen ja murroksen, ainakin tekniikan osalta, taisi nähdä isoäitini sukupolven (n. 1900-1910 syntyneet) pitkäikäisimmät: puhelin, auto, radio, lentokone, televisio, tietokone, kännykkä jne.
VastaaPoistaTehtiinpä kirjasta myös Yleisradion tuotantona elokuvakin (valmistui 1973), pääosissa Leo Jokela ja Anja Pohjola, itseoikeutetusti tekisi mieli melkein sanoa. Filmi löytynee, jos ei enää Areenasta, niin viimeistään Kansallisarkistosta.
VastaaPoistaOn myös ollut teeveessä mukaelmanäytelmä, jossa Matti ja Liisa karauttavat Ladallaan ihmettelemään Rauhanjunaa, Huovisen Veikon kynästä.
PoistaTaisi olla MTVeen kultakauden tuotoksia, kun vielä oli heitillä oma teevee-teatteri. Dvd-hyllyni helmi.
Ei hevosilla heiniä, syövät ne tallissa seiniä....
VastaaPoistaC’est la vie.
Tämmöistä tämä on....
"Ei oo rehua antaa, on suolissa santaa juu"
PoistaMiettikääs sitä, että meidän faija (b. 1912) näki ensimmäisen automobiilin 13-vuotiaana sulkavalla ja säikähtyi pahanpäiväisesti. Edelleen se totesi vuonna 1969 kuumatkasta, että "Nyt kaikki on jo tehty, ei taida teidän sukupolvella olla mitään haasteita jäljellä."
VastaaPoista