Mitä
filosofialla vielä tekee?
Roger Scruton, Filosofian
periaatteita ja ongelmia. Suomentanur Juhani Sarsila. Suomalaisuuden liitto 20204, 159 s.
Petronius
Arbiterin ensimmäisellä vuosisadalla J.Kr. teoksessaan Satyricon esittelemä
Trimalchio oli, kuten muistetaan, upporikas öykkäri, joka halusi
hautakivessään mainittavan, ettei koskaan kuunnellut filosofia.
Kerskakulutuksen ja naiivin itseihailun hän sen sijaan oli vienyt korkeimmalle
tasolle.
Hahmo lienee
ikituore ja tuo Trimalchion halveksima filosofia ylipäätään on muuttunut myös jopa
niin sanottujen älykköpiirien keskuudessa marginaaliseksi harrastukseksi. Kukapa enää pyrkisi täysin
vakavissaan hahmottamaan maailmaa jonkin suuren filosofisen järjestelmän
mukaisesti, Hegelin ja Marxin tapaan.
Analyyttinen
filosofia kaikessa kuivuudessaan on pyrkinyt yksinkertaisesti osoittamaan
tarpeettomiksi ja mahdottomiksi vastata useimmat peruskysymykset, joihin
filosofia oli aiemmin yrittänyt yhä uudelleen vastata, keinoja ja lähestymistapoja
muunnellen.
Filosofiaa voidaan
hyvin verrata seksuaaliaktiin käsitettynä rakkauden ilmentymäksi. Toki seksiä
voi olla siitä riippumattakin. Joka tapauksessa rouva viisautta rakastava on
pyrkinyt kohdettaan yhä lähemmäs kaikilla mahdollisilla tavoilla, mutta lopullinen
yhtyminen oman itsen häviämisenä on jäänyt saavuttamatta, mitä se sitten
voisikaan merkitä.
Tässä tulikin jo
vastaus siihen, miksi filosofia on vaivan arvoista, vaikka ei tarjoakaan lopullista
ratkaisua, joka aina tarvittaessa voitaisiin ottaa käyttöön ja avata sillä
kaikkien salaisuuksien ovet.
Rakastelun akti on jo tarkoitus sinänsä. Se antaa
tyydytyksen tai jättää sen antamatta. Joka tapauksessa se jaksaa aina viehättää
ja saattaa toistamaan itseään. Se vastaa johonkin olennaiseen tarpeeseemme.
FilosofIa ei ole
ainoa tie niin sanottuun syvähenkiseen elämään. Muita ovat taide, kirjallisuus,
mystiikka ja miksei myös itse seksuaalisuus tietyssä lihallis-henkisessä merkityksessään,
uskontoa unohtamatta. Itse asiassa nuo kaikki näyttävät olevan läheistä sukua
keskenään ja niiden yhteinen nimittäjä on hartaus.
Toki noiden otsikoiden
alla voidaan myös harjoittaa kaikkea mahdollista profanaatiota ja
temppeliprostituutiota. Valtionfilosofia voi toimia yksinkertaisesti massamurhien
perusteluna, kirjallisuus voi olla falskia lörpöttelyä ja taide pinnallista
politikointia tai vulgaaria mielistelyä.
Filosofialle ominaista
on ollut, että se pyrkii syvälle, niin syvälle kuin mahdollista. Siinä
suhteessa looginen empirismi ja sen perinnettä jatkava analyyttinen filosofia
ovat pettäneet asiansa ja johdattaneet harrastajansa (amateur, Liebhaber,
ljubitel) kuivan autiomaan hedelmättömälle pinnalle nääntymään.
Lingvistinen käänne ja postmoderni spekulaatio
ovat suorastaan pitäneet kunnia-asianaan itse viisauden kieltämistä ja
tuhoamista sen vanhassa merkityksessä.
Mutta onko
sitten filosofian klassisista kysymyksistä ja sen niihin tarjoamista mahdollisista
vastauksistakaan enää mihinkään? Eikö filosofia siinä muodossa, kuin se kärsi
kohtalonsa analyytikkojen ja lingvistien mestauspölkyllä, ole ja pysy
haudassaan?
Tätä peruskysymystä
koettaa kirjasessaan pohtia Roger Scruton-vainaa, joka on aikamme huomattavimpia
konservatiivisia ajattelijoita ja huomattu etenkin esteetikkona.
Mikä on totuus?
on kysymys, joka on yhtä ajankotainen kuin se oli Pilatuksen aikana. Sofistien
(heidät on tietenkin jo rehabilitoitu) pilkan kohteena silloin ollut totuus on
nykyään aivan yhtä halveksittu. Se on epäkiinnostava trivialiteetti, joka
työllistää van niin sanottuja faktantarkastajia.
Entäpä aika?
Mystisistä mystisin asia, jota on yhä udelleen lähestytty monesta kulmasta, jotakin
joka on tuttua tutumpaa ja silti kaikkein mahdottominta ymmärtää. Onko
olennainen ongelma se, että aseemme vain ovat liian tylsiä, vai onko kyseessä
avoin salaisuus, jonka luonne määräytyy koko olemassaolomme perusteista. Niitä
taas voimme ymmärtää yhtä vähän kuin apina kvanttifysikkaa (vertaus ei
Scrutonilta).
Henri Bergson on
viimeisin tätä asiaa kiinnostavasti lähestynyt tuntemani filosofi. Hänen kirjansa
L’énergie spirituelle on julkaistu suomeksi tolkuttomalla otsikolla Henkinen
tarmo, mutta ehdottomasti yhä lukemisen arvoinen, vaikka jo onkin kauan
sitten mennyt pois muodista. Ajan mysteeri ei ole analysoimalla hävinnyt
minnekään.
Vapaus (mitä se
on?), moraali (konventiona ja sen suhde lakiin sanan eri merkityksissä),
musiikki (keino sanoa sellaista, mistä ei voi puhua?), Ihmisen ja eläimen
välinen perustava ero: tällaisia peruskysymyksiä Scruton nostaa taas uudelleen
esille, ikään kuin niitä ei koskaan olisikaan tuhottu loogisen analyysin
mestauspölkyllä.
Scruton ei kaihda
ottamasta esiin sellaistakaan käsitettä kuin Jumala. Kyseessä ei tietenkään tarvitse
olla sen antropomorfisen valkopartaisen vanhan ukin, jonka Gustave Doré on
piirtänyt vanhaan raamattuumme. Mutta mitäpä merkitsee itse asiassa toisaalta
jokin Spinozan yhtälö Deus sive natura -Jumala eli luonto?
Jumalasta, kansakunnasta
tai jopa historiasta ja muistakin asioista, jotka voidaan kokea myös pyhinä tai
olla kokematta Scruton yrittää pelastaa niihin joskus liitetyn mahtavuuden, ne
ovat jotakin, jotka antavat aiheen hartauteen, eivät ajatusvirheitä.
Pelonsekaista
kunnioitusta herättävää asiaa kutsutaan englanniksi termillä awesome,
jota käytetään nykyään lähinnä kuvaamaan kaikenkarvaisten klovnien suorituskykyä.
Varsinaisia suuria kysymyksiä aikamme Trimalchio ei tunnista eikä tunnusta, mutta
se liittyy vain siihen, että hän on moukka.
En yritä
lainkaan luetella niitä johtopäätöksiä, joita kirjoittaja eri kohdissa tekee. Näen
kirjan lähinnä yrityksenä lähestyä vielä kerran nimenomaan filosofian kannalta sellaisia
tärkeitä kysymyksiä, jotka muodikkaat filosofit ovat nykyään unohtaneet
ryhtyessään jankkaamaan sellaisia loputakin triviaaleja asioita kuin kuvitelmia
yhteiskunnallisen vallan ulottuvuuksista tai maailman konstruoidusta luonteesta.
Scruton on ilman
muuta ylpeästi konservatiivi ja lisäksi englantilainen patriootti, joka näkee aivan
erityistä arvoa jopa anglosaksisessa Common law’ssa (vrt. Vihavainen: Haun
scruton tulokset), jota itse kauhistun.
Olen lukenut paljon Scrutonin teoksia ja
ihaillut hänen aitoenglantilaista tyyliään ja huumoriaan, joita ei ole käytetty
ongelmien banalisoimiseen, vaan niiden valaisuun. Kirjat sellaiset kuin England.
An Elegy, Animal Rights and Wrongs, Thinkers of the New Left, How to be a
Conservative ja monet muut ovat konkreettisiin kysymyksiin liittyvine sisältöineen
paljon kiinnostavampia kuin tämä käsillä oleva teos.
Asia tietenkin liittyy
kirjan teemaan. Scruton on parhaimmillaan esseistinä ja täytyy tunnustaa, että
tämä kirja, joka askartelee filosofian peruskysymysten parissa ja tuskin
laoinkaan konkretian parissa, on kuiva. Mutta sellaistahan tuppaa olemaan
filosofian perusteiden kaivelu: se on ajattelua ajattelusta ja sen
merkityksestä. Silti sekin on tärkeää.
Onko tekijä
sitten onnistunut pelastamaan edes noiden suurten kysymysten kaivelun oikeutuksen
aikamme sofisteilta ja Trimalchioilta, on kysymys, jonka jätän muiden vastattaviksi.
Minun mielestäni analyyttinen filosofia ei koskaan ole korvannut eikä voi
korvata sitä rakastumista, johon rouva sofia meitä viettelee.
Jos filosofian
viimeisen sadan vuoden muodit ovat jotakin saaneet aikaan, on kyse vain siitä,
että rouva on käynyt yhä sofistikoituneemmaksi ja kokeneemmaksi. Neitona hän
saattoi olla suloisempi, mutta itse asiassa vähemmän kiinnostava.
Kääntäjä Juhani
Sarsila on selvästi ottanut tehtävänsä hyvin vakavasti ja tehnyt suomennoksesta
varsin omaperäisen lainkaan pyrkimättä mahdollisimman lähelle yleiskieltä.
Päin vastoin, hän
etäännyttää siitä yhä uudelleen ja lukija joutuu yhä uudelleen pysähtymään ja pohtimaan,
mitä käsitteet tällaisessa yhteydessä lopultakin merkitsevät. Se voi olla
hyväkin ratkaisu. Itse kukin punnitkoon kohdaltaan.
Rauno Olavi Viitamäki, joka 60-luvun alkuvuosina kierteli kesäyliopistoja luennoimassa psykologian peruskursseja, kertoi minulle näistä aiheista keskustellessamme, että häntä oli pyydetty kirjoittamaan uusi lukion psykologian oppikirja, jossa keskityttäisiin enemmän tuonikäisiä kiinnostaviin kysymyksiin, kuten juuri ihmissuhteisiin eli kaiketi sen Rouva Filosofian aintamiin haasteisiin.
VastaaPoistaItseäni suuresti ihmetytti tapa, jolla uskonnon ja psykologianopetus oli yhdistetty samaan lehtoraattiin. Se oli omassa älyllisesti vasta heräämässä olevassa mielessäni jotain niin epäoikeudenmukaista -- ja tässä näen miten kokemuksellista "totuuden" puolustamista motivoiva oikeudentunto voi olla -- että erosin jopa koulusta kun en voinut tuollaista hyväksyä.
No, kouluissammehan ei mikään asia ole koskaan miltään motivaation pohjimmaiselta osalta muuttunut -- se on yhä ennemminkin yhteiskunnallisen lokeroimisen ja tietynlaatuiselle "tositiedolle" -- käsitteist toisilla käsitteillä määrittelevälle sanakirjatiedolle -- annettavan lähtökohtaisen auktorisoinnin instituutio, jossa juuri kukaan ei opi oikeasti ajattelemaan.
Paitsi siis, että se nykyisin on jonkinlainen DEI-koulutusidean ruumilliistuma, jonka tehtävä on sulkea silmät kaikilta liian kipeiltä ja todellisilta ongelmilta.
Omat tiedolliset harrastukseni sitten hyvin paljon myöhemmässä vaiheessa saivat paljon inspiraatiota esimerkiksi tässä esitellyn Scrutonin pienestä uuden ajan filosofian esittelystä: "A Short History of Modern Philosophy: From Descartes to Wittgenstein". Sama tarina paljon kokoavammalla otteella on kerrottu G H von Wrightin yleiskatsauksellisessa "Tiede ja ihmisjärki" -teoksessa.
Uskonnon ja tieteen tietyissä kantimissa kipinöivä tiedollisen ajattelun oikosulku on ainakin omassa koululaitoksessamme yhä tabu. Tieteenhistoriallisessa perspektiivissä se olisi käsiteltävissä, ja juuri se asia minullekin vielä Wrightin kirjaa lukiessani teki poikkeuksellisen vaikutuksen -- siis tapa, jolla jokin valmisteleva, kaoottinen vaihe edelsi uusien tiedonalojen syntyä. Tapa, jolla kaikenlaiset määrittelemättömät
t -- erilaatuiset -- ajattelutavat saattoivat elää sovussa rinnakkain samassa tajunnassa toinen toisiaan koetellen, oli jotain josta meillä edelleenkin olisi paljon opittavaa.
Uudet tiedonalat kukin omine suureineen ja mittayksiköineen loivat illuusion siitä että reaalimaailmakin jakautuisi samaan tapaan kuin mitä itse kartoitamme tietoa siitä. Sehän ei ole vain mammuttimittaluokan virhe, vaan luo myös illuusion siitä, että "tiede yleensä" olisi jokin vakaa taustajärjestelmä, joka muodostaisi jonkin yleisen systeemisen vakauden -- niin että voitaisiin esimerkiksi pinnallisesti julistaa: "Tiede on itseään korjaava systeemi."
Sitähän se ei ole, syistä, jotka johtavat syvälle kaiken hahmon- ja käsitteenmuodostuksen tajunnallisiin alkutekijöihin.
Totta on, että uuden ajan opillinen filosofia tavallaan jäi siihen mikä Wittgensteinin varhais- ja myöhäisfilosofian välissä jäi kesken. Kielen ongelmat eivär ratkenneet myöskään semiotiikan itsekantavien käsitteistöjen silloilla. Jos joku ajattelija on asetettavissa uuden ajan kielifilosofian jatkajaksi, se olisi Marshall McLuhan. Hänen kysymyksenasetteluissaan ovat läsnä myös itse kieleen, ajatteluun ja totuuteen liittyvät perimmäiset ongelmat, ja hänen lähtökohdistaan niille on löydettävissä uusia juonilankoja jo pahalla tavalla sementoituneiden akateemisen filosofian taustavakauksien tilalle.
Mutta irvokkaaksi on tämän maailman meno äitynyt, kun meitä "edustamaan" asettamamme vallankäyttäjät keskittyvät päivän uutisotsikoiden mukaan "keskustelemaan" lähinnä Elon Muskin käsimerkeistä. "Ajattelu" taitaa nykyisin olla de facto kiellettyä, vain älyttömiin merkkisignaaleihin reagoiminen on sallittua -- tai siis jopa hyve.
"Kerskakulutuksen ja naiivin itseihailun hän sen sijaan oli vienyt korkeimmalle tasolle."
VastaaPoista"Antakaa kalojen uida"
"Eikö filosofia siinä muodossa, kuin se kärsi kohtalonsa analyytikkojen ja lingvistien mestauspölkyllä, ole ja pysy haudassaan?"
VastaaPoistaSiitä, että jokin filosofian suuntaus on ajautunut umpikujaan, ei voi minusta tehdä johtopäätöstä, että koko filosofia tulisi hylätä eikä sitä olekaan. Loogisen empirismin ja analyyttisen filosofian kunniaksi on sanottava, että ne kiinnittävät huomiota ajattelumme ja tietomme kielen muodostamiin rajoihin. Uskon, että niin kauan kuin ihmislaji on olemassa se pyrkii etsimään uutta tietoa ja pohtimaan hyvän ja pajan sekä oikean toiminnan olemusta, se on lajiomiinaisuus.