sunnuntai 28. maaliskuuta 2021

Sata pätkää muistelmia

 

Kirjallista arkipäivän muistelua

 

Günter Grass, Minun vuosisatani. Tammi 2000, 395 s.

 

Nobelisti (1999) Günter Grass muistetaan jo 1950-luvulta sodanjälkeisen Saksan kuvaajana. Vielä ennen kuolemaansa (2015) hän sai aikaan kohun kertomalla kuuluneensa sodan aikana SS-panssaridivisioonaan. Hänen kirjastaan Sipulia kuoriessa tuli käsite, jolla viitattiin niin kirjoittajan omaan kuin ihmisen monimutkaisuuteen yleensäkin.

Grassille voinee siis antaa rehellisyyspisteitä, vaikkakin vain suhteellisia. Pitihän hän kovin kauan erinäisiä asioita omana tietonaan. Asia lienee ymmärrettävä sitä taustaa vasten, että hän ymmärsi hyvin aikakautemme edustavan sellaista primitiivistä ajattelua, jossa syyllisyys assosiaation kautta olisi estänyt esimerkiksi Nobel-palkinnon, mikäli Ruotsin akatemia olisi aikoinaan asiasta tiennyt.

Tämä kirja koostuu enimmäkseen muistelmista, jotka näyttävät enimmäkseen olevan fiktiivisiä. Niiden kertoja on milloin kirjailija itse, milloin joku hänen sukulaisistaan tai tuttavistaan tai sitten suorastaan itse keisari tai joku muu potentaatti.

Ideana näyttää olevan kertoa suurista tapahtumista lähinnä arkipäivän banaliteettien kautta. Kiinaan, boksarikapinaa kukistamaan lähetetty sotamies muistaa, että keisari piti lähtijöille puheen, jossa nosti esikuviksi hunnit. Keisarin auringossa kimallellut kypärä oli ollut poikkeuksellisen vaikuttava.

Keisari oli muutenkin aika merkittävä mies. Yksikätisenä eläkeläisenä hän kaatoi toistakymmentä tuhatta puuta, mikä näyttää kertojan näkökulmasta olleen hirveä ympäristörikos, mutta uudet puut ovat tainneet nousta jo tilalle.

Kirjassa on jokaiselle 1900-luvun vuodelle omistettu oma pieni lukunsa, joka koostuu jonkun muistoista. Siten ensimmäistä maailmansotaa muistelevat yhdessä Ernst Jünger ja Erich Maria Remarque. Heitä haastattelee fiktiivinen sveitsiläistyttö ja vaikka herrat ovat hyvin korrekteja, on ilmeistä, ettei todellista kontaktia heidän välilleen synny. Molemmilla on ollut oma sotansa, jonka voi löytää heidän kirjoistaan.

Itse asiassa tapahtumien kuvaaminen muistettuina on ratkaisu, joka jo rajoittaa pahoin kirjan mahdollisuuksia.

Muistaminenkin on eräänlaista tekemistä ja kuten Nietzsche sanoi: Tuon minä tein, sanoo minun muistini. Tuota minä en voinut tehdä, sanoo minun ylpeyteni. -Ja viimein muisti myöntyy.

En tiedä, muistiko Grass koko ajan olleensa SS-joukoissa sodan aikana. Luulenpa, ettei hän sitä voinut unohtaa. Luulen myös, että hän silloin aikoinaan myös iloitsi saavutetuista menestyksistä ja suri tappioita. Vihollisiin hän todennäköisesti suhtautui tavalla, jota myöhemmin jätti mieluummin ainakin julkisesti muistelematta.

En ole lukenut hänen kirjaansa ”Mitä täytyy sanoa” (Was gesagt werden muss), joka tuntuisi kyllä kovin kiinnostavalta. Sikäli kuin olen ymmärtänyt, sekin on kuitenkin muistelmakirja.

Päiväkirjat poikkeavat perspektiivinsä takia oleellisesti muistelmista. Jälkimmäisissä lopputulos on jo tiedossa ja muisti on enemmän tai vähemmän pakotettu ottamaan tämän asian huomioon. Autenttisissa päiväkirjoissa sen sijaan katsotaan asioita tapahtumahetken horisontista, jolloin koko tulevaisuus on yhä avoin.

Mikäli olisi kirjoitettu vaikkapa vain fiktiivinen saksalainen päiväkirja 1900-luvusta, olisivat siinä varmasti vaihdelleet niin epätoivon kuin riemunkin hetket aivan toisella tavalla kuin muistelmaluontoisessa fiktiossa. Jälkimmäinen alistuu pakostakin tapahtumia seuranneelle todellisuudelle ja niin katteettomat toiveet kuin myöhemmän kehityksen valossa noloiksi osoittautuneet riemun hetket pyyhkiytyvät pois tarpeettomina ja vahingollisina.

Ajatelkaamme Saksan lopullista yhdistymistä vuonna 1938 ja sen kansainvälisen nöyryytyksen loppumista. luulen, että se aika tuotti senlaatuista johtajan ylistystä, ettei sitä myöhemmin kehtaa edes tunnustaa.

Niinpä nämä muistelmat jäävät vähän värittömiksi. Mukana on kaikenlaista ns. matalan katseen mukaista rekvisiittaa muun muassa nälän ja puutteen vuosista, joita saksalaisilla 1900-luvulla riitti. Hyperinflaation epätodelliset ilmiötkin noteerataan.

Sen sijaan ei puhuta niistä, aikoinaan erittäin raskaina koetuista nöyryytyksistä, joita Reininmaan miehitys aiheutti ja varsin vähällä päästetään liittoutuneet myös kuvattaessa sitä nälkää, jonka heidän rankaisupolitiikkansa vielä toisen maailmansodan jälkeen aiheutti. Mutta tässä kirjassahan ei aiheena olekaan politiikka, vaan yksittäisten henkilöiden kokemukset, tarkemmin sanoen niiden kuvaaminen muistettuina.

Saksalainen päiväkirja, joka todella kertoisi, mitä kansa aikoinaan ajatteli, olisi varmaankin liikaa tälle aikakaudelle. Ainakin se olisi liikaa nobelistille, jollaisten tehtävänä ja ansiona on hengeltään ihanteellisten kirjojen kirjoittaminen, kuten palkinnon säännöissä sanotaan.

Kirjassa kuvataan kyllä, mutta ohuesti, erilaisia roistontöitä, joita natsit suorittivat, mutta siinä suhteessa kirja tuskin antaa mitään uutta. Esimerkiksi Varsovan ghetosta kannattaa mieluummin lukea vaikkapa Jürgen Stroopin muistelmat kaikessa apologisuudessaan.

Grassin kirjassa raakuudet asiat yleensä sivuutetaan ulkopuolisen muistelijan tietyllä välinpitämättömyydellä: enhän minä siellä ollut. Varsovan gheton tuhoaminen tai kolmenkymmenentuhannen nuoren miehen hukkuminen sukellusveneissä jäävät lopultakin vain numeroiksi muisteleville saksalaisillekin.

Mutta eipä nyt kohtuuttomasti arvostella kirjailijaa siitä, ettei hän kirjoittanut sellaista kirjaa, kuin minä olisin toivonut. Onhan tässä kaikenlaista kiinnostavaakin, vaikka sen totuusarvosta ei osaa olla varma.

Saattaa hyvinkin olla, että Itä-Saksan Kansanarmeijan kypärä oli jo Wehrmachtille aikoinaan kehitetty malli, jonka sarjatuotanto sitten jäi aloittamatta, vaikka se olikin selvästi tuota käyttöön otettua peltihattua parempi.

Onhan kirjassa paikallisväriä. Reininmaalaiset näyttivät ainakin silloin tällöin toivottaneen itäalueen evakot takaisin sinne, mistä olivat tulleetkin eikä empatia muutenkaan riittänyt kovin pitkälle, kun kyseessä olivat kaukaisempien seutujen asukkaat.

Oma lukunsa ovat suuren kulttuurivallankumouksen radikaalit, joille natsisukupolven vanhemmat ovat yhä hyvin lähellä. Tragikoomisiksi tulevat Theodor Adornon kaltaiset radikaalit hahmot, jotka jäävät moukkamaisen laumaradikalismin jyräämiksi.

Kyllä Saksan paljon ylistetty menneisyydenhallinta taitaa olla paljon konstikkaampi tehtävä, kuin yleisesti ymmärretäänkään.

 

2 kommenttia:

  1. Muistelmat ovat aika imelä kirjallisuuden laji, jonka tekijä on unohtanut hyvän periaatteen "älä selitä, älä välitä, älä pyytele anteeksi tai ymmärtämystä".

    "Menneisyydenhallinta" - lukuunottamatta orwelilaisessa merkityksessä - on ylimielisyyden riemuvoitto.

    VastaaPoista
  2. Ihmisen "minä" on se tajunnallinen raami, jonka puitteissa olemassaolon jatkuvuus koetaan. Ajantaju, eli "muisti", on olemuksellisesti lankaa joka kutoo ajallisen jatkumon.

    Mitä efektiivisempänä ulkomaailman joudumme kohtaamaan, sitä pahemmin "minuus" hajoaa ja katoaa. Siksi traumatisoivat ajat, kuten sota-aika, eletään depersonalisaation vallassa. Ja jälkeenpäin tulevat sitten historiankirjoittajat, jotka eivät itsekään ymmärrä mitä yrittävät, kun yrittävät konstruoida jonkinlaisen "yleiskatsauksellisen" (Wittgenstein) kuvan siitä mitä tapahtui todella.

    Kaikista niistä toinen toistaan kauheampia väkivaltaefektejä vyöryttävistä dokumenteista ja historiikeista, joilla toista maailmansotaa on varsinkin natsihistorian osalta jatkuvasti kaivettu esiin, saksalainen sotatrauma on yhä käsittelemättä. Jos mmärtäisimme, miten ihmisen "minuus" on rakentunut, ymmärtäisimme myös, ettei sotahistorioitsijoita puhutteleva mässäily kylmällä teräksellä suinkaan auta meitä ymmärtämään todellisuutta -- eli itseämme -- vaan toimii täysin päinvastaiseen suuntaan.

    Mitä kauheampia kokemuksia, sitä kauemmas "minän" on otettava niistä etäisyyttä. Ja niin muodostuu suojamuuri, joka estää "minää" viemästä itseään lähemmäs sitä mitä tapahtuu todella. Ja tuollainen "minä" kokee toki "hallitsevansa" asioita, mutta tosiasiassa ei kykene minkäänlaiseen itseymmärrykseen. Eli kaikki se mitä depersonalisaation tilassa tapahtui, jää tavoittamatta -- eikä ihmisen ominaislaatua ymmärretä.

    Niinpä nämä "minuuden" mestarit, kaunokirjailijat, Böll, joka oli kymmenen vuotta Grassia vanhempi, ottivat vaistomaisesti nimenomaan fiktion avukseen luodakseen yhteyden kadotettuun "minuuteen". Fiktiossa on mahdollista tuoda samaan kuvaan sekä menneisyys että nykyisyys, kuten Böll tekee romaanissaan "Biljardia puoli kymmeneltä". Günter Grassin mestariteos "Peltirumpu" ei ole vain fiktiota, vaan suorastaan puhdasta fantasiaa. Se kuitenkin onnistuu opettamaan totalitarismista jotain mitä yksikään dokumentti ei opeta.

    Historian metodologiasta kiinnostuneen kannattaa lukea Böllin pieni teos "Mitähän siitä pojasta tulee", jossa nimenomaan tekniikkana on esittää pieni ja merkityksetön suhteessa suureen ja historialliseen. Se on juuri se jännitteinen punos, josta historia aivoissamme kudotaan.

    Kumpikin noista kirjailijoista teki ihan käytännössä kunnioitettavan urakan saksalaisen sielun ja "muistin" elvyttämisessä. Grassista kertovassa tv-dokumentissa hän kuvailee uransa alkuaikoja, jolloin kirjaesittelyissa ihmiset heittivät hänen päälleen mätiä hedelmiä ja jätteitä. Psyykkiseen taantumaan kuulunut sosiaalinen sitovuus oli vielä niin purkamatonta, että kirjailija koettiin isänmaanpetturina ja luopiona.

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.