Polku monumentille
H.K. Riikonen, Klinge. ntamo 2024, 348 s.
Horatius Flaccus lienee tunnetuin oman
monumenttinsa rakentaja. Lähes kenen tahansa toisen suusta ylpeät sanat Exegi
monumentum, aere perennius (rakensin vaskea ikuisemman monumentin),
kuulostaisivat enemmän tai vähemmän naurettavilta ja pöyhkeiltä.
Mutta Horatiuksen maine on kuin
onkin säilynyt tuhansien vuosien yli ja monet sukupolvet ymmärsivät, että kun
puhuttiin runoilijasta, tarkoitettiin yleensä häntä (vrt. Vihavainen: Haun
mantua tulokset (timo-vihavainen.blogspot.com).
Horatiukselta sai innotuksensa myös
muuan nuori mies, joka uskomattoman arrogantisti jäljitteli ensin Horatiusta ja
luetteli sitten kansoja, jotka tulevat aikojen kuluessa vaeltamaan kunniaa
osoittamaan hänen monumentilleen, jonne johtava polku ei ruohotu. Siinä olivat
mukana suomalaisetkin.
Mitäpä hän tohtikaan kirjoittaa:
Exegi monumentum[3]
Я памятник себе воздвиг нерукотворный,
К нему не зарастёт народная тропа,
Вознёсся выше он главою непокорной
Александрийского столпа.
Нет, весь я не умру — душа в заветной лире
Мой прах переживёт и тленья убежит —
И славен буду я, доколь в подлунном мире
Жив будет хоть один пиит.
Слух обо мне пройдёт по всей Руси великой,
10 И назовёт меня
всяк сущий в ней язык,
И гордый внук славян, и финн, и ныне дикой
Тунгус, и друг степей калмык.
И долго буду тем любезен я народу,
Что чувства добрые я лирой пробуждал,
Что в мой жестокий век восславил я Свободу
И милость к падшим призывал.
Веленью Божию, о муза, будь послушна,
Обиды не страшась, не требуя венца,
Хвалу и клевету приемли равнодушно
20 И не
оспоривай глупца.
Tämän voi halutessaan lukea
kaikilla niillä kielillä, joita google tarjoaa, mutta en nyt viitsi ottaa tätä
tehtävää itselleni ja kehotan käyttämään kääntäjää.
Joka tapauksessa runo ei ole
pelkästään mahtaileva, vaan myös henkevä ja kehottaa ottamaan niin kehut kuin pahantahtoiset
valheet välinpitämättömästi ja jättämään hölmöjen kanssa kinastelun omaan
arvoonsa.
Tämä nuori mies oli tietenkin
Aleksandr Puškin eikä hänenkään hulvaton itseylistyksensä ollut turhaa puhetta.
Näin Venäjän itseaiheuttaman russofobian aikakaudella myös Puškinin kunniaa
pyritään mitätöimään, mutta toivotontahan se työ on.
Kokonaan en kuole, toteaa Puškin,
seuraten Horatiusta (non omnis moriar). Horatiuksen mielestä hänen
tuotantonsa oli pyramideja korkeampi, kun taas Puškin tyytyy viittaamaan Pietarin
Palatsitorilla sijaitsevaan Aleksanterin pylvääseen, mikä ei sekään ole vähän.
Matti Klingen suurtyötä, joka on
hänen omakuvansa kuusiosaisessa muistelmasarjassa, sen lisäksi parinkymmenen
niteen laajuisessa päiväkirjasarjassa ja tietenkin ennen muuta tutkimuksessa ja
toiminnassa, olen aiemmin kosketellut luullakseni useissa kymmenissä blogeissa.
Niinpä nyt lienee jo turha puhua
tuosta työstä sinänsä, sen sisällön puolesta. Sen sijaan voidaan tarkastella
itse rakennelmaa monumenttina.
Horatius oli lakonisuuden mestari
ja kiteytti elämänsä ja työnsä kahteen lyhyeen riviin:
Mantua me genuit, Calabri
rapuere, tenet nunc
Parhenope; cecini pascua, rura,
duces.
Minut synnytti Mantua, Kalabria
se ryösti ja nyt omakseen
sai Napolin multa; oon laulanut
paimenten, maamiesten, sankarten laulut
Turhamaisuushan saattaa ilmetä myös
äärimmilleen vietynä vaatimattomuutena. Voltairen, Suvorovin ja Mannerheimin
muistomerkit pelaavat sillä seikalla, että vain moukka voisi ihmetellä, kukahan
se tällainenkin herra mahtoi olla.
Klingen kohdalla tämä vaara sen
sijaan olisi ilmeinen, ellei sanallista pyramidia olisi rakennettu. Totean
heti, ettei se ole suinkaan turhanaikainen eikä sen massiivisuuskaan ole
tarpeetonta.
Mikäli joku haluaa tutustua tiettyyn
suuren murroksen aikaan yhden ihmisen näkökulmasta, lukekoon kaiken, mitä
Klinge on kirjoittanut ja erityisesti hänen muistelmansa ja päiväkirjansa.
Tietenkin Klinge kirjoitti aivan
tietystä positiosta eikä muuhun pyrkinyt ja tämä osaltaan lisää monumentin
arvoa. Maaseutu ja se muu maailma, jota Klinge ei arvostanut eikä yrittänytkään
ymmärtää, jää sitten toisenlaisten tekstien kautta hahmotettavaksi.
Klinge oli vahvasti roolihenkilö ja
pyrki yhdistämään isessään gentlemanin ja intellektuellin roolit, mikä jossakin
määrin myös onnistui, vaikka nuo kaksi roolia periaatteessa ovat toisilleen
vihamieliset.
Klingessä yhdistyivät myös
edistyksellisyys, mikä aikoinaan merkitsi kekkoslaisuutta ja kuten nykyään typerästi
sanotaan, suomettuneisuutta ja toisaalta aito kulttuuritaantumuksellisuus, joka
sai jopa hullunkurisia piirteitä. Niistä hän itse ymmärtääkseni oli kyllä täysin
tietoinen.
Klingen suurena saavutuksena historiankirjoituksen
alalla oli keisariajan siunauksellisuuden korostaminen. Juuri tällä hetkellä hänet
yhdessä Osmo Jussilan ja Keijo Korhosen kanssa on nostettu tapeetille yhtenä
niistä, jotka vääristivät kansakunnan historiakuvaa.
Tämäkin on likinäköinen arvio.
Kansakunta kirjoittaa historiaansa kulloisenkin aikakauden tarpeiden mukaan,
mikä ei tarkoita, että Kleio olisi jonkinlainen prostituoitu. Totuus nyt vain
on ajan tytär ja aikakauden ymmärtäminen edellyttää myös menneisyyden uutta
hahmottamista. On normaalia, että siinä mennään överiksi.
Ei Klingen, Jussilan ja Korhosen suomettuminen
ollut mitään nöyristelyä, kuten ymmärtämättömät saattaisivat kuvitella.
Korhonen torjui tylysti yritykset selittää Suomen itsenäisyys Leninin lahjaksi
tai kuvitella Molotovin-Ribbentropin sopimuksen salainen lisäpöytäkirja
väärennökseksi. Jussila taas oli se, joka yhtenä hyvin harvoista uskalsi kertoa
jopa suomalaisille julkisesti totuuden talvisodasta.
Tämä on sen verran laaja teema,
ettei sitä voi tässä tyhjentää. Mutta Klinge toki säilytti Venäjän suhteen viattomuutensa
loppuun saakka, samaan aikaan kun Korhonen ja Jussila kehittyivät näkemyksissään.
Muuan selitys on, ettei Klinge ei
venäjän kielen taidottomana kyennyt yhtä syvällisesti ymmärtämään kohdettaan, vaikka
ranskasta olikin asialle suurta hyötyä erityisesti 1800-luvun alkupuolen
kohdalla. Sehän olikin Klingen varsinainen aikakausi.
Ryhtymättä enempää ruotimaan Riikosen
kirjaa joka enimmäkseen koostuu vanhoista arvosteluista, totean, että sen
lukeminen oli oikein kiinnostavaa. Ei tämä ole mikään turha kirja, vaikka
nimenomaan Klingen monumentti on jo muutenkin valtava.
Kuvitus, joka on peräisin Monte
Criston kreivistä, on huikea keksintö. Asiaa tuntematon saattaa kansikuvasta
päätellä avaavansa jonkin goottilaista kauhua sisältävän teoksen, jonka päähenkilö
näyttää olevan joiku bandiitti.
Suuruus synnyttää ympärilleen vain
lisää ainesta. Luulen, että Klingen ympärille syntyy vielä monia artikkeleita
ja kirjoja. Etenkin hänen käsityksensä keisariajasta ovat merkittäviä myös ja nimenomaan
tietyssä yksipuolisuudessaan.
Ilman liioittelua saattaisi vanha
ystäväni, kuten rohkenen sanoa, toistaa Horatiuksen ja Puškinin sanat omnis
non moriar. Kokonaan en kuole.
"Totuus nyt vain on ajan tytär ja aikakauden ymmärtäminen edellyttää myös menneisyyden uutta hahmottamista. On normaalia, että siinä mennään överiksi."
VastaaPoistaOrwell kuvaa hyvin tätä överiksi menoa.
"Ei Klingen, Jussilan ja Korhosen suomettuminen ollut mitään nöyristelyä, kuten ymmärtämättömät saattaisivat kuvitella."
VastaaPoistaEi se ollut mitään nöyristelyä vaan kunnon Machiavellia: välillä pitää olla kettu, välillä leijona. Valtiotaitoa on tietää milloin.
Eiköhän se tapahtunut hyvässä uskossa. Maailma vain näytti erilaiselta.
PoistaItse täysin amatöörinä, toki paljon asiasta lukeneena ja ajatelleena, en voi olla muuta mieltä kuin sitä että Venäjän keisarikunta laittoi alkuun Suomen antaessaan meille varsin vahvan autonomian. Syntyi historian kohtu, jossa sikiö alkoi kasvaa ja kun aika oli täysi, halusimme ulos. Vähän hassu vertaus tuli tuossa nyt, mutta olkoon. Osana Ruotsia tätä on hyvin vaikea kuvitella tapahtuneeksi.
VastaaPoistaMitä suomettumisen aikaan tulee, paasikivi-kekkoslaisuuteen, niin mitähän muita mahdollisuuksia meillä olisi ollut selvitä itsenäisenä vuodesta 1944 noin 70-luvulle?
Eli ei kai Klinge nyt kovin out voi olla, jos on pienikin taju siitä mitkä ovat olleet olosuhteet historiassa. Ja näinhän Vihavainen tuossa taisi ajatellakin.
Nyt on sitten kaikki ravistettu irti itäiseen suuntaan. Juuri nyt ei tainnut olla muuta mahdollisuuttakaan (vrt. Kekkosen-aika, yhtä pakollinen) mutta aika vasta näyttää kuinka meidän käy.
Itse en pidä lainkaan idealismista kun on ulko- eli turvallisuuspolitiikasta kyse. Putin käy rikollista sotaansa nyt, mutta rauha tullee vuoden sisällä jos Ukrainastakin tulleita signaaeleita kuuntelee. On olemassa tietenkin edelleen suuren eskalaation mahdollisuus, jotain siis sellaista mikä sopisi hyvin esim. Virolle ja Puolalle, Naton sotavalmiimmille maille, mutta meidän Suomessa kannattanee pitää matalampaa profiilia, ja jälleen kerran maantieteemme vuoksi. Moni rakastaa ajatusta että taas olemme "etulinjan" maa. Sisäistä militaristia monella se sattaa kutittaa mukavasti: nyt on elämällä merkitystä. Jo ne toisen maailmansodan historiateokset, beeverorit ja muut, ovatkin jo loppuun selattuja.
Itse en haluaisi saada räjähtävää rautaa niskaamme. Tai sataa tuhatta rajan yli lähetettyä pakolaista. Pitäisi olla kekkosviekkautta nytkin vaikka olemmekin innokkaita länsiliittolaisia.
Ukrainan pitää tietysti voittaa maahansa kohdistunut raaka ja väärämielinen hyökkäys, mutta parhaassa tapauksessa sen pitäisi tapahtua niin ettei voiton hinta tule olemaan Euroopassa suurempi kuin rauhan-
Kerta Rytinä
"suuren eskalaation mahdollisuus, jotain siis sellaista mikä sopisi hyvin esim. Virolle ja Puolalle"
PoistaOnkohan se ihan noinkaan?
"Itse en haluaisi saada räjähtävää rautaa niskaamme. Tai sataa tuhatta rajan yli lähetettyä pakolaista. Pitäisi olla kekkosviekkautta nytkin vaikka olemmekin innokkaita länsiliittolaisia."
Tuohon on helppo yhtyä: täytetään sopimusvelvoitteet, mieluiten äänekkäästi, muttei uhoilla Venäjälle; valmistaudutaan siihen päivään, jolloin meitä ei enää tarvita, mutta Venäjä omine turvallisuusetuineen on edelleen naapurimme...
Käsittääkseni Viro ja Puola olisivat valmiita Nato-joukkojen lähettämiseen Ukrainaan. Joko siis: eskalaation uhalla tai eskalaatiota pelkäämättä, miten se nyt halutaan ajatella.
PoistaKerta Rytinä
Nuo aikansa hahmot: Jussila, Klinge ja Korhonen, kuitenkin kestävät ajan hammasta.
VastaaPoistaMutta, patsaita tullaan kaatamaan myös vastaisuudessa. "Speden" patsas kaatui Tallinnassa 1990: siitä venäläiset eivät pitäneet. Virolaisilta, sensijaan olen useasti kuullut helpotuksen huokauksen, vihdoinkin.
HS valisti meitä aikoinaan, että patsas museoidaan. Oma havaintoni kahden vuoden takaa oli se, että Lenin rötkötti naamallaan Kaupungin museon takapihalla.
Vihavainen: "Totuus nyt vain on ajan tytär ja aikakauden ymmärtäminen edellyttää myös menneisyyden uutta hahmottamista."
VastaaPoistaTässä nimenomaisessa tapauksessa en voisi olla enemmän eri mieltä, vaikka se tavan mukaan jälleen johtanee "moukan", "typeryksen", "historiaa ymmärtämättömän" jne. leiman saamiseen niskaansa.
Maallikkonakin ymmärrän mielestäni hyvin, että historia (merkityksessä 'historiantutkimus' tai '-kirjoitus') koostuu erilaisista tulkinnoista, jotka saattavat aikojen mukaan vaihtua toisiksi. Historia on kuitenkin myös ja ennen muuta menneisyyden lähdevaraista selittämistä. Kaikki ei todellakaan ole "notkeaa modernia" (tiedän että termi on peräisin aivan toisesta yhteydestä). Jossain tulee vastaan raja, ei tietenkään "lopullisena totuutena", jollaista ei ole, vaan sellaisena lähteisiin perustuvana näyttönä, jota ei enää käy ylittäminen muulla kuin uudella, vielä vakuuttavampana lähdenäyttönä. Sellaiseksi ei mielestäni todellakaan riitä vaikkapa sen "huomaaminen", että ns. yleisvaltakunnalliset lait meillä ja muualla oli laadittu eri lainsäädäntömenettelyissä.
On siis lievästi sanoen hämmästyttävää lukea uuden "vastakirjan" esittelytekstistä seuraavaa: "- - perinteinen käsitys on ollut aivan oikea ja että myöhemmät tutkijat ovat manipuloineet autonomian ajan historiaa epäpätevin perustein" - olkoonkin että kyseessä lienee kustannustoimittajan teksti; jostain hänkin on ohjeensa saanut.
Tuohon historiaa "epäpätevin perustein manipuloineiden" (!) tukijoiden joukkoon on siis aivan ilmeisesti luettava ainakin seuraavat historiantutkijat: Päiviö Tommila, Keijo Korhonen ja - suurimpana loukkauskivenä - tietenkin Osmo Jussila (vrt. Kanava 5/2024).
Matti Klingeä ei viitatussa yhteydessä lainkaan mainita, varmaankin siksi koska hän ei tehnyt perustutkimusta Venäjän ja Suomen valtio-oikeudellisen suhteen luonteesta. Voidaan kuitenkin panna merkille, että Klinge useassa yhteydessä (ainakin ns. vuosipäiväkirjoissaan ja kuusiosaisessa muistelmasarjassaan) tuli toisinaan käyttäneeksi mielestäni osuvaa luonnehdintaa "kansallisoikeistolainen" siitä tutkimussuunnasta, joka vielä 1960- ja 1970-luvulla Suomessa useinkin oli valtavirtaa silloisten historiantutkijoiden "establishmentin" keskuudessa ja joka tällä hetkellä jälleen tuntuu lähes "yhtä epämiellyttävän tutulta kuin venäläinen nationalismi ja sen ottamat naamiot".
No, nimimerkki "Nimetön" nyt on ihan kaikkea, moukkamainen, asiallinen, asiantunteva ja jopa briljantti.
PoistaJotenkin vain kannattaa yrittää ymmärtää myös se miksi tietty suuntaus on koko aikakauden hyväksymä ja sitten taas sen hylkäämä.
Siitä tämä kommentti oli hyvä, että se avaa kaikille lukijoille, että keskustelu osaksi liittyy Kanava-lehden numeroissa 3-5/2024 käytyy suomettumiskeskusteluun, joka sai osaksi alkunsa oikeustieteilijä, historiantutkija Aki Rasilan kirjoitukseen siitä oliko autonomian ajalla Suomella perustuslaki hallitsijanvakuutuksen kautta.
PoistaMielenkiintoisen näkökulman historiantutkimukseen tuo Lauri Taneli Lassila, joka toteaa, että kuten kaiken historian, myös suomityumisen ymmärtäminen edellyttää tulkintaa: missä määrin kyse oli isänmaan parhaan tavoittelusta, missä määrin oman edun ajamisesta.... Historioitsijat voivat tarjota vain tulkintoja... Tulkintoja on aina mahdollista kyseenalaistaa, kiistää ja politisoida. Ja kun tulkinnat liittyvät politiikkaan - kuten suomettumisen kohalta - ne ovat väistämättä poliittisia.
Melkoinen monumentti, yhden miehen perustama, itselleen, kieltämättä on hänen tuotantonsa näkyvin osa, muistelmat ja vuosipäiväkirjat, joiden viimemainittujen palstoille hän suvaitsi tallentaa hetkellisen tuohtumuksensa erääseen huomautukseeni, - liittyy maailaiselämään, hiihtoon ja ulkoilmakestävyyteen. En tiedä ollako ylpeä vai välinpitämätön, mutta siellä se nimi monumentin yhdessä laskoksessa istuu. Ja minä kun olin pitkään vahvasti klingeläinen, kunnes mies alkoi lipua horisontin taakse.
VastaaPoista