sunnuntai 30. lokakuuta 2022

Perimmäisten kysymysten äärellä

 

Länsimaisen kulttuurin eturintamassa

 

Niina Timosaari, Edvard Westermarck. Totuuden etsijä. Gaudeamus 2017, 308 s.

 

Edvard Westermarck on epäilemättä vaikutusvaltaisin suomalainen yhteiskuntatieteilijä kautta aikojen. Sosiologiemme tieteellinen seurakin on nimeltään The Westermarck Society, mikä epäilemättä antaa sille paljon lisää prestiisiä, vaikka onkin muuten varsin harhaanjohtava.

Suomalaiseksi tutkijaksi Westermarck oli sangen poikkeuksellinen sikäli, että hän saavutti kuuluisuutensa nimenomaan anglosaksisessa maailmassa ja teki kenttätyönsä kaukana, peräti Marokossa (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=westermarck ).

Sattumoisin Westermarckin tutkimusote oli erinomaisesti ajan hermolla: 1800 ja 1900-lukujen vaihteessa, länsimaisuuden ja yleensä eurooppalaisuuden apoteoosin suurella hetkellä alettiin paradoksaalisesti myös kiinnostua hyvin vakavasti toisista kulttuureista. Franz Boas, James Frazer, Bronislaw Malinowski ja monet muut syventyivät primitiivisten kansojen kulttuuriin ja peilasivat länsimaalaisia instituutioita niitä vasten. Heidän jäljissään jatkoivat sitten Margaret Mead ja muut radikalismille paljon antaneet tutkijat.

Epäilemättä merkittävin tulos tästä ryntäyksestä oli arvorelativismin nopea vahvistuminen. Uusista tutkimuksista tehtiin radikaaleja tulkintoja, joiden avulla vanhat instituutiot saatettiin kyseenalaisiksi. Uskonnon arvovallan romahtaminen, joka oli tapahtunut 1800-luvun jälkipuoliskolla erityisesti Darwinin ansiosta, saatettiin päätökseensä yhteiskunnassa.

Klerikalismin ja sen kanssa liittoutuneen puritanismin jälkijoukkotaisteluita käytiin kuitenkin vielä 1960-luvun kulttuurivallankumoukseen saakka, jolloin niin sanoakseni absoluuttinen nollapiste viimein saavutettiin ainakin sikäli kuin asia koski etujoukkoa.

Paradoksaalisesti porvariston yhteiskunnallisen vaikutuksen lisääntymisen myötä näytti ainakin monien mielestä1800-luvun lopulla lisääntyneen myös seksuaalinen puritanismi, jonka symboliksi muodostui viktoriaaninen Englanti. Käsitykset, jotka liittyivät muun muassa äärimmäisen vahingolliseksi katsottuun masturbaatioon, olivat paljon puhuva esimerkki ajan ilmapiiristä.

Sen liberaalina vastapoolina nousi esille Ranskan kolmas tasavalta, joka vannoi sekulaarisuuden nimiin ja erityisesti Pariisi, Das wahre Milliardenland, kuten ajan merkittävä intellektuelli Max Nordau asian esitti. Pariisista tuli uuden suurkaupunkilaisen urbanismin ja libertinismin symboli, jonne pyhiinvaelluksia tekivät monet suomalaisetkin vapaan rakkauden innoittamat kapinalliset (vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kevytmielisyys ).

Taistelu seksuaalisesta vapautumisesta kesti kauan. Siihen osallistui aktiivisesti sellainenkin filosofi kuin Bertrand Russell, jonka kirja Marriage and Morals (1929) suomennettiin vuonna 1951 ja oli ilmestyessään mitä ajankohtaisin, kovin arkaluontoisia asioita kun käsitteli.

Vuonna 1953 perustetun Playboyn tapainen julkaisukin esitti suuria radeikaalis-filosofisia pretensioita vielä 1960-70-luvuilla. Se julkaisi osastoa nimeltä Playboy Philosophy, jossa seksin ja pornon vapautta puolustettiin puritanismia vastaan (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=playboy ).

Sittemmin koko ”uskallettuna” esiintynyt lehti sai vähitellen valtavirtaisen leiman ja sen pehmopornoisella keskiaukeamalla esiintymistä alettiin pitää täysin kunniallisena asiana. Ilmiön taustalla havaittava kulttuurin muutos on hyvin merkittävä.

Kuten me vanhat ihmiset vielä hyvin muistamme, seksuaalisesti arkaluontoisina pidettyjä kirjoja ja filmejä sensuroitiin vielä aivan äskettäin viranomaisten toimesta. Englannissa D.H. Lawrencen Lady Chatterleyn rakastaja sai kotimaassaan ilmestyä lyhentämättömänä vasta vuonna 1960. Norjalaisen Agnar Myklen kirja Laulu punaisesta rubiinista määrättiin Suomessa tuhottavaksi vuonna 1959.

Minun sukupolveni täällä liberaalissa pohjolassa sai vielä 1950-luvulla varttua varsin ahdasmielisessä ilmapiirissä, jossa oli paljon maalaisen yhtenäiskulttuurin piirteitä ja klerikalismin jäänteitä, ja vielä kelpo annos sitä samaa porvarillista puritanismia, joka vallitsi yhä myös anglosaksisissa maissa. Amerikassa se sai joskus aivan absurdeja muotoja jopa lainsäädännössä.

Niin sanottu uusin aika ja erityisesti viimeksi kuluneet 100-150 vuotta voidaan nähdä suurena länsimaisen ihmisen vapautumisen historiana, jossa siirryttiin suhteellisen nopeasti aivan uudenlaiseen yhteiskuntaan, jota sosiologian klassikot ovat maininneet orgaanisesti solidaariseksi: kieltojen ja käskyjen sijasta yhteisöjä pitää nyt koossa sen jäsenten valistunut oman edun tavoittelu, sikäli kuin pitää.

Nimenomaan seksuaalisella alalla, jossa vielä pari sukupolvea sitten vallitsi mitä ahdasmielisin kulttuuri, siirryttiin rajattomaan vapauteen 1960-luvun lopulta lähtien, kunnes heiluriliike toiseen suuntaan eli takaisin vielä suurempaan ahdasmielisyyteen alkoi ja viettää parhaillaan riemuvoittojaan muodikkaimpien ja typerimpien kulttuuristen liikkeiden muodossa.

Westermarckin tieteellinen toiminta keskittyi avioliiton ja seksuaalisuuden tutkimiseen. Kaiketi hän oli asiassa sopivasti ulkopuolinen, kun pysyi koko ikänsä poikamiehenäkin. Ei hän silti ainakaan aktiivinen homoseksuellikaan ollut tai jos oli, ei jättänyt asiasta sellaisia todisteita, joita tutkijat olisivat löytäneet.

Westermarckin nimen tuntee maailmassa jokainen kulttuuriantropologi myös ns. Westermarck-efektistä, jolla viitataan siihen, että lähisukulaisten väliseltä sukurutsaiselta suhteelta -joka johtaisi rodun huononemiseen- varjelee ihmisiä tietty luontainen vastenmielisyys, jota tavataan kaikkialla.

Vielä 1900-luvun alussa seksuaalisuuteen liittyi siis hyvin vahvoja tabuja, jotka eri maissa vaihtelivat. Niinpä Saksassa tutkittiin paljon homoseksuaalisuutta ja kirjoitettiin siitä. Sitä myös harjoitettiin puoliavoimesti (vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=leino+berliini ).

Liberalismillaan ja rationalismillaan ylpeilevässä Englannissa asiaan liittyvät tabut sen sijaan olivat niin vahvoja, että jopa British Library kieltäytyi lainaamasta asiaan liittyviä teoksia… Eräät suuret skandaalit, kuten Oscar Wilden vankeustuomio, saivat kuitenkin aikaan paineita ainakin asiaa koskevan lainsäädännön muuttamiseen.

Hyvin vakavia sanktioita kohdistui etenkin Englannissa myös avioliiton ulkopuoliseen seksiin ja etenkin sen hedelminä syntyneisiin äpäröihin.

Kyseessä olivat räikeät oikeudenloukkaukset niiden mielestä, jotka katsoivat, että uhrittomista rikoksista ei olisi syytä rangaista lainkaan edes tekijöitä, saati täysin syyttömiä lapsia. Sanktioiden puolella taas olivat muun muassa uskonnolliset piirit, mutta eivät pelkästään ne.

 Yllättävästi jopa sellainen omantunnonvapauden ja humaanisuuden profeetta kuin Immanuel Kant oli aikoinaan pitänyt sodomiaa inhimillisen arvokkuuden saastuttamisena ja suositellut sen rangaistukseksi kastraatiota. Fredrik Suuri sentään määräsi vain tamman kanssa syntiä tehneen rakuunan vain siirrettäväksi jalkväkeen.

Homoudesta kärähtäneitä ruoskittiin ja poltettiin aikoinaan uuden ajan alun Euroopassa julkisesti ja vielä 1960- ja jopa 1970-luvulle saakka asiasta saattoi saada rangaistuksen. Westermarck tulkitsi siihen liittyneen tabun tavatonta voimakkuutta sekä asian heteroseksuaaleissa herättämällä luontaisella inholla että myös sillä, että se antiikin aikana kristillisen kirkon piirissä yhdistettiin pakanalliseen temppeliprostituutioon.

Westermarck piti kiinni tieteellisistä saavutuksistaan, eikä suostunut ryhtymään pelkästään muodikkaiden libertiinien puolustajaksi, mikä tuotti hänelle myös syytöksiä taantumuksellisuudesta. Miehen ja naisen välistä avioliittoa hän piti luonnollisena asiain tuilana eikä vain yhtenä mahdollisena ja pohjimmaltaan mielivaltaisena instituutiona.

Joka tapauksessa hänen tutkimuksiinsa saattoivat asiansa puolustamiseksi nojata niin naisasialiikkeen edustajat, seksologian pioneerit, kuten Havelock Ellis, homoliikkeen perustajiin kuulunut Edward Carpenter ja monet muuta ajan merkittävät toimihenkilöt, jotka Westermarck hyvin tunsi.

Moraalin ja avioliiton synty ja perusta olivat ajan suuria teemoja, ja Westermarck pystyi antamaan uskonnollisten traditioiden sijaan niihin liittyviin kysymyksiin tutkimukseen perustuvia vastauksia. Hän oli monien aatteellisten yhdistysten näkyvä jäsen.

Seksuaalista puritanismia ei voinut sellaisenaan selittää pelkällä uskonnolla, ainakaan kristillisellä, mutta länsimaissa juuri siitä oli tullut sen merkittävin ylläpitäjä. Westermarck leimautui liberaaliksi ajan hengessä.

Sen mukaisesti hän pyrki olemaan johdonmukaisesti rationaalinen ja puolusti voimakkaasti myös eugeniikkaa, sekä positiivista että negatiivista.  Asian suuriin ajajiinhan kuului myös sionistiliikkeen perustajana tunnettu Max Nordau, joka kantoi huolta rodun rappeutumisesta ja halusi jalostaa etenkin juutalaista rotua.

Westermarck itse oli etenkin lapsena ollut sairaalloinen, minkä vuoksi hän ei pitänyt itseäänkään arvollisena lisääntymään: avioliitto ja lasten saattaminen maailmaan olivat ihmisen kenties vastuullisimpia tehtäviä, joissa oli huomioitava myös tulevien sukupolvien onni.

Suomessa Westermarck kannatti voimakkaasti itäruotsalaista rodunjalostuspyrkimystä, minkä hedelmiin kuului myös Folkhälsan, jonka tehtävät liittyivät aluksi erityisesti rodun parantamiseen. Toimittuaan aluksi uuden London School of Economicsin ensimmäisenä sosiologian professorina hän siirtyi uuden Åbo Akademin leipiin ja toimi sen filosofian professorina ja ensimmäisenä rehtorinakin.

Timosaaren kirja on varsin tarpeellinen katsaus meillä aivan liian vähän muistetun suurmiehemme intellektuaalisiin vaiheisiin ja etenkin hänen ajatustensa vastaanottoon. Kovin kiinnostavasti asioita ei ole esitetty, mutta hyvä näinkin. Jostakin syystä tämä uusi, kovakantinen kirja maksoi Rosebudissa vain vitosen.

28 kommenttia:

  1. Onkohan kukaan pohtinut sitä, että länsimaisella seksuaalisella ja muulla hedonismilla on sekin vaikutus, että kulttuuristamme on kadonnut kokonaan sublimaatio ts seksuaalivietin siirtäminen johonkin muuhun toimintaan kuten taiteeseen tai kilvoitteluun. Onko meistä tullut tyytyväisten syöttösikojen kulttuuri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei, vaan tyytymättömien. Ja kaikki tuo feministis-puritaaninen kohellus on jonkinlaista yritystä päästä takaisin tabumaailmaan.

      Poista
    2. Nykyfeminismihän pyrkii tuhoamaan kaikki nykyiset tabut, joka taas lopulta kastroi kielletyn hedelmän. Se mikä tulee olemaan kiellettyä hedelmää tulevaisuuden woke-unelmassa, tulee olemaan jotain todella hurjaa. Itse Markiisi varmaan pyörii haudassaan innoissansa sitä aikaa odotellessa.

      Poista
    3. Siinä tapauksessa "haaveeni" on käymässä toteen kovaa vauhtia.

      Poista
    4. Pääset siis alistumaan valtijattaresi edessä kidutusluolassa, niinkuin haaveilet?

      Poista
    5. Ei pointti ollut se mistä minä haaveilen tai en.

      Poista
  2. "se antiikin aikana kristillisen kirkon piirissä yhdistettiin pakanalliseen temppeliprostituutioon."

    Tuo tuntuu oudolta siihen nähden, että sen paremmin antiikin kreikkalaisilla kuin roomalaisilla ei ollut temppeliprostituutiota, jota kai oli lähinnä lähi-idässä, mitä puritaanit roomalaiset paheksuivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No, eihän se estänyt kristittyjäkin niin tekemästä.

      Poista
  3. "Kaiketi hän oli asiassa sopivasti ulkopuolinen, kun pysyi koko ikänsä poikamiehenäkin. Ei hän silti ainakaan aktiivinen homoseksuellikaan ollut tai jos oli, ei jättänyt asiasta sellaisia todisteita, joita tutkijat olisivat löytäneet."

    Olisiko tuossa yksinkertaisesti ollut kysymys nykyihmiselle vaikeasti ymmärettävästä ilmiöstä: aseksuaalisuudesta ts ihmisestä, jota ei seksuaalinen toiminta voisi vähemmän kiinnostaa - paitsi Westermarckin tapauksessa älyllisessä mielessä. Ehkäpä juuri tuo teki hänen älynsä niin teräväksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuohon aikaan ei ollut sosiaaliturvaa ja perheen perustaminen oli kallista. Menneiden aikojen tieteen ja taiteen suurmiehet olivat usein naimattomia siksi, että tutkijaksi tai taiteilijaksi rupeaminen oli paremmankin perheen pojalle taloudellisessa mielessä hyppy tyhjään.

      Historia tietenkin muistaa ne, jotka onnistuivat. Jotka lukevat kirjoja, näkevät niissä paljon traagisia taiteilijakohtaloita. Niitä piisasi näiden menestyjien tuttavapiirissä.

      Nykyihmiset ottavat hyvinvointivaltion niin itsestäänselvyytenä, että vieläkin elätetään "luomisen tuskaa" ikäänkuin se olisi jotain mikä kuuluu taiteiluun tai tutkimiseen ja jota kokemalla saisi itsekin ikäänkuin cargo cult -menetelmällä tarvittavat hengenvoimat.

      Poista
  4. Pari sanaa puun takaa.

    Se, että Westermarckin ajatukset ovat saaneet kannatusta niin tavallisten ihmisten kuin tieteeharjoittajien parissa, ei välttämättä kerro ajatusten suuresta totuudellisuudesta vaan siitä, että ne ovat ajan hengen ajamina valtavirtaistuneet ja syrjäyttäneet aiemmin valtavirtaiset kristilliset ajatukset.

    Se tarkoittaa, että ennen eläneiden kristittyjen ajatuksista, tavoista ja jumalanpalvelusmenoista- ja muodoista ei enää välitetä vaan ne tuomitaan vääriksi.

    Kun luen (muualta kuin tästä blokitekstistä) Westermarckin esittämiä ajatuksia kristinuskosta ja sen asemasta länsimaiden lainsäädännöissä, niin minä en lue tieteen synnyttämiä päätelmiä vaan antikristillisiä ja ihmisarvon vastaisia ajatuksia, jotka eivät toteutuneet kuin vain vähäisessä määrin hänen elinaikanaan, mutta jotka ovat valtavirtaisia ja toteutuneet suuressa määrin meidän aikanamme.

    Jos kuvittelemme, että minä olisin kirjoittanut kirjan Edvard Westermarckista, niin olisin ottanut arvostelevan lähestymistavan ja kirjoittanut vastakarvaan. Mutta koska en ole humanisti enkä teologi, niin jätän asian kuvitteelliselle tasolle.

    Kun länsimainen yhteiskunta saavuttaa tietyn rappion asteen, että se on kyvytön puolustamaan itseään ja entisiä kristillisiä arvojaan, niin se päästää sisäänsä eri uskoisia ja kulttuuria ihmisiä ja polvistuu niiden eteen ja palvoo niitä.

    Westermarckilainen yhteiskunta on sellainen.

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Jos kuvittelemme, että minä olisin kirjoittanut kirjan Edvard Westermarckista." Eiköhän sovita suosiolla, ettei meistä kukaan lähdetä kuvittelemaan tuollaista?

      Poista
    2. Pari sanaa puun takaa.

      "Eiköhän sovita suosiolla, ettei meistä kukaan lähdetä kuvittelemaan tuollaista?"

      Minä en taida nauttia suursuosiota, joten, ja juuri siksi, en kuvittele kirjoittavani kirjaa Westermarckista.

      Olisi kuitenkin tasapuolisuuden nimissä suotavaa, että joku asiaa tunteva ja valtavirtaan uiva ottaisi tehtäväkseen kirjoittaa kriittisen analyysin hänestä, hänen kannanotoistaan ja julkaisuistaan.

      Kun luen jotakin hänen saavutuksistaan ja sanomisistaan, niin ne minusta ovat enemmän osastoa "satuja ja tarinoita" kuin tieteellisiä totuuksia.

      M

      Poista
  5. Ensi vuonna on Kiasmassa Touko Laaksosen "taiteen" näyttely. Kai tuokin kuvaa tämän ajan taidemakua kun homopornolehtiin tehdyt piirrokset ovat taidemuseossa esillä.

    Pääministeri kertoo haastattelussa kuinka ei ymmärrä "miksi yhdeltä pitäisi saada kaikki". Tämä on näitä punavihreitä perhearvoja. Olen kuullut tämän saman perustelun polyamoriselta ryhmäseksi billeissä käyvältä naiselta. Pääministeri pitikin sopivana juhlia aamuyöhön vieraiden miesten seurassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Kai tuokin kuvaa tämän ajan taidemakua kun homopornolehtiin tehdyt piirrokset ovat taidemuseossa esillä."

      Jos siellä on ollut jo 1900-luvun alussa pisuaarikin ja se on julistettu taiteeksi, niin miksi ei sitten Touko Laaksostakin. Varmasti kiinnostaa tuota vähemmistöä ja erilaisia "edistyksellisiä" taidehörhöjä.

      Miksihän tuolla vähemmistöllä on erityinen tarve saada hyväksyntää, erityisesti kirkolta? Kolkuttaakohan omatunto ja kertoo totuuden.

      Poista
    2. Kaippa sen pisuaarin voi taiteenakin nähdä. Onhan tuo huomattavasti mukavampi vaihtoehto kuin reikä lattiassa.

      Toukon taide taas on aikansa tuote ja taitava hän on ollut, tuotoksesta voi sitten olla mitä mieltä tahtoo.
      Ollaanhan noista aikuislehdistäkin montaa mieltä vaikka historiallisesti niissä kyllä mitään uutta ole. Nykyään valokuvina, mutta onhan niitä piirroksia ja maalauksia ollut jo ennen valokuvia. Esteettisesti maalauksissa on yleensä kyllä jotain tasoa, kun piirokset voineet olla hyvinkin hävyttömiä.

      " Miksihän tuolla vähemmistöllä on erityinen tarve saada hyväksyntää, erityisesti kirkolta? "

      Suomen lakien mukaan vähemmistöt eivät tee nykyisellään mitään väärää, niin ihmetyttää kyllä miksi vähemmistöt sitten hakee instituutiolta mikä on mitä on niin hyväksyntää.

      Poista
  6. Pari sanaa puun takaa.

    "Sen mukaisesti hän pyrki olemaan johdonmukaisesti rationaalinen ja puolusti voimakkaasti myös eugeniikkaa, sekä positiivista että negatiivista. Asian suuriin ajajiinhan kuului myös sionistiliikkeen perustajana tunnettu Max Nordau, joka kantoi huolta rodun rappeutumisesta ja halusi jalostaa etenkin juutalaista rotua."

    "Suomessa Westermarck kannatti voimakkaasti itäruotsalaista rodunjalostuspyrkimystä, minkä hedelmiin kuului myös Folkhälsan, jonka tehtävät liittyivät aluksi erityisesti rodun parantamiseen. Toimittuaan aluksi uuden London School of Economicsin ensimmäisenä sosiologian professorina hän siirtyi uuden Åbo Akademin leipiin ja toimi sen filosofian professorina ja ensimmäisenä rehtorinakin."

    Mitä tällaisista (rodunjalostuspyrkimyksistä) pitää ajatella tänään?

    M

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Mitä tällaisista (rodunjalostuspyrkimyksistä) pitää ajatella tänään? "

      Pari kysymystä puskista:
      Mitä sinä itse ajattelet sellaisista pyrkimyksistä? Mitä sanoo terve maalaisjärki asiaan?

      Poista
    2. M. ei välitä terveestä maalaisjärjestä; hänen ajatuksiaan ohjaa ja rajaa "epäterve" uskonnollisuus.

      Poista
    3. Ano klo 9.33,
      Itse en juurikaan välitä kaltaisistasi nimettömistä solvaajista. Hankipas käytöstapoja tai mene muualle mesoamaan.

      Poista
    4. Pari sanaa puun takaa.

      Öö (2. marraskuuta 2022 klo 11.11) kysyi:

      "Mitä sinä itse ajattelet sellaisista pyrkimyksistä? Mitä sanoo terve maalaisjärki asiaan?"

      Sellaiset pyrkimykset ovat valtavirtaa tänä päivänä, mutta niitä ei enää tunnisteta rodunjalostukseksi, koska ne ovat osa kansanterveyttä.

      Sen piiriin kuuluvat muun muassa sikiöseulonnat ja aborttineuvonta, geenitestit ja sterilisaatio.

      Anonyymi (3. marraskuuta 2022 klo 9.33) kirjoitti:

      "M. ei välitä terveestä maalaisjärjestä; hänen ajatuksiaan ohjaa ja rajaa "epäterve" uskonnollisuus."

      Minun ajatuksiani ovat joulussa kohta.

      M

      Poista
    5. ^ Siehän vempula oot.

      Poista
    6. M, täälläkin ajatukset kääntyvät jo jouluun. Eugeniikkaan en osaa enempää ottaa kantaa, mutta mainitsemasi ilmiöt lienevät tavallaan osa sitä. Itse ajattelin koko "rodunjalostuspyrkimyksiä" eri kantilta ja siksi kyseenalaistin kysymystäsi siitä. Mukavaa joulun odotusta sinulle joka tapauksessa.

      Poista
    7. Pari sanaa puun takaa.

      Öö (5. marraskuuta 2022 klo 9.55) kirjoitti:

      "M, täälläkin ajatukset kääntyvät jo jouluun. Eugeniikkaan en osaa enempää ottaa kantaa, mutta mainitsemasi ilmiöt lienevät tavallaan osa sitä. Itse ajattelin koko "rodunjalostuspyrkimyksiä" eri kantilta ja siksi kyseenalaistin kysymystäsi siitä. Mukavaa joulun odotusta sinulle joka tapauksessa."

      Joulu on lähellä ja tuo valoa pimeyteen.

      Rodunjalostuksesta on tavallaan tullut valtavirtaista ja hyväksyttyä, koska sitä kutsutaan toisella nimellä nykyään. Ihmiset eivät noin yleensä osaa yhdistää sitä menneiden aikojen rodunjalostuspyrkimyksiin.

      Se, mihin saksalaiset pykivät, että syntyisi vaaleahiuksisia ja sinisilmäisiä lapsia, on saavutettu Suomessa ilman rotuoppeja, koska kaiketi täällä on sinisilmäisiä enemmän kuin missään muualla (ainakin väkilukuun suhteutettuna). Ja vaaleahiuksisia on myös paljon.

      En voi kannattaa oppeja, joilla eri lailla vammaiset halutaan seuloa keskuudestamme pois.

      Ymmärrän lapsettomuushoidot, mutta mitä pitää ajatella siitä, että joku yksinäinen ja varakas nainen haluaa keinohedelmöitetyn lapsen jonkun älykkään ja kuuluisan miehen lahjoitetuilla siittiöillä?

      M

      Poista
    8. Hei M, vastasin sinulle pari päivää sitten mutta viesti lienee hukkunut jonnekin blogistin bittiavaruuteen. Sellaista se on digiaikana.

      Sait pohtimaan asiaa lääketieteen kannalta ja jotain ajatuksia kirjoittelinkin siitä. Joka tapauksessa, mukavaa marraskuuta sulle!

      Poista
    9. Pari sanaa puun takaa.

      "Hei M, vastasin sinulle pari päivää sitten mutta viesti lienee hukkunut jonnekin blogistin bittiavaruuteen. Sellaista se on digiaikana."

      Minulle on käynyt samalla tavalla, että bittiavaruus (tai pilvi) on vienyt viestin. Se tuntuu olevan kaikkien keskustelupalstojen ongelma, että viestit häviävät joskus.

      "Sait pohtimaan asiaa lääketieteen kannalta ja jotain ajatuksia kirjoittelinkin siitä. Joka tapauksessa, mukavaa marraskuuta sulle!"

      Moderni lääketiede on mahdollistanut asioita, joista monet ovat hyviä ja jotkut taas pahoja, tai ainakin kyseenalaisia.

      Mukavaa marraskuuta myös sinne jonnekin!

      M

      Poista
    10. M, olen samoilla linjoilla modernin lääketieteen kompleksisuudesta sen eettisissä kysymyksissä, jotka ovat erittäin merkittävä osa tieteenalaa. Niitä käsitellään mielestäni tässä ajassa moraaliselta kannalta aika vähän, ainakaan julkisuudessa. Tiivistit hyvin modernin lääketieteen mahdollisuudet ja uhat päätelmässäsi.

      Kiitos toivotuksista, valoa marraskuuhun.

      Poista

Kirjoita nimellä.