Niinhän se sota meni (osa III)
Pekka Visuri, Pasi Kesseli &
Carl-Fredrik Geust. Suomen sodat 1939-1945. Selviytyminen maailmansodasta.
Docendo 2024, 544 s.
Tämän kirjan
kirjoittajat kysyvät sen alussa, miksi se on tehty ja mitä uutta siinä on.
Vastaus on ajanmukaisen kokonaisesityksen tarve, tavoitteena tiivis
poliittisen- ja sotahistorian yleisesitys, joka antaa pohjaa yksityiskohtaisemmalle
opiskelulle ja tutkimiselle. Kirja liittyykin Sodan ja rahan keskus Muistin
hallinnoimaan oppimateriaaliprojektiin ja on siis avoin kehittämiselle.
Sotien historia
on toki jo tarkoin ja tunnollisesti arkistoista pengottu, mutta historian
luonteeseen kuuluu, että se koko ajan elää ja tarkentuu. Toinen asia on sitten
se, että suuri yleisö käsittää sen erilaisina meemeinä, joihin usein latautuu
yllättävän suuria intohimoja.
Luultavasti
tässä enimmäkseen latentissa, mutta kiivaassa erimielisyydessä on muuan Suomen
sotahistorian erikoisuus. Eri mieltä Suomen herrojen kanssa haluttaisiin olla,
vaikka ei oikein tiedetä, mistä löytyisi hyvät perustelut.
Kirja perustuu
siis itse asiassa valtavalle määrälle tutkimuksia, joihin se sinänsä tuo vain
vähän uutta. Perusasiat pysyvät sellaisina kuin ne ovat eikä muuta varmasti
voisikaan olettaa. Toki aina silloin tällöin on kirjassa kiinnostavia detaljeja,
jotka olisivat tietyissä oloissa saattaneet muuttaa sodan kulun.
Yksi sellainen
on suunniteltu, jo käsketty ja jopa aloitettu operaatio Viipurin suurpommitus
kesällä 1944, joka olisi saattanut tehdä mahdottomaksi suuret joukkojen siirrot
Itä-Karjalasta. Huono lentosää pakotti peruuttamaan valtavan keskityksen eikä
siihen enää sittemmin ollut reursseja.
Kun etsitään vastausta
siihen, miksi ja miten Suomi selviytyi, saadaan vanhat, tutut vastaukset. Yksi
niistä on torjuntavoitto. Sivumennen sanoen, jo englantilaiset
tiedottivat Suomesta syksyllä 1944 välirauhan jälkeen, että maassa, jossa
mahtoi olla hyvin vähän aihetta juhlia itsenäisyyspäivää, puhuttiinkin jostakin
torjuntavoitosta.
Toki oli mistä
puhua. Kuten kirjassa todetaan (s. 394) Viipurin menetyksen jälkeen jokainen
tiesi, että nyt taistellaan Suomen itsenäisyydestä. Tehtävä onnistui Viipurin
takana. Talin-Ihantalan taistelu päättyi suomalaisten torjuntavoittoon (s.
399).
Mutta suurvallan
resurssit olivat nyt valtavat, eikä vaara päättynyt siihen. Myös Aunuksen
kannaksella ja Ilomantsissa oli vakavat paikat ja suomalaistenkin tykistökeskitykset
olivat valtavia.
Poliittisesti
maa oli hankalassa välikädessä, kun puolustuksen tukijalka Saksa oli häviämässä
sodan, mikä tiedettiin. Tiikerillä ratsastavan on tunnetusti vaarallista hypätä
maahan ja sama ongelma oli Suomellakin. Saksa oli osoittautunut häikäilemättömäksi
sen hylänneitä liittolaisia kohtaan. Sitä paitsi aselevon ehtona vaadittiin
antautumista.
Demokraattisessa
maassa, jollainen Suomi yhä oli, merkitsi paljon myös eduskunnan kanta, eikä se
hevin suostunut ymmärtämään alueluovutusten välttämättömyyttä.
Tunnettu Rytin
omissa nimissään tekemä sitoumus taistelun jatkamisesta Saksan kanssa on usein leimattu
tarpeettomaksi ja sitä on myös nimitetty sopimukseksi, ikään kuin kyseessä
olisi valtiosopimus, kuten Saksan ulkoministeri Ribbentrop kuvitteli.
Tässä kirjassa ymmärretään
hyvin se tilanne, joka pakotti tuohon toimeen, joka oli jo vähällä viedä Suomen
Yhdysvaltojenkin viholliseksi. Voidaan arvioida, että Rytin kirjeellä
vältettiin poliittisesti epävakaan tilanteen syntymien ja vähennettiin myös
jossain määrin sotilastappioita. Se varmisti jo noudatetun sotilaallisen
yhteistyön jatkumisen häiriöittä, eikä siis merkinnyt uutta ulkopolitiikan linjausta
tai muuten ratkaisevaa muutosta vallinneeseen tilanteeseen… (s 391).
Suomi selvisi
sodasta raskain sotilastappioin, vaikka kokonaistappioiden määrä, 2,5
prosenttia väestöstä, onkin kansainvälisessä vertailussa alhainen. Se selittyy
sillä, että siviiliuhrien määrä oli hyvin pieni.
Miehitetyissä ja
taistelukentäksi joutuneissa maissa se oli aina Suomeen verrattuna moninkertainen
ja suomalaista sotilaspukuun puettua nuorisoa on syytä mitä suurimmassa määrin kiittää
selustan pelastamisesta ja pitää noiden sotien sijaiskärsijänä.
Onko kirjassa
sitten sankaria? Itse asiassa koko kysymys on hieman outo kirjan luonteen
huomioiden, mutta lukijalle nousee kyllä Mannerheim sodan eri vaiheissa
hahmoksi, joka jättää kaikki muut varjoonsa. Mannerheimiahan on vuosikymmenet kiivaasti
arvosteltu milloin mistäkin ja ehkä kaikkein eniten Kannaksen puolustusvalmiuden
laiminlyönnistä vuonna 1944.
Sitä paitsi on
viitattu hänen johtamistapansa vanhanaikaisuuteen ja tehottomuuteen ja jopa siihen,
että häneltä oli jäänyt yleisesikuntaupseerin koulutus saamatta. Suurmiehen
laakerit on haluttu repiä useamman kuin yhden tahon toimesta.
Tässä kirjassa
tärkeimmäksi moitteeksi Mannerheimia vastaan jää kehno johtamisjärjestelmä.
Kannaksen laiminlyöntiäkin ymmärretään huomattavan pitkälle, vaikka lukija toki
ihmettelee, miksi Aunuksen kannasta oli niinkin paljon priorisoitu. Suuri
virhehän se oli.
Miksi Suomi
sitten selviytyi ja sai erikoiskohtelun verrattuna kaikkiin muihin Saksan ja
Neuvostoliiton välialueen maihin?
Kirja esittää
seuraavat tekijät:
-Torjuntataistelut
1944 pysäyttivät puna-armeijan yökkäyksen, mikä oli ehdoton edellytys rauhaan
pääsemiseksi siedettävillä ehdoilla.
-Suomi jäi
sivuun painopistealueilta.
-Neuvostoliitto tarvitsi
kipeästi sotakorvauksia, joita Suomi pystyi toimittamaan riittävän nopeasti.
-Suomen
sisäpoliittinen tilanne vakautui verraten pian.
-Suomen
valtiosääntö kesti kriisiaikojen paineet ilman mullistuksia.
Suomalaisen
yhteiskunnan luonne muuttui myös sotakokemuksen myötä. Sosiaalipolitiikalla
tuli olemaan keskeinen rooli, todetaan kirjassa. Tässä voisi erityisesti
mainita sen, miten suomalaisesta sosialidemokratiasta tuli se keskeinen tekijä,
joka varjeli maata kommunismilta.
Rikollisen
kansalaissodan aloittamisen jälkeen puolue oli nyt luonut nahkansa ja esiintyi tehokkaasti
demokratian puolustajan roolissa vaikeissakin tilanteissa.
Muut maat, jotka
taistelivat Saksan rinnalla, joutuivat miehitetyiksi ja niissä syntyi
vastarintaliike, jonka johtoon kommunistit pääsivät. Suomessa tämä ei toteutunut
ja suuri osa rintamiehistä sai Itä-Karjalassa rokotuksen kommunismia vastaan nähdessään
omin silmin, miltä ylistetty uusi yhteiskunta näytti käytännössä.
Mutta tämä ei
enää kuulu tuon kirjan aihepiiriin.
Lyhyesti sanoen tämä
kirja on ajanmukainen yleisesitys, jonka lukemista voi kaikille suositella.
Kritisoitavaa riittää, kuten luonnollista on, mutta olen ymmärtänyt, että jo
periaatteessa tämä projekti on kritiikille avoin ja toivottaa asiallisen
kritiikin tervetulleeksi, kuten hyvään tieteelliseen tapaan kuuluu.
Suomen jatkosodasta ei enää nykyisin ole jäänyt kovinkaan paljon tulkittavaa arkistojen avaudututta. Suomen johtavat tutkijat ovat pääkohdista täysin samaa mieltä. Nyt esillä olleiden kirjoittajien lisäksi voi netissä käydä katsomassa Teheranin neuvottelujen pöytäkirjoja.
VastaaPoistaEsimerkiksi Risto Volanen on käsitellyt näitä asioita ja hänellä on suoria lainauksia näistä neuvotteluista omassa blogissaan. Kaikki pöytäkirjat löytyvät englantilaisista lähteistä. Risto Volanen on yhteiskuntatieteiden tohtori ja entinen poliittinen valtiosihteeri valtioneuvoston kansliassa, missä hän toimi pääministeri Matti Vanhasen kansliapäällikkönä.
Volasen blogin osoite: https://ristovolanen.academia.edu/research#sivistyshistoriastajarealismista
Ote Volasen blogista:
Normandian maihinnousu alkoi 6. kesäkuuta ja Karjalan kannaksen suurhyökkäys 10. kesäkuuta 1944. Suomessa niitä muistetaan toisistaan irrallisina, vaikka kyse oli samasta liittoutuneiden voittoon johtaneen strategian kokonaisuudesta.
Sen suuri kuvio oli Yhdysvaltojen presidentti F.D. Rooseveltin ja Neuvostoliiton johtajan Josif Stalinin marras-joulukuun vaiheessa 1943 Teheranissa saavuttama yhteisymmärrys sodan loppuvaiheen sotatoimista. Siinä yhteydessä sovittiin myös Suomelle määrättävistä rauhanehdoista.
Noiden asioiden laaja julkinen käsittely ei sopinut kylmän sodan aikana suurvaltojen eikä myöskään Suomen politiikkaan, vaikka niiden johtajat toimivat hyvin tietämissään Teheranin ja Jaltan konferenssien rautaisissa raameissa.
Volasen kirjat ovat suuren kuvan kannalta erittäin suositeltavia. Noiden konferenssien Suomi-päätökset ovat kuitenkin olleet perustavaraa jo vuosikymmeniä.
PoistaJostakin näyttää nyt löytyvän väkeä, jotka ilmoittavat, että suuria, ennen kansalta salattuja asioita on taas löytynyt.
Mieleen tulee pakostakin, ettei tämä ole ihan normaali ilmiö, joka liittyisi pelkkään tietämättömyyteen, vaan jotakin muuta. Lukija saa arvata mitä.
Kieltämättä täytyy sanoa, että ei Visuri et al minulle mitään uusia tietoja ja paljastuksia tarjonnut, enintään tiettyjä painotuseroja aikaisempaan. Ajopuuteoria oli ammuttu alas jo vuosikymmeniä sitten.
PoistaJoitain vuosia sitten olin mukana veteraanijärjestön tapahtumassa, jossa oli vielä varsinaisia veteraaneja paikalla ja juttukunnossakin (taitavat nykyään alkaa olla jo perinneyhdistyksiä, ellei ole lakkautettu.)
VastaaPoistaSiellä tuli juuri tästä Suomen miehitykseltä varjeltumisesta puhe ja jotkut sotavanhukset olivat siinä käsityksessä, että Suomen viivyttely Neuvostoliiton vaatimassa kenttäarmeijan kotiuttamisessa v. 1945 näytteli siinä merkittävää osaa. He vertasivat tilannetta Romaniaan, joka oli myös onnistunut irtautumaan sodasta Suomen tavoin, mutta joka, ilmeisesti yhteistyöhalukuudella NL:n myötämielisyyteen pyrkien, kotiutti armeijansa nopeasti ja tulikin sitten miehitetyksi.
Veteraanit arvelivat, että NL ei olisi Suomen kohdalla voinut sentään aloittaa sotimista uudestaan enää 1945, kun kilpajuoksu Berliiniin oli jo ohi ja Japanikin antutui. Eli pientä pokeriako sitten Suomi uskalsi vielä siinäkin kohtaa pelata?
Stalin oli jugoslavialaiselle Miloslav Djilasillle todennut katuvansa, ettei USA:n pelosta miehittänyt Suomea 1940-luvun lopussa. Toisaalta saattoi olla niinkin, että strategi Stalinilla oli maailmalla aina talvisotaa lukuunottamatta tähdellisempää tekemistä, joten Suomikysymyksen lopulliselle ratkaisulle ei 1945 jälkeen ollut koskaan aikaa. Voi olla niinkuin asioista jotain tietävä Molotov oli 90-vuotiaana jollekin haastattelijalle sanonut, että neuvostojohto tietoisesti päätti olla miehittämättä Suomia, koska siellä asui pieni, mutta pahansisuinen kansa. Ja voipi olla vielä niinkin, että Suomen osalta päätettiin kokeilla porkkanaa kepin sijasta.
PoistaPiruko tuosta selvän ottaa, mitä Stalinin viinanhuuruisessa ja vainoharhaisessa sisäpiirissä on 1945-53 mietitty...
"-Suomi jäi sivuun painopistealueilta."
VastaaPoistaEiköhän tuo riitä perusteeksi: taloudelliset resurssit olivat Keski-Euroopassa ja tekniset innovaatiot Saksassa. Sinne täytyi ehtiä.
Täytyy ihmetellä Saksan, tynkäsaksan, taloudellista nousua sodan jälkeen, vaikka kaikki meni.
Saksan taloudellinen nousu , siis länsi-saksan, on kai isolti selitettävissä USAn avulla ja lainoituksella l. Marshall -avulla , ei niinkään Saksan kansan erinomaisuudella.
PoistaNiin. V2 ja werner von Brown, noin niinkuin osittain.
PoistaSaksan tieitotaito oli enemmän kuin kysyttyä.....
Onhan se Stalinanekdootti lisäjoukkoja vaatineelle Govoroville, että sota ratkaistaan Berliinissä eikä Helsingissä. Stalin oli strategi ja sodan voittaja.
PoistaV2 , Me 262 yms innovaatiot olivat lännen, kuin myös idänkin saavutamattomissa.....USA: lla ja puhumattakaan ryssällä ei ollut asiasta tietoakaan....
PoistaTuo seliseli ryssännuolu ei kerro mitään...
Kysy werner von Brownilta.
Olen nähnyt myös selityksen, että Saksan nopea nousu perustui saksalaisissa olevaan osaamiseen ja kykyyn soveltaa sitä järjestäytyneesti.
VastaaPoistaEi niin, että tuossa mistään teutoonista ylivertautta olisi, vaan niin, samoin kuin kulttuuri myös kyky taloudelliseen toimintaan säilyy kansakunnan "syvätasolla", vaikka ao. kansa joutuisikin polvilleen ja alennustilaan.
Saksassa kävi juuri noin. BKT palasi hyvin nopeasti sille tasolle ja kasvukäyrälle, jolta se sodan lopussa romahti lähes nolliin. Tottakai Marshall-apu tässä auttoi, mutta johonkin toiseen kansaan kaadettuna sama raha ei välttämättä olisi tuottanut mitään.
Kyky järjestäytyneeseen talouteen taitaa olla kulttuurin yksi ulottuvuus sekin.
Kylläkai Marshallrahaa kaadettiin ympäri Eurooppaa, ei se kaikkialla auttanut.
PoistaVihavainen: "... Noiden konferenssien Suomi-päätökset ovat kuitenkin olleet perustavaraa jo vuosikymmeniä ..."
VastaaPoistaEihän asia nyt noin ole. Vastahan 2018 ilmestyi Visurin kirjoittama Waldemar Erfurthin päiväkirjat, jotka toivat merkittävää lisäselvitystä Suomen sotatilanteesta.
Uskoisin, että Vihavainen itsekin tietää, että hänen seuraava lausahduksensa on pötyä:
”… Torjuntataistelut 1944 pysäyttivät puna-armeijan yökkäyksen, mikä oli ehdoton edellytys rauhaan pääsemiseksi siedettävillä ehdoilla … ”
Merkittävää on, että ehdot eivät olleet mitenkään muuttuneet sitten Teheranin konferenssin 1943. Suomalaisten hyvä ymmärtää, että viimeiset taistelut eivät tuoneet Suomelle mitään etuja. Oleellinen merkitys taisteluista oli se, että Suomessa ymmärrettiin viimein, että oli pakko ryhtyä rauhanneuvotteluihin.
Mannerheimin lähetti Helsinkiin ilmoituksen 15. kesäkuuta: ”Armeija on lyöty.” Viesti oli liian pessimistinen, mutta oleellista on, että rauhaa ryhdyttiin tekemään:
”… Mannerheim kehotti nopeasti tunnustelemaan aselevon mahdollisuuksia, mikä hyväksyttiin poliittiseksi toiminta linjaksi ja edellytti myös Saksaan sitoutuneeksi mielletyn hallituksen vaihdosta …”
Visuri:
”… Aselepoa seuraavana päivänä Venäjä luovutti Ison-Britannialle tekemänsä tekstiluonnoksen, joka oli otsikoitu rauhansopimukseksi. Se ei Englannin ulkoministeriölle sopinut, koska Neuvostoliitto oli luvannut rajoittua toistaiseksi aseleposopimusten tekoon. Muutaman päivän kiireisten neuvottelujen jälkeen päädyttiin ratkaisuun, että Suomelle valmistellaan ”väliaikainen rauhansopimus” …”
Varsinainen rauha tehtiin sitten Pariisissa 1947 ja se oli liittoutuneiden sanelema sannelurauha Suomelle, joka perustui siihen, mitä Teheranissa oli sovittu. Allekirjoittajamaita oli kymmenkunta.
Se pöty ei ole Vihavaisen lausahdus, vaan lainaus täsäörä kirjasta. On se nyt outoa, ettei uskota edes sitä
PoistaLöytyy tahoja, jotka kovin mielellään yrittävät todistella, että Neuvostoliiton hyökkäyksen pysäyttämisellä Tali-Ihantalassa, Nietjärvellä ja Ilomantsissa ei ollut rauhanteon kannalta merkitystä. Väite on epäuskottava. Oletetaanpa, että Neuvostoliitto olisi onnistunut miehittämään Suomen. On tietysti mahdollasta, että rauha olisi muodollisesti tehty Teheranissa määritellyillä ehdoilla, mutta silloin Suomessa olisi ollut kansandemokraattinen hallitus.
PoistaStrix Senex 7. elokuuta 2024 klo 16.54:
Poista”… Väite on epäuskottava. Oletetaanpa, että Neuvostoliitto olisi onnistunut miehittämään Suomen …”
Sinä et nyt seuraa sitä, mitä tehdyissä kansainvälisisä sopimuksia sovittiin. Neuvostoliiton tarkoitus ei ollut miehittää Suomea, siitä olivat suurvallat selvästi sopineet Teheranissa. Joten turha sinun on sitä spekuloida. Neuvostoliitto noudatti USA:n ja Britannian kanssa sovittuja menettelytapoja Suomen suhteen.
Justiinsa. Ja ihan muuta kuin Visuri-Kesseli-Geust kirjoittaa.
PoistaVihavainen:
Poista”… On se nyt outoa, ettei uskota edes sitä ...”
”… Torjuntataistelut 1944 pysäyttivät puna-armeijan yökkäyksen, mikä oli ehdoton edellytys rauhaan pääsemiseksi siedettävillä ehdoilla … ”
Vihavainen, ajattele nyt vähän. Eiväthän ne lopulliset ehdot muuttuneet mitenkään siitä, mitä 1943 Teheranissa jo sovittiin. Ei suomailasten sinällään urhoollinen taistelu aiheuttanut mitään muutoksia jo sovittuihin rauhanehtoihin.
Timo Vihavainen 7. elokuuta 2024 klo 17.45:
Poista"Justiinsa. Ja ihan muuta kuin Visuri-Kesseli-Geust kirjoittaa."
Piristy Vihavainen, muistele nuoruuttasi. Kun lätkit pöytään tarkasti mietittyjä ja eriteltyä faktoja, joihin oli mahdollisuus vastapuolen järkevästi vastata. Oletko pehmentynyt, mies?
"Oletetaanpa, että Neuvostoliitto olisi onnistunut miehittämään Suomen."
PoistaKyllähän nyt sokea Reettakin näkee, miten Teheranin ehdot johtivat Suomen ja muiden Saksan liittolaisten, jotka olivat joutuneet NL:n miehittämäksi, kohtaloissa. Kuten olen todennut Teheranissa ja Jaltalla sovittiin vapaista vaaleista noissa maissa. Taisivat Stalin ja Churchill sopia myös vaikutusvallan jakamisesta noissa maissa; kyllä politbyroossa mahdettiin nauraa räkäisesti tuolle "bolshevikin kunniasanalle".
Faktaksi jää, että siellä missä puna-armeija oli miehittäjänä, syntyi neuvostovalta/kansandemokratia. Miksi Suomi olisi ollut poikkeus?
"Neuvostoliiton tarkoitus ei ollut miehittää Suomea"
PoistaTarkasti ottaen näin ei oltu sovittu vaan, että Suomen itsenäisyys säilytetään. Ts niin pitkälle kuin sotilaallinen tarkoituksenmukaisuus oli vaatinut/sallinut, olisi edetty, sitten olisi keskusteltu itsenäisyydestä. Huom "itsenäisyys" olisi säilynyt kansandemokratiassakin - ihan niinkuin Romaniassa ja muissa NL:n sateliittivaltioissa. Vaalien järjestämisestä noissa oloissa oli hyvää kokemusta Baltiassa (Stalin: tärkeintä ei ole kuinka äänestetään vaan kuka laskee äänet.)
Anonyymi 17.48. Ajattele nyt vähän. Se on tuon Visurin et al. tekstiä, ei minun.
PoistaTähän on pakko lisätä jälkikäteen Risto Volasen kotisivuilta Teheran pöytäkirjasta sitaatti, joka todistaa kommentit 7.8. 19.47 ja 19.56:
PoistaRoosevelt: Yhdysvalloissa elää myös liettualaisia, latvialaisia ja virolaisia. Tiedän, että Liettua, Latvia ja Viro olivat ennen ja myös äskettäin osa Venäjää, ja kun Venäjän armeija jälleen marssii näihin maihin, en tule sen vuoksi aloittamaan sotaa Neuvostoliittoa vastaan. Mutta voi käydä niin, että yleinen mielipide vaatii siellä pidettäväksi kansanäänestyksen.
Stalin: Liettuan, Latvian ja Viron kansat tulevat saamaan monia tilaisuuksia ilmaista tahtonsa.
Roosevelt: Se olisi minulle hyödyllistä.
Stalin: Se ei luonnollisestikaan tarkoita, että kansanäänestykset näissä maissa tapahtuisivat kansainvälisessä valvonnassa.
Roosevelt: Ei tietenkään. Olisi hyödyllistä, että sopivassa tilaisuudessa julistettaisiin näissä maissa pidettävän aikanaan vaalit.
Stalinin kommentit olivat paljonpuhuvia.
"Kannaksen laiminlyöntiäkin ymmärretään huomattavan pitkälle"
VastaaPoistaTätä olen ajattelut aina ns sotapäällikön onnena: jos Kannas olisi otettu tarpeeksi vakavasti, se olisi tuon aikaisen sotilaallisen ajattelun perusteella johtanut siihen, että pääasemaan ja ehkä väliasemaan olisi tuotu enemmän joukkoja, jotka olisi murskattu Neuvostoliiton 1944 suurhyökkäyksessä niin, että Tali-Ihantalaan ei olisi ollut enää mistään reservejä otettavaksi. Tuohon aikaa NL:n suurhyökkäyksiä eivät pystyneet pysäyttämään paremmin varustetut saksalaisetkaan kuin noin parisadan kilometrin päässä lähtötasosta. Väliasemassa maasto ei olisi mahdollistanut kunnon puolustusasemia. Vaikka syy kannaksen joukkojen heikouteen oli virheellinen (rauhanteon pantti), lopputulos oli parempi osaksi ehkä Neuvostoliiton ilmavoimien kyvyttömyydestä katkaista kulkuyhteydet. Loppu hyvin kaikki hyvin.
Itse moittisin marskia enintään huonosta johtamistavasta, joka kärjistyi tämän sairauden ja ikääntymisen johdosta kevätkesällä 1944. Jos tuoreet ilmakuvat ja muu informaatio olisi tutkittu ätevän esikuntapäällikön toimesta, jotain olisi ehkä voitu tehdä.
Kannaksella armeija oli huonoissa asemissa ja valmistautunut toisenlaisen vastustajan torjumiseen osin vanhanaikaisella kalustolla. Lääkkeet keksittiin sitten Ihantalaan mennessä. Johan Terä on tähän tarjonnut vaihtoehtoisen toimintamallin.
PoistaArmeijan kehittäminen lyötiin asemasodan vuosina pahasti laimin.
"Armeijan kehittäminen lyötiin asemasodan vuosina pahasti laimin."
PoistaTämä pitää paikkansa ja siitä ylipäällikkö kantoi ylimmän vastuun. Samoin saksalaisten sotilaiden välittämistä kokemuksista ei otettu tarpeeksi oppia.
Toisaalta mitä huonoille asemille olisi voitu tehdä, vetää armeija suoraan takalinjalle? Maantieteelle ei marskikaan voinut mitään. Toki linnoitustoimintaa olisi voinut kohdistaa enemmän kannakselle, erityisesti taka-asemalle. Toisaalta se olisi voitu joukoissa käsittää luvaksi paeta.
Taistelutavan olisi pitänyt olla joustava. Valkeasaaren tulivalmistelu kattoi seitsemän neliökilometrin alueen. Sen alle ei olisi kannattanut jäädä, vaan kuluttaa hyökkääjää tykistöllä.
PoistaNyt joukot kuluivat parin päivän aikavoiton vuoksi, eikä järjestettyä puolustusta saatu aikaan.
"Tunnettu Rytin omissa nimissään tekemä sitoumus taistelun jatkamisesta Saksan kanssa on usein leimattu tarpeettomaksi ja sitä on myös nimitetty sopimukseksi"
VastaaPoistaMinusta Rydin menettely oli tyyppiesimerkki "isänmaallisesta petoksesta": ensin annettiin ymmärtää Suomen taistelevan Saksan rinnalla katkeraan loppuun asti, kun Hitlerille oli mahdoton ajatuskin, että maan johtaja voisi itse erota, sitten siten hankituilla aseilla ja lento-osasto Kuhlmeyn avulla pysäytettiin vihollinen ja sitten tyylikkäästi irtauduttiin tuosta sitoumuksesta, mutta ei "lällätetty" vaan kirjoitettiin Mannerheimin toimesta kohtelias kirje Hitlerille. Parasta mahdollista Machiavellia, joka olisi ansainnut korkeimmen kunniamerkin eikä kuritushuonetta, mutta sinnekin on isänmaan ystävän tarvittaessa mentävä.
"kohtelias kirje Hitlerille"
PoistaAnonyymi 7. elokuuta 2024 klo 19.14 olisi tietysti kirjoittanut Hitlerille sotadiplomaattisen kirjeen: "Saatanan perkeleen Hitler, ..." Jne.
Ei tietenkään, minähän ihailin tuon kohteliaan kirjeen kirjoittamista. Niinistökin teki vastaavan yhteydenoton Putiniin Suomen liityttyä Natoon. Vihollista ei pidä koskaan loukata, tuhota kyllä jos on mahdollisuus.
Poista”Se kansakunnan suuri kokemus”
VastaaPoistaTätä nykyä voidaan puhua jo kansakuntien suurista kokemuksista. Eräs kysymys: miten on hoidettavissa geopoliittinen poliittis-imperialistinen totaalinen ”alkoholismi”? Putin aloitti vaatimalla maailmalle useita napoja. Sitten hän rakastui ideaan historian kääntämisestä taaksepäin. Luhistunut Neuvostoliitto pitää herättää/saada takaisin eloon. Sitten pulpahti toive, että Venäjällä ei ole rajoja, mutta kuitenkin haaveiltiin euroaasialaisesta Venäjästä Portugalista Vladivostokiin asti. Ukraina julistettiin natsifasistiseksi valtioksi, jonka johto piti tuhota kolmessa päivässä.
Putin vaatii tunnustamaan juridisesti ne Ukrainan alueet, jotka on juridisesti liitetty Venäjän federaatioon. Venäjällä ei ole ihmisiä/kansalaisia. Siellä on ainoastaan Putiniin ja putinistien orjia. Vankiloissa ja ulkomailla on tietty määrä ihmisiä.
Putin haluaa siis tarjota kokemuksia koko maailmalle.
Hyvä analyysi blogistilta ja keskustelukin pääosin järkevää, osin hyvinkin viisasta, sikäli kuin perässä olen pysynyt.
VastaaPoistaTämä "Teheranin Ano" ja hänen sitkeytensä vain hieman ihmetyttävät.
Hän on joko niin ihastunut omaan fixideaansa Teheranista, että mikään logiikka ja vasta-argumentit eivät pure tai sitten kyseessä on se sama Ano, joka aiemmissa keskusteluissa on yrittänyt kovasti myydä paluuta YYA-aikaan ajatuksella, että "eikös ollutkin kiva ennen kuin saatoimme iloisesti myydä NL:oon/ Venäjälle vähän huonompaakin tavaraa, kun parempaan emme pysty" ja että "Suomi kuuluu Venäjän etupiiriin ja Venäjä Suomen etupiiriin - lännessä ja Natossa Suomi on väärässä seurassa".
No, saahan sitä jokainen myydä mitä ajatusta tykkää, mutta ei pidä ihmetellä, jos kaikki ei mene hyvin kaupaksi. Pitää ymmrtää, että tuon sortin torikauppiailta ei voi edellyttää minkään sortin tieteellistä kurinalaisuutta eikä laajempaa kokonaiskuvaa. Luetaan faktoja kuin piru Raamattua.
"Teheranin Ano"
PoistaTeheranin Ano:sta voi sanoa vain se, että poliittinen onanismi/masturbaatio ei ole vielä kielletty. Olkoon näin.
Niinpä. Huomaat kai Matias K. Miksi olet aina aika yksin mielipiteittesi kanssa.
PoistaJuuri kukaan ei osta niitä (tahallinen anglismi).
Kyllä Matiakseen mielipiteisiin voi välillä yhtyäkin.
PoistaMielipiteisiin vai Matiakseen?
PoistaSotilasaikakauslehdessä oli myös arvostelu kirjasta. Sen voisi kiteyttää Kesselin ja Geustin osuus on OK, mutta Visurin osuudesta voi olla toistakin mieltä.
VastaaPoistaTuossa ylempänä kommentoija viittaa jonkun veteraanin puheisiin Suomen kenttäarmeijan kotiuttamisesta vuonna 1945. Ilmeisesti kahdeksankymmpisellä veteraanilla olivat menneet ajankohdat ja termit hiukan sekaisin.
VastaaPoista4.9.44 Alkoi aselepo. Armeija jäi asemiinsa aina välirauhaan 19.9.44 saakka. Sen jälkeen peräydyttiin 1940-rajan taakse. Osa joukoista siirrettiin Lapin sotaan.
Välirauhan ehtojen mukaan armeija oli kotiutettava 5.12.1944 mennessä. Niin kävi. Lappiin jäi 2-3 pataljoonaa ja loput tallustelivat kohden kotiseutuja. Etelässä olleet joukko-osastot kotiutettiin myös, poislukien ne, joilla asevelvollisuus oli vielä kesken. Lähteä saivat myös ne ylimääräiset upseerit, joilla ei ollut vakituista virkaa.
Neuvostoliiton mielenkiinnon siirtymisen Keski-Eurooppaan ymmärtää. Välirauhanteon jälkeen länsiliittoutuneet olivat vallanneet Eurooppaa Anwepenia, Brysseliä myöden ja lähes koko Ranskan. Tuo vastustamattomalta näyttänyt rynnistys sai ehkä miettimään, menevätkö ne samaa kyytiä Berliiniin saakka. Suomen kannalta oli onnellista, että Neuvostoliitto ei tajunnut länisliittoutuneiden operaation olevan kulminoitumassa.
Seuraavina vuosina Neuvostoliitolla oli edessään monia herkkupaloja, kuten Kiina, Korea ja Tsekkoslovakia. Ja paljon riesaa, kuten Ukrainan banderalaiset ja Baltian metsäveljet. Ynnä mielenkiintoista itse aiheutettua tohinaa kuten Berliinin saarto. Suomi kenties joutui hyllylle kategoriaan ”Joutaahan tuon myöhemmininkin”.
"menevätkö ne samaa kyytiä Berliiniin saakka."
PoistaTietävästi länsiliittoutuneiden korkein sotilasjohto olisi halunnut näin tehdäkin. Ylipäällikkö Roosevelt päätti jättää Berlinin suosiolla venäläisille. Stalin halusi varmistaa sen.
"Suomi kenties joutui hyllylle kategoriaan ”Joutaahan tuon myöhemmininkin”.
PoistaLuulen, että tuo ja Suomen pussinperäasema oli merkittävä syy Suomen selviytymiseen 1944 välirauhan jälkeen ja kylmässä sodassa. Baltian pitkäaikainen kirous oli sijainti Berlini-Pietari/Leningradlinjalla, joka johti Saksan ja Venäjän/NL tarpeeseen pitää se suoranaisessa hallinnassaan. Syitä saattoi toki olla muitakin (ks edellä 7.8. klo 19.30). Pohjimmiltaan emme tiedä.