perjantai 23. elokuuta 2024

Suomi ja sen kuningas

 

Saunarauha ja Suomen maa

 

Matti Ulkuniemi, Ljungo Tuomaanpojan lainsuomennokset. SKS 1975, 270 s.

 

Krtistoffer Baijerilaisen (1416-1448) maanlaki ja kaupuginlaki olivat ajanmukaistettuja ja täydennettyjä versioita Maunu Eerikinpojan (1316-1374) maanlaista ja molemmat siis aidosti keskiaikaisia synnyltään.

Hieman yllättävästi ne painettiin Ruotsissa vasta 1600-luvun alussa, jolloin ne oli vat jo selvästi vanhentuneita määrätessään esimerkiksi Ruotsiin vaalikuninkuuden. Myöhemmin 1600-luvulla asia tunnustettiinkin ja alettiin sen sijaan soveltaa raamatusta luettavaa hurjaa Mooseksen lakia, kunnes vuoden 1734 yleinen laki sen korvasi.

Tuo laki oli muuten voimassa vielä autonomian aikana ja aiheutti paljon päänsärkyä etenkin venäläisille juristeille. Kumoamatta se on vieläkin, eikä ole kovin kauan siitä, kun vielä saatettiin vedota sen pykälään, joka määräsi joka talossa pidettäväksi humalasalkoja riittävän oluen määrän turvaamiseksi valtakunnassa ja etenkin sen armeijassa.

Tuosta Kristoffer-kuninkaan laista olen ennenkin blogannut (ks. Vihavainen: Haun ljungo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Sivumennen sanoen, teksti löytyy Agricola-verkosta halullisten luettavaksi.

Ljungo Tuomaanpojan 1600-luvun alussa tehtyjä suomennoksia ei koskaan painettu. Hengeltään keskiaikaisina dokumentteina ne joka tapauksessa ovat lukijale kiinnostvia sekä edustamiensa periaatteiden että vanhan suomen kielenstä takia.

Kun vuonna 1965 menin opiskelemaan oli ensimmäisiä lukemiani kirjoja Pentti Renvalllin Suomalainen 1500-luvun ihminen oikeuskäsitystensä valossa. Nuo käsitykset Renvall päätteli tuomiokirjojen sakkoluetteloista. Laki on niin kuin se luetaan ja vasta käytäntö kertoo, miten sitä luettiin.

Renvallin johtopäätös oli, että tuon ajan ihmisillä ei abstrakti ajattelu ollut vielä kehittynyt ja käytettiin esimerkiksi alituisesti puhdistusvalaa prosessin keskeisenä aineksena. Jos joukko hyvämaineisia miehiä, joiden lukumäärä vaihteli asian tärkeyden mukaan aina kahteentoista saakka, valallaan vahvisti, että syytetty oli kunnian mies, hän vapautui syytteestä tai ainakin sai lievemmän tuomion, kuin laki ankarimillaan määräsi.

Venäläisen sanaparren mukaan maan ankaria lakeja lieventää se, ettei niitä panna täytäntöön. Itse asiassa samaa voitiin sanoa myös Ruotsin laista. Olisi väärin kuvtella, että käräjät olisivat ehtimiseen langettaneet erilaisia kuoleman- ja silpomistuomioita. Tolkkua pyrittiin silloinnkin noudattamaan.

Mutta lakipykälistä ja niiden tulkinnoista riittäisi juttua loputtomasti tai ainakin monen blogin verran. Mainittakoon sivumennen, että Venäjän lakikokoelma Sobornoje uloženije vuodelta 1649 on yllättävän humaani ja antaa myös perheen äidille runsaasti valtaa perheessä.

 Myös Ruotsin laissa naisen asema oli varsin hyvin suojeltu ja avioliitossa vahva. Hän muun muassa sai hallita kaikkia talon avaimia ja luukkuja (arkkuja) ja peri kolmanneksen siitä, mitä mies.

Miten lakia käytetiin on nsitten asia erikseen, mutta kannattaa olla lankeamatta kovin streeotyyppisiin kuvbitelmiin itäisestä julmuudesta. Ajanukaisesti tarvitsee varmaankin huomauttaa, että tuoitsen jyrkästi Putinin hyökkäyssodan. nin että se siitä.

Otan tässä esille vain Suomen ja suomalaisuuden  tässä lakikokoelmassa. Tunnetustihan Suomesta oli vuodsta 1362 lähtien oltava mukana edustaja kuninkaanvaalissa  Moran kivillä ja tässäkin kokoelmasa puhutaan nimenomaan Suomesta eikä esimerkiksi Itämaasta. Suomi ei myöskään tarkoita pelkkää Varsnais-Suomea vaan koko Pohjanlahden itäpuolista kokonaisuutta.

Kirja on käännetty Kaarle IX:n Swren, kårkian, ylistettäuän nimen Cuulusaxi Cunniaxi, ynnä Suomalasien cansan tarpeheksi. Kunigashan oli Ruodzin, Göthen, Wendein, Suomalaisten, Carialaisten, lappalisten phian maalla, Eistein Wiron maalla, ia Cainulaisten Kuningas.

Kuninkuus oli tuohon aikaa n iktse asiassa jo perinnöllistä vastoin lain selvää määräystä. Mitä tarkoittivat kuninkaan titulatuurissa vendit, (latinaksi vandaalit, rex vandalorum) on kiistanlaista. Suomalaisia he imeisesti eivät voineet olla.

Joka tapauksesas siis oli olemassa Suomi, joka käsitti oman hiippakunnan ja kaksi laamannikuntaa (tekstissä kihlakuntaa), pohian Suomi ia Etelä-Suomi. Myös sumalaisille piti kuninkaan mennä vannomaan oma valansa ja ottamaan heiltä vataan uskollisuudenvala.

Laissa määrttiin kuitenkin erikseen, että ellei kuningas itse voinut Suomeen mennä, sinne saattoi hänen sijataan mennä esimerkiksi valtakunnan drotsi, joka yhdessä Turun piispan kanssa otti vastaan uskollisuuden valan.

Kiinnostavaa on, miten kuninkaan oikeutta tulkittiin U(ks. Vihavainen: Haun ljungo tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com). Kuninkaan tuli toimia tiukasti valtuuksiensa rjajoissa ja elää Uppsalan omuudellaan (Uppsala öde) eikä kerätä veroja ilman suotumusta.

Ennen muuta hän oli tuomari, joka päätti tärkeistä asioista lakia tulkiten. Rikoksia kuningasta vastaan oli monia ja sellaisista sai kuningas aina kolmanneksen määrätyistä sakkorahoista.

Kuuluisat rauhanlait esitetään maan- ja kaupunginlaissa hieman eri tavoin. Maanlain ukaan kuninkaan valtaan kuului, että pidettiin kunniasa Kyrkon rauha, käräiä rauha, waimoin rauha ia Coto rauha.

Kaupunginlaissa sen sijaan maintaan Cotho rauha, kyrkon rauha, cansan huonehen rauha ja Sauna rauha.

Tässä sauna ehkä voisi tarkoittaa varsinaista taloa vähäisempää tölliä, kuten viron saun. Ehkä se kuitenkin viittaa siihen pyhyyteen, jota kylpypaikka nauttijoilleen edustaa ja nauttii siksi kuninkaan erityistä suojelusta ja sen rikkominen kuuluu siksi hänen kostettaviinsa rikoksiin?

Kukapa tietää? Joka tapauksessa nämä vanhat lakitekstit tarjoavat mahdollisuuden ekskursioon siihen vieraaseen maahan, joka menneisyys on ja jonka asioita ja elämänmenoa me ymmärrämme vain puoliksi, jos sitäkään.

Pieneen tilaan mahtuu nöissä laeissa valtava määrä kiinnostavia asioita, joihin suosittelen tutustumaan, mikäli henki siihen kehottaa.

 

10 kommenttia:

  1. "Venäjän lakikokoelma Sobornoje uloženije vuodelta 1649 on yllättävän humaani ja antaa myös perheen äidille runsaasti valtaa perheessä."

    Voisihan tuosta lukiijoille todennäköisesti verraten tuntemattomasta aiheesta blogin kirjoittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varsinkin vapaiden alamaisten ja maaorjien välisistä eroista lain edessä olisi kiinnostavaa tietää lisää. Mutta, kuten kirjoittaja totesikin "lakeja lieventää se, ettei niitä panna täytäntöön", voitaneen heikompiin kohdistettu mielivalta varmaan useimmiten laittaa tämän ilmiön piikkiin Venäjälläkin.

      Poista
  2. Anteeksi, että yksi asiallinen kommentti meni hylkyyn. Sormi lipsahti. Ehkä sen voi panna uudelleen?

    VastaaPoista
  3. "ensimmäisiä lukemiani kirjoja Pentti Renvalllin Suomalainen 1500-luvun ihminen oikeuskäsitystensä valossa. Nuo käsitykset Renvall päätteli tuomiokirjojen sakkoluetteloista. "

    Niin hauska ja mielenkiintoinen tuo kirja onkin, uudempi tutkimus, varsinkin Heikki Ylikankaan on osoittautunut Renvallin käsitykset puutteellisiksi. ylikankaan mukaan 1500-luvun ihminen oli paljon rationaalisempi kuin tämä katsoi.

    Sata vuotta myöhemmältä ajalta kun 1623 perustettua hovioikeutta varten oli ryhdytty renovoimaan kaikki oikeuden pöytäkirjat, löytyy täsmällisempää aineistoa. Kustaa H.V. Vilkunan Neljä ruumista -teoksen mukaan esimerkiksi henkirikokset tutkittiin ajan oloihin nähden erittäin huolellisesti ja oikeaan lopputulokseen pyrkien. Siihen kannusti ns verivelkaoppi, jonka mukaan Jumala vaati vallanpitäjät ja koko kansan tilille vääristä tuomioista.

    VastaaPoista
  4. Lapsuudenkodissani oli hyllyssä paksu suomenkielinen lakikirja, ehkä 1870-luvulta, jossa mm oli ohjeet kaksintaistelun järjestämistä varten. Myös oli ohut, uudempi kirja eli rikoslaki, se oli präntätty vanhalla hassulla kirjaintyylillä, joten lapsina kutsuimme sitä nimellä Sifosintsi. Siitä luimme, että noituus ja taikaus on kiellettyä.

    VastaaPoista
  5. ”Cotho rauha, kyrkon rauha, cansan huonehen rauha ja Sauna rauha.”

    Tämmöstä rauhaa nykyään ei kovin paljon taidakaan olla. Venäläiset/ryssät väittävät, että Ukraina on Venäjää, mutta ukrainalaiset/hohlat taas kieltävät sen, koska Ukraina ei ole Venäjää.

    Kas, kun Moskova kehittyi Iivana Julman sääntöjen mukaan, mutta ukrainalaiset taas kehittyivät läntisten tekijöiden eli olemassaolon/sotien, kaupanteon, yms. seurassa. Ukrainalaiset perustivat oman valtion, jonka Iivana Julma tuhosi.

    Putin kirjoitti/muutti maailmanhistorian oman makunsa mukaan. Hän/putinistit saivat venäläiset uskomaan, että ukrainalaiset/Länsi hyökkäsivät ensimmäisinä ja Venäjän oli pakko ryhtyä sotaan Ukrainaa vastaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Ukrainalaiset perustivat oman valtion, jonka Iivana Julma tuhosi."

      Kyllä se niin oli, että Ukraina oli Iivana Julman aikaan osa Puola-Liettuaa, josta se erosi vasta Bogdan Hhiemmelnitsyn1648 alkaneen kasakkakapinan päättäneen Pereslawin sopimuksen muötä 1654. ukrainan kasakkahallinnon puoli-itsenäisen aseman tuhosivat Pietari Suuri ja Katariina Suuri.

      Poista
  6. "tuon ajan ihmisillä ei abstrakti ajattelu ollut vielä kehittynyt"

    Kaipa se rikoslaki ja oikeuskaari nykyään sitten ovat kehittyneempiä. Ainakin loputon tutkiminen Suomen ja korkeampien olioiden eri oikeusasteissa varmistaa kaikkien tahojen abstraktioiden huomioimisen perusteellisesti. Vankkumaton usko kehitykseen paljastuu ainakin heistä, jotka kovin mielellään haluaisivat Suomeen vielä perustuslakituomioistuimenkin.

    Rikosseuraamuslaitoksen kohdalla abstraktit kyvyt tuntuvat meillä olevan vähemmässä. Vallalla on jo pitkään ollut altruistis-sosiologisella pohjalla oleva uudelleenkasvatuslinja perustuen ajatukseen, että törttöilijät tai pahantekijät olisivat yhtä fiksuja kuin ne lainlaatijatkin.

    VastaaPoista
  7. Mooseksen laki, pelkäsivätköhän tuon ajan sivistyneet muslimit näitä pohjoisen kiihkeitä fundamentalisti-kristittyjä?

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.