Prangli
Pranglin saari
on Viron lähinnä Suomea sijaitseva asuttu osa. Helsingistä sinne osaa
suunnistaa tohelompikin merenkulkija, sillä se sijaitsee suoraan etelässä,
suunnassa 180. Tallinnahan on jonkin verran etelälounaassa ja sinne eivät tuuletkaan
aina vie yhtä suotuisasti, nehän ovat Suomenlahdella yleensä lounaistuulia.
Etäisyys
Helsinki-Prangli on muistaakseni 35 merimailia eli meripeninkulmaa (a 1852 m),
joten hyvällä laitamyötäisellä matka taittuu raskaalla teräsveneelläkin jopa alle
viiden tunnin. Normaalisti siihen toki saa varata sen 7 tuntia ja siihen vielä
varmuuden vuoksi tunnin päälle ja miksei parikin.
Pranglin luonto
kertoo heti, että on tultu etelään. Kasvullisuus on vehmasta ja tiheää. Niityt ja
kukkakedot ovat idyllisiä ja kiviaidat reunustavat kyläteitä. Maaperä on
erilaista kuin lahden takana ja maakaasuakin löytyy. Turistit voivat käydä
maakaasulähteellä vaikkapa paistamassa munia. Paistinpannu on valmiiksi
paikalla.
Liikenne 6 kilometrin
pituisella saarella tapahtuu jalan, polkupyörillä tai autoilla. Kuulemma
paikallisia autoja ei tarvitse katsastaa ja muutenkin ovat voimassa Pranglin
eikä esim. EU:n lait: ekskursiolle voi mennä vaikkapa kuorma-auton lavalla
istuen.
Pranglin nimi on
hieman arvoituksellinen. Venäläinen wikipedia kertoo yksinkertaisesti, että
kyseessä on Suuri Wrangelinsaari eli Большой Врангельсгольм, mikä siis sisältäisi sen, että sen herrana on
ollut tunnetun baltiansaksalaisen Wrangel-suvun edustaja.
Tämä on
kuitenkin kiistetty ja etsitty selitystä nimelle muun muassa siitä, että siellä
kasvaa paljon vänkkyräpuita, jotka olivat aikoinaan laivanrakennukselle
tärkeitä. 1300-luvulla saaren nimeksi mainitaan Rango, joka siis tulisi
sanasta Vrangö, missä ei Wrangelin suvulle jää tilaa.
Saaren väestö on
ollut suurelta osalta ruotsalaisperäistä ainakin nimeltään, minkä näkee myös hautausmaan
hautakivistä. Suomenkielistäkin ainesta on mukana.
Joka tapauksessa
saari on aika suuri ja siellä on nytkin eri lähteiden mukaan 70-150 asukasta,
usein mainitaan luku 100. Se on riittänyt ylläpitämään koulua ja kauppaa ja ympärivuotista
asutusta. Kyliä on kolme ja niillä on yhteinen kirkko, kulttuuritalo, jossa on
muun muassa kirjasto sekä terveydenhoitopiste.
Kylässä on myös
viihtyisä rantakahvila ja turisteja varten tasokas ravintola. Turismi lienee
muutenkin pääelinkeino ja vuokrattavia majoja on paljon. Yhteys mantereelle on
hyvä, yhteysalus Wrangö kulkee saaren ja Viimsin väliä 2-4 kertaa päivässä.
Viimsin Leppneemestä ajaa vaikkapa Boltilla Tallinnaan puolessa tunnissa, yhteysaluksen
matka vie tunnin ja maksaa 8 euroa.
Aikoinaan
Prangli oli syrjäinen paikka ja usein eristyksissä. Jaan Krossin mahtavassa Uppiniskaisuuden
kronikassa pelotellaan sankaria, Balthasar Russowia sillä, että hänet
lähetettäisiin Pranglin kirkkoherraksi. Siellä seurakunta oli pieni ja tulot
viheliäiset.
Neuvostoaikana Prangli
oli asuttu, poikkeuksellista kyllä. Saaren kalastajilla oli oma
kalastuskolhoosi Noor kaardivägi, josta tuli osa kuuluisaa Kirovin
kalastuskolhoosia ja väli sai pysyä saarellaan.
Esimerkisi
Naissaari oli siviileistä tyhjennetty jo ensimmäisen maailmansodan aikana, kun
ns. Pietari Suuren merilinnoitusta rakennettiin ja ns. neuvostovallan
aikana rannat olivat yleensä koko Virossa kiellettyä aluetta. Pranglillakin oli
vielä hiljattain tähystytorni, josta käsin rantoja valvottiin. Saarelaisia
tuskin voitiin kieltää ainakaan kaikille rannoille menemistä.
Toisen
maailmansodan aikana saaren rantaan haaksirikkoutui saksalaisten ja suomalaisten
tulituksessa suuri höyrylaiva Eestirand, jonka kyydittä olleet virolaiset
puna-armeijan alokkaat pääsivät sitä kautta vapauteen. Eestirandin
vainajat on haudattu saarelle erilliselle hautausmaalle.
Saaren museo on
hyvin idyllinen pieni paikka, joka kertoo sen historiasta, kalastuksesta,
hylkeenpyynnistä ja käsitöistä, mutta myös sota-ajasta ja hieman
neuvostoajastakin.
Tuon
jälkimmäisen ajan muistona oli saarella takavuosina paljon vanhoja sen ajan autoja,
mutta nyt nekin alkavat olla harvinaisia. Nyt saarelle saapuu mantereelta
jatkuva virta turisteja eväineen ja pieni, mutta hyvä satama on joskus, juhlien
aikaan niin täynnä veneitä, että on asetuttava keskieurooppalaisittain kylki
kylkeen.
Toki normaalipäivisin
mahtuu kukin hyvin omalle paikalleen, jollaisia on sekä poijulla varustettuja
että kylkipaikkoja. Jälkimmäisen hintakin on vaatimattomat 25 euroa yöltä
sähköineen. Esimerkiksi Porvoossa se on jo 54 euroa.
Lyhyesti sanoen,
saari on nykyään hyvin omaleimainen ja idyllinen kesäparatiisi, jossa vallitsee
poikkeuksellisen intiimi tunnelma. Vakiokävijät muistetaan ja jututetaan ja
tiedän, että sellaisiakin on, jotka ovat vakavissaan suunnitelleet sen
kokeilemista, miltä talvi saarella tuntuisi.
Ehkäpä niitä on
hullumpiakin ideoita. Jos tekeillä on jokin projekti, joka vaatii rauhallista
ympäristöä, niin siinähän sellainen olisi tarjolla. Ja sähköä jauhaa aggregaatti
täälläkin vuorokauden ympäri ja netti yhdistää koko maailmaan reaaliajassa.
Noin läheltä Suomen rantaa löytyy maakaasua. Luulisi, että Suomenlahden rantoja ja pohjaa kannattaisi syynätä aiempaa tarkemmin, kaivannais-insinöörein vehkeistöillä. Eihän Liettuan öljykentillekkään kovin pitkä matka ole. Mieluummin tämmöisiin tutkimusrojektiloihin veromarkkoja, kuin sukupuolentutkimukseen.
VastaaPoistaEi liene varsinaista maakaasua. Kaasua pulppuaa Suomessakin paikoin vesistöjen pohjasta.
VastaaPoistaKyllä se lienee. Suomessa on suokaasua, mutta Virossa Ok kerrostuneita kivilajeja ja mm. öljyliusketta eli palavaa kiveä.
PoistaKävin Kärkkäisen Pekan "Iiris"-veneellä Pranglissa aivan 1990-luvun alussa (ja samalla Keri-saarella, jossa oli vielä ydinvoimalla toimiva majakka). Pranglin asukkaat kertoivat meille miten he pikkupaateilla kävivät ihailemassa Vikingin ja Siljan jättilaivat, jotka yöllä kelluivat ja hehkuivat saaren edustalla, tullivapaan risteilyn merkeissä... Kaksi, täysin erilaista maailmaa lähes kohtasivat.
VastaaPoista