Venäjän
stoori
Orlando Figes, The Story of Russia.
Bloomsbury Publishing 2022, 348 s.
Orlando Figes on
erinominen ja erittäin populaari Venäjän historian tuntija ja tutkija. Sekin on
ala, jolla voi menestyä myös taloudellisesti, mutta se edellyttää asian
esittämistä siinä muodossa, että se aukeaa maallikollekin.
Figesillä tämä armolahja
on ja sitä paitsi hän on osannut myös löytää kiinnostavia näkökulmia. Hänen
kirjansa A People’s Tragedy: The Russian Revolution 1891-1924 on mestarillinen
esitys eräästä maailmanhistorian merkittävästä aikakaudesta nähtynä aikalaisten
silmin.
Tämän kirjan
johdannossa kirjoittaja toteaa, että Venäjää on liian usein analysoitu sen
historiaa tuntematta. Tähän voisi lisätä, että usein on tuosta historiasta tehty
jonkinlainen karikatyyri, joka näyttää selittävän kaiken, mikä on jo aika
lähellä sitä tilannetta, ettei se selitä mitään.
Joka tapauksessa
Figes haluaa tässä esittää, miten Venäjän itseymmärrys on kehittynyt
vuosisatojen kuluessa ja mitä erikoisuuksia siihen liittyy. Sellaisiahan on
jokaisen kansakunnan ja valtion historiassa.
Kyse on, tai
ainakin voisi olla historiankirjoituksen historiasta, mutta sitä tässä on
mukana vain minimaalisesti. Tätä seikkaa pidän kummallisena ja mieleen tulee,
oliko Figes itse asiassa kirjoittanutkin jo aivan toisen kirjan, jota sitten
ajankohtaisen tarpeen tullessa muunsi sen mukaiseksi.
Eihän kirja
suinkaan huono ole, mutta historiografia eri vaiheissaan ja eritasoisuudessaan
olisi kyllä tarjonnut paljon kiinnostavaa ja kirjan ilmoitetun tarkoituksen
kannalta hyvin relevanttia ainesta. Samalla olisi tullut selväksi se, ettei
Venäjälläkään ole ollut vain yhtä tapaa ymmärtää sen menneisyyttä.
Toki Venäjän poikkeuksellisen
autoritaarinen ja jopa totalitaarinen historia tarjoaa runsaasti esimerkkejä paitsi
siitä, miten koko kansalle ylhäältä päin kerrotaan, millainen se on ja mitä sen
rauhaan kuuluu, myös siitä, että koko tarina saatetaan yhtäkkiä muuttaa aivan
toisenlaiseksi.
Näinhän tapahtui
Stalinin tuomitessa Pokrovskin ”niin sanotun” koulukunnan 1930-luvulla ja aivan
samaa on tapahtunut meidän päivinämme, kun valtio ja kirkko ovat rakentaneet ”Venäjä
-minun historiani”- virtuaalimuseoita
ympäri valtakuntaa (ks. Vihavainen:
Haun pyhän venäjän historia tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Figes selostaa
myös näitä ”museoita”, joita nyt kuuluu olevan kaksikymmentä ympäri Venäjää.
Hän on kiinnittänyt huomiota hieman toisiin asioihin kuin minä ja tietenkin nykyhetken
kannalta relevantimpiin. Näyttely on muuten niin laaja, ettei siihen yhdellä
käynnillä ehdi kunnolla tutustua.
Venäjän omakuva
ja siis kertomus sen ominaisuuksista ja missiosta on tietenkin muuttunut
vuosisatojen kuluessa, vaikka tietyt asiat pysyvätkin. Yksinvalta laajan maan ”ainoana
mahdollisena” hallintotapana ja paranoidinen ulkomaailman pelko, voisi sanoa
piiritysmentaliteetti ovat pitkän keston ilmiöitä.
Tässähän ei
mitään uutta ole. Venäjällä asiaa on myös perusteltu yhä uudelleen ja olisi
ollut kiinnostavaa kuulla Figesin analysoivan noita eri aikoina esitettyjä
perusteluja kunnolla sen sijaan, että hän kertaa kertaamasta päästyään yleisesti
tunnettuja poliittisen historian asioita.
Sitä paitsi
Venäjä ei ole ollut pelkästään yksinvaltiuden ja alistuvien alamaisten maa. Jo
pelkästään uskomattoman sitkeä dissidenttiliike, vanhauskoisuus, on tästä
hyvänä esimerkkinä. Figes tuo kyllä esille muitakin, muun muassa zemstvohallinnon,
joka puolen vuosisadan ajan oli itsehallinnon koulu ja sisälsi mahdollisuuden
tulla demokraattisen yhteiskunnan perustaksi.
Sitä paitsi
venäläisessä kyläyhteisössäkin asiat päätettiin yhdessä, ei maaorjuudessa ollut
kyse piiska kädessä vahtivien poliisien hallinnosta. Toki tapana ei ollut
äänestää, vaan päästä konsensukseen, mutta enpä nyt tiedä, miten paljon tällä
myyttiseksi asiaksi joskus nostetulla sobornost-käsitteellä voidaan
selittää.
Myös
amerikkalaisilla on omat valtiolliset myyttinsä ja venäläiset kriitikot ovat tulkinneet
koko amerikkalaisen ideologian perustuvan kalvinismiin -siihen protestanttiseen
etiikkaan, joka jätti helvettiin predestinoidut syntiset oman onnensa nojaan ja
salli valittujen ottaa kaiken. Oma menestys oli merkki Jumalan suosiosta.
Huomattakoon,
että tämä protestanttinen etiikka, johon myös Max Weber viittaa kapitalismin
selittäjänä ei suinkaan ollut luterilaista, kuten meillä yhä uudelleen
kuvitellaan ja tulkitaan saman tein luterilaisuus ilottomaksi lakiuskonnoksi.
Mutta toki jokainen ideologia on sellainen kuin siitä tehdään.
Muuan asia,
johon en ole tässä putinismin selittäjien nykyisessä aallossa huomannut muiden
viittaavan, on se, että Venäjältä, toisin kuin länetisestä Euroopasta, puuttui
oppi hallitsijan kahdesta ruumiista, joista toinen oli pyhä body politic
ja toinen normaali inhimillinen ruumis. (vrt. Vihavainen:
Haun body politic tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Tiedä häntä. Ainakin
vielä Ranskan Ludvig XIV paransi risatautia antamalla sairastuneiden koskettaa
pyhää ruumistaan. Olivatko bolševikkien johtajat myös henkilöinä pyhiä,
tuntuu minusta hieman epäilyttävältä, vaikka toki sekä Lenin että Stalin
säilöttiin ortodoksista muistuttavan perinteen mukaisesti. On kiinnostavaa
nähdä, mitä Putinille tapahtuu.
Muistettakoon toki, että se tsaari, joka
epäonnistuu, ei ole oikea. Mutta eihän kuningas Herodeskaan ollut mikään
kuningas, vaan yksi styranki -usurpaattori, joka häpäisi hallitsijan pyhän
tehtävän.
Putinista
ja putinisteista olen silloin tällöin kirjoittanut. Kukapa olisi uskonut, että
niihin varsin fantastisiin stooreihin Venäjän ja lännen suhteista, joita
aikoinaan oli jo runsaasti esitetty uskottaisiin tänä päivänä ihan vakavissaan
-tai ainakin oltaisiin uskovinaan. Kuten Rokan antti sanoi: siul on yks paha
vika -sie haastat leikkii tosissais!
Kansanjoukkojen
rooli nykyisessä tilanteessa hallituksensa tukijana on tärkeä. Figes esittää
runsaasti mielipidemittausten tuloksia, jotka osoittavat, ettei homo
sovieticus koskaan kuollutkaan tai sitten ainakin nopeasti heräsi
kuolleista. Valekuolleelta se jonkin aikaa joka tapauksessa näytti.
Mutta
tässä lienee syytä nostaa esille tuo joukkoilmiöiden taso, jota ei
yksilöpsykologialla selitetä ja jota Seppo Oikkonen on mielestäni ansiokkaasti
yhä uudelleen nostanut esiin.
En ole
alan asiantuntija, mutta mielestäni ryhmänarsismi voisi olla käsite, jota
kannattaa ajatella venäläisten nykyisen käytöksen selittäjänä. Narsisimille on
ominaista vääristynyt omakuva, jota vaalitaan sitäkin huolellisemmin, kun sen
haavoittuvuus on toisaalta ilmeinen.
Narsismillehan
ovat yksilöissä ominaisia heikko itsetunto liittyneenä suuruusharhoihin,
empatian puute, tunnekylmyys ja kyvyttömyys ottaa vastaan kritiikkiä.
Mitä Venäjän
historiaan tulee, on sen omakuvassa, sellaisena kuin erityisesti slavofiilit
sen ovat piirtäneet, varsin keskeisenä ajatus juuri päinvastaisesta: venäläiset
ja vain venäläiset ovat kykeneviä asettumaan kaikkien kansakuntien asemaan.
Venäläisyys ei ole vain kansallisuus, se on kaikki-ihmisyyttä (vsetšelovetšestvo)
(vrt. Vihavainen:
Haun dostojevski kaikki-ihmisyys tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)).
Mutta useinhan
sanotaan, että mistä puhe, siitä puute. Joka tapauksessa venäläiset ovat
perustaneet omanarvontuntonsa pitkälti sille, että heitä ainakin pelätään.
Venäjän kanssa ei ole leikkimistä! Herkkä itsetunto, joka heijastaa
alemmuuskompleksia, haavoittuu, kun sen perusteisiin kajotaan. (ks. Vihavainen: Haun
vihaisuus tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com) ).
Voi syntyä
narsistinen romahdus, josta selviytymiseen ei enää riitä se sokea raivo, itkupotkuraivari,
jolla uhmaikäiset narsistit reagoivat.
Saksalaisten
omakuva ja käsitys missiostaan tässä maailmassa romahti aikoinaan ja samaa voi
sanoa suomalaisuudestakin, jonka kohdalla prosessi oli pitempi. Amerikassa usko
missioon näyttää yhä vahvalta ja sama koskee tietenkin sellaisia ryhmiä kuin
juutalaiset, jotka ovat jopa Jumalan valittu kansa. Olihan meillä Suomessakin
tuollaisia ajatuksia, mutta eivät ne valtiollisella tasolla paljoakaan
vaikuttaneet, jos lainkaan.
Venäjällä
Neuvostoliiton romahdus oli valtava katastrofi, millä en nyt tarkoita
onnettomuutta, päin vastoinhan siinä oli lupaus uudesta alusta. Ihmisten ja
kansakunnan itsetunnolle se joka tapauksessa oli suurin mahdollinen mullistus.
Mutta vanha
Ivan oli yhä hengissä Venäjällä. Vanha Adam Puolassa koki sen sijaan katastrofin
vapautuksena, kun se taas Ivanille oli vain romahdus.
Putinin
johdolla yhä säilyneisiin totalitarismin rakenteisiin pumpattiin sitten pian uutta
eloa. Se otettiin kiitollisina vastaan, mutta toisinkin olisi voinut käydä
-tietysti.
Ei
Venäjänkään historia ole kertomus pelkästä yksinvallasta ja alistumisesta.
Ihminen se venäläinenkin on ja sitä paitsi yleensä hyvin miellyttävä ja
sympaattinen. Mutta kansakunnilla ja valtioilla on tuon yksilötason lisäksi oma
olemassaolon tasonsa, minkä todellisuus ei siitä muutu, että sitä voidaan
tietenkin nimittää myös kuvitelluksi.
Ukrainan
sodassa Venäjää ei voida kukistaa ja jonkinlainen kompromissi on syytä saada
aikaan. Venäjän historia ei tule enää koskaan olemaan sama kuin ennen, arvelee
Figes. Venäjän historia on keksittävä uudelleen Venäjän valtion toimesta ja
kansan on kuviteltava se uusiksi.
Totean,
että 1990-luvulta lähtien tätä tapahtui jo suuressa määrin parikymmentä vuotta.
Putinin ja patriarkka Kirillin Pyhä Venäjä on vain yksi näkemys menneisyyteen.
Se on yhtä falski kuin vastaavat läntiset kuvitelmat Venäjästä, joka toisin
kuin muut valtiot ja kansakunnat on yksi simppeli monoliitti.
Moni Venäjän
historian tutkija Beevorista ja Montefioresta Applebaumiin näyttää
suosittelevan tätä Figesin kirjaa. Kyllä se huomiota ansaitseekin. Se on nyt
kuitenkin vain englanniksi ja vaikka tuo kieli on ylistetty toinen
äidinkielemme, ei juuri kukaan näytä sillä kielellä kirjoja lukevan -kuten ei
millään muullakaan kielellä.
Hitto, kun mä nautin näistä blogeista!
VastaaPoistaJuu nämä ovat kyllä Internetin parhainta antia.
PoistaSanopa muuta!
Poista"ei juuri kukaan näytä - - kirjoja lukevan"
VastaaPoistaÄlä puhu! Itse olen muutaman vuosikymmenen jälkeen alkanut hyllystäni uudestaan lukea Juhani Suomen kahdeksanosaista Urho Kekkosen elämäkertaa. Parhaillaan on lopuillaan neljäs osa "Kriisien aika" (1956 - 1962). Berliinin tilanteen äärimmilleen kiristymisen matkaansaattama ns. noottikriisi on selviämässä Kekkosen ansiosta Suomen kannalta parhain päin, suhteet kunnossa joka ilmansuuntaan ja Kekkosen kansansuosio on huipussaan. Siinä vasta valtiomies; vähän toista kuin nykyiset - vai mitä?
("Rautkalliolaiset": älkää suotta vaivautuko.)
Kekkonen oli mies paikallaan tuona aikana. Se, mikä hänessä on nykyään vaikea ymmärtää, miten henkilökohtainen vallanhimo ja uskoakseni vilpitön Suomen edun tavoittelu saumattomasti liittyivät yhteen. Asia selittyy sillä, että hän koki olevansa ainoa, joka ymmärtää tuon edun. Tuosta johdonmukaisesti seuraa, että hänen linjansa vastustajat muuttuvatkin maan vihollisiksi ja vastaavasti kaikki, mikä lisää hänen henkilökohtaiseksi valtaansa, on maan edun edistämistä. Tuossa ajattelussa on riskinsä: noin ovat ajatelleet lähes kaikki diktaattorit.
PoistaOnpas jämäkkää tekstiä. Hyviä huomioita ja varsinkin huomio joukkonarsismista on minulle uusi. Oman kokemukseni myötä voin kompata sitä.
VastaaPoista"oliko Figes itse asiassa kirjoittanutkin jo aivan toisen kirjan, jota sitten ajankohtaisen tarpeen tullessa muunsi sen mukaiseksi."
VastaaPoistaEivätkö kaikki ammattikirjoittajat ja -luennoitsijat harjoita tuota, sama teksti tai sen osa kun on helppo ns skaalata uudellä nimellä uudeksi tuotteeksi? Paras on eräs - sinänsä laadukas - levy-yhtiö, jolta saa ostaa saman raidan useaan kertaan.
"venäläiset kriitikot ovat tulkinneet koko amerikkalaisen ideologian perustuvan kalvinismiin -siihen protestanttiseen etiikkaan, joka jätti helvettiin predestinoidut syntiset oman onnensa nojaan ja salli valittujen ottaa kaiken. Oma menestys oli merkki Jumalan suosiosta."
VastaaPoistaMinusta tuo teoria on hyvin selitysvoimainen amerikkalaiseen elämänmuotoon sosiaalihuollosta rikosoikeuteen viihteestä puhumattakaan: missä amerikkalaisessa elokuvassa pahis on kokenut mielenmuutoksen?
Mielenkiintoinen kirjoitus Vihavaiselta – mutta ei järjen häivää. Noin äkkiä tarkastellen.
VastaaPoistaLEIKKET:
”En ole alan asiantuntija, mutta mielestäni ryhmänarsismi voisi olla käsite, jota kannattaa ajatella venäläisten nykyisen käytöksen selittäjänä.
Putinin johdolla yhä säilyneisiin totalitarismin rakenteisiin pumpattiin sitten pian uutta eloa. Se otettiin kiitollisina vastaan, mutta toisinkin olisi voinut käydä -tietysti."
YHTEENVETO:
”Venäjän historia ei tule enää koskaan olemaan sama kuin ennen...”
Ainahan kansakunnan historia kirjoitetaan toisin kuin tositapahtumat edellyttäisivät. Tarpeen mukaan. Vihavainenkin on kirjoittanut, jotta jatkosota oli kuin pesäpallopeli konsanaan: pesät olivat täynnä ja kyseessä oli ajolähtö. Jaahas.
”Ukrainan sodassa Venäjää ei voida kukistaa ja jonkinlainen kompromissi on syytä saada aikaan.” Näin siinä tulee käymään.
”Venäjän historia ei tule enää koskaan olemaan sama kuin ennen.”. Näin siinä käy. Venäjä ja Eurooppa sanovat hyvästit. Ja miten siinä käy Euroopalle?
Tuotapa en ole huomannutkaan. "Ajolähtö"... Siitäpä sitten vain pesät tyhjiksi ja vilistämään "päin Äänisjärveä, Vienan merta". Hyvin ehti kolmonen Syvärille. Taisi olla mailan varressa itse Adolf, ja meidän Manne teki kunnarin. On se semmoista, pesäpallokilvoittelu.
PoistaNeuvostoliiton/Venäjän autoritäärinen ja totalitäärinen valtiokone on kyllä muokannut alamaisia aika tehokkaasti siihen suuntaan, jossa valtiota ei kunnioiteta tai arvosteta juuri lainkaan. Näin siis tavallisen musikan maailmassa. Valtiokoneen valtava koko ja kymmenet kansallisuudet ovat johtaneet siihen, että yksilöllä ei ole mitään arvoa minkään suhteen. Musikalle taas vain perhe ja sukulaisuhteet merkitsevät jotakin, ja siis kaikkea. Ei ole mitään väliä, soditaanko jossakin Ukrainassa, se on nitsevoo, ja käden hurja viittaus asian vahvistamiseksi, kunhan vain omaiset eivät joudu rintamalle. Ja kun ei joudu, Putin on hyvä johtaja! Tästä on kysymys.
VastaaPoistaKyllähän Venäjä pystyy pitkäänkin käymään sotia näissä oloissa, varsinkin kun totalitäärinen valtio on aina oikeassa, ja vaihtoehtoja ei ole! Musikka on hajuton ja väritön niin kauan kun sota ja puute ei tule liian lähelle, siis nykyoloissa. Joku toinen maailmansota Hitlerin hyökkäyksen muodossa oli tietenkin toista verrattuna nykymenoon, jossa valtiokone on selkeästi hyökännyt sukulaiskansan kimppuun, ja musikkakin ymmärtää katastrofaalisen tilanteen eron.
Toinen ääripää Venäjästä on Israel. Lähes lilliputti-kokoinen valtio, jossa oikeastaan kaikki tunsivat toisensa, ainakin vielä muutama vuosikymmen sitten. Se mahdollisti heidän sotiensa aikana käsittämättömän yhtenäisyyden ja sitä kautta ennen näkemättömän tehokkuuden taistelukentällä. Niistä ajoista väkimäärä on tuplaantunut lähes pelkästään muuttoliikkeen seurauksena, ja näyttää siltä, että yhtenäisyyttä se ei ainakaan ole liiemmin lisännyt?
Venäjällä ei ole muuta tietä enää, kuin lisätä kansalaistensa valvontaa, sekä pystyttää lisää vankiloita ja työleirejä. Jos se haluaa eroon nykyisestä tilanteesta, se ei tarkoita Putinin eroa, vaan aiheuttaamalla Ukrainassa maskirovkan keinoin ydinkatastrofin, se tarjoaa Putinille keinon lopettaa sotatoimet "hyvän tahdon eleenä". Viimeisin ja huonoin keino on räjäyttää Ukrainassa muutama taktillinen ydinlataus Valko-Venäjälle siljoitetuilla aseilla. Sota loppuu siihen, koska Ukraina on polvillaan. Sitten pullon henki on päässyt irti, ja mikä on seuraava kohde?
Eiköhän Se Suuri Ja Mahtava Ryssijä ole kohta täpytelty lopullisesti ja rutosti...?
VastaaPoistaOnhan Suomella sentään "rohkea" entinen pääministeri, joka pukeutuu kainaloihin asti hyvin avonaisin olkapäin julkisuudessa. Seuraavaksi voimme odottaa taiteellisia peppukuvia. Henkinen taso näyttää olevan sitä luokkaa.
VastaaPoistaOrvon?
PoistaPurran?
Nyt on jo 2023. Noin sata vuotta sitten - 1920-luvulla - reklaami kertoi: Mikä miesten parvi kokoontuukaan ihanaan tanssijattaren ympärille, jonka ei tarvitse hävetä paljastaessaan kauniit olkapäänsä. (alkuperäinen kirjoitusasu säilytetty) - Päätelmä: näillä on sekä sivistävä kuin jalostavakin vaikutus. Näemmä joillain on taito elää +100 vuotta vailla vuorovaikutusta sivilisaatioomme.
PoistaMiltähän Eurooppa nyt näyttäisi jos Nato ei olisi laajentunut itään ja näin Venäjän silovikeille ei olisi tarjottu agendaa omalle retoriikalleen? Toteutumattoman historian vaihtoehdon arviointi on todella vaikeaa.
VastaaPoistaItsehän Venäjän rajanaapurit hakeutuivat NATOon. Olisiko nämä maat pitänyt jättää Venäjän vallanhimon armoille?
PoistaKuinka itsenäistä tuo hakeutuminen oikeastaan oli?
PoistaSuomellakin oli ihme kiire.