lauantai 4. tammikuuta 2025

Uuden ajan ilmiöitä

 

Kulutususkonnon synty ja kukoistus

 

Kulutuksen vuosisata

 

Amerikkalainen kulutuksen tutkija Gary Cross on todennut, että konsumerismi oli se ”ismi”, joka 1900-luvulla voitti kaikki muut, vaikka sillä ei ollut mitään erityistä ohjelmaa, eikä varsinaista puoluetta ja vaikka sitä koko ajan vainottiin, milloin suorastaan lain säädöksillä ja milloin vain ylenkatseella, moralisoinnilla ja paheksunnalla.

Konsumerismi Crossin määritelmän mukaan tarkoittaa sitä, että elämässä ja yhteiskunnassa keskeisenä asiana pidetään kulutushyödykkeitä.

Vielä sata vuotta sitten ei Crossin mukaan edes Amerikassa monikaan kuvitellut, että 1900-luvusta tulisi kulutuksen vuosisata ja sen suuren riemuvoiton näyttämö.

Kaikkien vakavien ideologien ja teoreetikkojen mielestä elämässä ja yhteiskunnassa ei saanut olla keskeistä kulutus, vaan sen sijaan ehkäpä politiikka, uskonto, ihmisten veljeys ja yhteistyö, itsehallinto, persoonallisuuden kasvu ja ihmisen itsetoteutus.

Kaikki nuo vaihtoehdot olivat ja ovat komeita ja myönteisiä asioita. Bolshevikkien puolueohjelmassa vuodelta 1919 luvattiin sosialistisessa yhteiskunnassa työpäivä lyhentää kuusituntiseksi, mikä lisäksi jokainen saisi kahden tunnin ajan ja palkkaa nauttien osallistua hallintoon ja itsensä kehittämiseen.

 On ilmeistä, ettei erityisen korkeata elintasoa pystytty kuvittelemaan mahdolliseksi, mutta ei sitä myöskään pidetty erityisen tarpeellisena. Oikeudenmukainen palkka, riittävä ravinto ja kunnon asunto olivat sinänsä perusasioita. Niiden yläpuolella olivat kuitenkin itsehallinto, omasta työstä ja omasta inhimillisyydestä vieraantumisen päättyminen ja täydellinen vapaus sorrosta ja riistosta. 

Utopia oli aivan sama kuin anarkisteilla, kuten Lenin huomautti. Vain toteuttamiskeinot olivat toiset ja rajummat..

Kun Neuvostoiliiton kommunistinen puolue vuonna 1961 kehaisi rakentavansa kahdessakymmenessä vuodessa kommunistisen yhteiskunnan, jossa jokaisella olisi aineellisia hyödykkeitä niin paljon kuin hän tarvitsee, kuviteltiin, ettei hän kovin paljon tarvitsekaan.

 ”Kohtuulliset tarpeet” käsittivät ilmeisesti ruoan, asunnon, vaatteet, terveydenhoidon, kulttuuripalvelut, koulutuksen ja vastaavat asiat. Niitä olisi jokaiselle tarjolla riittävästi, joten rahakin joutaisi pois käytöstä. 

Silloin ei ihmisten välillä enää olisi aineelliseen toimeentuloon perustuvaa kateutta, ei rikollisuutta eikä prostituutiota, tuskin aviorikostakaan, kun vanhanaikainen perhe ja kotitalous käytännössä häväisivät. Ihmisen arvon mitta olisi hänen henkinen rikkautensa ja jalo kilpailu kohdistuisi lähinnä suurimman jalomielisyyden ja hienostuneisuuden osoittamiseen. 

Jotkut bolshevikit olivat 1920-luvulla vielä arvelleet, että Nietzschen kuvittelema yli-ihminen syntyisikin nimenomaan kommunismin kautta.

Toisinhan siinä kävi. Ilman mahdollisuutta toteuttaa konsumeristisia vaistojaan ihminen ei välttämättä kohonnut moraaliseksi jättiläiseksi, vaan saattoi suorastaan luisua moraaliseksi kääpiöksi. 1980-luvulla tämä uskallettiin jo tunnustaa Venäjälläkin. Literaturnaja Gazeta julkaisi pilakuvan, jossa kaksi rähjäistä työmiestä juttelee pystybaarissa tuopin äärellä. Toinen lausahtaa ylpeästi: ”Minulla ei ole autoa, ei huoneistoa eikä kesämökkiä. Olen henkisesti rikas”.

Neuvostokauden loppuvaiheessa Valentin Rasputinin kaltaiset kirjailijat uskaltautuivat kuvaamaan sen sortin rikkautta. Kyseessä oli puhdas ryysyköyhälistön elämänmuoto. Ryysyläinen oli kiinnostunut vain viinasta ja helposta elämästä.

Hänellä ei ollut mitään pitkän tähtäimen päämääriä, hän ei arvostanut toisten työtä eikä pyrkinyt kehittämään omaansa. Hänestä ei ollut tullut luovaa tuottavaa ihmistä, vaan kuluttajan kaikkein kurjin tyyppi, vandaali ja röyhkimys.

Kyseessä oli tietenkin paradoksi ja tarkoittamaton tulos. Maksim Gorki oli jo vuosisadan vaihteesta lähtien käynyt sotaansa pikkuporvarillisuutta vastaan ja kuvitellut, että kiintymys omaan pieneen omaisuuteen ja sen kartuttamiseen olisi kaiken paheen ja kurjuuden äiti. 

Gorki luuli talonpojan olevan tämän paheen ruumiillistuma ja riemuitsi, kun kollektivisointi vapautti syntiset taakastaan.

Gorkin jälkeen Benjamin Barber, Erich Fromm, Naomi Klein, Zygmunt Bauman ja lukemattomat muut ovat kauhistelleet konsumerismin synnyttämää epäkulttuuria. Kun kaikki alennetaan kauppatavaraksi, tulee ihmiselämästä typerää, pinnallista ja pohjimmiltaan epätyydyttävää.

Missä on yhteisöllisyys, huolenpito lähimmäisestä, missä pyyteettömyys, aitojen asioiden arvostus ja todellinen henkinen hyvinvointi?

Sitä voi kysyä. Todennäköisesti niitä ei ole siellä, mistä niitä haikaillaan: oman kansamme menneisyydessä, Afrikan alkuasukkaiden parissa, Pohjois-Koreassa, Maon Kiinassa tai Trobriand-saarilla. Keskittyminen hyödykkeisiin tuottaa vastenmielisiä tuloksia, jos se menee liiallisuuksiin.

Toisaalta hyödykkeiden puute tuottaa niitä varmaankin vielä todennäköisemmin. Se pakonalainen yhteisöllisyys, josta esi-isämme nauttivat, olisi meille helvetti. Kuviteltu henkisesti rikas elämä köyhissä maissa lienee sekin vain harvojen herkkua.

Matti Pulkkinen pohdiskeli aikanaan, että köyhyyden oletettiin jalostavan ihmistä, mutta käytännössä se todennäköisemmin tuotti Juutas Käkriäisen tapaisia henkisestikin kurjistuneita olentoja. Toisaalta myös pelkkä mammona ja pyrkimys sen haalimiseen hinnalla millä hyvänsä on kauhistus.

 Lienee luultavaa, että ihminen, ideaalisesti kehittyäkseen tarvitsee melkoisen annoksen myös konsumerismia. Miksi ihmisten pitäisi elää pelkästä politiikasta, yhteisön palvelemisesta ja altruismista? Häviääkö mikään pahe sillä, että ihminen köyhtyy? Tuskinpa vain.

Nykyinen elämänmuotomme muistuttaa monessa suhteessa Rooman valtakunnan rappiokautta. Kuluttamista ja primitiivistä hedonismia korkeammat arvot ovat marginaalissa ja jopa unohdettuja.

Mutta onko syyllinen sittenkään konsumerismi sinänsä? Ehkä slummien psykologia, jossa kulttuurin tyhjyys kärjistyy, onkin nimenomaan puuttuvan pikkuporvarillisuuden aiheuttamaa?

Niall Fergusonin mielestä konsumerismi oli yksi niistä mahtavista innovaatioista, jotka nostivat läntisen kulttuurin koko maailman ehdottomaksi johtajaksi. Voi olla, että meidän on pian vielä pystyttävä sitä suurestikin rajoittamaan, mikäli haluamme maapallon riittävän. Siihen saakka voimme vain seurata, miten oppipojat kaikkialla maailmassa ovat kiiruhtaneet omaksumaan tuon niin halveksitun, kadehditun ja voimallisen asian.

 

Killer Apps ja uskonnot

 

Niall Ferguson on suomeksikin kai hiljattain ilmestyneessä teoksessaan Civilization, The West and the Rest yrittänyt haarukoida ne tärkeimmät asiat, joiden ansiosta nimenomaan länsimaat lähtivät hurjaan nousukiitoon samaan aikaan kun muut jäivät elelemään vanhoillaan tai taantuivat.

Muodikkaasti Ferguson käyttää näistä asioista nimikettä killer apps, joka mielestäni on typerä ja epäonnistunut, mutta itse Fergusonin yritys kyllä on kiinnostava.

Nämä ”sovellukset” ovat kilpailu, tiede, omaisuus, moderni lääketiede, konsumerismi ja työetiikka.

On selvää, että jossakin muodossa lähes kaikkia näitä on ollut muuallakin, eivätkä erot kulttuurien välillä yleensäkään liene absoluuttisia vaan suhteellisia. Harvinaisia ovat tilanteet, joissa emme kykenisi eläytymään vieraaseen kulttuuriin ja sen ihmisten asemaan, vaan joutuisimme katsomaan heitä sivusta, vieraina kuin joitakin avaruusmuukalaisia.

Eläytyminen vieraaseen kulttuuriin onkin yksi palkitsevimmista harrastuksista. Vasta sitä kautta voi myös ymmärtää omaansa, sekin näyttää erityispiirteensä vasta muihin peilattaessa.

Voidaan havaita, että monet ”eksoottisten” kulttuurien ystävät menettävät tykkänään sydämensä milloin millekin toisenlaiselle elämänkäsitykselle, joka yhtäkkiä tuntuu niin paljon todemmalta ja aidommalta kuin oma, kulunut ja niin falski kulttuurinen ympäristö, josta sisältö on kulunut pois.

Tähän problematiikkaan enemmälti puuttumatta on syytä kysyä, missä määrin Fergusonin näkemykset suhteellisesti pätevät esimerkiksi kristinuskon ortodoksisen, katolisen ja kalvinistisen muodon tai islamin suhteen.

Niissä on aivan ilmeisesti keskinäisiä eroja, puhumatta siitä, että budhhalaisuus ja muut itämaiset uskonnot poikkeavat näistä kaikista sangen oleellisesti.

Pjotr Tšaadajev, joka ravisteli Venäjää vuonna 1836  julkaistuilla filosofisilla kirjeillään, näki koko Venäjän tragediana sen, että omaksumalla ortodoksisen uskon se oli leikannut itsensä irti länsimaiden historiasta ja itse asiassa pyrki nyt lähestymään tuota sivilisaatiota historiattomana ulkojäsenenä, joka ei ollut antanut mitään sen yhteiseen kehitykseen.

Tšaadajev ei spekuloinut sillä, miksi länsi oli kehittynyt ja Venäjä jäänyt polkemaan paikalleen, mikäli tämä edes häntä kiinnosti. Hänelle tärkeää oli vain tuo katkennut yhteys.

Jopa tapauksessa myös ortodoksisen uskonnon vaikutusta Venäjän intellektuaaliseen ja yhteiskunnalliseen kehitykseen on paljon pohdittu. Ortodoksinen uskontohan ei arvosta rationaalisuutta läheskään samassa määrässä kuin katolinen, vaikka moni molemmille kirkoille yhteinen kirkkoisä olikin joskus suuri ajattelija ja yhä lukemisen arvoinen. Ajatelkaamme vaikka Augustinuksen merkitystä meillekin.

Joka tapauksessa intellektuaalinen aktiivisuus kukoisti keskiajalla nimenomaan katolisen kirkon piirissä, mutta ei ortodoksisen. Voidaan kaikin mokomin sanoa, ettei logiikka uskontoon millään lailla kuulukaan, mutta joka tapauksessa ne ajattelun välineet, joita sittemmin käytettiin länsimaisessa tieteessä, jäivät ortodoksisella puolella käyttämättöminä pölyttymään.

Juuri nyt ortodoksia ilmeisesti vetoaa sivistyneistöön epä-älyllisyydellään, samaan aikaan kuin luterilaisuudelle ominainen teologinen järkeily vain karkottaa ihmisiä. Mutta tästä ei nyt ole puhe.

Tiede, sellaisena kuin sen tunnemme, kehittyi nimenomaan länsimaissa eikä uskonnon rooli sen edellytysten luojana ole vähäinen, vaikka jotkut likinäköisyydessään ovat kiirehtineet leimaamaan juuri uskonnon tieteen periviholliseksi.

Erityisesti luterilaisuudessa korostui jokaisen kristityn henkilökohtainen velvollisuus ajatella ja ymmärtää itse, myös järjellään, uskonnon totuudet. Kun kerran paljastui, että koko asetelma oli hataralla pohjalla, tuli lankeemus ja se oli suuri.

Omaisuus on asia, joka saattaa myös liittyä uskontoon, vaikka sen perustelut todennäköisimmin löydetään lakikirjasta. Roomalainen oikeus, joka kodifioitiin Bysantissa, siirtyi länsimaisen yhteiskunnan omaisuudeksi nimenomaan läntiseen Eurooppaan. Paradoksaalisesti Bysanttiin nojaava Venäjä jäi tälläkin alalla alikehittyneeksi.

Työetiikka liitetään erityisesti kalvinismiin, luterilaisuuteen se taidetaan liittää enimmäkseen Suomessa, jossa ei useinkaan ole viitsitty ajatella, mitä Max Weberin Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus oikeastaan tarkoittaa. Venäjällä ovat uusslavofiilit kiinnittäneet asiaan sitäkin enemmän huomiota.

Heidän mielestään se tarkoittaa sitä, ettei kalvinisti, joka tietää, että ihmisten enemmistö on predestinoitu helvettiin, anna heille mitään arvoa.

Ihmisten veljeyttä julistava ortodoksia sen sijaan tuntee yhteisvastuuta ja solidaarisuuttaa kaikkein vähimmistäkin veljistä. Se on sitä aitovenäläistä kollektivismia, jolle länsimainen henki on vieras. Kalvinistinen kapitalisti työskentelee, kuluttamatta, keräten pääomia ja pitää rikkauttaan Jumalan merkkinä hyväksymisestä. Tämä perimmältään irrationaalinen käytös mahdollistaa pääoman kasautumisen ja kapitalismin synnyn.

Olkoon näin. Mutta entäpä sitten konsumerismi? Jotkut tutkijat ovat väittäneet, että myös konsumerismi on aito keksintö, jolle raivasi tilaa englantilainen utilitarismi. Talonpoika ei halunnut kuluttaa liikaa eikä valtio antanutkaan hänen sitä tehdä. Tehdastyöläiset eivät aluksi tähän kyenneet.

Mutta viimein portit aukenivat ja kulutus itsetarkoituksena valloitti maailman. Sillä oli aluksi paljon esteitä voitettavanaan ja jopa Amerikassa sitä paheksuttiin.

No, on hyvinkin mahdollista, että kuluttajasankareiden rooli lännen rikastumisessa on merkittävä. Joka tapauksessa se on ristiriidassa kapitalismin synnyn edellyttämän pidättyvyyden kanssa, mutta ehkä ne olivat eriaikaisia tai ainakin eri miesten ja naisten kontolla?

Oliko Venäjä konsumerismin kehitysmaa, jossa kulutuksen ideologinenkin paheksuminen säilyi aina 1960-luvulle saakka? Olen yrittänyt todistella asiaa tuoreessa kirjassani Communism and Consumerism (mukana myös hyviä muita kirjoittajia), julk. Brill, Leiden 2015. Suosittelen kirjaa ajattelun virikkeeksi.

Jäljelle jäävät lääketiede ja kilpailu. Lääketiede länsimaisessa muodossaan on vasta hiljattain saanut johtoaseman monissa maissa ja aiheuttanut niissä valtavaa väestönkasvua. Esimerkiksi Kiinassa on tällä alalla myös vahvat omat traditiot, mutta epäilemättä ne eivät ole historiassa kyenneet aikaansaamaan valtavia muutoksia toisin kuin länsimainen ns. koululääketiede.

Tässä onkin sitten varsinainen killer app, paradoksaalisesti. Länsimaisen lääketieteen ovat nyt omaksuneet jo kaikki maailman maat ja se näyttää olevan tärkein yksittäinen tekijä, joka uhkaa koko läntistä sivilisaatiota, ellei luonnon punakynä tule jossakin muodossa tilejä tasoittamaan.

Väkilukua ei voida, toisin kuin kuvitellaan, hallita edes sodalla. Sotien keskuksessa väki saattaa vähetä vaikkapa kolmanneksella, kuten 30-vuotisen sodan aikana Saksassa, mutta koko maailmassa se on aina sotienkin aikana lisääntynyt.

Entä sitten kilpailu? Niin sanottu vapaa kilpailu on tunnetusti melko uusi innovaatio ja sen ideologia syntyi ja levisi vasta 1700-luvun lopulla. Sitä ovat vuorotellen kannattaneet ne tahot, jotka ovat siitä hyötyneet. Nyt näyttää siltä, että kysymys saattaa taas lähiaikoina kärjistyä.

Tasapainoisuutta korostavien uskontojen piirissä ei kilpailun idea koskaan näytä nauttineen erityistä suosiota. Tuskinpa näin oli laita meidänkään luterilaisessa ympäristössämme. 

Mercator sine peccamine vix esse potest lausui myös keskiajan teologien kunnioittama Aristoteles suurella arvovallallaan ja kauppiaiden rehellisyyttä on aina epäilty, syystä tai syyttä.

Itämailla on ollut tavallista, että kauppias aina pyrkii petkuttamaan mahdollisimman paljon. Suuri voittomarginaali pelastaa huononkin päivän, mutta lisää epäluottamusta kauppiaaseen, jonka ovi saattaa ruveta käymään harvakseltaan, kun maine leviää.

Länsimainen, rationaalinen kauppiaskulttuuri sen sijaan panostaa suuriin kassavirtoihin ja matalaan voittomarginaaliin. Lopputuloksena on varmasti suuremmat tulot kuin huijarilla, olipa hänen kykynsä sitten vaikka tavallista suurempi.

Ehkäpä Fergusonin olisi kannattanut kiinnittää myös huomiota sellaisiin asioihin kuin rationaalisuus (koskien esimerkiksi byrokratiaa, Weberin hengessä) sekä luottamus.

Tutkijathan ovat havainneet, että luottamus, mukaan lukien ja erityisesti valtion ja kansalaisten keskinäinen luottamus, on avainasemassa, kun  rakennetaan toimivaa kansalaisyhteiskuntaa (myös yksi killer app?) ja hyvinvointivaltiota.

 Luottamuksen vaarantaminen esimerkiksi lisäämällä yhteiskunnan heterogeenisyyttä, luomalla sinne kulttuurienklaaveja, on kajoamista eurooppalaisen sivilisaation perusrakenteisiin.

Pitipä tässä oikeastaan kirjoittamani nimenomaan islamista ja sen mahdollisesta soveltumisesta nykyaikaiseen kehittyneeseen yhteiskuntaan, mutta jääköön se myöhemmäksi. Tässä siis oli esipuhe.

 

Arvojen muutoksesta

 

Nykyinen länsimainen tapa ymmärtää onni poikkeaa suuresti antiikin klassisista esikuvista. Eivät silloinkaan kaikki kyenneet käsittämään, mitä tarkoitti ajatus siitä, että onni merkitsee hyvettä, joka loi ihmiselle kestävän maineen monumentin ja oli kultaa kalliimpi.

Keskiaika oli vielä antiikkia suorasukaisempi. Hyveen vastakohta oli pahe, synti, ja Danten Helvetissä saivat kaikki syntiset ansaitun palkkansa, elleivät saaneet sitä jo maan päällä. Ehkäpä heille jopa kostettiin molemmissa? (vrt. Vihavainen: Haun limbosta tulokset).

On syystä huomautettu, että kristinusko vielä siinä muodossa, kuin se käytännössä esiintyi 1900-luvullakin, kantoi mukanaan keskiaikaa. Danten Jumalainen näytelmä ei silloin vielä ollut aivan toisesta maailmasta, vaikka kukaties harhaoppinen.

Aikamme suuret ja pienet moralistit ja muut kilvoittelijat pyrkivät sen sijaan täysin toisenlaisiin päämääriin, eli toisen näköiseen onnellisuuteen kuin mihin pyrittiin antiikin aikoina tai edes satakunta vuotta sitten. Entiset paheet on nyt korotettu hyveiksi.

Tämä koskee nimenomaan vanhojen kardinaalihyveiden vastakohtia: viisauden, urhoollisuuden, oikeamielisyyden ja kohtuullisuuden sijasta jalustalle on nostettu monomaaninen typeryys hyviksi julistettujen asioiden palvelemisessa, pelkuruus lauman edessä, puolueellisuus tiedonvälityksessä, politiikassa ja liike-elämässä ja äärimmäisyyksiin pyrkiminen kaikessa mahdollisessa.

Ilmiö on itse asiassa kulttuurissamme aivan läpikäyvä (ks. Vihavainen: Haun pahe tulokset).

Myös kristilliseltä kannalta arvojen uudelleenarviointi on ollut nopea ja täydellinen, mikä ei ole yllätys, kun itse kristillisyyskin on jo tosiasiassa ahdistettu kulttuurissamme marginaaliin ja sen julkinen tunnustaminen alkaa olla monessa tapauksissa lainvastaista.

Tämä on epäilemättä askel eteenpäin sillä tiellä, jolle länsimainen kulttuuri lähti jo 1700-luvulla. Minne tie johtaa, ei ole vaikea arvata. Ainakaan ei enää näytä siltä, että se johtaisi kaikkien maailman kansojen yhteiseen maailmaan, jossa vallitsee yleinen konsensus arvoista ja niiden järjestyksestä.

Päinvastoin. Ne muita kulttuureita edustavat maat, jotka vielä muutama vuosikymmen sitten olivat kiinteästi ihailleet ja seuranneet länsimaisen kulttuurin arvoja ja muotoja, ovat yhä useammin tehneet täyskäännöksen. Ajatelkaamme nyt vaikka Irania, Afganistania, Turkkia…

Myös entiselle Neuvostoliiton muhamettilaiselle alueelle on hiipinyt keskiaikainen fundamentalismi ja mitäpä voimme sanoa itse Venäjästäkään. Samoin kuin Hitlerin Saksa aikoinaan, se yrittää julistaa arkaaista toisen aikakauden oppia, johon ei usko itsekään.

Vielä puolisentoista vuosisataa sitten arvojen järjestys lännessäkin oli toinen. Näyttää siltä, että vanhan arvomaailman tuhoutuminen niin sanotussa modernisaatioprosessissa on itse asiassa tapahtunut lopullisesti vasta konsumerismin vallankumouksessa.

Venäjä oli siinäkin asiassa sata vuotta länttä jäljessä.

Tuo konsumerismi, mammonan loputon palveleminen taas on varsin tuore asia. Silmäys isovanhempiemme ja isoisovanhempiemme ajan keskeisiin dokumentteihin ei ole vailla kiinnostavuutta. Vanhaan tietysti ei ole enempää mahdollista kuin mitään syytäkään palata eikä sitä edes haikailla.

Sen sijaan sinne päin  vikaiseminen voi antaa tarpeellista perspektiiviä omaankin aikaamme.

1800-luku oli monessa suhteessa huonoa ja jopa hirmuista aikaa, jonka aineelliset reunaehdot olivat kovat. Sellaisia olivat sitten saarnatkin, joita yhtenäiskulttuurin pauloissa oleville tai vielä ankarampia herätysliikkeitä seuraaville seurakuntalaisille luettiin.

Meidän aikamme arvot eivät olisi saaneet tuon ajan moraalinvartijoilta mitään armoa. Muuan esimerkki olkoon se, miten esitettiin ahneuden synti (vrt. Vihavainen: Haun ahneus tulokset).

 

Se todellinen ongelma

 

Näkevä Reetta (Greta, hän joka näkee hiilidioksidin) on halunnut, että me kaikki olisimme paniikissa ja katuisimme sitä, mitä olemme hänelle ja hänen kaltaisilleen tehneet.

Miljoonat moraaliposeeraajat ovatkin ottaneet tämän evankeliumin vastaan ja ratkaisevat nyt omassa elämässään sitä ongelmaa, jonka ihmiskunta on viimeisten sadan vuoden aikana matkaan saattanut.

Tätä voi pitää kiitettävänä asenteena, niin typerä kuin se lähtökohtaisesti onkin. Uusi hurskauden muoto vaatii nyt ilmastotekoja, jotka sitten kylliksi kumuloituneina antavat henkilökohtaisen synninpäästön.

Itse asiassa asetelma on tuttu. Mitäpä sanoakaan: Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kylä tulla, mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee! (Matt. 18:6).

Sodomaan ja Gomorraan satoi aikoinaan tulta ja tulikiveä, mutta kyllä sodomiitti Loot, hurskas mies, sentään selvisi sieltä. Vaimollehan kävi huonommin, koska hän oli tottelematon ja suolapatsas on säilynyt jälkipolville varoittavana esimerkkinä.

Itse nuo kaksi kaupunkia, riettauden pesät, kuitenkin hävitettiin, koska niistä ei löytynyt kylliksi vanhurskaita ja arvelen samoin käyvän myös esimerkiksi Shanghaille, Moskovalle ja Helsingille vain muutamia mainitakseni. Kallion ja Punavuoren seudut eivät tule olemaan poikkeus säännöstä.

Olemme suuren muutoksen keskellä. Nyt on herätty huomaamaan, että se suunnilleen sata vuotta sitten alkanut konsumeristinen kehitys, joka sodan jälkeen on kiihtynyt hurjaksi, sisältää liian suuria vaaroja saadakseen rajoittamatta jatkua.

Tuo rajoittaminen on sitten temppu sinänsä.

Kun yksilö astuu itserajoituksen ja kukaties samalla katumuksenkin tielle, on se epäilemättä hänen sielunsa kannalta kiitettävä asia, mutta kaupungin ja maanpiirin kannalta tietysti yhtä tyhjän kanssa, elleivät miljardit seuraa esimerkkiä.

Mutta älkäämme pilkatko aikamme Lootia, hän ainakin tekee parhaansa tai kuvittelee tekevänsä. Vaarana on kyllä yritys petkuttaa Jumalaa säilyttämällä vanhan syntikuorman perusosa ja tinkimällä sen sijaan näyttävästi aivan merkityksettömistä asioista.

Mutta julkinen kieltäytyminen vaikkapa maidonjuonnista ja sen kieltäminen muiltakin on nyt kaikessa mielipuolisuudessaan yksi niitä tekoja, joiden vuoksi haluttaisiin saada vanhurskaan nimi ja arvo.

Ongelma, joka olisi ratkaistava on kuitenkin aivan muu. Sen nimi on konsumerismi ja se on aikamme variantti kultaisen vasikan palvonnasta.

Olen aiheesta kirjoitellut yhtä ja toista, jopa kirjankin (ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=konsumerismi ). Sitä paitsi olen saanut itse nähdä koko tuon ilmiön meillä Suomessa yllättäen nousevan kukoistukseen ja syrjäyttävän kaiken muun. Muistan siis sen ajan, kun se tuomittiin varsin yksituumaisesti. Myös koulutunneilla ja oppikirjoissa.

Mikäli siis pystymme vielä kukistamaan tuon tavaranpalvonnan (venäläisillä oli kommunistihallinnon aikana sille oma nimensäkin: veštšizm/вещизм), olemme hyvällä tiellä, ainakin luultavasti.

Samalla kuitenkin käymme käsiksi aikamme kaikkein pyhimpään. Historioitsija Niall Ferguson on jopa pitänyt konsumerismia yhtenä länsimaisen sivilisaation suurena valttina (killer app), joka on ostanut sen muiden yläpuolelle.

En usko, että palaaminen nykyisestä, lähinnä amerikkalaisperäisestä konsumerismista yksinkertaisia ja aitoja arvoja kunnioittavaan kulttuuriin olisi mahdotonta. Se järkyttäisi kuitenkin maailmaamme perin juurin. Luulenpa, että se onnistuisi vasta tuhoisan sodan jälkeen, mutta itse tuon uskonnon siemenet luultavasti kyllä kestäisivät vaikka ydintuhon.

Saska Saarikoski kauhistelee tämän päivän hesarissa sitä, että lähes puolet suomalaisista pitää hälyä ilmastonmuutoksesta liioiteltuna. Hän näyttää kyllä ymmärtävän, että asia liittyy siihen tympeään hysteriaan, jonka puitteissa erilaiset Loot-kandidaatit esittelevät hurskauttaan.

Saarikosken juttu on kyllä järkevyydessään poikkeus lehden linjasta ja hän huomauttaa myös siitä seikasta, että maamme BKT on merkittävästi kasvanut juuri ilmastonmuutoksen ansiosta.

Mutta tuo kasvu taitaa olla juuri sen suurimman ongelman ilmentäjä. On vaikea kuvitella konsumerismin yhteiskuntaa, joka kasvaa loputtomasti, mutta samaan aikaan muuttuu yhä ilmastoystävällisemmäksi. Saattaa olla, ettei se ole mahdotonta, mutta nykynäkymin se on, etenkin ns. takapajuisissa maissa.

Mikäli siis haluamme säästää koko tämän maailmanlaajuisen Sodoman ja osittaisratkaisujahan ei ole, ei riitä, että olemme henkilökohtaisesti tai edes maakohtaisesti vanhurskaita. Kyllä se kysymys ratkaistaan vain globaalisten muutosten myötä.

Se idolatrian laji, joka konsumerismina tunnetaan, on todella syytä kukistaa koko maailmassa ja mieluummin mahdollisimman nopeasti.

Ja se on kukistettava kaikkialla. Ei siinä merkitse mitään se, että jotkut ovat jo päässeet sen hedelmistä nauttimaan ja toiset eivät. Moralismi ei tässä ole minkään arvoista ja luultavasti vain muodostaa pahan esteen asian onnistumiselle.

No, jos elintasomme tuntuvasti alenee, olemme epäilemättä uususkovaisten mielestä hyvällä tiellä ja voimme olla syvästi tyytyväisiä. Köyhyydestähän tämä kansa on, luoja paratkoon, päässyt/joutunut nauttimaan jo iät ja ajat, ei tuota yltäkylläisyyttä ole vielä monen sukupolven toimesta maistettu.

Eletty on ennenkin, eikä välttämättä niinkään onnettomasti. Mutta tilanne on uusi. Entisen köyhyyden aikana ei kulutus ollut elämässä keskeistä eikä voinutkaan olla. Nyt se on uskonnon korvike ja paradoksaalisesti myös sen vastustaminen on saanut uskonnon piirteitä.

Varsinaiseen uskontoon verrattuna molemmat ovat kuitenkin perin köyhiä ja pintapuolisia ja tuskin kelpaavat varsinaisiksi suuriksi maailmanselityksiksi ja elämän tarkoituksiksi.

Mitähän mahtaa tulla tilalle? Kenties ei mitään jatkoa länsimaiselle sivilisaatiolle olekaan olemassa, kuten Oswald Spengler päättelee. Ehkäpä tulevaisuus kuuluu islamin tapaisille primitiivisille lakiuskonnoille, jotka nyt ovat jo haastaneet länsimaisen sivilisaation suuressa osassa maailmaa?

 Ehkäpä valtiota palvova etatismi diktatuureineen toimii uskonnon modernina muotona esimerkiksi Kiinassa? Spenglerin Venäjälle ennustama ”johannekselainen kristinusko” tuskin muuttuu Kirillin edustamasta orjailevasta hokkuspokkuksesta aidoksi perinteisen uskonnon veroiseksi ilmiöksi.

Vaikka kukapa tietää. Saattaahan se olla niinkin, ettei mammonanpalvontaa kykene enää kukistamaan kukaan eikä mikään ja että se yksinkertaisesti tuhoaa palvojansa kaikkialla. Mukana ollaan.

 

12 kommenttia:

  1. Kiinnostava aatehistoriallinen teksti. Kiitos.

    Asiaa voi lähestyä toisestakin suunnasta. Jossakin vaiheessa taloudellinen kasvu, ja sen myötä myös konsumerismi, alkoi perustua velkaan - ja velka taas edellytti talouden jatkuvaa kasvua: itseään ruokkiva kierre jolta radalta suistuminen taitaa selittää aika paljon Suomen nykytilannetta.

    Muutos kävi nopeasti, 1950-luvulla syntyneet saattavat vielä muistaa kansakoulun kateederilla olleet pankkien säästölippaat joissa oppilailla oli oma kolonsa ylimääräisille lanteilleen: ajatus taloudellisten tavoitteiden saavuttamisesta perustui säästämiseen, ei velanottoon.

    Tilanne on päinvastainen kuin tuoreimmilla sukupolvilla joilla - mahdollisuuksien mukaan - elämän puitteiden on oltava heti valmiina, velan varassa. Olipa tämä hyvä tai paha, ainakin se sitoo ihmisen vallitsevaan järjestykseen.

    Nyt aika monen maan hallinto on huolestunut kulutuskysynnän heikkoudesta, mikä jo sinänsä kertoo, että koko järjestelmä on rakentuntut, ainakin keskeisin osin, konsumerismin varaan.

    Joku taloustieteilijä voinee selittää, tapahtuiko muutos fiat-rahan yleistymisen myötä ja mitä bitcoinin tapaiset valuutat (?) vielä tässä yhteydessä merkitsevät - sikäli kuin joku kryptojen kohdalla voi asiaa edes ennustaa.

    Äskettäin löysin hyllystäni aikoinaan lukematta jääneen Lazzarottin kirjan Velkaantunut ihminen. Oletan kirjan ainakin tangeeraavan tätä aihetta. Pitänee lukea.

    - ps -

    VastaaPoista
  2. Tekisi mieli tehdä pieni erottelu: kuluttaminen ja omistaminen, mitkä sinällään ovat yhdessä sitä maallista hyvää. Ajatus kait tulee Spenglerin Perikadosta: Spengler pitää olennaisena erotella väkivallan muodoista ryöstämisen ja valloittamisen. Tässä näkyy kyllä tympeästi Spenglerin väkivallan palvonta, mutta erottelu on mielekäs: jälkimmäiseen liittyy huolenpidon elementti, ensimmäinen on vain kuluttamista, siis tuhoamista. Spenglerin mielestä tästä syystä väkivallan käyttäjät lopulta aina voittavat rahan vallan.

    Pikkuporvarillisuudessa on kyse myös omistamisesta ja kuluttaminen on tälle alisteista. Pikkuporvarin synti on siinä, että sinällään terve huolenpito rajoittuu likinäköisesti vain siihen, mitä itse välittömästi omistaa. Gorkin ajatus on järkeenkäypä: jos pikkuporvarilta vie omaisuuden, menee myös likinäköisyys ja huolenpito kohdistuu koko yhteisöön. Käytäntö tosiaan vain saa kysymään, että mistä se kyky ja halu huolenpitoon tulee, jos koskaan ei ole saanut vastuuta mistään, vaikkapa siitä pienestä omaisuudestaan.

    Toisesta asiasta tulee mieleen Umberot Econ essee Tuomas Akvinolaisesta, jonka joskus luin. Eco nostaa juuri hänen ansiokseen katolisen kirkon myönteisen suhtautumiseen rationaalisuuteen. Eco varmaankin liioittelee, mutta hänen mukaan katolinen kirkko alkuun suhtautui tieteeseen ja logiikkaan aivan yhtä epäileväisesti kuin ortodoksinenkin. Tai Islam. Mutta pyhä Tuomas olisi jonkinlaisen vilpittömyyden ja strategisen tarkkanäköisyytensä yhdistelmällä saanut ajettua läpi ohjelmansa, joka sai kirkon hyväksymään varauksetta antiikin pakanalliset filosofit, varsinkin Aristoteleen, ja ennen kaikkea heidän edustamansa rationaalisen ajattelun. Olipa Tuomaan nostaminen yksin esille liioittelua, niin epäilemättä juuri skolastiikalla alkuvaiheessaan on ollut suuri merkitys käänteessä kohti rationaalisuutta.

    Tuomaalla oli kaksi lopulta vastaansanomatonta argumenttia: jos asioita tutkitaan vilpittömästi järjellä ja viedään tarkastelut loppuun asti, ei voida päätyä mihinkään, mikä olisi vastoin kirkon opetuksia (vaikka järjellä ei voikaan tavoittaa kirkon opetuksia kokonaisuudessaan). Kuka tätä epäilee, niin hänen uskonsa ei voi olla kovin vahva! Ja toisekseen ihmisen uteliaisuus ja sitä tyydyttävä järki ovat Jumalan luomia, joten ihminen toteuttaa vain Hänen tahtoaan käyttäessään järkeään maailman tutkimiseen.

    VastaaPoista
  3. Maailman talousjärjestön pomo Klaus Schwabb kirjoitti jo muutama vuosi sitten oman suunnitelmansa, jossa et omista mitään, mutta olet onnellinen. Täytyyhän miestä uskoa, koska hän edustaa Isoa Rahaa ja missä on paljon rahaa täytyy olla jopa järkeäkin. No järkeä löytyy varmastikin, mutta entä viisautta. Luulenpa kuitenkin, että niin Iso raha kuin uusmarksilaisetkin löytävät itsensä pian aatteiden historian roskatunkiolta, vaikka se on kyllä paikka jonne on paljon jäänyt, mutta on siellä paljon myös toiveikkaita kaivajia, jos tuo tai tuo toimisi sittenkin, kun vähän putsataan siitä pahimmat töryt. Tammikuun 20 päivänä kuitenkin kongi kumahtaa ja alkaa uusi 4 vuoden erä, jonka jälkeen maailman suunta on pikkuisen vinksahtanut ja kukaan ei tiedä varmasti mitä sieltä suunnasta löytyy. Uskallan kuitenkin ennustaa, ettei sieltä tulee vastaan Ylen ja Hesarin toivomaa maailmaa ja luultavasti meidän nuorekas pressammekin ehtii jäädä vanhanaikaiseksi jo ensimmäisellä ja viimeisellä kaudellaan.

    VastaaPoista
  4. Terhomatti Hämeenkorpi5. tammikuuta 2025 klo 8.34

    "Elettiinpä ennenkin, vaikk´ ojan takan´ oltiin. Ojapuita poltettiin ja ojast´ oltta juotiin " !

    VastaaPoista
  5. "Kun kaikki alennetaan kauppatavaraksi, tulee ihmiselämästä typerää, pinnallista ja pohjimmiltaan epätyydyttävää.

    Missä on yhteisöllisyys, huolenpito lähimmäisestä, missä pyyteettömyys, aitojen asioiden arvostus ja todellinen henkinen hyvinvointi?"

    Olikohan kommunismin perusongelma siinä, että se sivuutti ihmisen satojen tuhansien vuosien aikana kehittyneen lajiomiinaisuuden: hyösykkeitä ja resursseja kannattaa aina hamuta lisää, koska noissa oloissa niitä ei kuitenkaan ollut liikaa. Aikaan tuo oli menestyksekäs strategia, nykyoloissa syöpäkasvaimen logiikkaa. Esimerkikkinä ruoka: savannilla kannatti aina iskea kiinni kun vastaan tuli suolaa, rasvaa ja makeaa, nykyoloissa se synnyttää sairauksia.

    VastaaPoista
  6. "köyhyyden oletettiin jalostavan ihmistä, mutta käytännössä se todennäköisemmin tuotti Juutas Käkriäisen tapaisia henkisestikin kurjistuneita olentoja. Toisaalta myös pelkkä mammona ja pyrkimys sen haalimiseen hinnalla millä hyvänsä on kauhistus.

    Lienee luultavaa, että ihminen, ideaalisesti kehittyäkseen tarvitsee melkoisen annoksen myös konsumerismia. Miksi ihmisten pitäisi elää pelkästä politiikasta, yhteisön palvelemisesta ja altruismista? Häviääkö mikään pahe sillä, että ihminen köyhtyy? "

    Voisiko parhaan mahdollisen maailman malli siis olla vanha kunnon pikkuporvarillisuus, jossa jokainen keskittyy oman omenapuunsa istuttamiseen. Luulenpa, että tuolle programmille olisi rakennettavissa toimiva poliittinen ohjelma. Jotkut altruistisimmat voisivat saada ns kiksinsä yhteisten asioiden hoitamisista. Luulen nimittäin kommunismin perustajaisien ja anarkistien toinen peruserehdys oli ajatus, että keskivertoihminen nauttisi leipätyön ohella yhteiskunnallisesta puuhastelusta: suurin osa haluaa elää pientä elämää, nauttia viihteestä, mökkeilystä tms. Se on sitäpaitsi hyvä: jos kaikki haluaisivat halinnoida syntyisi armoton valtataistelu, riittää, että noin kymmenen prosenttia täyttää erilaiset lautakunnat ja muut luottamuselimet. Palkinnoksi tästä riittää pala puristettua metallia ja pätkä koristenauhaa.

    VastaaPoista
  7. "omaksumalla ortodoksisen uskon se oli leikannut itsensä irti länsimaiden historiasta "

    Kumpi muuten mahtoi jättää toisen: aika monet ajattelevat, että juuri ortodoksinen usko edusti kristinuskon alkuperää. Esimerkiksi filique-kiista sai alkunsa siitä, että nimenomaan lännen kirkko lisäsi Toledon kirkolliskokouksessa uskontunnustukseen tuon sanan.

    VastaaPoista
  8. "kalvinisti, joka tietää, että ihmisten enemmistö on predestinoitu helvettiin, anna heille mitään arvoa...Ihmisten veljeyttä julistava ortodoksia sen sijaan tuntee yhteisvastuuta ja solidaarisuuttaa kaikkein vähimmistäkin veljistä. .. Kalvinistinen kapitalisti työskentelee, kuluttamatta, keräten pääomia ja pitää rikkauttaan Jumalan merkkinä hyväksymisestä."

    Väitän, että tämän seikan ymmärtämättömyys on Suomessa merkityävä syy yhdysvaltalaisen kulttuurin syvärakenteen ymmärrykseen puutteeseen: esimerkiksi viihteessä pahis on aina pahis kykenemättä mielenmuutokseen, joka taas on eurooppalaisen kulttuurin ydin. Siksi ensiksi mainitussa pahiksen saa tappaa ja lähettää helvettiin minne hän kuuluukin. Samasta syystä sosiaaliturvaa ei tarvita, koska köyhyys on merkki arvottomuudesta. Hyväntekeväisyys on almujen antamista eli hyvien ihmisten tilaisuus osoittaa hyvyytensä.

    VastaaPoista
  9. "Se idolatrian laji, joka konsumerismina tunnetaan, on todella syytä kukistaa koko maailmassa ja mieluummin mahdollisimman nopeasti. Ja se on kukistettava kaikkialla. ..Saattaahan se olla niinkin, ettei mammonanpalvontaa kykene enää kukistamaan kukaan eikä mikään ja että se yksinkertaisesti tuhoaa palvojansa kaikkialla."

    Pelkään, että se on juuri noin: evoluution historiassa on nimittääin säännönmukaisesti käynyt niin, että tasaisissa olosuhteissa eläinlaji kehittyy ja erikoistuu niin pitkälle, että se on kykenemätön muuttumaan, kun olosuhteet - säännönmukaisesti - muuttuvat toisenlaisiksi. Miksi ihmiskulttuuri olisi poikkeus tuosta säännönmukaisuudesta. (Tai sitten "ehkäpä tulevaisuus kuuluu islamin tapaisille primitiivisille lakiuskonnoille, jotka nyt ovat jo haastaneet länsimaisen sivilisaation suuressa osassa maailmaa taikka sitten valtiota palvova etatismi diktatuureineen toimii uskonnon modernina muotona esimerkiksi Kiinassa".

    Eipä ole rapoisat tulevaisuuden kuvat...

    VastaaPoista
  10. Taloudellinen hyvinvointi on aina ollut tavoittelun arvoinen. Kun kehtitys kehittyy, talousteologia; kuin myös woke ennustaa - kaikessa naurettavuudessaan - täydellistymistä. Sääli vaan, että moisellakin roskalla on omat uskovaisensa.
    Nostramus saattoi ennustella mitä vaan, kun ei joutunut vastaamaan puheistaan.
    Onhan neukkulan suurpäiviä aikoinaan ennusteltu, kuin myös öljyn loppumista, jääkautta, maapallon merien ylisaastumista, tappavaa hellettä yms. Lista on loputon.
    Kuluttaminen ei mielestäni voi olla hyvinvoinnin itseisarvo, mutta, se viimeinen niitti ei tule olemaan ennustettavissaoleva asia; se tulee takavasemmalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se, että vääriä maailmanlopun ennustuksia on ollut , ei sulje pois sitä, että - lopulta - tulee myös se oikea. Ongelma on vain siinä, miten tuon "lopullisen teorian" erottaa lukuisista vääristä.

      Jos nyt puhutaan aiheesta eli konsumerismistä ajattelevalle ihmiselle pitäisi olla selvää, että rajallisessa tilassa ja resursseilla ei voi olla pitkän päälle mahdollista toteuttaa rajatonta kasvua. Haaste on siinä miten rajattomasn kasvun perustuva taloustiede ja poliittinen päätöksenteko saadaan sovitetuksi nolla kasvun siten, että saadaan rajallisista resursseistä mahdollisimman suuri kokonaishyöty.

      Asian yhteiskunnallinen puoli on siinä, miten nolla tai jopa laskevassa taloudessa niukkenevat resurssit jaetaan tietyssä valtiossa eri yhteiskuntaryhmien ja kansainvälisissä suhteissa eri kansojen välillä. Kun tietää historiasta ihmisten pyrkimyksen puolustaa lähinnä omaa ja oman viiteryhmänsä etua, en pysty ennustamaan hyviä ja rauhanomaisia aikoja, kun kilpailu niukista resursseista kasvaa. Olisin mielelläni väärässä.

      Poista
  11. Hemmetin painava päivitys blogistilta.
    Kiitos. Vastavaa ei päivälehdistössä tai sähköisessä mediassa tule vastaan oikeastaan koskaan. En tiedä mitä jossakin suomalaisen älymystön yksityispiireissä keskustellaan, jotakin tämän tasoistako, mutta yleiseen kansalais- tai mediakeskusteluun ei nouse kuin poliittinen arvonahistelu milloin mistäkin lillukan varresta.

    kr

    VastaaPoista

Kirjoita nimellä.