Kulutususkonnon synty ja kukoistus
Kulutuksen vuosisata
Amerikkalainen kulutuksen tutkija Gary Cross on todennut,
että konsumerismi oli se ”ismi”, joka 1900-luvulla voitti kaikki muut, vaikka
sillä ei ollut mitään erityistä ohjelmaa, eikä varsinaista puoluetta ja vaikka
sitä koko ajan vainottiin, milloin suorastaan lain säädöksillä ja milloin vain
ylenkatseella, moralisoinnilla ja paheksunnalla.
Konsumerismi Crossin määritelmän mukaan tarkoittaa sitä,
että elämässä ja yhteiskunnassa keskeisenä asiana pidetään kulutushyödykkeitä.
Vielä sata vuotta sitten ei Crossin mukaan edes Amerikassa
monikaan kuvitellut, että 1900-luvusta tulisi kulutuksen vuosisata ja sen
suuren riemuvoiton näyttämö.
Kaikkien vakavien ideologien ja teoreetikkojen mielestä
elämässä ja yhteiskunnassa ei saanut olla keskeistä kulutus, vaan sen sijaan
ehkäpä politiikka, uskonto, ihmisten veljeys ja yhteistyö, itsehallinto,
persoonallisuuden kasvu ja ihmisen itsetoteutus.
Kaikki nuo vaihtoehdot olivat ja ovat komeita ja myönteisiä
asioita. Bolshevikkien puolueohjelmassa vuodelta 1919 luvattiin sosialistisessa
yhteiskunnassa työpäivä lyhentää kuusituntiseksi, mikä lisäksi jokainen saisi
kahden tunnin ajan ja palkkaa nauttien osallistua hallintoon ja itsensä
kehittämiseen.
On ilmeistä, ettei erityisen korkeata elintasoa
pystytty kuvittelemaan mahdolliseksi, mutta ei sitä myöskään pidetty erityisen
tarpeellisena. Oikeudenmukainen palkka, riittävä ravinto ja kunnon asunto
olivat sinänsä perusasioita. Niiden yläpuolella olivat kuitenkin itsehallinto,
omasta työstä ja omasta inhimillisyydestä vieraantumisen päättyminen ja
täydellinen vapaus sorrosta ja riistosta.
Utopia oli aivan sama kuin anarkisteilla, kuten Lenin
huomautti. Vain toteuttamiskeinot olivat toiset ja rajummat..
Kun Neuvostoiliiton kommunistinen puolue vuonna 1961 kehaisi
rakentavansa kahdessakymmenessä vuodessa kommunistisen yhteiskunnan, jossa
jokaisella olisi aineellisia hyödykkeitä niin paljon kuin hän tarvitsee,
kuviteltiin, ettei hän kovin paljon tarvitsekaan.
”Kohtuulliset tarpeet” käsittivät ilmeisesti ruoan,
asunnon, vaatteet, terveydenhoidon, kulttuuripalvelut, koulutuksen ja vastaavat
asiat. Niitä olisi jokaiselle tarjolla riittävästi, joten rahakin joutaisi pois
käytöstä.
Silloin ei ihmisten välillä enää olisi aineelliseen
toimeentuloon perustuvaa kateutta, ei rikollisuutta eikä prostituutiota, tuskin
aviorikostakaan, kun vanhanaikainen perhe ja kotitalous käytännössä häväisivät.
Ihmisen arvon mitta olisi hänen henkinen rikkautensa ja jalo kilpailu
kohdistuisi lähinnä suurimman jalomielisyyden ja hienostuneisuuden
osoittamiseen.
Jotkut bolshevikit olivat 1920-luvulla vielä arvelleet, että
Nietzschen kuvittelema yli-ihminen syntyisikin nimenomaan kommunismin kautta.
Toisinhan siinä kävi. Ilman mahdollisuutta toteuttaa
konsumeristisia vaistojaan ihminen ei välttämättä kohonnut moraaliseksi
jättiläiseksi, vaan saattoi suorastaan luisua moraaliseksi kääpiöksi.
1980-luvulla tämä uskallettiin jo tunnustaa Venäjälläkin. Literaturnaja Gazeta
julkaisi pilakuvan, jossa kaksi rähjäistä työmiestä juttelee pystybaarissa
tuopin äärellä. Toinen lausahtaa ylpeästi: ”Minulla ei ole autoa, ei huoneistoa
eikä kesämökkiä. Olen henkisesti rikas”.
Neuvostokauden loppuvaiheessa Valentin Rasputinin kaltaiset
kirjailijat uskaltautuivat kuvaamaan sen sortin rikkautta. Kyseessä oli puhdas
ryysyköyhälistön elämänmuoto. Ryysyläinen oli kiinnostunut vain viinasta ja
helposta elämästä.
Hänellä ei ollut mitään pitkän tähtäimen päämääriä, hän ei
arvostanut toisten työtä eikä pyrkinyt kehittämään omaansa. Hänestä ei ollut
tullut luovaa tuottavaa ihmistä, vaan kuluttajan kaikkein kurjin tyyppi,
vandaali ja röyhkimys.
Kyseessä oli tietenkin paradoksi ja tarkoittamaton tulos.
Maksim Gorki oli jo vuosisadan vaihteesta lähtien käynyt sotaansa
pikkuporvarillisuutta vastaan ja kuvitellut, että kiintymys omaan pieneen
omaisuuteen ja sen kartuttamiseen olisi kaiken paheen ja kurjuuden äiti.
Gorki luuli talonpojan olevan tämän paheen ruumiillistuma ja
riemuitsi, kun kollektivisointi vapautti syntiset taakastaan.
Gorkin jälkeen Benjamin Barber, Erich Fromm, Naomi Klein,
Zygmunt Bauman ja lukemattomat muut ovat kauhistelleet konsumerismin
synnyttämää epäkulttuuria. Kun kaikki alennetaan kauppatavaraksi, tulee
ihmiselämästä typerää, pinnallista ja pohjimmiltaan epätyydyttävää.
Missä on yhteisöllisyys, huolenpito lähimmäisestä, missä
pyyteettömyys, aitojen asioiden arvostus ja todellinen henkinen hyvinvointi?
Sitä voi kysyä. Todennäköisesti niitä ei ole siellä, mistä
niitä haikaillaan: oman kansamme menneisyydessä, Afrikan alkuasukkaiden
parissa, Pohjois-Koreassa, Maon Kiinassa tai Trobriand-saarilla. Keskittyminen
hyödykkeisiin tuottaa vastenmielisiä tuloksia, jos se menee liiallisuuksiin.
Toisaalta hyödykkeiden puute tuottaa niitä varmaankin vielä
todennäköisemmin. Se pakonalainen yhteisöllisyys, josta esi-isämme nauttivat,
olisi meille helvetti. Kuviteltu henkisesti rikas elämä köyhissä maissa lienee
sekin vain harvojen herkkua.
Matti Pulkkinen pohdiskeli aikanaan, että köyhyyden
oletettiin jalostavan ihmistä, mutta käytännössä se todennäköisemmin tuotti
Juutas Käkriäisen tapaisia henkisestikin kurjistuneita olentoja. Toisaalta myös
pelkkä mammona ja pyrkimys sen haalimiseen hinnalla millä hyvänsä on kauhistus.
Lienee luultavaa, että ihminen, ideaalisesti
kehittyäkseen tarvitsee melkoisen annoksen myös konsumerismia. Miksi ihmisten
pitäisi elää pelkästä politiikasta, yhteisön palvelemisesta ja altruismista?
Häviääkö mikään pahe sillä, että ihminen köyhtyy? Tuskinpa vain.
Nykyinen elämänmuotomme muistuttaa monessa suhteessa Rooman
valtakunnan rappiokautta. Kuluttamista ja primitiivistä hedonismia korkeammat
arvot ovat marginaalissa ja jopa unohdettuja.
Mutta onko syyllinen sittenkään konsumerismi sinänsä? Ehkä
slummien psykologia, jossa kulttuurin tyhjyys kärjistyy, onkin nimenomaan
puuttuvan pikkuporvarillisuuden aiheuttamaa?
Niall Fergusonin mielestä konsumerismi oli yksi niistä
mahtavista innovaatioista, jotka nostivat läntisen kulttuurin koko maailman
ehdottomaksi johtajaksi. Voi olla, että meidän on pian vielä pystyttävä sitä
suurestikin rajoittamaan, mikäli haluamme maapallon riittävän. Siihen saakka
voimme vain seurata, miten oppipojat kaikkialla maailmassa ovat kiiruhtaneet
omaksumaan tuon niin halveksitun, kadehditun ja voimallisen asian.
Killer Apps ja uskonnot
Niall Ferguson on suomeksikin kai hiljattain ilmestyneessä
teoksessaan Civilization, The West and the Rest yrittänyt
haarukoida ne tärkeimmät asiat, joiden ansiosta nimenomaan länsimaat lähtivät
hurjaan nousukiitoon samaan aikaan kun muut jäivät elelemään vanhoillaan tai
taantuivat.
Muodikkaasti Ferguson käyttää näistä asioista
nimikettä killer apps, joka mielestäni on typerä ja epäonnistunut,
mutta itse Fergusonin yritys kyllä on kiinnostava.
Nämä ”sovellukset” ovat kilpailu, tiede, omaisuus,
moderni lääketiede, konsumerismi ja työetiikka.
On selvää, että jossakin muodossa lähes kaikkia näitä on
ollut muuallakin, eivätkä erot kulttuurien välillä yleensäkään liene
absoluuttisia vaan suhteellisia. Harvinaisia ovat tilanteet, joissa emme
kykenisi eläytymään vieraaseen kulttuuriin ja sen ihmisten asemaan, vaan
joutuisimme katsomaan heitä sivusta, vieraina kuin joitakin avaruusmuukalaisia.
Eläytyminen vieraaseen kulttuuriin onkin yksi
palkitsevimmista harrastuksista. Vasta sitä kautta voi myös ymmärtää omaansa,
sekin näyttää erityispiirteensä vasta muihin peilattaessa.
Voidaan havaita, että monet ”eksoottisten” kulttuurien
ystävät menettävät tykkänään sydämensä milloin millekin toisenlaiselle
elämänkäsitykselle, joka yhtäkkiä tuntuu niin paljon todemmalta ja aidommalta
kuin oma, kulunut ja niin falski kulttuurinen ympäristö, josta sisältö on
kulunut pois.
Tähän problematiikkaan enemmälti puuttumatta on syytä kysyä,
missä määrin Fergusonin näkemykset suhteellisesti pätevät esimerkiksi
kristinuskon ortodoksisen, katolisen ja kalvinistisen muodon tai islamin
suhteen.
Niissä on aivan ilmeisesti keskinäisiä eroja, puhumatta
siitä, että budhhalaisuus ja muut itämaiset uskonnot poikkeavat näistä kaikista
sangen oleellisesti.
Pjotr Tšaadajev, joka ravisteli Venäjää vuonna
1836 julkaistuilla filosofisilla kirjeillään, näki koko
Venäjän tragediana sen, että omaksumalla ortodoksisen uskon se oli leikannut
itsensä irti länsimaiden historiasta ja itse asiassa pyrki nyt lähestymään
tuota sivilisaatiota historiattomana ulkojäsenenä, joka ei ollut antanut mitään
sen yhteiseen kehitykseen.
Tšaadajev ei spekuloinut sillä, miksi länsi oli kehittynyt
ja Venäjä jäänyt polkemaan paikalleen, mikäli tämä edes häntä kiinnosti.
Hänelle tärkeää oli vain tuo katkennut yhteys.
Jopa tapauksessa myös ortodoksisen uskonnon vaikutusta
Venäjän intellektuaaliseen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen on paljon
pohdittu. Ortodoksinen uskontohan ei arvosta rationaalisuutta läheskään samassa
määrässä kuin katolinen, vaikka moni molemmille kirkoille yhteinen kirkkoisä
olikin joskus suuri ajattelija ja yhä lukemisen arvoinen. Ajatelkaamme vaikka
Augustinuksen merkitystä meillekin.
Joka tapauksessa intellektuaalinen aktiivisuus kukoisti
keskiajalla nimenomaan katolisen kirkon piirissä, mutta ei ortodoksisen.
Voidaan kaikin mokomin sanoa, ettei logiikka uskontoon millään lailla
kuulukaan, mutta joka tapauksessa ne ajattelun välineet, joita sittemmin
käytettiin länsimaisessa tieteessä, jäivät ortodoksisella puolella käyttämättöminä
pölyttymään.
Juuri nyt ortodoksia ilmeisesti vetoaa sivistyneistöön
epä-älyllisyydellään, samaan aikaan kuin luterilaisuudelle ominainen teologinen
järkeily vain karkottaa ihmisiä. Mutta tästä ei nyt ole puhe.
Tiede, sellaisena kuin sen tunnemme, kehittyi nimenomaan
länsimaissa eikä uskonnon rooli sen edellytysten luojana ole vähäinen, vaikka
jotkut likinäköisyydessään ovat kiirehtineet leimaamaan juuri uskonnon tieteen
periviholliseksi.
Erityisesti luterilaisuudessa korostui jokaisen kristityn
henkilökohtainen velvollisuus ajatella ja ymmärtää itse, myös järjellään,
uskonnon totuudet. Kun kerran paljastui, että koko asetelma oli hataralla
pohjalla, tuli lankeemus ja se oli suuri.
Omaisuus on asia, joka saattaa myös liittyä uskontoon,
vaikka sen perustelut todennäköisimmin löydetään lakikirjasta. Roomalainen
oikeus, joka kodifioitiin Bysantissa, siirtyi länsimaisen yhteiskunnan
omaisuudeksi nimenomaan läntiseen Eurooppaan. Paradoksaalisesti Bysanttiin
nojaava Venäjä jäi tälläkin alalla alikehittyneeksi.
Työetiikka liitetään erityisesti kalvinismiin,
luterilaisuuteen se taidetaan liittää enimmäkseen Suomessa, jossa ei useinkaan
ole viitsitty ajatella, mitä Max Weberin Die protestantische Ethik und
der Geist des Kapitalismus oikeastaan tarkoittaa. Venäjällä ovat
uusslavofiilit kiinnittäneet asiaan sitäkin enemmän huomiota.
Heidän mielestään se tarkoittaa sitä, ettei kalvinisti, joka
tietää, että ihmisten enemmistö on predestinoitu helvettiin, anna heille mitään
arvoa.
Ihmisten veljeyttä julistava ortodoksia sen sijaan tuntee
yhteisvastuuta ja solidaarisuuttaa kaikkein vähimmistäkin veljistä. Se on sitä
aitovenäläistä kollektivismia, jolle länsimainen henki on vieras. Kalvinistinen
kapitalisti työskentelee, kuluttamatta, keräten pääomia ja pitää rikkauttaan
Jumalan merkkinä hyväksymisestä. Tämä perimmältään irrationaalinen käytös
mahdollistaa pääoman kasautumisen ja kapitalismin synnyn.
Olkoon näin. Mutta entäpä sitten konsumerismi? Jotkut
tutkijat ovat väittäneet, että myös konsumerismi on aito keksintö, jolle
raivasi tilaa englantilainen utilitarismi. Talonpoika ei halunnut kuluttaa
liikaa eikä valtio antanutkaan hänen sitä tehdä. Tehdastyöläiset eivät aluksi
tähän kyenneet.
Mutta viimein portit aukenivat ja kulutus itsetarkoituksena
valloitti maailman. Sillä oli aluksi paljon esteitä voitettavanaan ja jopa
Amerikassa sitä paheksuttiin.
No, on hyvinkin mahdollista, että kuluttajasankareiden rooli
lännen rikastumisessa on merkittävä. Joka tapauksessa se on ristiriidassa
kapitalismin synnyn edellyttämän pidättyvyyden kanssa, mutta ehkä ne olivat
eriaikaisia tai ainakin eri miesten ja naisten kontolla?
Oliko Venäjä konsumerismin kehitysmaa, jossa kulutuksen
ideologinenkin paheksuminen säilyi aina 1960-luvulle saakka? Olen yrittänyt
todistella asiaa tuoreessa kirjassani Communism and Consumerism (mukana
myös hyviä muita kirjoittajia), julk. Brill, Leiden 2015. Suosittelen kirjaa
ajattelun virikkeeksi.
Jäljelle jäävät lääketiede ja kilpailu. Lääketiede
länsimaisessa muodossaan on vasta hiljattain saanut johtoaseman monissa maissa
ja aiheuttanut niissä valtavaa väestönkasvua. Esimerkiksi Kiinassa on tällä
alalla myös vahvat omat traditiot, mutta epäilemättä ne eivät ole historiassa
kyenneet aikaansaamaan valtavia muutoksia toisin kuin länsimainen ns.
koululääketiede.
Tässä onkin sitten varsinainen killer app,
paradoksaalisesti. Länsimaisen lääketieteen ovat nyt omaksuneet jo kaikki
maailman maat ja se näyttää olevan tärkein yksittäinen tekijä, joka uhkaa koko
läntistä sivilisaatiota, ellei luonnon punakynä tule jossakin muodossa tilejä
tasoittamaan.
Väkilukua ei voida, toisin kuin kuvitellaan, hallita edes
sodalla. Sotien keskuksessa väki saattaa vähetä vaikkapa kolmanneksella, kuten
30-vuotisen sodan aikana Saksassa, mutta koko maailmassa se on aina sotienkin
aikana lisääntynyt.
Entä sitten kilpailu? Niin sanottu vapaa kilpailu on
tunnetusti melko uusi innovaatio ja sen ideologia syntyi ja levisi vasta
1700-luvun lopulla. Sitä ovat vuorotellen kannattaneet ne tahot, jotka ovat
siitä hyötyneet. Nyt näyttää siltä, että kysymys saattaa taas lähiaikoina
kärjistyä.
Tasapainoisuutta korostavien uskontojen piirissä ei
kilpailun idea koskaan näytä nauttineen erityistä suosiota. Tuskinpa näin oli
laita meidänkään luterilaisessa ympäristössämme.
Mercator sine peccamine vix esse potest lausui
myös keskiajan teologien kunnioittama Aristoteles suurella arvovallallaan ja
kauppiaiden rehellisyyttä on aina epäilty, syystä tai syyttä.
Itämailla on ollut tavallista, että kauppias aina pyrkii
petkuttamaan mahdollisimman paljon. Suuri voittomarginaali pelastaa huononkin
päivän, mutta lisää epäluottamusta kauppiaaseen, jonka ovi saattaa ruveta
käymään harvakseltaan, kun maine leviää.
Länsimainen, rationaalinen kauppiaskulttuuri sen sijaan
panostaa suuriin kassavirtoihin ja matalaan voittomarginaaliin. Lopputuloksena
on varmasti suuremmat tulot kuin huijarilla, olipa hänen kykynsä sitten vaikka
tavallista suurempi.
Ehkäpä Fergusonin olisi kannattanut kiinnittää myös huomiota
sellaisiin asioihin kuin rationaalisuus (koskien esimerkiksi byrokratiaa,
Weberin hengessä) sekä luottamus.
Tutkijathan ovat havainneet, että luottamus, mukaan lukien
ja erityisesti valtion ja kansalaisten keskinäinen luottamus, on avainasemassa,
kun rakennetaan toimivaa kansalaisyhteiskuntaa (myös yksi killer
app?) ja hyvinvointivaltiota.
Luottamuksen
vaarantaminen esimerkiksi lisäämällä yhteiskunnan heterogeenisyyttä, luomalla
sinne kulttuurienklaaveja, on kajoamista eurooppalaisen sivilisaation
perusrakenteisiin.
Pitipä tässä oikeastaan kirjoittamani nimenomaan islamista
ja sen mahdollisesta soveltumisesta nykyaikaiseen kehittyneeseen yhteiskuntaan,
mutta jääköön se myöhemmäksi. Tässä siis oli esipuhe.
Arvojen muutoksesta
Nykyinen länsimainen tapa ymmärtää onni poikkeaa suuresti
antiikin klassisista esikuvista. Eivät silloinkaan kaikki kyenneet käsittämään,
mitä tarkoitti ajatus siitä, että onni merkitsee hyvettä, joka loi ihmiselle
kestävän maineen monumentin ja oli kultaa kalliimpi.
Keskiaika oli vielä antiikkia suorasukaisempi. Hyveen
vastakohta oli pahe, synti, ja Danten Helvetissä saivat kaikki syntiset
ansaitun palkkansa, elleivät saaneet sitä jo maan päällä. Ehkäpä heille jopa
kostettiin molemmissa? (vrt. Vihavainen: Haun
limbosta tulokset).
On syystä huomautettu, että kristinusko vielä siinä
muodossa, kuin se käytännössä esiintyi 1900-luvullakin, kantoi mukanaan
keskiaikaa. Danten Jumalainen näytelmä ei silloin vielä ollut aivan toisesta
maailmasta, vaikka kukaties harhaoppinen.
Aikamme suuret ja pienet moralistit ja muut kilvoittelijat
pyrkivät sen sijaan täysin toisenlaisiin päämääriin, eli toisen näköiseen
onnellisuuteen kuin mihin pyrittiin antiikin aikoina tai edes satakunta vuotta
sitten. Entiset paheet on nyt korotettu hyveiksi.
Tämä koskee nimenomaan vanhojen kardinaalihyveiden
vastakohtia: viisauden, urhoollisuuden, oikeamielisyyden ja kohtuullisuuden
sijasta jalustalle on nostettu monomaaninen typeryys hyviksi julistettujen
asioiden palvelemisessa, pelkuruus lauman edessä, puolueellisuus
tiedonvälityksessä, politiikassa ja liike-elämässä ja äärimmäisyyksiin
pyrkiminen kaikessa mahdollisessa.
Ilmiö on itse asiassa kulttuurissamme aivan läpikäyvä
(ks. Vihavainen:
Haun pahe tulokset).
Myös kristilliseltä kannalta arvojen uudelleenarviointi on
ollut nopea ja täydellinen, mikä ei ole yllätys, kun itse kristillisyyskin on
jo tosiasiassa ahdistettu kulttuurissamme marginaaliin ja sen julkinen
tunnustaminen alkaa olla monessa tapauksissa lainvastaista.
Tämä on epäilemättä askel eteenpäin sillä tiellä, jolle
länsimainen kulttuuri lähti jo 1700-luvulla. Minne tie johtaa, ei ole vaikea
arvata. Ainakaan ei enää näytä siltä, että se johtaisi kaikkien maailman
kansojen yhteiseen maailmaan, jossa vallitsee yleinen konsensus arvoista ja
niiden järjestyksestä.
Päinvastoin. Ne muita kulttuureita edustavat maat, jotka
vielä muutama vuosikymmen sitten olivat kiinteästi ihailleet ja seuranneet
länsimaisen kulttuurin arvoja ja muotoja, ovat yhä useammin tehneet
täyskäännöksen. Ajatelkaamme nyt vaikka Irania, Afganistania, Turkkia…
Myös entiselle Neuvostoliiton muhamettilaiselle alueelle on
hiipinyt keskiaikainen fundamentalismi ja mitäpä voimme sanoa itse
Venäjästäkään. Samoin kuin Hitlerin Saksa aikoinaan, se yrittää julistaa
arkaaista toisen aikakauden oppia, johon ei usko itsekään.
Vielä puolisentoista vuosisataa sitten arvojen järjestys
lännessäkin oli toinen. Näyttää siltä, että vanhan arvomaailman tuhoutuminen
niin sanotussa modernisaatioprosessissa on itse asiassa tapahtunut lopullisesti
vasta konsumerismin vallankumouksessa.
Venäjä oli siinäkin asiassa sata vuotta länttä jäljessä.
Tuo konsumerismi, mammonan loputon palveleminen taas on
varsin tuore asia. Silmäys isovanhempiemme ja isoisovanhempiemme ajan
keskeisiin dokumentteihin ei ole vailla kiinnostavuutta. Vanhaan tietysti ei
ole enempää mahdollista kuin mitään syytäkään palata eikä sitä edes haikailla.
Sen sijaan sinne päin vikaiseminen voi antaa
tarpeellista perspektiiviä omaankin aikaamme.
1800-luku oli monessa suhteessa huonoa ja jopa hirmuista
aikaa, jonka aineelliset reunaehdot olivat kovat. Sellaisia olivat sitten
saarnatkin, joita yhtenäiskulttuurin pauloissa oleville tai vielä ankarampia
herätysliikkeitä seuraaville seurakuntalaisille luettiin.
Meidän aikamme arvot eivät olisi saaneet tuon ajan
moraalinvartijoilta mitään armoa. Muuan esimerkki olkoon se, miten esitettiin
ahneuden synti (vrt. Vihavainen: Haun
ahneus tulokset).
Se todellinen ongelma
Näkevä Reetta (Greta, hän joka näkee hiilidioksidin) on
halunnut, että me kaikki olisimme paniikissa ja katuisimme sitä, mitä olemme
hänelle ja hänen kaltaisilleen tehneet.
Miljoonat moraaliposeeraajat ovatkin ottaneet tämän
evankeliumin vastaan ja ratkaisevat nyt omassa elämässään sitä ongelmaa, jonka
ihmiskunta on viimeisten sadan vuoden aikana matkaan saattanut.
Tätä voi pitää kiitettävänä asenteena, niin typerä kuin se
lähtökohtaisesti onkin. Uusi hurskauden muoto vaatii nyt ilmastotekoja, jotka
sitten kylliksi kumuloituneina antavat henkilökohtaisen synninpäästön.
Itse asiassa asetelma on tuttu. Mitäpä sanoakaan: Voi
maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kylä tulla, mutta voi sitä
ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! (Matt. 18:6).
Sodomaan ja Gomorraan satoi aikoinaan tulta ja tulikiveä,
mutta kyllä sodomiitti Loot, hurskas mies, sentään selvisi sieltä. Vaimollehan
kävi huonommin, koska hän oli tottelematon ja suolapatsas on säilynyt
jälkipolville varoittavana esimerkkinä.
Itse nuo kaksi kaupunkia, riettauden pesät, kuitenkin
hävitettiin, koska niistä ei löytynyt kylliksi vanhurskaita ja arvelen samoin
käyvän myös esimerkiksi Shanghaille, Moskovalle ja Helsingille vain muutamia
mainitakseni. Kallion ja Punavuoren seudut eivät tule olemaan poikkeus
säännöstä.
Olemme suuren muutoksen keskellä. Nyt on herätty huomaamaan,
että se suunnilleen sata vuotta sitten alkanut konsumeristinen kehitys,
joka sodan jälkeen on kiihtynyt hurjaksi, sisältää liian suuria vaaroja
saadakseen rajoittamatta jatkua.
Tuo rajoittaminen on sitten temppu sinänsä.
Kun yksilö astuu itserajoituksen ja kukaties samalla
katumuksenkin tielle, on se epäilemättä hänen sielunsa kannalta kiitettävä
asia, mutta kaupungin ja maanpiirin kannalta tietysti yhtä tyhjän kanssa,
elleivät miljardit seuraa esimerkkiä.
Mutta älkäämme pilkatko aikamme Lootia, hän ainakin tekee
parhaansa tai kuvittelee tekevänsä. Vaarana on kyllä yritys petkuttaa Jumalaa
säilyttämällä vanhan syntikuorman perusosa ja tinkimällä sen sijaan näyttävästi
aivan merkityksettömistä asioista.
Mutta julkinen kieltäytyminen vaikkapa maidonjuonnista ja
sen kieltäminen muiltakin on nyt kaikessa mielipuolisuudessaan yksi niitä
tekoja, joiden vuoksi haluttaisiin saada vanhurskaan nimi ja arvo.
Ongelma, joka olisi ratkaistava on kuitenkin aivan muu. Sen
nimi on konsumerismi ja se on aikamme variantti kultaisen vasikan palvonnasta.
Olen aiheesta kirjoitellut yhtä ja toista, jopa kirjankin
(ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=konsumerismi ).
Sitä paitsi olen saanut itse nähdä koko tuon ilmiön meillä Suomessa yllättäen
nousevan kukoistukseen ja syrjäyttävän kaiken muun. Muistan siis sen ajan, kun
se tuomittiin varsin yksituumaisesti. Myös koulutunneilla ja oppikirjoissa.
Mikäli siis pystymme vielä kukistamaan tuon tavaranpalvonnan
(venäläisillä oli kommunistihallinnon aikana sille oma nimensäkin: veštšizm/вещизм), olemme hyvällä tiellä,
ainakin luultavasti.
Samalla kuitenkin käymme käsiksi aikamme kaikkein pyhimpään.
Historioitsija Niall Ferguson on jopa pitänyt konsumerismia yhtenä länsimaisen
sivilisaation suurena valttina (killer app), joka on ostanut sen muiden
yläpuolelle.
En usko, että palaaminen nykyisestä, lähinnä
amerikkalaisperäisestä konsumerismista yksinkertaisia ja aitoja arvoja
kunnioittavaan kulttuuriin olisi mahdotonta. Se järkyttäisi kuitenkin
maailmaamme perin juurin. Luulenpa, että se onnistuisi vasta tuhoisan sodan
jälkeen, mutta itse tuon uskonnon siemenet luultavasti kyllä kestäisivät vaikka
ydintuhon.
Saska Saarikoski kauhistelee tämän päivän hesarissa sitä,
että lähes puolet suomalaisista pitää hälyä ilmastonmuutoksesta liioiteltuna.
Hän näyttää kyllä ymmärtävän, että asia liittyy siihen tympeään hysteriaan,
jonka puitteissa erilaiset Loot-kandidaatit esittelevät hurskauttaan.
Saarikosken juttu on kyllä järkevyydessään poikkeus lehden
linjasta ja hän huomauttaa myös siitä seikasta, että maamme BKT on
merkittävästi kasvanut juuri ilmastonmuutoksen ansiosta.
Mutta tuo kasvu taitaa olla juuri sen suurimman ongelman
ilmentäjä. On vaikea kuvitella konsumerismin yhteiskuntaa, joka kasvaa
loputtomasti, mutta samaan aikaan muuttuu yhä ilmastoystävällisemmäksi. Saattaa
olla, ettei se ole mahdotonta, mutta nykynäkymin se on, etenkin ns.
takapajuisissa maissa.
Mikäli siis haluamme säästää koko tämän maailmanlaajuisen
Sodoman ja osittaisratkaisujahan ei ole, ei riitä, että olemme
henkilökohtaisesti tai edes maakohtaisesti vanhurskaita. Kyllä se kysymys
ratkaistaan vain globaalisten muutosten myötä.
Se idolatrian laji, joka konsumerismina tunnetaan, on
todella syytä kukistaa koko maailmassa ja mieluummin mahdollisimman nopeasti.
Ja se on kukistettava kaikkialla. Ei siinä merkitse mitään
se, että jotkut ovat jo päässeet sen hedelmistä nauttimaan ja toiset eivät.
Moralismi ei tässä ole minkään arvoista ja luultavasti vain muodostaa pahan
esteen asian onnistumiselle.
No, jos elintasomme tuntuvasti alenee, olemme epäilemättä uususkovaisten
mielestä hyvällä tiellä ja voimme olla syvästi tyytyväisiä. Köyhyydestähän tämä
kansa on, luoja paratkoon, päässyt/joutunut nauttimaan jo iät ja ajat, ei tuota
yltäkylläisyyttä ole vielä monen sukupolven toimesta maistettu.
Eletty on ennenkin, eikä välttämättä niinkään onnettomasti.
Mutta tilanne on uusi. Entisen köyhyyden aikana ei kulutus ollut elämässä
keskeistä eikä voinutkaan olla. Nyt se on uskonnon korvike ja paradoksaalisesti
myös sen vastustaminen on saanut uskonnon piirteitä.
Varsinaiseen uskontoon verrattuna molemmat ovat kuitenkin perin
köyhiä ja pintapuolisia ja tuskin kelpaavat varsinaisiksi suuriksi maailmanselityksiksi
ja elämän tarkoituksiksi.
Mitähän mahtaa tulla tilalle? Kenties ei mitään jatkoa
länsimaiselle sivilisaatiolle olekaan olemassa, kuten Oswald Spengler päättelee.
Ehkäpä tulevaisuus kuuluu islamin tapaisille primitiivisille lakiuskonnoille,
jotka nyt ovat jo haastaneet länsimaisen sivilisaation suuressa osassa
maailmaa?
Ehkäpä valtiota
palvova etatismi diktatuureineen toimii uskonnon modernina muotona esimerkiksi
Kiinassa? Spenglerin Venäjälle ennustama ”johannekselainen kristinusko” tuskin muuttuu
Kirillin edustamasta orjailevasta hokkuspokkuksesta aidoksi perinteisen
uskonnon veroiseksi ilmiöksi.
Vaikka kukapa tietää. Saattaahan se olla niinkin, ettei mammonanpalvontaa
kykene enää kukistamaan kukaan eikä mikään ja että se yksinkertaisesti tuhoaa
palvojansa kaikkialla. Mukana ollaan.
Kiinnostava aatehistoriallinen teksti. Kiitos.
VastaaPoistaAsiaa voi lähestyä toisestakin suunnasta. Jossakin vaiheessa taloudellinen kasvu, ja sen myötä myös konsumerismi, alkoi perustua velkaan - ja velka taas edellytti talouden jatkuvaa kasvua: itseään ruokkiva kierre jolta radalta suistuminen taitaa selittää aika paljon Suomen nykytilannetta.
Muutos kävi nopeasti, 1950-luvulla syntyneet saattavat vielä muistaa kansakoulun kateederilla olleet pankkien säästölippaat joissa oppilailla oli oma kolonsa ylimääräisille lanteilleen: ajatus taloudellisten tavoitteiden saavuttamisesta perustui säästämiseen, ei velanottoon.
Tilanne on päinvastainen kuin tuoreimmilla sukupolvilla joilla - mahdollisuuksien mukaan - elämän puitteiden on oltava heti valmiina, velan varassa. Olipa tämä hyvä tai paha, ainakin se sitoo ihmisen vallitsevaan järjestykseen.
Nyt aika monen maan hallinto on huolestunut kulutuskysynnän heikkoudesta, mikä jo sinänsä kertoo, että koko järjestelmä on rakentuntut, ainakin keskeisin osin, konsumerismin varaan.
Joku taloustieteilijä voinee selittää, tapahtuiko muutos fiat-rahan yleistymisen myötä ja mitä bitcoinin tapaiset valuutat (?) vielä tässä yhteydessä merkitsevät - sikäli kuin joku kryptojen kohdalla voi asiaa edes ennustaa.
Äskettäin löysin hyllystäni aikoinaan lukematta jääneen Lazzarottin kirjan Velkaantunut ihminen. Oletan kirjan ainakin tangeeraavan tätä aihetta. Pitänee lukea.
- ps -
Tekisi mieli tehdä pieni erottelu: kuluttaminen ja omistaminen, mitkä sinällään ovat yhdessä sitä maallista hyvää. Ajatus kait tulee Spenglerin Perikadosta: Spengler pitää olennaisena erotella väkivallan muodoista ryöstämisen ja valloittamisen. Tässä näkyy kyllä tympeästi Spenglerin väkivallan palvonta, mutta erottelu on mielekäs: jälkimmäiseen liittyy huolenpidon elementti, ensimmäinen on vain kuluttamista, siis tuhoamista. Spenglerin mielestä tästä syystä väkivallan käyttäjät lopulta aina voittavat rahan vallan.
VastaaPoistaPikkuporvarillisuudessa on kyse myös omistamisesta ja kuluttaminen on tälle alisteista. Pikkuporvarin synti on siinä, että sinällään terve huolenpito rajoittuu likinäköisesti vain siihen, mitä itse välittömästi omistaa. Gorkin ajatus on järkeenkäypä: jos pikkuporvarilta vie omaisuuden, menee myös likinäköisyys ja huolenpito kohdistuu koko yhteisöön. Käytäntö tosiaan vain saa kysymään, että mistä se kyky ja halu huolenpitoon tulee, jos koskaan ei ole saanut vastuuta mistään, vaikkapa siitä pienestä omaisuudestaan.
Toisesta asiasta tulee mieleen Umberot Econ essee Tuomas Akvinolaisesta, jonka joskus luin. Eco nostaa juuri hänen ansiokseen katolisen kirkon myönteisen suhtautumiseen rationaalisuuteen. Eco varmaankin liioittelee, mutta hänen mukaan katolinen kirkko alkuun suhtautui tieteeseen ja logiikkaan aivan yhtä epäileväisesti kuin ortodoksinenkin. Tai Islam. Mutta pyhä Tuomas olisi jonkinlaisen vilpittömyyden ja strategisen tarkkanäköisyytensä yhdistelmällä saanut ajettua läpi ohjelmansa, joka sai kirkon hyväksymään varauksetta antiikin pakanalliset filosofit, varsinkin Aristoteleen, ja ennen kaikkea heidän edustamansa rationaalisen ajattelun. Olipa Tuomaan nostaminen yksin esille liioittelua, niin epäilemättä juuri skolastiikalla alkuvaiheessaan on ollut suuri merkitys käänteessä kohti rationaalisuutta.
Tuomaalla oli kaksi lopulta vastaansanomatonta argumenttia: jos asioita tutkitaan vilpittömästi järjellä ja viedään tarkastelut loppuun asti, ei voida päätyä mihinkään, mikä olisi vastoin kirkon opetuksia (vaikka järjellä ei voikaan tavoittaa kirkon opetuksia kokonaisuudessaan). Kuka tätä epäilee, niin hänen uskonsa ei voi olla kovin vahva! Ja toisekseen ihmisen uteliaisuus ja sitä tyydyttävä järki ovat Jumalan luomia, joten ihminen toteuttaa vain Hänen tahtoaan käyttäessään järkeään maailman tutkimiseen.
Maailman talousjärjestön pomo Klaus Schwabb kirjoitti jo muutama vuosi sitten oman suunnitelmansa, jossa et omista mitään, mutta olet onnellinen. Täytyyhän miestä uskoa, koska hän edustaa Isoa Rahaa ja missä on paljon rahaa täytyy olla jopa järkeäkin. No järkeä löytyy varmastikin, mutta entä viisautta. Luulenpa kuitenkin, että niin Iso raha kuin uusmarksilaisetkin löytävät itsensä pian aatteiden historian roskatunkiolta, vaikka se on kyllä paikka jonne on paljon jäänyt, mutta on siellä paljon myös toiveikkaita kaivajia, jos tuo tai tuo toimisi sittenkin, kun vähän putsataan siitä pahimmat töryt. Tammikuun 20 päivänä kuitenkin kongi kumahtaa ja alkaa uusi 4 vuoden erä, jonka jälkeen maailman suunta on pikkuisen vinksahtanut ja kukaan ei tiedä varmasti mitä sieltä suunnasta löytyy. Uskallan kuitenkin ennustaa, ettei sieltä tulee vastaan Ylen ja Hesarin toivomaa maailmaa ja luultavasti meidän nuorekas pressammekin ehtii jäädä vanhanaikaiseksi jo ensimmäisellä ja viimeisellä kaudellaan.
VastaaPoista"Elettiinpä ennenkin, vaikk´ ojan takan´ oltiin. Ojapuita poltettiin ja ojast´ oltta juotiin " !
VastaaPoista"Kun kaikki alennetaan kauppatavaraksi, tulee ihmiselämästä typerää, pinnallista ja pohjimmiltaan epätyydyttävää.
VastaaPoistaMissä on yhteisöllisyys, huolenpito lähimmäisestä, missä pyyteettömyys, aitojen asioiden arvostus ja todellinen henkinen hyvinvointi?"
Olikohan kommunismin perusongelma siinä, että se sivuutti ihmisen satojen tuhansien vuosien aikana kehittyneen lajiomiinaisuuden: hyösykkeitä ja resursseja kannattaa aina hamuta lisää, koska noissa oloissa niitä ei kuitenkaan ollut liikaa. Aikaan tuo oli menestyksekäs strategia, nykyoloissa syöpäkasvaimen logiikkaa. Esimerkikkinä ruoka: savannilla kannatti aina iskea kiinni kun vastaan tuli suolaa, rasvaa ja makeaa, nykyoloissa se synnyttää sairauksia.
"köyhyyden oletettiin jalostavan ihmistä, mutta käytännössä se todennäköisemmin tuotti Juutas Käkriäisen tapaisia henkisestikin kurjistuneita olentoja. Toisaalta myös pelkkä mammona ja pyrkimys sen haalimiseen hinnalla millä hyvänsä on kauhistus.
VastaaPoistaLienee luultavaa, että ihminen, ideaalisesti kehittyäkseen tarvitsee melkoisen annoksen myös konsumerismia. Miksi ihmisten pitäisi elää pelkästä politiikasta, yhteisön palvelemisesta ja altruismista? Häviääkö mikään pahe sillä, että ihminen köyhtyy? "
Voisiko parhaan mahdollisen maailman malli siis olla vanha kunnon pikkuporvarillisuus, jossa jokainen keskittyy oman omenapuunsa istuttamiseen. Luulenpa, että tuolle programmille olisi rakennettavissa toimiva poliittinen ohjelma. Jotkut altruistisimmat voisivat saada ns kiksinsä yhteisten asioiden hoitamisista. Luulen nimittäin kommunismin perustajaisien ja anarkistien toinen peruserehdys oli ajatus, että keskivertoihminen nauttisi leipätyön ohella yhteiskunnallisesta puuhastelusta: suurin osa haluaa elää pientä elämää, nauttia viihteestä, mökkeilystä tms. Se on sitäpaitsi hyvä: jos kaikki haluaisivat halinnoida syntyisi armoton valtataistelu, riittää, että noin kymmenen prosenttia täyttää erilaiset lautakunnat ja muut luottamuselimet. Palkinnoksi tästä riittää pala puristettua metallia ja pätkä koristenauhaa.
"omaksumalla ortodoksisen uskon se oli leikannut itsensä irti länsimaiden historiasta "
VastaaPoistaKumpi muuten mahtoi jättää toisen: aika monet ajattelevat, että juuri ortodoksinen usko edusti kristinuskon alkuperää. Esimerkiksi filique-kiista sai alkunsa siitä, että nimenomaan lännen kirkko lisäsi Toledon kirkolliskokouksessa uskontunnustukseen tuon sanan.
"kalvinisti, joka tietää, että ihmisten enemmistö on predestinoitu helvettiin, anna heille mitään arvoa...Ihmisten veljeyttä julistava ortodoksia sen sijaan tuntee yhteisvastuuta ja solidaarisuuttaa kaikkein vähimmistäkin veljistä. .. Kalvinistinen kapitalisti työskentelee, kuluttamatta, keräten pääomia ja pitää rikkauttaan Jumalan merkkinä hyväksymisestä."
VastaaPoistaVäitän, että tämän seikan ymmärtämättömyys on Suomessa merkityävä syy yhdysvaltalaisen kulttuurin syvärakenteen ymmärrykseen puutteeseen: esimerkiksi viihteessä pahis on aina pahis kykenemättä mielenmuutokseen, joka taas on eurooppalaisen kulttuurin ydin. Siksi ensiksi mainitussa pahiksen saa tappaa ja lähettää helvettiin minne hän kuuluukin. Samasta syystä sosiaaliturvaa ei tarvita, koska köyhyys on merkki arvottomuudesta. Hyväntekeväisyys on almujen antamista eli hyvien ihmisten tilaisuus osoittaa hyvyytensä.
"Se idolatrian laji, joka konsumerismina tunnetaan, on todella syytä kukistaa koko maailmassa ja mieluummin mahdollisimman nopeasti. Ja se on kukistettava kaikkialla. ..Saattaahan se olla niinkin, ettei mammonanpalvontaa kykene enää kukistamaan kukaan eikä mikään ja että se yksinkertaisesti tuhoaa palvojansa kaikkialla."
VastaaPoistaPelkään, että se on juuri noin: evoluution historiassa on nimittääin säännönmukaisesti käynyt niin, että tasaisissa olosuhteissa eläinlaji kehittyy ja erikoistuu niin pitkälle, että se on kykenemätön muuttumaan, kun olosuhteet - säännönmukaisesti - muuttuvat toisenlaisiksi. Miksi ihmiskulttuuri olisi poikkeus tuosta säännönmukaisuudesta. (Tai sitten "ehkäpä tulevaisuus kuuluu islamin tapaisille primitiivisille lakiuskonnoille, jotka nyt ovat jo haastaneet länsimaisen sivilisaation suuressa osassa maailmaa taikka sitten valtiota palvova etatismi diktatuureineen toimii uskonnon modernina muotona esimerkiksi Kiinassa".
Eipä ole rapoisat tulevaisuuden kuvat...
Taloudellinen hyvinvointi on aina ollut tavoittelun arvoinen. Kun kehtitys kehittyy, talousteologia; kuin myös woke ennustaa - kaikessa naurettavuudessaan - täydellistymistä. Sääli vaan, että moisellakin roskalla on omat uskovaisensa.
VastaaPoistaNostramus saattoi ennustella mitä vaan, kun ei joutunut vastaamaan puheistaan.
Onhan neukkulan suurpäiviä aikoinaan ennusteltu, kuin myös öljyn loppumista, jääkautta, maapallon merien ylisaastumista, tappavaa hellettä yms. Lista on loputon.
Kuluttaminen ei mielestäni voi olla hyvinvoinnin itseisarvo, mutta, se viimeinen niitti ei tule olemaan ennustettavissaoleva asia; se tulee takavasemmalta.
Se, että vääriä maailmanlopun ennustuksia on ollut , ei sulje pois sitä, että - lopulta - tulee myös se oikea. Ongelma on vain siinä, miten tuon "lopullisen teorian" erottaa lukuisista vääristä.
PoistaJos nyt puhutaan aiheesta eli konsumerismistä ajattelevalle ihmiselle pitäisi olla selvää, että rajallisessa tilassa ja resursseilla ei voi olla pitkän päälle mahdollista toteuttaa rajatonta kasvua. Haaste on siinä miten rajattomasn kasvun perustuva taloustiede ja poliittinen päätöksenteko saadaan sovitetuksi nolla kasvun siten, että saadaan rajallisista resursseistä mahdollisimman suuri kokonaishyöty.
Asian yhteiskunnallinen puoli on siinä, miten nolla tai jopa laskevassa taloudessa niukkenevat resurssit jaetaan tietyssä valtiossa eri yhteiskuntaryhmien ja kansainvälisissä suhteissa eri kansojen välillä. Kun tietää historiasta ihmisten pyrkimyksen puolustaa lähinnä omaa ja oman viiteryhmänsä etua, en pysty ennustamaan hyviä ja rauhanomaisia aikoja, kun kilpailu niukista resursseista kasvaa. Olisin mielelläni väärässä.
Hemmetin painava päivitys blogistilta.
VastaaPoistaKiitos. Vastavaa ei päivälehdistössä tai sähköisessä mediassa tule vastaan oikeastaan koskaan. En tiedä mitä jossakin suomalaisen älymystön yksityispiireissä keskustellaan, jotakin tämän tasoistako, mutta yleiseen kansalais- tai mediakeskusteluun ei nouse kuin poliittinen arvonahistelu milloin mistäkin lillukan varresta.
kr