tiistai 11. lokakuuta 2022

Uutuuksia tekemässä.

 

Nälkätaiteilua

 

Viljo Kojo, Taiteen tie on pitkä. Viljo Kojo kertoo ja muistelee. Otava 1960, 295 s.

 

Viljo Kojo (1891-1966) oli sekä kuvataiteilija että kirjailija ja sanomalehdentoimittaja. Runoilijana hän oli yksi ensimmäisiä vapaan runomitan kokeilijoita ja kuvataiteilijana kuului ns. Marraskuun ryhmään, joka meillä edusti ekspressionismia ja johon kuuluivat myös muun muassa Tyko Sallinen ja Juho Rissanen. Siihen luettiin myös monet muut alan kuuluisuudet, Väinö Aaltosesta Eero Nelimarkkaan.

Kojo oli autodidakti, joka jätti koulun kesken suututtuaan opettajan epäreiluuteen. Taideyhdistyksen kouluun hän kuitenkin pääsi ja oppi siellä yhtä ja toista, vaikka, hämmästyttävää kyllä, maalauksen tekniikkaa ja niksejä oli omaksuttava enimmäkseen Brondinin kahvilassa eli Brondalla kokoontuvilta kollegoilta.

Brondan boheemeista Kojo on kirjoittanut parikin kirjaa ja myös tässä hän lainaa tuohon aihepiiriin liittyvää teostaan Suruttomain seurakunta. Suruttomuus on tässä ymmärrettävä aivan erityisessä merkityksessä, sillä sikäli kuin asia koski aineellista toimeentuloa, olisi suruun ja huoleen ollut paljonkin aihetta.

Tässä kirjassa taas, yhtenä monista, kerrotaan, miten tavattoman tiukkaa saattoi jokapäiväinen elämä joillakin olla vielä maailmansotien välisessä Suomessa, erityisesti tietenkin kansalaissodan aikoihin ja vielä uudelleen 30-luvun pulavuosina. Taiteilijan oli tultava pitkiäkin aikoja toimeen minimaalisella ravinnolla.

Kojo väittää aina silloin tällöin eläneensä viidellä pennillä päivä. Niin sanotuissa automaateissa oli näkkileipä tuohon aikaan ilmaista ja viidellä pennillä sai lasin piimää. Toki tuollaista tilannetta ei vielä voi ihan verrata siihen kurjuuteen, joka kansalaissodan aikana vallitsi Venäjällä. Siellä ei voitu ilmaisesta näkkileivästä uneksiakaan. Nälkään nääntyminen se kuitenkin olisi ollut edessä, mikäli tilanne olisi jatkunut.

Sivumennen sanoen, tiukkaa se saattoi tehdä myös suuriperheisellä kansakoulunopettajalla, ainakin Juho Hoikkasen kirjassa Lohilahden opettaja (Otava 1922) kuvataan, miten keskushenkilö, syvästi aatteellinen kasnankynttilä kaataa henkensä pitimiksi naapurin metsästä puun ja kaapii sen nilasta pettua. Perhe on nääntymässä nälkään ja pieni tyttö kuoleekin, ilmeisesti aliravitsemukseen.

Vuosi on ilmeisestikin 1918 ja kun uskonnollinen opettaja on erehtynyt käymään punaistenkin ”seuroissa”, ovat ravinnon lähteet häneltä ehtyneet. Hoikkanen oli itsekin kansakoulunopettaja, eikä kirja suinkaan kuulu huumoriosastoon, joten lukijoiden oletettiin kai ottavan kuvauksen vakavasti.

Kojon suhde taiteeseen on äärimäisen vakava ja intohimoinen. Marraskuun ryhmän suuntaus tyrmättiin aikoinaan eräillä tahoilla rajusti, eikä kirjoittaja vielä asiaa muistellessaan voinut antaa sitä anteeksi. Muutenkin kirjasta on löytävinään tiettyä tosikkomaisuutta, mutta on siellä paljon myös briljantteja ajatelmia, joita kirjoittaja raapusteli paperilapuille.

Tässä niistä yksi: 1900-luvun hämmästyttävin saavutus ei ole kuuraketti, vaan se, ettei taiteelle enää uskalleta nauraa.

En laske leikkiä. Rakettisaavutukset ovat lisänneet ihmisen turvattomuuden tunnetta, mutta hyvän taiteen sanoma merkitsee ihmishengelle yhteyttä johonkin, mikä on kuolematonta. Vakaa pyrkimys sen ymmärtämiseen on hyvä merkki.

Sanoisinpa, että myös tuo vakava suhde taiteeseen todistaa sekä kirjoittajasta että tuosta taiteesta osaltaan hyvää, mutta jättää myös paljon kertomatta. Hyvä taide ei välttämättä ole naturalistista tai edes figuratiivista.

 Siitä huolimatta kaikki taide tai kaikki kirjallisuus ei ole hyvää, huolimatta siitä, että moni liberaaliksi itsensä mieltävä näyttää niin haluavan. Huonoa taidetta ja suoranaista roskaa on olemassa valtavasti ja kysymys kuuluu, miten sen voisi tunnistaa? Uskalletaanko edes yrittää?

Kojo ja hänen boheemiystävänsä rahoittivat elämäänsä usein maalaamalla tilauksen mukaan pieniä tauluja, joiden tilaaja tiesi menevän kaupaksi, mutta joille tekijät itse eivät antaneet mitään arvoa ja jotka he signeerasivat keksityillä nimillä. Aivan vastaavasti sentattiin novelleja, joita Kojokin kirjoitti suuria määriä.

Pitirim Sorokin on päätellyt, että tietyssä kehityksensä syklin vaiheessa kaikki kulttuurit irtaantuvat realistisesta taiteesta ja näyttävät suorastaan unohtavan taidon tehdä ns. näköiskuvia. Itse asiassa kyse ei ollut taidosta, sillä kulttuurin tietyssä vaiheessa ei realismia ole voitu edes yrittää.

Niin tai näin, uudenlaiset virtaukset myös taiteessa kuten kirjallisuudessa tulivat aikanaan meillekin ja tuskin saattoivat olla tulematta. Myös niihin kohdistuva vastarinta oli aitoa, samoin kuin noita virtauksia edustavien epäonnistuneiden tuotteiden teeskentelevä ylistely tai vähintäänkin hymistely.

Nyt, kun sekä ns. moderni taide että kirjallisuus ovat jo monen sukupolven ikäisiä meilläkin, saattaisi olla aika pysähtyä miettimään, mitä uutta ne ovat meille tuoneet ja mikä arvo on noilla uutuuksilla toisaalta ja vanhemmalla mestaruudella toisaalta. Onko käynyt niin, että nuoret tulokkaat ovat haudanneet vanhojen saavutukset, joita tuskin enää edes ymmärretään?

Tiettyjen näyttelyjen menestys ja toisten menestymättömyys esimerkiksi takavuosien Retretissä antaa hyviä viitteitä siitä, mitä suuret massat haluavat katsoa. Matkailijat saattavat pitää tapanaan pistäytyä aina vaikkapa Tate Modernissa, Erartassa tai Momassa, mutta sitäkin useammat karttavat niitä ja menevät mieluummin National Galleryyn, Venäläisen taiteen museoon tai Eremitaasiin.

 Ateneumin Repin-näyttely taisi paljon useammille antaa jotakin merkittävää kuin erilaiset Ars-näyttelyt yhteensä. Niiden virtsa-altaita ja muita puisevia vitsejä harva enää edes muistaa.

Taidetta tuotetaan nykyään etupäässä valtion varoin ja sitä tilaavat suuryhtiöt. Kaukana takana on se aika, jolloin taiteilijan oli pitkiäkin aikoja työskenneltävä ilman korvausta ja vain uskottava oman luomistyönsä merkitykseen.

Neuvostoliitossa samaan aikaan aivan tiettyä suuntausta aivan tietyllä tavalla palveleva taide oli myös valtion rahoittamaa ja kriitikkojen ylistämää. Nyt se on hyljeksittyä, syystä tai syyttä.

Kojon kirja tarjoaa osaltaan näkökulman siihen todellisuuteen, jossa Suomen taide rikastui niillä töillä, joita nykyään pidetään arvokkaimpiin kuuluvina.

33 kommenttia:

  1. Taiteen erottaminen roskasta onkin taitolaji. Nuorempana kun tuli haahuiltua maailman suurissa taidemuseoissa minulla oli tapana uuten saliin astuessani arvioida yleissilmäyksellä, miitkä tauluista olivat a-luokan mestareiden ja mitkä kansallisten tai aikansa mestareiden muuten vain hyviä töitä. Silmä kehittyi ja se toimi myös uudemmassakin taiteessa, jossa sen käyttö onkin välttämätöntä, ettei jäljestä päin tarvitse hävetä, että tuota minäkin luulin taiteeksi, koska se oli Kiasmassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kauan sitten satuin ihailemaan Gainsborough -näyttelyä Tatessa. Viikkoa myöhemmin luin lehdestä, että osa maalauksista olikin sisarenpojan tekeleitä ja viety pois. Pohdiskelin mistä taide ja sen arvo oikein syntyy.

      Poista
    2. Lisäksi on huomattava, että hyvissäkin museoissa on usein a-luokan taitelijoiden c-luokan teoksia, hankintamäärärahat nääs...

      Poista
  2. Taidehistorian kaksi päähaaraahan ovat kuvataide ja arkkitehtuuri. Vastikään päivittäisessä ns. päälehdessämme pohdiskeltiin aukeaman verran, pitäisikö nykyään rakentaa enemmän historiallisia tyylikausia ainakin osin jäljitteleviä rakennuksia. Nykyarkkitehtuurin tuotteethan ovat ns. suuren yleisön mielestä "rumia laatikoita" - mitä ne ovatkin. Yksi haastatelluista, olisiko ollut arkkitehtuurimuseosta, opponoi sillä perusteella, että arkkitehtuurikin on siis taidetta, eikä taiteen tehtävänä ole jäljitellä vanhaa. - Näkemys on mielestäni aivan merkillinen: Eihän kaupunkia rakenneta pienen arkkitehtikunnan, siis taiteilijoiden, kunnianhimon tyydyttämiseksi ja pelkästään heidän modernististen näkemystensä realisoimiseksi. Minun mielestäni aivan keskeistä on se, että luodaan kaupunkimiljöitä, jotka ovat meidän tavallisten ihmisten visuaalisten ja muiden tarpeiden mukaisia viihtyisiä elinympäristöjä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta, onhan kuvataiteessakin ollut suuntauksia, joissa perusideana on vanhan tyylisuunnan jäljittely, tavalla tai toisella.

      Poista
    2. On olemassa mainio fb-sivu "arkkitehtuurikapina. Ei enää rumia laatikoita".

      Poista
    3. Luulen, että osa ongelmaa on se, että nykyarkitehtuurin kauneus - jos sitä ylipäänsä on - on ns matemaattista kauneutta, joka ei aukea meille vähemmän matemaattisille. Vähän sama kuin sisustussuunnittelijoiden ihanne on paljaat valkoiset pinnat, jooille on pantu yksi väriläiskä/koriste-esine. Kivan näköinen alan lehdissä, en haluaisi asua.

      Poista
    4. Ympyrä on matemaattisesti kaunis, pakkilaatikko on ruma.

      Poista
  3. On kai itsestäänselvää, että on olemassa asioita vain taiteen nimissä, vaikka taiteella voisi olla myös jotain muuta tekemistä kuin olla vain taidetta.

    Taide voi parhaimmillaan kertoa jotain todellisuudesta, se voi tarttua johokin elämälle olennaiseen ja olla kasvoina kehitykselle. Siinä ei ole mitään salaperäistä, paitsi että se voi havahduttaa lapset elämään.

    Huono taide taas tahtoo kieltää jotain todellisuudesta ja se usein tarttuu johonkin epäolennaiseen. Se on abstraktia tai yksipuolista, voimatonta tuottamaan peilikuvaa mihinkään.

    Hyvän taiteen täytyy olla silti rohkeaa. Kaikkein vaikeinta sellaiselle taiteelle on kuitenkin säilyä olemassa ajassa. Koska ihmiset ovat eskapisteja, he pakenevat myös hyvääkin taidetta ehkä tietämättäänkin. Keinot on monet.

    Ei siitä lopulta mitään tule, jos ideoiden tulvasta kaikenlaisia asioita nostetaan jalustalle ylväiksi. Nykyaikana ei kai olisi juttu eikä mikään, jos terroristista luoviutuisi lopulta kaunis enkeli niin kuin hyvään tarinaan kuuluu. Sille on joskus ollut hyvät syynsä, miksi rikollista ei puettu sankarin viittaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja joskus käy niinkin, että kaikki tietyn kulttuurin sanottava on tullut sanotuksi. Kun taiteilijoiden pitää kuitenkin saada toimentulonsa, on aika tuottaa rappiotaidetta.

      Poista
  4. Oltaisiinko siirtymässä artistien ajasta artesaanien aikaan. On parempi käsitellä puuta ja tehdä vaikka pöytä kuin käsitellä pöydän ideaa. Jos ja kun ei kuitenkaan ole Platonin tasoinen filosofi. -jussi n

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti harva taiteilija sitä ymmärtää ja hyväksyy.

      Poista
  5. "Art deco ja funkkis"

    Jatkosodan päätyttyä liittoutuneiden valvontakomission neuvostoliittolaisvaltuuskunta majoittui Helsingin hotelli Torniin vuosiksi 1944–1947. Hotelli oli rakennettu vuonna 1931 art decon ja funkkiksen tyyliin upeine sisustuksineen. Venäläinen valtuuskunta käsitti 160 miestä ja sen salaisena tehtävänä oli tietysti järjestää olosuhteet Suomen miehittämiseksi.

    Kun tulikin lähtö Suomesta pois ryssien sydämet kiehuivat ääretöntä ärtymystä, kiukkua ja raivoa. Hotellin koko upea kalusto, tuolit, pöydät, kaapit, sängyt olivat hakattu säpäleiksi. Art deco ja funkkis ärsytti näköjään ryssien sisuksia, taikka sitten syynä oli pelkkä lähtö ilman miehitystä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, voi, kannattaisiko hankkia ammattiapua tuohon ryssävihaasi?

      Poista
    2. "ryssävihaasi"

      Elämäntilanne muuttui heti kun muutin Neuvostoliitosta Suomeen pakoon KGB:tä, joka tunnetaan myrkyttämisistä. Minullekin tungettiin sitä tupakassa matkalla Suomeen, mutta en kuollut.

      Poista
    3. Auttaisi myös vainoharhaisuuteen ...

      Poista
    4. Anonyymi 13. lokakuuta 2022 klo 6.37 &/and Anonyymi 12. lokakuuta 2022 klo 14.19 onkin näköjään putinismin palkkaama Vihavaisen blogin "kampa". Sättiminen riittää, koska se vaatii ainoastaan pari/kolme sanaa. Argumentointi taas vaatii filosofistakin kantaa.

      Poista
    5. Hae nyt sitä ammattiapua, alat nähdä venäläisiä jo kaikkialla.

      Poista
    6. Venäläiseksi syyttäminen ei ole argumentointia, kuten ei myöskään vanhojen satujen levitys propaganda mielessä.

      Poista
    7. Anonyymi 13. lokakuuta 2022 klo 15.15 ei taida ymmärtää perusasioita: venäläiset ovat ihmisiä, jotka kehittävät venäläistä kulttuuria, mutta ryssät ovat niitä, jotka tuhoavat muiden kansojen kulttuuria.

      Siksihän Neuvostoliitto hajosikin, koska ryssät halusivat venäläistää kaikki muut. Hajoamisen tilanne oli otollinen: NKP:n KK:n pääsihteerit sulkivat suunsa ikiajoiksi toinen toisensa jälkeen. Asialla oli myös toinen puoli: kansalaiset saivat kuunnella radiosta ihanaa klassista musiikkia pitkän aikaa. Tällä päiviä kestäneellä hienolla musiikilla rahvaalle ilmoitettiin, että pääsihteeri on kaput. Virallinen ilmoitus tuli silloin, kun uusi pääsihteeri saatiin kärhämän jälkeen valituksi. Moskovalaiset kiinnittivät huomiota siihen, että mustien limusiinien jonot ajelivat sinne sun tänne. Se oli varmaankin sitä kärhämän selvittämistä.

      Poista
    8. Lisää itseylläpidettyä ryssävihaa heikoin perusteluin.

      Poista
    9. "Lisää itseylläpidettyä ryssävihaa heikoin perusteluin."

      On: Lisää itseylläpidettyä ryssävihaa heikoin perusteluin.

      Pitää olla: Lisää Putinin typeriä puheitä ryssäläisyyden ymmärtämiseksi vahvin perustein.

      Ryssäläisyyteen kuuluu maailmankaikkeuden omistaminen: "I na Marse budut jabloni tsesti." (Mars planeetallakin omenapuut saadaan kukkimaan.")

      Mitä nyt puhua syntisestä Maapallosta. Venäläinen intelligentsija palkkasi aikoinaan filosofista neroa Karl Marxia luomaan ideologian, että ainoastaan prolet ariaatin diktatuuri on paras yhteiskunnan perusta.

      Anonyymi 14. lokakuuta 2022 klo 12.24 ei osaa näköjään tutkia maailmankaikkeuden historiaa.

      Poista
    10. Lisää kylähullun itsekiihotettua ryssävihaa...

      Poista
    11. "ryssävihaa"

      Ilman ryssävihaa Suomi olisi ollut sosialistinen neuvostotasavalta. Toivottavasti kaikki ryssät ymmärtävät sen. Poikkeuksen voi tehdä ainoastaan yhdelle höpölle.

      Poista
    12. "Anonyymi15. lokakuuta 2022 klo 8.12 / Lisää kylähullun itsekiihotettua ryssävihaa..."

      Eikö olekin hyvä merkki se, että mainittu anonyymijänkuttaja ei kertaakaan maininnut venäläisvihasta. Venäläisvihaa ei ole missään, ryssävihaa kylläkin. Saakelin ryssät pilaavat muiden kansojen elämää.

      Poista
    13. Ryssäviha on venäläisvihaa.

      Poista
    14. Lisää kylähulluja.

      Poista
    15. Ryssäviha on venäläisvihaa./Lisää kylähulluja.

      Poista
    16. "Ryssäviha on venäläisvihaa."

      Paskaonneksi olkoon.

      Poista
    17. Ryssänviha on venäläisvihaa, koska venäläisviha on aina ollut ryssänvihaa. Kertokaa minulle missä Venäjän/slaavilaisuuden maassa/alueella on ryssänrakkautta? Onko se Puola? Onko se Tshekki vuoden1986 verisine murhineen? Onko se Ukraina nykyisine verisine murhineen? Onko se mikä tahansa Venäjän autonominen tasavalta rikkinäisine historioineen? Onko se mikä tahansa alue, jossa ryssän sontainen sotasaapas tallusti?

      Poista
    18. Miksi kiihotat itseäsi venäläisiä vastaan?

      Poista
  6. Vilho Lampi (1898-1936), siinä mieleisin taiteilijani..

    VastaaPoista
  7. Pari sanaa puun takaa.

    //
    Tässä niistä yksi: 1900-luvun hämmästyttävin saavutus ei ole kuuraketti, vaan se, ettei taiteelle enää uskalleta nauraa.

    En laske leikkiä. Rakettisaavutukset ovat lisänneet ihmisen turvattomuuden tunnetta, mutta hyvän taiteen sanoma merkitsee ihmishengelle yhteyttä johonkin, mikä on kuolematonta. Vakaa pyrkimys sen ymmärtämiseen on hyvä merkki.

    Sanoisinpa, että myös tuo vakava suhde taiteeseen todistaa sekä kirjoittajasta että tuosta taiteesta osaltaan hyvää, mutta jättää myös paljon kertomatta. Hyvä taide ei välttämättä ole naturalistista tai edes figuratiivista.
    //

    Otan kantaa viimeiseen väittämään, että hyvä taide ei välttämättä ole naturalistista tai edes figuratiivista.

    Hyvä taide voi olla abstraktista eli se voi antaa joko näkyvässä tai näkymättömässä maailmassa olemassa olevalle kirjoitetun, kuvallisen tai äänellisen muodon, jota lukija, katsoja tai kuuntelija ei välttämättä kuitenkaan tunnista, koska se on olemassa olevan varjomainen kuva eli alkuperäisen jonkinlainen kuvajainen ja niin abstraktinen, että se on aisteille vieras.

    Vanha hengellinen musiikki tuo näkymättömän maailman sulosävelet näkyvän maailman kuultavaksi.

    Myös luonnon tai esittävän taiteen kohde voi olla olemukseltaan abstraktinen, vaikka se on tiellä oleva kivi, metsässä seisova puu tai taivaalla liikkuva oleva pilvi: se puhuttelee oman olemuksena ylitse ja ohitse jotain ylimaallista.

    Ja myös abstrakti matematiikka voi olla taiteellisessa mielessä kaunista.

    M

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.