Meikäläiset
Mika A. Keränen, Viisi
kansakuntaa. Kirjoituksia nationalismista. Kiuas 2024. 391 s.
Ihmisen perusvaistoihin
näyttää kuuluvan, että hän käyttäytyy altruistisesti omia jälkeläisiään
kohtaan. Tämä vaisto laajenee älyllisten kykyjen kehittyessä evoluution myötä.
Lopulta se voi johtaa myös regressioon ja täyteen älyttömyyteen.
Itse asiassa sama perusilmiö on havaittavissa
useimmilla nisäkkäillä ja linnuillakin: naaras hyppää itse pedon eteen
antaakseen poikasille aikaa suojautua. Uros varjelee naarastaan mustasukkaisesti
ja on aina valmis tappelemaan sen omistuksesta.
Jälkeläiset ovat
enemmän kuin heidän vanhempansa. Itse asiassa ne ovat vanhempiensa elämän tarkoitus.
Kun ne on saatu siitettyä ja kasvatettua pärjäämään omillaan, on vanhempien
aika lähteä tästä maailmasta.
Lasten osana on
haudata vanhempansa ja jatkaa eteenpäin siitä, minne ne olivat päässeet.
Normaalissa, luonnollisessa ihmispopulaatiossa lapsia tulee parin vuosikymmenen
ajan lähes vuosittain ja yhdessä serkusten kanssa he muodostavat jo suuremman
yksikön, heimon, jonka yhteenkuuluvuus voidaan varmistaa muistitiedolla.
Kulttuureissa,
joita nykyään nimittäisimme primitiivisiksi, jos uskaltaisimme, ovat lähes
kaikki jonkinlaisia serkuksia keskenään ja tietävät hyvin asemansa heimon ja
kansan hierarkiassa. Sisäpiireissä aseman erilaisuus tunnustetaan avoimesti,
mutta ulospäin kaikki vetävät yhtä köyttä.
Meikäläiset
pitävät tietenkin puoliaan. Huuto ”meikäläisiä lyödään!” (vrt. Vihavainen:
Haun наших бют tulokset) toimii satavarmasti tänäänkin ja sitä varmemmin,
mitä primitiivisempi joukko on.
Kun tapahtuu suuri regressio esimerkiksi
potkupallo-ottelussa, ovat kaikki ainekset joukkotappeluille olemassa, vaikka joukkueiden
kannattajien väliset erot olisivat aivan satunnaisia -toiset vain kannattavat
toista joukkuetta ja muut sen vastustajaa.
Tuo edellinen vain
siksi, että mustettaisiin, miten perustavanlaatuiset vaistot ovat pelissä
silloin, kun puhutaan kansakunnista ja nationalismista. Ne ovat vain ihmisen
alkeellisimpien vaistojen jalostunutta jatkoa, kuten romanttinen kirjallisuus
ja musiikki perimmältään perustuvat aivan eläimelliseen viettiin. Miten jaloiksi
ne kulloinkin ovat kehittyneet, on kysymys sinänsä. Vastaus vaihtelee.
Eipä sikäli,
kyllähän monissa tapauksissa saatetaan regressoitua aivan tuolle primitiivisimmälle
tasolle ja siihen jopa pyrkiäkin. Katsokaapa vain nykykulttuurin saavutuksia,
siellä on juuri ”basic instinctin” tavoittaminen ja herättäminen se huippu, jolle
pyritään.
Toki ihmisellä
on kyky varsin pitkälle myös irtautua luonnosta ja käyttäytyä tavalla, jota on
pidettävä luonnottomana. Muistanpa yhdenkin suomalaisen naispuolisen henkilön,
joka ilmoitti, ettei suinkaan pelastaisi uppoavasta laivasta ensimmäisenä
lastaan, vaan itsensä. Pidän asiaa aivan mahdollisena ja aikakaudelle jopa
hyvin oireellisena ellei nyt vallan tyypillisenä.
Samaan sarjaan
on laskettava joskus esiintyvä taipumus samaistaa nationalismi mielettömän
väkivallan kanssa. Toki isänmaallisuus tarjoaa viimeisen pakopaikan roistolle,
kuten Samuel Johnson tokaisi, mutta olisi idiotismia päätellä siitä, että kaikki
sen piirissä olisivat roistoja.
Johnson oli itse mitä hartain englantilainen patriootti
ja humaani ajattelija, joka yli kaiken arvosti rehellisyyttä ja mielellään
pilkkasi ihailijansa James Boswellin skotlantilaisuutta.
Nationalismin
selittäminen konstruoiduksi on yhtä vakuuttavaa kuin seksuaalielämän
selittäminen kulttuurilla alusta loppuun.
Toki molemmissa
on osa totuutta ja tietenkin tuosta ajatuksesta lähtien voidaan jopa oppia ymmärtämään
yhtä ja toista siitä, miten seksuaalisuus tai patriotismi milloinkin koetaan ja
miten niitä toteutetaan, mutta itse ilmiöt ovat paljon syvällisempiä ja kaikesta
konstruoinnista riippumattomia.
Käytännössä
kokonaisista kansakunnista puhuva ja ne mukaansa tempaava nationalismi, joka on
ymmärrettävä pohjimmiltaan sangen luonnonvoimaisen patriotismin erääksi
kehitysvaiheeksi, saa muotonsa kunkin maan omasta ja ainutkertaisesta, usein
jopa ainutlaatuisesta historiasta.
Suomalainen
nationalismi ja sen sosiaalinen asema ja merkitys ovat jo aivan toista kuin
venäläinen tai edes ruotsalainen. Molemmat eroavat suuresti englantilaisesta ja
ranskalaisesta, puhumattakaan nyt amerikkalaisesta.
Silti näemme
kaikissa niissä paljon yhteistä. Niiden muodot ja tavoitteet ovat olleet
vastausta erilaisiin haasteisiin, joita aivan tietyt kansalliset ryhmät ovat
kehityksensä varrella joutuneet kokemaan.
Keräsen kirja
keskittyy kuvaamaan noita historiallisia kehitysteitä pikemmin kuin kunkin
nationalismin tyypillisiä ilmauksia ja suhdetta toisiinsa, erityisesti haastajiin.
Tämä on ilman
muuta hyvä lähtökohta, vaikka itse voinkin kaikessa vaatimattomuudessa sanoa jo
tienneeni suurimman osan siitä, mitä kerrotaan, en toki suinkaan kaikkea.
Joka tapauksessa kirja on kesivertolukijalle varmasti
hyvin tärkeä ja myös hyvä johdanto esimerkiksi ranskalaiseen nationalismiin,
jossa katolinen ja vallankumouksellinen komponentti ovat kiinnostavasti säilyneet
erillään.
Saksalainen taas
sai leimansa preussilaisuudesta ja sitä selitettiin Deutsche Sonderwegilla, Saksan
erityistiellä, aivan samaan tapaan kuin
venäläistä nykyään. Toimiihan sekin, ainakin, jos suljetaan silmät sellaiselta
ainekselta, joka puhuu selittäväksi valittua asiaa vastaan (vrt. Vihavainen: Haun
michel tulokset).
Amerikkalainen
vuorostaan on aivan oma lukunsa. Siellä törmäämme jopa käsitteeseen valkoinen
nationalismi, kuten toisella suunnalla saatetaan puhua jopa
arabinationalismista tai islamislaisesta nationalismista, jotka ovat käsitehirviöitä.
Monenkarvainen
on nationalismi, Eino Leinoa soveltaakseni. Sen perusta on yhtä selkeä kuin
seksuaalisuuden, mutta sen muodot saattavat olla aivan yllättäviä.
Meillä Suomessa
ei saisi unohtaa vuoden 1918 merkitystä sille, miten nationalismi itse asiassa
sangen paradoksaalisesti jakaa kansakuntaa. Venäjää vastaan käydyt sodat ovat
yhä sen tärkein polttoaine ja silloin, kun vaistotaan vaaraa, nousee esiin myös
paljon sitä primitiivistä ainesta, joka kuuluu ihmiselle lajina.
Tämä voi tapahtua aivan yhtäkkiä ja yllättäen,
vaikka suhde naapuriin on ollut kauan ja aidosti mitä ystävällisin.
Entäpä sitten
muiden kansojen keskinäiset välit? Ajatelkaamme vaikkapa Ranskaa ja Englantia.
Huolimatta yhteiskunnan ja valtion primitiivisyydestä keskiajalla maiden ja myös
kansojen välinen antagonismi oli kiistattomasti olemassa jo silloin, siitäkin huolimatta,
että Englannin yläluokka kauan puhui ranskaa.
Myöhempinä
vuosisatoina jopa erilainen ruokakulttuuri alkoi saada käyttöä naapuria
leimatessa: ranskalaiset olivat englantilaiselle ”frogs” ja englantilaiset
ranskalaiselle ”rosbif” (vrt. Vihavainen:
Haun roast beef tulokset). Saksalaiset taas olivat englantilaiselle
hapankaaleja (kraut) ja ranskalaiselle vain kaaleja (boche) (vrt. Vihavainen:
Haun hapankaali tulokset).
Elsass-Lothringenista
levinnyt hapankaali tosin on tullut tärkeäksi osaksi koko ranskalaista
ruokakulttuuria, joten siltä osin naapurin leimaaminen ei enää oikein onnistu.
Suomessa se kyllä käy. Viime sodissa venäläisten taipumus hapankaaliin erotti
heidät vielä tehokkaasti suomalaisista ja se toimii yhä.
Mutta jokaisella
kansalla on useampiakin verrokkeja, joista se haluaa erottautua. Englantilaisten
kanssa ovat taistelleet usein myös hollantilaiset ja espanjalaiset. Jälkimmäiset
jopa uhkasivat maihinnousulla, joka olisi voinut onnistuakin hyvin dramaattisin
seurauksin. Mutta millaista väkeä he ovat verrattuna ranskalaisiin?
Silmiini sattui
juuri Samuel Pepysin päiväkirjasta se kohta, jossa kerrotaan, miten joskus
ennen Lontoon suurta paloa ja yli puoli vuosisataa Suuren Armadan jälkeen
Espanjan ja Ranskan lähettiläät olivat Lontoossa riitautuneet ja konflikti oli
uhkaamassa.
Kuningas kielsi
englantilaisia sekaantumasta asiaan ja seurauksena oli, että espanjalaiset tappoivat
kolme ranskalaisten hevosta ja useita miehiä. Lontoolaisia tämä ilahdutti
suuresti ja kun espanjalaiset marssivat halki kaupungin muodostelmassa, jossa
viisikymmentä miestä paljastetuin miekoin suojeli lähettilästä, huusi yleisö
riemuissaan suosiotaan, englantilaiset sotilaat etunenässä.
Kansallisella
vaistolla on omat hierarkiansa. Minulle oli yllätys, että ranskalakiset jo tuossa
vaiheessa olivat niin paljon espanjalaisia epäsuositumpia. Toki Englanti
taisteli molempien kanssa siirtomaissa ja kaappasi parhaansa mukaan espanjalaisia
laivoja hopea- ja kulta-aarteineen,
Sitä paitsi Ranska ja ranskankieli olivat
englannissa vanhastaan hyvin tunnettuja. Ehkäpä liiankin tunnettuja…
Minuun nämä UKK:n Saksan-muistot, reaaliaikaisina julkaistut, tekivät aikanaan vahvan vaikutuksen.
VastaaPoistaNäin kirjoitti Kekkonen:
”Olin talven 1931-1932 ollut väitöskirjatyötäni varten opiskelemassa Saksassa, ensin Heidelbergissä ja myöhemmin Berliinissä. Juuri silloin elettiin Saksassa kansallissosialismin suurta ja villiintynyttä nousuaikaa, jota siten saatoin seurata läheltä ei vain sanomalehdistä vaan myös kaduilla, kokouksissa ja kodeissakin.
Asuin Heidelbergissä poliisimajuri Weygandin luona."
[Tohtoroituvan opiskelijankin kämpäksi melko outo paikka?, mutta on syytä muistaa, että U. Kekkonen on 1920-luvulla palvellut usean vuoden Suomen ohranan, EK:n palveluksessa, ja jopa löytänyt sieltä konekirjoittajattarena toimineen naisen vaimokseen – oliko poliisitaustalla missämäärin vaikutusta poliisimajurin luo majoittautumiseen jätän sinänsä tutkijoiden harkintaan, VH]
"Perheen 15-vuotias poika oli hurmahenkinen, kiilusilmäinen natsi. Isä, poliisimajuri, ei ollut vielä perheeseen mennessäni tehnyt ratkaisuaan. Englantilaissyntyisen hienoluonteisen äidin asema oli vähintään kiusallinen, sillä ”Gott strafe England” [Rankaise, Jumala, Englantia!] oli yksi pojan mielitunnuksista."
"Perheen päämiehen seurassa olin mukana muutamissa hänen ikätovereittensa kneippi-illoissa [oluttuvassa]. Niissä opin tuntemaan Weimarin Saksan pikkuporvariston todelliset ajatukset ja pyrkimykset. Viinin- ja oluenjuonnin yhteydessä puhuttiin ajankohtaisen politiikan johdatuksella Saksan kansan kärsimistä vääryyksistä. Suurin oli se ”puukonisku selkään”, jonka epäluotettava, maanpetoksellinen työväestö oli kohdistanut urhoollisesti taistellutta keisarillista armeijaa vastaan ensimmäisen maailmansodan loppuvaiheissa. Koko maailma oli liittoutunut elämästään taistelevaa Saksaa vastaan. Sankariteoin oli hyökkääjät lyöty takaisin, voitto oli jo häämöttänyt. Kaikki uhraukset olivat kuitenkin olleet turhia, ”umsonst”, koska bolshevismi oli salakavalasti tunkeutunut saksalaisen työmiehen mieleen. Mutta kaikki tämä kerran korjataan, Saksan maine ja saksalaisen elinedut turvataan Adolf Hitlerin viisaalla johdolla. Tämä oli yleensä keskustelun riehakkaan voitonvarma loppupäätös.
Olin poliisimajuri Weygandin mukana siinä suuressa kansallissosialistisessa joukkokokouksessa, jossa majuri tunnusti vihdoin väriä. Se oli valtava, hyvin järjestetty kokous, jossa yhtenä pääpuhujana oli natsismiin kääntynyt entinen Preussin prinssi August Wilhelm (”Auwi”). Tunnelma oli kiihottunut, yleisö oli hurmioitunut katkeamispisteeseen saakka. Ja kun lopuksi suuri auditoriumi yhtyi ”Horst Wesselin” säveliin, havaitsin, että vieressäni seisonut poliisimajuri, aluksi varovasti, ikään kuin oikeaa ryhtiä tavoitellen, nosti oikean kätensä natsitervehdykseen. Kun sitten seuraavan kerran kävin hänen kanssaan viininmaistajaisjuhlassa, hän sai tovereiltaan lämpimät onnittelut isänmaallisen kannanottonsa vuoksi.
Tämä Saksassa vietetty talvi oli terveellistä oppiaikaa suomalaiselle demokraatille. Kirjoitin ”Kainuun Sanomiin” pari artikkelia havainnoistani. Loppupäätelmäni oli, että kansallissosialismi tulee kukistamaan heikon ja hajanaisen Weimarin tasavallan."
Näin siis Kekkonen, 31 v.
VastaaPoistaEurooppalaisen uuden ajan individualistisen sokeuden vallassa meille on aikalailla mahdotonta ymmärtää juuri mitään oman lajimme perimmäisestä yhteisöllisyydestä. Kuvittelemme esimerkiksi ”altruismin” epäitsekkyydeksi – siis yksilöominaisuudeksi. Mutta samalla tavalla kuin ”moraalin kultainen sääntö” juontuu lajiominaisuuksista, vastaavasti ”altruismi” pitäisi käsittää lajille ominaisena yhteisöominaisuutena. Kun sosiologian perustaja Emile Durkheim teki tiedonalan ensimmäisen tilastollisen kartoituksen – joka koski itsemurhia – hän nimesi sosiaalisesti hyvin sitovissa yhteisöissä esiintyvän ilmiötyypin nimenomaan ”altruistiseksi” itsemurhaksi. Sellaisia tehdään siellä missä sosiaaliset paineet ovat sietämättömän vahvoja – siinä on kyse pakoreaktiosta -- tai niin syvän symbioottisen yhteen sulamisen vallassa, että kysymyksessä on psyykensisäinen murha, jossa ankara-tuomari-identiteetti julistaa kuolemantuomion itsesyytöksissä kipuilevalle objektiminälle.
Totunnaisen käsitteistömme käyttötapoihin tottuneina meille saattaa olla vähän vaikeaa omaksua durkheimilaisia merkityssisältöjä. Esimerkiksi itsemurhaterroristin tuhoteot ovat ”altruistisen” itsemurhan tyyppiä. Tunnustuksellisten totuuksien symbioottinen sidos on terroristin psyyken sisäisessä tuomioistuimessa vaatinut lunastamaan tunnustuksellisen ”totuuden” oman hengen uhraamisen hinnalla. Subjekti on psyyken pohjalla sulanut yhteen Objektin kanssa.
Ehkä joku kokee tällaiset psykoanalyyttiset rooliselitykset jonkinlaisena sielullisena harhautumisena, mutta ne ovat kuitenkin juuri sellaista psyykenkuvioiden mallintamista, joka tekee mahdolliseksi ymmärtää kehittymättä jääneen objektiminuuden käpertymistä narsistiseen, itse itseään vahvistavaan ja uhriroolista voimaantumisensa saavaan symbioosiin. Hitler oli narsisti, joka saarnaisi Saksan kärsimistä historiallisista vääryyksistä – samoin Putin on samaistunut Venäjän uhrirooliin ja kirjoittaa historiaa uudelleen.
Kansat ovat heikoilla kun tarvitsevat narsistiset johtajansa. Taantuminen on helpompaa kuin autonomisiksi aikuisiksi kasvaminen. Emme voi väittää, etteikö taistelulaulujaan väräjävällä äänellä esittävien vallankumouksellisten tai narsistisessa tuskaisuudessaan hekumoivien runolaulajien sielunhätä meihin tarttuisi – se totisesti tarttuu, ja juuri siksi, että se vetoaa ihmisyytemme ja tietoisuutemme syvimpiin tajunnallisiin rakenteisiin.
Affektitartunta on jotain peri-inhimillistä, ja kaikkein kipeimmät tunnot ovat sitten myös niitä, jotka tuovat mukanaan kaikkein raaimmat ratkaisut. Ei kannata ihmetellä tosiasiaa, että nimenomaan perhepiireissä tehdään kauheita tekoja. Ei ole outoa, että veljessodat – sisällissodat – ovat kaikista sodista väkivaltaisimmat. Ei pitäisi olla ongelmallista kutsua suku- ja klaaniyhteiskunnille tyypillistä rikollisuutta kulttuuriseksi rikollisuudeksi. Tunnustukselliset lahkot ovat keskenään kitkerämmissä puhdasoppisuuden riidoissa kuin kokonaan toisenlaatuisiin jumaliin uskovat eri uskonnot.
"Minulle oli yllätys, että ranskalakiset jo tuossa vaiheessa olivat niin paljon espanjalaisia epäsuositumpia."
VastaaPoistaSelittävä tekijä: Englanti on aina sotilas-poliittisesti ja henkisesti vastustanut sitä manner-Euroopan valtaa, joka on ollut vahvin. 1500-luvulla se oli Espanja, 1600-luvulta lähtien 1815 saakka Ranska ja 1871 lähtien 1945 saakka Saksa ja sen jälkeen NL/Venäjä. Siinä koko Englannin ulkopolitiikan ydin.