Perisynnin
muuttuva hahmo
Pyhä Augustinus
aikoinaan kauhistui tarkkaillessaan imeväistä ihmislasta. Se ei suinkaan ollut
mikään viaton olento, vaan täynnä pahuutta, erilaisia syntejä: se imi nänniä
ahneesti ja himokkaasti, se kiljui vihasta ja suuttumuksesta, lieneekö
jonkinasteista irstauttakin ollut joskus havaittavissa. Pikku enkeliltä se näytti
vain saatuaan himonsa tyydytettyä.
Bertrand Russell
pilkkasi tätä näkemystä ja valistuksen hengessä leimasi henkiseksi pimeydeksi
koko ajatuksen siitä, että ihminen voisi syntyessään olla millään tavalla
pahuudesta osallinen. Muistelen itse olleeni kovasti Russellin kannalla.
Pelkäänpä
kuitenkin nyt, että Russellin näkökulma on jo päässyt pahasti vanhentumaan.
Augustinus sen sijaan saattaa taas palailla kunniansa kukkuloille.
Uuden hurskauden
eli devotio modernan keskiössä on nykyään tunnetusti maapallon kohtalo
ja tarkemmin sanoen kysymys ilmastonmuutoksesta sen tietyn armojärjestyksen
mukaisesti, josta meille ovat todistaneet niin Greta Thunberg, kuin monet,
monet muutkin profeetat.
Tämä uusi
hurskauskäsitys keskittyy ihmisen puhtauteen. Ei tietenkään seksuaalisessa
mielessä tai joidenkin muiden aikoinaan pahoina pidettyjen pyyteiden tai taipumusten
suhteen. Himo, ahneus, kateus, irstaus ja vastaavat asiat on jo aikoja sitten
rehabilitoitu ja jopa nostettu korkealle tavoittelemisen kohteiksi. Kukapa
niitä voisi tuomita?
Eivät ihmisen
tarpeet ja taipumukset voi häntä saastuttaa, vaan sen sijaan se, mikä hänestä
ulos tulee.
Tässä kohtaa haluan
keskittyä sellaiseen, sinänsä vulgaariin, mutta täysin konkreettiseen seikkaan
kuin flatus (ransk. peterie). Pidättäydyn käyttämästä tässä suomalaista
ilmausta.
Kyseessähän on
suolistossa kehittyvä kaasu, joka on pääosin metaania. Metaani puolestaan on ns.
kasvihuonekaasu, joka on jopa kaksitoista kertaa hiilidioksidia haitallisempaa,
mikäli oikein muistan.
Ihminen päästää
sisuksistaan vuorokaudessa keskimäärin noin puoli litraa metaania, mikä saattaa
kuulostaa vähältä. Vähäinen ei asia suinkaan ole.
Jos yhden
ihmisen päästöt ovat vuodessa noin kaksisataa litraa, on koko Suomen kansan
tuotos samassa ajassa jo peräti miljardi.
Miljardi litraa
metaania! Kun se kerrotaan kahdellatoista, saadaan kaksitoista miljardia.
Pyörryttää…
Tämä on meidän
syytämme, jokaisen meistä. Entä millä tavalla me voisimme vapautua tästä syntitaakasta?
Kuten jokainen ymmärtää, pidättelyllä tai vastaavilla torjuntavoitoilla ei ole
lopultakaan mitään arvoa, miten urhoollista taistelu sitten onkaan.
Kun ihminen
ihminen on, niin hän nyt vain koko ajan pilaa ilmaa, molemmista päistään. Vielä
kuoleman jälkeenkin mätänemiskaasut jatkavat tätä prosessia kauan.
Meidän on
kaiketi ainakin lähdettävä siitä, että tunnustamme ja tiedostamme tämän perisyntisyytemme.
Se ei tietenkään tarkoita, että sen hyväksyisimme, saati, että sillä
elämöisimme.
Voimme yrittää kompensoida
asiaa esimerkiksi istuttamalla puita vaikkapa viikoittain. Luulen, että joku
helposti laskee tarvittavan määrän ja toivon, että maaperää riittää.
Flatuksen
kulttuurihistoriaa ja siihen liittyviä latauksia kannattaa ehkä syvemminkin
pohtia. Keskiajan loogikothan tunsivat käsitteen flatus vocis eli tyhjä
käsite, pelkkä törähdys. Niin sanottujen nominalistien mielestä yleiskäsitteet
olivat juuri sellaisia, kun ne taas realistien mielestä olivat todellisuuden
varsinainen ydin.
Todettakoon,
että siihen aikaa helvetti kiinnosti ihmisiä sangen suuresti, kuten taas
nykyäänkin ja on merkillepantavaa, että sen liepeille ajateltiin aina liittyvän
tulikiven katkun. Tulikivellähän tarkoitettiin rikkiä ja muistan vielä elävästi,
miltä sytytetty rikki haisi. Meilläkin oli liiterissä muutamia rikkitankoja,
jotakin desinfiointia varten kai. Käytin niitä muun muassa ruudin valmistukseen,
mutta se ei kuulu tähän.
No, tuo henkeä
salpaava katku todella tuntui kuin tuulahdukselta helvetistä ja toi myös
mieleen sen mätien kananmunien tuottaman rikkivedyn, joka joskus tuoksahtaa
myös kaikkein ilkeimmässä flatuksessa. Tässä ei kysymys voi olla
sattumasta.
Martti Luther
sanoi tunnetusti jossakin yhteydessä, että paholaisen kanssa painiskellessa on
eduksi, mikäli onnistuu pieraisemaan sitä sieraimiin.
Minusta lause on
kaikessa lakonisuudessaan hyvin kiinnostava ja avaa uusia näkökulmia Lutherin
paholaiskäsitykseen.
Sehän on
ilmeisen antropomorfinen, minkä muutenkin tiedämme. Mutta mitäpä sanoa siitä,
että Lutherin mielestä paholainen ei voinut sietää sitä metaanin purkausta,
joka kohdistettiin hänen hajuaistimiinsa? Eikö paholainen siis ollutkaan mikään
pervo? Kärsikö hän itse asiassa helvettinsä rikinkatkusta?
Kaamea
johtopäätös näyttää olevan, että paholainen oli tuiki tavallinen mies. Naisethan
tunnetusti olivat vain hänen kätyreitään.
Tästä joudutaan
mielestäni päättelemään, että Luther oli itse asiassa feministi avant la
lettre. Pahuus oli siis vain tavallinen poroporvarillinen ominaisuus, niin
sanoakseni gender twistillä. Minusta Dostojevskilla on aika samanlainen
käsitys.
Mutta ehkäpä
tämä ei ole asiassa olennaista. Olennaista on tämä joka ainoan ihmisen
lähtemätön perisyntisyys, joka yhdistää meitä kaikkia, pikku Gretasta Bull
Mentulaan ja muihin vastaaviin koljatteihin.
Tässä saattaisi
olla ylpeälle ihmiselle syy nöyrtyä, kuten Dostojevski ehdotti, mutta eipä
sekään hänen päästöjään lopeta. Tässähän istumme.
Professori varmasti tietaa perisynnin olleen Augustinuksen keksintoa, varmaan perua hanen aiemmasta uskostaan, manikealaisuudesta. Ortodoksinen kirkko tai muut idan kirkot eivat koskaan ole uskoneet perisyntiin.
VastaaPoistaTai siis varsinaisesti ole jakaneet Augustinuksen kasitysta perisynnista.
PoistaTäsmälleen. Oikeauskoinen kirkko katsoo asiaa enemmän perinnöllisenä taipumuksena valita väärä/paha, ei biologisesti periytyvänä. Jumalan lihaksitulemisen mysteeri ja Kristuksen ylösnousemus uudistivat ihmisluonnon, mikä mahdollistaa, kliinisemmin sanoaksemme, taipumuksesta tointumisen.
PoistaMitenkäs se nyt noin, kun monelle kasvisruuat aiheuttaa aikamoisia ilmavaivoja...
VastaaPoistaSiinä se perisynnin pirullisuus juuri onkin. Istuu kuin Junttilan tuvan seinässä.
PoistaSyyt, syyllisyys ja synti ja sen sovittaminen muodostavat mielen symbioottiseen alkuykseyteen palautuvan sarjan, jonka voi avata takaisin vaikkapa asteikolla uhriajattelu, kunnian- ja häpentuntojen sisäistymät, ja kehityksellisesti päällimmäisenä päämäärärationaalisuus, eli ulkomaailmaan liimattavat syy- ja seuraussuhteet.
VastaaPoistaTuo kaikki on psykoanalyysia, Dostojevskia. Freudilaisuutta saa halveksia ihan vapaasti, kunhan osaa jollain toisella tavalla selittää kognitiivisia dissonansseja tai esimerkiksi sitä, miksi raiskauksen uhri tuntee syyllisyyttä ja häpeää.
Perisynnin idea istuu meissä siksi, että se palautuu syviin symbioottisiin vesiin, joissa uhrina -- kohteena, objektina -- olemiseen liittyy enemmän alkukantaista kaikkiallisuus- ja kaikkivoipaisuusmagiaa kuin mihinkään minkä kehittyvä "minä" voi myöhemmässä elämässä subjektin roolissaan omata. Me olemme siis alunalkaen perisynnin uhreja. Ja se on hyvin, hyvin, hyvin voimaannuttava kokemus.
Ja siksi kaikki uhriroolit ovat niin tavattoman helposti samaistettavia -- voittaja ei suinkaan ole se mitä sanomme tekijäsubjektiksi, vaan se joka uhraa, uhrautuu tai uhriutuu.
Kaikki pyhimykset ovat tällaisia, myös Augustinus joka joka päivä huusi syntisyyteensä anteeksiantoa Jumalalta. Se on psyykkisen kivun kääntöpuoli joka symbioottisessa syvyydessä yhtyy uhriroolin voimaanuttavaan vaikutukseen. Se on ihan sama psyykkinen kipukuvia kuin Greta Thunbergilla ja muilla vähän vaatimattomammin menestyneillä vihreillä pikkunaisilla ja -miehillä.
Ja tietysti se tuottaa tähän maailmaan täyttä järjettömyyttä mitä älyttömimpien kognitiivisten dissonanssien muodossa. Ei täällä juuri päämäärärationaalinen syy- ja seurusajattelu juhli. Syitä ja seurauksia käytetään pääasiassa syyllisyyden realisoimisessa syyllisyydentuntojen palvelukseen.
Aplodeja.
PoistaTodella. Aploodien paikka sekä Timolle, että Seppo Oikkoselle.
Poista" Himo, ahneus, kateus, irstaus ja vastaavat asiat on jo aikoja sitten rehabilitoitu ja jopa nostettu korkealle tavoittelemisen kohteiksi. Kukapa niitä voisi tuomita?"
" Se on ihan sama psyykkinen kipukuvia kuin Greta Thunbergilla ja muilla vähän vaatimattomammin menestyneillä vihreillä pikkunaisilla ja -miehillä.
Ja tietysti se tuottaa tähän maailmaan täyttä järjettömyyttä mitä älyttömimpien kognitiivisten dissonanssien muodossa. Ei täällä juuri päämäärärationaalinen syy- ja seurusajattelu juhli."
"Entä millä tavalla me voisimme vapautua tästä syntitaakasta?"
VastaaPoistaPannaan tulppa anukseen, pidättäydyn minäkin käyttämästä suomenkielista termiä.