Valta ja
vapaus
Kun on edes
pinnallisesti tutustunut sellaisiin dokumentteihin kuin Ruotsin valtakunnan
vanhat lait ja Venäjän vuoden 1649 lakikokoelma Sobornoje uloženije,
tulee vakuuttuneeksi siitä, miten keskeinen asia vanhempainvalta on ollut menneinä
aikoina.
Kaikki valta ja
oikeus käsitettiin aikoinaan Jumalalta lähteväksi ja hänen edusmiehensä maan
päällä oli monarkki, joka ylläpiti lakia ja oikeutta ja omien palvelusmiestensä
kanssa valvoi koko maan tilaa.
Toinen sfääri
oli sitten perhe, jossa oltiin jo hierarkiassa alempana. Niin kuin monarkki oli
Jumalan alainen ja tälle tilivelvollinen ja talon isäntä puolestaan monarkille
tai rajoitetusti myös tämän edustajille, olivat perheen jäsenet isännän vallan
alaisia ja tämä koski myös palvelusväkeä.
Kotirauhasäädökset
olivat Ruotsin valtakunnassa, myös Suomessa muuan tärkeä instituutio, joka
osaltaan turvasi alamaisten vapautta ylempiensä mielivaltaa vastaan. Merkittävä
valtio-oppinut Jean Bodin, joka kannatti hallitsijan absoluuttista valtaa,
katsoi, ettei se kuitenkaan ulottunut kotien kynnyksen yli.
Kotiasiat eivät
siis kuuluneet politiikan piiriin, mikä oli merkittävä este sellaiselle vallan
käytölle, mitä kutsumme tyranniaksi eli kaikkialle ulottuvaksi mielivallaksi,
jonka moderni muoto on totalitarismi.
Nythän tämäkin
asia on haluttu perin pohjin muuttaa, missä voi olla omat hyvät puolensa, mutta
myös vaaransa. Orwellin vuosi 1984 on jo kaukana takana ja lähestymässä on
vuosi 2050, jolloin uljas uusi maailma Orwellin ennustuksen mukaan vasta on
valmis.
Ruotsin keskiaikaiset
lait kiinnittivät paljon huomiota talopojan suojelemiseen rälssimiesten mielivallalta.
Palvelusten ja ruuan hinta määrättiin eikä vieras saanut tunkea talon omia
eläimiä tieltään tehdessään tallissa tilaa omille hevosilleen. Myös kauppias
haahdessaan nautti kotirauhaa.
Perinteisesti
kapteeni laivassaan on kuin Jumala taivaassaan. Häntä ei siellä määräillä ja
hän myös vastaa aluksestaan ja siitä, mitä siellä on.
Vanhan ajattelutavan
mukaan tilanne oli samanlainen perheessä. Kun maailmassa oli olemassa vain yksi
oikeus, ei sitä voitu hajottaa riideltäväksi mielipideasiaksi. Isä/isäntä
päätti ja vastasi kuninkaalle ja joissakin asioissa suoraan Jumalalle.
Vaimon/emännän
asema perheessä oli miehen alaisuudessa, mutta hyvänä kakkosena, jonka valtaoikeudet
ulottuivat talon muonavaroihin ja lapsiin sekä palvelijoihin. Palveluskunnan
aineellinen hyvinvointi oli usein emännän käsissä, jos lienee ollut miehenkin
hyvinvointi monessa suhteessa. Mikäli mies kuoli, tuli äidistä Ruotsin lain mukaan
lastensa omaisuuden haltija.
Ihanteellinen ajatus
jumalallisen oikeuden toteuttamisesta hierarkkisessa perheessä ei tietenkään
käytännössä aina toteutunut ainakaan ihanteellisesti. Tyrannihan se oli
kotityrannikin ja tässäkin maassa moni muistaa, miten väkivaltaiset
rangaistukset olivat arkipäivää vielä 1950-1960-luvulla. Toki asia oli ja on
aina henkilöistä riippuvainen.
Venäjällä
laadittiin Iivana Julman aikana merkittävä perhe-elämän käsikirja Domostroi.
Tuo sana herättää useimmissa venäläisissä selkäydinreaktion väkivaltaisesta
kotityranniasta ja tuo mieleen sen kohdan, jossa miehelle annetaan lupa murtaa
vaimonsa kylkiluut.
Itse asiassa
tuossa on kyseessä äärimäinen raja, johon saakka kotikuritus saa mennä ja
kirjan laatija, esipappi Silvester kieltää koskaan kurittamasta vaimoa vihassa
ja myös vaimoa vihastumasta kurituksen takia. Rakkauden tulee vallita
kaikkialla, mutta toisaalta myös kurin, jota kirja kehottaa alituiseen
käyttämään. Kyseessähän oli metodi hyvän saavuttamiseksi.
Sitä paitsi
kirjassa on valtava määrä kaikenlaista arkielämän tietoa ja ohjetta oluen
valmistuksesta ruokien säilyttämiseen jääkellarissa ja kuopassa, vieraiden
vastaanottamiseen, pukeutumiseen ja niin
edelleen. Mutta siitä ei nyt ole puhe.
Domostroi oli
vauraan pajariluokan käytösopas, peili, kuten tuohon aikaan sanottiin ja
sitä voi verrata vaikkapa Castiglionen (ks. Vihavainen:
Haun hovimiehet tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com)) ja Erasmus Rotterdamilaisen
tuotteisiin, jolloin valkenevat suuret erot ja myös yhtäläisyydet. Joka
tapauksessa kyseessä oli ihanne, jollaiset käytännössä harvoin toteutuvat.
Domostroi kielsi naisia koskaan juomasta
alkoholia juopumukseen asti, muta aikakauden matkailijat todistavat muuta. Domostroi
piti isännän vallan järkkymättömänä voimassa, mutta voimme päätellä, että tohvelisankareita
oli tuohon aikaan yhtä paljon kun myöhemminkin.
Mitä isän ja
äidin/isännän ja emännän ja lasten suhteelliseen asemaan tulee, voimme Venäjän
osalta katsoa vuoden 1649 Sobornoje uloženijen määräyksiä.
Siellä isän ja
äidin tappanut lapsi on armotta tapettava. Sen sijaan, mikäli isä tai äiti lyö
kuoliaaksi lapsensa -siis ilmeisesti kurittaessaan, ei häntä ole siitä tapettava,
vaan pantava vuodeksi istumaan vankeuteen ja sen jälkeen katumaan metropoliitan
edessä.
Mikäli lapset
puhuivat hävyttömästi vanhemmistaan, nämä saattoivat viedä asian hallitsijalle,
joka ruoskitti rikkojat. Sama tapahtui niille lapsille, jotka laiminlöivät
voimattomiksi tulleiden vanhempiensa elatuksen.
Mikäli lapset
sen sijaan tulivat valittamaan vanhempiensa väkivallasta, oli heidät itsensä
ruoskittava ja annettava sitten vanhempiensa käsiin. Myös palvelijat rinnastettiin
lapsiin ja kuuliaisuuden puute ja kapinointi heidän taholtaan rankaistiin ankarasti,
jopa käden menetyksellä.
Menneessä
maailmassa oli käsitys kaikkia ihmisiä ylempänä olevasta laista ja oikeudesta
vahvana. Ne eivät yleensäkään olleet mitään äänestysasioita eikä
luovuttamattomista ihmisoikeuksista ollut vielä ajatustakaan, perhedemokratiasta
puhumatta.
Paradoksaalisesti
saattaisi ajatella, että hierarkkinen isännänvalta oli aikoinaan se alkio,
johon modernin yksilökeskeisen ajattelun kehittyminen saatettiin perustaa. Käytännössä
siihen liittyi se mielivallan mahdollisuus, joka koko yhteiskuntaan levitessään
oli tyrannian ytimessä.
Tyrannia ei
nykymaailmassa ole suinkaan käynyt mahdottomaksi. Päin vastoin, uusi teknologia
auttaa haluttaessa ulottamaan valtion kaikkivallan minne tahansa. Luulen, että nykyään
on aivan erityisesti syytä suhtautua epäluuloisesti sellaisiin henkilöihin,
jotka ovat suurella innolla ulottamassa politiikkaa myös ihmiselämän
henkilökohtaiselle tasolle.
Epäluuloisesti täytyy suhtautua myös niihin, jotka ovat ulottaneet ja lisää aikovat ulottaa politiikkaa kansaa ylemmälle tasolle. Tiktatuuri se on rysselinkin tiktatuuri, suomalaisille häpeällinen, haitallinen ja vaarallinen.
VastaaPoistaRoskaa, EU, NATO ja muut liitot - paitsi Neuvostoliitto - ovat Suomen ja koko Euroopan tuki ja turva. Joka niitä vastustaa on joko Venäjän kätyri tai ns hyödyllinen idiootti. Impivaaralaisuudella ei ole koskaan pärjätty, nykymaailmassa vielä vähemmän.
PoistaEi ole eeuu Suomen tuki eikä turva. Ulkomaalaiset on päästetty päättämään asioistamme, euro luhistaa kansantalouttamme, ja tästä riesasta pitää vielä maksaa. Norjan tie olkoon Suomenkin tie: pyssytouhut yhdessä naaton kanssa ryssää vastaan, ja pysytään eeuun ulkopuolella.
PoistaJa minä en nimittele tuntemattomia.
Kenenköhän kätyri sinä olet?
PoistaNiin sovjetunioni kuin muutkin unionit, sama meno: keskusvalta/ -vallat kuppaavat periferiat omaksi edukseen.
PoistaSuomelle on EU:ssa varattu luontoreservaatin rooli viherpesemään Keski-Euroopan jo aikaa sitten tuhottua luontoa sekä rooli *halvan* vedyn tuottajana Saksan teollisuuden tarpeisiin, kun halvan Putin-kaasun varaan rakennettu visio petti.
Kenenkä kätyri sinä olet, Matias K.?
PoistaOnneksi vanhempien tyrannian hyväksyminen on vähitellen vähentynyt, ja väkivaltaisen miehenkin voi vaimo nykyään erossa jättää taakseen, jos selviää liitostaan hengissä. Hallitsija voi olla hankalampi rasti. Kristityt kotityrannit lienevät siunanneet otteensa harrastamalla rusinat pullasta -menetelmää, jossa on Raamatusta luettu, kuinka "mies on vaimon pää". Lausetta ei ole viitsitty lukea loppuun: "kuten Kristus on seurakunnan pää", vaan tyypilliseen itseään ylentävän, mölisevän laumaeläimen tapaan on alettu jo tuon ensimmäisen lauseen jälkeen paukutella henkseleitä ja sadistisella nautinnolla alistaa heikompia. Ajatustakaan ei ole uhrattu sille, onko Kristus mahdollisesti johtanut seurakuntaansa hakkaamalla sen jäsenten kylkiluut murskaksi, vai kenties jollain aivan toisella tavalla.
VastaaPoistaSamaa valikoivaa lukemista muuten harrastavat ne fariseusten henkiset perilliset, jotka Raamattua heilutellen saarnaavat: tee hyvää. Hekin kätevästi unohtavat sen hankalamman osan tuosta kaksiosaisesta ohjeesta: vältä pahaa ja tee hyvää. Hyvän ihmisen rooli kun on niin paljon leppoisampi - ja palkitsevampi - kun ei joudu ensin miettimään kovin vaivalloista pahan välttämistä.