Kielinero
Eero Ojanen &
Timo Jantunen, Neron tie. J.A. Hollon elämä. Avain 2024, 301 s.
Kun joskus
nuorena luin filosofian historiaa ja erinäisten filosofien suomennettuja
teoksia, huomasin, että suomentajaksi oli poikkeuksetta mainittu J.A. Hollo,
olivatpa nuo kirjat sitten millä tahansa kielellä kirjoitettuja.
Sama toistui
sitten yhä uusien kaunokirjallisuuden klassikoiden kanssa ja täytyy sanoa, että
kunnioitus tuota salaperäistä miestä kohtaan kasvoi. Kuka merkillinen henkilö
oli pystynyt tekemään kaikki nuo työt?
Kyseessä oli
laihialaisen puuseppämestarin poika, joka jo nuorena oli havaittu varsin
omituiseksi. Hän oppi varhain lukemaan ja jopa kirjoitti lähes painokelpoisen
tarinan, kun sai kynän ja paperia. Koskaan ennen hän ei olut kirjoittanut.
Lapsinerojahan
ilmestyy maailmaan aina silloin tällöin. Heidän poikkeuksellinen suorituskykynsä
ällistyttää ja näyttää uhmaavan luonnonlakeja, kun maitopartainen vesseli osaa
tehdä jotakin, mihin aikuiset eivät pysty. Musiikissa tällaisia tapauksia
taitaa ilmetä useimmin.
Mitä
varsinaiseen nerouteen tulee, oletetaan sellaisen henkilön yleensä poikkeavan
normaalista muutenkin kuin vain suorituskyvltään. Hän yleensä ajattelee
jotenkin kummallisesti, toisin kuin muut, eli epänormaalisti.
Egon Friedell
nerokkaassa Uuden ajan kulttuurihistoriassaan esittää vertauksen nerosta
vesipäänä. Ymmärrän hänen tarkoittavan, että neroa ajaa eteenpäin jonkinlainen
sisäinen paine, jota normaalisti kehittyneellä ihmisellä ei ole. Hän ajattelee
ja ehkä muutenkin käyttäytyy tavalla, jota normaali sosiaalistunut kansalainen
ei tunne omakseen. Hän on se, joka luo uutta.
Missä määrin
Juho Hollo oli nero juuri tällaisessa mielessä, en oikein tiedä. Niin sanottu
kielinero hän ehdottomasti oli ja myös omalla alallaan eli kasvatusopissa
(myöh. kasvatustiede) hän epäilemättä esitti hedelmällisiä ja omintakeisiakin
ajatuksia, mutta ei itse asiassa harrastanut tämän alan teoriaa kovinkaan
paljon.
Sen sijaan
kääntäjänä hän on Suomen oloissa lyömätön. Hänen kielitaitonsa oli hyvin laaja
ja hän käänsi ainakin 15 kielestä ja opiskeli niiden lisäksi monia muitakin,
ainakin sanskriittia, bengalia, hindiä, persiaa ja turkkia sekä japania.
Käännösten
yhteinen sivumäärä on jopa 65000. Kirjoja kertyy pari sataa ja mukana on hyvinkin
laajoja opuksia, kuten Cervantesin Don Quijote sekä Tolstoin ja Dostojevskin teoksia.
Kaunokirjallisuutta
ja asiaproosaa, kuten filosofiaa ja sen historiaa kertyi suunnilleen yhtä
paljon. Hollon lempikieliä olivat romaaniset kielet ja etenkin ranska. Englannista
hän käänsi paljon, muttei erityisemmin pitänyt kielestä. Runoudesta hän piti, mutta
ei sitä kääntänyt.
Hollo näyttää
kääntäneen tai ehkä mieluummin suomentaneen tekstiä suhteellisen suurina
kokonaisuuksina ja ajatelleen tekstin ensin toisella ja sitten toisella
kielellä. Hänen metodiinsa kuului lukea kirja ensin tarkasti ja merkitä
hankalat kohdat etukäteen.
Kustantajat
eivät aina olleet valmiita ottamaan ohjelmaansa Hollon suosittelemia kirjoja.
Dostojevski ei kiinnostanut 1920-luvun alussa ja -mikä ehkä kummallisempaa-
Nietzsche jäi odottamaan kustantamon pöydälle jatkosodan aikana. Jostakin
syystä Hollo ei myöskään halunnut suomentaa Thomas Mannia, josta oli nuorena
pitänyt.
Hollo ei
pelkästään kääntänyt, vaan myös hoiti kauan työlästä ordinarius-professorin
virkaa ja opetti myös ahkerasti kesäyliopistoissa ja piti radioesitelmiä ja
kirjoitti esseitä ja arvosteluja. Hänet mainitaan erinomaisena luennoitsijana.
Kasvatusoppi oli
lähellä filosofiaa, kun Hollo ryhtyi sitä opiskelemaan ja opettamaan. Holloa näyttää
erityisesti kiinnostaneen psykologiaan rajautuva flosofia saksalaisen hengentieteen
(Geisteswissenschaft) merkityksessä.
Fenomenologia Diltheyn ja Sprangerin hengessä
eroaa merkittävästi siitä positivistishenkisestä anglosaksisesta perinteestä,
joka meilläkin näyttää joksikin aikaa myös psykologiassa ja kasvatusopissa jättäneen
varjoonsa tämän tradition.
Hollon
kasvatusoppi näyttää sangen käytännönläheiseltä. Hän korostaa mielikuvituksen ja
sen kasvattamisen perustavaa merkitystä, esteettistä kasvatusta ja käytännön
toimintaa. Kasvatus ei ole opettamista, dresseeraamista, vaan kasvamaan
saattamista.
Hollo kehitti
myös omintakeisia käsitteitä, mistä malliksi ote Timo Jantusen tekstistä: kehittynyt
esteettinen elämä on myös muiden arvoalueiden viljelemiselle edullinen, koska
mielikuvituksen kasvu ja tunne-elämän rikastuminen merkitsevät yleistä, kaikessa
ihanteellisessa suuntautumisessa välttämätöntä mielenpohjan kuohkeutumista.
En ole lainkaan
varma, mitä kaikki nuo käsitteet merkitsevät. Myös mielikuvituksen Hollo
näyttää ymmärtäneen varsin omaperäisellä tavalla.
Ymmärrän Hollon joka tapauksessa koostaneen
intuition ja tunteen, myös sympatian ja empatian kehittämisen tärkeyttä. Pelkkä
teoreettisilla käsitteillä pelaaminen tappaa ihmisen henkisen kasvun jo nupussaan.
Hollon kasvatusopillisista
ideoista kirjottava Jantunen esittää yksin tein kritiikkiä myös nykyistä koulua
kohtaan. Se hyvä maine, jonka koululaitoksemme hetkeksi saavutti, oli hänen
mielestään Hollon ajatusten seuraamisen ansiota.
Nykyään sen
sijaan opetus nähdään ennen muuta taloudellisena asiana ja sitä koskevat päätökset
tehdään virkamiestyönä. Niinpä on päädytty rakentamaan jättiläiskouluja, jotka
ovat kasvatuksen kannalta tuhoisia.
Uusi kouluarkkitehtuuri höperöine (minun käyttämäni
termi) innovaatioineen, joihin kuuluu kotiluokkien hävittäminen ja jopa seinien
poistaminen, kuuluu myös kasvatuksen tuhoamisen kategoriaan. Mistä koulumme
rappio johtuu, on kuitenkin kokonaisuudessaan hankalampi kysymys, toteaa Jantunen.
Hollosta se ei
ainakaan johdu. Hän oli ihanteellisen kasvatuksen puolustaja, jonka ajatukset
ovat tänäkin päivänä ajankohtaisia ja ilmeisesti myös vaikuttavat elävinä alan
tutkijoiden ja ehkä muidenkin alan ammattilaisten keskuudessa.
Ehkäpä vain G.J. Ramstedt on kyennyt vastaavanlaiseen kielelliseen lahjakkuuteen kuin Hollo.
VastaaPoistaOmakin kirjahylly on täynnä teoksia, joiden suomentajana on J.A.Hollo, esimerkiksi monet Antiikin klassikot -sarjasta.
VastaaPoista"Uusi kouluarkkitehtuuri höperöine (minun käyttämäni termi) innovaatioineen, joihin kuuluu kotiluokkien hävittäminen ja jopa seinien poistaminen, kuuluu myös kasvatuksen tuhoamisen kategoriaan. "
VastaaPoistaTämä tuntuu ihmeelliseltä siihen nähden, että toisaalta korostetaan koulutuksen ja sen laadun merkitystä taloudelle.
Onkohan tuossa unohdettu koulutuksen kaksi vaihetta:
- ns jankkausvaihe, jossa opitaan perusasiat, esim vieraan kielen sanat ja kieliopin perussäännöt. Tuo vaihe on tylsä ja saa monet lopettamaan kesken. Koulun paikka on toteuttaa tuo vaihe.
- soveltava vaihe, jossa aletaan nähdä asioiden yhteydet ja pystytään soveltamaan niitä uutta keksien. Tuo vaihe toteutuu yläkoulussa ja korkeakouluissa. Oleellista on huomata, että tuohon vaiheeseen ei päästä ennen ensimmäistä vaihetta. Nykyiset kasvatusteoriat erilaisine ilmiöoppimisineen ja koululuokkien hylkäämisineen rakentuvat juuri tuohon.
"Egon Friedell nerokkaassa Uuden ajan kulttuurihistoriassaan esittää vertauksen nerosta vesipäänä. Ymmärrän hänen tarkoittavan, että neroa ajaa eteenpäin jonkinlainen sisäinen paine, jota normaalisti kehittyneellä ihmisellä ei ole."
VastaaPoistaSaisi ehkä jäädä mainitsematta, mutta en malta:
Olen vaatimattoman taipaleeni varrella nähnyt kerran vesipään, kerrassaan Suomen suurimman, satuin olemaan hallinnossa, varamiehenä tosin, kun laitosta esiteltiin. Vaikea kuvitella tai kuvailla, mitä kokee kun kohtaaminen on, yllättäen ja tässä.
Samoissa hommissa oltiin historiallisessa Tshekkoslovakiassa, sielläkin esiteltiin kiertokäyntinä kykenevyysrajoitteisten laitosta: suljetulla osastolla oppaat hieman kiihdyttivät askeleita, ja silloin, äkkiä, hämärän ryhmäkopin taustoilta ryntäsi kaltereihin kiinni hätähinen mies, joka huusi: suomalaiset, hoi, pelastakaa minut, olen täällä vahingossa, auttakaa minut ulos!
Mitä ihminen voisikaan vilpittömämmin toivoa, kuin että "maanmies" auttaisi hänet ulos rajoitteiden, pakkovallan, surkeuden pimeydestä! Hämmennys valtaa kyvyttömän ihmisen, sen heistä jonka pitäisi pystyä, kyetä, haluta, ja myös auttaa?
Kafka pure iholle. Avuttomuus huutaa korvaan: Miksi?
Näin vanhemmiten genetiikka on alkanut kiinnostaa, kiehtoakin, entistä enemmän.
"Pelkkä sattuma lähdössä ratkaisee...", sanoi majuri Sarastie. Ei se ihan niinkään mene, sattumalla on peukalonsa mukana vielä matkallakin.
J. A. Hollo nero? Ilman muuta mutta vain kielinero. Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historiassa (SHS/SKS 2. osa Hollo mainitaan hakemistossa tasan yhden kerran, sekin mielestäni hyvin toisarvoisessa yhteydessä.)
VastaaPoistaItse kirjan lukemisessa loppuun itselläni oli suuria vaikeuksia. Teksti kauttaaltaan "tekifilosofeeraavan platkua". Eero Ojaselta en aikaisemman kokemuksen perusteella muuta odottanutkaan. Ja Hollosta kasvatustieteilijänä kirjoittaneen henkilön osuudessa jo alun jakso, joka käsitteli mielikuvituksen merkitystä Hollon kasvatusajattelussa, oli käsitteellistä hiuksenhalkomistakin eteerisempää ja epäselvempää. - Mutta ehkä etevämmät henkilöt saivat tästäkin opuksesta ilonsa.
Arvoisa Blogisti, tuossa kirjoituksenne lopussa tuotte esille todellisen ongelman, se on nykykoulun rappio. Eivät laitteet, vempeleet, hilavitkuttimet ja tilat tee koulua. Jos sieltä puuttuvat Hollolle keskeiset ihanteet, niin sieltä puuttuvat kaikki ja tulokset ovat sen mukaisia.
VastaaPoistaKoulusta voi olla montaa mieltä, mutta opettajat yrittänevät parhaansa niillä resursseilla joita poliitikot heille suo. Fakta on että ns. neroja on vain ne muutamat ja osa tekee sitten muita töitä tai muuta. Ongelmallisempaa taitaa olla pitää koulu neutraalina, ilman poliittista aatesunnan tai uskonnollisen näkemyksen jakamista. Suotavaa olisi sen pysyvän faktapohjaisena. Jokin kreationismi tai islamin opetus ei tätä oikein tue. Sisäoppilaitokset ja koulujen kilpailu on myös hieman kyseenalaista, lapsi kun ei valitse missä opiskelee, mutta kaikille tulee suoda perusopetus. Mutta ei se taloudesta aina ole kiinni, ei sitä Suomella silloin kun herrasväki on opiskellut ollut taloudellisesti kummoisesti varaa. Kumminkin sitä on aikanaan vanhempi sukupolvi katsonut että tähän kannattaa jollain tasolla panostaa, ne kellä on ollut varaa ovat jatkaneet opintoja pidemmälle. Mitä sillä tiedolla ja taidolla henkilöt ovat tehneet on sitten ollut heistä itsestään kiinni.
VastaaPoista