Suuren
pikamarssin maaliintulo
Vanhassa
ranskankielisessä sotilassanastossa, joka pian lainattiin kaikkiin kieliin, oli
myös käsite marche forcée -pikamarssi.
Kun
joukko-osasto piti nopeasti siirtää toiseen paikkaan, istutettiin miehet
kärryihin, sikäli kuin niihin mahtui, ratsujen selkään voitiin panna aina kaksi
miestä ja kolmas saattoi hölkätä perässä pitäen kiinni hevosen hännästä.
Koska sodassa
logistiikka ja erityisesti ylivoiman hankkiminen jossakin tietyssä kohdassa,
oli kaiken a ja o, saattoi nopeudella olla ratkaiseva merkitys. Tämän ymmärsivät
niin Napoleon kuin Aleksandr Suvorov.
Nopeus saattoi
ratkaista kaiken myös kansakuntien, ja mikä vielä kohtalokkaampaa, yhteiskuntajärjestelmien
välisessä taistelussa.
Tämän ymmärsi
Stalin, joka vuonna 1931 pitämässään puheessa julisti, että Venäjä oli sata
vuotta jäljessä edistyneimpiä kapitalistisia maita. Sen oli otettava ne kiinni
kymmenessä vuodessa, muuten se tuhottaisiin.
Tarvittiin siis
pikamarssia. Valtion hevosia, kansalaisia, oli piiskattava äärirajoille ja venäläisessä
musikassa asustava vanha Oblomov oli ruoskittava hänestä pois. Muuten
Neuvostoliitto tuhoutuisi, sillä sitä ympäröivät viholliset, joiden suhde
siihen oli antagonistinen: mitään kompromissia ei voinut olla olemassa, jompikumpi
tuhoutuisi, eikä se saanut olla Neuvostoliitto eli sosialismi.
Kun historian
oikusta seurasikin sitten yhteistyön kausi, milloin natsismin, milloin kapitalistisen
imperialismin edustajien kanssa, jää jälkipolvilta helposti ymmärtämättä, miten
keskeinen ajatus pikamarssista ensin sosialismiin ja sitten kommunismiin
Neuvostoliitossa oli.
Ideologiaa ei
ymmärretty silloin vain yhteiskuntajärjestelmän ja vallanpitäjien mieleiseksi
ajatteluksi ja tietyn laatuisiksi instituutioiksi, sen absoluuttiseen totuuteen
uskottiin joskus enemmän (Lenin) ja joskus vähemmän (Stalin). Se oli kuitenkin
aina sen verran elämää suurempi asia, että sen nimissä voitiin tappaa miljoonia
ja uhrautua ja uhrata kaikkia muitakin asian puolesta.
Ei kyseessä ollut vain pyrkiminen valtaan. Se
oli toki myös oleellinen asia, mutta ei kuitenkaan syy kaiken takana, vaan
seuraus. Se oli korollaari: historian mandaatti ja historiallinen velvollisuus.
Usein näkee
viitattavan siihen, miten NKP (Neuvostoliiton kommunistinen puolue) julisti
Neuvostoliiton sivuuttavan Yhdysvallat taloudellisessa kilpailussa vuoteen 1980
mennessä, mutta epäonnistui.
Tämä on
ehdottomasti asian banalisoimista ja sitä paitsi esittää asiatkin väärin.
Vuonna 1961, NKP:n XXII puoluekokouksessa todella hyväksyttiin kommunismin
rakentamisen ohjelma, mikä tarkoitti sitä, että vallitseva neuvostoliittolainen
yhteiskunta, joka vuonna 1936 oli jo saavuttanut sosialistisen kehitysvaiheen,
siirtyisi hypäyksenomaisesti eli siis dialektiikan mukaisesti kommunistiseen
vaiheeseen vuonna 1980.
Matkan varrella
Yhdysvallat ja muut kapitalistiset maat olisi ohitettu jo kymmenen vuoden kuluessa,
vuoteen 1970 mennessä ja jätettäisiin sen jälkeen kauas taakse.
Sosialistinen ja
pian siis kommunistinen yhteiskuntajärjestelmä oli koko imiskunnalle
lainmukaisesti ja ehdottomasti ennemmin tai myöhemmin koituva kehitysvaihe,
johon Neuvostoliiton kansat -nuo onnelliset- saapuisivat ensimmäisinä.
Kuten jokainen
sukupolvi vuorollaan joutuu väistymään työtään ja sukuaan jatkavien jälkeläistensä
tieltä niin myös kommunismi tulisi hautaamaan isänsä kapitalismin ja jatkamaan
kehitystä sen jälkeen yhä kauemmas, kohti maanpäällistä paratiisia.
Vuoden 1961
puoluekokous ei ainoastaan julistanut: ”Kommunismin on koko maailman valoisa
tulevaisuus”. Se antoi lisäksi juhlallisen vakuutuksen, pannen koko
(erehtymättömän) arvovaltansa peliin: ПАРТИЯ ТОРЖЕСТВЕННО ПРОВОЗГЛАШАЕТ: НЫНЕШНЕЕ ПОКОЛЕНИЕ СОВЕТСКИХ ЛЮДЕЙ БУДЕТ ЖИТЬ ПРИ КОММУНИЗМЕ! (puolue julistaa
juhlallisesti, että nykyinen neuvostoihmisten sukupolvi tulee elämään
kommunismissa).
Millainen tuo
kommunistinen ja jo läheisessä tulevaisuudessa esiin pilkistävä yhteiskunta sitten
oli? Äärimmäisen lyhyesti määriteltynä se oli yhteiskunta, jossa jokainen
työskentelisi kykyjensä mukaan yhteiskunnan hyväksi ja jolle yhteiskunta antaisi
kaiken hänen tarpeidensa mukaan.
Kyseessä oli siis sen tyylinen kansankoti, jossa kansalaiset saisivat kaiken riippumatta
työsuorituksestaan. Silloin ei tarvittaisi enää myöskään rahaa, kaikki olisi
ilmaista. Niukkuus olisi voitettu.
Toisi ilmaisten
kysymys oli siitä, että kansan hyvinvointi nousisi uudenlaisen työtehon,
koneellistamisen ja automaation sekä kasvinjalostuksen, uudenaikaisen biologian
(Lysenko, Mitšurin) ja muiden tieteiden ansiosta ennennäkemättömäksi.
Hruštšovin puheet
puoluekokouksessa samoin kuin itse puolueohjelman kohdat kertoivat paljon
olennaista niistä uutuuksista, joita kommunismiin pääseminen toisi tullessaan
ja joita puolue oli niin tavattoman arvovaltaisesti kuvannut.
Uutta
puolueohjelmaa laatimassa oli ollut suuri määrä oppineita ja supertiede marxismi-leninismin
parhaita asiantuntijoita. Yksi heistä oli Otto V Kuusinen, jolla olioma
tutkimusryhmänsä.
Kuusisen kokoelmasta
käy ilmi, että hän oli skeptinen uuden puolueohjelman antamien lupausten
aikatauluun nähden. Esimerkiksi maaseudun ja kaupungin välisten erojen hävittäminen
ei onnistuisi parissa kymmenessä vuodessa, vaikka agrokaupunkeja
perustettaisiinkin kiivaassa tahdissa.
Mitä itse
kommunismiin tulee, Kuusinen kuului ehdottomasti uskovaisiin. Hänen päätoimittamassaan
mitä ajankohtaisimmassa oppikirjassa Marxismin-leninismin perusteet (Petroskoi
1960) asioita kuvataan vielä konkreettisemmin kuin puolueohjelmassa. Kyllä se kommunistinen
yhteiskunta vöistömättä tulisi ja muuttaisi kaiken, se oli pitkä askel eteenpäin
jopa sosialismista, jossa nyt elettiin.
Silloin
muuttuisi koko yhteiskunnan kokoonpano. Toistaiseksi myös sosialistisessa
yhteiskunnassa oli yhä kaksi luokkaa, jotka olivat keskenään ystävällisissä
suhteissa: työläiset ja talonpojat, joista jälkimmäiset omistivat tuotantovälineensä,
tosin kollektiivisesti. Lisäksi tuli älymystön kerrostuma (prosloika), joka nyt
palveli mainittuja luokkia.
Kommunismissa ei
enää olisi lainkaan luokkia: ero ruumiillisen ja henkisen työn välillä häviäisi,
työläisen ja insinöörin (koneenkäyttäjän) eroa ei enää olisi, maaseudun ja kaupungin
erokin häviäisi ja naisten rooli yhteiskunnassa tulisi samanlaiseksi miesten
kansa, kun lastenhoidon, ruokailun, kodinhoidon ja vaatetuksen hoitaminen
järjestettäisiin yhteiskunnan taholta. Silloin taso paranisi ja elämän
tieteellinen ja tehokas järjestely ruokailusta kasvatukseen tulisi mahdolliseksi.
Työpäivä lyhenisi
ja aivan pian siitä tulisi 35-tuntinen, joka viikko työtätekevillä olisi kaksi vapaapäivää.
Vapaa-aikansa ihmiset käyttäisivät itsensä kehittämiseen ja hallintoon, ei suinkaan
juopotteluun ja irstailuun tai
roskakulttuuriin. Ihminen isolla I:llä nousisi viimein todelliseen
kukoistukseensa.
Kommunistisesta
yhteiskunnassa häviäisivät lopullisesti muun muassa rikollisuus ja kansallinen ennakkoluuloisuus
(suvaitsemattomuus). Menneisyyteen jäisivät ”väkivalta ja omanvoitonpyynti,
ulkokultaisuus ja itsekkyys, valapattoisuus ja turhamaisuus”.
Kuten voidaan
todeta, kyseessä ei ollut ”vain” yhteiskunnan muuttaminen, joka oli lähinnä väline,
puhumattakaan nyt elintason kohottamisesta, joka sekin oli väline.
Kyseessä ei
ollut sen enempää eikä vähempää kuin yli-ihmisen luominen sen vanhan aatamin
seuraajaksi, joka haudattaisiin eikä koskaan enää nousisi. Yli-ihmisestähän oli
Venäjällä uneksittu jo Tšernyševskistä lähtien (ks. Vihavainen:
Haun Tšernyševski tulokset) ja muun muassa Trotski oli sen tulemisesta innokkaasti
spekuloinut.
Nyt, 1960-luvun alkaessa
näytti monesta jo olevan aika julistaa päämäärän olevan itse asiassa jo näkyvissä.
Pikamarssi oli antanut vauhdin, joka nähtävissä olevassa tulevaisuudessa veisi
maaliin kahden vuosikymmenen aikana. Kapitalistiselle maailmalle oli annetut
haaste: se ei voisi voittaa rauhanomaisessa kilpailussa. Rinnakkaiselo ja rauha
olivat anoa, mitä Neuvostoliitto tarvitsi.
Kysymys oli myös
siitä, että Stalinin rikoksia paljastettiin puoluekokouksessa nyt julkisesti.
Mitä hyvää puolue itse asiassa olikaan tehnyt, oikeuttaakseen sellaisen
hirmuvallan? Olihan se rakentanut sotatalouden, joka lopulta voitti hyökkääjän,
mutta kun hirmuvaltias oli sodassakin tehnyt kaameita virheitä.
Mutta eikö
Stalin ollut vain kummallinen anomalia? Puolue oli aina ollut oikeassa
rakentaessaan uutta yhteiskuntaa. Kannattiko tässä edes katsoa menneisyyteen,
tulevaisuus tarjosi niin tavattoman hienoja asioita ja vieläpä aivan pian!
Kuten tunnettua,
jo parin vuoden päästä kommunismin rakentamisen ohjelma joutui vaikeuksiin, aluksi
maataloustuotannon alalla. Neuvostoliitto joutui ostamaan valtavia määriä
viljaa ulkomailta pelastaakseen väestönsä nälänhädältä, vaikka XII puoluekokouksessa
oli kehuttu sen aivan pian mullistavan maailman viljamarkkinat halvalla viljallaan.
Jo vuonna 1962
armeija kukisti Novotšerkasskissa verisesti mielenosoituksen, joka liittyi
elintarvikepulaan. Kun kommunismin rakentaminen pääosin ( v osnovnom) vuoteen
1980 mennessä osoittautui mahdottomaksi, se lykättiin tulevaisuuteen, mutta
pysyi puolueen ohjelmassa Neuvostoliiton romahdukseen saakka.
Mitä tulee itse
ohjelmaan, sen lupaamat asiat toteutettiin täydellisimmin pohjoismaisissa
hyvinvointivaltioissa, joissa pikamarssin sijasta luotettiin rauhalliseen
kehitykseen.
Vain yksi asia
jäi puuttumaan ja taisi suorastaan unohtua poliittisten tavoitteiden joukosta:
yli-ihmisen rakentaminen.
Sen sijaan olemme saaneet uusia ihanteita,
jotka kumpuavat meille vieraiden kulttuurien slummeista ja niiden elämäntavasta
(ks. Vihavainen:
Haun dalrymple tulokset).
No, en jatka
enää tänä aamuna. Ainakin olemme säästyneet pikamarssilta, joka Venäjällä vaati
raskaan veronsa inhimillisesti ja kulttuurisesti.
Kun arkeologit vuonna 1990 tekivät matkan silloiseen Leningradiin, muuan vääräleukamme asetti matkamme teeman, enteellisesti, "Näe Neuvostoliitti, vielä kun voit".
VastaaPoistaHajoamisen merkit olivat kaikkialla ilmassa. Mutta, julkisten mm. hotelli -ja baaripalvelujen laatu oli ala-arvoista. Olimme tsuhnia ja asenne oli vihamielinen.
En tokikaan odottanut muuta. Jo armeijassa, Rannikkojääkärinä 80-luvulla, näimme neukkuprovokaatioita jatkuvasti. Tuolloin olin pessimistisesti valmistautumassa sotaan. Nyt putinin aikana tilanne näyttää samanlaiselta.
Minä kävin Pietarissa 2019 ja kaikki olivat aivan ystävällisiä ja vielä ystävällisempiä, kun kuulivat, että olen Suomesta. Kumman kokemus on lähempänä totuutta venäläisistä?
Poista"Stalin, joka vuonna 1931 pitämässään puheessa julisti, että Venäjä oli sata vuotta jäljessä edistyneimpiä kapitalistisia maita. Sen oli otettava ne kiinni kymmenessä vuodessa, muuten se tuhottaisiin."
VastaaPoistaKaukonäköinen puheenvuoro, joka osaltaan selittää 1930-luvun tapahtumat: piti saada kansa yhtenäiseksi ja kurinalaiseksi, tuotanto, erityisesti raskas teollisuus nousuun ja vallankumouksessa kannuksen ansainut puolue- ja sotilaseliitti syrjään nuorempien ja pätevämpien tieltä (ks Viktor Suvorov Puhdistus, Juttuapaja 2014). Oltiinko siten kymmenen vuoden päästä eli 1941 valmiina kertoo historia, säälimätöntä mutta totta.
Meiltä kysytään:
VastaaPoistaOnko totta, että lopullisessa kommunistisessa yhteiskunnassa ei käytetä ollenkaan rahaa?
• Me vastaamme:
Tätä kysymystä ei ole lopullisesti ratkaistu. Toisen teorian mukaan rahaa käytetään vielä silloinkin, toisen mukaan ei. Täysin mahdollinen on myös näiden kahden vaihtoehdon välinen kompromissi, jonka mukaan lopullisessa kommunistisessa yhteiskunnassa toisilla on rahaa, toisilla ei.
Jäi tämäkin kysymys vaille vastausta.
Tuntuu jotenkin tutulta tuo Neuvostoliiton usko omaan ylivoimaisuuteensa, joka vetää kaikki muut kansat perässään.
VastaaPoistaEikö EU:lla ollut samanlainen johtajuusilluusio gobaalista esikuvasta ja johtajuudesta regulaatio- ja "arvopohja"-vimmassaan, kunnes se huomasi, että kukaan ei seuraa, vaan kaikki menevät oikealta ohi?
Hitaimmat EU:ssa eivät ehkä vieläkään ole tuota huomanneet.
Yhtäläisyys NL:n ylemmyydentuntoiseen utopiaan on minusta ilmeinen. Keinot ovat toiset, mutta tuskin tehokkaammat.
Olihan se kommunismin unelma kaunis ja viekoitteleva, ei ihme, että kommunistit olivat valmiiita hetkellisiin hirmutekoihin tuon paratiisin luomisen viekoittamana. Sääli vaan, että ryssivät toteutuksen.
VastaaPoistaSiitä haluaisin lukea pätevän taloustieteilijän lähteisiin perustuen kirjoittamana, miksi tuo unelma 1960-70-lukujen vaihteessa alkoi sakata. Vielä Kekkonen tuolloin päiväkirjoissaan pelkäsi, että sosialismi selättäisi markkinatalouden.
"Kommunistisesta yhteiskunnassa häviäisivät lopullisesti muun muassa rikollisuus ja kansallinen ennakkoluuloisuus..."
VastaaPoistaEikö kommunistinen teoria tunnustanut lainkaan yksilöpsykologisia eroja, viime kädessä tahdonvapautta, vai nähtiikö yksilö pelkästään tuotantotoimien tahdottomana ja siten vastuuta vailla olevana nukkena?