Jäähyväiset kulttuurille
Pidän kovasti kulttuurista. Olen joskus
saanut siitä jopa leipänikin ja tarkoitan tässä nyt kulttuuria sanan ahtaammassa
mielessä, en kaikkea sitä, mitä ihminen tekee maata ja muutakin myllätessään
eli kultivoidessaan (Vihavainen:
Haun kultivoinnista tulokset).
Nykyään kulttuuri on tapana
määritellä laajasti, tekemättä eroa korkeakulttuurin ja inhimillisen toiminnan
matalampien tasojen välillä. Kukapas olisi (enää) oikeutettu sellaisia rajoja
vetämään?
”Uusrahvaanomaisuus” ei ollut
pelkkä 1960-luvun vitsi, se sisälsi olennaisen siitä uudesta virtauksesta, joka
oli tullut maailmaamme.
Kulttuurin määritelmästä olen
ennenkin kirjoittanut, enää viitsi enää vanoja toistella. Totean vain, että
itse se muutos, joka on tapahtunut tavassa ymmärtää tuota käsitettä, on erittäin
merkittävä.
Ehdotan, että se, joka liikkuu
Helsingin aseman (steissin, ks. myös vanh. tatsuuna) lähellä, pysähtyy hetkeksi
katsomaan Ateneumin julkisivua ja miettii vähän näkemäänsä (vrt. Vihavainen:
Haun taiteen olemus tulokset ).
Rakennuksen julkisivua koristavat
medaljongit eivät ole siellä sattumalta. Ne eivät myöskään kerro suoraan mitään
siitä, mitä sisällä on, mutta kyllä koko joukon siitä, mitä rakennus symbolisoi
ja mitä varten se on olemassa.
Koko tuo mahtirakennus, joka aikoinaan
vaati valtavasti uhrauksia, on muuan ilmaus siitä kultista, johon ihmiskunnan läntinen
etujoukko oli siirtynyt tai siirtymässä sen jälkeen, kun kristinusko oli hiipunut
ja jumalihmisen mystinen kultti oli muuttunut puisevaksi muodollisuudeksi.
Uusi kultti syntyi humanismin
pohjalle. Se ammensi antiikista ja sen innoittamasta renessanssista ja kaiken
keskellä oli ihminen. Tai sanotaan nyt Ihminen isolla alkukirjaimella, kuten
Maksim Gorki sitten 1900-luvun puolella asian ilmaisi ylistäessään tuon kultin
nimissä ihmisuhreja janoavaa barbariaa.
Olen käynyt maailman
merkittävimmissä ns. modernin taiteen museoissa, New Yorkin MoMasta Lontoon
Tate Moderniin. Paljon on toki käymättäkin, en minä sillä, mutta luulen jo nähneeni
riittävästi tietääkseni, mistä niissä on kysymys.
Päämajoitusmestarini, joka yleensä
aina suunnittelee ulkomaanmatkani, on alkanut jättää modernin taiteen museot pois
ohjelmasta, enkä ole vastaan harannut.
Toki niissä on aina silloin tällöin
jotakin nokkelaa ja katsomisen väärttiäkin. Yleensä kyse kuitenkin on parhaimmillaankin
vitseistä, eikä sellaisia viitsi kuunnella monta kertaa, jos kerran vähemmällä
tajuaa.
Tämä ei tarkoita vitsin arvon
kieltämistä, päin vastoin: sehän on parhaimmillaan tie tiedostamattomaan ja
myös siis sivilisaation salattujen henkisten kerrosten tajuamiseen. Ymmärrän
hyvin, että myös läntisessä maailmassa vitsejä vainotaan nyt kuin suurtakin
rikosta. Siitä lopultakin on kysymys.
Mutta kulttuurin muutoksesta ja
itse asiassa sen katoamisesta sanan vanhassa merkityksessä piti puhumani. ”Kulttuurin”
rappiomuodoksi on usein nimetty ”sivilisaatio”, niinhän teki erityisesti Oswald
Spengler.
Näin teki myös nykyään liiankin
usein unohdettu Nikola Berdjajev. Tässä vanha blogi, jossa referoin hänen
näkemyksiään:
tiistai 30. kesäkuuta 2020
Kiehtova profeetta
Odi profanum…
Horatius
Nikolai Berdjajev, Sudba
Rossii. Eksmo-Press (Moskva), Folio (Harkov) 2000, 734 s.
Tässä on itse asiassa kyse kolme
Berdjajevin teosta sisältävästä niteestä. Vapauden filosofia (Filosofija
svobody) ilmestyi ennen maailmansotaa ja vallankumousta, vuonna 1911, Venäjän
kohtalo (Sudba Rossii) vielä maailmansodan aikana vuonna 1918 ja Eriarvoisuuden
filosofia (Filosofija neravenstva) vuonna 1923, kun kirjoittaja jo oli
karkotettu Venäjältä.
Yhdessä ne tarjoavat kiinnostavan
katsauksen siihen, miten suuri historiallinen ja yhteiskunnallinen mullistus
vaikutti ajattelijan ja profeetan näkemyksiin.
Berdjajevhan on ennen muuta
profeetta, joka katsoo niin menneisyyteen, nykyisyyteen kuin tulevaisuuteen.
Hän ei ole uskollinen millekään metodille eikä edes usko metodiin, joka hänestä
on vain ajatuksen orjuuttamisen väline. Berdjajev on moralisti ja mystikko,
mutta pysyttelee tervejärkisenä, hän on myös uskonnonfilosofi, mutta kauhistus
kaikille puhdasoppisille.
Berdjajevin henkilöhistoria johtaa
ns. legaalisesta marxismista kuuluisan ”Vehi”-kokoelman kautta yleiseen
kerettiläisyyteen ja luovuuden ja vapauden korostukseen. Neuvostoliiton voitto
toisessa maailmansodassa vaikutti myös hänen patrioottiseen sieluunsa, mutta
toisin kuin monet muut, hän ei koskaan palannut synnyinmaahansa.
Kuten lähes koko Venäjän johtava
intelligentsija, Berdjajev karkotettiin synnyinmaastaan ns. filosofien laivassa
vuonna 1922. Paluu kiellettiin ampumisen uhalla, mikä hyvin kuvaa bolševikkien
älyllistä tasoa.
Berdjajevin teokset ovat mielestäni
aina olleet jollakin tavalla kiehtovia ja usein omalla tavallaan
vakuuttaviakin, vaikka yleensä onkin mahdotonta löytää häneltä mitään ns. kovia
argumentteja suggestiivisten visioiden perusteeksi. Hän nyt vain on briljantti,
vaikka varmasti usein myös erehtyy. Ei lukijan ole pakko hänen perässään
erehtyä.
Berdjajevin kirjoitukset Venäjän
sielusta ja sen nöyrästä naisellisuudesta ovat hyvin tunnettuja. Sen mukaisesti
Venäjällä (venäläisyydessä) ei ole läntisestä ritarilaitoksesta löytyvää
miehistä prinsiippiä. Venäjä osaa puolustautua, mutta sillä ei ole hyökkäävyyttä,
arvelee kirjoittaja vanhojen slavofiilien tapaan.
Venäjän olisi pitänyt ja pitäisi
löytää tuota naisellisuutta täydentävä sulhanen, mutta Pietari Suurikin oli
vain raiskaaja ja hänen jälkeensä ilmaantui ylkämieheksi saksalainen
byrokraatti…
Mitä tulee vapauteen Venäjällä, se
on kaikista ulkoisista rajoituksista huolimatta todellinen sisäisen vapauden
maa. Ranska, jota tuohon aikaan ihailtiin vapauden tyyssijana, oli sen sijaan
henkisen orjuuden ja orjailun luvattu maa. Tämänhän oli todennut aikaisemmin jo
Herzen ja myös Dostojevski.
Mutta ei näistä niin usein
jauhetuista pohdinnoista tässä sen enempää. Totean vain, että minusta ne ovat
kiinnostavia ja usein tuntuu siltä, etteivät ne ole sadassa vuodessa
menettäneet mitään tuoreudestaan.
Juuri nyt viime päivinä olen
nauttinut siitä, miten mestari kuvaa sellaisia ilmiöitä kuin kulttuuri,
anarkismi, sivilisaatio ja konservatismi.
Kulttuurissa sinänsä hän näkee
kunnioituksen ikuisuutta tavoittelevia arvoja ja ajan suurta jatkumoa kohtaan .
Kaikki kulttuuri on
konservatiivista ja vallankumouksellisuus ja anarkismi taas sille vihamielisiä.
Kulttuurin ytimessä on kultti, sellaisen palvominen, joka ymmärretään
korkeammaksi kuin palvoja itse.
Kulttuuri lähtee alhaalta ja pyrkii
korkeammalle, se taistelee kaaoksen eläimellisiä ja pimeitä voimia vastaan ja
korkeampien arvojen puolesta. Konservatismi pyrkii säilyttämään arvokkaan,
mutta ei sellaisenaan suinkaan estämään kehitystä, mikäli se on terveellä
pohjalla. Silloin se ei edusta vain voimaa, vaan myös totuutta (ja
oikeutta, pravda).
Onneton on se maa, jossa ei ole
sellaista tervettä konservatismia, jolla on juurensa kansassa. Sellainen
merkitsee myös uskollisuutta menneelle ja yhteyttä esi-isiin, mitä kulttuuri
juuri edustaa.
Anarkismin päämääränä on sen sijaan
vain kaaos, mikä ei suinkaan tarkoita vapautta. Sen lähteenä on kapinoiva
pahantahtoisuus ja viha sitä kohtaan, mikä on omaa itseä korkeammalla.
Anarkisti ei tunne korkeampia arvoja omikseen eikä mitään muutakaan. Ainoa,
mitä hän kykenee niille tekemään, on tuhoaminen.
Anarkismin päämääränä on tyhjyys,
inhimillinen ”minä” on todella olemassa vasta sitten, kun omaa itseä korkeampia
arvoja ymmärretään ja tunnustetaan. Anarkismi ei niitä tunnusta ja se on viime
kädessä myös ”minän” hävittämistä.
Kaikki vallankumoukselliset ovat
kulttuurin vihollisia (kulturobortsy) ja kuvainraastajia (ikonobortsy)
kun taas (todellinen) kulttuuri on aina olemukseltaan konservatiivista.
Kulttuuri on pohjimmiltaan kulttia, esi-isien kulttia, hautojen ja monumenttien
kunnioitusta, side vanhempien ja lasten välillä. Kulttuurissa ei ole
hävyttömyyttä (hamizm), eikä epäkunnioitusta isien hautoja kohtaan.
Toisin on sivilisaation laita.
Kulttuuri ylpeilee vanhuudellaan, mutta sivilisaatio ylpeilee uutuudellaan eikä
etsi juuriaan menneisyydestä. Kulttuuri taistelee kuolemaa vastaan, mutta
sivilisaatio ei sitä tee, se on futuristista ja edustaa nousukkaan hävyttömyyttä.
Päinvastoin kuin kulttuuri, sivilisaatio suuntautuu ylhäältä alaspäin. Kaiketi
se myös pyrkii niin matalalle kuin mahdollista.
Vallankumoukselliset tuhosivat
Venäjällä leikiten vanhoja muistomerkkejä ja väittivät rakentavansa uutta
kulttuuria, mutta sitä he eivät pystyisi tekemään, väitti Berdjajev ja oli
oikeassa.
Niin sanotun proletaarisen
kulttuurin kausi kesti Neuvostoliitossa vain 1930-luvun puoliväliin ja
sitten samaan aikaan tehtiin loppu monesta muustakin vallankumouksellisesta
suuntauksesta eri aloilla. Tutkijat ovat myöhemmin luonnehtineet niitä
yhteisnimellä hare-brained schemes.
Futurismiin taipuvaisen
uuskulttuurin ja sen johtavien edustajien tultua Venäjällä nopeasti tuhotuiksi,
oli kenttä taas vapaana klassiselle kulttuurille, joka Neuvostoliitossa
saavutti erittäin korkean tason ja suuren arvostuksen.
Klassisen kulttuurin arvomaailma
oli kyllä räikeässä ristiriidassa bolševismin kanssa ja voidaan todeta, että
siitä tuli yksi jälkimmäisen haudankaivajista. Virallinen taho saattoi kyllä
vapaasti julistaa, että sen edustamat arvot olivat kaiken sen parhaan –eli
klassisen kulttuurin- orgaanista jatkoa, mitä aiemmat aikakaudet
olivat kyenneet luomaan. Nyt soihtua vain kannettiin yhä eteenpäin NKP:n
soveltaman tieteellisen sosialismin myötä.
Tätä mielivaltaista julistusta ei
ajan mittaan ollut mahdollista puolustaa. Mutta kulttuuri sai joka tapauksessa
Neuvostoliitossa elää suorastaan etuoikeutettuna, eräänlaisessa ansarissa ja
tällä seikalla on tämänkin päivän maailmassa suuri merkitys. Yksi nykyisenkin
Venäjän erikoisuuksista on klassisen kulttuurin perinteen elävyys.
Mutta oli siis aika, kun kirkkoja
Venäjälläkin räjäyteltiin ja patsaita kaadettiin. Taistelu jaloa
kulttuuria ja sen symboleja vastaan alkoi ikonoklasmista
(ikonoborstva), kultin vastaisuudesta. - Siinä on kulttuurin vastaisen
taistelun henkinen alkulähde, toteaa Berdjajev Eriarvoisuuden
filosofiassaan.
Mitäpä tuohon lisäämään.
"on alkanut jättää modernin taiteen museot pois ohjelmasta, enkä ole vastaan harannut."
VastaaPoistaMiksipä noissa kävisikään kun on vielä olemassa vanhan maalaustaiteen museoita ajalta, jolloin länsimainen kulttuuri eli ja suorastaan kukoisti. Käydä modernin taiteen museossa on sama kuin kävisi vierailulla geriatriatrisella tai saattohoitoosastolla ilman syytä.
"Sen lähteenä on kapinoiva pahantahtoisuus ja viha sitä kohtaan, mikä on omaa itseä korkeammalla. Anarkisti ei tunne korkeampia arvoja omikseen eikä mitään muutakaan. Ainoa, mitä hän kykenee niille tekemään, on tuhoaminen."
VastaaPoistaAvaa hyvin mielenkiintoisia näkökulmia nyky-Suomen "kuultturi"eliittiin ja sen arvoihin - tai pikemminkin niiden täydelliseen puutteeseen.
Vastaa
^Pikemminkin tuossa avataan erään konservatiivisen eliitin edustajan nykytilaa kuplassaan tyyliin Grumpy Old Men, mikä on vain ja ainostaan hyvä asia ja aurinkoisena päivänä, oikeassa valossa ja omassa perspektiivissään se näyttäytyy suorastaan hellyyttävänä toimintana.
PoistaKulttuuri on käsittääkseni ministeritasolta todeten meille kansalaisille pelkkää luksusta, joten sen menemisiä ei kannata sen enempää surra. Jos ikävä kuitenkin kävisi ylitsepääsemättömäksi, niin nöyrästi täten ilmoitan, että Kiasma esittelee Monira al Qadirin näyttelyn Deep Fate, joka käsittelee sitä, miltä tuntuu elää öljyn mahdollistamaa modernia elämää kiihtyvän ilmastokriisin aikana. Se kannattaa kurkistaa, jos sille päälle sattuu.
Niin täytyy myöntää, että kysehän näissä on lopulta subjektiivisista asioista. Itseäni ehkä eniten kismittää sellaisen taiteen, jossa ei todella ole tehty mitään teknistä tai esteettistä suoritusta, vain mahdollisimman shokeeraava tai itsetarkoituksellisen huolimaton ja yksinkertainen tuotos nostaminen jonkinlaiseen arvoon ja julkisen tuen piiriin. Vinkkaamasi näyttely, vaikka teokset eivät ehkä esteettisesti omaa silmääni miellytäkään ei edusta tätä siinä mielessä, että onhan noiden häkkyröiden rukkaaminen taiteilijan pajalla täytynyt olla työn ja taidon takana.
PoistaPaljon suurempana uhkana kulttuurille näkisin ihmisten pitkäjänteisyyden ja keskittymiskyvyn kuoleman addiktoivien ja nopeaa nautintoa tarjoavien tiktokkien ja muiden lyhytvideopalveluiden maailmassa. Kuka enää silloin jaksaa syventyä al Qadirinkaan sanomaa pureskelemaan.
Ns. kulttuuriväki ja erilaiset apurahataiteilijat ovat poikkeuksellisen röyhkeää ja suuriäänistä porukkaa.
PoistaJulistamalla vain itse itsensä taiteilijaksi, noilla on kanttia vaatia, että verotaakan alla raatava vähemmistö maksaa heidän elatuksensa tästä ikuisuuteen.
Samoin kulttuuriyleisön varakas osa voisi aivan hyvin maksaa elämyksistään sen verran, että asiasta kiinnostuneet köyhemmätkin pääsisivät mukaan. Mutta ei, muodikkaat puuhkarouvat vaativat, että heillekin huvitukset on maksettava sen pattipolvisen siivoojan verorahoista.
Tuo ns. korkeakulttuurista. Mutta on sitä muutakin. Sellaista, missä tavalliset ihmiset itse tekevät kulttuuria itselleen ja kaltaisilleen.
Perinteisesti tuo on ollut suorastaan valtavirtaa nuorisoseurojen ja työväennäyttömöiden aikaan. Mutta nyt se on jäänyt tiktokkien, tosi-TV-hömpän ja ihmisten yleisen laitostumisen jalkoihin. Valtion pitäisi maksaa kaikille kaikki.
Anonyymi klo 12.34,
Poista"Niin täytyy myöntää, että kysehän näissä on lopulta subjektiivisista asioista."
Yleisemmin kyse on siitä, mikä ylipäätään on luovuutta ja kulttuuria. Voiko sitä edes tarkastella objektiivisesti vai onko se aina ainoastaan subjektiivinen kokemus/tunne kuten sanoit. Jos "kulttuuri" halutaan rajata koskemaan ainoastaan tiettynä aikakautena tehtyä perinteistä korkeakulttuuria, lokeroidaan koko käsite ahtaaksi käsitteeksi. Jos ajatellaan, että "kaikki taide on jo tehty" eikä uutta enää tarvita, samalla argumentilla voitanee lopetella myös yleinen keskustelu ja tekeminen muillakin tieteen- ja taiteenaloilla. Onhan kaikki jo oikeastaan sanottu ja tehty. Vai onko?
Kulttuuria on myös kaikki ihmisten väilinen toiminta ja se, millaista keskustelu- ja käytöskulttuuria ylläpidetään yhteiskunnassa. Ei liene yllätys, että kannatan tervettä moniäänisyyttä siinäkin asiassa klassisenkin koulukunnan saavutukset ymmärtäen.
Vikasta kappaleestasi olen täysin samoilla linjoilla.
Kuten Eino Leino kiteytti: "Tuhatkasvoinen on kyltyyri/ se on Kiinassa Kiinan myyri/ mutta Suomessa Suomen Kytyyri, tuon kaiken on karrikatyyri".
PoistaKuten lukijat muistavat, Leino niputti "kyltyyriin" Tuholman matkat ja oopperat ja muut sellaiset asiat, jotka olivat kyllin hienoja erottamaan niiden harrastajan rahvaasta.
Se on aina ollut yksi korkeakulttuurin tärkeä funktio: kuuluminen joukkoon, joka erottautuu omalla erinomaisuudellaan.
Millaisia puujalkavitsejä alan näyttelyt tarjoavat, ei ole se juttu, eikä sillä ole juuri väliä. Vielä hiljattain taitelijat pyrkivät säikyttelemään porvaria (épatage), mutta se tie on jo kuljettu loppuun.
Nykyään on näköjään siirrytty pedagogiseen oikeaoppisuuteen. Taiteilijat ja journalistit yrittävät muuttaa maailmaa. Hyvä päämäärähän se on, mutta ei se pyhitä typeyyksiä.
Eiköhän se ole niin, että pedagogista oikeaoppisuutta täällä viljelee pitkälti arvoisa lehtori itse. Ja mikäpä siinä onkaan omassa blogissaan tekstiä rustailla - onhan se kaikilla ideologia oltava.
PoistaMaailma muuttuu kovaa vauhtia, yrittäkäämme pysyä sen tahdissa. Jotkut tulevat perässä, toiset kipittävät rinnalla, ja jotkut ovat kenties edelläkävijoitä tai paradoksaalisesti "uuskonservatiiveja"... Tämäkin lienee tulevaisuuden oksymoroneja - paluu menneisyyteen koko kapasiteetilla. Ilkeämielinen voisi ajatella jonkinlaisen kilpailun olevan kyseessä ja asetelman sen mukainen. Viisas ottaa kuitenkin huomioon kaikki paletin akvarellivärit ja maalaa sen mukaisesti. Tulevat sukupolvet sitten arvioivat aikakautemme taidepläjäyksiä ja niiden yhteiskunnallsta painoarvoa, jos ne ketään vielä kiinnostavat vaan sitähän me emme ole enää näkemässä.
Jokainen voi jankata omaansa niin kauan kuin sitä julkaistaan ja järjelläänhän itse kukin joutuu pärjäämään.
PoistaHuomautan vielä, että blogin aiheena oli ns. korkeakulttuurille annetun merkityksen muuttuminen ajan mittaan.
En tuhlaa rautalankaa tämän enempää, mutta mikäli löytyy halua ymmärtää lukemaansa, niin tässä olisi vielä vähän johdatusta: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kulttuurin+arvo+ja+merkitys
Niinpä, vitsejäkin tarvitaan, mutta mieluimmin uudehkoja. Yli sata vuotta sitten Marcel Duchamin pisuaari ravisteli mukavasti aina vaanivaa ylipönäkkyyttä, mutta se avasi myös luukut ja sen jälkeen ja sen jälkeen on maailman taidesalongeissa ryöpynnyt kaikenlaista ryönää. Kävin eilen Malagan Pompidou-museossa Kandinskyn näyttelyä katselemassa. Se oli okei, mutta samalla tuli kierrettyä ns. perusnäyttely, joka oli sitten viime kerran muuttunut joksikin ryönäkokoelmaksi. Suurimman osan olisi voinut raijata suoraan ongelmajätelaitokselle.
VastaaPoistaViimeistään silloin kun akateemikko Aki Kaurismäki luopui akateemikon arvostaan ja Martti Suosalokin suuttui kotimaamme "avohakkuista" tajusin, että aniharva ymmärtää miten nykyinen kansantalous toimii ja mistä nuo kulttuurin määrärahat tulevat.. Onhan tietysti aina olemassa vaihtoehto B eli Ellun kanat.
VastaaPoistaVenäjän vaiherikkaassa historiassa vuosi 1922 oli kieltämättä mielenkiintoinen.
VastaaPoistaHuhtikuussa Venäjä ja Saksa sopivat Rapallon yhteistoimintasopimuksen. Sisällissota hiipui syyspuolella 1922, kun puna-armeija valloitti Vladivostokin 25. lokakuuta 1922. Vuodenvaihteessa Neuvosto-Venäjän, Ukrainan, Valko-Venäjän ja Transkaukasian neuvostotasavallat sopivat uuden sosialistisen liittovaltion muodostamisesta
Samoihin aikoihin sekä Venäjä että Saksa virittelivät hakemista Kansainliittoon - molemmilla jäsenyys toteutui vasta vuosia myöhemmin.
Vuoden 1922 aikana myös valmistui Venäjän punaisen yleisesikunnan Sotasuunnitelma, uuteen tilanteeseen terästetty ohjesääntö sodan varalta. Sen johtolause oli: "Sota on julmanluontoisin ilmiö, joka ei salli minkäänlaista hellämielisyyttä". Tuohan oli jokseenkin sitaatti von Clausewitzin maksiimista. Tänäänkin pätee tuolloin kirjattu muotoilu:
"Sotatoimi on katsottava vasta silloin tosiasiallisesti loppuun suoritetuksi, kun vihollisen alue on täydellisesti vallattu joukoilta, joita vastaan sotaa käydään."
Maailmalle alkoi myös valjeta, että Stalin oli ottanut jokseenkin vahvan otteen puolueesta Leninin sairastelun aikana. Minkkinen on taannoin selvitellyt vähemmän tunnetuista alkuperäislähteistä, että Leninin saappaisiin oli jo vahvasti pyrkimässä, ja heikentyneen mestarinsa melkeinpä kotiarestiin pakkosulkema päättäväinen mies, Stalin.
Kun johtavia filosofeja, osuustoimintamiehiä ja muuta vaikuttajistoa karkotettiin rajojen taakse, sekin oli linjassa ankaroituvan "vallankumouksen puolustuksen" kanssa.
Kun ulkomaalainen lehtimies kysyi bolshevikkijohdolta, miksi venäjältä oli karkotettu parisataa sellaisia miestä kuin Makotin, professori Berdjakov ja Sorokin, jotka eivät millään tavoin olleet näkyvästi olleet hyökänneet neuvostohallitusta vastaan. Vastaus kuului:
"Meidän on taloudellisten linjausten jälkeen ryhdyttävä tekemään myös poliittisia linjauksia. Nämä miehet vain häiritsevät poliittista kehitystämme. Heidän vaikutusvaltansa vain aiheuttaisi uusia verisiä yhteentörmäyksiä. Mutta parin vuoden kuluttua me itse kutsumme heidät takaisin auttamaan meidän hallituksessamme".
Joihinkin tämä soopa uppoaa.
Minä mietiskelen tykönäni, miten kaikki tämäkin vuoden 1922 tapahtumavirta vaikutti Venäjälle siirtyneisiin suomalaisiin kommunisteihin, - etenkin Karjalan korpimailla uurastavaan Gyllingiin ja hänen ajatteluunsa.
Näköjään ei mitenkään.
Oikean taiteen tunnistaa siitä, että taideteoksen tekeminen on ollut taitavaa. Silmä kyllä sanoo.
VastaaPoista