Silakat ja
muut kalat
Sosiologiassa on
muutamia klassikkoja, jotka ovat kestäneet aikaa ja joihin kannattaa suhtautua
vakavasti.
Yksi niistä on
Max Weber, jonka ajatukset valtiosta ja yhteiskunnasta ovat osoittautuneet yhä
uudelleen oikeiksi.
Weber katsoo,
että valio on herruusjärjestelmä, jossa jotkut johtavat ja toiset tottelevat. Herruuden
välineenä on viime kädessä väkivalta, johon nähden valtiolla tulee olla
monopoli. Ollakseen toimiva, valtion herruuden täytyy olla legitiimi, eli
nauttia kansalaisten hyväksymistä ja mielellään kunnioitustakin.
Kun valtio
hajoaa, ovat jäljet hirmuiset. Meillä se nähtiin kansalaissodan aikana ja
tänäkin päivänä se on todellisuutta Somalian kaltaisissa epäonnistuneissa
valtioissa.
Politiikalla tarkoitetaan
pyrkimystä valtaan eli pääsemistä osalliseksi valtion vallasta. Järjestäytyneessä
yhteiskunnassa tämä tapahtuu sääntöjen mukaan ja kansalainen voi tuntea
elävänsä ennustettavassa ja oikeudenmukaisessa ympäristössä.
Toki
sellaistakin saattaa tapahtua, että suuri osa kansaa myös toimivassa valtiossa
lakkaa tunnustamasta valtion legitimiteettiä.
Itse asiassa
meilläkin oli asia näin vielä sotien jälkeiselläkin kaudella, kun suuri osa
kansaa äänesti kommunisteja, joiden tavoitteena oli vallitsevan yhteiskuntajärjestelmän
väkivaltainen kumoaminen.
Dogmia kumouksen
välttämättömästä väkivaltaisuudesta toki pehmennettiin myöhemmin siten, että
selitettiin tarvittavan väkivallan määrän riippuvan porvarisluokan vastarinnan
määrästä: ellei sitä ole lainkaan, ei tarvita väkivaltaakaan. Kyseessä oli
hieman sama kuvio kuin ajatuksessa talvisodan välttämisestä.
Merkittävää on,
että vastuu mahdollisesta väkivallasta siirrettiin kokonaan ja jäännöksettä
toiselle osapuolelle, joka saattaisi olla kyllin röyhkeä yrittääkseen vastustaa
historian määräämää uuden yhteiskunnan tulemista.
Jonkinlainen
myötähäpeä vallannee jokaisen, joka pakottaa itsensä tutustumaan siihen, mitä
suomalainen älymystö kirjoitteli noina aikoina. Mutta ei historiaa voi
peruuttakaan.
Äärivasemmistolainen
älymystömme kirjoitti huomattavan paljon väkivallasta, teoretisoi sillä ja
lienee siitä jopa haaveillutkin. Onneksi sitä ei käytännössä syntynyt lainkaan.
Asian
mahdollisti luja valtio, joka onnistui perustelemaan legitimiteettinsä myös
kommunistien vastuunalaisille tahoille.
Kekkonen oli
myös lukenut sosiologiansa ja uskoi Ralf Dahrendorfin ajatukseen konfliktien
sääntelystä.
Dahrendorf hyväksyi
sen lähtökohdan, että yhteiskunnallinen konflikti oli olemassa ja sille oli
syynsä. Konflikteja saatettiin kuitenkin käsitellä ja purkaa rauhanomaisesti.
Asia tapahtui
siten, että konfliktin osapuolet organisoituivat selkeiksi eturyhmiksi,
esimerkiksi puolueiksi, ristiriidan olemassaolo tunnustettiin ja asetuttiin
yhdessä etsimään mahdollisuuksia sovitteluun.
Meillä tämä
merkitsi sitä, että aiemmin poliittisessa paitsiossa olleet kommunistit
otettiin tasaveroisina mukaan valtion hallitsemiseen, siis myös hallitusvastuuseen.
Tämä oli asia,
jota kommunistit vanhastaan jyrkästi vastustivat. Mutta turhaa oli ikuisessa
paitsiossakin rähjääminen, kun suurinta osaa kansaa ei kuitenkaan missään
oloissa olisi voitu saada kommunistien kannalle.
Suomessa
kommunistien kesyttämisestä hallitusvastuun avulla tuli kansainvälinen esimerkkitapaus.
Kyllähän punaväri haalistui muuallakin, mutta meillä poliittinen kenttä pysyi
sangen maltillisena huolimatta kommunistien nuorisosiiven äärimmäisyyspolitiikasta.
Poliittista väkivaltaa ei esiintynyt lainkaan.
Nyt meille on
sitten kuulemma perustettu silakkaliike, jonka tarkoituksena on koota
yhteen ihmisiä heidän mielipiteidensä mukaan epämääräiseksi, järjestymättömäksi
ja päättömäksi (ei johtoa eikä organisaatiota) laumaksi.
Ajatus on
apinoitu Italian oppositioliikkeestä, joka ilmeisesti on saanut voimaa siitä,
ettei hallitus sen mielestä riittävästi kannata tiettyjä näkemyksiä. Meillä
kyse näyttäisi pikemminkin olevan hallituksen politiikan myötäilystä toisin
keinoin.
En ole itse
pystynyt havaitsemaa koko asialle mitään muuta mielekkyyttä, kuin omasta
mielestään erinomaisia mielipiteitä kannattavien ihmisten ryhmittymisen ulkoparlamentaarista
toimintaa varten.
Liikettä on
motivoitu väkivallan uhalla, vaikka mistään sellaisesta eivät tämän maan
viranomaiset ole kertoneet. Parvessa on kuulemma hyvä suojautua väkivallan
uhkaa vastaan, sanotaan kaunopuheisesti, mikä ei tietenkään tarkoita mitään
muuta kuin sitä, että siinä pyritään puuttumaan valtion olennaiseen tunnukseen
eli väkivaltamonopoliin.
On helppo
ymmärtää, että järjestettävät mielenosoitukset houkuttelevat paikalle häiritsijöitä
ja kun väkivaltainen konflikti saadaan aikaan, ryhtyy joukko vastustamaan
toista osapuolta nimenomaan väkivalloin ja syntyy niin sanottu roskaväki-ilmiö
(Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=roskav%C3%A4ki
).
Sameissa vesissä
on tunnetusti joidenkin mielestä hyvä kalastella.
Sitä, että
silakkaliikettä siivittää epämääräinen vallankumousromantiikka ja väkivallasta
haaveilu, ei voi erehtyä.
On outoa, että
tuollaista liikettä puuhataan nyt meillä, jossa on toimiva demokraattinen
järjestelmä, joka on pystynyt asiallisesti hoitamaan vakavienkin konfliktien
sääntelyn. Nyt ollaan selvästi pyrkimässä siitä eroon ja siis konfrontaatioon,
kärjistykseen ilman sovittelumekanismeja.
Mikäli
nimenomaan hylätään järjestäytyneen yhteiskunnan mekanismit ja kyhätään kasaan
amorfisia massoja, joiden hallitsemattomuutta juuri ihannoidaan, ollaan
ottamassa pitkä harppaus takaisin nykyisestä kehittyneestä Suomen valtiosta
kohti niitä primitiivisiä yhteiskuntia, joiden autenttisuutta läntisten
yläluokkien tyhjäntoimittajavesat ovat aina ihannoineet.
Luulenpa, ettei
millään poliittisella puolueella ole nyt syytä antaa tukeaan tällaiselle
kehitykselle.
Mitä Italiassa eilen, sitä muualla huomenna. Niin se on aina mennyt, hyvässä ja pahassa.2000 anni.
VastaaPoistaSepä olisikin hienoa jos joku vielä pystyisi pohdiskelemaan eri tapoja joilla yhteisöllinen valta voi legitimoitua. Siinähän on mentävä Durkheimiin asti -- esimerkiksi Weber tai Dahrendorf ottivat tuon laatutekijän -- sosiaalisen sitovuuden asteen -- ihan valmiiksi annettuna.
VastaaPoistaEttä siis puhuttaisiin esimerkiksi "vallan kaikkiallisuudesta ja tajunnallisista alkioista" ja todettaisiin vaikkapa, että kuvakiellon omaksuneissa kulttuureissa yhteisöllinen valta legitimoituu "kaikkiallisempana" ja tajunnalliset alkiot rakentavat "tunnustuksellisemman" ajattelun joka elää suuren sosiaalisen sitovuuden vallitessa.
Mutta sukupolvet jotka tällaisia saattoivat ajatella ovat ehkä jo menossa hautaan. Nuorempien lukutaidon laita on vähän niin ja näin. Sanat muuttuvat taas liikennemerkeiksi, käsiterealismi kutoo rautaisten perustelun ketjut, ja palataan taas maagisten taika- ja leimasanojen sekä identiteettien maailmaan.
Tunnustuksellinen ajattelu voimistuu, valtakunnansyyttäjän virastosta kasvaa inkvisitio, sensuuri, ilmianto- ja irtisanoutumiskulttuuri ovat tätä päivää. Valtavirtamedian journalistit ovat muuttuneet sopuleiksi -- nekin ovat laumaeläimiä -- ja vihreä puolue ja hallitus ovat haaremi. Ei tämä silakkaparvi tässä mitään uutta edusta, eivätkä kalat ymmärrä mitään siitä vedestä jossa uivat läpi elämänsä.
Äärisuvaitsevaisto on säikähtänyt Perussuomalaisten kannatusluvuista ja lähtenyt vastaiskuun. Porukka näyttää koostuvan melko harhaisista foliohatuista, ja varsinkin perustajaksi julistautunut miespuolinen feministi elää aivan omassa todellisuudessaan.
VastaaPoistaSilakkaliike näyttää pyrkivän vastustamaan persuja ja muita maahanmuuttovastaisia ja rasistiseksi leimaamiaan äärioikeistolaisia liikkeitä. Eiköhän näidenkin hillitsemiseen sopisi sama menetelmä, jolla Timo muistuttaa kommunistit taltutetun: "poliittisessa paitsiossa olleet kommunistit otettiin tasaveroisina mukaan valtion hallitsemiseen, siis myös hallitusvastuuseen".
VastaaPoistaPersut pitää kyllä saada hallitukseen, mutta aivan eri syystä kuin Vaara tarkoittaa. Nimittäin jotain järkeäkin olisi hyvä saada päätöksentekoon.
PoistaMuistetaan nyt kuitenkin, että kommunistien tavoitteena oli kumota vallitseva demokraattinen järjestelmä ja korvata se omallaan. Persujen tavoitteena on säilyttää olemassa oleva demokratia ja suomalaiset kansakuntana.
Poista"silakkaliike, jonka tarkoituksena on koota yhteen ihmisiä heidän mielipiteidensä mukaan epämääräiseksi, järjestymättömäksi ja päättömäksi (ei johtoa eikä organisaatiota) laumaksi."
VastaaPoistaTerve vaan ja onnea yritykseen - mieluiten ei meidän kulmilla. Tuollaisia utopioita on määrävälein esiintynyt (esim. bolshevikit alussa, Sointula ja hippiliikkeen kommuunit). Lopputulos on aina ollut joko uusi tiukempi hierarkia tai yhteisön hajoaminen riitoihin. Uskon, että olemme hierarkiaa kaipaava laji. Jos ihmistä haluaa ymmärtää kannattaa perehtyä simpanssilauman yhteisöelämään, siellä on kaikki aluillaan.
Tänään 7.1 ylen aamuteeveessä "silakoille" ruutuaikaa. Silakat varoittivat kovasti vihapuheesta. Eivät esittäneet esimerkkiä. Toimittaja kysyi hyvin :"eikö teidätkin joku voi nähdä ääriliikkeenä". Ylen toimittaja yllätti positiivisesti.
VastaaPoistaItaliassa suuren kohun aiheuttanut cinque stelle- liike sai matkijoiksi Suomessa Harkimon Liike nytin ja Paavo Väyrysen perustaman Pohjantähti liikkeen.
VastaaPoistaJärjestelmä on vuodessa sulattanut pötsissään molemmat.
Jokainen meistä on viime vuosina huomannut, että Suomi on täynnä fasisteja, rasisteja sekä natseja. Viime vuoden lopussa tilanne meni jopa niin pahaksi, että ”fasismi marssi paraatiovista eduskuntaan” (eräs,hyvinkin suosittu blogi Uudessa Suomessa). Eli, tuon tulkinnan mukaan, tässä vaiheessa ainakin kokoomus, perussuomalaiset sekä kristilliset ovat vähintään fasisteja…Pian ehkä jopa puolet kansakunnasta, jolloin todella on syytä huoleen.
VastaaPoistaOn muuten kiinnostava ja itseään ruokkiva ketjureaktio: ensiksi leimataan vasta- tai ”vihollispuolta”, ilman minkälaisia omatunnontuskia, ”rasisteiksi”, ”fasisteiksi” tai kekseliäästi ”natseiksi”, jonka jälkeen aletaan huolestua tästä yhä paisuvasta uhasta ja perustetaan silakkaliike torjumaan sitä.. Nerokasta ellei olisi niin pirun vaarallista. Perustelut ja "Hollannin kokemukset" tässä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ilmari/ilmarin-lahto-us-blogistanista-heips/
Kun järjestäytynyt yhteiskunta rationaalisine kansalaisjärjstöineen hajoaakin möliseviksi, tunnetta pursuaviksi laumoiksi, ei kehitys ole menossa hyvään suuntaan.
PoistaÄlyn määrä ei ole vakio. Viimeaikoina on näkynyt tuloksia, joiden mukaan seuraava sukupolvi olisikin jo tyhmempää kuin aikaisempi. Silläkin voitaisiin vielä pärjätä, mutta kun laatukin tuntuu menevän huonompaan suuntaan. Koulutuksen kanssa jaksetaan intoilla, mutta voisiko olla niin, että kun tavallisen älykäs opiskelee akateemiselle tasolle, niin älyssä ei ole enää yhtään pelivaraa ja näistä maistereista ja tohtoreista tuleekin sitten milloin minkinmoisia opetettuja, joka eivät enää opi soveltamaan edes sitä opittua tietoa, pouhumattakaan seuraamaan uuden tiedon valtavirtaa.
VastaaPoistaMe olemmekin ensimmäinen sukupolvi, joita kouluaikojen kympintytöt ja hikipinkopojat hallitsevat. Jokainen kunnon pojan vintiö ja reipas tyttökin muistavat kuinka tylsiä nössöjä he olivat. Voi olla, että joku on aikuisena oppinut elämäänkin, mutta liian harva kuitenkin.
Tärmäsin ongelmaan, kun nuorna miesnä seurustelin yhden lääkäritytön kanssa. Vei jonkun aikaa, ennen kuin minun oli pakko vakuuttua, että hän oli melkoinen kana. Sen jälkeen olen lukenut ja kuunnellut lukemattomien proffien, maistereidem, insinöörien ja tohtoreiden hyvin alkeellisia juttuja aina kun he puhuvat pikkuisenkaan oman erityisalansa ulkopuolelta. Vain harvat lahjakkuudet pystyvät omaksumaan valtavasti tietoa ja sen päälle käyttämään sitä luovasti. Heitä onneksi on, mutta liian harvassa. Luulisin ettei tässä hallituksessa ainoatakaan.
Sinulla kävi vain huono tuuri. Olen ollut lääkärin kanssa naimisissa jo melko pitkän aikaa ja hyvin menee. Nykyisinhän esim. lääkäreiksi ja insinööreiksi yms akateemisille aloille aikovien täytyy läpäistä kivenkovat pääsykokeet, ja voisipa melkein sanoa, että vain parhaista parhaat pääsevät opiskelemaan. "Tavallisen älykäs" ei ehkä enää pääse halutuimmille aloille. Pitäisikö siis mahdollisesti pääsykoesysteemiä jotenkin muuttaa, että saataisiin ne "elämään oppineet" ja siten fiksummat tyypitkin yliopistoihin.
Poista"Pitäisikö siis mahdollisesti pääsykoesysteemiä jotenkin muuttaa, että saataisiin ne "elämään oppineet" ja siten fiksummat tyypitkin yliopistoihin."
PoistaNiin, yliopistoihin voi nyt monelle alalle päästä sillä, että muisti pelaa hyvin, jolloin läpäisee pääsykokeet tai pääsee sisään suoraan lukuaineiden keskiarvolla, mutta järjestä voi silti olla pulaa. Tällaisia puolikahjoja pääsee joillain aloilla pitkällekin (naistutkimusta erikseen mainitsematta). Logiikkatestit olisivat hakijoita pisteytettäessä hyvä lisä. Viime aikoina uutisoitu matematiikan painotus on jo parannus, joskin fiksut mutta koulussa matikan laistaneet elämänoppineet eivät siitä hyödy.
Tuo nimitys "silakkaliike" on aivan kummallinen ja perustunee virheelliseen päätelmään sardiiniparvesta. Italian parviliike perustuu kuitenkin sanaleikkiin "Salvini-Sardini", väännökseen Salvini-nimisestä poliitikosta . En ymmärrä miten silakat liittyisivät Halla-ahoon tai persuihin yhtään mitenkään. Kun matkitaan vain ulkoista, niin sisältö jää kevyeksi.
VastaaPoistaTotean vain, että silli on kala, joka haisee sormelle.
PoistaAnteeksi, mistähän blogisti on saanut päähänsä, että silakkaliike haaveilisi väkivallasta vaikuttamisen keinona?
VastaaPoistaEttei vain vahingossa sekoittaisi silakat erääseen puoluejohtajaan, joka sanoi taannoin että väkivalta on nykyisin aliarvostettu keino ongelmien ratkaisemiseksi.
Mistähän ihmeestä? Ehkä vaikka niistä liikkeistä, jotka ovat meilläkin olleet tällaisen porukan esikuvina: https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kommunikatiivinen+toiminta
PoistaSe että silakkaliike lähtisi väkivallan tielle on yhtä todennäköistä kuin jos Talluskylän Martat kesken syylinkipiirinsä kahvitauon hyökkäisivät Tervon kunnantalolle ja valtaisivat sen aseellisesti.
PoistaEi tule tapahtumaan, tunnen kumpaakin porukkaa sen verran.
Tätähän me toivotaan. Luulisi silloin myös normaalin, rationaalisen toiminnan riittävän. Päättömän joukon kaipuu joka tapauksessa on selvä ilmaus pyrkimyksestä päästä heittämään aivot narikkaan, mikä luultavasti altistaa monenlaisille ikävyyksille.
PoistaOlen samoilla linjoilla ano klo 19.19 kanssa siitä, että mitä luin, mielestäni vielä kriittisesti, esittelytekstiä tuosta Silakkaliikkeesta niin aika rauhallisen oloinen liike siinä on kyseessä. "Uhmakkuudessaan" ano viittaa heihin Marttoina ja minä vertaisin heitä ompeluseuran pitsinnypläysiltaan. Ja seon muuten hyvä asia se. Joten ihan rauhallisin mielin voidaan tässä asiassa olla.
PoistaTavoite liikkeessä lienee nostaa vielä enemmän vaikeitakin asioita keskusteltavaksi yhteiskunnassa, kun siihen pikkuhiljaa aletaan kai Suomessa olla valmiita. Keskusteluun yhdessä. Tarkoitus on hyvä eikä tarkoitus ole kellekään mitään pahaa.
Tarkoitus nyt ainakin on demonisoida normaalia parlamentaarista poliittista toimintaa.
PoistaEhkä takana on joitakin yleviä tunteita, mutta asian tuottamia tuloksia tuskin voi arvella yleisen ilmapiirin kannalta hyviksi.
" Demonisoida normaalia parlamentaarista toimintaa?? " Millä tavalla keskustelun kannattaminen ja tukeminen tai rauhanomainen mielenosoitus esimerkiksi rasismia vastaan liittyy mihinkään mainitsemaasi tai eroaa mitenkään aiemmista kansanliikkeistä, joita aiemmin ymmärtääkseni vielä jotenkin ymmärsit? Rasismi ei ole mitenkään ylevää tai hienoa ja se on muuten eri asia kuin avosylin suhtautuminen vaikka maahanmuuttoon. Rasismi on sellainen aatemaailma, jota mielestäni nimenomaan ei voi ajatella yleisen suomalaisen ilmanpiirin kannalta hyväksi. Vai mitä mieltä olet itse?
PoistaTarkoitin sanoa, että rasismin vastustaminen ei ole sama asia kuin yltiömyönteinen asenne maahanmuuttoa kohtaan . tai jotain.
PoistaToivottavasti ei kuitenkaan tullut aseteltua sanoja vihapuheen muodossa tulkittavaksi. Tarkkana saa olla tosiaan sanoissaan , jos tunteet nousevat pintaan.
Pitäisi perustaa laiskojen lahnaliike, jotka vain myhäilisivät.
VastaaPoistaKannatan, tuossa olisi mieleni mukainen liike!
Poista"meillä poliittinen kenttä pysyi sangen maltillisena huolimatta kommunistien nuorisosiiven äärimmäisyyspolitiikasta. Poliittista väkivaltaa ei esiintynyt lainkaan."
VastaaPoistaSanoisin, että merkittävä syy tähän oli myös se, että valtiovalta ei voimankäytön liioittelulla provosoinut, kuten Saksan liittotasavallassa, jossa erään Benno Ohnesorgin kuolema vaikutti terrorismiryhmän RAF:n syntyyn. Meillä vaan Tuomioja ja oliko Halonenkin nostettiin poliisiautoon. Vallankumouskin jäi opintopiirivallankumouksellisuudeksi.
Jännää myös, että tuolloin valtiovalalla oli kanttia sallia merkittävä puolue (SKP), jonka viralliseen oppiin kuului aseellinen vallankumous vallan saamiseksi. Nyky-Suomessa samaan pyrkivä muutaman kymmenen hörhön ryhmä pitää välttämättä kieltää. Onkohan tuota - sekä pooliisien hankkimaa 15 panssariautoa a 800.000 € - pidettävä merkkinä siitä, että valtion legitimiteetti on jotenkin ohentunut?
"väkivaltainen konflikti saadaan aikaan, ryhtyy joukko vastustamaan toista osapuolta nimenomaan väkivalloin ja syntyy niin sanottu roskaväki-ilmiö"
VastaaPoistaHistoria vaan on osoittanut, että tuollaisilla järjestymättömän joukon mellakoilla on lyhyet jäljet. Nykyaikana tuollaiset joukkien kelpaavat lähinnä joukkojen hallinta -poliisien harjoitusmaaliksi ja pippurikaasun testamiseen.
No, mitä nyt pari vuotta sitten Hampurissakin satakunta poliisia sai vammoja. Vielä siitä taitaa kiksejä saada.
PoistaNyt löysäät sitä kragaa.
Poista��
PoistaSe oli epäasiallinen ja typerä heitto, ei enempää
PoistaEl arengue
VastaaPoistaunido jamas sera vendico! Silakkaparven tajunnallisten alkioiden perusyksiköiden summan kapasiteetti kyllä riittää peittoamaan Durkheimilaisenkin kaikkiallisen käsityskyvyn. Ellei riitä, hankitaan parveen lisää matemaattisesti riittävä määrä ilkiöitä.
topor
Suomi ja Länsi-Saksa eivät eronneet 1950-luvullakaan kristillis-valtiollisessa suhteessa. Ainakaan kun oli kyse sisäwessallisesta kotirakentamisesta. Saksa teki uudet pommmitettujen tilalle ja Suomi ensimmäiset.
VastaaPoistaAsiaa kunnioitetaan Forssassa. Tosin koski pantu ikeeseen jo 1800-luvun alkupuolella Wahrenin toimesta kutomakoneiden voimaksi. Tästä se on kuitenkin hyvä alkaa kun 2-tien varressa se Armas Puolimatkan torninosturikin. Olisipa Unescon kulttuurimuisto, niin silakatkin kiinostuisivat. Näin eilisiltana Fassbinderin Lolan ja olihan siinä tota Toipilan klo 0.11 vitsiäkin.
Uskomattoman henkevä ja tietäväksi tekevä taideteos. Järkyttävästi ihmisen mielen tahdon velvoittautumisen ja vaikka minkä syvyyksiä on Arkisto tarjonnut vuodenvaihteen ympärilla myös Taviani veljesten mykistävien tajunta-avauksien kautta, vrt. kommentti Affu klo 14.49. Oikkonenhan se on selvittänyt tätä koulutetuiksi kalvistuvien surkeata hinkua, sielunsa polkemista, markettimurkuksi litistymistä. Eikä tosin häiritsisi mutta kun näiden keskellä on eläminen.
Lolassa oli kyse paheista hyvän palveluksessa. Korruptiosta. Siinä perisynti ja lankeemus nousi asuntopolitiikkana liigan toimesta. Ja se perustaja-urakoitsija oli hurmaavin pataljoonan komentaja mitä kuvitella voi. Lola myös ihan muuta -kin.
No kaupungin säästöpankkihan siellä kuten building societyt Englannissa tuona sosiaalidemokraattisen kapitalismin periodina asuntoja pystytti. Siitä tuskin komeampaa -ja ilman sitä bordellia- valokuvaa on kuin Seppo Mölsän foto Kontulasta grynderinelikosta Teuvo Aura Armas Puolimatka Mauno Koivisto ja kunnalliskaavavirkamies Lairila. Siinä oli herruutta ja heille osoitetun lauman palvelijaa. Ei tarvinnut legitimiteetin perään kysellä, se loisti.
Sittemmin VVO Sato ja muu Arava ostettiin pois ei euroilla eikä markoilla vaan varjopankin velkaseteleillä. Kyllä, ihankin samanlaisilla kuin ennen demokratiaa, siis keisarin ja kuninkaan aikana, Medicien tai tehdasaikakauden sarastuksessa 1700-luvun lopulla pohjoisemmassa osassa Brittien saarta. Tai Yhdysvalloissa sisällissodan jälkeen, niin sata vuotta myöhemmin, wild cat bank säpinänä.
Sitten tuli sota WW I ja pankkivaltuusmiehet valvojiksi kautta koko länsimaisen kulttuurin, demarit tuli. Ja sisävessoja ja koulutaloja.
Vuoteen 2008 hyvinvointivaltiot oli pitkälti yksityistetty politiikasta irrotetun Keskuspankin, siis valtiohaarakonttorin turviin. Katsopa kuinka turvamiehiä vilstääkään Market alueilla, siis poliisikin privatisoitu ja tuomioistuinlaitos alan firmoille. Anglomailmassa vankilatkin ja Suomessa kait sisäpiirille, lusijoille.
Raha roihahti. Nyt kuloa yritetään hillitä keskuspankkien uussynnyn kautta "epätavallisella" rahapolitiikalla. Kuten QE rahankylvöllä, sen laillisen. Mutta samalla kuivaten varjopankkilaisten keskinäis-omia-piilorahavariantteja. Asiaa voisi auttaa jos valaistaisiin mitä kummaa on tapahtunut post-demarikaudella. Ja miksi Suomessa tämäkin möhlitään pahemman kerran.
Ehtisipä Lagarde kaksoiskorkoineen hätiin ennen kuin kaupunkipaikkamme on kohennettu asumiskelvottomiksi ja torninosturi edistys nostattaa slummia koko esteettis-matemaattisen neroarkkitehtijengin ruuhkatessa projektejaan kunnallishallinnollisten maapankkien (=kaupunkien tase) rajaamille erioikeusplänteille.
Suomen tilanne on omansa, muualla QE purkaa pois liikaa väärää rahaa. Meillä se tulvittaa laillista katujen ja kiintehistöjen eestaas uusiksi rakentamiseksi. Ja kun maapankin arvonnousu on kasvukaupunki vajaa-älyisten silmämäärä ja vaiennusoppi, niin vain rumasti voisin jatkaa.Jukka Sjöstedt
Leimakylttien alle järjestäytyminen -- identiteetti-efekti -- voi kyllä olla eskalaatioaskel sillä tiellä joka johtaa ryhmäpaineista "tekoihin", eli oikeutetuksi koettuun väkivaltaan. Huomattakoon, että nämä ryhmävahvistautumistaan tavoittelevat kokevat jo nyt olevansa "lain" kanssa samalla puolella -- he ovat omankädenoikeudella jo omineet itselleen lakien pohjalta hahmottuvat "vihapuheen" ja "rasismin" leimaoikeudet, ja heidän ikiomat leimansa, "fasismi" ja "natsit", jne, liukenevat tuohon heidän motivaatioonsa ilman mitään sisäistä kyseenalaistamista, itsekritiikkiä tai rajaa.
VastaaPoistaEnsin syntyy syvenevä lynkkausmieliala, josta maassa on jo saatu dokumentaatiota esimerkiksi "unelma"- ja "pelko"-mielenosoitusten yhteydessä. Ääriryhmät jäävät kytemään -- ja sellaisia pesii jo julkisuuspinnan alla -- esimerkiksi niissä piireissä jotka salaa suojelevat maahan jääneitä paperittomia. Julkisuuteen syntyy ensin ääriryhmiä -- ja niiden aikahan taitaa myös olla käsillä.
Yhteiskunnan hajoaminen, omankädenoikeuden legitimoituminen -- se kaikki tapahtuu yleensä nimenomaan yhteiskunnassa ikään kuin virallisesti legitimoitujen arvojen ja ihanteiden nimissä. Myös natsismi sai legitimaationsa yhtäältä ylevöitetystä nietzscheläisestä filosofiasta, toisaalta rasismista, joka tuolloin oli kansatieteen viimeisin sana. Ihan vastaava tilanne on nyt olemassa -- "ihmisarvo- ja -oikeusideologiat" ovat ylevöitetyillä yliyleistävillä yleiskäsitteillä muotoiltuja julistuksia ja tunnustuksellisen ajattelun efektejä, joiden nimissä seuraava totalitarismi tullaan pystyttämään.
Suosittelen Sepollekin reipasta kävelylenkkiä ulkona. Aika sateinen ja harmaa päivä mutta kummasti virkistää oloa ja saa ehkä rauhoittumaan oloa. Yhteiskunnallinen keskustelu on aina hyvästä ja erityisesti jos ihmiset ovat eri mieltä asioista ja mainitsemasi teemat ovat kyllä sellaisia, että niistä keskustelua syntyy onneksi helposti.
PoistaMukavaa päivänjatkoa.
Ei ihan ajantasainen tulkinta tämä:
VastaaPoista"Ajatus on apinoitu Italian oppositioliikkeestä, joka ilmeisesti on saanut voimaa siitä, ettei hallitus sen mielestä riittävästi kannata tiettyjä näkemyksiä. Meillä kyse näyttäisi pikemminkin olevan hallituksen politiikan myötäilystä toisin keinoin."
Niin Italiassa kuin Suomessakin on keskustavasemmistolainen hallitus. Salvinin Lega-puolue on oppositiossa. Sardiiniliike vastustaa nimenomaan Salvinia ja Legaa. Mikään ei viittaa siihen, että sen kummemmin Legan kuin Sardiiniliikkeenkään ohjelma riippuisi siitä, kuka on hallituksessa.
Weberin ja Dahrendorfin lukemista sopii tietysti suositella kaikille.
"Weberin ja Dahrendorfin lukemista sopii tietysti suositella kaikille."
PoistaKannatan! Noissa lyhyissä sitaateissa on hyvin kuvattu länsimaisen toimivan demokratian ydin. Nuo perusasiat kunniaan.