Häijyyden juhlaa
Isaiah Berlin, Enlightening. Letters
1946-1960. Edited by Henry Hardy and Jennifer Holmes with the assistance of
Serena Moore. Pimlico 2011, 844 s.
Englantilainen
henkevyys, wit, on aivan oma lajinsa. Sen tunnustettuja mestareita ovat olleet
muun muassa Samuel Johnson, G.B. Shaw, Oscar Wilde ja Winston Churchill.
Sir Isaiah
Berlin, joka syntyjään oli Riian juutalainen, ansaitsee kuitenkin myös
paikkansa tässä joukossa. Itse asiassa hänelle olisi kuulunut päärinarvo jo
pelkästään sillä perusteella, miten korkealle hän kehitti tuon englantilaisen
kansallisurheilun.
Tässä nyt
käsitellyn kirjekokoelman arvostelijat eivät ole säästäneet superlatiiveja: Ironic,
gossip, profound and always intensely human;
A brilliant talker and a feline gossip… readers will find that same bubbling
flow of malice, wit and human insight…; As well as being sometimes profoundly
wise, these letters are often laugh-out-loud funny….
Meillä, jossa
niin sanottu munaton nillittäminen halutaan nostaa keskeiseksi kansalaishyveeksi,
moinen ilkeyden ylistys saattaa kuulostaa aivan villiltä. Meillähän on
totuttu siihen, että niitä, joista ei pidetä tai joita ei hyväksytä, haukutaan,
enemmän tai vähemmän ruokottomasti.
Berlinin
lajityyppi on sen sijaan älykäs henkevyys, jos kohta myös feline gossip.
Hänessä on kissamaisen juoruilijan vikaa ja kissathan eivät hauku.
Mutta eivät kaikki
viatkaan aina niin yksioikoisen tuomittavia ole, jos ne on kehittänyt
taiteeksi.
Olen aina
arvostanut Berlinin terävää otetta venäläisistä klassikoista. Etenkin hänen
esseensä The Hedgehog and the Fox on kuuluisa. Kettu osaa monta pientä
temppua, mutta siili vain yhden ison tempun.
Oliko Leo
Tolstoi kettu vai siili? Berlin uskoo, että hän oli itseasiassa kettu, joka
kuvitteli olevansa siili. Kirjoittajan ylitsevuotava ihailu Tolstoita kohtaan
näkyy myös näistä kirjeistä.
Berlinin suuri
intohimo oli vapaus, jota hän ei käsittänyt banaalilla tavalla esteiden
puuttumisena, vaan ennen muuta hengen vapautena. Oli uskallettava ymmärtää,
että ihmisen oli itse luotava historiansa eikä rynnättävä minkään
historiallisen ”välttämättömyyden” turviin. Historialla ei ole librettoa.
Itse olen
erityisen vaikuttunut niistä Berlinin esseistä, joissa hän osoitti sellaisenkin
vapausmaanikon kuin Mihail Bakuninin taipumuksen totalitaariseen ajatteluun.
Aleksandr Herzen sen sijaan kuuluu Berlinin suuriin sankareihin.
Sir Isaiah on
siitä merkille pantava tyyppi, että samaan aikaan kun hän tekee aivan armotonta
pilkkaa ihmisten typerästä ja usein sitäkin arrogantimmasta ajattelusta, hän
osaa myös arvostaa heidän hyviä ominaisuuksiaan, mikäli niitä on.
On merkille
pantavaa, että Berlin suhtautuu varsin ironisesti sellaisiinkin vapauden
ritareihin kuin Karl Popper, Arthur Koestler tai jopa Bertrand Russell.
Arnold Toynbee
on Berlinistä sinänsä herttainen herra, mutta hänen kirjansa A Study of History
on kauhistuksien kauhistus. V.M. Joad näyttää olevan pelkkä
keskinkertaisuus eikä kirjoittaja edes mainitse Oswald Spenglerin nimeä. Toki
tämä ei kuulukaan tuttavapiiriin, edes vainajana.
Kunnioitetusta
George Kennanista, (joka käyttää puheenvuoron Tolstoista ja seksistä sekä meidän
aikakaudestamme) ja samalla hänen norjalaisesta vaimostaan, Berlin piirtää
herkullisen karikatyyrin: ”that grey, fanatical passionate Presbyterian
appearance with a total lack of spark anywhere, and the bleak, solemn sweet,
Ibsenite look on the face of his wife”.
Tämä oli
vastustamattoman koomista ja muuan kollega pistikin Berlinille heti lappusen,
jossa arveli tämän puheenvuoron asettavan rouva Kennanin aivan uuteen valoon.
Mutta Berlin
pyysi vastaanottajaa ehdottomasti polttamaan tämän kirjeen ja varomaan
näyttämästä sitä kellekään.
Stalinin ja
Trotskin elämäkerturina tunnettu Isaac Deutscher on Berlinin mukaan ”…a
full-sized charlatan and not a word he says, its seems to me, is to be believed”.
Eräästä
toisesta, nyt jo unohtuneesta kirjasta Berlin sanoo: ” It is one of the
cheapest and most bogus book I have read on almost any subject lately -smart,
smug, empty and ill intentioned.”
Suomalaisia ei
tämän brittimiljöön kirjeistä juuri kannata etsiä, vain Konni Zilliacus, vasemmistoparlamentaarikko
vilahtaa ohi. Edes Mannerheim ei kuulu siihen maailmaan, jossa All Souls
college on maailman napana.
Eipä sikäli,
Oxfordilla on oma lumonsa, joka virittää vierailijankin hartaaksi. Se kyllä
saattaa myös viekoitella älyllisesti palkitsevaan, mutta vähän tuottavaan
joutenoloon -otium sapientis.
Berlinin
tapaaminen Anna Ahmatovan kanssa on kuuluisa ja sitä on usein kuvattu. Hän sai
tavata myös Lazar Kaganovitšin ja kertoo kirjassaan, miten tuo entinen suutari
ylhäisesti kuulusteli häntä siitä, millaista filosofiaa lännessä oikein
opetettiin ja ilmeisesti sai keskustelusta vain lisää pontta
intellektuaaliselle omahyväisyydelleen, mikäli sanaa voi tässä yhteydessä
käyttää.
Meidän on helppo
unohtaa, miten tavattoman röyhkeää tuon ajan marxismi-leninismi oli ja miten
itsekylläisesti sen piirissä uskottiin ”itse elämän” osoittaneen Marxin jo sata
vuotta sitten löytäneen ainoan mahdollisen totuuden.
Hengen vapauden
merkityksen ymmärtäminen ei tänäkään päivänä ole mikään helppo juttu ja se
tieteisusko, joka tyhmimpien piirissä on erityisen lujassa, oli yhtä simppeliä
jo aikanaan.
Berlin mainitsee
vain kerran Norbert Wienerin nimen, mutta on sitäkin imponoituneempi hänen
ajattelustaan. Toynbee puhuu ”atomiajasta”, mikä on Berlinin mielestä vain
banaalia.
Wienerin
kybernetiikka sen sijaan tuo hänen mieleensä (jo vuonna 1952!) vision uudesta
maailmasta, jossa henkisen työn tekijät on korvattu ”mekaanisilla” muisteilla
ja aivoilla. Se on asia, joka voi muuttaa elämämme täydellisesti. Siihen
verrattuna ”atomiajasta” puhuminen on pelkkää vulgaariutta.
Berlinin kirjeitä
on julkaistu vielä toinenkin nide, jota en tällä kertaa hankkinut. Tällaiset
aikansa dokumentit puhuvat paljon enemmän kuin sanovat. Niiden suuri etu on jälkiviisauden
puuttuminen.
On sääli
ajatella, että viidenkymmenen vuoden kuluttua tällaisen materiaalin löytäminen
saattaa olla enimmäkseen mahdotonta.
Arkistot tallentavan
jonkin verran sähköposteja, mutta valtaosa niistä kaiken maailman
twiittauksista, jotka nyt täyttävät maailmamme, taitaa hävitä peruuntumattomasti.
Näytteitä, jotka
säilyvät, tulee ainakin sisältymään niiden oikeudenkäyntien pöytäkirjoihin, joita
pölkkypäät nostavat siksi, että heitä on haukuttu tai heille on peräti
ilkeilty.
O tempora o
mores.
"Meillähän on totuttu siihen, että niitä, joista ei pidetä tai joita ei hyväksytä, haukutaan, enemmän tai vähemmän ruokottomasti."
VastaaPoistaNo siitä puhuen, nyt on sitten Teemu Keskisarjan vuoro joutua tikun nokkaan, ja mistäpäs muusta kuin "tuhman" sanan käyttämisestä. Muusta sisällöstä viis. Ristiinnaulitse!!!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006390194.html
-J.Edgar-
Keskisarjahan on huumormiehii. Hänhän taannoin antoi myös "luvan" heittää kepilliset Ison S:n tekojen muistoksi.
PoistaOmalla laillaan Keskisarjassa kiehtoo myös tuo hänen lakonisen toteava, hieman "assburgerimainen" olemuksensa (toki arvostan häntä ihan tutkijanakin). Mies ainakin tuo näkemyksensä esiin sen enempiä kaartelematta ja kumartelematta, eikä liioin tunnu nakkaavan hittojakaan siitä, mitä muut hänen henkilöstään tahtovat ajatella. Hänessä ja kaltaisissaan saattaa hyvinkin olla suomalaisen historiantutkimuksen tulevaisuus ja toivo, varsinkin kun tuo Poliittinen Korrektisuus tuntuu ujuttavan lonkeroitaan myös sille sektorille yhä itsepintaisemmin.
Poista-J.Edgar-
Loistavan kirpeää analyysia! Timo, luen parhaillaan kirjaasi Barbarian paluu.
VastaaPoistaKerrassaan loistavaa! Näitä on aina ilo lukea!
PoistaVoi kun nillittäjätkin edes joskus tekisivät sen.
Mutta ehkä se on liikaa vaadittu heiltä!
"älyllisesti palkitsevaan, mutta vähän tuottavaan joutenoloon -otium sapientis"
VastaaPoistaTuossapa erinomainen sivistyksen määritelmä, joka on kadonnut rakkaasta Alma materistamme, joskus sivistysyliopistoksikin itseään tituleerannut.
Isaiah Berlin on aina ollut suosikkiesseistejäni. Hiukan kuitenkin kummeksun kuvaa George Kennanista, joka oli jazzkitaristina ja -kornetistina tunnettu seuramies.
VastaaPoistaTimo. This is an interesting blog. Please look at this website and, if you are interested in being in touch, use the email address there (under 'Other Information' at the bottom of the page. Best regards.
VastaaPoistahttps://isaiah-berlin.wolfson.ox.ac.uk/
It really seems so. Thank you!
Poista